Posted by: pinkturtle2 | Jun 22, 2010

Rebahnya Sebuah Penjara Tua.. Gambar-Gambar

Pedestrians walk past the main entrance of the historical Pudu Jail in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

Pedestrians walk past the main entrance of the historical Pudu Jail in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

A boy looks at the paintings on the 394-metre (431-yard) wall surrounding the Victorian-era jail, that will be torn down to make way for road expansion, in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

A visitor looks through the abandoned prison cells of historical Pudu Jail in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

A visitor looks through the abandoned prison cells of historical Pudu Jail in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

A visitor walks in front of the half demolished abandoned prison cells of historical Pudu Jail in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

A visitor walks in front of the half demolished abandoned prison cells of historical Pudu Jail in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

Passer-by walk next to wall of historic Pudu Prison in downtown Kuala Lumpur, on Monday June 21, 2010. The 394-meter-long wall of Pudu Prison fronting will be demolished after having served its purpose for the past 100 years.

People take pictures of the wall of Malaysia's Pudu Jail in Kuala Lumpur June 21, 2010. A part of the surrounding wall of the 115-year-old Pudu Jail began its demolition late Monday to make way for road widening and construction of an underpass. The Victorian-era jail was built in 1895 and officially closed in 1996.

The 394-meter-long wall of Pudu Prison which is being demolished in downtown Kuala Lumpur, on Monday June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

People walk along the perimeter of the wall of Malaysia's Pudu Jail in Kuala Lumpur June 21, 2010. A part of the surrounding wall of the 115-year-old Pudu Jail began its demolition late Monday to make way for road widening and construction of an underpass. The Victorian-era jail was built in 1895 and officially closed in 1996.

A worker uses an excavator to tear down the wall of Malaysia's Pudu Jail in Kuala Lumpur June 21, 2010. A part of the 115-year-old Pudu Jail's surrounding wall began to be demolished late Monday to make way for road widening and the construction of an underpass. The Victorian-era prison was built in 1895 and was closed in 1996 before it was turned into a jail museum and was shut in 2005.

A worker uses an excavator to tear down the wall of Malaysia’s Pudu Jail in Kuala Lumpur June 21, 2010. A part of the 115-year-old Pudu Jail’s surrounding wall began to be demolished late Monday to make way for road widening and the construction of an underpass. The Victorian-era prison was built in 1895 and was closed in 1996 before it was turned into a jail museum and was shut in 2005.

Workers demolish part of the 394-metre (431-yard) wall surrounding the Victorian-era jail for road expansion in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

Workers demolish part of the 394-metre (431-yard) wall surrounding the Victorian-era jail for road expansion in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

A worker tries to keep photographers away the from the debris while demolishing part of the 394-metre (431-yard) wall surrounding the Victorian-era jail for road expansion in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

A boy takes away bricks from the debris of part of the demolished 394-metre (431-yard) wall surrounding the Victorian-era jail in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

A boy takes away bricks from the debris of part of the demolished 394-metre (431-yard) wall surrounding the Victorian-era jail in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

Malaysian stand on a demolished wall of Pudu Prison in downtown Kuala Lumpur, on Monday June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

Malaysian stand on a demolished wall of Pudu Prison in downtown Kuala Lumpur, on Monday June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

A worker tries to keep photographers away the from the debris while demolishing part of the 394-metre (431-yard) wall surrounding the Victorian-era jail for road expansion in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

Workers wait to clear visitors and media while demolishing part of the 394-metre (431-yard) wall surrounding the Victorian-era jail for road expansion in down town Kuala Lumpur on June 21, 2010. A controversial plan to tear down part of a 115-year-old jail for commercial development in the Malaysian capital has drawn fierce criticism from heritage enthusiasts. During World War II Japanese occupation forces used the jail to hold Allied prisoners-of-war, many of whom were tortured and executed there.

Rebahnya Sebuah Penjara Tua

MALAM tanggal 21 Jun 2010 menyaksikan satu-persatu serpihan batu-bata dari tembok Penjara Pudu sepanjang 394 meter berusia 100 tahun itu rebah, lalu menyembah bumi.

Saat dinding merekah, disusuli adegan jentolak ‘menggigit’ tembok batu yang sebenarnya masih kukuh itu sehingga pecah, hampir 1,000 warga kota secara bersilih-ganti sudi meluangkan masa mereka melawat penjara tua itu bagi menyaksikan detik penuh bersejarah lagi dramatis itu.

Sebahagian daripada tembok Penjara Pudu yang telah dirobohkan. Foto AZMAN GHANI

Rata-rata yang berkunjung ke situ mahu melihat detik-detik tembok penjara itu ditumbangkan walaupun Penjara Pudu selama ini dilihat dengan pandangan kosong, bagai tidak memberi makna apa.

Malah ada juga yang menganggapnya sebagai tinggalan sejarah yang ‘menyemak’, mencemar keindahan kota dan cuma mampu menyumbang kepada kesesakan lalu lintas.

Seawal pukul 8 malam, kelihatan orang ramai mula berkumpul di sekitar Penjara Pudu, terutama di gerbang utamanya.

Bagai menjadi perkara wajib, setiap seorang yang berada di situ sama ada secara sengaja atau tidak sengaja, pasti akan mengeluarkan sekurang-kurangnya telefon bimbit mereka untuk merakamkan gambar mereka di Penjara Pudu yang akan lenyap dari pandangan tidak lama lagi.

Pendek kata, Penjara Pudu yang selama ini sepi dan terpinggir, sekelip mata mempunyai ribuan peminat. Tidak keterlaluan juga dikatakan malam robohnya Penjara Pudu umpama pesta bagi sesetengah warga kota.

Tepat pukul 10 malam, dua jentolak yang dibawa khas oleh kontraktor yang telah dilantik oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dengan gagahnya telah memecahkan tembok yang terbina daripada susunan batu-bata dan simen yang dibawa masuk dari negara Britain pada tahun 1891 dulu.

Ada yang bersorak ‘hooray’, tak kurang juga yang diam seribu bahasa, pilu melihat penjara yang tidak bersalah itu dirobohkan.

Ternyata, memang mudah untuk menumbangkan tembok penjara yang teguh itu. Dalam masa lebih kurang satu jam, hampir 30 peratus tembok usang itu tiba-tiba menjadi serpihan batu-batu halus.

Jika ‘harimau mati meninggalkan belang’, ‘manusia mati meninggalkan nama’, Penjara Pudu yang berkeluasan 10 hektar dan dibiarkan sepi selama 14 tahun dulu meninggalkan apa pula untuk kita?

Kita mungkin boleh berbangga dengan rekod mural terpanjang di dunia yang diabadikan di sepanjang tembok bekas tempat himpunan segala macam penjenayah itu, namun amat tidak wajar jika penjara yang terletak di tengah kota Kuala Lumpur terus dibiar bersemadi di situ tanpa dipelihara.

Zaman yang berubah, pembangunan pesat serta tuntutan masyarakat yang berterusan mendambakan kesenangan dan keselesaan pabila mereka berada di tengah-tengah kota, khususnya semasa meluncuri jalan raya membuktikan ada juga relevannya tindakan menumbangkan penjara yang menyimpan 1001 kisah dan sejarah ini.

Bagi pencinta seni dan warisan misalnya, tindakan merobohkan penjara ini mungkin dilihat tidak wajar sama sekali.

Hj Piroz Ahmad, 60, ketika ditemui menyatakan kesedihannya bila mana dia melihat jentolak membaham tembok Penjara Pudu tanpa rasa belas kasihan.

Dia yang juga pengusaha pasar mini sanggup menutup kedainya lebih awal dan menaiki LRT semata-mata mahu menyaksikan detik bersejarah ini.

“Saya sedih, tapi saya tiada kuasa untuk menghalang. Bagi saya, kita perlu berbangga dengan tinggalan sejarah yang ada di negara kita,” katanya.

Menurut Hj Piroz, kerana terlalu cintakan seni, dia sudah pun bergambar di hadapan Penjara Pudu 12 tahun lalu. Ketika itu kerajaan cuma berura-ura untuk merobohkannya.

Sebagai kenang-kenangan, dia telah mengambil dan membawa pulang serpihan mural dan bata yang pecah.

Hj Piroz Ahmad, 60, membawa pulang serpihan batu-bata tembok Penjara Pudu yang dirobohkan sebagai kenang-kenangan.

“Saya ambil ini tak bermaksud apa-apa. Saya cuma mahu simpan dan tunjukkan kepada anak-cucu saya bahawa inilah serpihan batu daripada tembok Penjara Pudu yang satu masa dulu gah di negara kita,” katanya.

Penjara Pudu kini tinggal memori. Segala apa yang tinggal hanyalah baktinya. Bakti apabila tempat ini pernah menerima dan mengizinkan beribu-ribu penjenayah menghuni di dalamnya.Mstar

About these ads

Responses

  1. kucing tak nangis ke!!!!
    kucing skrg dah naik pangkat dah boleh salak.

    • ALOO BEWAK PEJUANG MELAYU……..

      MELAYU ADALAH SATU BANGSA YANG TERMELIA DI DONIA. TADAK BANGSA LEIN YANG LEBIH MELIA DARI BANGSA MELAYU. DAH DITAKDIQKAN BANGSA MELAYU PILIHAN ALLAH.

      SAPA2 YANG MENGHINA BANGSA MELAYU BULIH JADI MURTAD. ALLAH TAK SUKA MANA HAMBA DIA DOK HINA BANGSA MELAYU.

      SAPA2 YANG HINA ISLAM, BULIH PAHALA. SABIK TU LA TUN MAHDIAQ DOK HABAQ NABI SIMPAN JANGGUT SABIK MASATU TADAK GILLETTE. BETUI JUGAK KATA MAHDIAQ SABIK ORANG ARAB MASA TU, BULU PELIAQ DEPA PON SAMPAI MELERET KELUAQ JUBAH PANJANGNYA SABIK TADAK PEKAKAS NAK POTONG BULU PELIAQ TU.

      BANGSA MANA BULIH CELENG NGAN BANGSA MELAYU…..SAPA BULIH WAT JALUQ GEMILANG TERBESAQ DI DONIA YANG TOK MAT TEMPEK KAT BANGUNAN ANGKASA PURI TU.

      MAKNUSIA, KALU DEPA MENGAKU MELAYU, MISTI KENA RASIS NGAN MELAYU. SAMPAI DALAM SUMA SEGI MELAYU TAKLEH DILUPAKAN.

      TAHU KA…SABIK APA MELAYU TU SANGAT MELIA, TAK LEIN DAN TAK BUKAN SABIK PARTI BEWAK LA. PARTI BEWAK NI DEPA TAK KIGHA ASALKAN MELAYU BULIH DOK ATAIH DAGHI BANGSA LEIN. ORANG YAHUDI HABAQ BANGSA YAHUDI ADALAH BANGSA PILIHAN ALLAH. PARTI BEWAK DOK HABAQ MELAYU LEBIH MELIA. BIAQ LA DEPA SAMA2 BEWAK DOK BALAH NAK MEMELIAKAN BANGSA MASING2.

      ” ORANG YANG MELIA DI SISI ALLAH BUKAN ARAB DAN BUKAN ARAB TETAPI ORANG YANG BERTAQWA” – AYAT

      KALU LA NABI MUHAMMAD NI ORANG MELAYU…….FUUUHHHHHHH BERTAMBAH MELIA LA MELAYU. MELAYU AKAN LEBIH DIMELIAKAN OLEH BANGSA2 LEIN SAMPAI SANGGUP BASUH BEGHAK ORANG MELAYU.

      * ABANG MELAYU JUGAK….TAPI JENIH TAK SEMELIA MELAYU PARTI BEWAK.

      he he he
      gurau ngan melayu termelia di donia.

  2. salam,

    Bila la agaknya parti tua nak rebah pula.

    • salam g chief…………

      laa nie depa dok bela cukong…….
      cukong ni ada mcm-mcm……….
      sendiri jadi cukong pun boleh jadi………..
      lepaih tu main sin kong……………

      lepaih pudu…….depa mai penang laa pulak…..
      tak telioq ke penjara kat penang????……..
      kg makam satu lagi……..takut dimakamkan laa……..kesian kat hj kasim…….tinggai lagi hj bashah dok meniaga buku tepi panggung federal jln s’pore off jln dato kramat…………..

      bangsa yg kenal sejarah adalah bangsa terpuji……..
      bangsa yg lupa sejarah adalah cukup bangsat…………….

      cuba kita tak kenal para anbiya’??? apa jadi akidah kita? apa jadi syariat kita??…..
      beriman dgn 25 para anbiya’ pilihan……. adalah wajib……..
      tak kan pakai mengaku saja kot………sampai tak kenai amalan dan citra para anbiya’…….

      puak yahudi……..pasai depa kenai dan tau sejarah depa…………..pasai tu laa depa dok rampas tanah arab palestine…….
      yahudi sedaq… depa asalnya bangsat…….tak dak negara…..pernah disesatkan beberapa lama masa zaman Nabi Musa a.s……..
      itu pasal laa dia yahudi ni rasa dia mulia………….

      lepaih tu kita dok dakap puak yahudi nie…….
      lepaih dakap saja……..pudu jail pun……hilang kabus hilanglah dia…….

      kah kah kah………..

  3. tinggalkan warisan untuk kemajuan….

    Pendaftaran PERCUMA.

    http://www.rm20segera.com/?r=chearmad http://www.rm30segera.com/?r=chearmad

  4. Robohnya Penjara Pudu yang berusia 100 tahun ini bagaikan satu tanda akan hancur dan robohnya satu parti tua yang berusia 62 tahun.

    Perobohan ini telah dibantah oleh banyak pihak dan NGO, tetapi perobohan itu tetap dilakukan juga, dengan perkataan lain tiada pihak yang dapat menghalang.
    Begitulah satu gambaran yang mungkin Allah nak tunjuk kepada manusia.
    Segagah mana dan seteguh mana sekalipun sesuatu ciptaan manusia ini, ia tiada kudrat untuk menghalang kehendak Allah.

    Umno yang juga satu organisasi politik ciptaan manusia yang dicipta oleh penjajah British bagi mempertahankan skill doktrinasi sifat dan sikap ideoloji penjajahannya supaya kekal dinegara Malaysia ini, bakal tumbang dalam PRU akan datang.

    Kalau penjara Pudu dirobohkan atas kehendak anak didik British yang 90% sikap dan jiwanya sama dengan jiwa penjajah British, mengaut kekayaan negara, memecah belahkan Melayu Islam dan kaum2 lain yang akhirnya tidak berjaya bersatu sebagai rakyat untuk menentang British.

    Begitulah juga anak didiknya yang diletak dibawah United Malay Nation Organization, satu cabang penguasaan yang duwujudkan untuk mengekalkan doktrin penjajah tanpa mengibarkan Union Jack sebagai symbol penjajahan.
    Yang penting hakikatnya mentaliti orang yang mengambil alih tampuk kuasa mesti dibawah pengaruh ajaran dan arahan British Nasrani Yahudi Laknatullah.

    Nah! sekarang organisasi tua yang berkarat ini juga dalam proses perobohan yang sedang dan akan dilaksanakan sendiri oleh pemimpin ciptaan British ini dengan berbagai peralatan dan tindak kerja yang menghakis organisasi tua ini yang bakal pupus diminda rakyat.

    Penghakisan ini berlaku bilamana rakyat semakin cerdik dan telah menolak budaya penjajahan yang sedang diamalkan berasaskan doktrin British tanpa segan silu dan malu mengaut khazanah negara milik rakyat masuk kekantung sendiri. Tanpa maruah menyalah gunakan kuasa Raja, Hakim, PDRM, SPRM, SPR dan apa saja institiusi yang boleh menghalang rakyat dari bangun membantah akan dilampiaskan kepada rakyat.

    Maka untuk mendapat kemerdekaan tulin dan sebenar dari penjajahan minda British Nasrani Yahudi laknatullah ini.
    Rakyat tidak usah bersedih dan menangisi perobohan Penjara Pudu yang hampir seusia tuanya dengan UMNO. Semoleknya, rakyat perlu menjadi jentolak dan jengkaut, biar UMNO dan Penjara Pudu disimpan dalam lipatan sejarah dan di Muziumkan.

    • salam…

      bila nak berubah?…tulisan tak dak makna. Prejudis n penuh hasad dengki. Allah lagi tak suka…

  5. apa lu merepek kucing.
    lu akal sudah hilang ka!!! lu tulis ni hari hari
    lu ingat lu manyak pandai..
    lu jgn kelentong org bodo sini masuk dia org mesti percaya lu punya kelentong..

    ting tong!!!!

  6. [...] Image [...]


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 62 other followers

%d bloggers like this: