Posted by: pinkturtle2 | Mei 17, 2008

Hadiah Sempena Hari Guru

PM umum insentif guru – 350,000 pendidik nikmati peluang naik pangkat lebih luas

MELAKA 16 Mei – Kira-kira 350,000 guru di seluruh negara merayakan Hari Guru tahun ini dengan berita gembira apabila Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan insentif baru bagi memperkasakan dan memartabatkan profesion perguruan di Malaysia.

Enam insentif itu termasuk keputusan Kementerian Pelajaran menaikkan pangkat dan gred guru-guru bukan siswazah yang telah melanjutkan pelajaran.

Berucap pada majlis sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan di Dewan Seri Negeri, Ayer Keroh di sini hari ini, Perdana Menteri yakin dengan insentif-insentif itu guru-guru akan lebih bersemangat untuk bekerja.

“Saya berharap guru-guru akan berjalan sebatu ke depan. Inilah yang kita mahu.

“Mudah-mudahan apa yang diberikan ini akan diterjemahkan oleh para guru dengan bekerja lebih bersungguh-sungguh supaya kita dapat melahirkan pelajar yang lebih cemerlang,” katanya.

Pengumuman itu disambut tepukan gemuruh lebih 3,000 guru yang mendengar ucapannya. Turut hadir ialah isteri Perdana Menteri, Datin Seri Jeanne Abdullah, Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam.

Menurut Abdullah, kerajaan bersetuju untuk mengambil kira pengalaman mengajar guru semasa dalam skim bukan siswazah DGA29 untuk dipertimbangkan kenaikan gred secara time-base setelah berada dalam skim siswazah iaitu dari gred DG41 kepada DG44.

“Kaedah yang akan digunakan ialah setiap tiga tahun pengalaman di gred DGA29 akan dikira sebagai satu tahun pengalaman di gred SG41, tertakluk kepada had maksimum pengiraan sebanyak tiga tahun pengalaman DG41.

“Insentif ini merupakan satu tambahan kepada keputusan kerajaan sebelum ini untuk memberikan hadiah kenaikan gaji kepada kakitangan awam,” kata beliau.

Perdana Menteri berkata, langkah itu juga bertepatan dengan gagasan kerajaan dalam membangunkan modal insan dan bersesuaian dengan dasar pensiswazahan guru yang menggalakkan guru-guru untuk melanjutkan pengajian mereka.

Beliau berkata, pada masa yang sama kerajaan juga bersetuju meluluskan cadangan supaya guru gred DG41 yang berasal dari skim bukan siswazah dan memegang jawatan guru besar akan dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat ke gred DG44 selepas tiga tahun berkhidmat sebagai guru besar pada gred DG41.

Susulan kepada penambahan kuota jawatan dalam skim cemerlang sebanyak 300 peratus pada tahun 2006, beliau memberitahu, kerajaan bersetuju untuk menambah baik dua syarat skim guru cemerlang.

Ini termasuk memendekkan syarat tempoh kelayakan guru cemerlang dari tujuh tahun kepada lima tahun pengalaman mengajar bagi pengisian jawatan guru cemerlang DGA32 dari gred asal DGA29 dan jawatan guru besar cemerlang DG44 dari gred asal DG41.

“Bagi pegawai yang telah dinaikkan pangkat guru cemerlang di sesuatu gred, mereka boleh dipertimbangkan kenaikan pangkat ke gred selanjutnya tanpa perlu menunggu tempoh tiga tahun perkhidmatan dalam gred yang sedang disandang,” kata Perdana Menteri.

Beliau turut mengumumkan peruntukan 10 peratus daripada 1,700 kuota guru besar cemerlang DGA38 akan diberikan kepada pengelola dan guru yang berkhidmat di Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah dengan syarat mereka menunjukkan prestasi yang cemerlang.

Selain guru dan guru besar bukan siswazah serta guru dan guru besar cemerlang, turut mendapat suntikan daripada insentif yang diumumkan itu ialah para pegawai pelajaran daerah (PPD).

Abdullah berkata, kerajaan bersetuju untuk menaikkan gred PPD dari gred DG48 kepada gred DG52 dan DG54.

Selain itu, menurut Perdana Menteri, kerajaan juga akan menyeragamkan struktur pejabat pelajaran daerah di seluruh negara dengan memansuhkan pejabat pelajaran gabungan (PPG) bagi negeri Sabah dan Sarawak.

“Selain kenaikan gred PPD, penambahbaikan ini juga akan mewujudkan ratusan jawatan kenaikan pangkat baru untuk para guru yang berkhidmat di pejabat pelajaran daerah,” ujar beliau.

Beliau turut mengumumkan kerajaan telah meluluskan cadangan penstrukturan baru Kementerian Pelajaran yang kali terakhir distrukturkan pada tahun 1995.

Peringkat awal kelulusan itu akan melibatkan pertambahan jawatan dan kenaikan gred bagi jawatan pengurusan tertinggi dan ketua bahagian dari gred DG54 hingga ke JUSA A.

Sebagai contoh, jelasnya, kesemua jawatan Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran kini diseragamkan pada gred JUSA A berbanding sebelum ini berbeza pada gred JUSA A, B, C dan DG54.

Beliau percaya penstrukturan itu dapat memantapkan sistem penyampaian pendidikan di setiap peringkat di negara ini.

About these ads

Responses

  1. Tiada apa sebenarnya Hadiah Hari Guru yg diumumkan oleh TPM… Hanya segelintir guru saha yang mungkin akan mendapat manfaat..yang lainnya terus kecewa dan terpinggir…. Bahkan pengumuman seumpama itu bagai mahu mewujudkan jurang antara guru di sekolah… Jurang sedia ada diwujudkan apabila Program Pembelajaran Tingkatan enam beroperasi.Gred mereka dinaikkan dengan mudah sekalipun pengalaman mengajar setahun jagung.Pun juga pihak kerajaan banyak mengabaikan hak guru,contohnya tuntutan guru-guru DG41 yang sambung belajar…gaji mereka lebih rendah daripada Gred DGA32….

    Mungkin lebih elok kalau Pak Menteri perkemaskan apa yang masih kurang….contohnya Kenaikan pangkat secara time based…janganlah sampai tunggu 10 tahun…bila dah naik pangkat umurpun dah tua dan pencen selepas itu.Ini juga satu insentif yang menarik boleh diberi sempena Hari Guru…

    Lagi tuntutan-tuntutan yang tidak munasabah dengan keadaan harus diubah….munasabah ka satu tempat duduk dalam teksi boleh dituntut oleh guru kalau menghadiri seminar/kursus…. Mana ada cikgu yang pergi naik teksi…. tidak dapat tidak terpaksa pergi dengan kenderaan sendiri….ya lah guru bisa berkorban apa sahaja….

    Jangan lupa.mungkin suatu hari kalangan guru yang ramai ini akan merajuk dan rajuknya seorang guru kesannya kepada jutaan manusia yang akan dilahirkan,seterusnya nasib negara kita ini sterusnya.

    Betullah,dulunya sejarah mencatat peranan guru sebagai pembina negara bangsa…berjuang mempertahankan negara,memerah fikir untuk menyedarkan bangsa untuk hidup merdeka…

    tapi hari ini…. Dengar sahaja Besarnya Hadiah yang nak diberi,tetapi mengecewakan ramai guru yang marhen.

  2. Melayu hancur jika masih sokong pemerintah – Prof Aziz Bari
    SHAH ALAM – Orang Melayu akan terus mundur dan terpinggir jika mereka enggan berubah, malah akan terus menjadi peminta serta dipergunakan parti pemerintah sekarang.

    Demikian kata Profesor Dr Abdul Aziz Bari ketika membentangkan kertas bertajuk ‘Tahap-Tahap Kritikal dalam Sejarah Perlembagaan Malaysia’ pada Bengkel Asas Perlembagaan di sini baru-baru ini.

    Program anjuran bersama Persatuan Ulama Malaysia dan Persatuan Peguam Muslim Malaysia itu dihadiri para pemimpin dan anggota NGO Islam.

    “Orang Melayu perlu nekad dan berani berubah kerana mereka sudah terlalu lama dikecewakan. Dan sekarang mereka diancam dengan pelbagai jenis ugutan dan kebimbangan yang tidak pun wujud seperti kononnya Kristian akan dijadikan agama rasmi Malaysia”, jelasnya.

  3. I know this web site gives quality depending articles and other data, is there any other web site which provides such things in quality?

  4. Hello there! I just wish to give you a big thumbs up for your
    excellent info you’ve got here on this post.
    I’ll be coming back to your blog for more soon.

  5. Hi to all, how is all, I think every one is getting more from this web page, and your views are fastidious in support of new
    people.


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 61 other followers

%d bloggers like this: