Posted by: pinkturtle2 | September 16, 2008

Mengadap Agong Langkah Terakhir Sekiranya PM Enggang Bertemu Dan Meletak Jawatan

Seboleh-bolehnya, kami akan cuba mengelak membabitkan Yang di-Pertuan Agong.
Seboleh-bolehnya, kami akan cuba mengelak membabitkan Yang di-Pertuan Agong.Sekiranya mereka bertemu Abdullah tetapi beliau enggan meletak jawatan, Tian berkata, Pakatan mungkin mendapat campurtangan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin, untuk memujuk beliau supaya berbuat demikian – Tian Chua

Langkah Pakatan selanjutnya – mengadap Agong

Pemimpim Pakatan Rakyat akan mengadap Yang di-Pertuan Agong sekiranya Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi enggan bertemu mereka untuk membincangkan peralihan kuasa secara aman dari Barisan Nasional.

tian chua 03 240505Ketua Penerangan PKR, Tian Chua berkata, ini akan berlaku dalam tempoh 24 hingga 48 jam.

“Kita telahpun berkata, kita mempunyai yang jumah (ahli parlimen) yang cukup, dan (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) baru tadi mendedahkan bahawa kita mendapat lebih daripada 31 ahli parlimen BN,” kata Tian, merujuk kepada sedang akhbar penasihat PKR itu jam 2 petang tadi.

Sekiranya mereka bertemu Abdullah tetapi beliau enggan meletak jawatan, Tian berkata, Pakatan mungkin mendapat campurtangan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin, untuk memujuk beliau supaya berbuat demikian.

sultan mizan zainal abidin 13th agung king malaysia 1212062“Seboleh-bolehnya, kami akan cuba mengelak membabitkan Yang di-Pertuan Agong,” kata Tian ketika dihubungi.

‘Sudah ada 116 MP’

Awal pagi ini, AFP memetik Bendahari PAS, Dr Hatta Ramli sebagai berkata, Pakatan Rakyat akan menghadap Yang di-Pertuan Agong bagi mendapatkan mandat untuk memerintah, sekiranya Abdullah enggan bertemu mereka.

Menurutnya, isu pelantikan perdana menteri dan pertukaran kerajaan membabitkan peranan baginda.

dr hatta ramli 01Dr Hatta mendakwa, Pakatan kini mendapat sokongan dari 116 ahli Parlimen. Ini bermakna 35 ahli parlimen kerajaan telah menyertai Pakatan.

Dalam sidang akhbar hari ini, Anwar berkata, beliau telah mendapat lebih daripada 31 ahli parlimen dari BN, yang diperlukan untukk menubuhkan kerajaan baru dan menggesa Abdullah supaya tidak menguatkuasakan undang-undang darurat untuk menghalang peralihan kuasa.

Anwar bagaimanapun tidak mendedahkan nama ahli-ahli parlimen BN terbabit.

Selepas pilihanraya umum 8 Mac lalu, Anwar telah menetapkan 16 September sebagai tarikh untuk menarik sekurang-kurangnya 30 ahli parlimen kerajaan menyertai Pakatan untuk memulihkan beliau menubuhkan kerajaan baru.

http://www.malaysiakini.com

,

PAKATAN RAKYAT MENUNGGU – BERITA PANAS

Kerajaan Baru yang akan ditubuhkan oleh Pakatan Rakyat sedang menunggu jawapan dari Abdullah Badawi.

Kerajaan Baru Pakatan Rakyat kini sedang menunggu bilakah Abdullah Badawi ingin melihat nama-nama senarai YB ahli parlimen dari Barisan Nasional yang telah dan kini menyokong Pakatan Rakyat.

Jika Abdullah Badawi enggan menemui kepimpinan Pakatan Rakyat dalam masa terdekat maka besar kemungkinan senarai ini akan di kemukkan ke hadapan Baginda Yang DiPertuan Agung.

Surat untuk meminta membuat temujanji telah dihantar kelmarin.

http://tukartiub.blogspot.com

About these ads

Respon

  1. Sempena bulan yang mulia ini, aku mendoakan ke hadrat ilahi moga Yang Dipertuan Agong Sultan Mizan membuat keputusan yang terbaik buat Malaysia. Amin…

  2. hehehe.. HIdup SERI PADUKA BAGINDA.. Daulat tuanku!!!!

    aku ingin ingatkan juga… dibelakang SPB masih ada majlis raja-raja da juga ATM… takpelah.. aku duk belakang ATM pon dah ok…. segala titah SPB dan perkenan dan maufakat Majlis Raja2 tetap ku junjung…
    DAULAT TUANKU!!!

  3. Semua kemungkinan boleh terjadi, seronok tunggu dan lihat.
    Tak kan lah Hatta Ramli pun konfiden, Tian Chua pun konfiden,
    24 – 48 jam, jangan macam kotakkotak itu sudahlaa… esok mau tunjuk, bulan depan mau tunjuk, tahun depan pun tak boleh tunjuk2 lagi

  4. Cepat le..dah tak sabor nak Raya sakan.
    minyak turun, tol turun, senang hati sikit nak balik beraya kat kedah.Sekarang tol saje dari JB ke kedah dekat2 seratus, belum campur minyak lagi..

  5. insyallah …dgn izin allah …smuanya akan jadi…bee end jatuh,semuanya akan ikut turun..rezky kite akan melimpah ruah…tapi jgn lupa kpd yg memerlukan…

    kpd bro anwar,TAHNIAH…skrg tgs bro jalankan amanat rakyat yg telah diberi….

  6. kompom ke bole turun????? mungkin bole kot klu die dapat dana luar atau jual saham2 GLC senyap senyap pastu MALAYISA BANKRAP DAN TERGADAI.

    SPB nak bagi ke tanpa ada Mandat drp rakyat mengikut undang-undang dan perlembagaan???? jauh panggang dari api le…. angan angan mat jenin…

  7. Kita kena ingat balik, bila Allah berkehendak maka tidak siapa boleh halang. Janji Allah tidak akan mungkir !.

    Yang aku paling seronok, kezaliman dan kerajaan lembab akan berakhir….

  8. kang semar…aku sama sekali tak pertikaikan “KUN FAYAKUN” kerana Dia lah segala galanya…

    cuba ko listkan Apa janji Allah terhadap hambanya…

  9. ehh! cakap 16 sept. tukar kerajaan tp ari ni dah 17 sept. bila lagi . Ini semua kemaruk nak jadi pm tp Allah tak izinkan lagi…….Parti kencing rakyat

  10. paklah takut jumpe anwar…kakakakaka..
    paklah xade telur…jumpe anwar pon takut ..mcm mane nk jd PM…gan anwar pon takut…

  11. inilah cara yang paling baik. peralihan kuasa tidak menumpahkan darah. macam orang-orang umno dok selalu kata, malaya dapat merdeka tak tumpahkan darah, hanya dengan rundingan aje. kalau macam tu pm abdullah kenalah bertemu dengan pr. inilah cara yang terbaik dan mengikut lunas undang-undang dan perlembagaan. harap malaysia dapat menjadi sebuah negara yang aman dengan mengikut corak pemerintahan yang telah dilakarkan oleh Rasulullah berjiwa rakyat. tidak salah kita memberi peluang kpd pr untuk membuktikan perbezaan.

  12. betul tul det.conan..bro anwar nak jmpa pak lah,pak lah xnak..skang sape yg kemaruk sgt jwatan PM NIE?ANWAR or PAK LAH?…kpada smua pykong tegar BEE END ,FACE THE REALTY …FACE THE TRUTH…

  13. Anwar jumpa Paklah buat live dalam TV nak tahu sapa tipu sapa tidak.Kalau tak jadi bentuk kerajaan pun takkan sokong Umno punya.

    Ingat nak tunggu PRU 13 jauh lagi.bila2 masa Umno boleh hancus..terutapa disember akan berlaku politik wang paling kotor dalam UMNO.

    MYKHRIZ vs Khairy Vs Khir Toyo masing2 sedang nak menjatuhkan antara satu sama lain…hehehehe

  14. HAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHHA

  15. Masih tak sedar-sedar lagi kaum Nabi Luth ni. Dah kena tipu hidup-hidup dengan Anwar King Of Comedy Ibrahim aka Ayah Pin pun nak bela dia lagi. Pencacai Anwar betul.

  16. cucu tok selampit,biarlah jd pencacai bro anwar,tgna,tgha…atleast kiteorg ada semangat nak wat perubahan.kau?…msih duk bwh AMNO..

  17. tok selampit bongok tak abis…..
    ko tu pencacai paklah lembab tu ke???
    ke pencacai si beruk dari rembau……
    kekeke……

  18. selama 51 tahun merdeka……aku bukan dapat apa2 sumbangan dari UMNO/BN buat apa aku nak sokong depa lagi???? aku tak sabar tunggu kerajaan baru……HIDOP ANWAR

  19. Celaka lah cucu to selampit kerana mempunyai hati yang amat busuk….

  20. AKU BERPUASA HARI INI. TAPI NAK CAKAP GAK LA.

    LAWAN MACAM JANTAN LA, JANGAN DOK MENYOROK DALAM KAIN BINI.

    BIAR TELUS. APA MAIN ISA ISA NI. APA LAK NAK ISYTIHAR DARURAT KALAU BERLAKU PERALIHAN KUASA. APA NI..

    JANGAN JADI PENGECUT!

  21. CTS aka cucu otak sempit. Aku ajak debat pasal minyak senyap je napa. Takut mulut berbuih ke?

    Tajuk perdebatan ialah: APAKAH KENAIKAN HARGA MINYAK MENGUNTUNGKAN RAKYAT?

  22. Ada otak, otak sempit
    Ada hati, sayang buta
    51 tahun dijajah tetap disanjung
    Tidak perlu dilayan anjing menyalak
    Jgn dilayan babi negara (BN) menyondol
    Pedulikan mereka kerana kebodohan mereka
    Pedulikan mereka kerana kesombongan mereka
    Runtuhkan mereka yg kudis ber”korup”
    Runtuhkan mereka yg merompak rakyat
    Runtuhkan mereka yg merogol undang2
    Ingin biarkan anak cucu kita menerima?

    Kalau TGNA sendiri dah kata:
    “Tukar kerajaan bukan angan-angan Mat Jenin” – lu fikir la sendiri

  23. Berkata CTS aka Cucu oTok Sempit: “Tok Guru Nik Aziz idola saya”

    Berkata azryen aka (BH)hati buta: “hati aku memang buta”

    Berkata TGNA: “Tukar kerajaan bukan angan-angan Mat Jenin”

    Berkata aku: CTS & azryen komen sikit?

    Moral of the story: otok sempit berkawan dgn buta hati, inilah lahirnya….

  24. Kalau YB DSAI diISAkan APA AKAN JADI SELEPAS ITU?……..

  25. - Teman sokong Osamaladen. Puisinya puitis.
    - Kepada cucu tok selampit yang suka merempit,otakpun sempit suka benda yang tak betul, suka akan rasuah, suka pemimpin yang zalim kepada rakyat, walaupun cts mengeluh harga minyak naik!
    - Spesies pro umno/BeeEnd memang dah mati otaknya. Kalau KJ gadai semua GLC kepada Singapurapun, spesies umno akan kata, baguuus!
    - Spesies umno akan menyokong segala jenayah pemimpin BN. Jika pemimpin PR, bercakap menentang pemimpin BN, maka dianggap sebagai penjenayah. Pemimpin BN sapu rasuah banyak mana pun, tak ada apa-apa tindakan. Lepas tu kata negara akan bangkrap jika PR memerintah.
    - Semoga BN akan segera jatuh seperti mana zalimnya rejim Suharto, Thaksin! Hancurlah BN. Lagi zalim kau Bee End, lagi cepat kau tersungkur!!

  26. kahkahkah… ada jugak pak kaduk ‘cucu tok selampit’ kat sini… makin pandir cucu tok selampit sekarang nih… jgn dilayan ‘tahi’ yg seketul ni

  27. keyakinanku mula tergugat dengan kegagalan pembentukan kerajaan pd 16 sept…janji bagai nak rak..tapi hampeh..

  28. CTS….biarlah mereka dengan labu-labu mereka…

    aku pun tak faham mengapalah ada orang yang sanggup biarkan dirinya ditipu berterusan….kesian…

    Kalau aku ni…ahli keluarga dsai…aku rela berhijrah…malu la aku tengok gelagat dia…

    mana kerajaan baru tu?..cepatla sikit…sampai aku lihat senarai traitor BN tu…baru aku percaya…kalau setakat cakap2 kosong ja….rasa geli pulak ketiak aku…

  29. manis
    namanya manis katanya pahit
    kalau berhijrah dunia mu sempit
    hijrah dr kemungkaran walau sepalit
    bkn kerana otaknya sempit

    manis
    rasa geli pulak ketiak aku
    kemungkaran yg byk berlaku
    tak pulak kau lutu?
    kau sanjung pula masuk kubur mu

    manis
    jika manis katakan manis
    jgn pula kau kata pahit
    bila kau kena kencing manis
    potong saja tak guna jahit

    manis
    duduk nyawa dlm jantung
    perompak penyamun kau sanjung
    inilah padah tak kenal untung
    pandangan TGNA tak kau junjung

  30. CUCU TOK SELAMPIT’
    BANGANG BAHLUL BIUL,KUDA KAYU.OTAK LETAK KEPALA LUTUITTTT.

  31. Alhamdulillah kalau benor cerita ni, tak sabar nak tunggu hari ni dlm sejarah, bolehlah rakyat Malaysia Merdeka semula dah 51 thn dijajah dan diperkotak -katik BN minda kita dah biul dibuatnya macam mana nak maju menjelang 2020. Ini peluang yang ada hrap di perkenan DYM Seri Paduka Yang Di Pertuan Agong…. Daulat Tuanku!

  32. “Anwar is a threat to our country’s economy and security……..”
    What do you mean by ‘our country’. The people of Malaysia’s country. The UMNOBN’s country or your family’s country?
    No wonder Tun Dr Mahathir had said that this government is the goverment of a family.
    If this country belongs to the people of Malaysia, Mr.Anwar is not a threat. The real threat is not to the economy or the security of the country but to UMNOBN and to the family governmant.

  33. manis dengan mawar berduri ni dua ekor lagu ‘badut’ umno… badut yg buat lawak tapi org taknak gelak….

  34. aku tak nak menyumpah sebab aku hormat kat bulan puasa…ya mmg semua org mengharapkan satu perubahan yang besar dalam kerajaan Malaysia…perubahan yang akam menjadikan hidup rakyat jelata kembali tenteram..tiada lagi perasaan marah, sakit hati…dan harapan aku agar Pakatan Rakyat tidak akan menjadi seperti golongan Be End ni bila memrintah..kalaupun ia menjadi lebih teruk apabila berkuasa, maka kita akan menggunakan cara yang sama untuk menukar kerajaan sehinga kita bertemu kepada pemimpin/kerajaan yang benar2 layak….BN,PAS, DAP Keadilan…jika kamu semua tidak betul maka rakyat akan menolak kamu….so harapan aku agar AGONG pun akan memainkan peranan baginda untuk memastikan kerajaan yang benar2 layak untuk mentadbir Malaysia…
    aku ada kemushkilan sket kat Majlis Raja2 ni….pengetahuan aku kat institusi raja2 ni tak la dalam sangat, so pada sesiapa yang dalam pengetahuannya tolong bagitau sket…..majlis raja-raja akan bersidang untuk membincangkan isu2 dalam negara, so sekarang Pakatan Rakyat nak tukar PM, tp PM tak nak, so Pakatan Rakyat pergi jumpa Agong dan secara amnya Agong setuju…tp bukan kah agong kena buat besidang dulu dengan raja2 dan keputusan sepakat yang diperolehi akan menjadi final decision? agong ni macam wakil kepada keputusan raja2…so apa jadi kalu sultan2 ni ada yang setuju dan ada ynag tak setuju….let say majority tak setuju, tp Agong sendiri setuju…so boleh ke Agong overule keputusan majority?? bukan ke raja2 ni ada kuasa untuk menukar agong jika memperolehi keputusan majoriti?? so agong pun dalam dilema…ye la sultan2 ni pun berapa sgt yang ok kot?? Perak, selangor, terenggano ok kot..tp the rset mcmana? pahang? eempp susah sket kot sbb nak kawen ngan artis2 ni kena la dgn kerajaan BN..bebas sket…

  35. Azryen…. nak minta aku listkan apa janji Allah terhadap hambanya ?…Berat sangat dan panjang listnya !. Aku boleh simpulkan dengan firman Allah SWT bermaksud : Maka sesiapa yang melakukan seberat zarrah pekara kebaikan, dia akan melihat
    ( menerima balasan ) dan sesiapa yang melakukan seberat zarrah perkara kejahatan, dia akan melihat
    ( menerim balasan ) juga.

    Itu sebab disediakan syorga dan neraka untuk jin dan manusia….


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 61 other followers

%d bloggers like this: