Posted by: pinkturtle2 | Jun 3, 2010

Israel telah melakukan kesalahan terbesar dalam sejarah – Presiden Turki, Abdullah Gul

Turkish President Abdullah Gul and his wife Hayrunnisa visit the Sultan Qaboos Grand Mosque in Muscat on April 14, 2010. Gul is on an official visit to Oman.

Mulai sekarang, hubungan Turki-Israel tidak akan pernah sama lagi,Insiden ini telah meninggalkan bekas dan luka yang dalam di dalam hubungan bersama.Ianya bukan merupakan masalah yang boleh dilupakan … atau ditutup.Israel telah melakukan kesalahan terbesar dalam sejarah.  Turki tidak akan pernah memaafkan serangan ini. – Presiden Turki, Abdullah Gul… (Gambar presiden Turki, Abdullah Gul bersama isterinya  Hayrunnisa ketika melawat Masjid Sultan Qaboos di  Muscat,Oman)

Turkey says ties with Israel ‘will never be the same’

ANKARA June 3, 2010: Turkey’s ties with Israel suffered “irreparable” damage and “will never be the same” after the deadly raid on aid ships bound for Gaza, Turkish President Abdullah Gul said today.

“From now on, Turkish-Israeli ties will never be the same. This incident has left an irreparable and deep scar” on relations, he said in televised remarks.

Gul added that Monday’s attack by Israeli forces, in which eight Turks and a US national of Turkish origin were killed, “is not an issue that can be forgotten… or be covered up.”

“Israel has made the biggest mistake in its history. It will realise this better in the future. Turkey will never
forgive this attack,” he said.

The bodies of the nine victims were brought to Turkey early today along with more than 450 activists and 19 wounded deported by Israel after being captured in the raid.

Turkey’s Anatolia news agency reported that the victims were shot dead after forensic experts found bullet marks on their bodies.

Turkey has already recalled its ambassador to Tel Aviv and scrapped joint war games with Israel in an angry response to the attack.

SOURCE: Times of India

About these ads

Responses

  1. Jangan sertai perhimpunan esok – Ketua Polis Kuala Lumpur
    03/06/2010 8:40pm
    KUALA LUMPUR 3 Jun – Orang ramai dinasihatkan supaya tidak menyertai demonstrasi yang dijangka diadakan di beberapa tempat di sini selepas solat Jumaat esok bagi membantah serangan Israel atas kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza.

    Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata, polis telah menerima maklumat mengenai perhimpunan akan diadakan oleh pertubuhan tertentu, ahli politik dan badan bukan kerajaan

    INI CERITA DARI MALAYSIA.

    RM 77juta Israil (APCO) dapat dari Kerajaan BN Malaysia.

    Orang turki tengok ini contoh kerajaan BN malaysia buat sejarah juga.

  2. BISMILLAHIRAAHMANIRRAHIIM

    KEPADA WARTAWAN DAN AKHBAR PERDANA
    APA ULASAN AWANG SELAMAT ? DAN RUANG SENYUM ?

    KAMI minta SEMUA penulis dan mereka yang sering mengancahm DEMONSTRASI OSNTRASI “jalanan” sebagai tidak siuman mengadapi sesuaut isu DI NEGARA INI.

    SEKARANG BAGAIAMANA ?

    TOLONG BERI ULASAN WAHAI MEREKA YANG SIUMAN ! bagaiman biji mata dan hati batu kamu MENGADAPI PERIHAL YANG DIHADAPI OLEH UMMAT ISLAM DAN MALAYSIA SEKARANG ?

    BERUNDINGLAH DENGAN ISRAEL MEMAKAI HUJJAH dengan otak yang BERGELIGA.~
    KEBENARAN SUDAH DAN SEDANG MENJAWAB KEPADA YANG BATHIL. MAAF.

  3. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Presiden ni pon.
    Cari populariti.

    Dia kena tanya diri dia.
    Apa yang dia dah buat.

    Dia ada hubungan diplomatik dengan Israel.
    Dia juga ahli NATO.
    Dia juga ahli Liga Arab.

    Dah ada rakyatnya mati.
    Baru nak cakap.
    Andainya.
    Tidak ada rakyat Turki mati.
    Dia terus membisu, seribu bahasa.

    Sekadaq sekarang pon, bekawan jugak.
    Koot.

  4. salam adik beradik………

    BT……..
    aku tau hang tak buat apa pun……..
    hang dok melalak saja……….
    habih sangat hang pi rembat golf……..
    mcm orang lain tak main gamaknya……..
    tok sah dok perasan laa takat main golf hang tu……….
    kayu golf hang pon kayu golf pompuan saja……..

    satu dunia bangun menyatakan pendirian vs yahudi lahanat ni………
    hang dok senang-senang makan cekelat……main goli….dok melengung kat tasik raban….lepaih tu mengaku Islam………apa punya turrrrrr laa hang nie

    kalu Turki negara sekular pun……..presidennya berani menyatakan pendirian n mengkaji hubungan diplomatik semula…….retinya nak berkerat rotan la tu……………
    orang kat sini buat apaaaaa???? tatak munyi punya…….buat-buat tak tau ke atawa macam mana?????

    hang jngn lupa masa prjumpaan ngan lahanat netanyahudi dulu th 2009……..depa ni laa yg berani bertindak keluaq masa lahanat tu becakap………..di satu persidangan a/bangsa…………..puak hang berani ke lagu tu???….

    hang takat mengaku Islam saja…….tapi hang tak buat apa-apa………
    hang dok zzzzzzzzzz saja………kah kah kah

    • Salam…

      aku ada satu persoalan…
      Turki sebuah negara sekular yang terang-terang…
      tapi pasal presiden dia tak ngam dgn israil kita kata ok…
      maknanya…
      aku pun tak paham la dgn ko ni…

  5. salam wali……….

    sekular Turki pun…….. isteri presiden pakai tudung laa……
    hang ni wali mana nie……..
    tak kan hang tak nampak ‘the hidden msg’ sebalik sekularnya Turki tu…….banding ngan negara hang nie……..siang mlm dok kata negara Islam……
    nak bawa balik rakyat sendiri pun bagi tau tak dak duit……..
    kalu hang dah jadi wali……..mau laa ceredik sikit………….

  6. aslmkum,
    wali lebih cerdik dibanding dgn nasik kandaq
    yg telebih bodoh..org dah tak guna kandaq lg dah tapi dia masih dok kandaq hari2..bodoh tak bodoh,
    dok banding dgn pakai tudung dgn tak pakai tudung…mmg mangkuk betullah,
    org yahudi pun ada yg pakai tudung gak
    maka kandaq akan kata dia bagus,
    org kristian pun ada yg pakai tudung gak
    maka kandaq akan kata sahabat dia,
    hihihi!!!

    • Jadi hang lagi suka dengan
      BN (Bini Najib)
      Bik Mama Rosmah
      yang tak pakai tudung tu?

      Rosmah buntal tak sekular???

  7. salam kepalahotak aka kepalatoya………..

    memang sah otak hang jam…….
    keluaq tajuk……..
    hang tak tau isu………
    jenih mengaji kulit saja………kah kah kah

    • Salam…

      aku tanya pasal sekular… nak tengok pendirian ko…
      ko cerita pasal tudung…
      bila org ulas ko punya n3…
      ko kata keluar tajuk…
      apabenda la ko ni…

      • Oii Wali,

        Habaq mai, siapa yang
        sekular kat Turki tu…???

        Kalau betui hang ni Wali,
        hang mesti tau jawapannya.

  8. Salam dulu…
    apa punya adab panggil orang oii…
    dlm Islam pun kita diajar bagi salam bila jumpa orang…
    tok guru ajar dah lupa ke…

    Tok guru selalu bagi ceramah pasal sekular… tak ikut ke…atau tertidur masa ceramah…

    kalau ikut ceramah tok guru mesti tahu ciri2 sekular…
    kemudian kita bandingkan pula dengan keadaan sosial dan politik di Turki tu…
    kenal tak Mustapa Kamal Antartuk…


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 61 other followers

%d bloggers like this: