Posted by: pinkturtle2 | Ogos 19, 2010

Muhammad Taha al-Junayd… Bacaan AL QURAN Yang Sangat Merdu

About these ads

Responses

  1. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Bila mai tang bacaan Al Quran.
    Sukutua2.
    Yang tatak baca.
    Suka ikut itu celamah saja.
    Tak bagi komen pon.

    Sepatutnya dah peritah Kelate dah 20 tahun.
    Dah ada ramai.
    Muhammad Taha al-Junayd.

    Ini dok tak gi, tak gi.
    Dok lagu tu.

    Sekadaq gitu ke, TG.

    • takat dok berlagu jer..tp tak beramal dengan ayatnya buat apa…bek jadi penglipur lara dak gitu budak tadika..lain kali pikir dulu sebelum nak cakap..

    • Oii…
      Budak Tadika bahalul…!!!

      Kalau hang
      tak ada info pasai
      jumlah Haffiz dan Haffizah
      di Kelantan,
      jangan nak “memandai-mandai”
      nak habaq kat Kelantan
      langsung tak ada Muhammad Taha al-Junayd.

      Akhbar Harakah bertarikh 26-29 Oktober 2009,
      dalam ruangan FIKRAH,
      mukasurat F12 dan F13.

      Kelantan memiliki Maahad Tahfiz Sains (MTS)
      yang mensasarkan melahirkan seramai mungkin
      golongan professional Muslim seperti doktor, jurutera
      malah saintis yang hafal 30 juzuk al-Quran.

      Maahad ni dah dirasmikan oleh TGNA
      pada 25 Januari 2004 dalam satu majlis
      di Kota Baharu.

      Sekarang dah tahun 2010.
      Nampak sangat hang ni tak
      ikuti perkembangan dan usaha
      kerajaan PAS khususnya di Kelantan
      dalam memartabatkan “Ulum-ul Quran”
      seterusnya melahirkan generasi al-Quran.

      Lain kali
      buat study dan survey
      dulu sebelum nak hentam
      kerajaan TGNA di Kelantan.

      Ada kerajaan BN
      nak buat macam kerajaan TGNA ni
      kat negeri-negeri depa…????

    • Nama Penuh:Muhammad Salih Ibrahim Taha Al-Junayd.
      Tarikh lahir:1994.
      Dari:Manama,Bahrain(jiran Arab Saudi).

      Masih lagi seorang pelajar dan pengajaran membaca Al-Quran di Kingdom University Bahrain.Turut diupah oleh Pusat upah Abdul Rahman-Bandar Hamad.

      Didalam video yang pertama sekali,beliau menjadi imam solat fardhu Isya’ di Masjid Rashid,Arab Saudi pada tahun 2008,iaitu semasa beliau berumur 14tahun.

      Juga diiktiraf sebagai pembaca Al-Quran(Qari) walaupun tidak sepopular Sheikh Mishary Rashid Al-afasy.Telah mengalunkan banyak surah dan boleh didapati dalam bentuk MP3 dan sebagainya.Sekarang ini telah memiliki 4album dan 28audio.Terkenal dgn gelaran Beautiful Voice From Heaven oleh orang Arab.

      *Maklumat ini saya perolehi daripada laman web serta blog dari Arab Saudi dan Bahrain*

      Kepada Budak Tadika@
      –>Beliau hanya mengalunkan Al-Quran dgn niat yg baik,tidak perlu diejek atau dihina.Sama ada beliau mengamalkan isi Al-Quran atau tdk,bukan hak kita memberi jwpn.Yg pasti,beliau telah menarik org ramai dlm pembacan Al-Quran yg sangat merdu.Dari maklumat yg saya berikan,jelas membuktikan bacaan beliau menepati tajwid dan bukan semata2 kerana tarannum.

      • ape name web 2 themalaysia2222??

    • BUDAK TADIKA. INI SALAM 1 MALAYSIA DIGUNAKAN OLEH ORANG BANGANG MACAM KAMU

  2. http://www.1alquran.com/index.php?ref=chearmad

  3. Bukan tak mau komen maudhuk ini!.
    Tapi memang sengaja nak tunggu geng gerombolan punya komen bab Al Quran ini.

    Sayangnya bila komen yang masuk ni pulak, bukan nak bicara tentang Ilmu Alquran, penghayatan dan pelaksanaan isi kandungan
    Alquran kitab mukjizat yang tunggal ini yang dapat dilihat dibaca dan tiada sebarang cacat celanya samada pada makna dan maksud atau baris baris yang boleh mengubah bunyi dan maksud Alquran.
    Kerana ini adalah jaminan Allah kepada Alquran.

    Kehebatan Alquran yang perturunkan Allah kepada umat Islam melalui rasulnya ini, adalah menjadi warisan mukjizat kepada umat muslim mukmin yang bersedia untuk menyampaikan kalamullah ini kepada sekelian manusia yang akan berkesinambungan sehingga hari kiamat.

    Menyampaikan Ilmu Alquran bukan hanya sekadar untuk meletakan hukum tajwid dan bertarannum, bukan hanya sekadar untuk ditilawahkan seperti yang diamalkan oleh negara Islam sekular Malaysia dan negara2 lain…

    Kitab mukjizat wahyu Allah ini didalamnya bukan sahaja mengandungi peraturan dan hukum Allah sebagai panduan cara hidup kepada sekelian manusia, bahkan didalamnya mengandungi semua Ilmu yang ingin diterokai oleh makhluk yang berakal, baik dari segi ilmu sains, sain angkasa, Geography, ekonomi, pertanian, politik siasah syariyah, perhubungan antarabangsa dan segala yang dinisbahkan sebagai Ilmu.

    Malangnya kerajaan Malaysia memusuhi para ilmuan yang apabila bercakap tentang isikandungan tidak boleh dikaitkan langsung dengan ayat2 yang menjelaskan tentang hukum2 Allah dan menyindir mereka2 yang terpesong dari landasan Alquran.
    Mereka yang degil dan tetap berpegagng kepada kebenaran Alquran ini, akan dilebelkan sebagai anti pembangunan dan anti sosial.

    Kerana mereka2 yang menuntut Ilmu berasaskan Alquran ini tentu saja akan bercakap soal keagamaan, mereka ini dilebelkan sebagai masyarakat ustaz dan tok guru.
    Sedangkan yang berkuasa dan memerintah, adalah mereka yang berpendidikan sekular.
    Mereka ini juga Islam. Islam menyarankan kedua2 Ilmu agama(Fardhu ain) dan ilmu sekular (Fardhu kifayah) berpaksi kepada Alquran, hendaklan menjadi asas dalam pentadbiran sebuah negara yang dituntut oleh Allah seperti yang dilaksanakan oleh Rasulullah semasa kerajaan Madinah.

    Malangnya kelompok sekular yang meminggir ajaran Alquran inilah yang meletakan masyarakat guru agama walaupun kualiti Ilmu guru2 ini ada yang bertaraf Dr. dan professor. Mereka tetap dilebelkan masyarakat berilmu kelas 2.

    Kelompok inilah yang memisahkan politik kuasa dengan agama.
    Kelompok inilah yang mendidik rakyat sekadar menjadikan Alquran untuk ditilawahkan sebagai kononya mereka juga mengembangkan syiar Islam. Maka ayat2 Allah yang sendat dengan rahmat dan syafaa’t sekedar untuk didendang dengan berbagai rentak dan lagu akan tinggal didala CD, HVD dan Alquran itu sendiri.

    Nah! ini satu contoh bagaimana kelompok ini telah berjaya menjauhkan rakyat untuk memahami Alquran>

    Nukilan seorang khatib yang dilebelkan oleh UBN disebuah masjid pada satu hari jumaat.

    Dari atas mimbar saya melihat beberapa wajah makmum yang seperti ada sesuatu di dalam diri mereka. Saya belum berkhutbah ketika itu.

    Ketika mula berkhutbah kemudiannya, saya membacakan firman Allah tentang kewajipan puasa: “Wahai orang beriman! Difardhukan ke atas kamu sebagaimana difardhukan puasa itu kepada umat sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertaqwa.” (183: alBaqarah).

    Saya juga membacakan ayat di dalam mushaf pada mukasurat sebelumnya tentang hukum Qisas. “Wahai orang yang beriman! Difardhukan ke atas kamu qisas (pembalasan setimpal) dalam jenayah pembunuhan.

    khutbah Jumaat 10 Ramadhan 1431H/20.8.2010 (6)

    Saya hubungkaitkan antara 2 ayat tersebut, lalu saya berkata: ‘Kedua-dua ayat diseru kepada orang beriman. Kedua-duanya disebut kutiba iaitu difardhukan. Puasa berkait dengan ibadat. Qisas adalah salah satu hukum berkait jenayah selain hudud dan takzir. Puasa di mana sahaja boleh dilakukan tapi Qisas perlu kepada sistem pemerintahan dan undang-undang yang menaunginya.’

    Tiba-tiba beberapa orang makmum bangun dan meninggalkan masjid. Ke mana mereka pergi? Sakit perut? Bukan… Apabila ditanya kepada makmum lain selepas solat Jumaat, mereka rupanya keluar terus dari masjid tanpa solat Jumaat. Mereka sakit dalam hati. Iman mereka sakit sebenarnya. Benarlah Allah yang menyebut, maksudnya: “Dalam hati mereka ada penyakit. Lalu Allah tambah penyakit kepada mereka.”

    Ini lah hasil kerja dokterin makhluk Allah yang mengaku Islam, pada hal merekalah yang menjadi musuh kepada Islam itu sendiri.

    • Salam Kucing Kota.

      Kehebatan Al Quran.
      Semua orang Islam tahu.
      Semua yang mengaku Islam, pun tahu.
      Ramai yang bukan Islam pun, tahu.

      Yang hang dok.
      Tulih panjang2.
      Sapa nak baca.
      Sukusakat hang, tatak baca.

      Lain kali, hang kena komen.
      Clear dan precise.

      Sekadaq koot hang paham la.

      • Hang memang
        malaih nak baca
        tulisan yang panjang-
        panjang sebab A B C
        hang pun tak luluih…!!!

      • saya baca, kerana tulisan itu penuh pengajaran..bagi mereka yg hatinya tidak mati… bukalah hati, mohonlah Allah agar tidak mematikan hati..sblum jasad kamu dimatikan..krn waktu itu, kamu dah terlambat..sesal selama2nya..

  4. sebab hang faham la tu yang nak bagi faham…hidup kat dunia ni kalau tak mahu beramal dengan ayat alQuran peh tu lak dok perli hina orang alim yang melaksana apa yang terkandung dlam alquran agak agak hang boleh selamat ke kat dlam kubur nanti belum lagi akhirat menghina tu dah masuk kufur oi..ada jminan hang idup lama ke oi…Allah yang ciptakan hang dari setitis air mani ..Allah yang tiup roh hang bukan hang idup sendiri ..takutla kamu akan Allah wahai budak tadika

  5. sebab hang x faham la tu yang nak bagi faham…hidup kat dunia ni kalau tak mahu beramal dengan ayat alQuran peh tu lak dok perli hina orang alim yang melaksana apa yang terkandung dlam alquran agak agak hang boleh selamat ke kat dlam kubur nanti belum lagi akhirat menghina tu dah masuk kufur oi..ada jminan hang idup lama ke oi…Allah yang ciptakan hang dari setitis air mani ..Allah yang tiup roh hang bukan hang idup sendiri ..takutla kamu akan Allah wahai budak tadika ..lainla kalau hang tak takut mati tk takut siksa kubur dan ahli syurga..

  6. Kalau sekadar tahu kehebatan al Quran dan mengaku semua orang Islam tahu dan orang bukan Islam pun tahu. Tapi apa ke jadahnya orang Islam macam hang tak mau ikut AL QURAN.

    Apa?. Hang ingat Iman hang tu sempurna takat hang tahu kehebatan Al Quran saja?. atau Islam hang tu standard dengan orang bukan Islam yang tulih tu saja kah.

    Hang yang tak pernah tulih apa2 komen tentang kesyumulan Islam dan Alquran apa standard hang yang nak nasihat kami? Ha!

    Kucing tulih panjang. Hang tak baca pi mampoih hang la…
    Tapi bagi Kucing apa saja yang kita tulih selagi nak membesarkan Allah, Islam dan Al Quran, akan tetap menjadi bukti didepan Allah yang kita memilih kewajipan menegakan Islam dan Alquran untuk dijadikan dasar kepada seluruh umat manusia.

    Apa! hang ingat apa yang hang tulih ini akan habis didunia saja ka!. Atau hang ingat tulisan2 han atas rasa suka2 saja.

    Perlu diingat apa juga komen hang menyentuh soal Islam atau amalan Islam yang han perlekeh itu akan dipamirkan balik didepan hang bila hang mampoih nanti! Tu.. kalau hang Islam laaa…

    Tapi kalau hang Kristian dah terang2 hang tu musuh kepada Islam…Yang nyata hang budak tua paling dungu bila hang menulih dalam blog ini.

    • salamm

      berdakwahlah dengan cara paling bijaksana…baru lah yg anda dikategorikan jahil tertarik…

      bukan apa, anda belum mampu menarik…lagi pun orang yang tahu kehebatan al-quran tidak akan melatah kalau dikritik sikit sangat… terus kan usaha…jangan cakap saja..

  7. jangan kata macam tu kat budak tadika..kesian dia.dia kan budak lagi,mana reti bab2 quran ni.lagi pun dia baru duk baca iqra 3,tak masuk quran lagi.papepun budak tadika ni mesti suka dan rajin baca quran,dia kan suka membaca,baca yang baik2 saja…!!!

  8. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Susah.
    Nak menulih tentang Al Quran.
    Tapi nama Kucing.
    Kalau Kucing Kampong, jaguh jugak.
    Ni, Kucing Kota.
    Mana orang nak baca.

    Kalau ada yang baca.
    Tentu ramai yang komen.

    Sekadaq TGNA pon geleng kepala.

  9. salam
    petikan dari FlyingKick

    DAP menerusi Penasihat ‘Agung’ DAP, Lim Kit Siang menegaskan prinsip parti tersebut bahawa Negara Islam dan Hudud tidak ada dalam Dasar Bersama Pakatan Rakyat. Dengan kata lain, segala temberang dan angan-angan tinggi Nik Aziz, hanyalah retorik untuk menarik perhatian serta undi daripada golongan Islam yang merindui suasana dan persekitaran Islam sepenuhnya di negara ini.
    Apakah reaksi terbaru DAP ini akan membuatkan NIk Aziz terpaksa mengulangi kenyataan bahawa di dalam Perlembagaan PAS tidak wujud keinginan atau kecenderungan menubuhkan Negara Islam, Hukum Hudud dan sebagainya, seperti mana yang dilakukannya ketika memujuk Karpal Singh suatu ketika dahulu? Apakah ulama suk ini mempamerkan akidah sebenarnya iaitu akidah takutkan manusia dan takut kehilangan kuasa, berbanding takut kepada Allah Taala?

    Dah 2 ekoq banjingan besaq2 DAP dah kata
    NO HUDUD NO ISLAMIC STATE.
    Lani hampa nak Pakat lagu mana.??
    Sapa control sapa??
    PAS bawah telunjuk DAP??
    Malu la wey!!!
    Dalam BN parti2 lain di bawah telunjuk UMNO parti Islam/Melayu.
    Power BEB..!!!
    Dalam PR parti Islam/Melayu jadi YES MAN!!
    Adoi MALU MALU MALU.

  10. kau nie lawak la rempahman.. hahahahahahaha geli ketiak aku! iye ke MCA MIC dok bawah telunjuk UMNOmore.. iye ke!!???

  11. eh lejas,betul la apa yang rempahman kata tu.parti2 lain semua ikut telunjuk umno,sebab tu bila dr mahathir,paklah dan yang terbaru datuk seri najib berkata”kita nak laksanakan hudud,nak jalankan undang2 islam di Malaysia” mca dan mic semua setuju dan tak kata apa..!! Ingat tak???

  12. Majlis Haul Di Ba’alawi Kuala Lumpur

    Masa 28hb Ogos · 5.00 ptg – 11.00 ptg

    ——————————————————————————–

    Lokasi Ba’alawi Kuala Lumpur

    ——————————————————————————–

    Direka Oleh: Ba’alawi KL

    ——————————————————————————–

    lebih info Majlis Haul Ummul Mukminin Sayyidatina Khadijah al-Kubra dan Haul Abuya Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki al-Hasani
    Klik Link : //wp.me/piAx4-2Gz

  13. Semakin banyak gerombolan menulis, semakin memperjelaskan kedunguan dan munafiknya melayu gerombolan.

    Baca komen melayu gerombolan. Bila tak ada hujjah dengan maudhuk.
    Mereka kembalikan diri mereka kepada akal budak tadika.
    Sentuh soal bahasa dakwah,

    Kucing kota dan Kucing kampung.

    Karpal menentang Islamic state
    Parti Islam/Melayu jadi YES MAN!!
    (Membawa maksud Pas yang beriya iya nak mengujudkan negara Islam dan takan berjaya kerana bersama pakatan)

    Pertanyaan kita. Sejak 54 tahun Umno bersama dengan UBN, tak pernah terdetik sedikitpun yang Umno nak buat kerajaan Islam menurut undang dan peraturan Alquran.

    Apa bezanya Umno, dengan Dap MCA dan MIC ?

    Mereka pasti menjawab.
    Bezanya DAP, MCA dan MIC Parti ini dikuasai oleh bukan Islam dan dua darinya menyokong gerombolan. Cuma Umno parti orang Islam yang tak suka Islam.
    Islam yang tak suka Islam nak panggil apa?.

    Sebab itu kita telanjangkan sfat Parti gerombolan yang sebenarnya tak akan suka dengan Alquran, justeru kerana Alquran satu dari subjek yang menyusahkan parti gerombolan.

    Yang baik dan benar itu datang dari Allah dan yang jahil serta bathil datang dari Umno dan gerombolan.

  14. salam..kucing kurap,

    Pandai pon. memang PAS beriya-iya nak tubuhkan negara Islam, tapi malangnya akibat kegelojohan kuasa sekarang dah jadi sunyi sepi. Dalam ceramah2 bersama DAP (rakan sekatil) dah tak berani nak bersuara. Menunjukkan PAS lebih takut kepada manusia dari Allah.

    PAS sekarang dah tak berani menyuarakan hasrat negara Islam, telah di tuka kepada Negara Kebajikan, akibat TUNDUK kepada DAP.
    DAP terang-terang berani menolak HUDUD dan Negara Islam, PAS pulak atas nama Parti yang beriya-iya dengan hudud dan negara Islam pulak perlu dengan megah dan berani menyuarakan akan tetap hendak jalankan Hudud dan mendirikan Negara Islam.
    Ini tidak, apa yang dapat disimpulkan ialah PAS adalah sebuah parti dayus yang kecut telur apabila di herdik oleh Karpal Singh dan Lim Kit Siang, dua hero DAP
    Soalannya, mana hero2 dalam PAS.?

  15. ok lar kalau GROMBOLAN tu parti Islam sangat.. kenapa tak jalankan Hukum-hakam Allaw swt kat malaysia nie…

  16. Apa hang cerita ni
    rempahtaik yang asal dari jamban taik.

    Kalau parti gerombolan tak dayus kenapa tak jawap apa yang dikomen oleh ketua pemuda gerakan yang mengatakan undang2 hudud itu hanya angan2 TGNA?

    Undang2 hudud ni hang ingat Pas saja2 rekacipta ka?
    Kalau hang mengaku Islam! Undang2 HUDUD ni bukan milik agama hang laa….

    Jadi! kalau Pas tak mau jadi dayus. Pas kena ikut Perlembagaan Lord Reid yang pada tafsiran hang ini lah undang2 yang terbaik dari HUDUD…
    Pas kena ikut Umno. Al Umno Ya’lu wala yu’la alaih. (Islam Umno itu tinggi tiada yang tinggi selain dari Umno) Suruh saja JPM ubah ayat Quran yang asal tu..pakai yang ni…yg betoi..

    Kalau iya nak pertahankan Gerombolan jangan sampai la nak tolak Hudud yang ada dalam kitab agama hang! Mangkuk!!!!!

    Sepatutnya parti gerombolan jambantaik ni wajib pertahankan Hudud pasai dia parti Islam yang tak dayus cuma Pondan dan munafik saja…

  17. Kita meriahkan lagi dengan kebahlolan manusia yang lahir dari jamban taik. Petikan dari blog W. Fauzuddin

    Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata, Pas hanya berani bersuara mengenai isu tersebut (HUDUD) tetapi tidak berani melaksanakannya kerana takutkan sekutunya, DAP.

    “Dulu, semasa Pas sendirian tanpa PKR dan DAP pun tidak mampu melaksanakan hukum hudud apatah lagi apabila bergabung dengan DAP dan PKR. Sebenarnya Pas takut dengan DAP, tidak berani hendak bercakap,” katanya.

    Sah!, memang Noh Omar bodoh.

    Hang tak ingat ke buat-buat tak ingat yang menyekat pelaksanaan Hudud di Kelantan tu sape? DAP ke Umno?

    Hang yang mengaku beragama Islam tapi bersekongkol dengan parti yang menyekat pelaksanaan hukum Allah (Hudud). Bermakna hangpa lebih jahat daripada DAP.

    PAS Kelantan sudah membentang pelaksanaan enakmen hukum Hudud dan sudah pun diluluskan oleh Sultan, tetapi disekat pelaksanaannya oleh kerajaan pusat. Sape kerajaan pusat tu Noh!. Umno yang hang duk cari makan tulah yang halangnya.

    Sekarang pandai pulak hang kata PAS tak berani laksana Hudud sebab takut dengan DAP.

    Padahal Umnolah yang takut dengan MCA. Terpaksa ikut cakap MCA dan biarkan MCA bermaharajalela sesuka hati

    Yang terakhir ni, bila Ketua pemuda parti Gerakan menyindir TGNA pasal Hudud. Umno gerombolan tak berani bersuara. Apa salahnya kalau Umno seiya sekata dengan Gerakan demi persaudaraan UBN.

    • salam 1 malaysia,

      kk..sabarlah jangan melenting,, di bulan ramadhan bykkan sabar dan istighfar byk2
      dugaan…
      kalau kena pada fakta dan kebenaran susah nak tegakkan benang yg basah.

      • Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 (Hukum Hudud) telahpun diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan pada tahun 1993. Ini berikutan dengan janji Parti Islam SeMalaysia untuk melaksanakan Hukum Hudud pada pilihanraya 1990.
        Namun begitu, sehingga sekarang Undang-undang ini belum dikuatkuasakan oleh Negeri Kelantan. Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat, telah memberi berbagai-bagai alasan untuk perkara. Antara alasan yang paling besar yang diberikan adalah pihak kerajaan Pusat (UMNO) tidak membenarkannya. Namun Nik Aziz tetap berjanji akan melaksanakan Hukum Hudud tersebut, setelah dikritik oleh Sultan Kelantan pada 19 Mei 1996.

  18. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suke.

    Kelate tu.
    Dah 20 tahun.
    Dok tak gi, tak gi.
    Dok lagu tu.

    Nak HUDUD lagu mana.

    Sekadaq TGNA geno.

    • nampaknya budak tadika ni kena ikut rombongan sekolah tadika dia pi melawat kelantan,tengok apa yang ada kat kelantan,tanya orang kelantan macamana kelantan sebelum 1990 dulu dengan kelantan selepas 1990 hingga sekarang.bila dah dapat jawapan tu pasti budak tadika teringin nak jadi rakyat kelantan!!!

      • mat

        ada patung buddha terbesar di asia tenggara, penduduk kelantan pulak 99% islam????
        kalau masjid terbesar ok gak tu.
        satu lagi dgr kata air pon tak berapa nak ada.
        kerja pon tak dak.
        pelacuran berlambak.
        arak masih di jual.
        orang perempuan dok berniaga, bercampur dengan lelaki di pasar2.
        seronok gak pi kelantan, saja nak pi tengok orang2 susah bagi anak2 insaf.

  19. SURAH 48. AL FATH

    Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata, (AYAT 1)

    supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus, (AYAT 2)

    dan supaya Allah menolongmu dengan pertolongan yang kuat (banyak). (AYAT 3)

    Dia-lah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada). Dan kepunyaan Allah-lah tentara langit dan bumi dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana, (AYAT 4)

    supaya Dia memasukkan orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dan supaya Dia menutupi kesalahan-kesalahan mereka. Dan yang demikian itu adalah keberuntungan yang besar di sisi Allah, (AYAT 5)

    dan supaya Dia mengazab orang-orang munafik laki-laki dan perempuan dan orang-orang musyrik laki-laki dan perempuan yang mereka itu berprasangka buruk terhadap Allah. Mereka akan mendapat giliran (kebinasaan) yang amat buruk dan Allah memurkai dan mengutuk mereka serta menyediakan bagi mereka neraka Jahanam. Dan (neraka Jahanam) itulah sejahat-jahat tempat kembali. (AYAT 6)

    BENAR KATA-KATA ALLAH………………..SALAM

  20. lagi sekali soalan untuk budak tadika,rempahman,autar,ati panas,eddy dan yang sewaktu dengannya:
    ADAKAH UMNO BERMINAT/BERHASRAT MELAKSANAKAN HUKUM HUDUD???

  21. KUALA LUMPUR, 22 Ogos — DAP menjauhkan diri daripada soal memperbaharui perbincangan mengenai pelaksanaan hukum hudud dan negara Islam dengan menegaskan, kedua-duanya aspek itu bukan dasar Pakatan Rakyat (PR).
    Penasihat DAP Lim Kit Siang mempertahankan pendirian konsisten parti itu yang sentiasa menekankan bahawa Malaysia sebuah negara sekular.

    “Undang-undang hudud dan negara Islam bukan dasar Pakatan Rakyat.

    “Itu sebab isu-isu ini tidak disebutkan dalam Dasar Bersama Pakatan Rakyat yang diumumkan Disember 2009,” kata Lim dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

    Dasar itu diputuskan pada konvensyen sulung PR, yang dibentuk April 2008, akhir tahun lalu.

    Di bawah Dasar Bersama itu, PR membuat pendirian akan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama rasmi persekutuan manakala agama-agama lain boleh diamalkan dengan bebas.

    “Undang-undang hudud dan negara Islam bukan dasar Pakatan Rakyat, apa-apa perubahan dasar perlu menerima persetujuan ketiga-tiga parti komponen dan tiada konsensus dalam Pakatan Rakyat mengenai undang-undang hudud dan negara Islam (setajat ini),” kata Lim lagi.

    dap tak ingin pun bersama pas
    pas yg terhegeh hegeh…..kesian sungguh!!!!
    macam dok cari cina buta…

  22. soalan tu pak mat elok ditanya pada parti pas bukan umno…
    kerana pas sudah mentarbiyah puak kalipah dgn cermelangnya…skrg mereka sedang berjinak jinak dgn islam.
    terpedaya….terpedaya….. ” ~ ”

    kih kih kih….

    kenapa si kucing dok naik angin!!!!lapar ke????

    • eddy…

      rempahman mai..depa dah mula gelabah
      tu yang naik angin.
      posa2 angin masuk perot, tension naik pi otak pulak…
      haha

      • Apa?

        Rempahman mai,
        depa dah mula menggelabah?

        KAH…!!! KAH….!!! KAH….!!!

        Oii….

        Toksah nak puji diri sendiri,
        Toksah dok nak perasan la…

        KAH…!!! KAH…!!! KAH….!!!

        Setakat point hang yang tahap C I P A N tu,
        sapa-sapa pun boleh tulih….!!!

        KAH…!!! KAH….!!! KAH….!!! KAH….!!!

  23. Maasyallah!! mana pi dah persoalan HUDUD yang kita tengah dok perdebatkan niii!.

    Kenapa nak lari dari maudhuk Alquran…
    Kan lebih baik coba cari mana2 ayat dan surah yang boleh menjelaskan bahawa Parti Islam Umno ini adalah parti Islam mengikut ajaran Alquran.
    Pelembagaan Umno ini berdasarkan ayat alquran sekian… surah sekian2…

    Jadi Umno, dah tak payah nak bela pasai Hudud yang dipersendakan oleh Gerakan komponen Umno tu sendiri…Pasai Hudud Alquran hanya hudud Pas.

    Kemudian kita boleh debatkan semula ayat2 yang telah hangpa pilih dan sandarkan itu mengikut tafsir pimpinan rahman ka? tafsir Ibnu Kathir ka? atau tafsir dari Dr. Hamka…

    Apa yang dok melalutnya sampai nak kaitkan dengan patung Budha laa..bercampur dalam Pasar la…
    Hangpa tak jawab pun semua persoalan yang kita tanya pasai tanggung jawab orang Islam ni!.

    Hangpa ni Islam ka? Dok penat2 perang dengan hangpa, rupanya bukan orang Islam yang dok mai masuk blog ni. Buat habih ayag liog..jaa…

    Apa nak gelabahnya kalau setakat hujjah yang tak berkaitan melelong sana melelong sini..

    Tu laaa belajag la lebih sikit ilmu Islam ni… takkan nak jawab hujjah dan beramal ikut Buku Pengetahuan Islam Tingkatan 5 saja….

    Awat hang ingat kita ni nak jadi hamba yang diredhai Allah, cukup setakat belajag pasai rukun Islam, boleh sebut rukun iman, boleh tau rukun nikah kahwin, dengag talkin dan buat tahlil saja ka?
    Tapi kalau hang ni bukan Islam.. maaf laa.. tapi apa salahnya kalau hang ambik tau mendalam lagi pasai Islam.

  24. SALAM,

    Hukum hudud: DAP perlu fahami dasar perjuangan PAS
    Oleh Syed Mu’az Syed Putra
    August 23, 2010

    KALAU DAP MENOLAK HUDUD SEWAJARNYA UMNO LAH PULAK PERLU TAMPIL KEHADAPAN MENYATAKAN SOKONGAN PENUH TERHADAP PERLAKSANAAN HUDUD.INI TIDAK … LAGI MENGAPIKAN DAN SERONOK SEBAGAI PENONTON SERTA MANAMBAHKAN LAGI KEKUSUTAN SEOLAH2 REDHA DAN BERSEPENDAPAT DGN. DAP…

    KUALA LUMPUR, 23 Ogos — DAP perlu memahami dasar perjuangan PAS yang bercita-cita mahu melaksanakan hukum hudud dan negara Islam, sekiranya menawan kerajaan persekutuan, bagi mengatasi masalah jenayah dan sosial membabitkan orang Islam.

    Parti itu juga menegaskan, ia tidak akan kompromi sama sekali dalam soal menegakkan hukum hudud dan cita-cita menjadikan Malaysia negara Islam.

    Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata pelaksanaan hukum hudud hanya melibatkan orang Islam, bukannya masyarakat bukan Islam.

    “DAP tolak hukum hudud mungkin kerana salah faham kerana tidak memahami secara jelas mengenai pelaksanaannya.

    “Sebenarnya hukum hudud ini sudah menjadi kewajiban untuk dilaksanakan dan ia merupakan tanggungjawab pemerintah,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

    Beliau berkata DAP perlu memahami dasar perjuangan PAS yang selama ini memperjuangkan Islam.

    “Kita harap DAP memahami dasar perjuangan PAS kerana kita selama ini tidak pernah menyentuh dasar DAP ataupun dasar Parti Keadilan Rakyat (PKR).

    “Ada perkara yang kita boleh terima dan kita harap DAP juga begitu dan saya percaya DAP tolak hukum hudud dalam konteks pelaksanaan dalam negara,” katanya.

    Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata, DAP perlu diberikan penerangan mengenai hukum hudud secara jelas supaya mereka memahami maksud sebenar pelaksanaan hukum hudud itu.

    “Hukum hudud hanya untuk orang Islam, jadi kalau kita laksanakannya orang bukan Islam tidak akan kena apa-apa tindakan.

    “Jadi orang bukan Islam tidak perlu risau mengenainya, jadi saya harap isu ini tidak dijadikan polemik oleh media,” katanya lagi.

    Sementara itu, Ketua Dewan Pemuda PAS Nasruddin Hassan Al-Tantawi berkata parti itu akan melunturkan dasar perjuanagn mahu melaksanakan hukum hudud dan negara Islam.

    Sambil yakin DAP akan menerima penjelasan PAS, Nasruddin berkata pihaknya hanya mahu menjelaskan kepada rakan mereka itu mengenai hukum hudud, bukannnya mempertikaikan kesetiaan DAP dalam PR hanya kerana memberikan pandangan berlainan dalam isu ini.

    “DAP tidak memahami apa itu hukum hudud jadi sudah menjadi kewajiban bagi PAS untuk memberikan penjelasan supaya mereka faham.

    “Kita bukan nak pertikaikan kesetiaan DAP tapi hanya mahu beri penjelasan kepada mereka tentang Islam yang dicadangkan PAS,” katanya.

    Beliau berkata PAS tetap akan memperjuangkan dasar parti iaitu memperjuangkan Islam walaupun ditolak DAP.

    “Kalau DAP nak tolak itu hak mereka tapi kita akan tetap memperjuangkan PAS dan kalau DAP tidak memahami kita akan jelaskan kepada mereka termasuk pelaksanaan hukum hudud.

    “Kita akan terangkan kepada DAP mengenai pelaksanaan hukum hudud mengikut syariat Islam dan bagaimana aplikasinya kepada orang Islam,” katanya.

    Nasruddin berkata walaupun terdapat perbezaan pendapat antara PAS dan DAP mengenai hukum hudud namun ia tidak menjejaskan hubungan dan kerjasama antara dua parti itu.

    “Hubungan antara PAS dan DAP hanya kerjasama politik jadi tidak wujud unsur bahawa kita tidak bersepakat dengan DAP.

    “PAS dan DAP akan tetap bekerjasama dalam PR dan kita juga tidak pertikaikan kesetiaan mana-mana parti dalam PR,” katanya.

    Semalam Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata hukum hudud dan negara Islam bukan merupakan dasar Pakatan Rakyat (PR).

    Lim mempertahankan pendirian konsisten parti itu yang sentiasa menekankan bahawa Malaysia sebuah negara sekular.

    Malah Pengerusi DAP kebangsaan Karpal Singh mengumumkan bahawa beliau kekal menentang undang-undang sedemikian jika PR mengambil alih kerajaan persekutuan.

    Kata Karpal, undang-undang sedemikian “tidak berperlembagaan” dan setiap orang perlu menghormati perlembagaan.

    DAP mengeluarkan kenyataan ini sehari selepas Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berpendapat kenyataan Karpal yang tidak bersetuju dengan cadangan PAS untuk melaksanakan hukum hudud adalah pandangan peribadinya.

    Menteri Besar Kelantan berkata suara-suara sumbang yang timbul mengenai hukum hudud adalah pendapat peribadi dan bukan kenyataan rasmi parti itu.

    “Pemimpin DAP lain senyap, hanya dia yang timbul isu itu. Ini kerana apa yang ditimbulkan oleh pemimpin DAP itu merupakan pendapat perseorangan dan bukannya keputusan parti,” katanya.

    Karpal tidak bersetuju dengan cadangan Nik Aziz, yang dibuat Khamis lalu bahawa cara terbaik menangani masalah jenayah dan sosial ialah meminda undang-undang sivil dan digantikan dengan undang-undang hudud.

    “Adalah silap bagi orang seperti Nik Aziz bercakap sesuatu yang tidak boleh diperkenalkan di negara ini.

    “Perlembagaan Persekutuan hanya membenarkan Kanun Keseksaan dan undang-undang sivil lain dan tidak ada ruang untuk undang-undang hudud,” kata Karpal.

  25. SALAM,

    Orang Islam boleh laksana hudud: Seng Giew

    SHAH ALAM – DAP tidak bersetuju dengan pelaksanaan hukum hudud kerana ia adalah perkara yang tidak disenangi oleh orang bukan Islam dan Barisan Nasional (BN) diminta tidak mengeruhkan perhubungan DAP dan Pas berhubung perkara ini.

    Naib Pengerusi Kebangsaan DAP, Dr Tan Seng Giew berkata, orang Islam boleh menggunakan dan melaksanakan hukuman ini, manakala orang bukan Islam mempraktikkan hukuman yang ditetapkan kepada mereka mengikut undang-undang yang dipersetujui bersama.

    “Orang bukan Islam tidak perlu bimbang kerana hukuman berkenaan hanya dijatuhkan kepada pesalah yang beragama Islam setelah melakukan penyiasatan dengan teliti.

    “Hukum hudud adalah isu yang sangat sensitif dan memerlukan perbincangan yang teliti oleh semua pihak,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

    Menurutnya, dalam beberapa dekad ini, hukum hudud disarankan oleh sebahagian individu yang terdapat di dalam parti BN.

    Seng Giew berkata, dahulu BN menggunakan isu ini untuk memecahbelahkan DAP dan Pas. Dan sekarang keadaan kedua-dua parti semakin tenang, kami sudah berjaya mengatasinya.

    “Dalam Pakatan Rakyat (PR) isu-isu sensitif dan menyentuh agama dielakkan, umum mengetahui bahawa PR terdiri daripada pelbagai kaum,” katanya.

    Kelmarin, Pengerusi DAP, Karpal Singh tidak bersetuju dengan cadangan yang dikemukakan oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mengatakan hukum hudud bagi menggantikan undang-undang sivil adalah cara terbaik untuk menangani masalah jenayah dan sosial yang semakin berleluasa.

    Posted by TEKONG DARAT at 8/24/2010 11:08:00 AM

  26. Salam 1Malaysia.
    Salam pada suku2sakat2tua2.

    Selamat berpuasa.
    Jangan berpuasa makan, saja.
    Kena berpuasa sepenuhnya.

    Kalau tulih, tulih yang baik.
    Kaca cerita, cerita yang baik.
    Kalau mengumpat, mengumpat yang baik.
    Kalau mengutuk, mengutuk yang baik.
    Kalau cut n paste, cut n paste yang baik.
    Kalau marah, marah yang baik.
    Kalau berpolitik, berpolitik yang baik.
    Kalau ikutCeramah, ikutCeramah yang baik.
    Kalau baca, baca yang baik.

    Kena baik, baik2 belaka.
    Baru TGNA suka.

    Sekadaq salam 1Malaysia.
    Menyambut Ulangtahun Merdeka.

  27. salam sukusakat……..
    alooooo rempah……………
    aloooooo autharputarmutar……..

    rempah dah tunjuk muka……..dia dok ingat orang tak berani chelen dia……..dok kata orang gelabah kalau dia masuk mai……….
    jangan dok perasan laa…………
    authar masih kekalkan autharismnya ……tak berubah…….masih putarmutar………

    patung aka tokong buddha tebesaq di kelantan tu dibina masa puak haru biru biru aka puak sarkis hangpa laa dok pegang kelantan……..kira baguih laa hangpa ada tolerensi beragama masa tu…….pasai apa nak kata masa tgna berkuasa???????…………..
    kalau dah tetonggok kat situ…….mana boleh dok pi kacau rumah ibadat orang lain…….mau mengaji laa sikit…………kalau takdir nanti hangpa ambik alih kelantan…….pun macam tu laa juga kena hormati kebebasan beragama………….tak kan yg tu pun hang bengap???????…………..

    pelacuran hang kata belambak di mana nie??????…….
    yg banyak anak haram depa dok lempaq besepah merata…..tentu lah kat Teganu kite……..negeri puak sarkis laa tu……dah jadi hub anak haram malaysia………tak kan yg nie pun hang tak tau……..kasihannnnnnnnnnn….

    laa nie baru hangpa tau…….pelakon blues geng hangpa dah mola demand macam-macam……..kalau dulu kentut mca pun hangpa puak sarkis kata wangi….!!!….kah kah kah……..

    di kelantan ada wakaf che yeh…….
    wanitanya bertudung…….rajin meniaga
    prianya komited dgn islam…….kecuali pria sarkis kat sana……….dok melalak macam kena rasuk….

    di KL ada bintang walk……….
    ada jln hj taib…….ada chow kit…….
    macam-macam ada……..sapa pun boleh langgan……..puak sarkis ramai dok pi mai pi mai……..tak tau laa apa depa buat…….anak ayam besepah cari abang ayam………..
    lepaih tu pasai pa tuduh kelantan leading pelacuran……..mata hang dah masuk selumbaq ke?????????

    yg eddy dok tak duduk…ungkit pasai hudud????????? hang paham ka enakmen hudud tu???hang baca pun tidak…….bagi e-mail hang aku nak hantaq pi………kah kah kah…..

    mengapa kerajaan Kelantan tidak melaksanakan Hukum Jenayah II Kelantan yang telah diluluskan di DUN Kelantan????…….
    Kelantan ada pengalaman di magerankan (dirampas kuasa DUN)………
    dan tentu sekali dengan amaran dari Tun M menyebabkan kerajaan Kelantan berhati-hati……….
    Tun M juga mengarahkan agar pihak polis dan penjara tidak memberi kerjasama dalam perlaksanaan Hudud ………..

    Tun M dikira PM yang mempunyai kerajaan paling kuat dalam sejarah pembentukan Malaysia……

    Tun M berjaya dalam menangani kontroversi Memali……Raja-raja……..pemecatan Mufti krisis ekonomi dan krisis kepimpinan UMNO (Tg, Razaligh dan Anwar Ibrahim)………

    Sebab itulah apabila Tun M keluar dari umno………. Nik Aziz tanpa segan silu mengajak beliau menyertai PAS untuk perkuatkan Islam………

    Tun M apabila menulis dan bercakap banyak menggunakan logik……….yang jika kita kurang ilmu akan mudah terpengaruh.

    Tun M berkata hudud yang diluluskan oleh kerajaan kelantan sebagai tidak menepati islam kerana diperjuangkan oleh parti politik PAS……. OK laa tu……..
    mana pulak hudud yang diperjuangkan oleh kerajaan sendiri ataupun ameno?………..

    hangpa tak boleh tunjuk pun…….gebang saja kuat….kosong…..kah kah kah

    Tun M berkata hukum hudud kelantan tidak adil kerana tidak melibatkan orang bukan islam………

    memang betoi hukum islam dalam sesebuah negara islam ialah untuk rakyat keseluruhannya………

    Tetapi ulama’ membenarkan hanya untuk dijalankan kepada orang islam secara wajib dan bukan islam JIKA mereka memintanya……. memandangkan bukan islam di malaysia telah dimomokan tentang keburukan hukum islam………….

    Istilah tidak adil jika dilaksanakan hanya kepada orang islam tidak wujud…….ini kerana hudud adalah hak Allah, maka wajib dijalankan, kedua orang islam yang dikenakan hudud akan terlepas hukum di akhirat berbanding orang yang berzina kemudian bayar denda………….akan tetap dihukum di akhirat………

    maka sebab tu laa jika hudud tidak dijalankan…….. maka ianya satu kezaliman.

    kes kartika sari pun banyak flip flop?????????……

    Cuba renungkan pesanan Professor Datuk Dr Harun Din Al-Hafiz

    Seperti yang kite ketahui… Negara kite nie banyak tugu…. Antara yang famousnya ialah Tugu Kebangsaan, Tugu Helang Laut kat langkawi dan sebagainya.. Tahukah kawan2 bahawa pada tahun 1993, Mufti wilayah persekutuan telah mengeluarkan fatwa bahawa ‘ segala tugu-tugu itu serta pembinaannya adalah haram…. ciri-cirinya menyerupai berhala…dan melawatnya juga adalah haram.. ‘ Setelah fatwa itu dikeluarkan, maka ia digazetkan bermakna tindakan undang2 boleh dikenekan kepada sesiapa yang melawat tugu kebangsaan! Tetapi sayang2… pihak atasan tidak suka akan keputusan itu maka disuruhnya pihak mufti menarik balik fatwa itu… Setelah berbincang.. . Mufti tersebut tidak mahu menarik balik fatwa itu… Maka pihak atasan telah menarik balik gazet tersebut maka apa yang tinggal ialah fatwa sahaja… tiada tindakan undang2 yang boleh diambil…

    soalan??…sapa yg tak pernah patuh fatwa puak sendiri nie?????…….rempah boleh jawab laa…….jngn tak jwb……eddy pun kalau nak tumpang …..amat dialukan lah…….

    say no 2 haru biru biru………….

    • Salam Lebai nasik kandaq.

      Hang tulih, panjang sungguh.
      Sikit lagi, boleh jadi tesis.

      Kita nak anugerah ijazah kat hang.
      Kita tak ada kuasa.

      Sekadaq kita angkat hang.
      Jadi Lebai lah.

      • Memang takdak
        sapa pun
        dari kalangan
        intelektual
        nak ambik
        ijazah daripada hang…!!!

    • salam 1 malaysia,,,
      timakasih kpd nk kerana berkata begitu pada aku..
      ‘sesungguhnya aku berpuasa’
      dan aku ingin pastikan segala pancaindra ku dikawal dari segala kemungkaran
      kerana nk kita akan terasa kenikmatannya bila berpuasa sepenuhnya…
      jgn puasa siang saja..mlmnya lingkup..

      salam…

  28. salam. nak tanya puak2 gerombolan yang mana para pemimpinnya orng yg mengaku Islam.. bila nak laksanakan hukum Islam kat Malaysia nie.. Bila orng Islam punya KUASA.. dah jadi wajib melaksanakan Hukum Allah.. perintah dah 50 tahun dah..

    • Orang islam tak ada kuasa di malaysia, cuma KONGSI kuasa.
      PAS nanti tanpa 2/3 majoriti dalam parlimen macam mana nk berkuasa aku tak taw la.
      Mungkin depa pakat pakat dgn DAP di bawah pimpinan umar a aziz.

  29. sapa sapa pon dlm puak taksub tak payahlah
    dok kona baring…semua pon putar belit..

    bila aku kata dalam khubah jumaat dh lama ada adengan doa utk cina…hangpa sangkal…pastu kena balik batang hangpa..terpaksalah hangpa cipta alasan..

    bila aku tanya kk kenapa jijah tak mau saman ezam
    jika dia tu betul sangat….kk tak jawab…lari …pi masuk n3 lain..ropanya dok tang sini …dok hujah pasal hudud…soklan yg dok ada pon tak boleh nak jawab..
    kona kot tu..kona kot ni….kona menyenget mcm rempit..

    lagi satu soklan aku tanya pasal apa anwar dok tangguh kes liwat tu?? yang tu pon tak dak sapa
    jawab…depa dok hujah hudud dgn pjg lebaq..pasal apa…bab ni semua ada byk idea tapi soklan tak terjawab juga…
    dah terbukti kit siang ngan kapal menentang hudud yg hangpa dok hingaq buat apa????
    sorang dok naik angin…yg sorang lagi dok buka quran…yg sorang nie dia tak kandaq dah…sondol terus pasal nampak warna merah menyala…

    memang benda ni takkan jadi punya..ditentang habis habisan oleh dap…lama lama kan..pas yang akan tangkap lentok dgn dap…

    kesian sungguh ngan pas nie….
    dok terhegeh hegeh minta belas kasihan dgn dap..

    kata kat utz haron din…kalau kita roboh benda benda sejarah tu…lagi buta perot jadi anak cucu kita…mcm puak taksub sbb apa pon tak tau bab sejarah perjuangan org melayu terhadap tanahair sendiri…sedangkan satu negera depa nak bagi kat pendatang memerintah..itu pasal buta sejarah lah tu..
    lagipun orang pi melawat sj bukan pi sujud atau sembah…atau pi menurun nombor..
    kenalah buka minda tu jgn suka menggongkong akai yg ada..rugi.

    • satu lagi aku nak kata kat puak taksub..
      knp hangpa nak sibuk2 nak hudud hudud….hudud
      bila hangpa dah perintah nanti ..hangpa buatlah…lani hangpa belum berkuasa lagi
      jgn dok hinggaq lah..nanti dap marah..
      atau mungkin
      ia ada kena mengena ngan kes si nuar tu kot…
      bila guna hudud…si nuar merdeka!!!!!merdeka!!!
      salah satu cara nak lepaskan bapa pr….

    • satu lagi kalau puak taksub ni tahu sejarah
      dah tentu mereka kenal siapa lim kit siang…

      • Habaq mai
        kat sini,
        segala fakta sejarah
        yang hang tau
        pasai Lim Kit Siang???

  30. DAH 2 COMMENT AKU PANJANG LEBAQ TAK MASUK NI.
    APA HAL DGN OWNER BLOG NI.
    KAN AKU DAH KATA
    KALAU REMPAHMAN MAI, MESTI DEPA TERKETAQ KETAQ.
    AKU JAWAB SOKLAN2 HAMPA DAH.
    TAPI OWNER TAK MAU RELEASE NAK BUAT MCM MANA.

    • salam rempah………..

      kalau owner blog ni dah suspended hang punya komen…….
      maknanya komen hang tu kira hampeh laa……..
      kalu keluaq pun buat menyemak saja…….
      itu pasal laa kena blok………

      kah kah kah……………

    • Owner
      tak mau release…???

      KAH…!!! KAH….!!! KAH….!!!!

      Tunggu apa lagi,
      pi la buat blog sendiri,
      pi kutuk Pakatan berkati-kati,
      gerenti takdak sapa nak tulih “no entry”,

      Pastu,

      Geng-geng aku nak tengok,
      bila blog hang nak mati…!!!

      KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!!

      Sebab apa mati…???

      Sebab takdak pengunjung la…!!!

      KAH…!!! KAH….!!! KAH….!!! KAH…!!!

      • POMPUAN NI SAH GILA…
        ATAUPUN DAH BAGI BONTOT KAT NUAR…

  31. Hanya orang yang terencat akai, tak siuman, mumaiyiz taska yang terketaq2 tengok hang bukan pasai komen hang.

    Sepatutnya komen geng grombolan tak payah dilayan pasai dah mereben lari dari tajuk debat,
    Pastue plak perasan power…Macam Shabery Chik bebuih ayag liog punya nak klentong…

    Ingatkan ceredik……
    Rupanya Unta dah jadi baghal…..Kah! kah! kah!..

    • rempahman,
      kalau kk dia lepas komen hang yg pjg lebaq tu..
      linkuplah dia..rasa tergugatlah pulak….

      dahlah depa tak cukup korum.. yg dok mai semua takdak kelas,,, kelas tiduq atas jlnraya sj

  32. tapi bila aku komen hang garenti layan..

    kahkahkah

  33. ni pasai tugu2 ni, lani kedah n langkawi di bawah kerajaan PAS so apa tunggu lagi.
    cepat hancurkan tugu lang tu. kan ada fatwa..!!!
    ni satu lagi. merokok pon ada fatwa kata haram..tapi aku tengok banyak ahlul2 pas yang dijanji masuk syurga dok baguih punya dok berasap.
    apa fatwa sudah jadi.
    kahkahkah.

  34. Undang-undang hudud adalah 1/100 dari criteria utk menubuhkan negara islam

    negara islam bukan hanya berkisar semata-mata undang2 hudud… bukan semestinya bila kita dah laksanakan hukum hudud, maka secara automatik negara islam akan wujud

    byk lagi elemen islam yg perlu ada pada negara islam, sistem ekonomi, pertahanan, pendidikan, research… byk lagi

    yg puak tu tau satu je, hukum hudud…hukum hudud…

  35. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Sebagai orang Islam.
    Kita kena sokong Hukum Hudud.
    Jangan pulak tak sokong.

    Tetapi.
    Menyokong dan mendesak.
    Membabi buta pun.
    Tak boleh.

    Kita kena berfikir.
    Berfikir sebaik, baiknya.

    Di Malaysia kita.

    Mufti, Tok Guru, Ulamak.
    Masih tak sepakat.
    Masih tak sebulu.
    Masih tak sehaluan.
    Masih tak gi dan tak gi.
    Masih dok lagu tu.

    Ustaz, Iman dan Lebai.
    Lagilah.
    Sana tak kena, sini tak kena.
    Sana tak keharuan, sini tak keharuan.

    Contoh yang baik, kat sini pun ada.
    Antara Lebai nasik kandaq dan
    Ustaz Neutron Al Munafikun.
    Dua2 dari Penang.
    Pun tak keharuan.

    Tak payah buang masa lah.
    Kita ada TG,
    Kita ada Mufti.
    Kita ada Ulamak.
    Biaq pi kat depa lah.
    Kalau gagal, depa gagal.
    Bukang kita.

    Sekadaq TGNA tentu setuju.

  36. soalan saya senang saja,sekali lagi saya tanya:
    ADAKAH UMNO BERMINAT/BERHASRAT MELAKSANAKAN HUKUM HUDUD???
    Jawapannya mudah saja, YA atau TIDAK!!!

    • Salam Mat,

      Mana depa minat
      Tu la depa hantaq mai
      “”””JEBON””””
      Ada isu kecik tampa usul periksa
      depa perbesaq walaupon ada
      keterangan yg sahih.Nak juga
      bertojai walaupon benang dah basah
      dok nak bagi straight juga.
      Nak kata apa depa dah kata
      kita puak taksub……………..
      depa puak tak taksub tapi….
      puak haru biru

  37. Hang mat.
    Mana ada hak nak tanya.

    Hang kena jadi sekurang, kurangnya.
    Lebai dulu.
    Baru boleh tanya.
    Jadi Lebai, baru ada hak.

    Sekadaq TGNA boleh tanya.

  38. Jawapan kepada soalan Mat

    YA…!!!!

    • Jawapannya YA?

      UMNO berminat
      laksanakan hudud?

      Memang YA kepada
      persoalan tu, UMNO
      berminat laksanakan hudud?

      Kepalahotak hang…!!!!

  39. ya ke tok! hehehehehehehehe bila ek?

  40. Sebahagiannya dah dilaksanakan pun.. seperti hukum penjara dan sebat bagi kesalahan2 tertentu..Hukuman yang ada sekarang dlm islam dinamakan takzir.

    Majoriti ulama dunia (kecuali ulama taksub PAS) bersetuju kesalahan-kesalahan di bawah hukuman Hudud masih tertakluk kepada takzir sekiranya syarat pembuktian hudud tidak mencukupi atau hudud tidak dapat dilaksanakan.

    jadi inilah yg dibuat oleh umno. Hudud bukan berkisar kpd potong tangan dan hukuman sebat je abg ooi…

    UMNO tidak pernah menolak hudud atau mana-mana hukum Allah swt. Tidak mampu malaksanakannya atau menangguhkan pelaksanaan hudud pada masa ini bukanlah bermakna UMNO mengingkari hukum Allah swt.

    Dalam segala kelemahan dan kekurangan pada masa ini, kerajaan pimpinan orang Islam dari UMNO ini berpendapat bahawa negara ini masih memerlukan masa yang panjang untuk melaksanakan hudud.

    Semua ini diterangkan bukan pula untuk menyatakan hudud tidak penting atau boleh diabaikan tanpa sebab sesuka hati.

    Setiap suruhan dan larangan Allah adalah kewajipan kita setakat mana kita mampu laksanakan sebagai manusia yang tidak sempurna.

    Dalam konteks inilah kerajaan Islam Malaysia yang diterajui oleh UMNO tidak dapat melaksanakan hudud pada masa ini.

    baca surah Al-Maidah utk mencari makna sebenar hudud. Kalo nak tau dlm surah nilah, Pas dalam kegairahan memetik sekerat-sekerat ayat al-Quran untuk memburukan UMNO kerana gagal melaksanakan hudud lupa kepada peringatan Allah swt mengenai mereka yang menjual ayat-ayat Allah swt untuk mendapatkan pangkat dan keuntungan dunia.

  41. Haji Hadi pun ada cakap baru2 ni, kalo PR dapat memerintah negara, PAS mungkin tak akan melaksanakan hukum hudud selagi tak mendapat persetujuan dari rakan pakatan yg lain..

    jawabnya sampai kiamatlah PAS tak dpt laksanakan hukum hudud, sedangkan umno dah buat pun mcm yg aku terangkan kat atas

    • Hampa semua
      kenai tak Imam
      asy-Syahid Hasan al-Banna,
      yang mengasaskan gerakan
      Ikhwanul Muslimin di Mesir?

      Ketika zaman era diktator
      presiden Mesir yang silih berganti,
      hampa semua tau tak,
      berapa ramai pemimpin Ikhwan
      yang ditangkap, diseksa,
      dan dihumban dalam penjara?

      Hampa semua tau tak,
      dalam banyak-banyak
      yang kena tangkap tu,
      ada juga kaum wanita?

      Hampa kenai tak,
      Zainab al-Ghazali al Jubaili,
      seorang isteri,
      seorang serikandi,
      seorang pejuang tersohor dalam Ikhwan?

      Dajjalnya regim Anwar Sadat pada masa itu,
      aktivis muslimat Ikhwan ini pun ditangkap
      dan disumbat kedalam penjara,
      sama macam ISA di Malaysia ni…!!!
      Ikut suka depalah nak tangkap siapa pun…!!!

      Aku bukan nak habaq pasai gerakan Ikhwan di Mesir.

      Aku nak habaq kat sini, apa jawapan Zainab al-Ghazali,
      dalam sesi soal-siasat (interigation) di penjara Mesir,
      mengenai kebimbangan regim diktator Anwar Sadat
      dan konco-konconya, “kununnya” Ikhwanul Muslimin
      akan melaksanakan Undang-Undang Syariah secara total
      jika mereka menang pilihanraya.

      Apa Zainab al-Ghazali jawab?

      “Kami meletakkan masa selama 30 tahun…”

      aku ulang…30 TAHUN…!!!!

      Satu masa yang cukup panjang.

      Kenapa 30 tahun?

      Mungkin kerana Ikhwan menganggap 30 tahun itu bersamaan
      dengan 1 Generasi.

      Aku bukan nak habaq pasai lama tak lama tempoh
      30 tahun tu. Aku nak habaq kat sini, sambungan kata-kata
      Zainab al-Ghazali dalam soal-siasat tu.

      Apa lagi Zainab al-Ghazali jawab?

      “Sekiranya dalam tempoh 30 tahun itu,
      majoriti ummat masih tidak faham,
      bahkan mungkin masih takut dengan undang-undang Islam,
      kami akan T A N G G U H kan lagi selama 30 tahun….”

      “Dalam tempoh penangguhan 30 tahun itu,
      kami akan terus melaksanakan sesi penerangan
      kepada seluruh rakyat Mesir berkenaan
      undang-undang Islam ini.”

      “Sekiranya selepas penangguhan 30 tahun pertama,
      majoriti ummat masih tidak faham,
      malah masih takut dengan undang-undang Islam,
      kami akan M E N A N G G U H kannya lagi ke tempoh
      30 tahun akan datang.”

      “Demikianlah seterusnya,
      30 tahun, demi 30 tahun.
      Sehingga manusia banar-banar faham
      sama ada Islam atau bukan Islam,
      apa itu Undang-undang Islam…”

      Aku nak bagi respon sikit kat tokarabmelayu.

      Tak ada masalah kalau sampai kiamat PAS tak dapat laksanakan
      hukum hudud.

      Sekurang-kurangnya, PAS ada iltizam ke arah nak mendaulatkan
      undang-undang Syariah. Itu lebih baik daripada UMNO yang
      tak ada cita-cita Islam langsung…!!!

      Bagaimanapun, aku akui. Ramai kawan-kawan aku
      dalam PAS masih tak cukup Ilmu dalam bab
      Undang-Undang Islam ni, termasuk dari
      kalangan ustaz-ustaz/ustazah.

      Puak-puak ni cakap deraih je lebih,
      tapi ilmu tak tinggi mana.
      Malah aku boleh cakap ilmu puak-puak
      ni memang tak boleh nak dibandingkan
      dengan ilmu TGNA.

      Puak-puak yang cakap deraih
      dalam PAS ni lah yang paling
      mudah goyang
      dengan tawaran Kerajaan Perpaduan UMNO yang desperado…!!!

  42. ok lah tu…tokarab kita tunggu komen puak taksub
    apa pulak putar belitnya..

  43. bercita-cita utk tegakkan syiar islam tak semestinya kena war2 kan.. kadang2 berjuang dlm senyap tu lebih berkesan dari berjuang secara terang2an..

    sekurang2nya, mca dan mic takde bising2 sgt pasal hukum hudud ke , negara islam ke, tapi secara senyap2 umno berjaya suntik banyak perkara berkaitan islam dlm pentadbiran..

    berbanding PAS yg terlampau menwar-warkan apa shj pasal islam, akhirnya mendapat bantahan dari puak DAP, kadang2 cara DAP membantah tu sampai peringkat menghina.. contohnya statement karpal singh dulu.. hati kita pun sakit… last2 PAS mengalah… kan nampak kita pulak kena melutut kat DAP tu…

    mana tau suatu hari nanti, mungkin 30, 300 atau 3000 tahun lagi, dlm diam2 umno, sedar2 hukum hudud terlaksana kat malaysia… tak yah kecoh2 pun

    ini tak kecoh lebih, tapi hasilnya sampai sudah kita tak nampak… nak tunggu kelantan laksanakan hukum hudud tak tau sampai bila… sekurang2nya kalo berjaya aku pun tumpang bangga, tapi apa boleh buat, hudud PAS lebih kpd nak memancing undi shj… tak ada iltizam pun…

    kalo tak dah lama kelantan ada undang2 hudud…, ini tak mcm2 alasan, tentangan kerajaan pusatlah, kekangan perlembagaanlah, karpal singhlah….

    • UMNO berjaya
      suntik banyak perkara
      berkaitan Islam dalam
      pentadbiran?

      Rasuah bermaharajalela tu,
      apa kejadahnya?

      MCA dan MIC tak ada bising?

      Kepalahotak hang…!!!

      Hang pandai ka baca Mandarin dan Tamil,
      cuba pi baca akhbar milik parti MCA dan MIC
      ni, berapa banyak depa menghina hukum Allah?

      Kes Kartika di Pahang,
      Siapa yang bising membantah
      pelaksanaan hukuman sebat tu,
      selain UMNO?

      Kenapa MCA “terhegeh-hegeh”
      menyibuk membantah hukuman
      sebat tu, atas alasan menzalimi
      wanita?

      Aku ulang,
      MCA yang banyak
      menyibuk dalam isu perbincangan hudud ni,
      bukan DAP.

      Kalau hang kata DAP terlibat sama,
      dah tentu awai-awai lagi depa dah join
      MCA membantah hukuman sebat keatas Kartika.

      Nak tunggu 30, 300, 3000 tahun
      untuk UMNO laksanakan hudud?

      KAH…!!! KAH…!!!! KAH…!!! KAH…!!!

      Lawak 1 Mesia…!!!

      Sebab apa?

      Sebab lepas 3000 tahun,
      jahanam 1 Mesia digadaikan UMNO…!!!

      Hang suruh tunggu sampai 3000 tahun,
      sebab hang takut UMNO lingkup kan?

      Bukan sebab nak laksanakan hudud pon…!!!

  44. salam bro n sis….

    By: tokarabmelayu on Ogos 27, 2010
    at 4:02 am
    “bercita-cita utk tegakkan syiar islam tak semestinya kena war2 kan.. kadang2 berjuang dlm senyap tu lebih berkesan dari berjuang secara terang2an..”…………

    apa punya ngok komen mcm nie………
    pasai hangpa grombolan dok bejuang dlm senyap tu laa yg puak cina hindu geng hangpa tu dok bengap pasai Islam sampai laa nie………. pasai hangpa dok main lagu senyap dan sunyi daaaaaaaaaaa…………..

    tok arab ni dah tak ketahuan hala dok becakap mai………

    bila yg hangpa dok berjuang secara terang2 nie??? dan bila pulak yg hangpa dok berjuang dlm senyap sunyi nie bagi penerangan kat depa………..kat puak grombolan hangpa????……………tu yg aku kata hang dok tulih tak ketahuan hala laa nie………

    hang tunjuk mai sat bila masa berjuang dlm senyap lebih berkesan dari berjuang dgn cara terang???………..

    dakwah cara sirr (senyap) untuk jaga maslahah…….mcm masa awal Islam… kalau terang mengancam keselamatan………..

    bila pula ameno takut nie??,,,,,sampai nak bercakap teruih terang dah tak berani………
    hangpa takut kat sapa??????……kan kaa hangpa yg pegang pusat………pulaih saja laa tali pusat tu………
    tapi memang dasar sarkis nie jenih tak dak tuloq punya……..itu pasat laa lu olang tatak belani cakap punya………
    lu olang kalu tatak belani main cala telang-telang…………..itu pasat laa lu olang suka main dlm gelap maaaaaaaa…….sembunyi sembunyi……….

    mana ada puak hangpa yg berani dok becakap pasai hudud????……..kena geretak ngan suku grombolan……..teruih diam sejuta bahasa……………………

    kah kah kah

  45. Aku ada dengaq
    ceramah Ustaz
    Shamsuri Ahmad
    sebelum posa dulu.

    Di penghujung ceramah,
    Ustaz Shamsuri ada bukak
    satu cerita yang aku rasa
    menarik untuk dikongsi kat sini.

    Seorang kenalan Ustaz Shamsuri tu,
    seorang pegawai polis di Pahang, saje
    hantaq SMS pada Ustaz Shamsuri.

    Polis tu sedang ambik satu laporan kes
    rompak melibatkan rumah seorang
    ahli Perniagaan Cina.

    Apa yang menarik berlaku ketika laporan
    diambil, usahawan Cina berkenaan “bersyarah”
    di balai polis dengan “membebel-bebel”…..

    “Kenapa tak laksanakan itu HUDUD…???”

    “Potong tangan saja la! Kita meniaga penat-penat,
    tapi “olang” lain senang-senang saja mau ambik
    duit kita..!!!”

    “Dah kena potong tangan, takkan curi lagi maa..!!!”

    Aku percaya Cina yang menjadi mangsa rompakan ni bukan Cina MCA, atau Cina yang menyokong UMNO….!!!

    • Bila orang bagi ceramah.
      Yang ikutCeramah.
      Bukang dok dengaq pun.
      Silap2 dok mengutuk orang.
      Dari satu kutukan ke.
      Satu kutukan.

      Kalau hang rasa hang dengaq sepenuh pun.
      Hang tak akan dapat semua.
      ikutStandard yang kurang membaca.
      Seropa hang.
      Hang boleh dapat.
      Sekitaq 15% saja.

      Yang hang tulih di atas.
      Betoi lah tu.
      Hang boleh tulih pun.
      Yang penghujung, hujungnya saja.

      Setakat yang penghujung saja lah.
      Kan.

      • Aku cuma
        mengutuk
        orang yang
        BANGANG bin BAHALUL….

        ….macam hang….!!!!

        KAH…!!! KAH…!!! KAH….!!! KAH…!!!

    • “Potong tangan saja la! Kita meniaga penat-penat,
      tapi “olang” lain senang-senang saja mau ambik
      duit kita..!!!”

      Pergh.. baru keluar statemnt mcm tu kita dah percaya yg kononya cina dah boleh terima hukum islam… apa daa punya rumusan

      Org cina, dia tak kira apa, potong tangan ke, potong kepala ke, yg penting dia nak harta dia selamat tu je… tuhan dia tuhan duit.. bila dah kena batang hidung sendiri barulah mcm2 suruh buat.

      ingat…. undang2 islam bukan semata2 potong tangan je…

      • Oii….
        Tok Arab bahalol…!!!

        Aku tak pernah
        habaq undang-undang
        Islam setakat potong tangan….!!!

        Setakat yang aku tahu,
        yang heboh cakap kalut pasai
        orang Islam ramai yang hilang tangan bila hudud
        dilaksanakan ni, geng-geng UMNO bahalol macam hang…!!!

        Golongan intelek Muslim tak pernah kalut macam tu.

        Jaguh yang mula-mula kalut, “kunun-kunun”nya
        takut Melayu ramai hilang tangan ni sapa,
        kalau hampa nak tau…???

        Madey Kutty Mohamed, mantan PM mamak bendahara…!!!

        Madey tu sapa???
        Bekas Presiden UMNO…!!!

        Hah…
        Sebab tulah hang punya paham,
        undang-undang Islam takat potong tangan….!!!

        Memang hang ni
        dasar jahil hukum Islam…!!!

    • Rasanya LGE sebut betoi.
      great chief tentu tau.
      Lebai nasik kandag lagilah tau.

      LGE kata, “ikutCelamah.
      Sebabnya.

      Cela sana, Cela sini.

      Sekadaq sebenaqnya, ikutceLamah.

      • Aku takkan
        cela LGE sebab
        dia manusia baik.

        Aku cuma mencela
        golongan yang
        taksub kepada kejahatan
        melampau perkauman sempit
        macam UMNO….!!!

      • adakah hang budak yg lge bela dulu tu????
        hang ngan rahim…hihihi…
        cayang kat abg guan eng…dia beik…

  46. Mintak maaflah, aku kalo hudud dr PAS ni sikit pun tak percaya…. ni hudud nak mancing undi..

    Bila ada kuasa tak nak pulak pratiskan hudud tu… siap cakap bukan keutamaan lagi tu… boleh pulak hukum Allah ni dikemudiankan pulak keutamaan dia..

    takkan nak tunggu sinar nur dtg ke DAP baru nak buat… DAP ni bukan dtg dari hutan, dah wujud dr zaman sebelum merdeka lagi… islam pulak dlm 1400 tahun, takkan tak paham2 lagi pasal undang islam… PAS pun dah wujud dr zaman umno ada lagi… tak kan baru skrg nak berdakwah kat DAP…

    Akuilah, skrg baru PAS sedar realiti politik kat malaysia ni… barulah nak berpakat2 dgn parti kafir ni… kalo tak, dah lama PAS berdakwah kat DAP ni

    Daripada berdakwah kat DAP, baik lagi berdakwah kat MCA dan Gerakan, maklumlah umno kan dah 50 tahun tak berjaya2 nak ‘mengislamkan’ MCA ni.

    Baik PAS berdakwah kat MCA drpd DAP, sbb bukan senang kita nak langkah mayat Karpal Singh tu….

    • Nak suruh
      PAS berdakwah
      kat MCA dan Gerakan???

      Hang ingat
      PAS ni bodo macam hang ka…

      Dibuatnya usaha dakwah PAS
      kepada MCA dan Gerakan
      ni berjaya,
      UMNO teruih “claim”,
      pi habaq depa yang dakwah kat parti komponen BN ni.

      Memang tu dasar celaka UMNO kan,
      orang lain yang punya usaha,
      depa ngaku tu usaha depa…
      ….”GO TO HELL” lah dengan UMNO….!!!

      • Cantik.
        Memang cantik.

        Hang dah setuju.
        ikutCeramah dah jadi adik beradik.
        ikutCelamah sepusat sepusing.

        Sekadaq ceramah dan celamah.
        Ada beda.

  47. tengok statement ikutceramah

    Bukti semua yg PAS buat adalah sebab politik semata-mata..

    Kita kalo nak berdakwah, nak menegakkan syiar islam tak kira org, kawan ke lawan… ni siap memilih.. kita berdakwah, pastu kalo dakwah tu berjaya, tak kiralah dia nak masuk umno ke, masuk dap ke, masuk PAS ke, yg penting dakwah kita dah berjaya.

    ini tak, siap cakap kalo dakwah berjaya, pastu org lain dpt nama, takpun org tu tak sokong PAS, kira rugi…

    inilah padahnya apabila agama dipolitikkan, digunakan hanya untuk memancing undi..

    inilah statement yg paling aku tak sangka keluar dari mulut seorg penyokong PAS…

    tarbiah konon….

  48. hahaha….terbukti cikgu tu memang bodoh punya olang…dia sendiri dah mengaku..

  49. umno telah berjaya mmpertahankan undng penjajah,,,selama 53 tahun..tahniah….geli aku nak sebut merdeka…

  50. tok arab hudud umno mana….tak nampak2 pun…islam hadhari pun x dak…yg ada sure heboh..kah ,,,kah..

  51. nama pun budak tadika….mai nak tanya,,,la ni…melayu tersgat maju kah,,dgn UMNO….nak tau,,tau tengok ank2 muda melayu….jadi liar….org tua…jadi buta hati…pompuan ..x dak maruah….TV umno yg jaga,,,,bila masa ,,,didik rakyat,,,rosakkan rakyat ada la……….ulama haram x pakai,,,pmimpin kwn dgn artis,,,apa kelas pmmpin UMNO ni……..hancuuuuuur…

  52. Nama Penuh:Muhammad Salih Ibrahim Taha Al-Junayd.
    Tarikh lahir:1994.
    Dari:Manama,Bahrain(jiran Arab Saudi).

    Masih lagi seorang pelajar dan pengajaran membaca Al-Quran di Kingdom University Bahrain.Turut diupah oleh Pusat upah Abdul Rahman-Bandar Hamad.

    Didalam video yang pertama sekali,beliau menjadi imam solat fardhu Isya’ di Masjid Rashid,Arab Saudi pada tahun 2008,iaitu semasa beliau berumur 14tahun.

    Juga diiktiraf sebagai pembaca Al-Quran(Qari) walaupun tidak sepopular Sheikh Mishary Rashid Al-afasy.Telah mengalunkan banyak surah dan boleh didapati dalam bentuk MP3 dan sebagainya.Sekarang ini telah memiliki 4album dan 28audio.Terkenal dgn gelaran Beautiful Voice From Heaven oleh orang Arab.

    *Maklumat ini saya perolehi daripada laman web serta blog dari Arab Saudi dan Bahrain*

    Kepada Budak Tadika@
    –>Beliau hanya mengalunkan Al-Quran dgn niat yg baik,tidak perlu diejek atau dihina.Sama ada beliau mengamalkan isi Al-Quran atau tdk,bukan hak kita memberi jwpn.Yg pasti,beliau telah menarik org ramai dlm pembacan Al-Quran yg sangat merdu.Dari maklumat yg saya berikan,jelas membuktikan bacaan beliau menepati tajwid dan bukan semata2 kerana tarannum.

    –>Mengenai politik,saya tdk mahu terlibat sgt.Saya cuma hendak beri nasihat,pilihlah parti politik yg berlandaskan Islam.Penyalahpilihan parti politik mampu membawa bencana kepada negara dan ini mendatangkan kemurkaan Allah.

    Wallahu ‘alam hisawab

  53. KALAU CAKAP NAK KE KELANTAN TAPI NAIK BAS KE JOHOR BOLEH SAMPAI KE?? ITU LA IBARAT NYA KESUNGGUHAN DAN APA JUGA ALASAN UMNO TIDAK MAHU MENEGAKKAN HUDUD..

    SEKURANYA2NYA PAS BERUSAHA KEARAH ITU..BAB ORG KELANTAN PUN YG BELUM ELOK LAGI PERANGAI NYA TU…KALAU KIT ABUAT CEKODOK PISANG TAPI CAMPUR IKAN BILIS…BOLEH KE? KENA BUAT BANCUHAN YG BARU, KIRA YG MULA TU DAH TERCEMAR..

    ALANGKAN PAS YG BERUSAHA BERSUNGGUH 2 TU PUN DIANGGAP BELUM BERJAYA LAGI OLEH SETENGAH PIHAK, APATAH LAGI YANG TIDAK BERUSAHA LANSUNG MALAH BUAT PULAK ACARA2 YG MEROSAKKAN.MACAM KITA NAK TADAH AIR HUJAN LA..KITA MESTI LETAK BEKAS UTK MENAMPUGN AIR ITU..BALDI KE BESEN KE TETAPI KALAU SEKADAR CAKAP SAJA NAK TADAH TETAPI CAWAN PUN TAK LEH NAK LETAK..MEMANG TAK AKAN DAPAT LA AIR HUJANNYA…

    MELENTUR BULUH BIAR DARI REBUNG..KALAU DARI REBUNG DAH DI AJAR BERGELEK2 DAN MAIN PSP SAJA , MEMANG LA ITU YG JADINYA BILA BESAR NANTI..INGAT ADIK MUHAMMAD TAHA NI TAK BELAJAR .TAK BERLATIH BERJAM-JAM KE?

    NAK PI KELANTAN KENA LA NAIK BAS YG MENUJU KEARAH KELANTAN..KUT GERIK KE, IKUT KARAK KE NAIK BAS EKSPRES KE BAS LONCAT2 KE..BOLEH NAIK BAS ARAH KE JOHOR TAPI LAMMMMBAT LA SAMPAINYA…

  54. BUDAK2 BELUM BACA MEMANG SEDAP…TAMBAH PULAK ALLAH BAGI SUARA MCM SUARA NABI DAUD……

  55. BUDAK2 BACA MEMANG SEDAP…TAMBAH PULAK ALLAH BAGI SUARA MCM SUARA NABI DAUD……

  56. Allahu Akhbar! Sangat merdu, kalah suara Justin Bieber

  57. Islam tidak mengajar memaki hamun sesama manusia…ingat kisah kisah nabi….insyaallah sama2 kita renungkan…

  58. Bacaan yang mengajak kita menghayati keindahan ayat2 suci Al-Quran. Mereka yang tidak diberi nur dihati menganggap ini hanya sekadar bacaan kosong.
    Budak tadika baru belajar, hatinya masih kelam.. Sama2 kita doakan semoga dia dibukan hatinya untuk menerima nur dari Allah swt. Aaamin.

  59. asalamualaikum .selamat berpuasa . wahai saudara saudaraku muslimin dan muslimat , semuga hidup kita sentiasa diredhai oleh ALLAH . ingatlah kita hidup di dunia ini hanya satu persinggahan dan carilah bekalan yang terbaik yang akan kita bawa untuk berjumpa ALLAH .YA ALLAH ,HAMBAMU INI MEMOHON KEREDHANMU SEMUGA DIRIKU ,KEDUA IBUBAPAKU ,ISTERIKU .ANAK ANAKKU DAN MUSLIMIN DAN MUSLIMAT DIPERMUDAHKAN SEGALA UJIAN DI DUNIA DAN AKHIRAT. AMIN .


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 62 other followers

%d bloggers like this: