Posted by: pinkturtle2 | Ogos 31, 2011

Sambutan Eid ul-Fitr Di Seluruh Dunia…

PATTANI,THAILAND - AUGUST 30:  A woman carries a child as Thai muslims pray during the special Eid ul-Fitr morning prayer at the Central mosque of Pattani on August 30, 2011 in the southern province of Pattani, Thailand. The three-day holiday, Eid ul-Fitr, marks the end of Ramadan, the Islamic month of fasting and begins after the sighting of a new crescent moon.

PATTANI,THAILAND - AUGUST 30: Thai muslim women pray during the special Eid ul-Fitr morning prayer at the Central mosque of Pattani on August 30, 2011 in the southern province of Pattani, Thailand. The three-day holiday, Eid ul-Fitr, marks the end of Ramadan, the Islamic month of fasting and begins after the sighting of a new crescent moon.

PATTANI,THAILAND – AUGUST 30: Thai muslim women pray during the special Eid ul-Fitr morning prayer at the Central mosque of Pattani on August 30, 2011 in the southern province of Pattani, Thailand. The three-day holiday, Eid ul-Fitr, marks the end of Ramadan, the Islamic month of fasting and begins after the sighting of a new crescent moon

PATTANI,THAILAND - AUGUST 30: Thai muslims pray during the special Eid ul-Fitr morning prayer at the Central mosque of Pattani on August 30, 2011 in the southern province of Pattani, Thailand. The three-day holiday, Eid ul-Fitr, marks the end of Ramadan, the Islamic month of fasting and begins after the sighting of a new crescent moon.

PATTANI,THAILAND - AUGUST 30: Thai muslims leave after the special Eid ul-Fitr morning prayer at the Central mosque of Pattani on August 30, 2011 in the southern province of Pattani, Thailand. The three-day holiday, Eid ul-Fitr, marks the end of Ramadan, the Islamic month of fasting and begins after the sighting of a new crescent moon.

Indian Muslims offer Jummat-Ul-Vida prayers on the last Friday of Ramadan after forming prayer lines outside the historic Mecca Masjid and near the historic Charminar monument (background) in Hyderabad on August 26, 2011, ahead of the Eid al-Fitr festival. The three-day festival, which begins after the sighting of a new crescent moon, marks the end of the Muslim fasting month of Ramadan, during which devout Muslims abstain from food, drink, smoking and sex from dawn to dusk.

Indian Muslims offer Jummat-Ul-Vida prayers on the last Friday of Ramadan after forming prayer lines outside the historic Mecca Masjid and near the historic Charminar monument (background) in Hyderabad on August 26, 2011, ahead of the Eid al-Fitr festival. The three-day festival, which begins after the sighting of a new crescent moon, marks the end of the Muslim fasting month of Ramadan, during which devout Muslims abstain from food, drink, smoking and sex from dawn to dusk.

Indian Muslims offer Jummat-Ul-Vida prayers on the last Friday of Ramadan after forming prayer lines outside the historic Mecca Masjid and near the historic Charminar monument (background) in Hyderabad on August 26, 2011, ahead of the Eid al-Fitr festival. The three-day festival, which begins after the sighting of a new crescent moon, marks the end of the Muslim fasting month of Ramadan, during which devout Muslims abstain from food, drink, smoking and sex from dawn to dusk.

The historic Jama Masjid in New Delhi came alive, decorated with lights, as Muslims broke their fast for the last time this Ramadan, on the eve of Eid ul-Fitr. India. 30th August 2011

The devoted Muslim community of Dhaka takes part in the special prayer of Eid-ul-Fitr in Baitul Mukarram Mosque (the National Mosque of Bangladesh) at the end of the month of Ramadan. Dhaka, Bangladesh. 11/09/2010

The devoted Muslim community of Dhaka takes part in the special prayer of Eid-ul-Fitr in Baitul Mukarram Mosque (the National Mosque of Bangladesh) at the end of the month of Ramadan. Dhaka, Bangladesh. 11/09/2010

The devoted Muslim community of Dhaka takes part in the special prayer of Eid-ul-Fitr in Baitul Mukarram Mosque (the National Mosque of Bangladesh) at the end of the month of Ramadan. Dhaka, Bangladesh. 11/09/2010

The devoted Muslim community of Dhaka takes part in the special prayer of Eid-ul-Fitr in Baitul Mukarram Mosque (the National Mosque of Bangladesh) at the end of the month of Ramadan. Dhaka, Bangladesh. 11/09/2010

Egyptians attended the Eid al-Fitr prayer in Tahrir square which marks the end of the holy fasting month of Ramadan. Egypt. 30th August 2011

Egyptians attended the Eid al-Fitr prayer in Tahrir square which marks the end of the holy fasting month of Ramadan. Egypt. 30th August 2011

Police and military stand guard as Egyptian Muslims gather to pray, celebrating the start of the three-day feast known in Arabic Eid al-Fitr, which marks the end of the holy fasting month of Ramadan, in Tahrir Square, the scene of mass demonstration which brought down the regime of former president Hosni Mubarak, in Cairo, on August 30, 2011.

Police and military stand guard as Egyptian Muslims gather to pray, celebrating the start of the three-day feast known in Arabic Eid al-Fitr, which marks the end of the holy fasting month of Ramadan, in Tahrir Square, the scene of mass demonstration which brought down the regime of former president Hosni Mubarak, in Cairo, on August 30, 2011.

Egyptian Muslims gather to pray, celebrating the start of the three-day feast known in Arabic Eid al-Fitr, which marks the end of the holy fasting month of Ramadan, in Tahrir Square, the scene of mass demonstration which brought down the regime of former president Hosni Mubarak, in Cairo, on August 30, 2011.

Egyptians attended the Eid al-Fitr prayer in Tahrir square which marks the end of the holy fasting month of Ramadan. Egypt. 30th August 2011

Egyptians attended the Eid al-Fitr prayer in Tahrir square which marks the end of the holy fasting month of Ramadan. Egypt. 30th August 2011

Police and military stand guard as Egyptian Muslims gather to pray, celebrating the start of the three-day feast known in Arabic Eid al-Fitr, which marks the end of the holy fasting month of Ramadan, in Tahrir Square, the scene of mass demonstration which brought down the regime of former president Hosni Mubarak, in Cairo, on August 30, 2011.

Men praying and embracing Eid-ul Fitr outside a mosque in Kabul, Afghanistan. 30th August 2011

Men praying and embracing Eid-ul Fitr outside a mosque in Kabul, Afghanistan. 30th August 2011

Gaza's Hamas Prime Minister Ismail Haniyeh, holds Eid al-Fitr prayers in Khan Younis, southern Gaza Strip,Tuesday, Aug. 30, 2011. Muslims are celebrating the festival of Eid al-Fitr which marks  the end of the holy fasting month of Ramadan.

Gaza’s Hamas Prime Minister Ismail Haniyeh, holds Eid al-Fitr prayers in Khan Younis, southern Gaza Strip,Tuesday, Aug. 30, 2011. Muslims are celebrating the festival of Eid al-Fitr which marks the end of the holy fasting month of Ramadan.

Ismail Haniya, the head of the Hamas government in the Gaza Strip, addresses the public during an open air morning prayer to celebrate Eid al-Fitr in Gaza City on August 30, 2011. The Palestinian Territories, along with other neighboring and Gulf states, announced that today is the first day of the fast-breaking festival of Eid al-Fitr. The three-day festival, which begins after the sighting of a new crescent moon, marks the end of the Muslim fasting month of Ramadan, during which devout Muslims abstain from food, drink, smoking and sex from dawn to dusk.

Ismail Haniya, the head of the Hamas government in the Gaza Strip, addresses the public during an open air morning prayer to celebrate Eid al-Fitr in Gaza City on August 30, 2011. The Palestinian Territories, along with other neighboring and Gulf states, announced that today is the first day of the fast-breaking festival of Eid al-Fitr. The three-day festival, which begins after the sighting of a new crescent moon, marks the end of the Muslim fasting month of Ramadan, during which devout Muslims abstain from food, drink, smoking and sex from dawn to dusk.

About these ads

Responses

  1. bro n sis……..

    bro boleh tengok lagi sambutan eidul fitri serata dunia di………

    http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/worldnews/8730899/Muslims-around-the-world-celebrate-Eid-al-Fitr-the-end-of-the-holy-month-of-Ramadan.html

    apa yg aku tengok……sorat habaq omputih pun bagi headline vs sambutan ini………
    depa teruja dgn kekuatan Islam sedunia………yg pada anggapan depa boleh gugat masa depan depa sendiri………
    tapi berita nya benar sekali pak !!!…..tak ada authar punya……….
    cuma utusex meloya saja yg dok spin cerita karut marut sana sini……….
    Ramadhan dah berlalu……..tapi semangat, keinsafan dan ruh ramadhan tak pernah depa jenih sorat habaq meloya nie nak ambik iktibaq……malah kian menjadi jadi lagi……….sampai tahap gaban………kah kah kah……

    pasai apa jadi lagu tu???……..
    pasai umngok tak boleh terima ‘kebenaran’ berita yg ‘melemahkan’ dan ‘merimaskan’ mereka……..
    depa mau selalu orang puji puja depa…..
    kononnya depa tak dak cacat cela apa pun……..
    jadi?
    jadi apa ye??…….
    jadi umngok terus diulit mimpi syok sendiri…………
    dia seronok dlm mimpi mamai dia……..
    last sekali seropa tempoyak yg dah hilang ruapan tengik……..
    seghopa rempah yg ditumis………tapi minyaknya belum panas beb…….
    gulainya nanti boleh memulas perut maaa……….

    kah kah kah…….

    • salam nasik kandaq.

      tak apa.
      hang tulihlah apa saja.
      kali ni syaitan yang goda hang.

      tapi, yang tulih dlm bulan posa tu.
      memang hang.

      sekadaq seronok2 saja.

  2. umno x de taring dah,beruk tua tunggu mampos.

  3. Salam 1Malaysia.

    Sambut Eid ul-Fitr tak apa.
    Sambut Hari Raya pun tak apa.

    Sekadaq jangan.
    Sambut Hantu Raya.

    • yg jadi hanturaya tak lain tak bukan……..
      sapa lagi……..
      budak tadika tempoyak Perak…….

      bulan puasa kalu……disuruh tegak amar makruf…….
      nahi mungkar……..sebagai anjuran utama……
      kalau dlm badan macam spesis tempoyak ada ‘penyakit’…….
      memang kena tulis n ‘smash’ sikit bagi tau…….bukan makna bila bulan posa sampai tak boleh menegur langsung…….
      pasai tu ‘Badar Kubra’ pun dlm bulan ramadhan……….

      pasai tu agaknya hang jadi ‘hantu raya’….
      siang tidoq malam merayau…….kah kah kah

      sekadaq kena pebetoi yg krosot…..
      yg herot petot dlm badan grombolan…….

      kah kah kah………..

      • salam nasik kandaq.

        hang jangan dok bagi alasan.
        tulisan merapu hang, bulan posa tu.
        memang tulisan hang original.
        hang tak boleh kata hasutan syaitan.
        sebab syaitan telah digari diikat.

        hang tak percaya.
        tanyalah Kucing Kota.
        dia yang angkut kitab2.
        kat Acheen St.

        Sekadaq nak ingat kat hang.

  4. Salam aidil fitri…

    Ampun Maaf ku pohon.
    Aku juga telah maafkan semua di sini.

    Have a great holiday.

  5. Alangkah bangganya umat islam di M’sia jika PM M’sia seperti Gaza’s Hamas Prime Minister Ismail Haniyeh…….!

    • salam suin………

      nak buat macamana……
      depa pun standard rempahman ngan tempoyak saja…….
      tak boleh nak ketengah…………

      kah kah kah………..

      • salam nasik kandaq.

        ala, hang saja yg ada standard.
        merapu pun standard.
        keliru pun standard.
        kelabu pun standard.
        parpu pun standard.
        dok kah kah pun standard.

        sekadaq semuanya standard lah.

  6. budak tempoyak nie tak brapa nak gheti bila teman kata lagu tu……..
    cua hang pikiaq sat……..
    mana nak mai standard aka standat……..
    kalu hari istiqlal negara pun depa blah keluaq…….
    tok imam besaq dah cha alip but cabut pi mana ntah………
    pasai tu tak lepaih internasional KPI………
    MS ISO tak boleh nak lepaih……….

    kah kah kah

  7. salam NK,

    Biarkanlah dia saudara NK, marilah kita makan nasik kandaq dulu, atau di hari raya yang mulia ni kita tukar makan nasi dage kelantan pulak…. Raya baru ni aku balik menziarah pakcik aku yang berusia 85 tahun yang masih segar bugar dan masih kuat ingatan dia tidaklah nyanyok sepertimana yang dianggap rempahman tu. Satu soalan power dia tanya aku tiba-tiba: “sampai bila najib nak jadi PM “…..aku gelak jelah. Aku cuma berkata wallahualam bissawap hilang terang timbul gelap la ni dia tengah dok berlatih dengan bini dia bagai mana tatkala bila tiba masanya nanti dia nak cha alip but dengan cara yang selamat……..

  8. Masjid dan jamaah eidulfitri dimana2 juga didunia…. Umat islam umpama buih dilautan terlalu ramai, berkuantiti tetapi tiada nilai kualiti.. termasuk di Malaysia… Benarkah menimbulkan kekaguman kepada bukan Islam..?.
    Nahii…..
    Hari raya Eidulfitri berasaskan iman dan amal, bukan untuk hamba yang berpuasa dibulan ramadhan sahaja, tetapi ianya adalah hasil tarbiah dari madrasah ramadhan yang tetap menjelang setiap tahun selagi dunia ini belum dikiamatkan Allah…
    Masalahnya apa yang kita bawa dari hasil tarbiah Ramadhan ditahun2 yang lalu?. Adakah kita mengisi iktiqad Iman dan Islam itu mengikut seperti petunjuk Alquran yang kita tadaruskan disepanjang Ramadhan itu?..

    Yang kita lihat banyak diantaranya ada umat Islam merayakan Eidulfitri ini menjadikan budaya hari raya sama seperti festival hari perayaan ugama2 lain. Kerana Islam juga ada hariraya, maka kita pun berhariraya lahh… Sedangkan dalam diri sangat jauh dari konsep iman dan ibadat yang tuntut oleh syariat’ Islam.

    Kita sangat seronok berhari raya, sedangkan kita adalah golongan yang munafiq kepada Islam. Kita beragument dengan kehendak Alquran. kita mencari berbagai alasan untuk menafikan saranan Alquran. Bahkan ada dikalangan kita mencampur adukkan perkara2 khurafat budaya bangsa dan kaum didalam amalan ibadat Islam.

    Cuba kita lihat hamba2 Allah seperti ini yang ada disekeliling kita ketika dalam bulan ramadhan itu sendiri:-

    > Berapa ramai wanita Islam yang tidak menutup aurat dan berpakaian menjolok mata baik semasa dipejabat, dibandar, dipasar2raya dan dipasar yang dikaitkan dengan Ramadhan.

    > Berapa ramai orang Islam yang tertangkap kerana tidak berpuasa, makan cara terbuka. Itu tidak termasuk mereka menipu Allah dengan makan ditempat2 tertutup sedangkan mereka tidak uzur pada hukum syarii.

    > Berapa ramai pula orang Islam yang bermaksiat pada malam dan siang dibulan Ramadhan ditempat2 hiburan. Kalau golongan Islam seperti ini sendiri tidak menghormati Islam! adakah kita berharap orang bukan Islam akan menghormati Islam?.

    > Siapa pula golongan yang paling sibuk menyediakan slot2 rakaman hiburan menyambut hariraya Eidulfitri dengan mesej tidak mengajak umat Islam membesar dan mengaungkan wacana Islam, yang dihidangkan ialah program maksiat pergaulan bebas sesama artis, golongan paling ceria dan gembira menyambut hariraya Islam dengan lawak melayu bodoh, Nyanyian yang lagho, filem2 khurafat yang tidak mengukuhkan Islam.

    Akhirnya bila tiba dipagi Syawal, golongan inilah yang memenohi setiap ruang yang kosong masjid2 diseluruh negara sehingga para abid yang selalu mengimarahkan masjid terpaksa sepanjang waktu hari2 biasa dan bulan Ramadhan terpaksa duduk di Saf paling belakang.

    Begemalah takbir hari raya dengan lagu paling syahdu diadun dengan suara2 para munafiq yang hanya datang ke masjid seminggu sekali iaitu pada hari jumaat dan pada dua hariraya Eidulfitri dan Eiduladha…

    Apakah ini bentuk negara orang Islam yang menjadi contoh kepada dunia yang hendak kita tonjolkan…….

  9. KK,

    Itulah warna-warna yang telah berjaya dicorakkan oleh kerajaan sekular m’sia sejak 54 tahun yang lalu…..rakyat islam bercorak hipokrit termasuklah artis2, penerbit2, pengarah2 filem, tuan2 punya tv, pihak2 penguasa tv dan pihak yang menjaga mereka. Yang penting pemikiran rakyat telah dipadatkan dengan budaya lagha-melahga supaya mudah nilai2 budaya kuning biru masuk dan bertakhta di dalam benak fikiran mereka. Nilai2 inilah yang meresap dan telah bertakhta dalam jiwa rakyat melayu kita sehinggakan orang melayu kita tidak memiliki apa saja kepakaran, hidup sesat, lagha membuang masa, berhutang dengan along, menghabiskan harta mak bapak dan tidak mempunyai ilmu islam yang sepatutnya. Cuba tengok kalau kita nak baiki tv, mesin basuh, plumbing, hp, komputer, jahit baju raya dll dengan siapakah kita cari?, nak pasang lampu kat rumah, nak repair autogate, nak buat cermin mata, nak berbelanja di kedai runcit, nak beli ubat di farmasi, nak repair kereta, nak beli ikan sayur, nak beli beras gula, nak beli hardware dan pelbagai lagi…dengan siapa kita cari?….itulah matlamat mereka supaya anak-anak bangsa melayu hanya pandai menyanyi dan berlakun sahaja. Malangnya, seluruh kedai2, warong, gudang, medan selera sudah hilang dirampas oleh warga asing yang dahulunya datang sehelai sepinggang ke negara kita. Kini nak cari restoran dan warung orang melayu pun sudah sukar di lembah kelang ni. Kedai runcit acheh, kedai buah acheh, kedai makan melayu siam, kedai makan indon, kedai restoran mamak dan mcm2 lagi kedai yang dimiliki oleh bangsa asing. Teksi drivernya pendatang asing, Prebet sapu kat Bukit Bintang pun warga iran. Tunggulah satu hari nanti orang melayu akan hilang segala-galanya. Orang melayu berhibur sahaja di mcm2 pentas hiburan……berhibur, merempit, berdadah, berhutang, berseronok, meragut, merompak, menyamun……begitu rendahnya nilai2 bangsa melayu di negeri sendiri. Inilah slogan HIDUUP MELAYUUUUUUUU!…..yang dilaung2kan saban hari oleh pihak penguasanya. Tiada pun slogan HIDUUUUUP ISLAAAAM!……sebab apa? sebab MCA MIC PPP dan suara parti2 komponan be end tak kasi sebut ituuuuu, sensitiiiiif, hormat dengan bangsa dan agama lain…! lebih2 lagi dalam wacana 1M, lagilah cepat melayu mampooooos!

    Apa nak di kata…….tunggu sajalah!

    • itu silap kita sendiri, takde kena mengena dgn kerajaan..
      adakah dgn mengganti kerajaan yg ada skrg akan merubah sikap org islam?…

      sebagai contoh negeri kelantan yg diperintah PAS selama 20 tahun, apa bezanya dgn negeri2 lain?.. kes rogol, curi, penyeludupan, bunuh tetap ada, malah kadang2 lagi teruk… dan aku tak salahkan kerajaan PAS kerana mereka dah buat yg terbaik, pokok pangkalnya individu tu sendiri..

      kalo UMNO dgn slogan HIDUP MELAYU, PAS pulak dgn slogan HIDUP ISLAM, so ape bezanya… ianya tetap slogan yg sape2 pun boleh cakap.. yg kita nak tengok skrg ialah pengisian dan pelaksanaannya..

      terus terang aku cakap, walaupun UMNO guna slogan HIDUP MELAYU, sekurang2nya memang adapun usaha utk ‘menghidupkan melayu’… tapi PAS slogan2 dgn perkataan ISLAM, semuanya kosong je..takde pelaksanaan. aku tak nampak SATU pun sumbangan PAS terhadap islam…

      cabaran aku… cuba bagi 5 sumbangan PAS pada islam kat malaysia ni..? walaupun susah aku harap ada yg boleh senaraikan…

      • Ada 2 sahaja kerajaan yang diperintah oleh Pas. Kelantan dan Kedah, jadi tentu saja bila mengurus kerajaan yang dikuasai oleh Pas ini tidak boleh tidak mesti mengikut acuan Islam… Kalau tidak tentulah dikatakan tidak Islam.
        Pas tak boleh memandai untuk campurtangan pengurusan kerajaan pusat. sebab dominasi perintah dikuasa oleh UbeEnd.

        >Di Kelantan. Pas mengurus kewangan negeri dengan menghapuskan sitem riba yang dahulu dibawa oleh kerajaan Umno semasa memerintah Kelantan. Islam mengharamkan riba.

        >Kerajaan Pas mengurus jual beli dan tender mengikut syariat tanpa rasuah dan komisyen. Meskipun ada berbagai tuduhan rasuah. sehingga ini pihak jabatan odit memberi kredit kepada kerajaan Pas, dan SPRM mengakui tiada kes untuk membawa tuduhan ke mahkamah. Begitu juga dilaksanakan di Kedah dan Pulau Pinang.

        >Pas mengambil tindakan mambangunkan rohani rakyat mengikut kaedah Islam dengan mengisi Ilmu Islam kepada rakyatnya dengan memperbanyakan kuliyyah. Meskipun begitu bukan semua rakyat Islam Kelantan suka pentarbiahan Ilmu ini., apatah lagi melayu Islam totok Umno Kelantan… Golongan pimpinan Abdullah bin Ubai bin Salul tetap ada dizaman Rasulullah.

        >Kalau dahulu Umno mengekalkan sistem pajak gadai berasaskan riba yang mudah dimanipulasikan oleh pemilik pajak gadai. Pas telah menghapuskan sistem itu dengan menggantikan dengan sitem pajak gadai Islam yang dikenali dengan Ar- Rahnu yang menjamin perjanjian gadain tidak berat sebelah dan tiada ruang untuk menipu.. Sistem ini telahpun ditiru dan dilaksanakan disemua negeri di Malaysia.

        >Dalam menjaga kebajikan ekonomi rakyat Kelantan. Satu sistem menyimpan dan melabur melalui pembelian dinar Emas yang pernah dilaksanakan oleh negeri yang diperintah oleh Islam dalam zaman para sahabat. Sebagai yang kita maklum sistem pelaburan ini membolehkan rakyat boleh berjual beli dengan menggunakan dinar Emas diatas kerelaan sendiri kerana dihalang oleh kerajaan pusat. Tun M sendiri mengakui sistem ini lebih selamat tetapi terpaksa tidak boleh dilaksanakan oleh kerjaan pusat kerana ekonomi kita bergantung pada dolar Amerika.

        Nampaknya saudara terlalu jauh dengan maklumat pengurusan Islam masih banyak lagi yang boleh dipraktikkan sekiranya Pas mendapat kuasa dominan jika memerintah pusat. Masalahnya melayu Islam Umno yang beriya iya mengajak Pas bergabung dengan Umno untuk meneruskan legasi sistem hidup mengikut cara sekular yang diagungkan membawa kemajuan kepada manusia.

        Adakah saudara hendak saya membariskan fakta betapa banyaknya Umno telah memusnahkan hak dan kepentingan orang melayu yang telah tergadai kepada para cukong?

        Sewajarnya Umno punya kuasa dominan selama 54 tahun tentu sudah ada orang2 melayu menguasai kalau tak semua sebahagian pun jadilah mengurus dan memiliki pusat2 perniagaan di bandar kecil dan besar selain dari Kota Bahrau Kelantan. Contoh terbaik ialah Indonesia sebuah negara dominan orang melayu.

        Umno pernah menggarap dan menaja tokoh2 perniagaan melayu bertaraf jutawan seperti -: Tajudin Ramli, Halim Saad, Amin Shah. Yahya Ahmad. Daim Zainudin, Syed Bukhari dan beberapa nama lagi tetapi kemanakah mereka ini setelah beberapa kali kerajaan telah Billout dengan duit rakyat untuk menyelamatkan perniagaan mereka? Sekarang sudah ada yang gulung tikar.

        Apa telah terjadi kepada Kg Hj. Abdullah Hukum dahulunya milik melayu. Sekarang penguasa Umno sedang berjuang untuk mendapatkan tanah Kg. Baru yang bernilai bilion RM, konon untuk membangunkan pusat perniagaan yang boleh dimiliki oleh orang melayu. Kalau satu lot dalam bangunan bernilai hampir satu juta RM. Ada berapa banyak melayu Kg. Baru yang akan menerima pampasan boleh beli?.

        Dalam pembahagian 50% peruntukan ekuiti bumiputra. Hanya 16% sahaja yang diagihkan kepada orang melayu dan bumiputra. Sehingga ini UMNO kerajaan dominan masih tidak pun menjawab kemanakah lagi baki 34% disalorkan.

        Hari ini ramai lagi penduduk 7 buah Kg. Melayu di KL sedang berjuang untuk mempertahankan Kg. mereka dari dirampas oleh Penguasa Umno BeeEnd. Kg, Bandar Dalam, Datuk Keramat. Padang Balang, Sg. Merali, Kg melayu Kepong dan beberapa buah lagi.

        Jadi slogan “Hidup Melayu” ini untuk siapa sebenarnya?. Sedangkan 98% melayu Kelantan dan Terengganu dinafikan hak rakyatnya mendapat Royathy, sementara dinegeri yang dikuasai UBeeEnd masih terlalu ramai rakyat melayu yang setia menyokong Umno hidup merempat, tinggal dipendalaman ujung negeri yang jauh dari maklumat tetap percaya hanya Umno yang menentukan rezeki mereka.

        Cukup sekadar itu dulu, nanti akan disenaraikan lagi bila ada kesempatan.

  10. bro n sis……

    amboiiiiiiii garangnya puak tempoyak !!!!!!!
    garang tak dak isi…….meghapuuuuuu…….
    so n so………
    mai kita tengok standard hujjah antara budak tadika yg dok menyalak nyalak toh…….
    pasai tu kita cakap pasai standattttttt…….
    nak harap puak tempoyak……..
    kah kah kah……
    cakap pun belemoihhhhhhhh……..

    selamat menonton………

  11. buruk baik org islam bukan terletak di tangan kerajaan atau pemerintah, tapi pada individu itu sendiri.
    kalo org islam buat jahat, tak berpuasa, berzina tak kan nak salahkan kerajaan pulak… dah diri sendiri tak beriman..
    kalo kita sentiasa harapkan kerajaan baru nak beriman, alamatnya org islam takkan dapat berdikari kalo dia pergi ke negara2 bukan islam mcm AS dan England…
    banyak org islam di negara barat lebih beriman drp kita, walaupun pemerintah negara tersebut anti islam… kerana pokok pangkalnya terletak pada individu itu sendiri..

    • “Baldatun toyyibatun warabbul ghaffur” Ini adalah slogan mengurus rakyat dan negara supaya mengikut Alquran dan Assunnah supaya negara mendapat rahmat dan pengampunan dari Allah subhanauwataala.

      Nampaknya tuan sudah jahil dengan ilmu.
      Kita kena faham kenapa sesebuah negara itu perlu ada perlembagaan dan undang2. Kalau tidak bagaimana kerajaan itu nak menguruskan negara. Bolehkah kita membiarkan rakyat sesebuah negara melakukan sesuka hati hanya kerana negara itu sudah memberi ilmu dan pelajaran kepada rakyatnya?. Ertinya kalau rakyat negara itu membuat kesalahan, kita tidak perlu mengambil sebarang tindakan. Ini bukan negara malaikat yang rakyatnya juga malaikat.

      Seluruh bumi dan alam ini adalah milik kerajaan Allah, sebab itu bila manusia ini dihantar kebumi oleh Allah, dia utuskan rasul disediakan undang2 dan peraturan yang dipanggil mashaf dan kitab.

      Kerja rasul mengajak manusia beriman kepada Allah. Bila ada manusia sudah beriman maka mashaf dan kitab inilah yang menjadi panduan dan rujukan untuk menjalani semua kehidupan.
      Oleh kerana manusia itu bukan malaikat dan rasul. Ertinya mereka beriman tetapi tidak semestinya mereka maksum. Maksum ini sifat rasul.

      Yang mengurus perlembagaan negara ialah pemimpin negara tersebut. Allah sentiasa menuntut manusia mengikut perlembagaan yang tertulis dalam mashaf dan kitabnya. Orang yang beriman dan sentiasa patuh kepada kitab. Tentu saja akan terlepas dari hukuman Allah baik didunia dan akhirat.
      Bagaimana pula orang yang dikatakan beriman tetapi tidak patuh ini melakukan berbagai kesalahan, maka adakah kitab Allah ini menyebut tidak perlu diadili dan perlu dihukum, atau waimma kerana orang ini takut dihukum mengikut kitab Allah ini lalu dia murtad. Maka meskipun dia murtad. Dia tetap dihukum oleh kerajaan yang menjalankan perlembagaan mengikut kitab Allah yakni Alquran.

      Tidakkah ini jelas menunjukan kerajaan bukan sahaja perlu mendidik rakyatnya dengan segala ilmu baik ilmu dunia dan akhirat. Kitab2 allah turunkan ini adalah pemangkin dan panduan untuk manusia mengurus alam dan bumi. Sebab itu Allah menyeru orang2 beriman supaya laksanakan hukum Allah untuk kebaikan manusia didunia dan akhirat. Justeru itu mestikah pemimpin sebuah kerajaan yang beriman itu tidak ada kaitan dengan kehidupan rakyat?.

      Malangnya bila kerajaan Kelantan yang dikuasai oleh Pas memohon untuk melaksanakan perlembagaan undang2 Islam telah ditolak oleh kerajaan pusat, kerana perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu itu sendiri telah tertulis, mana2 negeri tidak dibenarkan melaksanakan undang2 Islam melainkan telah mendapat persetujuan dari parlimen untuk meminda artikel yang membolehkan ianya dilaksanakan. Sila rujuk perlembagaan bagi memastikan perkara ini.

      Di Malaysia dan negara2 Islam yang rakyatnya dominan menguasai negara tidak sewajarnya menolak hukum dan perlembagaan Islam, berbanding dinegara2 kuffar, penganut islam hanya minoriti, meskipun itu mereka dituntut berdakwah memperkenalkan Islam sebaik mungkin.
      Untuk menyampaikan Islam adalah menjadi tanggungjawab mereka menunjukan kesyumulan Islam dengan akhlaq mulia semoga dicontohi dan diteladani sehingga rakyat negara itu kagum dan terpesona melihat Islam. bukan mustahil harapan Islam boleh menguasai negara itu supaya suatu hari negara itu bertukar menjadi negara Islam dengan pertolongan Allah.

      Masalah kepada penganut Islam didunia hari ini mereka telah didokterin oleh penjajah yang memaksa sesebuah negara yang dijajahnya supaya melaksanakan perlembagaan ciptaan manusia yang terang2 bertentangan dengan Alquran kitabullah…
      Sedangkan orang2 Islam yang mengaku beriman dengan Alquran tidak pernah mahu mendaulatkannya. Hanya segelintir sahaja yang mahu memperjuangkannya. Jadi! bolehkah Islam itu akan memerintah dunia?… Wallahuaklam….

      • ya sudah tentu sesebuah negara itu memerlukan undang2 dlm menguruskan negara… dan sudah tentu undang2 yg terbaik dan tiada cacat celanya adalah undang islam yg berlandaskan al-quran dan hadis…

        tetapi yg jadi masalahnya disini ialah penaksiran berbeza dlm apa yg dikatakan undang2 islam itu sendiri, bukan saje kat malaysia malah dimana2 negara islam sekalipun..

        dan perbezaan ini tidak menjadi masalah di dlm islam selagi ianya tidak melibatkan isu2 yg berkaitan akidah…yg penting setiap perbezaan itu haruslah dihormati oleh setiap org islam…

        masalahnya di malaysia ni, taksiran negara islam bagi PAS adalah berbeza dgn taksiran negara islam bagi UMNO… dan perbezaan ini tidak boleh diterima antara satu sama lain terutamannya oleh PAS… disinilah timbulnya isu kafir mengkafir, isu sekular, isu siapa yg lebih islam, hanya semata2 kerana politik…

        bagi PAS sebelum ini negara islam adalah negara yg melaksanakan hukum hudud… tetapi skrg menurut haji hadi tiada istilah negara islam dlm al-quran, yg ada hanyalah negara kebajikan… jadi sbb tu aku cakap taksiran negara islam yg dibuat adalah atas dasar politik semata2,,, bukan atas fakta & ilmu… malah pernah juga pemimpin PAS menyatakan hukum hudud tiada dlm perancangan kerajaan PR seandainya diberi peluang memerintah negara…

        jadi kesimpulan disini, drp membincangkan soal negara islam dr sudut politik yg sampai kiamat pun takkan selesai di malaysia ini, baik kita menumpukan fokus bagaimana utk menjadi seorg muslim yg baik drp mengharapkan kerajaan memaksa undang2 utk menjadikan kita seorg muslim yg baik…

        …dan aku rasa PAS dah sedar realiti tersebut (sejak bersahabat dgn DAP skrg ini)

      • Apa masalahnya kalau semua negara orang Islam mengambil Alquran sebagai perlembagaan cara hidup.

        Ini bukan kitab yang ditulis oleh manusia. ini diturunkan oleh Allah… Apa? ada AlQuran Pas dan ada AlQuran Umno ke?

        Ketika kamu disoal oleh malaikat didalam kubur.
        Siapa imam kamu.? Kamu nak jawab siapa…

        Tak payah nak sebut negara Islam atau tidak, yang Allah wajibkan Alquran itu wajib menjadi panduan kepada orang yang beriman….
        Kalau orang Islam tidak mahu ikut Alquran. Tolong sebutkan umat mana yang mesti tegakkan kehendak Alquran ini?
        Ini tidak ada kena mengena dengan politik.

        Tidak ada kena mengena Pas bersahabat dengan DAP dan tidak ada kena mengena Umno bersahabat dengan MCA.

  12. bro n sis……..

    nak tengok lagi pasai standat……….????…….

    baca disini

    standard lama vs baru

    kah kah kah

  13. aloo TAM !!!!!!!……..

    tetapi yg jadi masalahnya disini ialah penaksiran berbeza dlm apa yg dikatakan undang2 islam itu sendiri, bukan saje kat malaysia malah dimana2 negara islam sekalipun…….oleh TAM

    masalahnya di malaysia ni, taksiran negara islam bagi PAS adalah berbeza dgn taksiran negara islam bagi UMNO… dan perbezaan ini tidak boleh diterima antara satu sama lain terutamannya oleh PAS….oleh TAM

    yg hang dok loghat sangat nie…..hang dah cerita ke kat tok khalifah hangpa yang:kesemua nie memang TERAMAT berbeza antara praktis Islam hangpa ngan apa yg KK sebut kat ataih toh……..
    perbezaan nie mcm jarak kutub utara ngan kutub selatan…….
    satu mau ke atas…..satu lagi mau ke bawah daa

    -rasuah bukan amalan Islam
    -riba bukan disiplin Islam………
    -yg menjarah harta negara bukan sifat pemimpin Islam……..
    -judi sampai tak cukup bukit…bukan kerja Islam……..
    kedai toto satu malaisia daa……
    -tok Imam besaq mesti jadi Imam dlm segala hal……terutama SALAT…..
    ada ke dlm jamaah hangpa lagu tu???……..
    -akhlak mesti jelas…..tidak mengerjakan dosa besar….tidak kekal dlm dosa
    kecik……hangpa sapu semua……….putaq belit no satu………
    -urus tadbir negara mesti betul dan telus………ada ke dlm tubuh badan kati
    senget nie??
    -authar n pemuhong dah macam ayaq sejuk bagi hangpa……
    -lulusan Islam dok ketepi…..yg tak tau Islam dok pi bercakap…….habih
    pakat “‘”‘”krosottttttt”‘”‘”‘
    bab ‘aurat’ yg senang tu pun tak boleh nak pebetul lagi…….mana tak dak bezanya pulak………kah kah kah

    jadi semua tu masalah hangpa sendiri yg dok ketegaq buih…..lepaih tu hangpa nak dok berletiaq………berbeza konon……
    memang laa ada bezanya Pak TAM!!!!……..
    sebab itu dlm al-Quran jelas disebut…….orang yg rugi dan hina dan akan diazab ialah yg menolak jenih tak kena dgn selera depa………ambik yg kena dengan nafsu saja………pasai tu laa ada banyak beza antara dua firqah ini…………
    jangan dok pikiaq muamalah ngan ibadah tu tak dak kena mengena ngan akidah…….ke tiga tiganya mesti selaras dlm ubudiah manusia………

    kalu ada akai hang boleh paham cepat……..pak TAM!!!! ……..

    kebenaran dalam Islam tetap SATU……..
    jadi mesti ambik yg SATU…yg BENAR…..
    yg lain kena TOLAK……..

    ada paham ke Pak TAM????

    • memang banyak berlaku rasuah dlm kerajaan dan sebagainya… tetapi itu bukan sebab utk kita mengkondem UMNO secara total…

      dlm setandan pisang ada juga yg buruk… dlm PAS juga ada mcm2 kemungkaran…

      aku bagi satu analogi mudah… dlm berbillion umat islam didunia ni, ada ramai jugak yg kufur dan jahat, melakukan jenayah, dosa besar.. bolehkah disebabkan ada org islam yg melakukan kejahatan, maka dgn mudah kita menyimpulkan yg agama islam ini pun jahat..?

      sama mcm dlm kerajaan, ada yang jahat, tetapi bukan bermakna secara total kerajaan tu jahat…

  14. Kucing Kota: ..Apa masalahnya kalau semua negara orang Islam mengambil Alquran sebagai perlembagaan cara hidup…

    masalahnya PAS memaksa semua org islam mengikut perlembagaan Al-Quran yg dibuat berdasarkan taksiran mereka sendiri, dan menganggap apa saje taksiran yg dibuat oleh pihak lain adalah tidak betul…

    inilah punca segala masalah politik islam di malaysia… apabila ada sesuatu perkara baik yg dibuat oleh UMNO, PAS dgn segera akan mencari dalil2 utk mengharamkannya, sepatutnya perkara tersebut disokong…ttp kerana kredit nanti akan dpt kepada UMNO, maka PAS akan tetap menjadi pembangkang sejati…

    malah taksiran ulama paling hebat dlm dunia pun kalo taksiran dia tak beberapa menyebelahi PAS, dikatakan taksiran itu salah!!

    terus terang aku cakap, walaupun aku dah jauh hati dari PAS, insyallah, undi pd PRU akan dtg tetap kpd PAS, cuma aku tak menyokong PAS membabi buta… contohnya kerjasama PAS dgn DAP..tetap aku tentang..

    • “masalahnya PAS memaksa semua org Islam mengikut perlembagaan Al-Quran yg dibuat berdasarkan taksiran (Tafsiran) mereka sendiri, dan menganggap apa saje taksiran (Tafsiran) yg dibuat oleh pihak lain adalah tidak betul…”

      Tolong sebutkan dalam bab dan perkara apa yang Pas buat tafsiran Alquran mengikut mereka sendiri?..
      Yang jelasnya Umno sendiri yang tidak mahu ikut tafsiran Alquran dan musthalah hadith cetakan JPM kerajaaan Umno itu sendiri.

      Alquran dalam Tafsir Alrahman cetakan JPM dan kitab Mastika Hadith juga cetakan JPM telah diguna pakai tanpa bantahan oleh guru2 agama dan ustaz2 Pas. Bahkan disokong oleh kerajaan Kelantan sebagai rujukan pelajar agama kerana diterjemahkan dalam bahasa melayu. Tolong rujuk pada kitab yang disebutkan ini.

      Sebenarnya tak timbul soalan Pas mentafsirkan Alquran mengikut mereka sendiri.
      Apa yang Pas boleh paksa jika orang yang mengaku beriman tetapi telah menolak tuntutan Alquran. Pas bukan ada kuasa yang memerintah seperti masa Rasulullah memerintah Madinah. Dalam zaman Rasulullah beliau telah memerintah supaya kerajaan Madinah memerangi kumpulan orang2 munafik dan mereka yang enggan mengeluarkan zakat.

      Jadi! bolehkah kita berkata Rasulullah memaksa orang2 Islam Madinah mengikut tafsirannya, bukan perintah Allah.

      Terimalah hakikat. Allah yang memaksa Pas dan Umno dan sekelian hamba yang mengaku beriman supaya kembali kepada pertunjuk Alquran dengan ancaman neraka.

      Kalau Umno tak hendak ikut sedangkan yang berkuasa itu umno. Tanya diri sendiri. Siapa yang menyesatkan rakyat…
      “Maksud satu firman Allah. Taatlah kamu kepada Allah, Rasul dan pemerintah yang adil dan yang berhukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah seperti termaktub didalam Alquran dan janganlah sekali kali kamu mentaati pemerintah yang dzalim.”

      Cukup malang bagi orang2 yang mengaku beriman setelah dhamirnya memahami apa yang disampaikan tetapi mencari berbagai alasan untuk menentang Alquran. Carilah jawapan sendiri dalam surah Abaqarah, apa yang Alquran sebut golongan ini.

      • cuba tuan kucing kota rujuk kembali Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 (Hukum Hudud) yg diluluskan oleh kerajaan PAS di Dewan Undangan Negeri Kelantan pada tahun 1993.

        hukum hudud yg hendak dilaksanakan oleh PAS itu adalah dibuat berdasarkan TAFSIRAN (terima kasih) mereka sendiri terhadap hukum Allah yg dinyatakan di dalam al-quran. malangnya banyak kelopongan dan kecacatan pada enakmen undang2 tersebuti…

        apabila kita memberi komen dan mempertikaikan setengah2 rang undang2 yg dilihat tidak betul, kita pula yg dituduh mempertikaikan undang2 Allah… wahal tafsiran undang2 hudud yg dibuat PAS banyak kecacatannya…

        malah tun mahathir yg mempertikaikan undang2 hudud ala PAS telah dituduh kafir hanya kerana memkritik undang2 hudud ala PAS ini…

        “Ini tidak bermakna kita menolak hukum hudud. Kita hanya menolak tafsiran dan undang-undang PAS Kelantan yang tidak serasi dengan maqasid syariah. Penolakan sesuatu yang salah adalah wajib jika kita berpegang kepada ajaran Islam.” petikan ucapan Dr. Mahathir di Nilam Puri, 1994.

        banyak lagi tafsiran hukum islam yg dibuat oleh PAS yg lebih bersifat utk kepentingan politik, seperti hukum bekerjasama dgn parti kafir, hukum org kafir menggunakan kalimah Allah, org bukan islam boleh memasuki masjid, doa untuk pemimpin bukan islam, istilah negara islam yg tiba2 PAS sedar takde dlm alquran dan sebagainya…

        itulah maksud aku PAS memaksa semua org Islam mengikut perlembagaan Al-Quran yg dibuat berdasarkan tafsiran mereka sendiri, walaupun tafsiran PAS itu salah…

      • Sebelum Pas membuat tafsiran Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 (Hukum Hudud) yg diluluskan oleh kerajaan PAS di Dewan Undangan Negeri Kelantan pada tahun 1993.
        Professor Ahmad Ibrahim Almarhum seorang pakar syariah tokoh pensyarah undang2 Islam lebih dahulu telah menerbitkan naskah buku menyusun kaedah undang2 syariah menurut seperti yang tertulis dalam AlQuran. Tujuan beliau menerbitkan naskah undang2 ini pada tahun 1991 semoga menjadi rujukan kepada kerajaan Malaysia yang pernah mencabar para agamawan tunjukan bentuk dan tafsiran Undang Hudud dan syariah. Malangnya usaha beliau tidak dipedulikan oleh kerajaan Umno.
        Pas mengambil inisiatif merujuk naskah professor ini disamping merujuk kitab2 tafsir yang ditulis oleh ulamak muktabar dunia.

        Kita tidak hairan kalau Dr. Mahathir anti dengan undang2 Islam kerana semasa beliau menjadi PM, banyak kenyataannya bertentangan dengan perkara hukum dan aqidah Islam. Mana mungkin Mahathir mahu Islam ikut kehendak dia. Hamba Allah ini cuba bercakap perkara bukan bidang ilmunya tentu saja sesat lagi menyesatkan.

        Setelah Dr. M mempertikaikan undang kanun jenayah dan hudud pas semasa beliau menjadi PM.
        Pas telah beberapa kali memohon kerajaan Islam Umno supaya menderaf atau menyusun kaedah undang2 Islam yang menurut fahaman Umno. Tetapi hingga sekarang setelah berganti dua orang PM. Umno tak mampu buat sebarispun undang syriah yang dia tak payah pertikaikan.

        Kalau Islam Umno mampu buat sendiri kanun undang2 syariah versi yang lebih baik dari versi Pas, tentu tidak timbul Pas bekerjasama dengan kafir dan lain perkara yang dijadikan isu oleh Umno. Kerana Pas wajib dibubarkan dan wajib bersama parti kebangsaan melayu (Islam) Malaysia. tentu tak lunak nak sebut Umno lagi…

  15. aloo tam………

    pendek cerita……
    puak mazhab hang nak pertikai hudud???……..
    kata dari pas laa……
    dari tafsiran ulamak laa……..

    hang jngn dok kelentong tong tong……gendang kosong….
    tok sah dok ikut prangai tok khalipah hangpa sangat…….

    kalu dari pemahaman zahir makna dan maksud al-Quran
    yg hangpa sendiri dok buat musabaqah tiap tahun tu pun hangpa tak pernah ambik pot dan tak berasa nak ikut……..dok bincang mcm mcm enakmen pasai apa……….buang masa saja……

    yg mudah dan senang pun tak terbuat,,,,,dan tak perenah berasa nak buat………….prrrrrrrrahhhhhhhh nak bercakap pasai tafsiran laa…..pasai hudud laa……..habaq mai….memang hangpa tak kata tak mau saja……..tapi yg tu laa sebenaqnya……….kah kah kah……..

    jenih dera kehidupan rakyat bukan amalan Islam………

    baca sat disinun

    hang tolong habaq sat……..sapa yg dok dlm konsesi bubu malaya nie???…
    adakah depa mau sangat nak praktik Islam???,,,,,
    bila arta berpusing pusing dlm satu lengkongan jenih manusia saja…..tunggu laa saatnya…………..

    seperti digambarkan dlm surah Al-Baqarah,,,,mafhumnya, “bila mereka (orang orang munafiq) bertemu dgn orang orang beriman….mereka pun berkata: kami jugak orang orang ygbaik………
    bila pulak mereka masuk dlm kumpulan sesama sendiri, mereka berkata: kami hanya MAIN-MAIN saja dgn depa orang orang beriman tadi…..”

    tu laa yg KK nak habaq kat hang…….
    KK masih guna bahasa halus halusan……..
    aku nak pederaih teruih……….pendek cerita bagi senang paham…….
    kalu tak paham jugak………kira tersangat dol la tu………

    wallahua’lam……….

  16. Salam,

    Mirip dan kecenderongan mereka ke arah awang selamat
    utusan melayu di mana barang yg di bawa oleh utusan ALLAH
    seperti barang mainan bagi mereka.Maka tak hairan lah kita
    dalam hal sedemikian rupa kerana AYAT2 ALLAH ada menerangkan
    “””akan ku penuhi neraka ini dgn. ramai manusia.”””
    dan pada ayat yg lain pula…….”””hanya sedikit saja yg. mahu mengambil pelajaran”””

    Berbahagialah golongan yg sedikit itu….

    Buat bagi org. suka
    Jangan buat bagi org. benci
    kalau benci
    benci tapi rindu….

    • puak2 PAS mungkin terlampau yakin mereka berada di golongan yg sedikit seperti yg dimaksudkan oleh ayat Allah itu, sedangkan mereka sendiri tidak mengetahui kepastiannya…

      walau bagaimana pun, sama2lah kita berdoa kita berada di kalangan golongan yg sedikit itu…amin

      • ni syeh kalau nak beramal
        kena yakin…pi belajaq la
        was was….setan…(ahmad nisfu)

  17. ha ha ha….dok bagi lampu suluh kat orang buta…..payah jadinya. Pengabis, lampu suluh tu dia pulas-pulas dia buat sup makaaaaan……!

  18. apabila dok pikir2 balik, seandainya PR diberi kuasa memerintah negara (minta dijauhkanlah) adakah hukum hudud tertegak kat malaysia seperti yg dilaungkan PAS dulu2…

    aku yakin PAS tak kan laksanakannya (atas dalil2 yg mereka akan cari dlm al-quran nanti)… sbbnya mereka takut kehilangan undi dari bukan islam (takpun sbb takut kat DAP)… kemudian nanti keluarlah hujah2 (dah keluar pun skrg) bahawa dlm islam, hudud bukanlah segala2nya, malah mungkin umno dipersalahkan kerana memperkenalkan undang2 penjajah 50 tahun dulu sehingga hudud tak dpt dilaksanakan di malaysia…

    padahal hudud ni hanya utk org islam sahaja… malah undang2 islam dan syariah adalah terletak di bawah kuasa kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan tiada kuasa dlm hal ini… undang syariah di setiap negeri dah ada, cuma masukkan beberapa enakmen baru berkaitan hukum potong tangan dan hukuman 100 sebat terhadap penzina… tetapi ini tak dpt dilakukan oleh kerajaan PAS di Kedah dan Kelantan yg mana mereka menguasai pentadbiran kerajaan hampir 100% tanpa DAP dan PKR..

    itupun mereka tak dpt laksanakan (atau memang tak mau buat)… yg kita dengan halangan kerajaan persekutuanlah, sultan tak setujulah… adakah hendak melaksanakan hukum Allah memerlukan persetujuan org lain… kalau betul2 PAS menganggap hudud adalah KEUTAMAAN no.1 dlm islam, dah lama kerajaan berjihad dan berperang utk laksanakannya… tetapi kerajaan PAS sedar hudud bukanlah keutamaan dlm segala2nya dlm islam, malah memajukan ekonomi, menguatkan pertahanan negara, pendidikan dan ilmu serta byk lagi ciri2 negara islam yg wajid dilaksanakan sebagai pemerintah… bukannya hudud semata2.

    nanti keluarlah hujah2 puak tu bahawa sekurang2nya PAS ada impian nak laksanakan hudud, tapi umno..tarakkk..

    seperti aku nyatakan sebelum in,i keutamaan kerajaan untuk laksanakan negara islam berbeza tafsiran dgn PAS… bukan hudud semata2….dan bukan dgn slogan semata2… dan bukan sebab undi semata2…..

    • Payah! berpolimik dengan manusia yang tak faham macam saudara.
      Nah! Kucing angkat semula tulisan ini.
      “Kalau Islam Umno mampu buat sendiri kanun undang2 syariah versi yang lebih baik dari versi Pas, tentu tidak timbul Pas bekerjasama dengan kafir dan lain perkara yang dijadikan isu oleh Umno. Kerana Pas wajib dibubarkan dan wajib bersama parti kebangsaan melayu (Islam) Malaysia. tentu tak lunak nak sebut Umno lagi..

      Nak ulang berapa kali fakta ini”Terimalah hakikat. Allah yang memaksa Pas dan Umno dan sekelian hamba yang mengaku
      beriman supaya kembali kepada pertunjuk Alquran dengan ancaman neraka.”

      Kalau Umno dan Pas bersetuju nak tegakan kanun syariah Islam menggantikan perlembagaan persekutuan tanah melayu (Islam). Apa perlunya lagi kuasa kerajaan negeri.

      Atau adakah kamu nak memaklumkan yang Parti kebangsaan Melayu Malaysia (Umno) ini bukan dianuti oleh orang melayu Islam?.

      Kalau tidak berhasrat untuk mengaku, bererti Umno itulah sendiri yang sebenarnya yang mengkafirkan pemimpin dan ahli2nya.

      Peringatan:
      Jangan anggap apa yang kita tulis ini tidak menjadi saksi terhadap kita ketika kita berhadapan dengan Allah nanti. Itu saja!!!
      Kita tidak mengenal antara satu sama lain dalam polimik ini. Kucing percaya Allah akan pertemukan kita diyaumulhisab. Kalau apa yang kucing tulis ini terkeluar dari landasan aqidah dan kamu yakin apa yang kamu katakan itu terbit dari Ilmu dan amal yang Allah tuntut kita akan bertemu disana…..

      • kita letak isu ni macam ginilah supaya terang sikit…!!!

        kita anggaplah umno memang tak nak buat hudud… habis cerita..yg kita persoalkan dlm hal ini ialah pendirian PAS dlm isu hudud. nak buat ke tak nak buat?.. bila PR dah kuasai kerajaan persekutuan satu hari nanti, apa pendirian PAS dlm soal hudud, itu yg kita nak tau.. kat kelantan & kedah kenapa sampai skrg tak laksana hudud… ini hukum Allah, kenapa mesti tangguh2 hanya kerana ada yg menentang…

        sampai skrg aku pelik, PAS dulu beria nak laksana hudud, tapi skrg dah lain cerita… yg peliknya bila kita attack PAS kenapa sampai skrg takde hukum hudud di kelantan, balik2 kita berdebat pasal pendirian umno pulak….

        lagi sekali aku ulang… UMNO MEMANG TAKNAK BUAT HUDUD…
        so ape crite PAS sekarang… nak buat atau taknak.. hudud ni hukum Allah.. kalau betul itulah keutamaan dlm islam, apalah sgt cabaran dari umno ke DAP ke… patut PAS sanggup berperang kerana Allah utk laksanakan hudud ni…

        alih2 skrg aku tengok dlm isu hudud ni… PAS sama je stage dia dgn umno…

        bukan nak berlagaklah… 4 kali PRU sudah undi aku adalah pada PAS… sbbnya aku yakin dgn hudud yg PAS nak buat… alih2 hudud skrg bukan keutamaan PAS…

        so ape beza PAS dgn umno?… drp bersubahat dgn PAS mempermainkan hudud… baik aku sokong umno skrg…

      • Kamu kalau dikata rakyat yang jahil nampak macam pandai.
        Tajuk kerajaan kelantan nak buat undang hudud ni sudah lama sejak tahun 1993 lagi.
        Kucing tak terkejut kalau kamu tu bangang, sebab ada menteri Umno sendiri pun bangang tak faham apa yang termaktub dalam perlembagaan persekutaun.

        Sebagai sebuah kerajaan negeri dibawah Perjanjian persekutuan. Kerajaan negeri Kelantan mesti mendapat izin dengan kerajaan Persekutuan untuk mengubah undang2 kerajaan negeri.
        Kamu tahu tak! permohonan ini telah ditolak pada tahun 1993 oleh kabinet Tun Mahathir kerana melibatkan pindaan dalam perlembagaan persekutuan itu sendiri. Mesti dibincang oleh Parlimen. Pas tak boleh buat apa2 sebab pas bukan majoriti dalam parlimen.

        Kamu ni biasa tengok atau baca tak apa artikel2 yang ada dalam perlembagaan persekutuan ini .
        Sila buka perlembagaan persekutuan Bahagian 1 dibawah tajuk negeri2, Ugama dan Undang2 bagi persekutuan.
        Bahagian 4 per (3) dan (4) . yang jelas menyebutkan : Badan perundangan negeri (Exco & Adun) tidak mempunyai apa2 kuasa untuk membuat undang2 , kecuali dalam pembicaraan untuk mendapatkan penetapan yang undang2 itu adalah tidak sah atas alasan …(a) (b)
        Tidak boleh dimulakan dengan tiada kebenaran seorang hakim mahkamah persekutuan. Kerajaan persekutuan berhak menjadi satu pihak dalam mana perbicaraan dan termasuk perbicaraan dimana2 negeri.

        Kalau dah permohonan itu sudah ditolak oleh kerajaan persekutuan Umno! Apa yang perlu kerajaan negeri boleh buat?. Melainkan Pas kena tawan kerajaan persekutuan dalam PRU akan datang…

        Atau adakah perlu semua orang Islam beriman berhasrat menegakan undang Islam ini bangun mengangkat senjata berperang dengan kerajaan persekutuan sedangkan ruang perjuangan melalui jalan politik ini masih ada.

        Sebab itu Kucing kata kamu ni bangang melantun lantun…

  19. salam KK……..

    hang jngn dok layan sangat tok arab umngok tu……..
    bukan takat jahil saja……..murakkab lagi…mcm mangkuk tingkat….

    tok arab nie memang jurucakap umngok…….
    pasai tu nampak ngok sangat……..
    woittttttt…….bangang hang tu jangan dok pamir kat sini……
    simpan dlm almari rumah hang…..kan ke lebih afdhal……kah kah kah……..

    moral yg dia dok tunjuk kat sini tu senang saja…….
    dia dah habaq yg umngok tak mau buat hudud……..
    (hang tak bagi tau pun…….kami dah tau bebenor)…..
    tak payah dok besarkan huruf tu………
    senang cite……..yg Islam tunjuk tu memang hangpa semua tak suka……..
    yg suka saja hangpa pulun……
    kalu bab fulus..bab zakat……..nanti dok habaq mai ada ganjaran tu ada ganjaran nie……..siap petik ayat lagi………asnaf yg 8 pun tak tau nak agih……..

    dia tau pulak kata hudu tu hukum Allah…..
    tapi dgn TEGAZs TAM dok habaq yg depa tak nak buat………binatang apakah yg dok putaq belit mcm nie????????>>>>>>>>>>
    sendiri tak mau……dia syok pulak kalu orang tak mau buat sama…….
    lepaih tu dok soal mai pulak……..PAS nak buat ke tidak????????……
    iini lah tahap kebodohan yg nyata lagi terang……………pasai tu aku kata simpan dlm almari kaca…….hari hari boleh tengok…..kah kah kah

    aloo TAM……..
    kalu hang pekak dgn undeng undeng persekutuan…..hang jngn dok tunjuk sangat ngok hang tu………rentikan laa yg dok meratib selama nie……..
    kucing dah tulis panjang lebaq……
    tak payah aku dok tambah……nanti bertambah krosot……..kah kah kah
    kalu tak paham jugak……jom kita pi mengaji dgn aziz bari pakar constitutional law tu………
    kalu bangang jugak…..kita pi mengadap lord ried yg dok masuk mai sini dulu tu……….lama dia menghilang……….
    kalau masih murakkab jugak……..kita pi tanya tok wan det kita………pasai apa dia bagi ‘warning’ dulu tu kat kerajaan kelantan……..
    budak tongong pun tau kalu orang dah bagi ‘warning’ tu mesti ada makna………….
    maknanya dia PAS akan buat kalu tiada halangan dari penguasa………
    maqasid syariyah mesti lebih diutamakan…….
    jadi kelantan terpaksa ‘hold on’ dulu sat……….
    pasai tu hang TAM woiiii tak nampak perkara nie………lepaih tu dok membebel membebal tak tentu pasai……….

    kah kah kah…….

  20. kenapa hendak melaksanakan hukum Allah terpaksa ‘meminta’ keizinan perlembagaan persekutuan..

    ambil contoh acheh, setelah berusaha selama bertahun2 lamanya, akhirnya berjaya melaksanakan undang2 syariah di sana.. itu sbb aku cakap kalau kita mmg bertekad hendak melaksanakan hukum Allah atas prinsip ianya adalah arahan Allah, apalah sgt dgn halangan dari umno dan DAP tu.. tapi jika atas sebab politik, inilah jadinya.. sekajap nak buat, besok taknak pulak.. DAP ehem sikit je dah mengelabah pemimpin PAS…

    apabila kerajaan PAS terpaksa akur pada perlembagaan persekutuan dlm melaksanakan hudud, maknanya PAS sendiri akur dan iktiraf perlembagaan perjajah itu.. nak tunggu keizinan dari kerajaan persekutuan dulu baru nak laksanakan hukum Allah… tapi aku paham, PAS kan parti politik

    lagi sekali aku ulang… “UMNO MEMANG TAKNAK BUAT HUDUD…
    so ape crite PAS sekarang… nak buat atau taknak.. hudud ni hukum Allah.. kalau betul itulah keutamaan dlm islam, apalah sgt cabaran dari umno ke DAP ke… patut PAS sanggup berperang kerana Allah utk laksanakan hudud ni…”

    sila jawab… sebab nak tau apakah undi aku pasa PAS selama ini adalh sia-sia…..

    • “apalah sgt cabaran dari umno ke DAP ke… patut PAS sanggup berperang kerana Allah utk laksanakan hudud ni…”

      Inilah jawapan seorang Islam yang paling bangang dan jahil setaraf kumpulan Abu Lahab.i.

      Pecacai Umngok yang sama dengan golongan kuffar..Yang memag berharap untuk melebelkan Pas itu pengganas seperti Amerika melebelkan Islam itu pengganas..
      Semoga Allah melaknatimu Amin..

      • amin

  21. Tiada yang kekal melainkan Dia.

    Ibarat pantai yang akan berubah pada setiap kali air bah.Tidak siapa yang menduga suatu ketika dahulu kampung ambo pantai sri tujuh, tumpat, kelantan, adalah kuala seluas2nya kuala, Di situlah juga setiap pagi dan petang ambo selalu duduk merenung memandang ke arah laut lepas mencari ilham . Di situlah 30 tahun dahulu kuala yang menjadi laluan utama perahu dan bot nelayan keluar dan masuk pergi ke laut mencari rezeki. Tiba-tiba dengan kuasa Allah s.w.t, kuala tersebut hilang tertutup rapat lalu membentuk jaluran tebing pasir yang indah. Kini tempat tersebut tersohor sebagai tempat rekreasi dan tempat berihat para pelancong. Ambo tak pernah menduga perubahan ini akan berlaku.

    Hanya Allah sahajalah yang mampu mengubahnya. Mudah2han Allah jugalah yang akan merubah, memberi petunjuk kepada setiap hati nurani hambaNya apabila tiba masa yang Dia kehendaki untuk merubahkannya……..kita bersabar dan sentiasa mendoakan akan yang baik-baik jua…….amin!

  22. bro n sis……..

    mcm mana united malays no otak nie nak buat hudud?????……
    dhamir depa memang tak mau……..
    laa nie dok putaq pasai malay sia sia nie ……kena jajah ke dak??……
    maka bagkit laa segala tok alim depa yg selama nie dok tidoq lena….
    gegak gempita laa segala hulu balang dok berletiaq………bersilat sana sini
    segala keling pun bangun bercakap………
    hulubalang keling n mamak yg tua tua pun bangun terkejut……
    depa sokong meletup letup sabda seorang anak keling ntah dari mana dok mai……….

    ropanya malaysia nie sia sia saja dok pi keriyau ‘merdeka’ ‘merdeka’ ‘merdeka’………..ropanya tak pernah dijajah………kah kah kah

    woittttttt arab umno aka pak TAM !!!………
    kalau sejarah negara pun puak hangpa boleh tunggin tebalikan fakta………
    nak heran apa pasai hudud……..hangpa peleche mcm tu saja………
    tak kena ngan selera hangpa……..apa pun hangpa pusin pusau……..yg putih boleh jadi hitam………yg arab boleh jadi melayu……..kah kah kah

    belek belek pi laa sat posting nie…….ada manfaat jugak !!!

    http://nizar-coretanku.blogspot.com/2011/09/umno-perlu-diharamkan-kerana-jadi.html

    kah kah kah………….

  23. nampak gayanya dgn sikap PAS dan konco-konconya skrg ini, takde harapan lagi utk kita melihat tertegaknya hudud di malaysia ni..

    umno mmg taknak buat, tak jadi masalah… PAS ni yg kita sandarkan selama ini, rupa2nya hanya mempermain2kan hukum hudud ni utk memenacing undi sahaja…

    org islam skrg takde semangat jihad utk menegakkan hukum Allah.. lebih memikirkan takut di gelar sebagai pengganas oleh AS (termasuk DAP).. masyaalah…

    apa yg kita dpt simpulkan dlm forum ni, kucing kota dan konco2nya sekarang sedang mempertahankan pendirian PAS utk TIDAK melaksanakan hudud di malaysia atas bermcm2 alasan…

    tp yg pelik mereka tetap salahkan umno… inilah penyokong taksub membuta tuli PAS… apa yg PAS buat mereka sokong… patutnya sama2 kita mengkritik dan mendesak PAS supaya terus dgn prinsip islam mereka..

    inilah padahnya apabila bersahabat dgn DAP… kononnya utk mendekatkan DAP kepada PAS (islam), tetapi yg jadi PAS pulak yg semakin ‘dekat’ dgn DAP…

    sebagai buktinya, lahirlah individu2 spt kucing kota, great chief, pjolor… yg giat menentang hudud secara halus….

  24. salam 1Malaysia aka
    salam TGNA suka.

    habis dah, harapan kita.
    dulu lagi kita dah kata.
    kita nak PAS kuat.
    kita nak UMNO kuat.
    dua2 kuat, baru baguis.
    baguis untuk Melayu Islam.

    tapi apa kan daya.
    PAS dilihat semakin lemah.
    semakin takdak isu.
    bukan isu yang tak dak.
    tapi PAS, tak reti cari isu.
    jadi PAS dah lemah isu.

    seropa nasik kandaq, Kucing Kota, great chief.
    yang dok tulih kat sini.
    pi mai pi mai, tang tu.

    sekadaq dok tak gi, tak gi.

    • kah kah kah………
      tempoyak baru masak nak mai hidang kat sini…….
      tempoyak lama……….

      dgn mat sabu sorang pun ameno pakat habih bercempera habih berteraboq……
      habih semua pakat buka mulut……..
      segala yg dok tidoq pakat terkejut beruk……
      lintang pukang satu negara………..
      anak kelin pun buka mulut…………
      lepaih buka pakat dok kena tibai…….
      ajak debat pun…….tok khalifah besaq kata tak tau sejarah pulak………………
      kah kah kah……..suruh debat saja ngan ahli tawarikh lama…….

      satu isu pun…..umngok tak sanggup nak bertentang mata…….
      pakat habih dok berlaga hang aku……
      pakat fening fening lalat…….
      kalu banyak isu……….
      karam teruih la grombolan tuh……..
      akan basi laa tempoyak tuh………..

      kah kah kah……..

    • sikit tambah daa…….

      mat sabu dah jadi ‘musuh’ baru umngok……..
      mat sabu dah terekam depa………bejabuuuuuuuu…..
      apa pun MS kena di ‘telan buang’……..
      keluar laa rakaman rakaman samaran suara mat sabu dgn ***** ………
      kononya begitu laa…….
      kalu benda betoi???….pasai apa rakaman pun kelabu asap???……
      nampak sangat umngok dah gelabah bewak……
      seghopa keling karam di laut……..ketul garam pun dia buat pelampung jugak……….kah kah kah……..
      last sekali dgn dia dia tenggelam………kah kah kah

      lepaih nie mcm mcm ‘cerita ceritet’ yg akan keluaq……
      akan keluaq….yg MS teruk lah…..tak dak akhlak laa…….
      tak sesuai jadi orang penting dlm jemaah laa…..
      MS bla bla bla lah………

      tak percaya ???……..
      hangpa tunggu tengok……….

      walau apa pun tempoyak tetap dah basi…….
      rempah dah berbau…….
      tok arab tak kan jadi melayu……

      kah kah kah

      • mat sabu ni… kalo berak tengah jalan pun, penyokong2 PAS akan sokong habis-habisan… satu tindakan yg berani dan ada kelainan kata mereka….

        maklumlah taksub katakan…

        umno, parti politik mmglah akan ambil kesempatan bila ada isu mcm gini…
        persoalannya disini, adakah apa yg dibuat oleh mat sabu tu boleh kita terima?

      • salam nasik kandaq.

        bila pulak.
        nasik kandaq ada.
        tambah tambah.

        sekadaq kalu tambah, kena bayaq.

  25. 2 spesis 1 wajah……mereka berdua ini sama. Hati kotor.

    Ambo juga dah jumpa manusia semcm ni 3 tahun dulu. Nak repair dah tak dapat. Dalam ambo dok cari ubat mustajab untuk ubatkan dia tetapi tiba-tiba dia dilanggar lori. Cacatlah muka dia sampai sekarang. Itulah ketentuan Ilahi. Namun menyesal sudah tiada berguna lagi.

    Itulah maksud ambo sesungguhnya Allah sahajalah yang mampu merubahnya di kala kita hambaNya yang lemah tidak mampu berbuat apa-apa.

  26. skrg kita tengok yg menentang pelaksanaan terhadap hukum hudud dan negara islam adalah PAS sendiri…tp di buat secara halus tanpa kita menyedarinya…antaranya

    1) Haji hadi cakap dlm al-quran tiada disebutkan negara islam – padahal banyak ayat2 al-quran menyatakan keperluan untuk menegakkan negara islam spt yg diarahkan oleh Allah

    2) Semasa PAS memerintah terengganu, Haji Hadi menyatakan bahawa hudud tidak penting dilaksanakan kerana ianya hanya 0.001 peratus dari syariat islam – dimana ayat Al-quran menyatakan hudud adalah sebahagian kecil dr syariat islam? dalam sehari kita hanya memperuntukkan 1% shj drp masa kita untuk menunaikan solat…walaupun kecil, tp takde makna jadi org islam kalau 1% itu tidak kita laksanakan

    sama dgn hudud. adakah kalau hanya 0.001% dari syariat islam, adakah bermakna ianya tidak perlu dilaksanakan.?

    3) selain drp kekangan kerajaan persekutuan, hudud tidak dilaksanakan di terengganu pada ketika PAS berkuasa, kerana haji hadi ingin memberi masa utk org bukan islam memahami hudud – apa kena-mengena hudud dgn org bukan islam… hudud hanya dikuatkuasakan kpd org islam sahaja

    4) apabila PAS berkuasa di kedah, MB kedah cakap hudud hanya isu politik shj yg hanya timbul ketika pilihanraya -mmg ia timbul ketika pilihanraya, kerana rakyat beri kepercayaan kpd PAS utk laksanakan hudud… ttp yg nyata hudud adalah bahan politik PAS shj

    petikan kata2 MB kedah ketika itu “kena tunggu Kelantan buat dulu, lepas itu tengok bagaimana hudud diterima pakai dan apakah implikasi pelaksanaannya di Kelantan. Lepas itu baru boleh pertimbang sama ada hendak laksanakan hudud di Kedah atau tidak.” MB juga memberi alasan Kelantan dan Kedah adalah dua negeri berbeza, bahawa hudud bukan keutamaan di Kedah. Kononnya basmi rasuah dan penyelewengan adalah lebih utama.. apa bezanya dgn umno kalo begitu?

    5) skrg pulak tiba2 golongan anti-agama, komunis diagung2kan…

    apa hujah puak2 PAS skrg ni..
    PAS sebenarnya telah menipu kita kononya meperjuangkan islam… tp rupa2nya pengkhianat agama!!

  27. bro n sis……..

    aku kadang tu naik geligeleman dgn puak puak ‘umngok@umPorno’ nie………
    mcm tok arab yg nak jadi melayu ngan kekawang dia di sini nie……
    depa pakat tulis……pakat kata yg pas dah tak minat lagi dgn negara Islam ………
    tapi yg ajaibnya…….
    depa laa yg dok menentang………
    depa laa yg dok hantam………
    depa laa tak sokong pun hasrat n cita cita murni pas tadi…….
    tiba tiba laa nie depa pakat jadi baik….bercakap seghopa tok guru……
    depa dok habaq mai yg pas dah lupakan, tinggalkan perjuangan asal…………
    masa pas dok bercakap nak buat idea negara Islam dulu……depa nie laa yg paling ke depan sekali menentang hasrat tadi…….
    aihhhhhh…….la nie tunjuk baik pulak !!!………kah kah kah…….
    kadang tu nampak melebih pulak………kah kah kah
    bila orang bersungguh sunguh nak buat……..
    puak nie laa yg sentot kepala mcm kora patah tuh………….
    depa nanti bagi laa alasan…….tak sesuai laa…..negara majmuk laa….rakyat belum paham laa…………
    mcm mcm songeh dok ada………..
    nak termuntah aku…..

    sudah laa tok arab ameno woiiii………
    tak payah laa hang dok bersusah payah bagi pihak orang lain……….
    hang jaga melayu hang tuh elok elok…….
    kot kot arab boleh tukaq jadi MIM………

    kah kah kah

    • NK ni kalo kita tak sokong PAS terus dia chap kita org umnolah, org pkr lah… padahal kita kritik PAS ni sbb nak bagi pemimpin PAS dan penyokongnya sedar dan kembali kpd perjuangan asal PAS dulu.. perjuangan PAS yg aku sokong dulu… umno takde kena mengena dal hal ni…

      kita nak fokus dan menuju ke depan, bukan ungkit kisah2 umno dgn PAS dulu2 tu… kalo dulu PAS nak hudud tp umno tentang (kononnya) mungkin ada mahathir masa tu, PAS patut teruskan jugak buat hudud skrg ni, kita tengok balik mcm mana reaksi …

      tapi hudud dan negara islam dah takde dlm perjuangan PAS… apa ni!!!

      sekurang2nya PAS dan PR buat ketetapan dlm piagam PR status hudud dan negara islam yg PAS nak laksanakan terhadap org islam..tapi aku yakin mmg takde harapanlah..

      kesilapan PAS skrg adalah kerana bekerjasama dgn DAP, parti yg secara terang2 menentang islam…

      kalo 20 tahun dulu PAS tak boleh buat hudud, skrg dgn DAP pulak, jgn haraplah… nak sebelum perkataan2 dgn istilah2 islam pun DAP akan bising..

      NK pulak kalo kita mula sebut pasal negara islam atau hudud, mulalah mengelabah… tak tau nak jawab ape.. maklumlah puak2 ni sekarang perjuangan dia dah lain dah…

      islam2 ni bagi diorg tak mainlah… target PUTRAJAYA beb..!!!

  28. salam 1Malaysia aka
    salam TGNA suka, tapi tak mau kata.

    kita lama dah kata.
    Husam patut jadi Presiden.
    yang tua2, yang lama2.
    patut dah pencen.

    tapi, nak tunggu jugak.
    tunggulah.

    sekadaq nak ulang apa yang kita tulih.

  29. Kamu ni tokarabmelayu ,
    tak usah dok pusing keliling lidahlah.
    Kamu dok cari salah PAS bekerjasama dengan DAP tu apasal?.
    Apa kena mengena dengan kamu?…
    PM pun tak sibuk mcm kamu pun….!.

    Umno yang dok bekerjasama dengan MCA, MIC, Gerakan, PPP, parti2 di Sabah dan di Sarawak tu semua molek ke?.
    Umno tak kena tipu ke?……atau umno yang menipu.

    ‘Babok’ Peghaklah kamu ni.
    Dahlah babok (tolol bodoh/tak empok)
    Peghak lagiiiiiii!!!!
    Kau tau dak makna Peghak(bukan Perak)
    Kalau tak tau minta tolong NK jelaskan

    NK, boleh tolong jelaskan sikit tak apa makna manusia Peghak? .
    Ha! nilah dia manusia spesis tokarabmelayu…….

    kan kan kan!

    • salam pjolor !!!……….
      tenk kiu sahabat….. pasai request penjelasan………..

      the word “peghak” nie kalu nak diterjemahkan………
      macam rusa baru masuk kampung laa………
      mcm berok dok kulum “benda” dia….orang tengok pun dia buat tak nampak pun…….bersahaja……..kah kah kah
      mcm bagi kambing mandi……….lari bercempegha….lompat sana sini……kah kah kah
      tercangak sana tercangak sini…….tak tau apebende pun………temberang saja kuat…..
      seghopa baru keluaq dari gua kelam………
      pasai lama sangat bertapa………..
      pasai tu jadi tersangat bengong n bangang……….
      peghak nie adik beradik dgn pekak wailon……..kadang tu buat buat pekak……kah kah kah

      kalu orang tanya……..awat jadi lagu tu??……..
      jwbnya …………..
      bila kerjasama dgn DAP depa kata salah…mengkhianati perjuangan laa……bla bla bla laa……..
      dlm masa yg sama depa dok jadi pencacai dgn puak mca, mic, ppp,. snap, gerakan laa…….dgn tokey judi laa, tokey arak laa……..
      lagi teruk bawa yahudi dok bawah ketiak, bawah dagu depa……hari hari depa dok lurut janggut yahudi tu tak apa pulak nooooooooo???………siap bayaq lagi…….kawan aqrab laa kata kan !!!………kah kah kah
      yang nie depa tak kira mengkhianati perjuangan………
      “hidup melayu”……”hidup arab”………kah kah kah……
      boleh pulak slogan mcm nie nooo???……..

      ini laa yg dikatakan PEGHAK tadi toh…..
      satu lagi…..mana arab boleh jadi melayu……….
      yg nie memang cukup peghak punya………..

      kah kah kah………………………………..

      • salam nasik kandaq.

        hang ni.
        apa yg hang dok merapu.
        3 pagi, hang dok merapu.
        sampai tejoloq.

        orang, 3 pagi.
        tulih clear, bernas.
        dlm keadaan sunyi sepi.

        sekadaq hang kena belajaq lagi.

    • mestilah aku kisah PAS kerjasama dgn DAP, sbb undi aku sebelum ni semua kpd PAS..

      alih2 PAS boleh bekerjasama dgn parti DAP ni…yg mana aku tengok sejak geng dgn DAP ni makin haru-biru agama islam ni dikerjaskan oleh DAP ni…

      yg org kita pulak, asal apa saje parti yg kita buat kita sokong… dulu parti kita cakap bekerjasama dgn parti kafir, kita pun turut jadi kafir…sekarang ni boleh pulak…dan kita pun sokong pulak…

      nak berpolitik pun biarlah ada prinsip… jgn jadi bodoh mengangguk je apa yg parti kita buat

  30. salam 1Malaysia aka
    salam TGNA suka, cuma dia tak kata.

    kenyataan mat sabu.
    betoi tak betoi, bukan isu.
    tapi yg nyata.
    telah membuang banyak masa.

    Kucing Kota, nasik kandaq dan great chief.
    bukang tahu.
    nak menghargai masa.

    sekadaq guna masa untuk……
    tu lah.

  31. wow wow wow!….tq NK, kul 3am pun masih beri respons tuuu!

    Tulah dia lagu, harap sama-samalah kita menafaatkan supaya kita semua tidak tergolong dalam kumpulan manusia peghak. Hati manusia peghak ni satu lagi dia sakit hati dengan kesenangan orang lain. Bercakap dalam bahasa menyindir2 tetapi tak kena pada tempatnya. Kalau masuk majlis buat malu saja. Cakap2nya sumbang. Kalau orang beli kereta camery 2.2 cc baru katakan, dia naik kereta tu dan kata kereta ni baguih. Tapi dia akan bagitau abang ipar aku beli kereta honda accord, lagi bagus katanya……..

    Manusia jenis peghak ni tak boleh buat sahabat. Masa dengan kita dia sokong kita. Tetapi masa dok dengan kem lain berbuih mulut dia caci-cerca kita. Orang mcm ni ada baik tiada. Tak ada tak rugi. Ada merosakkan semata-mata. TQ NK, Wallahualam.

  32. Salam,

    Nasi tambah satu kuah taruh ataih tuloq setgh bendi dua.
    OK kita sambung sembang di kedai kopi.
    Yang boleh aman di M’sia ni senang crita lah…cut short
    Puak sinun tu yg. cop kerih bersilang mau bagi rapat pru13 nnt.
    Depa dok ingat semua rakyat masih lagi peghak waktu zaman
    British dulu bila masuk kpg. speaking english org. kpg. nganga.
    Habih kuat org. kpg. tau yes,no,alright.La ni jgn. dok mai memukat
    org. kpg. dah ceredik dah. Lagu dok cedok mai crita utk. nak coverup
    silap2 bukan dapat yes,no,alright…dapat “””what the f_ _ k you talking about”””

    Pasai Mat Sabu HILANG CRITA PELURU SAMPAI KAT HISHAMMUDIN…
    Potong……Saja la nak tau….ushar mai tgk….

    .

  33. salam 1Malaysia aka
    salam TGNA suka.

    cuma dia tak mau kata.
    takut orang PAS tak suka dia.
    nasik kandaq pun tak suka.
    Kucing Kota tentulah tak suka.
    great chief lagilah tak suka.

    bila depa tak suka.
    nanti kena pencen segera.
    dok tak gi, tak gi pun tak apa.
    nak jadi MB juga.

    sekadaq Husam tak merasa lah.
    juga.

  34. bro n sis………

    yang NI kena baca dulu…….

    kita bercakap hal tibai duit haram pulak aka rasuah akan seleweng aka menipu aka menggelap dlm gelap dan cerah……….

    Perasuah negara, pengkhianat moden ….
    Perasuah dan pembuat hutang negara yang telah menggelapkan wang rakyat secara haram dan jijik termasuk pimpinan Umno-BN harus ditentang oleh rakyat habis-habisan…….

    hangpa boleh cari dari sumber ni pulak

    banyak sungguh depa berutang noo…….
    jenoh sungguh depa biaq tirih…….lubang besaq sangat ke apa??……..
    pasai tu tak berenti………asyik dok tirih saja…………..
    kalu tirih mai kat kat rakyat tak pa laa jugak nooooo??………
    nie tak tau tirih tang mana??………
    tak nampak basah tang mana pun…..kah kah kah
    lepaih tirih tengok temolok depa koi besaq……..
    mcm mcm lagi yg depa dok pebesaq…..kah kah kah
    so jngn dok sronok tak tentu punca bila depa habaq
    ada plan ekonomi baru la….projek baru sana….. sini….sinun…….
    tah apa pa lagi………lepaih tu tengok tengok………berutang maaa………
    lama sangat dah dok pakai baju biru……….
    sampai kati pun senget sebelah………..
    kerih pun tak bersarung lama………koi dok berkarat………
    suruh asah depa penyegan…..baloq liat………
    tu yg kerja malaih nak buat tu……..
    bila nak bergaya…..tu yg depa dok pelangkung rata tempat toh………….kah kah

  35. ralat………

    ralat 1 NI

    ralat 2 sumber

    sorry bro n sis……
    lepaih subuh saja betara guru panggil cari kueh kat luaq……
    tu yg kelamkabut tu…………
    boleh akses dah tu…………

    kah kah kah……..

  36. wakil rakyat india DAP cakap nak tukar bendera malaysia jika PR berkuasa nanti…

    Tuan Ibrahim Tuan Man bantah cadangan tersebut, malah akan mempertahankan bendera malaysia tersebut…

    pemimpin PAS mcm nilah yg kita nak dan respect… bukan membuta tuli menyokong je apa DAP buat…tapi sayang tak ramai pemimpin PAS yg mcm ni…

  37. “Sementara itu, Bernama melaporkan, Dr Asri berkata, hudud belum sesuai dilaksanakan di negara ini kerana keadaan tidak kondusif dan tidak wajar mana-mana pihak menyalahkan pihak lain kerana tidak melaksanakan hukum itu.

    Katanya jika dilaksanakan juga, ia akan menimbulkan ketidakadilan kepada semua pihak dalam masyarakat majmuk di negara ini.

    “Jika ada hukum yang ditegak atas nama Islam tetapi gagal membawa keadilan kepada kehidupan manusia, maka ia bukan syariat yang Allah kehendaki sekalipun dipetik dalil-dalil agama dalam mempertahankannya,” katanya kepada pemberita.”

    PULAKK…. APA PENDAPAT PAS DLM HAL INI… AKU RASE PAS MESTI SERONOK KERANA DAH ADA ULAMA SOKONG DAN DAH ADA ALASAN UTK TIDAK MELAKSANAKN HUDUD DI MALAYSIA NI….

  38. bro n sis………

    mai santai dan baca sat entri nie…….

    GC dan Pak Tam boleh laa bagi idea sikit……..
    budak budak pun boleh tambah jugak…………

    http://motherof3mohd.blogspot.com/2011/09/pergi-mampooss-ler.html

    kah kah kah………..

  39. Salam NK,

    Kalau kita dok besa kerja dgn. US base company.
    Tau apa yg. selalu kita akan dapat.
    Every 1/4,half yearly ada saja perubahan (changes)
    dari top management.Dgn. changes inilah membawa
    ke mercu kejayaan.

    Dok bawah kolot mengajaq kita perasap kerih dgn. kemian limau
    sintok kapok sireh pinang sampai bila pon dok tak gi…tak gi ..tu lah…
    Permulaan dgn. menipu..larat mana nak menipu..lama2
    “”””org. kpg. semua sudah tahu””””

    from the raggea of jamaica
    “””u can fool the people sometime”””
    “””u can’t fool the people all the time”””

  40. akhirnya betul jangkaan aku, tindakan PAS utk bekerjasama dgn DAP adalah satu kesilapan besar…

    DAP tetap menentang hudud… kononnya dgn bekerjasama dgn DAP, PAS dpt mengtarbiahkan DAP supaya dekat dgn islam… tapi porahhh!!!!

    DAP tak pernah makin dekat dgn islam…yg aku nampak PAS yg makin jauh dgn islam…he..he.. lawaklah PAS skrg ni..

  41. http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/hudud-pusat-tiada-kuasa-kelantan-harus-cabar-akta-mahkamah-syariah/

    …sila masuk link di atas yg membuktikan apa yg aku hujahkan pasal hudud di atas adalah benar…itupun kalo betul2 PAS hendak laksanakan hudud….


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 61 other followers

%d bloggers like this: