Posted by: pinkturtle2 | Mac 7, 2009

Lagi gambar-gambar dari wartawan antarabangsa… Dunia Melihat kita

Protesters run away from tear gas fired by Malaysian riot police during a protest against the use of English to teach math and science in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009. AP Photo

Protesters run away from tear gas fired by Malaysian riot police during a protest against the use of English to teach math and science in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009. AP Photo

A protester covers himself as he runs away from tear gas fired by Malaysian riot police during a protest against using English for mathematics and science teaching in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009.AP Photo

A protester covers himself as he runs away from tear gas fired by Malaysian riot police during a protest against using English for mathematics and science teaching in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009.AP Photo

A protester runs away from tear gas fired by Malaysian riot police during a protest against  the use of English to teach math and science in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009.AP Photo

A protester runs away from tear gas fired by Malaysian riot police during a protest against the use of English to teach math and science in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009.AP Photo

A protester throws back a tear gas which fired by riot police during a protest against using English for mathematics and science teaching in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009.AP Photo

A protester throws back a tear gas which fired by riot police during a protest against using English for mathematics and science teaching in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009.AP Photo

Protesters run away as Malaysian riot police fire tear gas during a protest against using English for mathematics and science teaching in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009. AP Photo

Protesters run away as Malaysian riot police fire tear gas during a protest against using English for mathematics and science teaching in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009. AP Photo

Protesters run away from tear gas fired by Malaysian riot police during a protest against the use of English to teach math and science  in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009.

Protesters run away from tear gas fired by Malaysian riot police during a protest against the use of English to teach math and science in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, March 7, 2009AP Photo

Protesters run from tear gas during a demonstration against the use of the English language in teaching science and mathematics at schools, in Kuala Lumpur. - Photo Reuters

Protesters run from tear gas during a demonstration against the use of the English language in teaching science and mathematics at schools, in Kuala Lumpur. - Photo Reuters

Malaysian riot police fire tear gas at demonstrators protesting against the use of the English language in teaching science and mathematics at schools, in Kuala Lumpur March 7, 2009. Malaysian police fired tear gas to disperse hundreds of opposition activists demanding that science and math be taught in the national Malay language, witnesses said.  Language is a sensitive issue for the country's majority Malays and represents the latest political battleground for incoming Prime Minister Najib Razak, who is already facing a challenge from a weakening economy.   REUTERS Pictures

Malaysian riot police fire tear gas at demonstrators protesting against the use of the English language in teaching science and mathematics at schools, in Kuala Lumpur March 7, 2009. Malaysian police fired tear gas to disperse hundreds of opposition activists demanding that science and math be taught in the national Malay language, witnesses said. Language is a sensitive issue for the country's majority Malays and represents the latest political battleground for incoming Prime Minister Najib Razak, who is already facing a challenge from a weakening economy. REUTERS Pictures

Protesters march toward the National Palace in Kuala Lumpur during a demonstration against the use of the English language in teaching science and mathematics at schools March 7, 2009. Malaysian police fired tear gas to disperse hundreds of opposition activists demanding that science and math be taught in the national Malay language, witnesses said. Language is a sensitive issue for the country's majority Malays and represents the latest political battleground for incoming Prime Minister Najib Razak, who is already facing a challenge from a weakening economy.     REUTERS PICTURES

Protesters march toward the National Palace in Kuala Lumpur during a demonstration against the use of the English language in teaching science and mathematics at schools March 7, 2009. Malaysian police fired tear gas to disperse hundreds of opposition activists demanding that science and math be taught in the national Malay language, witnesses said. Language is a sensitive issue for the country's majority Malays and represents the latest political battleground for incoming Prime Minister Najib Razak, who is already facing a challenge from a weakening economy. REUTERS PICTURES

A riot policeman scuffles with demonstrators during a protest against the use of the English language in teaching science and mathematics at schools, in Kuala Lumpur March 7, 2009. Malaysian police fired tear gas to disperse hundreds of opposition activists demanding that science and math be taught in the national Malay language, witnesses said. Language is a sensitive issue for the country's majority Malays and represents the latest political battleground for incoming Prime Minister Najib Razak, who is already facing a challenge from a weakening economy.         REUTERS PICTURES

A riot policeman scuffles with demonstrators during a protest against the use of the English language in teaching science and mathematics at schools, in Kuala Lumpur March 7, 2009. Malaysian police fired tear gas to disperse hundreds of opposition activists demanding that science and math be taught in the national Malay language, witnesses said. Language is a sensitive issue for the country's majority Malays and represents the latest political battleground for incoming Prime Minister Najib Razak, who is already facing a challenge from a weakening economy. REUTERS PICTURES

A protester kicks a tear gas canister during a demonstration against the use of the English language in teaching science and mathematics at schools, in Kuala Lumpur March 7, 2009. Malaysian police fired tear gas to disperse hundreds of opposition activists demanding that science and math be taught in the national Malay language, witnesses said. Language is a sensitive issue for the country's majority Malays and represents the latest political battleground for incoming Prime Minister Najib Razak, who is already facing a challenge from a weakening economy.    REUTERS PICTURES

A protester kicks a tear gas canister during a demonstration against the use of the English language in teaching science and mathematics at schools, in Kuala Lumpur March 7, 2009. Malaysian police fired tear gas to disperse hundreds of opposition activists demanding that science and math be taught in the national Malay language, witnesses said. Language is a sensitive issue for the country's majority Malays and represents the latest political battleground for incoming Prime Minister Najib Razak, who is already facing a challenge from a weakening economy. REUTERS PICTURES

About these ads

Responses

  1. Malunya……….wartawan mesti gelak bodoh tenguk org PR berpolitik.Takkan perkara bahasa Ingeris di politikkan.kata bijak pandai dalam agama,sembahyang tak tinggal tapi hasilnya beginilah.Apa gunanya parlimen,apa gunanya Dewan Undangan Negeri.Nampak sangat PR ni lebih suka bawah pokok dan jalanan utk menyelesaikan masalah mereka.Cetek,cetek,cetek.

    kesian tenguk budak yg tak berdosa jadi mangsa.mesti budak2 tu trauma dan menggigau mlm ni.Lagi satu,malu kat dunia,macam nikah parti pembangkang berpolitik.

  2. zalim amat zalim……………..

  3. zizim,

    apa yg bodohnya? awat hang tak tanya apa yg hisamudin buat utk menangani bantahan pejuang bahasa sejak 6 tahun lepas?

    kalau semua jalan kerajaan tak mau dengar apa yg akan berlaku tetap akan berlaku.

  4. dunia akan gelak dengan kebodohan zizim. tak tahu apa isunya, bangang. malangnya malaysia
    ada rakyat macam dia ni.

  5. Zizim…, Bahasa Melayu sbg bahasa rasmi tu hak keistimewaan orang melayu. Kau tengok senang-senang je depa nak mansuhkan Bahasa melayu dalam PPSMI nih. Kalau persidangan meja bulat pun tak bawa apa-apa perubahan, patutlah rakyat berdemo… Mungkin pada awak isu ni kecil tapi pada kami yang sayangkan bahasa melayu, ia soal besar. Ia soal kedudukan dan keistimewaan bangsa melayu.. bukankah UMNO tu pembela orang melayu? Dan beginikah caranya nya UMNO membela nasib bangsa dan Bahasa Melayu?

    • wahai kutai yg bodoh…bahasa hangpa sayang..bangsa hanghpa tak kira..sanggup nak gadai bangsa …siap nak sama rata lg pemimpin hangpa perjuangkan…inilah kembar sikitol.. he–he..

  6. bodoh punya PR bahasa pun nk dipolitikankan. Tp okey jugak dapat mkn bom asap free. padam muka kah,kah, kah

  7. kalau isu nak menegakkan Islam kalau dibuat begini,berbaloilah.Ini lepas saja demostrasi,ajak org ramai menyokong menyokong calon mereka di Bkt Gantang dan Bkt Selambau.Nampak sgt ambik kesempatan isu Bahasa Ingeris utk kepentingan politik mereka.Mereka ni bknnya bersungguh nak perjuangkan isu bahasa melayu.

    Nampak sangat korang ni yg jenis bodoh yang suka memperbodohkan org.

  8. bodohnya rakyat malaysia yg bernama zizim, ni mesti pencacai UMNO

  9. hahahaa zizim..hang ada sama ka kat masjid negara tadi??

  10. Elok dipraktikkan konsep FARDU KIFAYAH dengan menghidupkan semula aliran Inggeris untuk murid yang mampu. Tak semua orang mampu belajar dengan b. inggeris. Biarlah murid-murid belajar mengikut keupayaan bahasa masing-masing. Negara TIDAK akan rugi meniru yang BAIK dan sebaliknya akan rugi jika sebahagian besar anak bangsa tercicir hanya kerana masalah bahasa. Lihatlah negara INDIA yang masih tergolong sebagai negara ketiga walaupun menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa utama dengan meminggirkan bahasa ibunda. Lihat pulalah JEPUN, KOREA, TAIWAN, IRAN dan sebagainya yang menjadikan bahasa ibunda sebagai bahasa utama. Negara ini lebih maju dari Malaysia. wallohua’lam.

  11. sasterawan negara dan tokoh2 bahasa yg pimpin perhimpunan tadi tu ke yg korg panggil bodoh? korg nak kata politikkan ke ape ke, yg nampak tadi PR sokong pejuang bahasa melayu, BN tidak… bila bercakap pasal perhimpunan tadi cerita pasal PAS,pasal PKR terlibat, bukannya nak jawab pasal isu PPSMI, jadi sape yg politikkan isu ni sebenarnya?

  12. Buat saja macam zaman kakak dulu. Ada Malay
    medium dan English madium. Terpulang kepada
    kemampuan. Kalau ada duit, masuk inglish madium dan kalau tak ada, Malay medium. Akak
    dulu mak suruh masuk english medium nanti
    senang nak cakap orang puteh, tapi sampai kat
    sekolah akak padam dan tukaw Malay medium
    kerana takut tak mampu bayar yuran bulanan untuk english medium. Kawan akak kat sekolah
    rendah kurang 3 / 4 mata nombornya. tapi dah
    masuk english medium sekarang ni dia jadi Cikgu Vokesyonal. Akak biasa aja. Tapi tulahhh cadangan rakyat kerajaan tak nak terima. Dia
    anggap dia aje yang betol.

  13. zizim pun math and science dia out.tapi masih juga nak mempertahankan kebodohan “MOE”

  14. Semoga Mat Romeo dan Zizim akan berbahagia dengan doa-doa orang-orang yang dikatakan bodoh oleh mereka berdua.
    Allah tak pandai baca tulisan korang ke???
    allah tahu terjadi dan dah tentu Maha Tahu apa yang korang buat dan fikirk dan yang belum korang buat dan belum fikirkan.
    Minta maaf secara terbuka di sini atau jawablah esok di akhirat.
    Mungkin korang nak tunggu makan api free kot di akhirat nanti??? ye ke Mat Romeo???

  15. Nak tanya sikit…siapa punya syarikat yang menjadi pembekal peralatan PPSMI semenjak 6 tahun lalu, dengar-dengar laptop DELL di pasaran berharga lebih kurang RM2,000.00, tapi harga bekalan RM6.000.00. Puiyo, untung 200%. Itu baru laptop, yang lain-lainnya….manyak kaya lo

  16. Dulu masa nak merdeka pun datok nenek kita kena dibodohkan dengan kata-kata “macam mana nak merdeka, pensil pun tak boleh buat, orang putih dah panda buat macam-macam, rugi kita kalau tukar pemerentah.
    Begitulah orang melayu. sepanjang masa diperbodohkan dan ditipu.
    Hari ini kita dah tak dapat nikmat kemerdekaan tu kerana kita tak memiliki apa-apa. Harta kurang (banyak harta miliki orang luar negara), maruah tercabar, budi bahasa dah lenyap (orang melayu dah jadi macam samseng), Tanah dan tak ada (mana orang kenal negara Tanah Melayu) dan paling akhir akan hilang adalah bahasa Melayu

  17. zizim……………
    kami pun jika boleh, nak kat Parlimen ja. Tapi yang dok jadi menteri melayu cucu onn perderhaka tu dok pakai kepala dia ja.
    hangpa dok pertahan buat apa lagi.
    tapi tak pa…. satu demi satu umno dok tambah musuh. biaq pi laaaa

  18. Nak mencelah sikit..Zizim ni mmg membabi buta tak tahu prkmbangan sejak PPSMI diperkenalkan..wei, benda ni dah masuk parlimen la..Haji Hadi pernah ulas tntang PPSMI di parlimen…tp adakah kerajaan takabbur ni ambil peduli masalah trsebut? Lama dah usul ni dibawa dgn cara terhormat dan baik tp tak ambil endah oleh krajaan..

    Wahai org Malaysia, tak heranlah kalau UMNO ni perjuangkan PPSMI ni patut dilaksanakan..nama Parti mereka pun dsebut dlm Bhasa Inggeris..(United Malay National Organization)..awat tak guna singkatan PEKEMBAR je? Ntah le, apa yg diorang pejuangkan sgt aku pun x tahu.. senyum kambing je la ak

  19. cina singapore guna bahasa inggeris dalam semua mata pelajaran maka mereka dapat bekerja di seluruh dunia kerana bijak berbahasa inggeris….world market lah. tak lah pulak cina singapore kurang semangat dan jatidiri cina dia. melayu ni penakut sangat sebab tu mundur!

  20. singapore,
    Singapura,
    Temasek ???????????????????????

    Tak ada ilmiah langsung !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  21. Melayu akan jadi semakin bodoh dan Bangsa Malaysia juga akan hilang jatidiri jika pemerintah teruskan PPSMI. Ayuh kita teruskan perjuangan wahai perwira bangsaku. Mari kita pakat gunakan peti undi dlm PRK di dua Bukit, insyaAllah.

  22. Melayu PAS ni mmg kolot sikit,Aberamly hang patut ajar Nik Aziz tu supaya wujudkan kelas sains and matematik dalam kelas fardu ain dia tu,baru dia tahu betapa kurangnya buku rujukan dlm bahasa Malaysia.Kalau kat Jepun berlambak buku rujukan dalam bahasa Jepun.

    Dah masuk Universiti baru terhegeh2 bukak kamus.Sebab tu la Melayu tu mundur.

    Cuba buka thread 4.17 Langsung dari Masjid Negara,kat situ dah tahu motif sebenar demonstrasi ini di adakan.

    Bakal2 guru,inilah cabaran anda,jika anda bijak,anak murid anak anda akan lagi bijak,dan kerja anda akan lebih berkat.Jadi mengapa tidak mahu berusaha.Kalau anda rasa,perlu dalam bahasa Melayu,jadi ikhtiarkanlah supaya banyak buku dalam bahasa Melayu.Bukankah ini tugas anda sebagai ahli akademik.

  23. Aku hganya mampu ucapkan PADAANNNNNNNN MMMUUUUKKKKAAAA sapa2 yg kene bom asap tuh yg kene tangkap tuh…bangang betul nak berhimpun2 mcm nih…x danya aku nak kesian2 org2 berhimpun semua tuh…kuar lah lagi gambar mcm nih…mmg ini yg cilaka pakatan rakyat mahukan…suka tgk negara kucar kacir…pastuh buat citer sedih lah polis jahat lah polis anjing lah..umno yg control polis lah….kalau aku jadi polis tuh,jgn cakap bom asap,bom betul aku baling kat diaorg,baru reti skit…hidup pon dok nyusahkan org jek..nak berjalan2 pon susah..buat sesak jalanraya jek…tu lah dia melayu2 bengap yg hanya tau berhimpun menyalak2 bagai nak rak…pastuh punya pengecut sekor2 guna kanak2 sbg perisai…hakkkttuuuiiihhhhhhh…dahlah guna kanak2,gunakan masjid tmpt kita beribadat lak tuh utk berlindung demi menegakkan politik murahan mereka nih…weeeiii bangang,masjid pon nak kacau gak ka????nama je pakai kopiah pakai serban tp otak letak kat pungkoq….SEKALI LAGI AKU UCAPKAN PAAADAANNNN MUUUKKAA SAPA KENE BOM ASAP TUH…KESIAN DIA KESIAN DIA KESIAN DIA…HAHHAHA……NNT BERHIMPUN LG AJAK RAMAI2 LAGI YE CILAKA2 PAKTAN RAKYAT….KITA PERBODOHKAN SEMUA MELAYU2 DLM MALAYSIA NIH KALAU BOLEH LAH…TAAAKKKBBIIRRR

  24. Wahai saudaraku semua… kembalilah kamu kepada ISLAM. Nescaya semua masalah akan selesai!!!!! Disebabkan kita telah meninggalkan ajaran ISLAM lah semua rakyat mendapat bencana ini. Ini merupakan dugaan dan fitnah yang diturunkan oleh Allah kepada umat ISLAM di Malaysia… JIKA KITA PERJUANGKAN AGAMA ISLAM NESCAYA KITA SELAMAT DUNIA DAN AKHIRAT!!!

  25. zizim…aku hormati pandangan kau, tapi realiti di sekolah sekarang terutama pelajar luar bandar amat mendukacitakan. ilmu yang sepatutnya dikuasai oleh pelajar tidak dapat disampaikan dengan berkesan. bukan salah guru atau pelajar, tetapi sistem pendidikan yang menghalang ilmu itu sampai kepada anak didik mereka. amat mustahil untuk memahami sesuatu ilmu dalam bahasa yang tidak difahami. matematik dan sains WAJIB diajar dalam bahasa melayu atau bahasa ibunda, pengajaran bahasa inggeris pula perlu dikemaskini dan dipertingkatkan…baru lah anak cucu kita boleh maju ke hadapan. Oleh itu PPSmI wajib dihapuskan demi kelangsungan hidup generasi kita pada masa hadapan. kementerian pelajaran tidak perlu berbohong kepada rakyat menyatakan kejayaan dasar tersebut, hakikatnya di sekolah pencapaian pelajar untuk kedua dua mata pelajaran tersebut sekitar 15% sahaja yang lulus sama ada peringkat UPSR PmR atau SPm.. tapi apabila keluar keputusan sebenar peratusan akan melonjak sehingga 70%….ini semua mainan politik menteri pelajaran. kalau tak percaya tengoklah keputusan SPm hari khamis akan datang…pencapaian kedua dua mata pelajaran itu mesti diumumkan meningkat….hakikatnya PEmBOHONG…akhirnya yang rugi para pelajar dan rakyat… yang untung kroni2 umno pembekal laptop ke sekolah. HAPUSKAN PPSmI !!!!!!!!

  26. zizim … bodoh punya bapak. tau tak anak engkau kat sekolah belajar sc math terkial2 nak mampus … anak engkau bukan makin pandai tapi makin bodoh macam engkau la zizimmm

  27. Manusia,
    Terima kasih kerana ucapan memadankan muka kami di dunia ini, Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Pengasih aku akan tuntut diakhirat ucapan hang didepan Allah untuk memadankan muka hang semula di akhirat. Terima kasih sekali lagi..

  28. Dan diantara2 kekuasaanNya ialah Dia menciptakan kamu dr tanah, kemudian kamu dijadikan manusia yg bkembang biak menguasai bumi. Dan diantara tanda2 kekuasaanNya ialah Dia menciptakan utkmu isteri2 dr jenismu sendiri, supaya kamu cenderung & mrasa tnteram kpdnya; & dijadikanNya di antaramu rasa kasih & sayang. Ssungguhnya pd yg dmikian itu bnar2 terdpt tanda2 bagi kaum yg berfikir.. (Maksud Surah Ar-rum, ayat 20-21)

  29. Aku sebenarnya takbernafsu langsung nak melayan pencacai atau cybertroopers umno dlm ruangan ini yg kerjanya suka provok supaya kita akan naik darah dgn hujah penjilat mereka.

    Mereka yg berhimpun majoritinya bertaraf pendidikan tinggi berbanding pencacai umno dalam ruangan ni…so tak usahlah nak ulas panjang, cukup di situ, nanti tak pasal aku akan terperangkap dlm mainan provokasi mereka…

    Bagi mereka yg pernah kena tembakan gas, hanya tuhan saja yg tahu betapa peritnya dada bernafas, muka akan pedih dan gatal, air hidung dan mulut semua keluar, terbatuk-batuk sampai tergolek-golek atas rumput, jika lambat mendapat bantuan mungkin jawapannya akan pengsan…

    Semoga tuhan akan membalas segala penat lelah dan kesusahan hari ini dgn menyaksikan insyaallah pada masa akan dtg pencacai umno pulak akan rasa pulak bagaimana siksanya menghadapi tembakan gas pemedih dan semburan air kimia…

    Tapi satu aku nak pesan, jika anda suatu hari nanti ingin menghadapi situasi ini, jangan lupa bawa bekal air mineral sebotol dan garam kasar satu kepal…

  30. Janganlah buang masa nak difikirkan org mcm zizim tu. Inilah otak orng umno dan yang sealiran dgnnya. Akalnya pendek…. Sebab itu org mcm ini tak bolh hidup tanpa projek, rasuah, subsidi dan yang sejenis dgnnya.

  31. assalamualikum & salam sejahtera kpd semua.

    dalam soal ni saya bersetuju dgn kenyataan Tuan Guru Presiden Pas.

    dalam soal belajar agama islam pun kita gunakan bahasa melayu, bila nak lanjutkan lagi, barulah kita gunakan bahasa arab.

    sebenarnya dasar ni menekan murid2 di luar bandar utk mempelajari subjek sukar yg diajar dlm bahasa yg mereka sukar fahami.

    tapi secara kesuluruhannya saya tak nafikan kepentingan bahasa inggeris.

  32. Nak tanya sikit…siapa punya syarikat yang menjadi pembekal peralatan PPSMI semenjak 6 tahun lalu, dengar-dengar laptop DELL di pasaran berharga lebih kurang RM2,000.00, tapi harga bekalan RM6.000.00. Puiyo, untung 200%. Itu baru laptop, yang lain-lainnya….manyak kaya lo

    ——————————————————–

    Berapa banyak agaknya zizim dapat projek dlm PPSMI ni? Kalau dpt habuk lagi bangangggg….

  33. cina singapore guna bahasa inggeris dalam semua mata pelajaran maka mereka dapat bekerja di seluruh dunia kerana bijak berbahasa inggeris….world market lah. tak lah pulak cina singapore kurang semangat dan jatidiri cina dia. melayu ni penakut sangat sebab tu mundur!

    ———————————————————

    Hoi, jgn bandingkan singapura dgn kita. Berapa pendapatan pekapita dia? Bangsa cina singapura hanya pada nama saja. Budaya dan bahasa dia dah ikut barat. Adake tengok nama jalan dia dlm bahasa cina?

  34. APA ITU UMNO?…
    kata pejuang melayu islam tapi mereka yang hancurkan hak melayu..tanah milik melayu jadi milik cina..
    ada saham dalam media..dalam media tu siar artis muda melayu islam pakai separuh bogel…artis muda melayu islam dalam majalah ‘mempelam’….siap bagi permit…
    buka banyak disco orang muda melayu islam penuh….
    artis muda melayu kena tangkap umno jugak bela..siap ugut minta dibebaskan artis tuu

    SEBENARNYA UMNO NIH MEMANG MUNAFIK….KATA BELA N PILIHARA MELAYU TAPI KITA BOLEH TENGOK KEADAAN SEBENAR MELAYU SEKARANG…50tahun UMNO PERINTAH ASET MELAYU BUKAN BERTAMBAH@KEKAL..TAPI MAKIN MUSNAH….LIHAT ANAK MUDA MELAYU SEKARANG SUDAH LERRR…

    AKHIR SEKALI aku mintak maaf kat puak umno..tapi aku harap korang berpijak di bumi yang nyata….jgn korang buat2 tak tahu….

  35. aberamly, zizim dan mat romeo, sesuatu bangsa yang tidak mempertahankan kebudayaan bangsanya akan cepat lupus ditelan zaman, bangsa yang tidak mahu mempertahankan budayanya sendiri (seperti anda bertiga) adalah bangsa yang lemah dan tidak berpendirian. Anda harus membaca buku karya Profesur Emeritus Dr. Abdullah Hassan : ‘Mengapa Kami Bantah’ sebelum membuat ulasan yang melihatkan ‘kebodohan’ anda bertiga.

    wassalam

  36. APA ITU UMNO?…
    kata pejuang melayu islam tapi mereka yang hancurkan hak melayu..tanah milik melayu jadi milik cina..
    ada saham dalam media..dalam media tu siar artis muda melayu islam pakai separuh bogel…artis muda melayu islam dalam majalah ‘mempelam’….siap bagi permit…
    buka banyak disco orang muda melayu islam penuh….
    artis muda melayu kena tangkap umno jugak bela..siap ugut minta dibebaskan artis tuu

    SEBENARNYA UMNO NIH MEMANG MUNAFIK….KATA BELA N PILIHARA MELAYU TAPI KITA BOLEH TENGOK KEADAAN SEBENAR MELAYU SEKARANG…50tahun UMNO PERINTAH ASET MELAYU BUKAN BERTAMBAH@KEKAL..TAPI MAKIN MUSNAH….LIHAT ANAK MUDA MELAYU SEKARANG SUDAH LERRR…

    AKHIR SEKALI aku mintak maaf kat puak umno..tapi aku harap korang berpijak di bumi yang nyata….jgn korang buat2 tak tahu….

    AKU ni anak melayu

  37. zizim, bila engkau diam nampak macam bodoh, bila engkau bercakap memang sah engkau bodoh.

  38. zizim,
    salah seorang manusia yang paling banggang dalam dunia.jahil segala galanya

  39. zizim adalah totok umno… masih setia dengan parti kumbahan najis umno ni

  40. puhhhhhh…best giler semalam. Puas hati aku.klu ada FRU..GAS…bru la best. Aman2 ni tak main laaa beb..Hidup Rakyat…Hidup PR

  41. harap akhbar luar negara siarkan najib mastermind pembunuhan altantuya… inilah bakal PM yg disayangi oleh totok-totok melayu umno yg masih nak dipertahankan lg… kahkahkah

  42. Zizim, aberamly dan manusia… semuanya tu pelaknat bangsa dan bahasa melayu. Ngapa pulak kaitkan dengan parti politik ni? Pas lah, PR lah, apa ni? Ini soal bahasa dan bangsa lah, bukannya politik. Bahasa menunjukkan bangsa. Tak Faham ke? Awak ni bangsa apa? Melayu ke apa? Megah sangatkah awak dengan bahasa penjajah tu, suruh anak2 kita di luar bandar tu belajar sain dan math dlam bahasa inggeris. Awak tak tau ke, budak2 tu belajar sains dan math pun diaorang tak faham apatahlagi dalam bahasa inggeris? Kalau dalam BM tu dia orang mengadapi satu masalah saja iaitu nak fahamkan sabjek tu, tapi bila dalam BI dia orang mengahadapi dua masalah, pertama nak faham BI tu dan kemudian nak faham sabjek tu pulak. Awak tak nampak ke? Awak ni dulu belajar kat sekolah orang puteh kot. Patutlah kau orang jadi macam tu, tak ada rasa kesian langsong pada anak2 bangsa kita kat luar bandar tu.
    Yang kau orang katakan pulak orang pas las Pr lah tu pulak ngapa? Tak boleh ke? Aku tabik pada diaorang tu, ada semangat pertahankan bahasa dan bangsanya. Tapi kau oraqng itu apa ada, yang taunya nak rasuah, makan duit haram, nak kaya temolok kau aja. Kalaulah kauorang terus jadi macam ini habislah bahasa melayu dan bangsa melayu nanti. Inilah namanya pengahapusan bahasa. Udahlah dulu umno hapuskan tulisan jawi sampai sekarang ramai orang kita melayu tak pandai baca jawi hinggakan utusan melayu dalam jawi tu pun dah nak hapus jadi sisipan utusan malaysia aja. Jadi sapa yang melaknati bangsa dan bahasanya…umnolah…orang2 yang macam kauorang tulah…
    Dah hapuskan tulisan jawi, dah tarik amuniti raja2(itulah sebenarnya penderhaka) dan sekarang tengah pelan2 nak hapuskan bahasa melayu pulak. Apa jenis bangsa kauorang ni? Korea, Jepun, Russia, Cina, Jerman semuanya belajar dalam bahasa ibunda mereka, tapi mereka maju jugak menguasai dunia, sampai ke bulan. Tapi kita dimana? Kau orang sedar tak, ini menunukkan kegagalan kerajaan bn dan umno selama ini memertabatkan bahasa melyu, gagal dalam mendaulatkan bahasa melayu, itu sebab ubah dan bawak rakyat untuk belajar bah inggeris tu, nak tutup malu tutup kegagalan dasar untuk memertabatkan baha sa melayu tu. Udahlah kau orang tu..muhasabah diri tu, bertaubatlah segera sebelum terlambat, baliklah kepangkal jalan, kenal asal usul kita dari mana, janganlah nak berlagak sombong..Allah Maha Mengetahui………………

  43. aberamly……tak sangatke selok belok pendidikan di singapura ??? sejak bila dia guna bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar dis ekolah sekolahnya??? singapura tak ubah aliran bahasa sekolahnya sejak dulu dulu lagi dan memang tak nafikan sistem pendidikan singapura adalah yang terbaik di dunia dari segi kandungannya BUKAN dari segi BAHASA PENGANTARnya.

    kita sudah melihat dengan kepala dan mata kita sendiri yang mana negara negara maju mengekalkan penggunaan bahasa ibundanya sebagai bahasa pengantar telah maju dan lebih maju daripada singapura sekali pun.

    jadi…..apabila belajar matematik dan sains dalam bahasa inggeris,dianggap sudah dapat menguasai bahasa inggeris? jadi,kalau aku belajar sains dan matematik dalam bahasa urdu,aku dianggap fasih berbahasa urdu ???? gitu ke????

    sebenarnya tidak sape pun tau kenapa sebenarnya dilaksanakan ppsmi….satu pihak kata nak memberi penguasaan bahasa inggeris dan satu pihak pulak kata,globalisasi.semua ini masih boleh dipertikaikan…….ini yang tersurat tetapi tak tau lah yang tersirat,sebab peruntukan banyakkan?

  44. Salam hormat para sahabat yang baik,

    Paradigma saya terdapat dalam pelbagai dimensi dan versi, ada versi dalam bahasa melayu dan ada juga versi dalam bahasa inggeris yang bertujuan untuk meniupkan semangat kasih sayang sesama manusia, tegasnya semangat kasih sayang sesama warga Persekutuan Malaysia.

    Malangnya, ada komentar di sini yang berhati jahat dengan tatabahasa yang lintang-pukang mewajarkan bajingan politik mengubah perlaksanaan undang-undang bagaikan plastisin bagi menegakkan benang basah.

    Komentar yang jahat ini, sudah tentu kejahatan itu tidak menyentuh hati dan jiwa mereka, sehinggalah salah seorang dari anggota keluarga mereka yang menjadi mangsa atau dimangsakan oleh kejahatan yang mereka wajarkan itu, sebagaimana kejahatan yang ditimpakan ke atas Altantuya, Sherliana Gediun, Nurin Jazlin, Sharlinie dan Nurul Huda Ghani.

    Percayalah, bahawa komentar yang jahat ini ada hari esok bagi mereka. Dalam islam ada hukum Qisas bagi mereka, dalam hindu ada hukum karma bagi mereka. Mereka akan tahu juga kelak, betapa sakitnya tatkala kebenaran yang tidak diberi keadilan sewajarnya.

    Justeru, komentar yang jahat ini sah bernabikan Joseph Goebbels, menteri propaganda German Nazi Hitler gamaknya. Mari kita tengok bersama seruan agung Joseph Goebbels untuk komentar yang jahat ini:

    “If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it.”

    Terjemahan bebas naspazi:

    “Jika anda memberitahu satu pembohongan yang cukup besar dan asyik mengulangnya, rakyat akan sedar dan akhirnya mempercayainya.”

    OTAK PENJILAT UMNO TERKOTOR DI DUNIA
    UMNO SARJANA AGUNG DALAM BERBOHONG
    – Naspazi

  45. Ada lagi spesis yg masih nak menyokong puak Babi Negara khasnya Umno Ko Ko.

  46. assalamualaikum zizim, kalau awak nak sokong ameno ni biarlah bijak sikit, aku lihat dari sudut yang lebih bijak dimana demonstrasi tersebut adalah kemuncaknya setelah pelbagai usaha GMP lakukan untuk berunding dan berbincang dengan kerajaan, tetapi usaha mereka ini langsung tidak diberi perhatian oleh kerajaan malahan mereka ada bercadang untuk berdebat dengan menteri pelajaran tetapi malang sungguh hishamudin bukanya anak jantan, jika berdebat dan semua rakyat malaysia tengok baru kita tahu dan boleh menilai kenapa kerajaan mati-matian mempertahankan PPSMI dan kenapa GMP nak mansuhkan PPSMI, allah kurniakan kita akal untuk berfikir mana yang baik mana yang tidak, bukanya sokong semberono je, aku sebagai penyokong atas pagar, ada bab aku sokong kerajaan dan ada bab lain aku menentang, malahan PM dan TG hadi awang pun mengakui, penyokong atas pagar macam aku ni lah yang paling mengerunkan mereka sebab mereka ramai dan mereka tidak ada agenda peribadi, mereka juga mengunakan akal fikiran semasa mengundi, bukanya mengunakan nafsu menyokong membabi buta, kebanyakan penyokong atas pagar ini selalunya tidak menjadi ahli mana2 parti. Fikir-fikirkanlah.

  47. anak-anak saya tak pandai cakap omputih walau belajar sains and maths dalam english. ada ajar grammar and vocabulary ke dalam maths and science? yang penting, jadikan pengajaran bahsa inggeris itu ingteresting dan bahasa melayu it menarik

  48. melayu hari ini bukan saja mundur, malah, angkara orang melayu umno yang mengaku pandai sabenarnya telah menipu dan memperbodohkan rakyat telah sekian lama.

    umno sabenarnya telah memperkudakan rakyat demi cita-cita peribadi mereka. PPSMI sebenarnya idea umno untuk mencari keuntungan segera dengan penuh tipu daya.

    umno bijak dalam perkara ini, lebih-lebih lagi soal pendidikan negara. umno tahu berjuta-juta anak-anak kita terpaksa mendapat pelajaran. kesempatan ini umno melihat peluang untuk buat duit untuk kekayaan kalangan pimpinan umno.

    kita lihat hari ini institusi pelajaran telah diperdagangkan sebagai satu perniagaan yang terjamin, siapakah kalangan yang mendapat peluang ini kalau bukan kalangan puak-puak umno.

    hari ini rakyat menderita untuk menyakolahkan anak-anak mereka, tanpa wang anak-anak kita tidak bersakolah. berjuta kalangan rakyat yang bergolok bergadai kerana menyara anak-anak kasakolah. manakala yang tidak punya wang langsung, mereka dipaksa berhutang dengan cara mereka, tabung PPTPN contohnya adalah kaedah mereka yang mengelirukan. anak-anak dan ibubapa akan dibeban hutang sepanjang hidup mereka.

  49. nampak gayanyer..bhasa melayu akan jadi mcm jawi…terkubur….errr….semlm pejuang yg melabel diri mereka pembela umat melayu ada x…

  50. Bangang punya zizim! Anak yang tak sedar diri!.

  51. No komen

  52. Kepada semua penyokong Bahasa Inggeris anda semua beruntung kerana tak perlukan tulisan jawi. Anda kebanyakan tak pandai membaca dan menulis dalam tulisan jawi. Biarkan orang cina dan india dengan tulisan mereka. Kita orang melayu tak perlu berbahasa melayu. Kami bersetuju menjadikan bahasa inggeris sebagai bahasa resmi Malaysia. semua majlis resmi kerajaan perlu dibuat dalam Bahasa Inggeris. Khutbah Jumaat juga elok dalam bahasa inggeris kerana bahasa melayu tak ke mana pun.

    Untuk makluman Zim dan kucu-kucunya.

    Bahasa Yang paling ramai penuturnya di dunia:-
    1. Cina
    2. Sepanyol.
    3.Inggeris.
    4. Bahasa melayu.
    5. bahasa Arab.
    6. Hindi

    yang -lain-lain tak seramai melayu.

  53. Rakyat marhaen nak jumpa agong nak serah memorandum pertahan Bahasa Melayu.. setelah semua ruang ikut undang-undang dan perlembagaan dihalang – bukan nak gi serang istana!!

    Takkan itu pun nak kerah FRU satu batalion buat sekatan.. sembur air lontar meriam asap.

    Kenapa nak halang sangat sampai begitu sekali…

    Kenapa kalau UMNO buat demo yang dihadiri 14 orang tu.. tak pernah dihalang!! Tak Reti Bahasa betull laaa….

  54. siapa punya syarikat yang menjadi pembekal peralatan PPSMI semenjak 6 tahun lalu, dengar-dengar laptop DELL di pasaran berharga lebih kurang RM2,000.00, tapi harga bekalan RM6.000.00. Puiyo, untung 200%. Itu baru laptop, yang lain-lainnya….manyak kaya lo

    …sapa punya woiit..aku doakan mampus lah dio ngan duit tu masuk kubur…amin!!

    aku sokong anaksejatiteja…klu zizim, mat romeo dan manusia lembu belajar SnM dalam bahasa urdu, mak dia pun tahu dan pandai bahasa urdu..sebab tu komen dia cam urdu punya orang punya belit…tak gitu!

  55. BAHASA yang sesuai untuk ZIZIM dan MANUSIA serta seluruh keturunannya adalah BANGANG!!

    Konon ketawa bila orang lain kena Bom Asap…. macam bagus!!

  56. apo nak gado2…anak aku dah 6thn belajo PPSMI tak gado2 pon mula2 thn 1 memang dia meragau tapi lani dia kata dah lali dah…mula2 dulu peksa nombor corot bila masuk thn 6 aje no.1 & lani dia dah mamai PPSMI kalo buatnya blk PPSMI dlm bahasa melayu terkejut berok dia beb…berpinau nak translate english ke melayu..

  57. Tahukah anda betapa terkial2 nya saya dan kawan2 saya tak kala kami di universiti bila tahun pertama hingga ke tahun akhir,semua subjek diajar dalam bahasa Ingeris.Kami dari aliran melayu,tapi dipaksa juga mengikuti dalam pelajaran dalama Ingeris.Ramai anak kg spt lkani terasa sungguh kedil krn tidak memahami apa yg diajar.Namun kami mempunyai keazaman,tak pecah ruyung manakan dapat sagunya.Alhamdulillah,tahun pertama mmg rasa perit,tapi sbb kami tekun,Tahun 2 dah dpt rasa mudah.Alhamdulillah,graduate juga khirnya.Ada juga yg dah dpt pangkat Profesor.Dalam hati kami,kami ni tak dideadah secara meluas dgn penggunaan bahasa Ingeris,makanya kami terkial2 bila ambil aliran yg tak sangka guna 100% bahasa Ingeris.Namun,bila saya graduate ,saya dan kawan2 saya masih lagi Melayu,masih guna adat melayu.Bukan ana,ente,enti.Aku nbukannya org Arab nak guna bahasa tu.Aku ni Melayu.eluk guna saya,saudara/saudari.Dapat rasakan bila kita maju dalam bahasa Ingeris,kita lebih maju ke depan,tambahan pula rujukan ilmiah banyak dalam bahasa Ingeris.so,aku masih lagi Melayu.Korang je,yg bahalol,takut menerima perubahan,mulalah kata bahasa akan hilangkan bangsa.Anda tak tahu,lebih banyak memperkuasai bahasa,anda menguasai dunia.Bodoh,tak fikir panjang.Aku dan kawan2 aku semua nya org kg,kami tetap Melayu,walau graduate guna bahasa Ingeris.Stupid punya org kalau tak fikir panjang.PAS mmg kolot.

  58. inilah perjuangan………….pedulikan org munafik dan fasik… teruskan perjuangan menegakkan islam

  59. THANIAH…PERARAKAN MASUNKAN MATEMATIK DAN SAINS DALAM BAHASA INGGERIS….CUMA KECEWA DENGAN SIKAP PERARAKAN TIADA PERSIAPAN UNTUK MENGHADAPI TEKANAN DARI PIHAK BERKUASA..JIKA KITA ASYIK DI BERI PEMEDIH MATA,DISIMBAH DENGAN AIR KIMIA..WAJAR KAH ? SEDANG KAN MEREKA SEPERTI MEMBUAT LATIHAN TERHADAP KITA…DAN BERASA SERONOK MEMPERSENDAKAN KITA ..FIKIRKAN LAH…JANGAN JADI MACAM DULU MEMBERI PADA SINGAPORE DAN BATU PUTIH DENGAN MUDAH…TANPA PEMEDIH MATA DAN AIR KIMIA..

  60. manusia tu takde kelakian..dia hanya pandai berkata-kata dalam laman ni jer,manusia ni juga salah seorang penyokong UMNO sekular, jangan di layan manusia ni…takut2 nanti kata2 dia leh tegelincir dari akidah seorang muslim, doa2 kan utk manusia agar allah beri taufik dan hidayah agar menerima islam yang sebenar…

  61. HAIRAN YER…KEMANA PEMIMPIN2 UMNO YANG DOK MENYALAK KONONNYA MEMBELA MELAYU…TAKDER SEKOR PUN YANG TURUN BERDEMO…BERAPA KERAT PEMIMPIN UMNO YANG MAHIR BERBAHASA INGGERIS…CAKAP PUN TERGAGAP2…ORANG JEPUN BANGGA DGN BAHASANYA SENDIRI…UMNO PUKIMAK…PTUIIII

  62. salam semua…

    tak salah nk belajar dlm bahasa english xpi jgn la abai kan langsung bahasa ibunda…tak semesti negara itu akan maju sekira yer rakyat yer mengamal bahasa english .cuba kite tgk german ,jepun, korea dan sebagai yg mengamalkan bahasa ibunda negara yer tak mundur pon malahan semankin maju kehadapan .cuba tgk negara kita sekarang kadar pengaguran semakin bertambah dan lepasan ijazah byk sekarang yg tak bekeja..

    saya yg sekarang tinggal di german terpaksa belajar bahasa ibunda yer …walaupon sekrng maseh terkial²..di german bagunan² yer tak ade laa tinggi² mcm bangunan kt malaysia tapi system yer yg strategi dan teraktur yg membuat saya kagum…system tranport yg teraktur rakyat yer senang hendak kemane² jadual bas, train senag tgk kt umah melalui internet xpayah nk tunggu kt bus stop…tak mcm kt malaysia system hancur …

    saya sebagai rakyat malaysia terus terang saya katekan PM kita skrg tak terkenal dorg lebih kenal lg anwar …dorg kate anwar bijak ..takpi TPM kite terkenal juga takpi sebagai pembunuh ..malaysia akan semakin mundur sekira system kehakiman kita tak telus

    ps:wahai penjuang² umno sekira ko ade laa pejuang melayu kembalikan martabat bahasa melayu dan kembalikan martabat maruah malaysia di mata dunia dan jgn memajukan kroni sajer..tak kemana yeer…

  63. zizim. Jangan engkau bangga sangat masuk U. Aku lebih dahulu masuk U tak sokong pun BI diajar dlm BI. Kawan aku yang dapat PhD pun tak sokong. Cuba kamu tengok berapa ramai Prof/Dr yang tak sokong.

  64. Tak salah nak belajar Matematik dan Sains dalam bahasa INGGERIS(PENJAJAH). Tapi sudah bersediakah kita? guru-gurunya macam mana? Cakap Inggeris pun tergagap-gagap, dok merangkak-rangkak…. Macam mana nak berjaya….

    Setakat turunkan gred pemarkahan hanya nak tunjuk program tu berjaya, itu membunuh bangsa namanya tu…

    Terimalah kenyataan bahawa kita masih belum bersedia. Buatlah persediaan secukupnya… jangan nanti anak bangsa MELAYU kita yang menerima padahnya.

    Masalah kemunduran bangsa MELAYU bukan kerana bahasanya, tetapi kerana JATI DIRINYA yang LAYU… Itu yang sepatutunya diperjuangkan… BUKAN dengan menukar BAHASA PEMBELAJARAN……

    TEPUK DADA TANYA MINDA!!!!! jangan tanya selera, ikut selera kenyanglah BANGSA…. Bangsa yang terlalu kekenyangan akan hanyut dengan kekenyangannya…MINDAnya akan lesu dan layu…. Sebab itu perlu ditanya MINDA supaya MINDA itu sentiasa berfikir….bekerja…. Barulah maju dan berjaya…

    BAHASA JIWA BANGSA!!!!!!

  65. KEPADA MEREKA YG MENYOKONG PPSMI NI SAYA NAK TANYA ANDA NI SIAPA ? TAHAP PENCAPAIAN AKADEMIK ANDA SETAKAT MANA ? APA KERJAYA ANDA SEKARANG ? …CUBA ANDA RENUNGKAN KLU TOKOH2 BAHASA DAN CENDIKIAWAN SANGGUP TURUN KE JALANAN UNTUK MEMBANTAH…YANG LAIN TUNGGU APA LAGI….NAK TGGU MANUSIA DAN ZIZIM YANG TOLOL TU…

  66. Minggu depan akan mewakil syarikat saya dalam satu seminar di Bangkok.Members yang hadir dari serata dunia. Tujuannya nak memberitahu perwakilan, R&D syarikat kami dan juga memperkenal product baru syarikat kami.Perlukah saya mengguna bahasa Melayu?Tolong jawab wakil bijak pandai orang yang anti PPSMI.papamacho tapi otak KO.

  67. Kepada Zizim, maaflah kalau tersalah atau terkasar kata.

    Saya pun masuk U juga. Belajar bidang perubatan, mana ada bahasa MELAYU. Kakak dan abang saya pun masuk U juga. Semua berjaya.

    Kami belajar MATEMATIK dan SAINS dalam BAHASA MELAYU!!!! Masuk U, tak terkial-kial pun.

    Biar pensyarahnya dari India yang Bahasa Inggerisnya cukup pekat. Yang pentingnya masa belajar pelajaran BAHASA INGGERIS atau ENGLISH tu, belajar betul-betullah. Jangan main-main dan ponteng kelas.

    KITA LEMAH BUKAN SEBAB BAHASA INGGERIS ITU YANG MAJU, KITA LEMAH KERANA JATI DIRI KITA YANG LEMAH!!!!

    Ada berapa banyak usaha untuk menterjemah buku dari bahasa lain kepada bahasa MELAYU dilakukan oleh KERAJAAN @ KEMENTERIAN PELAJARAN @ KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI demi kebaikan BANGSA? Yang kerap kita dengan hanyalah perubahan SISTEM PENDIDIKAN berlaku apabila setiap Kementerian bertukar penerajunya.

    Ingatlah
    BAHASA JIWA BANGSA!!!
    BAHASA MENUNJUKKAN JATI DIRI BANGSA!!!
    MUSNAH BAHASA PUNAH BANGSA!!!

  68. zizim ko nak kenal kan product ko ke or ko nk cari wartawan akbar perancis tu yg mendedah kan isue najib gan altantuya yg berpangkalan kt bangkok…

    kalau wartawan akbar perancis tu tiba² jer hilang or mati tidak syak lg…tututututututut sendiri mau igat laa

  69. Napelah BENGAP sangat kamu ni Zizim? Cakaplah bahasa yang semua orang faham time nak perkenalkan produk tuh…..

    Samalah di MALAYSIA, NAK BELAJAR MATEMATIK DAN SAINS UNTUK ORANG MELAYU, ORANG MALAYSIA, GUNALAH BAHASA YANG SEMUA ORANG FAHAM. BAHASA MELAYU!!!! BARULAH SENANG

    Zizim, kamu ni reti bahasa MELAYU ke tidak? tulis pun campur bahasa Inggeris…..ish…ish….mana jati dirinya?

  70. Untuk pengetahuan si zizim, si manusia dan seangkatan dengannya…aku dulu masa kat sekolah dulu belajar math dan sains dalam bahasa Melayu…tp bila masuk Universiti, takde pulak aku terkial2 mcm kau zizim…aku pun belajar 100% semuanya dalam bahasa Inggeris…Pensyarah aku semuanya menggunakan bahasa Inggeris (ye la diaorang tu orang putih)…biasa ja…Tak ada masalah langsung walaupun aku ni dilahirkan bahasa ibunda aku adalah bahasa Melayu…atau lebih elok lagi kalau kita panggil bahasa Malaysia….

    Tahu apa kelemahan korang? Cuba korang soal diri korang dari tadika kita dah didedahkan dengan bahasa Inggeris, lebih kurang 2 tahun kat tadika, dan kemudian kat sekolah rendah 6 tahun lagi sambung belajar bahasa Inggeris, kemudian sambung lagi belajar bahasa Inggeris di sekolah menengah selama 5 tahun dan mungkin ada yg lebih…cuba korang campur berapa tahun korang belajar bahasa Inggeris?? 2+6+5 = 13 tahun….13 TAHUN! Takkan 13 tahun belajar bahasa Inggeris tak reti2 lagi? Tak fasih2 lagi? Itu maksudnya korang tak bersungguh nak dalami bahasa Inggeris masa sekolah dulu…
    Sekarang ni dah ada program untuk mahirkan diri dgn bahasa Inggeris…6 bulan pun dah boleh fasih menulis dan bertutur bahasa Inggeris…

    Bayangkan subjek bahasa Inggeris yang satu tu tak dapat dikuasai dalam masa 13 tahun apatah lagi nak kuasai subjek Matematik dan Sains di dalam bahasa Inggeris? Nak kuasai bahasa Inggeris atau bahasa apa sekali pun tak susah…banyak membaca, menulis dan praktikkan bertutur dalam bahasa tersebut…InsyaALLAH…anda akan fasih…Tapi kalau dah BENGAP jugak tu aku pun tak tau la nk cakap apa…mungkin kena minum jus kismis banyak2 kut…

    Aku setuju dgn kau, yang kita patut menguasai banyak bahasa asing supaya kita dapat menguasai dunia…err…cik zizim ni fasih berapa bahasa ya? satu dunia dah kenal cik zizim ke?

    p/s: Nello specchietto vedi un mostro tu! È per parlare che sono qui…

  71. seorang rakyat Malaysia yang menamakan dirinya ZIZIM menulis :-
    “Malunya……….wartawan mesti gelak bodoh tenguk org PR berpolitik.Takkan perkara bahasa Ingeris di politikkan.kata bijak pandai dalam agama,sembahyang tak tinggal tapi hasilnya beginilah.Apa gunanya parlimen,apa gunanya Dewan Undangan Negeri.Nampak sangat PR ni lebih suka bawah pokok dan jalanan utk menyelesaikan masalah mereka.Cetek,cetek,cetek.”

    KAHH…KAH…KAH…. BODOHNYA KAU ZIZIM. DR. MAHATHIR DAN UMNO YANG MEWAJIBKAN SAINS DAN MATEMATIK DIAJAR DALAM BAHASA INGERISH. TIDAK KAH DR. MAHATHIR DAN UMNO ITU ORANG DAN PARTI POLITIK????
    KAHH…KAH….ORANG POLTIK KENA LAWAN DENGAN POLTIK KAHH….KAH….

    KALAU TIDAK ADAKAN DEMO SEBAGAIMANA 7 MAC 2009. PAK LAH TIDAK AKAN KELUARKAN KOMEN SEGERA MAHU KAJI KESAN DARI PELAKSANAAN PENGAJARAN SAINS DAN MATEMATIK DALAM BI. KALAU TIDAK ADAKAN DEMO, UMNO BUAT PEKAK BADAK. KALAU TIDAK ADAKAN DEMO…. UMNO TAK ENDAH, SEBAB MANUSIA SERUPA ZIZIM MASIH RAMAI SEBAGAI PAK ANGUK DALAM NEGARA INI.

    KERANA DEMOLAH PAK LAH DAH MULA NAK BERUBAH. KERANA DEMOLAH UMNO/BN MERUDUM PADA PILIHANRAYA UMUM KE-12.
    KERANA DEMOLAH PAK LAH PURA-PURA NAK UBAH, SEBAB PILIHAN RAYA KECIL 2 BUKIT DAN 1 BATANG.

    KAHH…..KAH……….ZIZIM

  72. Alahai cik zizim…cik zizim ni ijazah ja besar poncho tp otak besar semangka…dah nak buat presentation tu buat je la…tak yah nak canang kat semua orang…awak nak tunjuk kata awak hebat la…nk present nk cakap bahasa apa terserah awak la….kalau diaorang tu paham bahasa Melayu boleh apa present dalam bahasa Melayu…tak salah…aku rasa otak ko yang KO…belajar bahasa Inggeris berbelas2 tahun pun tak fasih2…sian ko….ko pergi sekolah ko buat ape? tu pun ada hati nk sokong PPSMI…

    p/s: Я сейчас вернусь!

  73. Orang jepun sayang akan bahasanya.
    Orang Jerman sayang akan bahasaya

    Zizim dan orang UMNO bodoh bangang nak hapuskan bahasa ibunda-Bahasa Melayu.

  74. woi zizim….
    jawap la apa yg si 1st class honour tu tanya..
    kalau ko terer jwp yg dia punya P/S tuh…
    ha ha ha mampos la tak tau..
    haram jadah punya pencacai umno..

  75. zizim n rakan yg sewakyu dgn nya memang barua umno

  76. Aku tak belajar bahasa Jepun tapi selama 3 bulan duduk di Jepun aku dah boleh paham bahasa Jepun dan boleh baca tulisan Jepun. Kalau aku cakap bahasa Inggeris kat Jepun, semua nya tunjuk bahasa ultraman. Silang tangan maknanya tak paham. Jadi tak maju kah kita kalau berbahasa Melayu? Aku ingat kalau dari dulu kita tak hapuskan Jawi dan terus-terusan mengunakan bahasa Melayu dan menterjemahkan semua buku2 ilmiah kedalam bahasa Melayu jadi tak ada masalah macam si zizim yang terkial2 bila masuk U, wakaka…

  77. manusia lagi. tambah dengan si zizim pulak.

    manusia jenis hampa ni layak disule saje (ikut hukum karma@kitul@mandeliar).

    hai manusia, mati itu adalah benar. dosa dan pahala itu adalah benar. azab dalam kubur itu adalah benar. Syurga dan neraka itu adalah benar. Kau kena minta maaf dengan semua yang membaca ruang blog ini. kalau tidak kau kena nafikan bahawa engkau bukan dikalangan orang islam. haiyaa. waa sudah cakap ini olang ada putus mana-mana wayer dalam pele hotak dia.

  78. inilah “pengalaman pertama” matanya pedih dan melalui keadaan tolak-menolak dalam kumpulan penentang PPSMI sewaktu menuju ke istana.

    “Rupa-rupanya begini caranya untuk menyelamatkan bahasa,” katanya a samad said

  79. saya perkenalkan adik bradik saya abang kizim, akak kingzin, adik bongsu kingil, saya zizim.. saya tak pernah guna bahasa apa-apa pun..

  80. salam all… aku rasa mata pejaran BI tu yg patut di utamakan, Math dan Sains buat dlm bahasa melayu… ok aper…. BI dah ader tak perlu lagi Math dan Sains dlm BI… tak gitu…

  81. Salam,

    Saya tidak mendapat reaksi dari Kesatuan-kesatuan Guru, baik Guru Melayunya atau tak Melayunya.

    Apakah Kesatuan-kesatuan ini telah dikembirikan dan hanya dapat bersuara semasa menuntut kenaikan gaji.

  82. sah..zizim tu jiwa umno..orang kroni yang hidup hasil projek umno..inilah seorang yang tak sedar diri..zaman dah berubah..bekas pm pun dah cabut dari umno..tapi zizim ni masih sempit pemikiran sikit..umno memang bela kroni dia..tapi orang umno kampung diperkudakan..yg bodoh dalam umnno..pun ramai..yg cerdik ja yg boleh kemewahan ini..macam zizim ni la..
    dah kaya kamu buat projek dgn umno..patut la kamu pertahan sgguh-sgguh..apa yg umno buat kamu saja yang rasa betull..walaupun bcggah dgn naluri manusia..kami di PR yakin dgn prjuangan kami membela rakyat..pikirlah,buatlah
    apa yg menguntungkan ..zizim oiii…
    sebelum umno pupus di malaysia..carilah makan
    puas2..pergi cari najib ka khairy..bincang projek 2020…aku karangpun dah cabut keluar thailand..
    nak balik negara aku pun..dia orang marah kat aku tak abehh lagii..la ni aku kat england..relaz..kerja aku tenguk bola je..mari lah kalau nak joint…duit aku pelari dulu banyak lagii..
    ajaklaa mana2 budak umno..aku belanja..engko zizim ..sedar diri ooii..jgn jadi mcm aku udahlah..

  83. buat zizim,manusia dan mat romeo…bahasa inggeris memang penting..itu bahasa komunikasi.
    yang budak-budak dan PIBG ,sasterawan negara tentang ni ialah penggunaan bahasa penghantar untuk mengajar. takkan itu pun tak boleh paham…kata keluar U. Kalau nak pandai BI untuk berkomukasi kenalah kuatkan subjek tu. bukannya ajar Math dan sains dalam BI..tak ke pening budak-budak kalau BI pun diorang masih terkial-kial nak faham dan subjek ILMU PENGETAHUAN math dan sains pula diajar dalam BI!!!! bodoh punya lembu…UMNO kata parti MELAYU tapi tak pula pejuangkan BM..itulah bodohnya orang UMNO ni…

  84. teruskan perjuanganmu saudara2ku insayallah satu hari nanti kebenaran akan menjelma sabarla….percayala HUDUPKU MATIKU KERNA ALLAH TA ALLA

  85. UMNO bukan pejuang bahasa MELAYU!!!! Nama parti pun dalam bahasa Inggeris. Pembela bangsa kah macam tu?

  86. Markah lulus Fizik, Kimia, Bio dan Mate Tambahan direndahkan kepada +- 30 sahaja SPM (sama je bagi UPSR/ PMR dlm subjek Sains/ Mate). Nak dapat A SPM skrng tak susah, 65 – 70 dah A. Markah diturunkan utk tunjuk kununnya pelajar makin pandai bila guna BI. Cuba tanya pensyarah matrikulasi/ Asasi Sains/ Tahun Asas/ Tahun 1 Universiti. Bagai nak meroyan diaorang mengajar – budak yang kununnya pandai tapi sebenarnya macam kayu je ramai.

    Bila dah grade, akan menepati peribahasa “Sijil Besar Gebar tapi Otak macam Tembikai”.

  87. Polis Malaysia memang melayu jenis haram jadah…mereka terlalu takut kalau orang cina berdemonstrasi…di Melaka misal nya cina yang bela babi saja berani ajar mereka tak satu canister gas pun ditembak tidak juga pancut air kimia.Polis Malaysia melayu laqnat…

  88. Salam hormat para sahabat yang baik,

    Pengantar bahasa pendidikan di negara bangsa yang punya harga diri.

    Teaching science – how do they do it in Japan?

    Pengajaran sains dalam bahasa ibunda di negara dan bangsa yang bermaruah.

    http://naspazi.multiply.com/video/item/225

    TIADA BANGSA TANPA BAHASA
    – Naspazi

  89. PALAT LA HANGPA AKU NA BALIK PON JEM NYUSAHKAN ORG BETUL

  90. zizim yang sebenarnya kamu tu yang bodoh.bangsat kerajaan yang kamu sokong itu tidak menghormati tuntutan rakyat.cuba kamu fikir apa jenis bangsa kerajaan yang tak mahu mendaulatkan bahasa sendiri.kau fikirlah sendiri.

  91. hoi zizim bangang.yang orang perjuangkan sekarang bukan nak hapuskan bahasa inggeris, tau tak.rakyat mahu belajar maths dan sains dalam bahasa melayu, itu saja.mata pelajaran bahasa inggeris akan diajar seperti biasa.belajar sesuatu bahasa bukan melalui maths dan sains.

  92. wah! ramai betul yang respon kepada zizim ni. aku rasa tak perlu layan lagi kerana budak dari kelas lembam

  93. Salam Tuan Zizim. bila bercakap pakai hati yg bersih jgn pakai otak yang tak ingat Allah, Idea yg paling mudah mungkin jarang org terpikir.. kita mengajar anak2 kecik terus berlari atau tunggang motosikal terus ke?, semasa dia org masih kecil. Mesti kena ajar meniarap dulu, menginsut, merangkak, bertatih dan baru berjalan. lepas tu baru belajar tunggang basikal dan kemudian motosikal.

    Jadi macam tu juga utk mengajar ilmu pegetahuan kpd anak2. Ajar la perkataan2 atau perkara2 mudah mudah dan yg biasa dengar atau lihat di sekelilingnya dahulu, baru mudah utk dia org menangkap ilmu dan pengetahuan lalu memahami asas ilmu.

    Sekiranya sudah ade sedikit ilmu walaupun difahami dalam bahasa yg mudah, dgn sendirinya mereka akan menjadi bijak untuk mendapatkan ilmu ilmu yg lain2 dgn sendirinya. Ini tidak, asas ilmu pon tak ade, membaca dan menulis pun tak tahu, macam mana nak buat kajian astronomi terus. Kan Bangang wal bahlol orang2 yg macam tu.

    dukundamai

  94. [...] Lagi gambar-gambar dari wartawan antarabangsa… Dunia Melihat kita [...]

  95. TUN MAHATHIR BUKAN SAHAJA CUBA MELENYAPKAN BAHASA MELAYU,TAPI TELAH BERJAYA MENGHILANGKAN PERKATAAN MELAYU DALAM KAD PENGENALAN LAMA DAN DI GANTIKAN PERKATAAN AGAMA SAHAJA SEKARANG INI…MALAH MENTERI BESAR PERAK PUN BANGSA DIA(MAMAK) ..PADA PANDANGAN SAYA MAHATHIR MASIH PM DI BELAKANG TAKBIR..ITU SEBAB ISU BAHASA TIADA SIAPA BERANI NAK BUBARKAN DI KALANGAN UMNO..CUMA IKAN BILIS DAN YANG NAK BERSARA JER BERANI DI KALANGAN UMNO..

  96. ZIZIM MAMAK PUKIMAK

  97. tahniah pengkhianat bangsa,kalau saya berjumpa dengan tuan,akan saya sumbatkan kelapa otak tuan ke dalam mangkuk tandas………….gerhamnya akuuuuuuuuuuuuuuuu

  98. celaka punya zizim

  99. Kesian kat zizim ni…rupanya dia ni budak bangang. Tulah terkial2 kat U dulu bila belajak dlm BI. Ko dari kelas lembam agaknya hahahaha…Dah tu patutlah budak bangang dan lembam ni tak faham kenapa org berdemo tuntut supaya ajak math dan sains tu dalam BM saja. Semua org faham dibandar ke kat luar bandar ke akan faham bahasa tu. Tapi kalo dalm BI kesian kat budak2 kampong tu, nak faham BI satu hal pas tu nak faham sains dan math tu pulak satu hal lagi.

    Zizim..ko ni tak faham ke? Ini bukan soal partilah. Bukan soal pas ke, pkr ke atau amno ke. Ini soal bahasa dan ilmu, ini yang org amno tak faham.

    BI tu bahasa, sains dan math tu sabjek ilmu. Untuk dapatkan ilmu tu boleh dibelajar atau diajar dlam apa2 bahasa pun sebagai bahasa penghantarnya. Tapi BI itu sendiri adalah bahasa…ada nahunya, tatakatanya, struktur ayat dan bahasanya dan macam2 lagi. Kalau nak pandai BI belajarlah BI itu sebagai salah satu bahasa dalam dunia ni, dan aklau nak pandai math dan sains dia kena belajar sabjek itu betul2, boleh dalam apa bahasa pun. BI boleh, urdu boleh, cina boleh, batak boleh, jepun boleh dan macam2 lagi boleh. Bukannya dgn belajar sains dan math dlm BI tu boleh pandai BI. Ada ke dlm sains dan math tu ada belajar nahu dll dlm BI itu, tentu tak ada kan? Jadi itulah hang kena faham sikit bangang. Jangan buat2 tak faham bengok. Itulah jadinya orang2 amno (kalulah ko ni org amno) ni bangang, bofoh, dicucuk idung macam lembu boleh dibawak kemana2 aja, SEBAB APA? dah disumbat dengan duit rasuah dan duit haram tu…jadi ikut ajalah…langtaklah apa nak jadi dengan bahasa sendiri, bangsa sendiri, anak2 kampong tu kan? Itulah eloknya orang yang macam ko ni dan org2 amno yang lain macam ko cepat2..m—-s aja tak menyusahkan orang Melayu anak bangsanya sendiri.

    Bertaubatlah zizim dan kawan2 ko yang macam ko tu selagi pintu taubat masih terbuka.

  100. salam

    wahai en. zizim, moga2 anda sejahtera la hendaknya ye… ko sendiri cakap tadi ko masuk U pun masih terkial-kial belajar subjek dalam bahasa inggeris, inikan budak2 sekolah nak belajar M&S dalam bahasa inggeris, akai ada kaaa.. Tuhan bagi otak tu pakai la sikit jangan letak dekat perut bro…. Ingat la sikit mak bapak ko tu bangsa apa? MELAYU kannnnnn…
    Jangan la jadi LEMBU UMNO wahai en. zizim oiiiiiii

    Salam

  101. zizim,apa hang nak jual produk di thailand? jual apa? jual pungkok.orang jepun perkenal barangan mereka sepatahpun haram pun tak tau bahasa inggeris, laku satu dunia.apa punya argument.pada aku hang ada spm aje itu pun srp autometik naik tingkatan 4

  102. Dah sah,korang ni memang produk PAS yang sanggup melaknatkan orang.Tak tahulah sunnah mana yang korang ikut.nabi tu pernah caci orang sebegini ker?

    Tu lah aku dah cakap kat orang kg aku,PAS ni tegakkan agama Islam guna kitab mereka sendiri tanpa merujuk 100% AL Quran.Islam apa ni yang sanggup melaknat dan menyumpah orang.Tak hairanlah kalau PAS kat Perak dirundung malang.Kasihan rasanya……

  103. kepada Zizim/Manusia pencacai UMNO/BN aku ingat kau org blah je paham kulup.

  104. hahahaha… alahai zizim n manusia…

    Ckp jer berapi… ala konon lah pi universiti terkial2 belajar sbb bahasa penghantarannya English..dah tu pehal x belajar sungguh2 masa sekolah rendah dan menengah dlm subjek B.I. Sudahlah….

    Poyolah lah lu nk pekenal produk di Thailand dh susah konon sbb nk present depan org Thailand perlu bercakap english… wei!!! aku pi thailand org2 sana lebih suka pada bahasa sendiri lah…
    Ko pi Jepun dululah…tgk apa rakyat sana berbahasa… sorrylah nk berbahasa english… sbb diorg berusaha sungguh hantar rakyatnya bijak pandai ke Universiti di Barat dan balik ke Jepun translate ilmu ke Bahasa Jepun..

    Jgn jer sesedap perkata parti PR tu memperbodohkan rakyat…jgn lupa esok lusa nnti ank2 ko pulak terkial2 nk pandai math and sains…

  105. 4 manusia, zizim, mat romeo.. aku sokong hangpa kalau pembunuh jadi PM Malaysia..tentu hang semua ada degree yg hebat2 kan? jom kita tulis dlam full English nak?

  106. zizim..zizim

    masih bersuara lagi kau, dahlah cukuplah cara kau tulis bersuara pun dah nampak kau ni sememangnya cetak ilmu dan agama… dah takde modal kau libatkan pulak parti politik yg nak menampakkan kau ni bertambah bebal dgn ijazah kau tu, lagi pada ijazah yg aku rasa kau beli tu, lebih baik dan mulia lagi org yg tak habis belajar kat al-azhar apalagi yg dapat kecemerlangan disana, dgn ijazah kau tu aku lihat hampir2 menjadikan kau hilang pedoman dan pegangan agama….insaflah

  107. UMNO dan BN sedar tak apa yg diaorang dah buat? Aku yg tak sokong PR pun dah mula benci kat suku kaum UMNO/BN tu…
    im teaching Sc almost 5 years since PPSMI started…conlusion?So sad…my students majority non malay but they’re hate PPSMI,so much..

  108. Zizim tu elok jadi binatang ajer dari jadi manusia

  109. zizim kerja makan gaji dah rasa hebat. Orang lain yang buka kompeni sendiri, buka syarikat korporat, buka syarikat consultant tak pun bising. Inilah dia produk umno hanya melahirkan pembodek , pengampu dan penjilat. Tahniah anda bakal menjadi ketua penjilat najis umno no.1. Teruskan zizim….budak ni dah bengong agaknya!

  110. aberamly, zizim dan mat romeo bodoh sombong, mengajak rakyat supaya bersama-sama dengan ‘kelahiran baru nasionalisme’ itu bagi membina negara atas prinsip keadilan, kesaksamaan dan peluang untuk semua.1. Setiap orang Melayu yang mencintai bahasanya harus membuang undi menyanggah pucuk pimpinan yang tidak melestarikan bahasa ibundanya. Ertinya kalau dimana-mana pun kalau ada calon yang menentang bahasa ibundanya, kita harus tentang mereka dengan tidak undi mereka. Kenapa kita mesti pilih orang yang mahu mengucupkan bahasanya. Kita ada undi, ajar mereka dengan undi kita.

    2. Saya juga kecewa dengan kenyataan Menteri Pelajaran yang mengatakan dia malu bila pejuang bahasa pergi ke jalanan dan seharusnya menggunakan lorong-lorong tertentu. Pejuang bahasa memilih jalanan kerana sudah tidak ada lagi lorong-lorong yang boleh dimasuki.

    3. Saya fikir pemimpin tertentu sahaja begini. Yang saya dengar kalangan akar umbi Umno juga menolak PPSMI. Tetapi bila yang berkuasa terlalu diberi kuasa maka jadinya pucuk pimpinan sentiasa benar. Pucuk pimpinan tidak bersedia untuk berkompromi. Saya fikir penghakisan pengaruh Umno antara sebabnya saya fikir kerana mereka terlalu bertelinga satu dan mereka terlalu berlidah dua.

    Oleh kerana persidangan Agung Umno semakin hampir, setiap pemimpin Umno tidak mahu tersilap. Kalau tersilap mereka akan tersingkir lebih awal. Mereka mahu masuk dalam lingkungan itu hingga Mac. Di situ kita boleh lihat wajah sebenar mereka ini. Beruntunglah kalau benar-benar politik rasuah itu dapat disisihkan. Saya mahu lihat yang bukan RM200 ditangkap tetapi yang berjuta ringgit. Yang tangkap jumlah kecil ini cuma wayang gambar tetapi saya mahu lihat yang besar-besar juga ditangkap.

    4. Memang ini penghinaan. Bukan saja penghinaan saya fikir ketidakyakinan dan tidak bersedia memartabatkan bahasa oleh pemimpin Melayu itu sendiri. Kalau orang lain atau bangsa lain tidak berbuat begitu, saya tidak kisah dan saya boleh tidur dengan lena. Tetapi yang mengecewakan saya adalah pemimpin Melayu itu sendiri tidak yakin dengan bahasanya.

    5. Jadi memang sesuatu sudah terbuku di hati, sudah tetap mahu dilaksanakan supaya bahasa Inggeris itu dijadikan bahasa pengantar. Kalau Menteri Pelajaran kata ada lorong untuk diusahakan sebenarnya lorong itu sudah lama tiada maka sebab itu kami pergi ke jalanan.

    6. Kalau dalam Gapena, saya fikir akhir-akhir agak samar. Saya tidak tahu apakah Gapena benar-benar menyokong perjuangan bahasa ini. Terakhir saya dengar Gapena mahu menyaman kerajaan. Saya tidak pasti sama ada itu satu pengucapan yang serius atau tidak. Memang tidak ternampak tokoh-tokoh Gapena berada di tempat-tempat yang sepatutnya. Contohnya di Sogo, saya tidak nampak, mungkin ada di belakang-belakang, saya tidak tahu tapi sepatutnya mereka ke depan.

    Saya fikir penyertaan Gapena yang agak total perlu kerana mereka adalah gabungan penulis-penulis Melayu. Kalau tidak ke depan maka ia semacam ada yang tidak kena kerana mereka adalah induk jadi mereka perlu lebih ke depan.

    Saya dengan rasa penuh hormat terhadap Professor Ismail Hussein dan rakan-rakannya menyatakan sikapnya dengan jelas dan total. Mereka mahu melestarikan bahasanya atau tidak.

    7. Malah ketika dibawah pemerintahan Dr Mahathir selama 22 tahun, beliau tidak cuba melestarikan bahasa. Dan itu tidak dilakukan. Dan saya tidak tahu apakah yang sudah tersusup dalam hati nurani mereka hingga mereka tidak percaya kepada bahasa mereka sendiri. Dikatakanlah bahawa bahasa Melayu itu kuat.

    Pertanyaan saya, apakah yang dilakukan oleh elita kuasa Melayu ini untuk menguatkan bahasa Melayu? Apa yang saya nampak mereka semakin menguncupkan bahasa dan menghala kepada penazak bahasa dan akhirnya akan menjadi pengubur bahasa. Yang salah terbukti elita kuasa Melayu ini kerana tidak berusaha melestarikan bahasa Melayu. Yang kita dengar bahasa Melayu ini tidak cukup kuat untuk memberikan rezeki, apa ini? Yang memberikan rezeki itu Tuhan bukan bahasa. Dan ini adalah dosa-dosa bahasa orang-orang yang mengucupkan bahasa ini.

  111. Hoi zizim! Yang hang babit2 kan parti PAS tu buat apa…kalau dah kalah buat cara dah kalah! Jangan nak kona-kona…Terima lah hakikat yang hang tak fasih bahasa Inggeris sebab kat sekolah hang main2…Ntah2 sekarang ni pun tak fasih lagi…

    Lagi satu ni aku nak cakap, yang hang sibuk2 tuduh orang PAS caci maki orang and tak ikut sunnah tu…aku rasa hang lagi la teruk…aku nak cakap pun tak sampai hati, geleng kepala cukup la…tapi aku rasa aku kena cakap jugak kalau tak hang tak sedaq diri….If you haven’t much education you must use your BRAIN la!!!

    p/s: Sie sind dumm!

  112. sungguh anjing anda ini wahai zizim

  113. kpd manusia, zizim n yg bongap2 pemikirannya…depa ni pon bukan ramai pon… golongan ni pon dah nak pupus dah….elok mampos cepat, kurang sikit org nak mengundi BN ni.
    hang kata apa pon…satu hari dgn izin Allah, PR akan memerintah Malaysia dlm masa yg terdekat. masa tu hangpa boleh tukar warganegara dgn mongolia ka, singapura ka..apa ka..org mcm hangpa tak layak dok kat Malaysia.
    kalo dah bahasa Malaysia pon hangpa kutuk, dok sanjung bahasa penjajah..hangpa berambuiihhhh dr sini..pi negara lain..
    apa punya tuurrrrrrrr…harkhhh ptuihhhhhhh!!!
    LAWAN TETAP LAWAN!

  114. zizim yang sial….pukimak ko…

  115. zizim dasar bengap tahap gampang………

  116. zizim ialah anjing yg gampang

  117. aiseymannnnnn……. nape la ade lagi org melayu yg x mau mendaulatkan bahasanye sendiri…. balik bagi baca lagi la brooooo….. jgn jadi tong kosong

  118. JOM TENGUK PENDAPAT FORUMERS DARI BLOG LAIN YANG LEBIH JITU MELAHIRKAN PENDAPAT.
    BUKA MINDA LAHIRLAH BANGSA……
    ………………………………………………………………

    Follow up: Shu’Imizu_M* [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 20:01
    AKU SOKONG PPSMI…SELAGI JATI DIRI MELAYU KUAT BAHASA BUKAN MENJADI PENYEBAB KEMUNDURAN JATI DIRI DAN IDENTITI KITA TAPI YANG MENJADIKAN KITA LEMAH ADALAH TERLALU BANYAK PIKIRKAN PERKARA REMEH TEMEH DAN SUKA BERGOSIP DEMI KEPENTINGAN AGENDA POLITIK MASING2

    TIADA MAKNANYA BUADK2 KAMPUNG JAUH KETINGGALAN, TAK BACA PEPER KER SELEPAS KEPUTUSAN UPSR KELUAR BERAPA MUKA SURAT KERAJAAN TERENGGANU SENARAIKAN NAMA DAN UCAPKAN TAHNIAH KEPADA PELAJAR2 DARI TERENGGANU YANG DAPAT 5A AKU RASA LEBIH RAMAI DARI BUDAK KL YANG DAPAT 5A…..YANG KETINGGALAN AKAN SENTIASA ADA WALAUPUN BELAJAR DALAM BAHASA MELAYU……BILA PELAHJAR MELAYU YANG DAPAT IJAZAH KELAS PERTAMA TIDAK DAPAT KERJA YANG SESUAI KERANA TIDAK FASIH BERBAHASA INGGERIS MANA KAMU YANG DUK KUTUK PPSMI NIE SEMUA…MANA PERSATUAN ITU INI YANG DUK BERKOMPANG SEKARANG NIE MENENTANG PPSMI?

    MAJUNYA BANGSA MELAYU ADALAH BERDIRI SAMA TINGGI DUDUK SAMA RENDAH DENGAN BANGSA LAIN. ITU ADALAH REALITI KEHENDAK ZAMAN SEKARANG…..BERAPA RAMAI YANG FASIH BERBAHASA INGGERIS KAT MALAYSIA NI ADAKAH REREKA LUPA APA ITU WAU BULAN, APA ITU WAYANG KULIT, JOGET, PANTUN DAN SEBAGAINYA? ADAKAH BILA PANDAI BERBAHASA INGGERIS MEREKA MULA JIJIK UNTUK MAKAN BUDU, CENCALUK, SAMBAL BELACAN DAN NASI LEMAK? ADAKAH MELAYU AKAN MALU UNTUK BERSAMPING DAN MALU UNTUK BERBAJU MELAYU DAN BAJU KURUNG? TIDAK JAWAPANNYA…WALAUPUN KE LONDON SEKALIPUN MAKANAN INILAH YANG PARA CERDIK PANDAI MELAYU KITA RINDUKAN DISANA

    Follow up: hanali* [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 20:03
    Kenyataan itu bukan racist tp itu adalah kenyataan.
    Saja merujuk pada Melayu kerana itu adalah realitinya.

    Ternyata sistem x akan membantu kalau tidak diiringi dgn sikap.

    Bukti sudah ada.

    Follow up: re-b0rn [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 20:09
    boleh kena virus HIV ke kalau belajar Maths n sains dalam english?

    xtvt yg sah2 ada risiko HIV xnak pulak boikot..
    sebab aper ek..??

    Follow up: mkby2000* [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 20:11
    By the way, I hv been to Japan and had the previlige of working alongside the Japanese. Yes they do look up for those who has good command of English and wud have better promotional opportunities for overseas posting. So is the modern day Mainland Chineses. Their Command of English had improved drastically for the last 10 years.

    Follow up: hanali* [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 20:11
    Soal Melayu x fasih BI kerana sikap org Melayu sendirilah….x ada kena mengena dgn sistem.

    BI blh didapati dimana2 di Malaysia ini dan ia terdedah dgn seluas luasnya, TV, Media, belajar BI sejak Tadika lagi, 11 tahun belajar BI sekolah rendah n menengah, x cukup dgn itu di kolej2 lagi.

    So, rasanya, PPSMI x akan byk membantu sebenarnya, cuma ia akan nampak sistem pendidikan lebih ‘stylish’, itu saja.

    Between, Math n Sains bukan spt matapelajaran hafalan, ia memerlukan daya pemikiran serta imigasi yg tinggi…justeru, berbagai bahasa bukan faktor utama.

  119. SESAPE YG YG BARUA DAN PUKIMAK AKU, SEBENARNYA KORANG INI MEMANG KETURUNAN PELACUR BANGSA YANG MEMANG DILAKNATI ALLAH.MOGA ANAK KAMU TAK JUGA MENJADI SEPERTI KAMU.NAUZUBILLAH……

  120. iNI LAGI PENDAPAT FORUMERS DARI FORUM LAIN.rASANYA MINDA DEPA LAGI MAJU DARI HANGPA.

    ………………………………………………………………

    Follow up: jawa73 [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 10:38
    wak masa sekolah dulu mmg fail BI setiap kali ujian..
    kalu yg lulus boleh dikira..
    Bila abis STPM terus keja kilang..dah mmg tak guna BI..
    G temuduga MAS dalam BI..mmg wak tak dapat..tercungap2 nak cakap BI
    Alhamdulillah sekrng ni wak berkeyakinan utk cakap dan tulis dalam BI. Sbbnya BI merupakan bahasa penghantar kat tempat keja wak.
    Mula2 mmg susah la sbb dah lama tak cakap BI..
    Alah bisa tegal biasa..

    Follow up: emier [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 10:47
    maaf kalau bercakap kasar skit..org melayu suka cara senang dan suka cepat melatah dan give up..susah skit..give up..payah skit, mengalah dan guna kuasa melayu utk protes..tapi tak sedar…yang diri sendiri tak nak berubah..asyik dok gaduh sana sini..dan bangsa mana yang tepuk tangan kita bergaduh? pikir sendiri lar…i pon org melayu , kadang2 malu dengan sikap org melayu tu sendiri

    kenapa tak dimansuh DEB then?

    Follow up: angah_Apr [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 10:58
    bertindak mestilah dgn akal yg sihat, waras dan berilmu…jgn bertyindak mengikut perasan..DUNIA MEMERHATI KITA

    kalo ye pn xstuju dgn PPSMI, bukan budaya melayu melakukan demonstrasi n perhimpunan jalanan yg leh menampakkan ketidakcerdikan kita..lbh byk keburukan dr kebaikn kalo sertai perhimpunan tu…elakkan la

    byk lg cara kita berbincang…MUSYAWWARAH adalah jalan paling baik…biarkan ilmuan,sarjana, cendikiawan n cerdik pandai negara yg menyelesaikan. selesai msalah biarlah dgn akal n ilmu serta iman..

    bnda ni ada pro n kontra…dulu student kita gak ngadu susah nk faham INGGERIS bila study kt London n US…sbb sume buku rujukn dlm B.I… kena la berhempas pulas belajar semula KAMUS INGGERIS / MELAYU. ada yg pas ada yg kantoi..

    so..dgn dada yg lapang marilah berfikir secara rasional..demi adik2,abg2,kakak2 n generasi kita akan datang..kukuh kan dulu ekonomi..

    dulu jepun pn sama gak dasar dia…perkasakan bahasa jepun…tp sebab nk jadi hebat mcm USA.. depa kukuhkan ekonomi n teknologi..skg jepun setanding USA..

    dulu Bahasa Arab bahasa ilmu…Baghdad pusat ilmu dunia..ramai ilmuan lahir dr sana..tp slepas tentera Tartar serang iraq n musnahkan sumer sumber (buku2)..maka tiada bukti tntg kejayaan islam…tapi bangsa Yahudi n Eropah yg ramai blaja di Baghdad telah menulis dlm buku mereka tntg matematik n sains membuat tuntutan bahawa sume ilmu tu depa punya sbb depa ada bukti buku…

    kita cmne?? lum ada pape lg kita da berpecah n bergaduh…sabarla wahai kwan2 ku…

    hanya pandangan peribadi

    Follow up: rOckiN_HeLL* [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 11:30
    udah2 ler…g blajo….
    dok demonstrasi vagai x kemane pown…
    wat malu mesia kat mate dunia jew,,~

    bdk2 kg pown kalo dibagi dorangan ibu bapak yg bute huruf skalipown..
    msti dowang bsemangat nk blaja math n sains dlm english…xde alasan la kalo nak bjaye..

    org mlayu pown sndiri ckp…
    nak seribu daye..
    xmau seribu dalih okaayyy…

    ni sume agenda politik je..
    x fkr kemajuan bangse langsung…
    pe masalahnye ngn bahase mlayu kalo sains math dlm english???
    kalo bdk2 brubah wat english as their mother tongue n bm sbagai 2nd language…

    2 salah maka bapak kat umah dok ajar anak ckp english manjang..
    adek2 ak ok je ak tgk…
    xde pulak nk speaking london…

    rubbish btol…
    yg x pnah amik aliran sains sbgai core sbjek xyah r bising..
    ko tau pe??

    Follow up: Izmat_2009 [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 11:38
    xrugi pun blajar dlm B.I…
    xlapuk pun bahasa melayu kat dunia..
    melayu jgn takut pada B.I..
    mula2 susah lah..lama2 ok lah…
    Follow up: angah_Apr [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 11:43
    rockin_hell>>> tol 2…yg student xperlu la nk wt demonstrasi..xde pekdah.

    yg student (yg masih lum lulus o dpt dploma o ijazah o master o pape je la..uols blaja betol2 n study smart…nk plagiat o copycat ke tu uols pnya hal…tunjukkan uols taw camne nk dptkn ilmu wlwpn susah…

    hal2 dasar ni bia krjaan o bijak pndai yg setelkan.. kalo nk masuk politik 100% tggalkn study..join betol2 politik..tp pe ada dgn politik kalo ilmu stakat mcm taik kuku ujung kuku je..

    yg xde keje o da mcm nk berhenti keje tu..terpulang la uols nk jadikan demonstrasi tu sbg pekerjaan pn xpe..tp demonstrasi kt mesia ni berbayar ke?? o leh dpt sijil dr ne2 pihak?? mgkn uols dpt kepuasan kot..entahla…

    Follow up: emier [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 11:43
    yang si tua ex ketua pengarah DBP tu..cakap byk tu nape eh? anak dia tu…gheti ke cakap melayu/Inggeris? ka..anak dia cikgu tapi tak gheti cakap masa Inggeris kot..ngadu kat bapak dia…

    tu yang smlm org tua cakap terketaq ketaq smelam..tau pulak malu…kan bodoh namanya tu..baca apa Lim Lam Thye cakap dlm the star hari ni..

    Follow up: rOckiN_HeLL* [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 11:53
    lg satu…
    nak ajar math science in english bkn sbb nak manto0pkan english individu pown…

    yg penting sbjek 2 sndri da byk giler babeng term2 english…dok penin kpale perah otak vagai nak translate wat pe??
    da la kalo dlm term bm mrepek2 jdnye..

    last2 msuk uni….blajo english gak…
    search buku kat kdai pown skang in english..
    g tenet pown in english…
    alaaaa…kalo da mls n xmau 2…ckp jelaa..

    byk plak alasan mrosakkn bangse la..bahase la…
    watever..~

    Follow up: Xani [msg] [block!]
    10 Mar 2009, 11:55
    some questions for GMP

    what wrong with teaching 2-3 subject in english when all the other subjects are taught in malay? adakan bahasa melayu diketepikan sebab matematik dan sains diajar di dalam bahasa melayu?

    kalau betul-betul berjuang untuk menaikkan bahasa melayu, kenapa tidak berjuang untuk memansuhkan pengunaan bahasa asing (bukan melayu) di semua sekolah?

  121. HERAN KAN, JEPUN TU MAJU TAPI TAK DER LA PULAK RAMAI YG BOLEH BERBAHASA INGGERIS……..

    BAGUS LA BAHASA INGGERIS NIE…TAPI MASALAHNYA…..KALAU NAK TERUSKAN MATH DAN SAINS DALAM BAHASA INGGERIS, KENA LA PERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS ITU SENDIRI KEPADA PELAJAR2….
    BENDA NIE BAGUS, CUMA PERLAKSANAANNYA TAK CUKUP BAGUS….

    MASALAH NYA CIKGU PUN TAK BERAPA BAGUS BAHASA INGGERIS……. WHY NOT BAGI CIKGU FASIH DAN LANCAR BERBAHASA INGGERIS BARU LA BOLEH MENGAJAR MURID….. SAMA ADA INISIATIF CIKGU SENDIRI ATAU KERAJAAN BANTU CIKGU .

    SOALAN MATEMATIK, ANAK AKU PUN TAK BERAPA FAHAM… IANYA SANGAT MUDAH: 4 + 4 = ?
    TAPI DIBAHASA INGGERISKAN :-
    ALI HAS 4 EGGS, HE BOUGHT ANOTHER 4 EGGS, HOW MANY EGGS HE HAS NOW?

    BEH TU?? KALAU TAK FAHAM INGGERIS, MATEMATIK YG SIMPLE PUN JADI SUSAH…. ABIS2 ANAK AKU JAWAP
    ALI TU BUDAK LELAKI …ADA 2 LA TELUR NYER….HEHEHE…….

    DALAM HAL NIE AKU NO KOMEN…… ADA PRO, ADA KONTRA……
    DALAM PERJUANGAN DEPA TU AKU RASA DEPA BUKAN
    MELIBATKAN POLITIK PUN, ADA GAK WANITA UMNO SEKALI DALAM TU…..

    CUMA APA YG BERLAKU TAK SEPATUTNYA BERLAKU BILA MANA ISTANA TELAH MEMPERKENANKAN
    MEREKA MENGADAP TETAPI PUAK BE END MENGHALANG… SEBAB TU LAH JADI MACAM TU….
    CUBA PUAK BE END AKUR DGN KEPUTUSAN ISTANA, AKU RASA PERKARA TU TAK KAN BERLAKU….
    TAPI SEDIH SEBAB LASTLY YG DIKATAKAN BERSALAH….MEREKA DAN KELUARGA MEREKA…..

    BAGI AKU, AKU SETUJU BAHASA INGGERIS TU, TAPI KENA LA BUAT SATU INISIATIF UNTUK MEMPERKUATKAN
    BAHASA INGGERIS TU BETUL2…… NAK BUAT, BUAT BETUL2…. KESIAN KAT BUDAK2 ……

  122. ermm…………pening2………..pening2………..mcm2 pendapat ada, ada yg baikk ado yg burok…aku sebagai Melayu Muslim, aku sokong bantah PPSMI!!! bukan aku anti bahasa Inggeris sbb bahasa Inggeris mmg la penting sbb bahasa ilmu dan ekonomi majoriti dunia….tp janganlah merendahkan martabat bahasa sendiri…semua bahasa adalah hak Allah swt…tak salah belajo bahasa bangsa lain…sudahlah Hishamudin…buatlah keputusan cepat batalkan PPSMI ni…cara belajar bahasa yg betul ialah melalui mendengar, kemudian bercakap pastu barulah menulis….itulah lumrah kita blajar bahasa dr ibunda kita…bukannya belajar bahasa Inggeris dgn PPSMI….!??!?!?!! kalau nak jd hero melayu ke Umno ke buatlah keputusan terbaik utk bangsa sendiri, batalkan PPSMI….gantilah dgn PPSMM…….bahasa Melayu bukannya bahasa Malaysia….bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaaan Malaysia….Daulatkanlah Bahasa Melayu!!!!!!

  123. mungkin upsr tahun ni pemarkahan untuk subjek sain n math akan rendah untuk memastikan budak2 lulus.jadi maknanya dapat 60 markah pun dah dapat A.bodoh punya pemerintah

  124. murid aku hancur kerana ppsmi

  125. buat la demonstrasi sekali lg.aku nak joint

  126. hidup bahasa melayu

  127. yang penting next year x dak dah ppsmi kat sek.caya la cakap aku.syarikat percetakan dah cetak dah pun mat n sains dalam bm utk tahun depan.so xpayah bising la bm ke bi.

  128. wassssaup

  129. aku join time ni…cmni la caranya nak selamatkan bahasa ibunda rupanye

  130. aku sokong PELAJARAN BAHASA INGGERIS. Tapi aku TAK SOKONG PPSMI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  131. pelajaran BI lain. n isu PPSMI lain. selagi diteruskan, takkan ada penyelesaian

  132. orang putih..benda2 macam nie dah buat lama dah..kita nie saja yang bodoh dan taksub sangat..kalu benda tak betul takkan nak kata betul jugak…woi bangunla rakyat malaysia semua…


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 61 other followers

%d bloggers like this: