Posted by: pinkturtle2 | November 13, 2010

Gambar Solat Jumaat Di Masjidi Haram

Muslim pilgrims attend Friday prayers at the Grand mosque in Mecca,  November 12, 2010, during the annual haj pilgrimage. The haj is one of  the world's biggest displays of mass religious devotion and a duty for  Muslims who can perform it.

Muslim pilgrims attend Friday prayers at the Grand mosque in Mecca,  November 12, 2010, during the annual haj pilgrimage. The haj is one of  the world's biggest displays of mass religious devotion and a duty for  Muslims who can perform it.

Muslim pilgrims attend Friday prayers at the Grand mosque in Mecca,  November 12, 2010, during the annual haj pilgrimage. The haj is one of  the world's biggest displays of mass religious devotion and a duty for  Muslims who can perform it.

Muslim pilgrims attend Friday prayers at the Grand mosque in Mecca, November 12, 2010, during the annual haj pilgrimage. The haj is one of the world’s biggest displays of mass religious devotion and a duty for Muslims who can perform it.

Muslim pilgrims attend Friday prayers at the Grand mosque in Mecca,  November 12, 2010, during the annual haj pilgrimage. The haj is one of  the world's biggest displays of mass religious devotion and a duty for  Muslims who can perform it.

Muslim pilgrims attend Friday prayers at the Grand mosque in Mecca,  November 12, 2010, during the annual haj pilgrimage. The haj is one of  the world's biggest displays of mass religious devotion and a duty for  Muslims who can perform it.

Tens of thousands of Muslim pilgrims pray inside the Grand Mosque,  with the Kaba at centre, during the annual Hajj in Mecca, Saudi Arabia,  Friday, Nov. 12, 2010. The annual Islamic pilgrimage draws 3 million  visitors each year, making it the largest yearly gathering of people in  the world.

Tens of thousands of Muslim pilgrims pray inside the Grand Mosque, with the Kaba at centre, during the annual Hajj in Mecca, Saudi Arabia, Friday, Nov. 12, 2010. The annual Islamic pilgrimage draws 3 million visitors each year, making it the largest yearly gathering of people in the world.

Muslim pilgrims perform Friday prayers in front of the Grand Mosque  in Mecca, on November 12, 2010, as some 2.5 million Muslim pilgrims are  descending on the holy city for the annual hajj.

Muslim pilgrims perform Friday prayers in front of the Grand Mosque  in Mecca, on November 12, 2010, as some 2.5 million Muslim pilgrims are  descending on the holy city for the annual hajj.

Muslim pilgrims perform Friday prayers in front of the Grand Mosque in Mecca, on November 12, 2010, as some 2.5 million Muslim pilgrims are descending on the holy city for the annual hajj.

Muslim pilgrims gather around the Kaaba (Black Stone) for the  Friday prayers at the Grand Mosque in Mecca, on November 12, 2010, as  some 2.5 million Muslim pilgrims are descending on the holy city for the  annual hajj.

Muslim pilgrims perform Friday prayers in front of the Grand Mosque  in Mecca, on November 12, 2010, as some 2.5 million Muslim pilgrims are  descending on the holy city for the annual hajj.

 

2.5 juta jemaah haji kini berkumpul di Mekah

MEKAH 12 Nov. – Kira-kira 2.5 juta jemaah bakal membanjiri Mekah bagi menunaikan ibadah haji tahun ini, di tengah-tengah kawalan keselamatan ketat dan fasiliti baru termasuk sistem pengangkutan kereta api yang memudahkan pergerakan jemaah bagi mengelakkan kematian akibat keadaan terlalu sesak.

Menteri Dalam Negeri Arab Saudi, Putera Nayef bin Abdul Aziz berkata, beliau tidak menolak kemungkinan al-Qaeda yang cuba menganggu sepanjang tempoh ibadah tersebut dilaksanakan bermula Ahad ini, walaupun kumpulan militan itu tidak pernah menyerang jemaah sebelum ini.

“Kita bersedia untuk sebarang kejadian tidak diingini. Insyaallah, tiada perkara buruk akan berlaku,” kata beliau kepada pemberita semasa ditanya tentang ancaman al-Qaeda yang sedang berkembang di negara jiran, Yemen.

Bilangan jemaah rasmi masih belum diketahui sehingga kini kerana masih ramai jemaah haji tiba dari luar negara.

Bagi memastikan kelancaran ibadah haji musim ini, Arab Saudi membangunkan kemudahan-kemudahan baru bagi menampung bilangan jemaah yang semakin bertambah.

Fasiliti terbaru yang dibina adalah Kereta Api Mashair, pengangkutan aliran ringan yang menghubungkan Mina, Muzdalifah dan Arafah iaitu lokasi-lokasi yang biasanya sesak dengan jemaah.

Pengerusi Jawatankuasa Haji dan Umrah di Dewan Perdagangan Mekah, Saeed al-Qurashi berkata, sebagai permulaan, hanya 35 peratus daripada kapasiti keseluruhan kereta api itu akan beroperasi dan ia mampu menggantikan penggunaan 4,000 bas.

Kematian 364 jemaah pada Januari 2006 dan 1,426 jemaah pada Julai 1990 akibat insiden rempuhan masing-masing di pintu masuk jambatan Jamarat dan terowong di Mina, membuatkan pihak berkuasa negara mengambil keputusan merobohkan jambatan itu dan menggantikannya dengan jambatan baru bertingkat.

Struktur baru itu dibina dengan lebih banyak pintu masuk dan keluar selain dipasang 30 kamera dilengkapi perisian yang mampu mengukur kepadatan jemaah. – AFP

About these ads

Responses

  1. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Musim Haji adalah musim bertanya.
    Ikut kursus.
    Tanya sana, tanya sini.
    Tanyalah Ustaz.
    Ramai nak tahu.
    Samaada cara ini itu, betoi atau tidak.
    Samaada hajinya akan diterima atau tidak.

    Kalau tanya cara.
    Maka senanglah jawab.
    Ramai yang membaca, tentu boleh jawab.

    Tapi, kalau tanya.
    Hajinya akan diterima atau tidak.
    Rasanya, orang lain tak boleh jawab.
    Tanyalah Ustaz.
    Ustaz pon tak boleh jawab.

    Yang boleh jawab, diri sendiri.
    Samaada apabila selesai ibadah haji.
    Perangai dah seropa orang Islam.
    Yang mengikut ajaran Islam.
    Ke belum?

    Tapi.
    Tak perlu tunggu buat ibadah haji.
    Perangai kena seropa orang Islam.
    Sentiasa dan setiap masa.
    Yang mengikut ajaran Islam.
    Baru boleh mengaku Islam.

    Sekadaq kena ambik tahu.

  2. Salam,

    Kalau nombot 1 gelong
    Kita makan angin saja la
    Sapa tau …tau la
    Crita pon tak guna
    Sindiri mau tau la

  3. salam gc………

    budak kat ataih tu nampak jauh sangat…….
    tepi dagu pun tak ketahuan hala……..
    ekoq, magnum, tumbuk rusuk (batu lembu ngan galaih), kapoq orang,togok n bla bla bla……….begencok sana begencok sini………pemain hukum dah jadi ayaq sejuk kat depa……..
    perangai tu seropa Islam depa laa kot……..

    lepaih tu pi haji……..
    kantoi laa………
    ada hati nak tanya diri sendiri………
    tak mau tanya ustaz……..
    jadi mcm panglima hitam perak laa….pi main ancak tiang seri……..
    taboq beraih kunyit lagi………
    baru nak tanya tok peti depa……..
    depa adjust laa…….steering dah lari…….plan-plan pi buat allignment baru………

    mana depa dok mai nie gc?
    akidah lari maaa………….

    balik nanti takat boleh lilit sereban saja laa………

    kah kah kah

    • Salam nasik kandaq.

      Hang dok merapu apa.
      Takkan hang dok keliru kot.
      Yang tu yang dok celaru.

      Hang bukang tak tau.
      Dulu depa dok pi kat.
      Bayang Lepais saja.
      Mekah jauh sangat.
      Naik kapai, kena dok berkerumun.
      Kat Padang Kota.
      Padang Kota Lama lah.
      Tepat hang dan great chief dok lepak.
      Main daun.

      Sekarang ni, dah tak gitu kot.
      Yang kat Bayang Lepais dah tutup.
      Dah tinggai bayang2 saja ka.

      Sekadaq plan2 hang tolong bagi tau.

      • budak-budak tak brapa paham sapa dok pi haji kat bayan lepaih tu……..
        depa tu kalu cek tengok………semua puak haru biru biru….pasai depa kira sronok saja……..
        sampai kg pun depa boh nama kg seronok………..

        saki baki suku sakat depa dok ada lagi…….
        tak habih lagi…..

        cuba hang mai pebetoi depa…….
        kan ka hang pun satu bakul ngan depa….

        kah kah kah……..

  4. Arghhh…Jauh dihati Kucing sedih berbaur kecewa, apabila melihat jutaan umat muslim ini berhimpun di Makkah dan di Arafah. Bagai digambaran yang semua umat manusia akan dibangkitkan semula pada yaumulmahsyar seperti yang dirakamkan oleh Alquran dalam surah Az-Zummar ayat 55, 56 & 57..

    “Dan turutlah- Al-Quran – sebaik2 (panduan hidup) yang diturunkan kepada kamu dari tuhan kamu (Allah), sebelum kamu diadatangi azab secara mengejut, sedang kamu tidak menyedarinya. 55

    “(Diperintahkan demikian) supaya jangan seseorang menyesal dengan berkata ” Sungguh besar sesal dan kecewaku kerana aku telah mencuaikan kewajipan2ku terhadap Allah serta aku telah menjadi dari orang2 yang sungguh memperolok2kan (ugama Allah dan hamba2 yang beriman dengannya). 56

    ” Atau berkata kalaulah Allah memberi hidayah pertunjuk kepadaku, tentulah aku menjadi dari orang2 yang bertaqwa!” 57.

    ” Atau berkata semasa melihat azab: Kalaulah aku dapat kembali kedunia, nescaya menjadilah aku dari orang2 yang mengerjakan kebaikan & beramal soleh”.

    Ketika itu segalanya telah menjadi kekesalan, dan samada sesal atau kecewa, Allah telah menjelaskannya dalam surah yang sama Az-Zummar yang bermaksud:-

    Dan orang2 yang ingkar ( yang mendustakan ayat2 Allah dan peringatan dari para Rasul) akan dihalau ke neraka jahannam dengan berpasuk2kan sehinggalah sampai kepintu neraka….. 72.

    ” Dan orang2 yang bertaqwa kepada Allah tuhan mereka akan dibawa ke Syurga dengan berpasuk2kan sehinggalah sampai kepintu Syurga dan penjaga Syurga mengalu2kan mereka…..” 73

    Malangnya dengan jutaan jamaah haji yang menjadi tetamu Allah, ketika mereka menjejak kaki dibumi Allah dan dihadapan kaabah yang dijanjikan pengampunan dari segala dosa semata2 mereka datang untuk bertaubat dan memohon ampun, masih kedapatan ada yang sesat dengan aqidah dan khurafat yang sangat bertentangan dengan tuntutan Allah dan AlQuran.

    Kucing ingin memetik sebahagian dari buku kecil peringatan dari Jabatan Da’wah, bimbingan dan penyuluh bagi pendatang2 jamaah haji supaya membetulkan Aqidah, yang diterbitkan oleh Al- Sulay, Riyadh 1431. Penulis buku ini ialah Abdul Aziz bin Abdullah bin Baaz seorang Ulamak kerajaan Arab Saudi. Nama buku BEKAL BAGI JAMA’AH HAJI yang diterjemahkan dalam berbagai2 bahasa.

    Sebenarnya buku ini telah pernah diterbitkan pada sekitar tahun 1975 diterjemah dalam bahasa Malaysia tetapi telah diharamkan oleh kerajaan Malaysia mungkin disebabkan perkara ini!. Jika mereka yang masih menyimpan buku ini. Sila rujuk muka surat 83 dengan tajuk:

    HAL-HAL YANG MEMBATALKAN IMAN.
    Ada sepuloh perkara yang membatalkan iman. Kucing hanya petik beberapa perkara yang mungkin inilah sebabnya buku ini diharamkan diedarkan kepada jama’ah haji Malaysia.

    Petikan ke Empat dari sepuloh:

    Berkeyakinan bahawa selain tututan nabi Muammad .s.a.w itu lebih sempurna, atau berkeyakinan bahawa selain ketentuan hukum beliau lebih baik. Mithalnya mereka yang mengutamakan aturan2 manusia yang melampaui batas bagi menyimapan dari hukum Allah (Peraturan taghut) mengkesampingkan hukum dari Rasulullah s.a.w . Maka berkeyakinan seperti ini adalah kafir. (Buku ini menghuraikan dengan memberi beberapa contoh).

    Yang ke Lima.

    Membenci sesuatu yang telah ditetapkan oleh Rasulullah s.a.w sebagai syariat beliau walaupun ia telah mengamalkan, maka ia menjadi kafir, mengikut Allah yang telah berfirama dalam surah Muhammad ayat 9.
    ” Demikian itu dikeranakan mereka benci terhadap apa yang diturunkan oleh Allah, maka Allah menghapuskan (pahala) segala amal mereka.

    Yang ke Enam.

    Mengejek sesuatu dari ajaran Rasulullah s.a.w, ataupun terhadap pahala maupun siksaan yang telah menjadi ketetapan agama, maka ia menjadi kafir, kerana Allah berfirman dalam surah Attaubah 66 dan 65.
    ” Katakanlah ( wahai Muhammad ) terhadap Allah kah dan ayat2nya serta Rasulnya kamu sekelian memperolok olok?. tiada ertinya kamu meminta ampun kerana kamu telah kafir setelah beriman”.

    Terus terang Kucing katakan tiga perkara tersebut diatas telah disebut dan dibuktikan melalui percakapan dan dilakasanakan oleh pemimpin yang berkuasa menjadi kerajaan sekarang baik di Malaysia dan negara2 umat Islam lainnya .

    Berdasarkan kepada perkara tersebut jugalah kita sedih dan kecewa setelah saudara2 Islam kita yang bertalbiyah di Makkatul Mukarramah, setelah kembali ada sebahagian dari mereka yang bergelar Haji ini, tetap menyambung pendirian dengan aqidah yang salah dan tetap menyokong pemimpin2 yang degil dan pekak untuk menyempurnakan syari’at Allah.

    Lalu kita bertanya apakah nilai ibadat Haji dan ibadat2 lain apabila aqidah yang hendak dipersembahkan kepada Allah ini hanya sebagai rutin amalan atas kononnya kita juga ada ugama!

    • Salam Kucing.

      Tang ni.
      Kita hormat kat hang.
      Kerana hang rajin.
      Tulih panjang2.

      Kita jugak.
      Kesian kat hang.
      Hang ingat.
      Ada ramai yang nak baca ka.

      Hang kena ingat.
      Kalau dah TG.
      TGNA pulak tu.
      Dok bagi ceramah.
      Dok terajui.
      Dah 20 tahun.
      Masih dok tak gi, tak gi.
      Masih dok lagu tu.
      Hang ingat.
      Orang macam suku2sakat.
      great chief, nasik kandaq, KeLiWoN.
      Boleh faham ka.

      Sekadaq hang pon susah nak paham.

  5. Salam KK,

    Fahaman wahabi sapa lah nak ikut.
    malah di tuduh sesat lagi.

    Selamat menyambut aidil adha
    serta rakan2 semuanya baik
    yg suka dan tak suka…

  6. budak tadika mengong.
    hang tak tau nak bezakan yg mana kucing tulih dengan yang mana tulisan petikan ayat2 Alquran.

    Yang Kucing tulih sikit ja, yang jadi panjang tu bila Kucing petik dari maksud ayat2 Alquran.

    Yang jelasnya hang memang tak kenai apa yang ada dalam Alquran…
    Sabit tu Kucing kata, hang ni jahil murakkab..

    • Assalamualaikum KK dan rakan2….

      memang sahih BT tu “Bodah Tegar”, dia tak faham satu apa pon, dan dia malaih membaca buku-buku ilmu, dia cuma baca buku tadika saja. buku tahap tadika yang dia baca tu pon dia tak faham satu benda apa pon… budak tadika yang Bodah Tegar lah katakan……

    • Salam Kucing dan KeLi
      Duasukusakat yang sah.
      Malais membaca.

      Suku2tigasukusakat.
      Tak usah.
      Dok syok tengok gambaq.
      Dok syok tulih dan petik sana sini.

      Tolonglah masyarakat sikit.
      Pebetoikan.
      Mat rempit.
      Minah moto.
      Minah/Mat melalut.
      Yang dok naik moto.
      Tanpa lesen.
      Bawak tiga empat orang.
      Yang dok hisap itu dan ini.
      Baru boleh jadi alternatif.

      Sekadaq BO BO Idea.
      Nampaknya.

  7. Gelabah puyoh betoi la budak tadika nii!!!
    Dok tengah komen tajuk Haji dan Aqidah.
    Dia nak ubah pi tajuk lain pulakk!!!

    Kita cerita pasai baghal dia nak cerita pasai Unta.
    Jadi nak bagi jangan keluaq tajuk, dia nak suroh kita
    pi bawak:-
    Mat rempit.
    Minah moto.
    Minah/Mat melalut.
    Yang dok naik moto ni hantaq pi Mekah buat Haji
    baru laa..nampak tak keluaq tajuk..

    Memang akai dia bodoh semacam unta!.

    • Salam Kucing Kota.

      Hang tu.
      Dok teringin jadi yang alternatif.
      Dok kutuk sana, kutuk sini.
      Semua orang buat, semua tak kena.
      Yang kena pon.
      Bila mengena kat hang.

      Apalah dihairan.
      Dengan solat Jumaat di Mekah dan di Medinah.
      Tak payah ambik tau.
      Di sana, senantiasa ramai.

      Yang hang patut.
      Hang ambik tau lah sikit.
      Solat Jumaat kat tempat hang.
      Banyak yang tak kena.
      Tak kang.
      Hang tak tau.
      Hang kena ambik tau lah.

      Sekadaq jangan jadi Kucing.
      Payah.

  8. Salam,

    Cuba Mak Pak ajaq anak2 naik unta
    Dah ajaq anak2 naik motor
    Rempit la …dapat la hanuan

    Jom plan2 naik unta
    Bukan plan2 dok gi tak gi
    jADI UNTA

  9. salam GC…………

    tahap dan akai budak-budak tadika memang ngok……..
    nak komen……..tapi bangang……..rajin membaca laa tu……..
    sampai………..
    tak reti nak bezakan salat di Masjidil Haram ngan Masjidil Nabawi………
    dia ingat sama mcm salat di mesjid kampung dia agaknya………
    jenih tak mengaji………pasai tu dia tak ambik kesah………
    elok dah KK kata ada erap baghal ngan unta………
    memang betoi apaaaaaaaa……………

    tahap budak tadika ada 4 macam saja………
    Main..Menari….Menyanyi……Mentekedarah………
    habih bila mau pandai daaaaaaa……….
    sebenaqnya…..dia nie laa yg paling malaih membaca………
    nak becakap pasai Islam……….sebijik macam puak dia……….

    kah kah kah……..
    say no 2 biru biru
    simpan sanjata…………….

  10. Salam great chief.
    Salam nasik kandaq.

    Hampa bedua lah jenih.
    Mengaji.
    Mengaji tentang unta.
    Mengaji tentang mentekedarah.

    Naik unta,
    Dah terasa great.

    Dok kandaq nasik.
    Tak laku.
    Mentekedarah sendiri.

    Ada ka.

    Sekadaq hijau putih, logo kita.
    Yang Tok Nik suka, suka.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 62 other followers

%d bloggers like this: