Posted by: pinkturtle2 | Januari 4, 2011

Penganut Kristian Mesir merusuh

Pope Shenouda III (R), the Coptic Orthodox Pope of Egypt, attends a news conference with Egyptian Grand Imam of Al-Azhar Ahmed al-Tayeb at al-Abasseya Cathedral in Cairo January 2, 2011. A bomb killed 21 people outside a church in Alexandria early on New Year's Day and seven people are being held for questioning, a security source said on Sunday.

Pope Shenouda III (R), the Coptic Orthodox Pope of Egypt, attends a news conference with Egyptian Grand Imam of Al-Azhar Ahmed al-Tayeb at al-Abasseya Cathedral in Cairo January 3, 2011. A bomb killed 21 people outside a church in Alexandria early on New Year’s Day and seven people are being held for questioning, a security source said on Sunday.

An assistant of Pope Shenouda III, the Coptic Orthodox Pope of Egypt, is assisted by riot police during clashes with Egyptian Christians outside al-Abasseya Cathedral in Cairo late night January 2, 2011. Angry Coptic Christians clashed with police on Sunday as they demanded more protection for Egypt's Christians following a New Year's Day church bombing that killed 21 of their brethren. Picture taken January 2, 2011.

An assistant of Pope Shenouda III, the Coptic Orthodox Pope of Egypt, is assisted by riot police during clashes with Egyptian Christians outside al-Abasseya Cathedral in Cairo late night January 2, 2011. Angry Coptic Christians clashed with police on Sunday as they demanded more protection for Egypt’s Christians following a New Year’s Day church bombing that killed 21 of their brethren. Picture taken January 2, 2011.

Egyptian Christians clash with riot police in front of al-Abasseya Cathedral in Cairo late night January 2, 2011. Angry Coptic Christians clashed with police on Sunday as they demanded more protection for Egypt's Christians following a New Year's Day church bombing that killed 21 of their brethren. Picture taken January 2, 2011.

Egyptian Christians clash with riot police in front of al-Abasseya Cathedral in Cairo late night January 2, 2011. Angry Coptic Christians clashed with police on Sunday as they demanded more protection for Egypt’s Christians following a New Year’s Day church bombing that killed 21 of their brethren. Picture taken January 2, 2011.

Egyptian Christians clash with riot police in front of al-Abasseya Cathedral in Cairo late night January 2, 2011. Angry Coptic Christians clashed with police on Sunday as they demanded more protection for Egypt's Christians following a New Year's Day church bombing that killed 21 of their brethren. Picture taken January 2, 2011.

Egyptian Christians clash with riot police in front of al-Abasseya Cathedral in Cairo late night January 2, 2011. Angry Coptic Christians clashed with police on Sunday as they demanded more protection for Egypt's Christians following a New Year's Day church bombing that killed 21 of their brethren. Picture taken January 2, 2011.

Egyptian Christians clash with riot police in front of al-Abasseya Cathedral in Cairo late night January 2, 2011. Angry Coptic Christians clashed with police on Sunday as they demanded more protection for Egypt's Christians following a New Year's Day church bombing that killed 21 of their brethren. Picture taken January 2, 2011.

Riot police stand across a street outside al-Abasseya Cathedral during clashes with Egyptian Christians in Cairo late night January 2, 2011. Angry Coptic Christians clashed with police on Sunday as they demanded more protection for Egypt's Christians following a New Year's Day church bombing that killed 21 of their brethren. Picture taken January 2, 2011.

Egyptian riot police clash with angry Christian youths on January 1, 2011 outside the Al-Qiddissine (The Saints) church following an overnight car bomb attack on the church in the Mediterranean port city of Alexandria in which 21 people people were killed, hitting Egypt's Christian community, the biggest in the Middle East.

Riot police assist a colleague during clashes with Egyptian Christians in front of al-Abasseya Cathedral in Cairo late night January 2, 2011. Angry Coptic Christians clashed with police on Sunday as they demanded more protection for Egypt's Christians following a New Year's Day church bombing that killed 21 of their brethren. Picture taken January 2, 2011.

Riot police assist a colleague during clashes with Egyptian Christians in front of al-Abasseya Cathedral in Cairo late night January 2, 2011. Angry Coptic Christians clashed with police on Sunday as they demanded more protection for Egypt’s Christians following a New Year’s Day church bombing that killed 21 of their brethren. Picture taken January 2, 2011.

Penganut Kristian Mesir terus merusuh

KAHERAH 3 Jan. – Penunjuk perasaan Kristian yang marah melontar batu ke arah beberapa Menteri Mesir semalam, ketika kebimbangan tercetusnya kekacauan agama semakin meningkat di negara ini ekoran satu letupan gereja yang meragut 21 nyawa, hujung minggu lalu.

Beratus-ratus penganut Kristian Koptik berkumpul di pekarangan Gereja St. Mark di sini yang juga ibu pejabat Pope Koptik, Shenouda III dan menganggu pegawai-pegawai kerajaan yang datang bagi mengucapkan takziah.

Penunjuk perasaan mengejar Menteri Pembangunan Ekonomi Mesir, Osman Mohammed Osman ke keretanya dan melontar batu selepas beliau bertemu Shenouda, ketika beberapa penunjuk perasaan yang lain bertempur dengan polis yang berada di luar pagar gereja tersebut.

Seorang pegawai polis berkata, sekurang-kurangnya 40 anggota pasukan keselamatan itu cedera ringan selepas dilontar dengan batu oleh penunjuk perasaan.

Lebih seribu penunjuk perasaan turut memecah pintu pagar gereja dan membanjiri jalan-jalan raya berhampiran dengan sebahagian daripadanya menghentikan kereta, memukul bumbung kenderaan dan melempar batu.

Terdahulu, berpuluh-puluh penunjuk perasaan mengepung Imam Besar Al-Azhar, Ahmed al-Tayeb dan menghentam keretanya selepas ulama terkenal Mesir itu bertemu Shenouda.

Pegawai polis berkata, lebih 1,000 penganut Kristian Koptik turut menjalankan bantahan di pekarangan Kementerian Luar dan bangunan stesen televisyen berhampiran.

Seramai 21 orang maut, sementara 70 yang lain cedera apabila sebuah kereta meletup di luar gereja Koptic Orthodox di utara bandar raya Iskandariah ketika penganut Kristian sedang berkumpul bagi menyambut Tahun Baru, Sabtu lalu.

Berikutan itu, pasukan keselamatan Mesir semalam menahan 20 individu untuk soal siasat, tetapi masih belum memperoleh sebarang bukti untuk mengaitkan mereka dengan serangan tersebut. – AFP

About these ads

Respon

  1. kristian ni guna kalimah allah ke idak?

    • Ye mmg guna kalimah Allah terutama dalam Kitab Perjanjian Lama bahasa Arab penganut Kristian Koptik ni. Ada kawan agama Kristian Koptik dari Mesir pernah tunjukkan kitabnya bila saya minta tunjukkan kalinah Allah dalam tu untuk pastikan. Kalau cari online kitab injil bahasa Arab pun boleh tgk kalimah Allah digunakan.

  2. Salam,

    Umat Islam boleh mendampingi Nasrani.
    Yahudi payah..kacau nanti mari
    malah Yahudi & Nasrani pon payah nak dok skali.
    Sejarah telah menerangkan kpd. kita kedudukan mereka
    sebelum kedatangan Islam.Bertemu saja mereka akan berlaku
    pergaduhan malah hingga membawa kpd. korbannya jiwa.
    Orang Arablah menjadi org. tgh dalam perniagaan di antara
    Yahudi & Nasrani pd waktu itu.

    Payah lah kalau kata angkara kejadian sebegini di lakukan oleh
    umat islam kerana islam ialah agama ALLAH.Agama yg. di redhai.
    ALLAH yg mengajar kita.Perlakuan seperti ini mestinya datang
    dari Pak Arab bermazhab Abu Lahab.

    Macam tempoh hari bakaq church di 1 m’sia orang melayu
    mazhab BURN ASHES PELAHAB.Waspadalah melayu2 semua
    jangan dok buat kerja2 yg. tak senonoh ni.Tak di ajaq
    oleh ALLAH kpd. kita melaiankan berlakunya penindasan atau
    di usir…dlm. kontek muslim la..kalau melayu ikut suka hampa lah.
    asal jgn. kaitkan dgn. islam….INGAT..ISLAM DTG. DARI ALLAH.

  3. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Ini bukang pasai agama sangat.
    Ini pasai, perangai Pak Arab.
    Yang Arab SeMalaysia tu kena beringat.
    Ada yang dok ikutCelamah, dok Cela-Cela.
    Ada yang terjolor-jolor, p……. lah dia.

    great chief pon paham.
    Dia kata.
    Pak Arab bermazhab Abu Lahab.

    Tapi, rasanya, kalau Pak Arab.
    Mazhab apa pon, seropalah.
    Macam Pak Arab SeMalaysia lah.
    Mengaji kat.
    Mesir ka.
    Jordan ka.
    Syria ka.
    Yemen ka.
    Saudi ka.
    Seropa.

    Dok merusuh.
    Kadang2, menggelepaq macam KeLi.
    Kadang2, meraum macam Kucing Kota.
    Kadang2 melilau pengandaq pon ada.
    Kadang2 dok pjolor jolor.
    Kadang2 dok ikutCela, Cela.

    Yang baik sikit pon.
    chief yang great tu.
    Bukanapa.
    Dia, semuanya pelan pelan.
    Nak merusuh pon, pelan pelan.

    Itulah kalau jenih ada otak.
    Baca, takfaham, takreti guna.

    Sekadaq TGNA saja yang steady.
    Walaupon.
    Gelombang Kerajaan Perpaduan.
    Menderu-deru.

  4. salam…………

    nak tanya sikit kat sukusakat sarkis……
    sifu sarkis kat sini sapa lagi….kalau budak yg dok merepet meraban hari-hari……..balik rumah mak dok bagi isap putin lagi….susu pun pakai susu lembu tak pun susu everyday saja….

    nampak penyakit nie mcm yg perenah jadi kat 1M mcm kata great chief……….penyakit dok bakaq yg tu dok bakaq yg nie……….dia bejangkit ka?? atau macam mana???……

    penyakit kat sini dulu….sapa buat tu BT??……..
    tak kan hang telepaih baca pulak….hang kan ke kaki baca buku…buku katoon…………

    soalan dua……..

    adakah depa merusuh pasai bekalan minyak masak dah habih kat kedai-kedai di Cairo, di Aswan, di Tanta ke???………atawa guano???

    aku anak alih cerita sikit………
    aku pi jelutong….aku pi sampai hujung pasiaq….patah pi gelugoq…sampai ke bayan baru………..cari minyak masak….
    apa nak jadi ngan malaisia nie……….semua kedai habih……….

    kalau hangpa bejalan dari perelih sampai J.Bharu…………hangpa nanti nampak ladang kelapa sawit semedang satu malaysia……tu tak kira kat sabah ngan sarawak lagi……….
    last skali aku beli minyak jagung………ada pulak………pasai harga pun boleh tahan……….mau tak mau kena laa…….rakyat yg dok terkena……….budak tadika tak pa laa….dia makan cekelat………aku nie makan nasik goreng laa……….tak menggoreng laa aku kalu tak dak minyak……….
    apa yg sime darby buat??….apa yg boustead buat???…apa yg porla dok buat???……..last skali apa yg felda dok bawak keluaq hasilnya????………..
    menteri cakap jamin bekalan ada……..nie sampai satu pulau aku melilau semua dok kata nahi…nahi……..nahi babuji………
    apa punya turrrrr laa puak sarkis yg dok jaga minyak nie………

    ingat kot tak tekena kat kita……ropanya tekena jugak……..

    hang jwb sat BT……..jwb bagi elok…jngn dok mengutuk….cuba belajaq jwb bagi pro sikit….jng jadi proSAK………..

    kah kah kah…………..

    • Apa nak susah sangat. goreng pakai minyak gamat takleh ka?

      Kalu tulih macam loghat ni, baru bt kata sah tak copy n paste.

    • Salam NK,

      Bersama mu tv3 suku
      ada la tunjuk cara buat
      minyak dgn. menggunakan bontot
      ayam.KERA jaan nak suruh kita
      pakai cara tu la.Harap BT .hmmm
      TAIK MINYAK SAJA LA DOK BAWA MAI.

    • salam NK

      hang nak suruh BT jawab? merapu, merepek dia pandai la….. jawap cara budak tadika, takat tu saja la…. elok hang bantai saja dia tu dengan kayu pengandaq hang tu… kot kot baru dia nak buleh cerdik…..

  5. Salam,

    Baik skit la pak arab ngaji kat
    Jordan,Syria,Mesir…..dari
    pak arab ngaji kat US atau UK.
    Balik mai pak arab US atau UK
    macam budak tadika baghu dapat pen
    dan pensil.Nampak saja retaih
    kerja tau nak tong tiang sampai
    ke retaih qur’an pon ghasanya
    depa pon tong tiang…..krosot
    la laghu tu….

    kalau nak tong tiang tengok2 la sama
    plan2 tong tiang tang muka pon tak pa lagi…
    belemoih lagi cantik….

    • Salam chief.

      Hang jangan dok tong tiang, tiang.
      Marah dek, KeLiWoN ToNg OnG.
      Nanti.

      Hang tau tak.
      TG dah betemu Najib.
      Hang tau, pasai apa.

      Koot-koot lah.
      TG boleh pi Mesiq.
      Jadi orang tengah.
      Ni, orang Kristian dah merusuh.

      Tapi, laghu mana.
      Dah laghu tu.
      Depa dah tau yang TG.
      Dah tak gi, tak gi.
      Depa kata.
      Macammanalah TG nak mai.
      Mesiq.

      Sekadaq gelombang kerajaan pepaduan.
      Dah mendeRu-deRu.
      Kat Pantai Ru Sila.


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 61 other followers

%d bloggers like this: