Posted by: pinkturtle2 | Februari 15, 2011

Kami tidak perlukan Amerika atau Israel untuk membantu kami..

People mourn in front of a shrine for victims of the protests in Tahrir Square in Cairo February 14, 2011. Egypt's ruling Higher Military Council hopes to finalise constitutional amendments within 10 days and put them to a referendum within two months, paving the way to democratic elections, members have told youth activists.

People mourn in front of a shrine for victims of the protests in Tahrir Square in Cairo February 14, 2011. Egypt’s ruling Higher Military Council hopes to finalise constitutional amendments within 10 days and put them to a referendum within two months, paving the way to democratic elections, members have told youth activists.

A woman holds a picture of her son who was killed during the first week of the recent protests, in Tahrir Square in Cairo February 14, 2011. Egypt's ruling Higher Military Council hopes to finalise constitutional amendments within 10 days and put them to a referendum within two months, paving the way to democratic elections, members have told youth activists.

Scores of Egyptian protesters, mainly workers at the Dahqaliya weaving company, demonstrate for better conditions in the Nile Delta city of Mansoura, 120 kms north of Cairo, on February 14, 2011, three days after the overthrow of Egyptian President Hosni Mubarak. Strikes by government employees have erupted throughout the country to demand higher wages and benefits, despite Egypt's newly-formed government vowing to raise public sector salaries and pensions by 15 percent.

Scores of Egyptian protesters, mainly workers at the Dahqaliya weaving company, demonstrate for better conditions in the Nile Delta city of Mansoura, 120 kms north of Cairo, on February 14, 2011, three days after the overthrow of Egyptian President Hosni Mubarak. Strikes by government employees have erupted throughout the country to demand higher wages and benefits, despite Egypt’s newly-formed government vowing to raise public sector salaries and pensions by 15 percent.

‘Israeli, US meddling’ angers Egyptians

Shortly after the victory of Egypt’s popular revolution, the pro-democracy protesters urge any future government to prevent foreign interference in the country’s domestic affairs.

People have refused to leave the streets ever since Friday, when three-decade-long President Hosni Mubarak handed power over to the Supreme Council of the Egyptian Armed Forces, giving in to 18 straight days of demonstrations. The people have urged the new military rulers to hand over power to a civilian government as soon as possible.

“We are not with America or any other government. We are able to help ourselves. We don’t need America, France or Israel. We have proved that we have a high degree of knowledge. If America needs help we can help. We are greater than the US,” said one protester.

Kami bukan dengan Amerika atau kerajaan yang lain. Kami boleh membantu diri kami sendiri. Kita tidak perlu Amerika, Perancis atau Israel. Kami telah membuktikan bahawa kami memiliki ilmu pengetahuan yang tinggi. Jika Amerika memerlukan pertolongan  kami boleh membantu. Kami adalah lebih besar dari AS, “kata salah seorang penunjuk perasaan.

Downplaying the popular outrage on January 25, when the uprising began, US Secretary of State Hillary Clinton rated the North African ally’s government as a stable one. Later, however, Washington supported transition of power to the people as the protests gathered momentum.

The protesters also called on the future government not to undermine its legitimacy by recognizing Israel.

“I don’t think that Israel is a state. I don’t believe in it. Israel is just an occupation. I personally, as an Egyptian, do not acknowledge the existence of Israel. Any Arab government that deals with Israel or works under Israel I do not acknowledge it either,” he added.

Saya tidak terfikir bahawa Israel adalah sebuah negara. Saya tidak percaya di dalamnya. Israel hanya pekerjaan. Saya secara pribadinya, sebagai rakyat Mesir, tidak mengakui kewujudan Negara Haram Israel. Setiap kerajaan Arab yang membuat hubungan dengan Israel atau bekerja di bawah negara haram Israel Aku tidak mengakuinya itu baik..

The former government endorsed Israel as a ‘state’ in a sign of allegiance to Washington and has invariably cooperated with Tel Aviv’s crippling siege of the Gaza Strip by closing its Rafah border-crossing with Gaza, which is the enclave’s only terminal that bypasses Israel.

“We are not with America. We are Egyptian and we can decide our fate on our own. We do not acknowledge any other foreign government to say that they will decide any fate for us. Only we decide,” said another rallier.

Kami tidak bersama dengan Amerika. Kami adalah rakyat Mesir dan kita boleh memutuskan nasib kita sendiri. Kami tidak mengakui sebarang kerajaan asing yang  mengatakan bahawa mereka akan memutuskan nasib bagi kita. Hanya kita yang akan menentukan…

The revolution followed one in Tunisia, which ended the 23-year-long rule of ousted President Zine El Abidine Ben Ali.

Tunis kept a close relationship with Paris, which had reportedly ordered for weapons and riot control equipment to be sent to Tunisia to curb the as popular uprising.

“We are against the US interfering in Egypt’s establishment of a democratic government. We are against any foreign interference. We are against the involvement of America and France in our affairs,” said another demonstrator.PressTV

“Kami menentang campurtangan AS dalam urusan pentadbiran Mesir  sebagai sebuah kerajaan demokratik. Kami menentang setiap campur tangan asing. Kami menentang penglibatan Amerika Syarikat dan Perancis dalam urusan kita, “

Kami bukan dengan Amerika atau kerajaan yang lain. Kami boleh membantu diri kami sendiri. Kita tidak perlu Amerika, Perancis atau Israel. Kami telah membuktikan bahawa kami memiliki ilmu pengetahuan yang tinggi. Jika Amerika memerlukan pertolongan  kami boleh membantu. Kami adalah lebih besar dari AS, “kata salah seorang penunjuk perasaan.

A Dictator's Worst Fear

…………………………………………………………………………………………………………….

salinan dari blog Cenangau Daunkari
..tapi pasai PAS ni Parti Islam walaupun jauh dari sempurna, dasar PAS pun jelas walaupun sekali sekala nampak macam ada jugak lari, tujuan pun jelas walaupun kadang-kadang nampak macam ada tujuan lain, aku yakin PAS masih lagi pilihan terbaik yang ada walaupun tak cukup baik.

Aku rasa lebih baik aku duduk dalam PAS dari aku tak duduk dalam PAS. Lebih banyak manfaat aku duduk dalam PAS dari tak duduk dalam PAS.

Yang lebih penting, aku rasa aku masih boleh buat sesuatu melalui wadah PAS dan aku yakin ada untung dan ganjaran yang aku akan dapat. Kalau pun mungkin tak dapat di dunia tapi aku harap sangat aku tak terlepas dapat untung dan ganjaran di akhirat.

Apa pun, aku nak ucapkan Semoga maju jaya dan Selamat jalan untuk Matsamankati.

baca lagi di sini

About these ads

Responses

  1. [...] Facebook [...]

  2. Nabi Pun ada pesan”kelak uamat ku ada berada dipersimpangan antyara kelemahan dan kezaliman..Maka pilihlah kelemahan,itu lbh baik dari kezaliman..

  3. “Kita tak perlukan Amerika dan Israel”. Kata rakyat Mesir, itu rakyat yang kata. Amerika tetap mahu Mesir diuruskan oleh mereka dan Israel. Kalau Amerika dan Israel tidak dapat campur tangan dalam urusan menentukan kerajaan baru Mesir,

    Amerika akan hilang pengaruh sebagai polis dunia disemenanjung negara2 arab. Amerika tidak lagi digeruni dan dihormati. Negara Israel akan diancam oleh peperangan dengan negara2 teluk.

    Pas dan gerakan Islam di Malaysia, sewajarnya menjadikan isu gerakan Ikwanul muslimun ini, sebagai satu idola kebangkitan umat menolak ideoloji ciptaan manusia yang tetap tidak upaya menandingi pengurusan dan pengajaran dari alQuran dan sunnah rasulullah.

    Kalau dahulu Mubarak menutup laluan masuk ke Gaza untuk membawa bantuan kepada rakyat Palastine yang menjadi mangsa penindasan Israel.
    Laluan ini akan dibuka dengan selebar lebarnya jika Parti Ikhwanul Muslimun turut serta diundang menganggotai kerajaan baru. Kalau tidak pula diundang, Mesir akan terus bergolak. Ikhwanul Muslimun akan tetap memperjuangkan matlamat memartabatkan Islam dibumi para ambiya ini.
    Sudah sampai masanya belenggu kerajaan Firaun Mubarak menjadi firaun terakhir memerintah Mesir. Sewajarnya rakyat Mesir menegakan Islam seperti yang diurus dan ditegakan oleh nabi Yusuf alaihiwasolatu wassalam….

    Fokus rakyat Islam dinegara orang Islam diseluruh dunia sedang memandang revolusi Mesir dengan harapan mendaulatkan sebuah kerajaan yang berpaksi kepada Islam menurut alQuran dan hadith. Kejayaan ini nanti akan mendorong “world muslim pupils” akan menjadikannya inspirasi bangun berjuang menegakan negara Islam dan memperkenalkan Islam secara lebih terbuka kepada rakyat negara yang memusuhi Islam.

    Kesempatan kepada nama dan gerakan Ikhwanul muslimun yang menjadi tanda tanya kepada seluruh rakyat dunia yang berjuang atas dasar Islam seperti Pas hari ini, jangan dilepaskan begitu sahaja.
    Kenapa tidak diadakan forum terbuka memperkenalkan Ikhwanul muslimun?.

    Apakah Pas telah merasakan bahawa gerakan Islam Pas ini sudah difahami dan dimaklumi oleh setiap yang bernama muslim di Malaysia ini, dan Pas berpandangan setiap orang2 melayu muslim di Malaysia cukup dikatakan jahiliyyah kerana tidak mengundi Pas atau menyokong Pas?.

    Tahukah Pas bahawa Islam di Malaysia masih diterima sebagai agama ibadat untuk bekalan dihari tua?. Berapa banyak rakyat muslim di Malaysia telah kenal dan diperkenalkan bagaimana yang ditakrifkan sebagai politik Islam.

    Kalau sebenarnya umat yang mendakwa sebagai Islam dan faham dengan Islam tentu parti yang berteraskan sekular sudah lama berkubur di Malaysia ini.

    Katanya Pas dianggotai oleh beribu ramainya ustaz. Adakah Ustaz2 Pas sudah sampai dikampung2 pendalaman dinegeri2 yang dikuasai Umno?.

    Umno tetap akan melagangkan Islam itu hanya agama ibadat…. Medan Tahrir tak akan terjadi di Malaysia….

    • Salam Kucing Kota.

      Kita nak ucapkan kat hang.
      Salam Mauludul Rasul.
      Moga2 hang sentiasa sihat.

      Sekadaq kita tak mau komen.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 62 other followers

%d bloggers like this: