Posted by: pinkturtle2 | Disember 7, 2008

GAMBAR OPERASI TANAH RUNTUH BUKIT ANTARABANGSA

MANGSA yang terselamat dalam kejadian tanah runtuh di dua kawasan perumahan di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang di sini, duduk termenung mengenangkan nasib yang menimpa mereka setelah terlibat dalam kejadian itu.-fotoBERNAMA
ANGGOTA tentera membantu mangsa-mangsa yang terselamat untuk beredar dari dua kawasan perumahan di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang.-fotoBERNAMA
MEMBANTU memindahkan penghuni-penghuni kondominium berdekatan kawasan kejadian tanah runtuh di Taman Bukit Utama dan Taman Bukit Mewah di kawasan Bukit Antarabangsa, Hulu Klang. -fotoBERNAMA
ANGGOTA operasi mencari dan menyelamat mendukung kanak-kanak yang terselamat dalam kejadian tanah runtuh. -fotoBERNAMA
ANGGOTA operasi mencari dan menyelamat mengusung seorang mangsa yang terselamat dalam kejadian tanah runtuh. -fotoBERNAMA
ANGGOTA operasi mencari dan menyelamat mengusung seorang mangsa yang terselamat dalam kejadian tanah runtuh. -fotoBERNAMA
SEORANG anggota operasi mencari dan menyelamat mendukung bayi yang terselamat dalam kejadian tanah runtuh. -fotoBERNAMA
JALAN di kawasan Bukit Antarabangsa rekah dalam tragedi tanah runtuh awal pagi ini. – foto The Star oleh CHAN TAK KONG
ANTARA rumah yang musnah dalam kejadian tanah runtuh awal pagi ini. – foto The Star oleh ABDUL RAHMAN SENIN
ANGGOTA Rela diiringi anggota bomba membawa Puteri Nur Aisyah Faizulnizam, 38 hari, ke tempat yang lebih selamat dalam kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa , Hulu Klang hari ini. Dalam kejadian awal pagi semalam empat orang terkorban setelah 14 buah banglo di Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama di sini tertimbus dalam runtuhan tanah tersebut. – fotoBERNAMA
ANGGOTA tentera membantu penghuni-penghuni kondominium dan pangsapuri berdekatan berpindah ke tempat yang lebih selamat berikutan kejadian tanah runtuh di dua kawasan perumahan di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang hari ini. Sehubungan itu, penghuni pangsapuri Kyoto Garden di Bukit Antarabangsa dekat sini diarah pindah serta merta kerana kajian Ikram dan JKR mendapati kawasan itu berkemungkinan runtuh pada bila-bila masa. – fotoBERNAMA
BANTUAN… Anggota pasukan Bomba dan Penyelamat menggunakan bantuan anjing dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang hari ini. Kira-kira 500 anggota pasukan keselamatan terdiri daripada Polis, Bomba, Jabatan Pertahanan Awam dan Angkatan Tentera Malaysia berada di kawasan kejadian bagi membantu usaha-usaha mencari, menyelamat serta membersihkan runtuhan. – fotoBERNAMA
LALUAN SEMENTARA… Kelihatan seorang ibu memimpin anaknya ketika meniti di atas paip besar untuk keluar dari lokasi tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang di sini, hari ini. Penduduk kawasan setempat buat masa kini terpaksa menggunakan paip besar sebagai laluan untuk menyeberang. Kejadian tanah runtuh itu mengakibatkan jalan utama ke kawasan perumahan terbabit terputus, menyebatkan beratus-ratus orang terperangkap di kawasan Bukit Antarabangsa. – fotoBERNAMA HAKCIPTA TERPELIHARA
LOKASI tragedi tanah runtuh yang berlaku awal pagi semalam. Gambar ihsan PDRM
ANGGOTA pasukan mencari dan menyelamat meneruskan operasi sepanjang malam tadi. – foto The Star oleh KEVIN TAN

GAMBAR-gambar pilihan operasi mencari dan menyelamat mangsa kejadian tanah runtuh di kawasan Bukit Antarabangsa, Hulu Klang pagi ini.

http://www1.mstar.com.my

About these ads

Respon

  1. Hati AKU terubat bila melihat gambar-gambar yang disiarkan. Ini menunjukkan orang kita amat prihatin antara satu sama lain tanpa mengira keturunan terutama sewaktu ditimpa bencana. Bukankah ini yang disarankan oleh agama Islam kita. AKU berdoa agar semangat akan berterusan di waktu lain sama ada semasa kita susah mahupun semasa kita senang.
    Bersabarlah kepada yang ditimpa musibah dan berdoalah kepada Allah swt agar diberi ketenangan jiwa dalam menghadapi dugaanNya.
    Kepada yang lain, sedarlah bahawa kuasa Allah swt tiada hadnya. Jadikan peristiwa sebagai peringatan daripada Allah swt. Sebab berlaku bencana ini, hanyalah alasan saja. Yang pentingnya Allah swt sudah memberi peringatan agar kita mesti berlaku adil kepada semua makhluk Allah swt yang ada di muka bumi ini. Jangan lupa, bukit juga ciptaan Allah swt. Fikir-fikirkanlah demi kebaikan kita bersama. Insyaallah kita akan menjadi insan yang cemerlang di dunia dan akhirat.
    Kepada keluarga mangsa, takziah saya ucapkan.

    • mmg la perihatin.. tp semua brg aku semua ilang same bukit antara bangsa.. mase dpt blk pon beg dompet yg kosong yg duit2 dh ilang.. card2 atm ilang tinggal card ic je n lesen kete.. xkan la tanah pndai sedut bende2 tu melainkan orang yg tlg tu ade niat len semase menolong.. org tgh kehilangan n kerosakan harta benda.. time tu la dorg pon lg nk melakukan kecurian keats mangsa.. manusia manusia tobat la…

  2. itulah org tak ingat tuhan . ini bukannya bencana tetapi ujian mungkin juga untuk memberi kesedaran buat kita yang lalai . salah kita juga tak belajar goegrafi pandai pandai cuma mereka yg bodoh sahaja yg memebeli rumah di situ

  3. Duduk dekat laut takut TSUNAMI kat darat BANJIR pulak kat atas bukit TANAH RUNTUH lah pulak….

    nak laari KEMANA???? nak takut APA???

    BERTAQWALAH KEPADA ALLAH SWT!
    DI MANAPUN KAMU BERADA.

    • asalamualaikum

  4. anggaplah ini sebahagian daripada ujian tuhan..
    mungkin manusia hanya mengejar harta keduniaan..tetapi bekalan akhirat dilupakan.

  5. takziah kepada keluarga mangsa yang terlibat.
    bersabarlah dengan ujian yang telah diberikan…
    sesungguhnya setiap kejadian ada hikmahnya..
    beringatlah kita yang beragama islam bahawa amaran daripada Yang Maha Kuasa tiada siapa yang boleh menghalang.

    BERTAQWALAH KITA KEPADA ALLAH SEBELUM NYAWA TERPISAH DARI JASADNYA.

  6. Allah itu maha Adil, siapapun kita, kita tidak akan lari dari ujian Allah… Mati itu pasti, Hidup InsyaAllah..

  7. sunguhnya ujian dari Allah meringankan dosa yg telah kita lakukan..
    dengan kuasa Allah swt bumi di jadikan dan bumi di hancurkan satu persatu..
    kita yg terselamat harus bersyukur ngan apew Allah swt dan nabi muhammad persuruh Allah

  8. bencana???
    or ujian dari Allah???
    bagi aku..
    mnaybe kedua2nya..
    bencana kerana kelalaiakn kita..
    dan ujian agar kita lebih sedar keagungan Allah..

  9. to shamirah..kenapa la nak cakap macam tu?why not u say something better?this is not the time to blame sape2 or nk ckp sape2 bodoh..instead people who dont have mercy like u yourself are the one that needs to go to school back..buat malu org melayu and islam sahaja..cakap pasal ujian tuhan semua..u should be ashamed of yourself shamirah..frm a muslim brother..

    *marilah kita semua berdoa agar tiada lagi kejadian buruk seprti ini berlaku di malaysia..amin..

  10. Takziah.. buat keluarga mangsa.
    Bersabar dan berdoalah pada Allah..
    mudah-mudahan, segala beban akan diringankan..
    Sesungguhnya.. Allah itu maha pengasih dan penyayang.

    Buat yang telah bertungkus lumus, memberikan kerjasama, menghulurkan bantuan dan pertolongan, berbanyak terima kasih diucapkan.. moga-moga Allah akan membalas keikhlasan anda sekalian.

    Anggaplah ini sebagai dugaan dan ujian kepada kita sebagai khalifah di muka bumi ini.. Sesungguhnya QADAK & QADAR itu datangnya dari yg MAHA ESA..

  11. sabarlah dengan ujian dari-Nya…kuatkan iman dan semangat. ada hikmah disebalik semua kejadian

  12. Dulu tapak asal perkampungan setinggan,mereka dihalau dan tanah diambil dijadikan perumahan mewah,tak sampai 20 tahun Tuhan pula ambil tanah tu,kalau setinggan mengamuk,boleh panggil FRU untuk suraikan tapi kalau Tuhan mengamuk nak panggil siapa?Jadi pada tapak-tapak yang asalnya diduduki setinggan,pastikan cara mereka dikeluarkan adalah mengikut kepuasan hati,kalau sebaliknya saya nasihatkan jangan cuba untuk memiliki rumah di kawasan tersebut.

  13. Adalah seorang mamat tu,Tumiran Mohd Kasdi,mengamuk tak tentu pasal,marahkan YB,YDP,Askar,Bomba,kenapa dia tak marahkan Tuhan?apa yang penting sangat kotak yang nak diangkat oleh bininya tu?Dia tak sedarkah Tuhan masih memberi nyawa padanya,sabar wak!Sabar menjadi subur,kurang sabar cepat masuk kubur!ingat ,jika kita diuji,itu petanda Tuhan menyayangi kita.

  14. Berita hari ni lagi best, ada la makcik kaya tu, mamat yang bertungkus lumus membantu tragedi terlepas cakap bodoh orangyang beli rumah kat situ mengamuk, repot polis, lepas ni saman polis. Saya ingat makhluk camni kena hantar melancong kat iraq tengok hari ni buat rumah, esok kena bom. baru tau makna syukur. Tak guna kaya.

  15. Semua yang berlaku ada hikmah yang tidak ternilai harganya, semua itu datangnya daripada Allah S.W.T…..jangan kita lupa dengan ayat Allah dalam surah At-Taghabun “Tidak akan berlaku sesuatu musibah melainkan dengan izin Allah S.W.T….”

  16. Kepada semua, saya setuju dgn komen & kata2 semangat yg diberikan…..terima kasih.

  17. gambar2 di atas ni patut dikirimkan ke sorg penduduk yg x puas ati tu…yg kata penyelamat x nak tolong wife dia angkat kotak tu..

  18. Apa yang berlaku adalah ketentuan dariNya. Oleh itu janganlah kita lupa terhadapNya. Ujian yang berlaku tentu ada hikmahnya.

    Marilah seluruh rakyat Malaysia mendoakan kesejahteraan untuk kita semua.

    Amin.

  19. salam,

    saya rasa amat terpanggil apabila ada org meyatakan mereka yg tinggal di area bukit antarabangsa Bodoh sebab beli rumah area tsb…

    katakan rumah pengata2 tsb, tenggelam dek tanah mendap,adakah mereka juga bodoh sbb beli rumah di kawasan tsb? contoh beberapa kejadian di Ipoh…tanah rata tapi mendap tetiba …

    mereka beli di sana kerana ia telah diluluskan ie..projek selamat, kerana pihak berkuasa tempatan macam MPAJ luluskan projek2 di sana.. unless mereka tak buat kerja,makan suap atau dipressure oleh ahli2 politik yg berkepentingan!!!

  20. ikutkan hati tgk dari wak tumirin tu maki hamun orang, elok semua petugas balik jer tak payah penatkan badan, petugas2 tu tinggalkan anak bini di pagi raya pastu boleh lak nak dituduh mcm tu…mmg wak yg tak sedarkan diri….saper2 yg kenal wka tu pi tolong sound dia jap…kalau Allah tarik lak nyawa ahli keluarga baru dia nak sedar kut!!!!!

  21. To Shamirah : saya sokong pendapat Ajoy, kita orang Islam hendaklah berpegang pada qada dan qadar Tuhan, amatlah malu dengan bahasa Shamirah tu.. kawasan tu dah 20 tahun diduduki.. kalau nak runtuh dekat mana2 boleh runtuh. Allah berkehandakkan yang ianya terjadi di situ.. maka perkataan ‘bodoh’ dari Shamirah tu amatlah kurang ajar..

  22. Ye lah..masa macam ni lah kita dapat lihat bagaimana sikap manusia. Apa-apapun, walaupun saya tidak berpihak kepada mana2 parti politik, saya salut pada YB Azmin Ali.

    Kita semua mungkin lupa, sudahkah berzakat? Adakah pendapatan setiap bulan sudah diimpakkan? Setiap bencana adalah peringatan, kerana Allah masih sayangkan kita, dan Dia mahu kita ingat padaNya.

  23. reza,

    buat pengetahuan mike geological dept dah buat survey kat sana lepas tragedi highland towers. depa dah rekomen tanah situ tak sesuai utk pembangunan. tanah jenis loose yg mudah runtuh. tragedi highland towers adalah petunjuk.

    kes tanah jerlus kat ipoh adalah disbbkan struktur kebanyakan batu kapur. so org ipoh memang dah tau kalau ada jerlus nasib la. kg bapak teman di ipoh pun bekas lombong yg ditimbus. alhamdullillah selepas 32 tahun disana tiada rumah yg jerlus.

    kebanyakan tgl di bukit anatabangsa org educated. so depa memang bengong sbb nak beli rumah kat sana. ada otak tapi ego lbh penting.

    • Semua ni nasib la bai. Pandai mcm mana pun, aklau benda nak jdi, jadi gak. Ko ingat kod duduk kat tanah rata tu kira dah abis selamat la tu. Mak ko main degn anjing ka dapat ko. Muilut mcm jalang siflis. bodo tak mcm pantat kering. Aku minta anak2 atau binio o puilak mampus kena tanah runtuh atau ekseiden jalan biar ko merana. Mulut ko jaga sikit babi. Aku dpat ko, aku santau ko satu keluraga biar mampus

  24. Bukit itu adalah pasak bumi…kekuatan bumi…jangan diteroka lagi

  25. sesugguhnya ….setiap apa yang berlaku adalah ketentuan dari yang maha esa….sama -samalah kita berdoa agar kejadian ini tidak akan berlaku lagi…bukan setakat menunding jari ke mana2 pihak..seharusnya kita sama-sama mencari penyelesaian dan bukan mencari kekecohan ….

  26. takziah…kesian…aku amat bersimpati dengan mangsa2 ni..tp dlm keadaan sedih ni aku terpikir jugak, ada hikmah disebalik kejadian ini. Yang tinggal di sini semua org berada, banyak duit. bila jadi kejadian macam ni, yang miskin dan golongan sederhana juga turut membantu, igtlah wahai golongan berada, kita sebenarnya setaraf. Hotel? syukurlah dengan sekolah sebagai penginapan sementara. Ini baru sedikit dugaan dari Dia.

  27. malas aku nak komen, tengok kat situ semua orang kaya-kaya, menyesal tolong, banyak songeh, tolong orang meskin lagi bagus, aku sikit pun tak tekilan kat situ hancur lebur…

  28. ciam ngohh..!!
    nie laa bala….mst da pape kt c2…..
    mst mksiat kuat!!
    bertaubat laa mnusia..

    • Maksiat? Ko dah penah dtg sini ke? Atau sesaja cakap tak pakai otak? Kalau ikut hukum ko, maknanya Bukit Bintang & Jln Hj Taib semua tu tmpt org alim mcm ko la. Bodo punya alasan. Bangsat punya anjing. Cakap tak pakai otak punya pukimak

      • eleh der…cam r kao ue bgoz cgadd!!tao r kao kene ckali mse tana runto ue!!trime lha knyataan der..manx btowl wadd tu sume bale…puiiiii~!!

  29. insaflah sebelum terlambat.

  30. tanah runtuh

  31. emm.. ujian drpd tuhan sume kene trima dgn seadanya..Jgn kita leka dgn ujian itu krana ssungguhnya dunia itu sementara. Anggap yg lpas 2 mcm sempdan wat kita

  32. klu dh runtuh 2 xleh wat pa dh..dh runtuh 2, dh lar. Yg nk sedih 2 wat pa? Len kali beli lar lg rumah mahal2. Cbalah try wat spare part rumah byk2 sket..runtuh 1, bley pindah rumah len, ye x?

  33. buddo lha koanx ! :)) bia lha na runto oe wadd ! mungeksss

  34. Aku bersimpati dgn mangsa2 di Bkt Ant nih..dan rasa senang sebab ada ramai yg bersimpati yg menunjukkan masy kita masih prihatin dan nilai2 murni tu tetap ada…tapi yg aku tak puas hati..site ni utk tunjukkan kesan kejadian tnh runtuh bukan tempat nak bertelagah sapa betul sapa salah dan maki hamun sesuka hati..wlupun bnyk org bodo kat sini yg suka guna perkataan carut sebab ikutkan sgt rasa hati..tapi lagi bodo admin yg biarkan komen2 carut berleluasa dlm site ni tanpa sekatan..hilang mood aku bila bca komen2 mengarut dari org2 emosional kat sini..I.Q dan E.Q lagi rendah dari budak tadika..


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 61 other followers

%d bloggers like this: