Posted by: pinkturtle2 | Julai 3, 2010

Mayat bersepai, 42 maut di makam sufi Lahore

LAHORE,PAKISTAN - JULY 1:  (EDITORS NOTE: GRAPHIC CONTENT) Worshippers and rescue workers carry victims from the Data Ganj Baksh shrine  on July 1, 2010 in Lahore, Pakistan. At least 35 people have been killed and 175 people injured after three suicide bomb blasts hit the Data Ganj Baksh shrine.

LAHORE,PAKISTAN - JULY 1:  (EDITORS NOTE: GRAPHIC CONTENT) Worshippers and rescue workers carry victims from the Data Ganj Baksh shrine  on July 1, 2010 in Lahore, Pakistan. At least 35 people have been killed and 175 people injured after three suicide bomb blasts hit the Data Ganj Baksh shrine.

LAHORE,PAKISTAN - JULY 1:  (EDITORS NOTE: GRAPHIC CONTENT) Worshippers and rescue workers carry victims from the Data Ganj Baksh shrine  on July 1, 2010 in Lahore, Pakistan. At least 35 people have been killed and 175 people injured after three suicide bomb blasts hit the Data Ganj Baksh shrine.

LAHORE,PAKISTAN - JULY 1:  (EDITORS NOTE: GRAPHIC CONTENT) Worshippers and rescue workers carry victims from the Data Ganj Baksh shrine  on July 1, 2010 in Lahore, Pakistan. At least 35 people have been killed and 175 people injured after three suicide bomb blasts hit the Data Ganj Baksh shrine.

LAHORE,PAKISTAN - JULY 1:  (EDITORS NOTE: GRAPHIC CONTENT) Worshippers and rescue workers carry victims from the Data Ganj Baksh shrine  on July 1, 2010 in Lahore, Pakistan. At least 35 people have been killed and 175 people injured after three suicide bomb blasts hit the Data Ganj Baksh shrine.

LAHORE,PAKISTAN - JULY 1:  (EDITORS NOTE: GRAPHIC CONTENT)  Worshippers and rescue workers carry victims from the Data Ganj Baksh shrine  on July 1, 2010 in Lahore, Pakistan. At least 35 people have been killed and 175 people injured after three suicide bomb blasts hit the Data Ganj Baksh shrine.

LAHORE,PAKISTAN - JULY 1:  (EDITORS NOTE: GRAPHIC CONTENT) Worshippers and rescue workers carry victims from the Data Ganj Baksh shrine  on July 1, 2010 in Lahore, Pakistan. At least 35 people have been killed and 175 people injured after three suicide bomb blasts hit the Data Ganj Baksh shrine.

Pakistani devotees remove a body from a shrine of the Saint Syed Ali bin Osman Al-Hajvery, popularly known as Data Ganj Bakhsh following suicide bomb attacks in Lahore on July 2, 2010. At least 35 people were killed on July 2 in three suicide attacks at the tomb of an Islamic saint in the eastern Pakistani city of Lahore, a city official said, raising a previous toll of 25 from the police.

Pakistani men stand beside the bodies on the floor after the suicide bomb attacks at the Saint Syed Ali bin Osman Al-Hajvery shrine, popularly known as Data Ganj Bakhsh in Lahore on July 2, 2010. At least 25 people were killed on July 2 in three suicide attacks at the tomb of an Islamic saint in the eastern Pakistani city of Lahore, police said.

Pakistani men stand beside the bodies on the floor after the suicide bomb attacks at the Saint Syed Ali bin Osman Al-Hajvery shrine, popularly known as Data Ganj Bakhsh in Lahore on July 2, 2010. At least 45 people were killed on July 2 in three suicide attacks at the tomb of an Islamic saint in the eastern Pakistani city of Lahore, police said.

Pakistani security officials examine the site of suicide bomb attacks at the Saint Syed Ali bin Osman Al-Hajvery shrine, popularly known as Data Ganj Bakhsh in Lahore on July 2, 2010. At least 35 people were killed on July 2 in three suicide attacks at the tomb of an Islamic saint in the eastern Pakistani city of Lahore, a city official said, raising a previous toll of 25 from the police.

Pakistani Sunni Muslims shout slogans during a protest in Karachi on July 2, 2010, against the suicide bomb attacks on the shrine of Muslim Sufi saint Hazrat Syed Ali bin Usman Hajweri, popularly known as Data Ganj Bakhsh in Lahore. The Pakistani Taliban denied any involvement in a twin suicide bombing on an Islamic shrine in the eastern city of Lahore which killed 42 people and wounded 175 others.

Pakistani Sunni Muslims shout slogans during a protest in Karachi on July 2, 2010, against the suicide bomb attacks on the shrine of Muslim Sufi saint Hazrat Syed Ali bin Usman Hajweri, popularly known as Data Ganj Bakhsh in Lahore. The Pakistani Taliban denied any involvement in a twin suicide bombing on an Islamic shrine in the eastern city of Lahore which killed 42 people and wounded 175 others.

Pakistani Sunni Muslims shout slogans during a protest in Karachi on July 2, 2010, against the suicide bomb attacks on the shrine of Muslim Sufi saint Hazrat Syed Ali bin Usman Hajweri, popularly known as Data Ganj Bakhsh in Lahore. The Pakistani Taliban denied any involvement in a twin suicide bombing on an Islamic shrine in the eastern city of Lahore which killed 42 people and wounded 175 others.

A relative mourns over a blast victim, killed during a suicide bomb attack on the shrine of Muslim Sufi saint Hazrat Syed Ali bin Usman Hajweri, popularly known as Data Ganj Bakhsh, during a funeral in Lahore on July 2, 2010. The Pakistani Taliban denied any involvement in a twin suicide bombing on an Islamic shrine in the eastern city of Lahore which killed 42 people and wounded 175 others.

A relative mourns over a blast victim, killed during a suicide bomb attack on the shrine of Muslim Sufi saint Hazrat Syed Ali bin Usman Hajweri, popularly known as Data Ganj Bakhsh, during a funeral in Lahore on July 2, 2010. The Pakistani Taliban denied any involvement in a twin suicide bombing on an Islamic shrine in the eastern city of Lahore which killed 42 people and wounded 175 others.

42 maut di makam sufi Lahore

LAHORE 2 Julai – Serangan dua pengebom berani mati yang membunuh 42 orang di makam seorang ahli sufi di timur Pakistan malam tadi membangkitkan kemarahan kebanyakan rakyat di negara yang dilanda keganasan ini.

Sesetengahnya menyalahkan kehadiran tentera Amerika Syarikat (AS) di Afghanistan sebagai punca serangan manakala yang lain mendakwa keganasan itu angkara penganut ajaran Ahmadiyyah (Qadiani) yang turut menjadi sasaran serangan hanya beberapa minggu lalu.

Dua letupan di makam Data Darbar di sini berlaku di kawasan yang masyarakatnya berpegang pada ajaran Islam berfahaman sederhana, seperti kebanyakan rakyat Pakistan.

Serangan itu mencederakan 180 orang dan sekali lagi menunjukkan ancaman kumpulan-kumpulan militan yang ada kaitan dengan kawasan kabilah di barat laut Pakistan bersempadan dengan Afghanistan, walaupun mereka bergiat aktif jauh dari kawasan itu.

Beribu-ribu orang berhimpun malam tadi di makam berkubah hijau itu apabila dua letupan berlaku selang beberapa minit di bahagian berlainan.

Belum ada pihak yang mengaku bertanggungjawab tetapi puak pelampau menganggap ajaran sufi sebagai bidaah dan mereka juga pernah menyerang penduduk yang menganut mazhab lain selain Sunah.

Namun beberapa penduduk Pakistan yang ditemu bual hari ini berkata, punca sebenar masalah keganasan ialah kehadiran tentera AS di Afghanistan serta serangan peluru berpandunya ke atas kedudukan militan di kawasan kabilah Pakistan.

“Amerika membunuh penduduk Islam di Afghanistan dan di kawasan kabilah kami, dan kumpulan militan menyerang Pakistan bagi meluahkan kemarahan terhadap kerajaan kerana menyokong Amerika,” kata seorang pengunjung makam itu, Zahid Umar, 25.

Rakyat Pakistan menderita kerana dasar dan serangan Amerika di rantau ini, dan keganasan akan berakhir jika AS berundur dari Afghanistan, kata seorang lagi penduduk, Mohammed Asif.

Beberapa orang lain mendakwa serangan itu dilakukan oleh pengikut ajaran sesat, Ahmadiyyah. Pada 28 Mei lalu, sekurang-kurangnya 93 orang maut apabila sekumpulan bersenjata dan pasukan pengebom berani mati menyerang dua masjid Ahmadiyyah. – AP

About these ads

Responses

  1. Itulah nasib orang islam. Dibunuh oleh orang kafir dan orang islam juga turut membunuh saudaranya. Kerajaan yang dipimpin oleh orang islam pun galak membunuh sesama islam.

  2. salam……..

    kalau kejadian seperti ini yg melibatkan amerika……..ertinya ada campurtangan rejim zionis ke atas negara-negara Islam……….

    kebencian kpd amerika cukup kuat……..pendudukan haram mereka di afghan terlalu lama……..tentu sebabnya ramai yg tak dpt menelah……..
    atas isu keamana……. mereka tetap menongkoi di situ…….seolah-olah amerika nie juara keamanan sejagat…..walhal amerika lah bapa syaitan dunia……..

    bila pakistan membuka ruang untuk menempatkan pengkalan tentera amerika…….rakyatnya lah yg menjadi mangsa……..puak taliban tak akan duduk diam….atau kumpulan Islam radikal Pakistan jugak tidak merestui dan membenci kehadiran tentera kafir nie…………terjadilah perkara-perkara seperti di atas…..sebagai luahan kebencian tadi……….

    Apa yang berlaku di Arab Saudi, Filipina, Korea Selatan, Jepun dan Jerman adalah disebabkan oleh tekanan rakyat negara tersebut yang tidak merestui kehadiran tentera AS dinegara mereka…….
    kita mcm mana pulak???????……..

    kita di sini jngn lupa……..
    bila terhapusnya pengkalan udara dan laut AS di Filipina……… tidak begitu terasa kesannya kerana pengkalan laut Changi dan pengkalan udara Paya Lebar di Singapura telah dapat memainkan peranan masing-masing dengan jayanya…………

    Pengkalan laut Changi……..jauh lebih hebat jika hendak dibandingkan dengan pengkalan laut di Teluk Subic …..

    Pengkalan laut Changi direka khas untuk kegunaan kapal perang armada tentera laut AS yang besar seperti USS Kitty Hawk……..

    Tetapi apa yang lebih penting ialah tanggapan penerimaan hati terbuka rakyat negara tersebut membuatkan AS lebih selesa bergantung kepada Singapura berbanding dengan Filipina, Korea Selatan atau Jepun………

    Walaupun secara ilusinya……. tidak terasa kehadiran tentera AS samada di Korea Selatan, Jepun, Filipina atau Singapura………
    tetapi kemudahan ketenteraan yang disediakan oleh sesetengah negara adalah tanda dan isyarat nyata bahawa kehadiran tentera AS dirantau Asia Pasifik adalah untuk jangkamasa yang lama….

    hubaya hubaya……..kita kat sini kena beringat selalu……jngn nampak kuman di seberang laut……..padahal gajah duduk tepi kelambu kita………jngn buat-buat tak nampak……..

    see u…………….

  3. Kita petik tulisan nasi kandaq.

    bila terhapusnya pengkalan udara dan laut AS di Filipina……… tidak begitu terasa kesannya kerana pengkalan laut Changi dan pengkalan udara Paya Lebar di Singapura telah dapat memainkan peranan masing-masing dengan jayanya…………

    Kenapa begitu tidak terasa?

    Kerana perlu diingat. 98% penganut Islam dan rakyat yang teramai sekali dirantau Asia dan nombor 2 didunia adalah negara Indonesia.

    Jika berlaku peperangan salib Armagadon ke 2, Amerika sangat membimbangi kebangkitan seluruh umat Islam dunia, dan umat Islam Indonesia akan mudah di kawal dan dipantau melalui pengkalan udara dan pengkalan laut Amerika yang ada di Singapaura.

    Dalam peristiwa 911 yang dirancangkan oleh Amerika dengan niat untuk memusnahkan negara2 Islam Telok, Mantan presiden Amerika, George Bush telah melafazkan separoh yakin mengistiharkan, kononnya terajidi 911 ini adalah permulaan perang salib antra Kristian dan Islam.

    Bush adalah seorang keturunan Yahudi. Agenda Bush ini lebih mirip untuk mencapai cita2 dan niat Yahudi.

  4. salam kk…………

    TQ 4 yr up coming analysis……..
    agree with u………

    memang singapore cukup strategik…….cukup sesuai untuk pantau majoriti umat Islam di rantau ini…….khususnya M’sia dan Indonesia………
    bagi amerika ke dua negara ini amat dibimbangi……

    ini lah kesan depa tinggalkan Teluk Subic di Philipina tu…….sebab di sana dah tidak mengancam agenda depa…..dah tidak terasa sangat……sana kristian menguasai majoriti penentuan dasar luar amerika sendiri…..amerika boleh mencorakan mengikut acuan yg dikehendaki oleh dasar luar mereka sendiri…………

    sebab itu singapura sangat juah dan berani terhadap malaysia dlm agendanya mirip yahudi……..ambil alih batu putih,….pindah tanjung Pagar,…….Iskandar Johor dan terbaru kajian semula jambatan bengkok…………

    see u………

  5. salam,

    http://www.davidduke.com/general/cia-official-confirms-duke-was-right_3.html

    http://www.davidduke.com/


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 61 other followers

%d bloggers like this: