Posted by: pinkturtle2 | September 3, 2009

Gambar Gempa Bumi Di Indonesia

Villagers walk past a damaged house after an earthquake in Pangalengan, West Java September 3, 2009. The death toll from a 7.0 magnitude earthquake that struck Indonesia, shattering rural homes and forcing terrified city residents into the street, stood at 44 and was likely to rise, government agencies said on Thursday.

Two men ride past damaged houses after an earthquake in Pangalengan, West Java September 3, 2009. The death toll from a 7.0 magnitude earthquake that struck Indonesia, shattering rural homes and forcing terrified city residents into the street, stood at 44 and was likely to rise, government agencies said on Thursday.

Rescue workers search the rubble following an earthquake in Cikangkareng, South Cianjur, West Java province September 3, 2009. The death toll from the 7.0 magnitude quake that struck Indonesia, shattering rural homes and forcing terrified city residents into the street, stood at 44 and was likely to rise, government agencies said on Thursday.

Rescuers for victims after an earthquake-triggered landslide burried a village in Cianjur, West Java, Indonesia, Thursday, Sept. 3, 2009. At least dozens of people were killed and another dozens were missing after a strong earthquake rocked southern Indonesia, unleashing mudslides that buried villagers in their homes, disaster management officials said Thursday.

A villager inspects a damage house after a powerful earthquake shook Sukabumi, West Java September 2, 2009. A powerful earthquake killed at least 35 people and forced thousands to flee homes and offices in Indonesia on Wednesday, government agencies said.

A woman walks next to a damaged house after an earthquake in Pangalengan, West Java September 3, 2009. The death toll from a 7.0 magnitude earthquake that struck Indonesia, shattering rural homes and forcing terrified city residents into the street, stood at 44 and was likely to rise, government agencies said on Thursday.

Villagers stand next to a collapsed house after an earthquake in Pangalengan, West Java September 3, 2009. The death toll from a 7.0 magnitude earthquake that struck Indonesia, shattering rural homes and forcing terrified city residents into the street, stood at 44 and was likely to rise, government agencies said on Thursday.

Rescuers remove a victim after an earthquake-triggered landslide hit a village in Cianjur, West Java, Indonesia, Thursday, Sept. 3, 2009. Dozens of people were killed and missing after a strong earthquake rocked southern Indonesia, unleashing mudslides that buried villagers in their homes, disaster management officials said Thursday.

A woman makes a phone call near a damaged house after a powerful earthquake shook Tasikmalaya, West Java September 2, 2009. A powerful earthquake killed at least 15 people and forced thousands to evacuate on Indonesia's main island, the country's disaster management agency said, adding the toll could climb much higher. Indonesia's seismology agency put the magnitude at 7.3 with the epicentre 142 km (88 miles) southwest of Tasikmalaya.

Women and children sit in a makeshift tent after fleeing from their houses damaged by an earthquake in Kuningan, West Java September 3, 2009. A powerful earthquake killed at least 35 people and forced thousands to flee homes and offices in Indonesia on Wednesday, government agencies said. The 7.0 magnitude quake, recorded by the U.S. Geological Survey, shook buildings in the capital Jakarta and flattened homes in villages closer to the epicentre in West Java.

Injured children sleep in a makeshift tent set up by local medical teams after an earthquake in Pangalengan, about 30 km from the city of Bandung, West Java September 3, 2009. A powerful earthquake killed at least 35 people and forced thousands to flee homes and offices in Indonesia on Wednesday, government agencies said. The 7.0 magnitude quake, recorded by the U.S. Geological Survey, shook buildings in the capital Jakarta and flattened homes in villages closer to the epicentre in West Java.

A man looks at a damaged house after an earthquake in Pangalengan, about 30 km from the city of Bandung, West Java September 3, 2009. A powerful earthquake killed at least 35 people and forced thousands to flee homes and offices in Indonesia on Wednesday, government agencies said. The 7.0 magnitude quake, recorded by the U.S. Geological Survey, shook buildings in the capital Jakarta and flattened homes in villages closer to the epicentre in West Java.

A policeman directs traffic after an earthquake shook Tasikmalaya, West Java September 2, 2009. A powerful earthquake killed at least 15 people and forced thousands to evacuate on Indonesia's main island, the country's disaster management agency said, adding the toll could climb much higher. Indonesia's seismology agency put the magnitude at 7.3 with the epicentre 142 km (88 miles) southwest of Tasikmalaya.

    The damaged roof of a mosque is seen in the West Java town of Sukabumi on September 2, 2009 after a 7.0-magnitude earthquake struck off Indonesia's Java island killing at least 15 people. The quake struck less than 200 kilometres (123 miles) south of Jakarta at a depth of 49 kilometres, the US Geological Survey said.

    Damages buildings line a street in the West Java town of Sukabumi on September 2, 2009 after a 7.0-magnitude earthquake struck off Indonesia's Java island killing at least 15 people. The quake struck less than 200 kilometres (123 miles) south of Jakarta at a depth of 49 kilometres, the US Geological Survey said.

    Villagers look at the ruins of a house after a powerful earthquake shook Tasikmalaya, West Java September 2, 2009. A powerful earthquake killed at least 15 people and forced thousands to evacuate on Indonesia's main island, the country's disaster management agency said, adding the toll could climb much higher. The 7.0 magnitude quake, as recorded by the U.S. Geological Survey, shook buildings in the capital Jakarta and flattened homes in villages closer to the epicentre in West Java.

    People look at a damaged home in the West Java town of Sukabumi on September 2, 2009 after a 7.0-magnitude earthquake struck off Indonesia's Java island killing at least 15 people. The quake struck less than 200 kilometres (123 miles) south of Jakarta at a depth of 49 kilometres, the US Geological Survey said.

    Residents gather outside a mosque damaged by a powerful earthquake at Cisaat village, West Java September 2, 2009. A powerful earthquake rattled Indonesia's main island on Wednesday, killing at least six people and forcing thousands to evacuate, the disaster management agency said. Indonesia's seismology agency put the magnitude at 7.3 with the epicentre 142 km (88 miles) southwest of Tasikmalaya in West Java.

    About these ads

    Responses

    1. salam teman semua…
      minta tolong klik link dibawah….

      http://jutawanklik.com?a_aid=9420077a

      tolong yer… terima kasih

      • dia ni dah giler la.
        kalu nak tipu orang pun tunggu bulan tak posa

        • kau hanya pandai bicara….. kalau tidak bantu diamlah…..

    2. tah menyampah aku.

    3. bulan mana posa???
      kita je yg posa…btui x?

    4. Subhanallah, Maasyaallah.

      Bila melihat musibah yang allah turunkan kepada manusia yang bukan dinegeri kita, yang bukan kepada diri kita, yang bukan keluarga kita dan bukan rakyat negeri kita. Kita pastinya akan bersyukur dan mintak dilindungi supaya kekal dan selamat sampai bila bila. Ertinya kita terpaksa bergantung dengan Allah memohon hasrat dan harapan ini.

      Tetapi perangai dan sifat manusia itu lalai dan lagha selagi tidak Allah musibahkan dirinya dan keluarganya.
      Selalunya bila ditimpa musibah dan musibah itu membawa penderitaan jangka panjang atau seumur hidup. Masa itulah manusia akan merayu dan mendekati diri dengan tuhan, kerana harta keluarga dan usaha tidak dapat memaqbulkan permintaan kepada tuhan.

      Muhasabah diri setelah Allah turunkan musibah dan bala adalah hamba yang selemah lemah iman.
      Bagaimana tidak dikatakan lemah iman, kerana ketika ia sihat berkemampuan dan berkudrat manusia itu ada yang sombong dengan Allah. Melakukan perkara mungkar bermaksiat, syirik, munafiq, fasiq dan ada ketikanya seolah olah mencabar Allah.

      Cuba tanya diri. Berapa banyak perkara yang kita telah ketepikan dan ingkar pada perintah Allah berbanding kita ingkar perintah manusia yang menjadi Bos dan pemimpin, sehingga kita juga lupa yang Bos dan pemimpin itu duduk dibawah kekuasaan Allah.

      Kita ikut telunjuk pemimpin walaupun Allah larang kita jangan ikut pemimpin yang zalim.
      Kita tafsir zalim ikut akal kita, kita beri alasan pemimpinlah yang menyediakan segala keselesaan hidup kita. Dialasan ini saja dah menunjukan kita menolak Allah yang telah memberi nikmat itu.

      Bila Allah sediakan hukum untuk keselesaan dan keselamatan manusia didunia dan akhirat. Kita nafikan dengan hujjah tidak sesuai kerana kita masyarakat majmuk. Masyarakat majmuk tidak boleh dihukum oleh orang Islam.
      Tapi kita tak tanya diri kita, manusia bukan Islam itu Allah mana pulak yang cipta!

      Bila ada pemimpin mempertikaikan hak2 agama dan hukum, kita bersekongkol dan membantu mencari hujjah konon bersetia dan menurut perintah. Perintah Allah duduk dimana?.

      Bila sampai masa Allah menitipkan pintu sakaratulmaut, manusia itu dah jadi lemah kerana penyakit, kerana tua atau terhumban bersama bala samada dalam keruntuhan bumi, ditelan air, atau dicampak bersama kereta.
      Maka bertakbirlah manusia itu jika lidahnya lembut dengan takbir. Bersyahadah lah manusia itu kalau dia faham kepada pengertian syahadah.

      Allah amat kenal dengan manusia yang munafiq dan fasik. Dan Allah juga tahu impian semua manusia apabila kematian yang disedari hanya sekali ini, semua manusia mengharap mereka dikumpulkan bersama didalam syurga.

      Mari kita sama bertanya, Syurga itu milik siapa sebenarnya.
      Kalau kita jawab ia milik Allah. Adakah kita yakin yang kita akan diterima ke syurganya, walaupun kita telah mempersenda kuasa dan hukum pemerintahannya.
      Begitulah sombongnya manusia.

    5. Salam.

      Simpati kita pada rakyat Indonesia.
      Banyak2lah bersabar.

      Sekadar kita mampu dengan simpati saja.

      • Setiap orang yang akan diberikan kebaikan
        Allah akan berikan mereka kesusahan (ujian) dahulu
        Itu janjiNya
        Maka sabarlah
        Kita di Malaysia minta dijauhkan !!!

      • terimakasih atas simpatinya…
        do’akan kami agar d’beri kesabaran oleh Allah untuk selalu bersyukur atas nikmat yang ia limpahkn, serta tidak menjadikan kita manusia yang sombong. Semoga musibah ini dapat mengingatkan kita bahwa semua yang hidup pasti akan mati, sirna dan musnah. Allah-lah Yang Maha Esa (kekal abadi)….

    6. andai Allah yg memberi peringatan,seksa dunia menanggungnya.ini lah cerita d indonesia.
      bersyukur lah masih ada manusia2 yg memberi peringatan.
      itu pun kalau masih nak terima. kalau dok d perlekeh2 insan2 yg memberi peringatan mampu kah jika Allah sendiri memberi peringatan,itu pun masih berselindung d balik alam.
      Doa ku semoga kalian yg menerima ujian tak kira d mana redholah dan kembali kepada islam dan iman kerana d situ banyak kelebihan yg tersembunyi.

    7. salam sume..sape2 y tau kt ne nk cri senarai nme mangsa terkini gempa 2 x???mntk tlg lau x ek..

    8. jadikan iktibar bala gempa bumi yang berlaku di indonesia ini sebagai iktibar untuk kita tidak melakukan perkara yang ditegah dan tidak di redhai oleh Allah Taala . segala musibah dan bala bencana yang berlaku adalah balasan bagi setiap amalan buruk yang dilakukan oleh hamba-Nya .

    9. setiap kejadian ada hikmahnya kita rakyat malaysia harus bersyukur kejadian tersebut tidak berlaku di negara kita.

    10. balas tuhan kot, tak abis2 nak perang dengan malaysia.

      • sebagai seorang yang beriman kepada QADAQ dan QADAR ALLAH janganlah buruk sangka kpd orang lain tidak mustahil akan berlaku juga di Negara yang kita cintai ini sekarang suadara sesama ISLAM kita dapat msibah di Sumatera Barat masa akan tak tahu lagi mungkin di Negara kita dengan ini saya menyeru kpd sdr dan juga kepada rakyat Malaysia kesuruhannya kembalilah kepad ISLAM yg SYUMUL agar kita terpelira dari kemurkaan ALLAH Azawajalla.

    11. Salam. Kejadian gempa bumi di Padang, Indonesia sangat menyedihkan kita. Kita di Malaysia harus bersyukur kerana Allah swt sentiasa memberi rahmat kepada bumi kita. Sebaliknya , rakan rakan Muslim kita di sana sentiasa menerima mala petaka yang begitu hebat. Masih segar di ingatan saya semasa berkunjung ke Padang tempoh hari, saya dapat melihat betapa bumi ini merupakan tempat yang sangat cantik, penduduknya begitu mesra, baik, beriman dan sentiasa memberikan layanan yang baik kepada kita. Kawasan tanahnya begitu subur. Kita tidak rasa janggal berada di sana kerana tempatnya, bahasa penduduknya, wajah mereka sama seperti kita. Malangnya, kejadian malapetaka yang berlaku ini sangat menyayat hari kita. Sangat membingungkan . Apakah kita di sini hanya membiarkan terus saudara kita di sana dirundung malang. Marilah saudaraku, biar bagaimana marahnya kita kepada segelintir masyarakat mereka kerana insiden bendera kita di bakar, kite tak usah berasa sedih kerana saya percaya masih ramai rakyat Indonesia yang kasih dan sayang kepada rakyat malaysia. Marilah kita sama sama membantu rakyat Padang semoga suatu masa nanti , Allah akan mengasihi kita dan menjadi hamba Muslim yang paling beriman, insyallah. Kepada ibu Mithali Indonesia, sabarlah kerana sabar itu sebahagian dari kekuatan iman. Terima kasih

    12. sesungguhnya aku kesian tengok mereka insan disana……Mereka benar2 bertarung nyawa…….berdepan dengan musibah sepanjang Alhamdullillah malaysia tetap selamat dari segala musibah dunia melainkan ribut taufan hujan banjir serta masyarakat yang sudi menjadi doktor untuk mereka sendiri….serta penyakit zinasa….

    13. Bila tengok berita TV3 semalam serta merta perasaan kesihan terhadap mereka menjadi benci pulak… mereka tak sedar ke selama ini ramai rakan2 mereka mencari rezeki di malaysia? lagu2 mereka menjadi siulan orang2 malaysia? terfikir gak di fikiran aku ni adakah ini balasan kepada mereka yang tak sedar diri atau tak tahu mengucapkan syukur dan terima kasih? Allah itu Maha Adil dan Maha mengetahui…. semuga keinsafan sentiasa ada di hati kita….

    14. Salam’alaykum warahmat Allah

      All praises to Allah alone. I was one of the victim in padang, and I felt the earthquake. A great reminder from Allah. We are far away from real Islam teaching. Malaysians, help ur brothers and sisters in indonesia…

    15. Tersentuh melihat mereka2 yg tak berdosa ditimpa musibah terutama anak2 yg tak mengerti apa2. Baru nak lihat dunia, dh macam2 musibah ditempuh lantaran sikap alpa dan tak bersyukur orang2 yg dah lama hidup. Apa salahnya bagi rakyat di sana sebelum buat apa2 yg boleh mendatangkan murka Allah..pandanglah wajah anak2 kalian. Mereka sidikitpun tak bersalah. Ya, apa yg terjadi adalah ketentuan Illahi tapi kerana apa? Apakah anda berfikir?! Lantaran sikap tak pernah berterima kasih dan sentiasa mencari kesalahan orang lain biarpun apa yg berlaku tidaklah mendatangkan keaiban, kerugian ataupun kejatuhan negara kalian tetapi kalian masih mengutuk dan mengisytihar perang dengan negara kami. Sedarkah kalian..setiap kali ditimpa bencana MALAYSIA lah yang bergegas menghulurkan bantuan baik dari segi kewangan, makanan, perubatan dan membaikpulih insfrastruktur negara anda namun apakah balasan yang negara kami terima dari kebaikan yang kami berikan?! Apakah jika kami ditimpa kejadian seumpama ini pihak anda akan melakukan perkara yang sama? TIDAK……… Oleh itu berfikir dan bersyukurlah..Jangan menyalahkan gunakan kebaikan negara dan warga kami. Sejak bertahun lamanya warga anda berhijrah dan mencari rezeki bagi menampung penghidupan anda di negara ini, dan ramai yang memohon untuk menjadi warga kami kerana kekayaan sumber dan kemakmuran negara kami tanpa menyekat dan menindas rakyat anda untuk mencari rezeki yang halal di negara ini. Apakah keburukan negara ini hinggakan hanya kerana perkara remeh sebegitu kalian jadikan isu. Tak terfikirkah kalian saudara kalian yang hidupnya mewah dan berharta, hasil mencari rezeki di negara ini..MALAYSIA. Biarpun bukan semua yang bersikap begitu tapi lantaran segelintir yang dianggap tidak berilmu ini menghiris hati saya sebagai warga MALAYSIA. Tak takutkah anda jika kami menghentikan bantuan ke atas negara kalian? Apakah negara kalian sahaja yang memerlukan bantuan dan ditimpa musibah? Masih banyak lagi negara2 yang rakyatnya terkais-kais mencari sesuap nasi untuk kami salurkan bantuan. Cukup-cukuplah… berhentilah menabur ‘taik’ pada yang memberi nasi atau anda akan ditimpa musibah tanpa henti…..!!!! Masyaallah……

    16. Janganlah slalu menyalahkan orang lain,setiap manusia diciptakan sederajat jangan menyangkutpautkan masalah bencana dengan kehidupan anda disana.jangan takabur seandainya allah swt memberikan musibah kepada negara anda dan negara hancur berantakan,apakah anda akan menyalahkan negara orang,seharusnya memberikan komentar yg bisa membuat orang ingat akan tuhannya dan bertobat jangan hanya bisa menyalahkan orang apakah anda tuhan bukan kan.ingat lidah lebih tajam daripada pisau dan satu lagi.negara anda tidak akan maju klo bukan orang indonesia,borneo land

    17. Ternyata kamu masih ego dan sombong Helmy. Allah berikan petunjuk kepadamu.

    18. Ya Allah ternyata si Helmy ni tak sedar diri… Malaysia maju bukan kerana orang orang indon TAPI atas usaha rakyat dan pemimpin malaysia… Kamu hanya menumpang cari rezeki di negara kami yang aman dan makmur sejahtera ini… apapun aku simpati gaklah apa yang menimpa negara kamu… Hidup 1 Malaysia… Ya Allah Kau sedarkanlah meraka mereka yang tak sedar diri dan selalu iri hati terhadap negara MALAYSIA ini…. Amin

    19. huffff…..

      mengapa semua orang berfikir picik???

      bukan doa yang dikirim tapi sumpah serapah…

      tapa lah tak ada doa pun…

      kami minta kalian DIAM!!!

    20. padan muke org indon….
      taubat la banyak2,,,
      korang hidup tak sedar diri,,
      yang jadi mangsa orang yang tak bersalah..
      tapi tak pe..tuhan pasti akan memasukan mereka yang beriman ke dalam syurga manakala orang indon syirik ego memang sah masuk neraka..padan muke tak sempat taubat…..
      ni ayat aku time marah..
      padan muke org indon ….

    21. Saya turut prihatin dengan musibah2 yang sering terjadi di indonesia belakangan ini…khususnya gempa bumi yang melanda padang dan sekitarnya..dan pekan ini banjir yang melanda di jakarta……semoga dengan kejadian ini saya dan masyarakat indonesia akan sadar terhadap lingkungan dan lebih2 mendekatkan diri kepada Allah SWT..

    22. 天候は非常に再度残りの部分を助長されます。場合は、ここではスタンプのように接着されていた。

    23. ganbar gempa bumi di indonesia

    24. tegakan amar ma’ruf nahi munkar

    25. tobatlah para manusia

    26. asuuuuuu

    27. NGAPE X SURUH MAT INDON GANYANG MALAYSIA TU JER YANG TOLONG EH???

      JAMBAN PON ROBOH SKALI KAN…?

      he he he

    28. ugvhhhx

    29. kpda pandanhijau jgn ska komen @ gosip psl org indon bnyk sgt nanti menyusahkan. . .kta pown akn trima mcm 2 jgk di akhirat kelak. . .

    30. org yng brd di indonesia sila lh berwat bersabar mungkin itu cbrn yng pertama mungkin de yng lebih bsr dri kejadian ni kita jgn lh hdp senang lenang sahaja krn pada suatu hri kita jga akn menerima blsn x sesiapa yng x kn terima blsn selain allah

    31. kita semua perlu lh berdoa semoga tiada ancaman yng berbahaya kalau rakyat malaysia mahu hidup aman sentosa kita berdoa lh ketika sembahyang


    Tinggalkan Jawapan

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s

    Kategori

    Follow

    Get every new post delivered to your Inbox.

    Join 61 other followers

    %d bloggers like this: