Posted by: pinkturtle2 | Ogos 12, 2008

10,000 sertai Perarakan bantah buka UiTM kepada bukan Bumiputera

10,000 sertai Perarakan ‘Baju Hitam’ bantah buka UiTM kepada bukan Bumiputera

12-08-2008 12:59:16 PM

(Dikemas kini) SHAH ALAM: Hampir 10,000 penuntut Universiti Teknologi MARA (UiTM) berarak ke Bangunan SUK Selangor di Shah Alam pagi tadi bagi membantah syor supaya pusat pengajian tinggi tersebut, berusia lebih lima dekad, dibuka kepada bukan Bumiputera.

Tinjauan mStar Online mendapati penuntut UiTM telah mula berkumpul sejak 7.30 pagi untuk bergerak secara konvoi – menaiki bas UiTM, kereta dan menunggang motosikal bagi melahirkan pendirian bantahan mereka.

Pada awalnya pihak penganjur menjangkakan kira-kira 2,000 orang sahaja akan menyertai perarakan tersebut.

Perarakan yang diberi nama “Perhimpunan UiTM Di Hatiku” telah menyerahkan memorandum membantah syor tersebut kepada wakil Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Ketika dihubungi sebentar tadi, Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UiTM, Luqmannulhakim Mohamad Idris berkata, pihaknya telah menyerahkan memorandum kepada wakil Menteri Besar Selangor pukul 10 pagi.

“Kami mendesak agar Menteri Besar memohon maaf dan menarik balik kenyataan tersebut (syor 10 peratus tempat di UiTM dibuka kepada bukan Bumiputera),” katanya.

Tindakan susulan termasuk menyerahkan memorandum bantahan kepada Perdana Menteri dan Canselor UiTM akan ditentukan selepas reaksi Khalid, kata beliau.

“Kita telah merancang pelan tindakan secara terpeinci. Susulan fasa kedua dan ketiga akan diteruskan termasuk memohon perkenan Tuanku Canselor (Tuanku Mizan Zainal Abidin) bertitah agar UiTM tidak diganggu,” katanya.

Bercakap kepada media di hadapan pintu masuk Bangunan SUK, Luqmannulhakim berkata pergerakan bantahan hari ini bukanlah atas desakan oleh Naib Canselor UiTM, Prof. Datuk Seri Dr. Ibrahim Abu Shah atau mana-mana parti politik.

Tambah beliau agar isu pembukaan UiTM kepada bukan bumiputera tidak dipolitikkan oleh pihak-pihak tertentu untuk meraih simpati dan juga undi dalam pilihanraya kecil yang akan diadakan nanti.

“Kita melihat ini adalah taktik pihak tertentu menjelang pilihanraya kecil di Permatang Pauh nanti.

“Sekiranya tujuannya ialah untuk itu (politik), maka tolonglah hentikan kerana telah termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan yang ditubuhkan khas untuk Bumiputera,” katanya.

Diminta mengulas mengenai pendapat yang mengatakan percampuran pelajar Bumiputera dan bukan Bumiputera akan mewujudkan satu persaingan yang sihat, beliau tidak bersetuju dengan pendapat itu.

“Saya amat tidak bersetuju kerana telah terbukti seperti apa yang berlaku di universiti-universiti lain setiap kaum tertentu hanya akan bergaul dengan kaum mereka sendiri.

“Ini bukan persaingan yang sihat. Keadaan ini lebih bahaya jika wujudnya perasaan mementingkan kaum sendiri walaupun belajar dalam satu institusi,” katanya.

Tegas beliau walaupun UiTM terdiri daripada kaum Bumiputera sahaja, tetapi para pelajarnya telah dididik untuk menghormati agama, adat dan kepercayaan kaum lain.

Diminta mengulas mengenai pembukaan UiTM kepada pelajar antarabangsa, beliau berkata tindakan itu adalah bagi kepentingan jangka masa panjang.

“Kepentingan kita diperingkat pelajar sekarang ialah agar dapat mewujudkan jaringan hubungan dua hala dengan pelajar antarabangsa pada masa-masa akan datang,” katanya.

Dr. Ibrahim dijadual mengadakan sidang media di pejabatnya di Shah Alam pada pukul 2 petang ini.

Sementara itu, penuntut UiTM yang membanjiri perkarangan Bangunan SUK bersorak melaungkan kata-kata seperti ‘selamatkan UiTM’, ‘UiTM untuk bumiputera’ serta ‘hidup UiTM’.

Mereka juga memegang sepanduk yang bertulis ‘kami pertahankan hak bumiputera’, ‘kami bantah buka UiTM kepada bukan bumiputera’ serta ‘UiTM hak bumiputera’.

Pukul 9 malam tadi, wakil MPP UiTM telah mengadakan pertemuan dengan Ibrahim bagi memaklumkan tindakan mereka pagi ini.

Ketika dihubungi malam tadi, Luqmannulhakim berkata: “Kami komuniti pelajar UiTM membantah keras pandangan (membuka UiTM) sedemikian.”

“Kami mendapati alasan bahawa tindakan mengkhaskan UiTM hanya kepada masyarakat Bumiputera menyebabkan pelajar Bumiputera kurang berinteraksi dan sebagainya adalah tidak benar,” kata beliau.

Malah, pada pukul 9 malam tadi, wakil MPP UiTM telah mengadakan pertemuan dengan Naib Canselornya, Prof. Datuk Seri Dr. Ibrahim Abu Shah bagi memaklumkan tindakan mereka.

Kata Luqmannulhakim, pada pertemuan itu pengurusan tidak menghalang MPP untuk mengambil langkah sedemikian.

Malah, tindakan ini hanya disertai pelajar UiTM, bukannya pengurusan dan kakitangan.
“Kami difahamkan pengurusan UiTM akan mengeluarkan kenyataan kemudian,” katanya.

Perarakan menyerahkan memorandum itu kepada kerajaan negeri merupakan langkah pertama, kata beliau.

“Selepas ini kami akan menyerahkan memorandum yang serupa kepada Perdana Menteri dan kemudian Yang di-Pertuan Agong yang juga Canselor UiTM. Ini akan dilakukan minggu depan,” katanya.

Mengulas lanjut, kata Luqmannulhakim, pihaknya akan menghimpunkan penuntut-penuntut UiTM di kampus induk di Shah Alam awal pagi esok sebelum berarak ke Bangunan SUK.

“Sehingga malam ini (Isnin) kami sudah memperoleh tandatangan menyokong memorandum bantahan daripada lebih 5,000 pelajar dan ia mungkin akan mencecah 10,000 orang esok,” katanya.

Kata Luqmannulhakim, pendirian kerajaan negeri Selangor dan Menteri Besar yang meminta 10 peratus diperuntukkan kepada penuntut bukan Bumiputera dan rakyat asing telah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pelajar.

“Memorandum ini bertujuan meminta beliau (Menteri Besar Selangor) menarik balik kenyataannya kerana bertentangan dengan prinsip penubuhan UiTM sebagai sebuah institusi pengajian tinggi bagi melahirkan profesional di kalangan Bumiputera,” katanya.

Perhimpunan pelajar secara besar-besaran akan diadakan esok di Padang Kawad UiTM Shah Alam seawal pukul 7.30 pagi bagi mendapatkan tandatangan pelajar sebagai bantahan.

Sementara itu Naib Canselor UiTM ketika dihubungi enggan mengulas lanjut mengenai perkara tersebut.

“Maaf, saya tak dapat nak beri komen mengenai perkara ini sehingga Menteri Pengajian Tinggi membuat kenyataan rasmi mengenai perkara ini,” katanya.

Beliau hanya akan memberi komen dalam sidang media khas yang akan diadakan di pejabatnya esok setelah Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengeluarkan kenyataan.

Dalam pada itu, mStar Online gagal mendapatkan komen Khaled berhubung isu ini.

Menteri Besar Selangor mencadangkan 10 peratus daripada jumlah semasa kuota pelajar di UiTM dibuka kepada bukan Bumiputera serta pelajar asing.

Khalid berkata, cadangan itu akan dapat mempertingkatkan kualiti pendidikan dan persaingan di kalangan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) tersebut.

Menurut beliau, syor itu juga dianggapnya sebagai wajar dan tepat dengan usaha UiTM yang mahu melahirkan pelajar daripada golongan Melayu dan Bumiputera yang berdaya saing.

Beliau melahirkan pandangan itu ketika mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr. Halimah Ali dalam sebuah akhbar hari ini yang berpendapat UiTM perlu ‘dibuka’ kepada kaum lain jika ingin mewujudkan persaingan yang sihat.

Bagaimanapun, kata Khalid, cadangan yang dilontarkan ini perlu difikirkan sedalam-dalamnya daripada semua aspek agar tidak bercanggah dengan dasar penubuhan IPT itu dalam melahirkan generasi bumiputera yang berilmu dan berdaya saing.

http://www.mstar.com.my


Respon

  1. AISEYYYY…INI BARU CADANGAN, DAN IANYA SEKADAR ULASAN..DAH HEBOH, BUKAN DILAKSANAKAN TERUS..

    “cadangan yang dilontarkan ini perlu difikirkan sedalam-dalamnya daripada semua aspek agar tidak bercanggah dengan dasar penubuhan IPT itu dalam melahirkan generasi bumiputera yang berilmu dan berdaya saing”

    ..CUBE TENGOK MRSM..DAH LAME DIBUKA PADA KAUM LAIN (10% DIBUKA PADA KAUM LAIN)..APSAL TAK KECOH MASE DULU??ATAS CADANGAN SAPE?..HANGPA TAK PERASAN KA???

    PIKIR LAAA SENDIRI…

    -EX-MRSM AND UITM..-

  2. mmg la baru cadangan tp xkn nk keep on giving…anda da give up mrsm…kami tetap nk mempertahan kn hak kami..ini bkn racism sekadar memperjuangkan hak bangsa sendiri…kaum lain reti jage bangse sendiri…why not kite?????????awk ex uitm…so anda x rase ape2..tp anak cucu kite????

    nak mengemis di negare sendiri ke???

    U PIKIR LAA SENDIRI…..ASSALAMUALAIKUM…

  3. aku nak debat dgn khaled bodoh psl bg bkn bumi…msk aq punye u…..bodoh punye melayu…..x ingat ke dl camne mak bpk die mengemis dl ms omputih pgg tnh melayu….uitm usaha takwa mulia

  4. amboi2..

    udah kenanye batang idung kamu.. barunye mau demo ya…

    wak harep…kamu semua bisa berani demo…bab islam jugak dong… kok adanya turun hari sabtu lepas..depan kantor majlis peguam..? ada ka…?
    berani ka..?

    poodah!!

  5. Ini lah kesannya terlalu banyak makan budi dengan bangsa lain, sehingga bangsa sendiri nak dijual, university lain dah dibuka kenapa yang tinggal yang satu nie pun nak diberi kepada bangsa lain.

  6. khalid ni…kalau nak jadi hero sangat…cubalah bagi cadangan tutup sekolah rendah cina dan tamil untuk perpaduan.

    rakyat selangor…masih belum rasa apa-apa ka?

    baru perintah 5 negeri, macam-macam kerugian yang orang melayu dapat…yang untung kaum yang satu tu jugak…

    Penang dah jadi macam Singapura ke-2, Selangor dan Perak dah tak tenteram lagi, Kelantan dan Kedah akan terkebelakang.

    Inilah akibatnya…kalau dengki lihat melayu lain kaya…tapi sanggup pulak lihat bangsa lain terus kaya…

    korang fikir…kalau kaum lain jadi ketua…dia akan korbankan hak dia untuk kaum korang ke? sorry…

    Jebat

  7. Bangang ini baru idea baca habis-habis jangan jadi seperti giat mara,mrsm dan matrikulasi bukan war-war tapi dah dipenuhi dah……….ini bukan racism .So bangsa melayu sedar lah sikit ini masaalah kedua aje masaalah utama dalam UITM itu sendiri ialah masaalah sosial lebih daripada UNIversiti lain haaaaaaaa! tapi si Khalid tak perlu cakap pasal UITM dan jangan bagi ruang pada orang asing.Kita dah bagi banyak dah…… jadi insaf semua orang Melayu sejak KPT mengguna sistem merit kesemua Universiti utama bahagian professional 60 % hingga 70 % depa bolot.So tunggu apa lagi orang yang dok diatas jangan bengong sangat.Takbir

  8. Jebat……….Jgn terlalu emosional. Bawak banyak-banyak mengucap dan beristiqfar. 10% pun nak kecoh baru peringkat cadangan…..belum buat lagi. klu bab melayu cepat sangat melenting. Tp klu bab agama ALLAH S.W.T tak ditegakkan tak mau pulak melenting. Ingat U**O dan B* nak tongkat langit ke…

    Buka Minda…. Australia yang 10 kali ganda lebih maju pun boleh tukar kerajaan. John Howard sikit punya kuat pe… Tp rakyat Australia ingin merasa perubahan supaya mereka boleh buat perbandingan dan penilaian. Dalam erti kata lain lu PK la sendiri.

  9. TSK

    Saudara janganlah buat kenyataan yang merosakkan Melayu…. Jangan bagi orang Melayu Marah..

    Nanti kita berpaling tadah karang baru tauuuuuuu!

    Cina dah ada UTAR…… itu dah cukup baik dah….

    Hang minta maaf balik.

    JANGANLAH KORPORATKAN BANGSA MELAYU..

  10. nampaknya ruangan ni dah jadi pendebatan kaum sendiri la pulak…. ni la sikap melayu… kalau bangsa sendiri komen, melenting tah apa2, tapi kalau bangsa lain komen angguk je…. kalau takat berjuang untuk bangsa je tak ke mane…. tapai kalau berjuang untuk Islam, insyaAllah…. baru syor kerajaan negeri dah melenting… MB selangor bukannya pembuat dasar IPT… fikir la…. awat hampa semua tak belajar ka hari ni…. cuti ka… belajar pun tak habis lagi tak payah la nak tunjuk pandai… diploma/ijazah pun belum tentu dapat lagi…. takut nanti yang dok lompat sangat tu kena tendang keluar dari U macam si sefool tu amacam… nak kata UiTM tak bela pulak ka…. nak bagi respon apa pun gunalah akal…. jangan bertindak macam budak2…. Sendiri fikir laaaaa…….

  11. TSK

    Engko bercakap ala lagak UMNO pulak….

  12. Tan Sri Khalid,
    dARI DOK SIBUK PASAL UITM TU, APA KATA TUNPUKAN MASALAH UNISEL (IPT MILIK SGOR) YANG SEMAKIN HURU-HARA … BYK MASAALAH KAT SITU APABILA TAN SRI BIAR JE IA DIURUS OLEH ORANG MANTAN MB. JANGAN TENGOK UNIV IRG LAIN … SENDIRI PUNYA PUN TAK TERURUS.

  13. Crowok saya setuju tapi jebat tuu cerita sejarah aje mat salleh yang reka so jangan melenting sangat mana ada cerita tuah dan jebat tak ada dalam lipatan sejarah pun jadi taayah jadi hero.

  14. crowok…

    cukup-cukup lah jadi pembela khalid, dsai dan pkr…

    aku tak kata yang sedia ada, tak buat silap…tapi kalau gang yang kau sokong tu dapat perintah 14 buat negeri…lagi banyak silap yang akan di buat…tunggu

    jangan main serkap jarang ja…yang bagi komen kat sini dah ada ijazah kedua pun…kau yang tak abis belajar lagi kut.

  15. bkn nk melenting bkn nk ape…
    cume rs nye uitm je yg tgl tok org melayu…
    mule2 amik 10..nti2 pak gd tkg kebun pon sume kaum lain da kebas…
    ish2…
    ni mg br usul cadangan…tp bdk2 uitm yg g berarak wt bntahan tu ske ht ktorg la…
    satu dr cara k protes…lgpon ktorg wt dgn aman xde merusuh ape…
    so encik cromok n brani kerane benar bwk betenang ye..

    peace 😀
    idop uitm

    • bodoh, yang budak2 iran tu malays ke??? bumi putera ke???
      gampang anak melayu xsedar diri…
      yang tu bukan 10% ke????
      bodoh punya pak misai…
      ye ye cakap bukan die suruh buat padahal ko tampal notice sana sini suruh beratur kat padang kawat naek bus, pastu suruh pakai baju hitam tu bende????

      bdk2 uitm sudah dipoloitikkan………….

  16. student melayu nie, kalu gi mana2, bodoh melantun2, cut and paste keje org no 1, bangang x ingat, tp kalu nak nyibuk hal org, dia no 1, kot yer pun nak tunjuk hero, siapkan la assignment tu dulu hasil usaha sendiri, yang ko bangang sgt nak marah2 ni apa hal, keje ko dah siap lum? ko grad esok, x tentu lg dpt keje beb, kalu iman x kuat, kot2 ko menyembah-nyembah org yg ko maki dulu nak cr sesuap nasi, sendiri mau ingat la beb!

  17. Saya sokong pendirian pelajar mempertahankan status UiTM tidak dibuka kepada pelajar asing. Saya juga sokong slogan “Jangan pertikai hak bumiputera”. Tapi apakah benar MB Selangor mempunyai kuasa penentu dasar UiTM? Adakah dengan hanya satu cadangan saja semua pelajar jadi panik..? Wahai pelajar UiTM, anda adalah bakal pemimpin dimasa akan datang oleh kerana itu jangan mudah melatah bila diusik. Akibatnya gelas yang dipegang terlepas, jatuh kelantai hancur berkecai……

    • bodoh, yang budak2 iran tu malays ke??? bumi putera ke???
      gampang anak melayu xsedar diri…
      yang tu bukan 10% ke????
      bodoh punya pak misai…
      ye ye cakap bukan die suruh buat padahal ko tampal notice sana sini suruh beratur kat padang kawat naek bus, pastu suruh pakai baju hitam tu bende????
      siap suruh tutup uitm
      tampal notice kat signboard dpn kolej seroja igt orang buta????
      aku masih ada notis 2…
      dan aku simpan….
      mampos la korang uitm….
      ibrahim abu syah sial!!!

      bdk2 uitm sudah dipoloitikkan………….

  18. Melayu xleh maju tanpa keistimewaan n quata..lawak kan..tp tu la hakikat..kita leh je belajaq leklok, jd masyarakat moden..kaum bumiputera negara len xde pon kena sekat pendatang untuk maju..just perlu usaha..tp melayu nk tikam sama sndiri, sekat non-bumi, bergantung kat keistimewaan..tak nak perubahan sket pon..melayu smpai bila pon akan jadi me’layu’

  19. salam utk semua;
    tahniah MB Selangor! kenyataan seorang yang hebat spt tan sri khalid malangnya tidak mampu difahami oleh MPP Uitm itu sendiri. malah ‘org kuat Uitm sendiri kelihatan kurang matang dan agak biadap memberi ulasan kepada tan sri khalid. hayati kenyataan tan sri:
    ‘Bagaimanapun, kata Khalid, cadangan yang dilontarkan ini perlu difikirkan sedalam-dalamnya daripada semua aspek agar tidak bercanggah dengan dasar penubuhan IPT itu dalam melahirkan generasi bumiputera yang berilmu dan berdaya saing.’
    kenyataan ini memerlukan perbincangan secara ikhlas semua pihak; dan akhirnya satu keputusan bersama dapat dicapai.
    Bertindak mengikut fikiran bukan perasaan!

  20. Saya sekeras-kerasnya membantah UiTM dibuka kepada pelajar bukan bumiputera. Kami sebagai pelajar UiTM bukan mudah melatah, pelbagai cubaan untuk buka UiTM kepada bukan bumiputera sepanjang beberapa bulan ini. Pelajar UiTM masih memerhati dan diperlihatkan oleh pemimpin-pemimpin yang masih mempertahankan UiTM saban hari. Dan yang paling terbaru dan menyayat hati apabila seorang MENTERI BESAR sebuah negeri (saya tidak kesah dia dari pihak politik mana sekalipun), tetapi tanpa berfikir panjang menyatakan beliau setuju dengan pembukaan 10% kuota kepada bukan bumiputera. Ini dilihat sebagai satu kelemahan besar seorang MENTERI BESAR yang berstatus bumiputera itu sendiri. Kami sebagai pelajar berharap tiada lagi individu atau organisasi yang ingin mencabar supaya UiTM dibuka kepada bukan bumiputera. Cukuplah! Saya lebih memberi perhatian kepada 10% atau 12ribu pelajar bumiputera yang akan ketinggalan pelajaran tinggi mereka sekiranya UiTM dibuka kepada bukan bumiputera.

    BudakUiTM_6F

    • odoh, yang budak2 iran tu malays ke??? bumi putera ke???
      gampang anak melayu xsedar diri…
      yang tu bukan 10% ke????
      bodoh punya pak misai…
      ye ye cakap bukan die suruh buat padahal ko tampal notice sana sini suruh beratur kat padang kawat naek bus, pastu suruh pakai baju hitam tu bende????
      siap suruh tutup uitm
      tampal notice kat signboard dpn kolej seroja igt orang buta????
      aku masih ada notis 2…
      dan aku simpan….
      mampos la korang uitm….
      ibrahim abu syah sial!!!

      bdk2 uitm sudah dipoloitikkan………….

  21. apa nak menyibuk tentang cadang atau syor tu… siapa yang berkuasa untuk buka kepada non-bumi atau sebaliknya… namun sejak lama dulu orang bukan melayu dah ramai ada di UiTM tu berselindung disebalik bumi sabah & serawak?

    pikiq la juga, bila merit menjadi dasar masuk U, fakulti perubatan UKM yang dulu majoriti studentnya melayu, skrg. pelajar melayu dah hampir jadi minoriti?

    berapa ramai pelajar UiTM yang menggangur akibat tidak diiktiraf? cuba buat survey? Tengok U LimKokWay … pelajar dia macamana? cawangan U ni pun sudah ada di London.

    UiTM perlu pikiq camna untuk diiktiraf bertraf dunia….

  22. salam sume…aku takut yg buat demo ni sume ada tangan dok blkg suruh depa sume tu..bukan apa MB baru bagi suggestion je lum wat apa2 pun..yg depa sume tu dok kecoh sgt tu apahal…belajak sume tinggi2 tapi akai dok pala lutut..x tau brp duit puak umno dok bagi kat ketua depa sume ni..

  23. “Beliau melahirkan pandangan itu ketika mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr. Halimah Ali dalam sebuah akhbar hari ini yang berpendapat UiTM perlu ‘dibuka’ kepada kaum lain jika ingin mewujudkan persaingan yang sihat.”

    “Bagaimanapun, kata Khalid, cadangan yang dilontarkan ini perlu difikirkan sedalam-dalamnya daripada semua aspek agar tidak bercanggah dengan dasar penubuhan IPT itu dalam melahirkan generasi bumiputera yang berilmu dan berdaya saing.”

    BACA DAN FAHAMI AYAT2 KAT ATAS NI..

    -ex mrsm and uitm-

  24. Apa lah budak budak uitm ni.,sekadar cadangan pun dah melenting, apahal pula tanah rezab melayu yang di gadai atas alasan pembangunan tu.tak melentingker ?.kesian org melayu sering di perbodohkan oleh umno tu…Kenapa kita orang melayu terlalu takut bersaing dengan bangsa lain,adakah ini ajaran dari UMNO keparat tu ?Sebab tu lah DEB gagal akibat org melayu tak dapat bersaing dgn bangsa lain. atau lebeh jelas lagi sebenarnya UMNO yang memcorakan bangsa melayu jadi penakut dan bodoh,oleh itu dapat UMNO berkuasa selamanya….

  25. Errrr nak tanya sket, selain isu 10% kuota non-bumi! (Baru Cadangan) isu PTPTN (interest) ada tak bebudak ni ketengahkan?

  26. Kenapa kita perlu takut pada persaingan? Bukan kah cadangan ini akan menjadikan pelajar-pelajar Uitm akan lebih berdaya saing dan maju. Bila cadangan oleh menteri besar selangor untuk membuka kuota kepada non-bumi kepada Uitm dan pelajar mula berpiket dan membantah, empat perkara yang bermain didalam fikiran saya.

    1. Orang melayu sekarang masih lemah, takut dan tidak berdaya saing dengan bangsa lain.

    2. Orang melayu masih lagi merasakan bangsa lain lebih bagus daripada mereka.

    3.Pelajar-pelajar melayu merasakan mereka tidak dapat bersaing dengan pelajar-pelajar bangsa asing.

    4.Pelajar-pelajar melayu merasakan mereka akan kalah pada bangsa asing.

    Jika betul tekaan saya ini, sepatutnya yang patut berasa malu adalah org melayu sendiri, pelajar-pelajar Uitm dan Uitm itu sendiri.

  27. Buat malu saja. Hanya cadangan, dah heboh satu kampung. Kemudian cakap pasal kepentingan Melayu tergadai bla, bla.

    Siapa yang memerintah kerajaan pusat sekarang nie sejak tahun lalu.? BN yang menggadaikan Melayu dan mempraktikkannya. MB Selangor tak ada kuasa untuk mengubah polisi yang sudah ada.

    Low kelas betul budak-budak UiTM, berapa ringgit kau orang dapat ha?

  28. Assalamualaikum…

    Saya salah seorang bekas pelajar UiTM rasa terpanggil utk melahirkan pendapat saya.

    Saya bersetuju dengan cadangan Tan Sri Khalid. Kerna saya merasakan intergrasi kaum kita dapat ditingkatkan dengan tindakan sebegini.

    Kalo ikutkan pengalaman saya yang tak seberapa. Pada awal zaman bekerja, saya telah menyertai sebuah syarikat GLC. Di situ keadaan dia spt UiTM juga di mana majoriti pekerjanya berbangsa melayu. Kemudian disebabkan saya ingin mencuba sesuatu yang baru maka saya telah mencuba nasib bekerja di syarikat MNC sekitar uptown damansara.

    Disini saya telah berpeluang mengenal lebih rapat kaum bangsa lain. Dan spt saya, anda mrk juga sayangkan negara ini dan setia kepada negara ini. Mereka juga warganegara yang patuh kepada undang2 dan sistem perlembagaan negara kita. Sy rasa sudah tiba masanya kita elakkan bersifat kemelayuan terlampau dan kita kembali kepada ajaran Islam yang tidak memandang kepada bangsa dan juga warna kulit.

    Saya tak nampak kesalahan di mana kita berkongsi dengan bangsa lain. Saya berharap ini menjadi PERINTIS langkah murni yang menunjukkan kita, Melayu meletakkan Islam itu lebih dari Identiti kaum kita sendiri yakni Melayu.

    Tidak salah bagi anda yang memikirkan hujah saya ini dangkal dan rasa ini meminggirkan bangsa kita sendiri. Cuma saya rasa tak salah kita membuat KEBAIKAN kepada bangsa lain. Kerana kebaikan itu dituntut agama. Mungkin Selepas langkah ini, barangkali kaum lain juga akan lebih terbuka membuka institusi mrk kepada kaum lain.

    Ini adalah langkah menuju kebaikan jika diambil dari persepsi saya. Di harap komentar saya tidak menyinggung mana2 pihak.

  29. korang ni pun satu hal gak..sy ni x sebelah mana2 pun..cuma lu pikir la sendiri..kerajaan dah kata jgn guna isu perkauman..benda ni sensitive..tp dlm byk perkara org2 ni jugak yg timbulkan soal perkauman..tahukah korang semua setiap hari berita2 yang dikeluarkan baik akhbar atau berita TV memainkan soal perkauman. benda kecil diperbesarkan..cubalah bawak berbincang elok2 mengikut saluran yg betul..ni masing2 nak tunjuk hebat. sekolah tinggi2 sampai U..tp fikiran macam budak sekolah rendah…hampehhhhhhhhhhh

  30. 10,000 yg g demo nanti tinggal 1000 je yg lulus cukup makan 10%.9000 dok perabih duit loan,dgn duit mak bapak diaorang..
    Daripada 1000 yg lulus nanti 100 je yg yg jadi tauke (10%) yg lain makan gaji dgn majikan asing..
    poooraaah lah nak belajaq pun takut ka dgn org asing..umno serupa jugak

  31. aper laaa.. ni baru cadangan…perlu dibincangkan lg dr sudut ilmiah dan akademik.. yg korang dok meracau kat tepi2 jalan tu wat per??? assignment dah siap ker lom??? brp plk duit poket korang dapat gi sana??? mcm org tak skolah.. dulu bila org buat demo korang kata beruk.. skrg korang tu aper????? kan mmg ramai sabah sarawak masuk tak dek masalah pun..

    ini adalah wake-up call pd semua pelajar UiTM jgn dok senang lenang. jgn ingat masuk sana tu sebagai satu keistimewaan bg korang semua.. aku pun x-itm. kami belajar susah duit pun takder..kena keje pd waktu mlm.. korang senang PTPTipu pun dapat korang buku pun tak nak beli aper… aa dok enjoy…chating pas tu dating kat tasik s.alam.. tak malu ker…

    x-itm.
    itm tetap dihatiku forever…

  32. Aku pernah dengar satu ceramah kat USJ. Perjuangan yang mengutamakan bangsa dan kaum adalah menyimpang dari ajaran Islam. Andainya bangsa adalah matlamat perjuangan; pastinya Nabi Muhamad s.a.w org yang pertama memperjuangkan bangsa arab terlebih dahulu.
    Aku bersetuju UiTM x perlu dibuka kepada bangsa lain tapi pandangan MB perlu dinilai dari aspek yang betul. Memperkasakan UiTM untuk masa depan juga perlu diutamakan. Kita perlu berani bersaing jika ingin maju, bukan sekadar jaguh kampung.

  33. Dulu masa Mat Kerismudin tu buka 10% kemasukan bangsa asing ke MRSM, budak Melayu
    mana pun tak kecoh sebab Mat Keris ni daripada parti UMNO yang memperjualkan Melayu, so tak adalah DEMO, tapi sebabnya TS Khalid didalam PKR dan walaupun dia MB Selangor tapi budak2 Melayu ni besar kepala,.. DEMO konon. Tahap Social di UITM tu teruk dibandingkan dengan universiti yang mempunyai kaum kaum bukan Melayu Tegar. Pergilah kutip duit DEMO kat Mat Taib-seorang dapat RMxxx. call pej. Mat Taib.

  34. Buat malu kaum melayu je. Kesal dgn tindakan mahasiswa hadhari haprak di atas tindakan melampau buat demo, kalau orang kutuk nabi muhammad s.a.w tak ada pula depa mengamuk, apalah bodohnya. Bahasa inggeris utk sains dan matematik ada buat demo ke? sains mara dah dpt 10% kuota utk bukan bumi, ada buat demo ke? Hang pi belajar dulu betui2, bagi lulus jangan jadi drop out university dah le. Duit PTPTN tu duit dari KWSP orang ramai, tau tak? Aku bayar KWSP bukan utk buat DEMO. Ada akal kena fikir, marah melulu tu tak baik, itu perbuatan syatan terkutuk, nak ke kita masuk dlm golongan ini?

  35. Jebat nih memang otak kampong ulu ketinggalan zaman.Sudah 50 tahun bebudak melayu dok bercampur sesama sendiri daripada zaman Rida hingga ke uitm tak pernah berani nak campur dgn bangsa lain lain.Itulah yang membuat otak melayu jumud,terkebelakang dan semakin belakang dan yang teruk sekali takmahu ambil tahu rahsia apakah yang di amalkan olih pelajar bangsa lain yang selalu memenuhi “First class honours” dan top studen di university2 terkemuka di dunia .DI local Us tak payah cerita tiap tiap tahun depa bolot hadiah hadiah cemerlang.Buka lah mata sedikit jebat oooiii.

    Hang tengok sudah bangsa mana yang ramai di Oxford,Cambridge,MIT,Harvard dan lain lain “U” yang top di dunia kalau tidak anak anak cina dari malaysia ini.Takkanlah m,elayu tak teringin nak tahu apakah rahsia rahsia kecermelangan mereka ini.

    Berepa ekoq kah anak bumiputra yang dapat belajar diinstituisi seperti ini.Setakat cemerlang sesama melayu tak bawa kemana beb!!!!!.

    Saya cabar Vice Chancelor UITM Abu Shah itu bolihkah dia masukkan anak anak melayu dari uitm ke Harvard,MIT,Oxford atau Cambridge buat ijazah lanjutan seperti ramainya anak anak bangsa lain dari malysia ini yang ada disana sekarang.

    Kalu tak bercampur sampai kiamat;ah melayu tu “will remain KOLOT” Pi pi mai tang tu juga.

    Panjang umor Dato Khalid dan majulah malaysia.

  36. kalau di buka utk. bangsa asing pon sy ingat depa pon tak mau masuk..low class..dan ramai melayu bodoh dlm. uitm tu..sampai tak mahu buka minda lebih luas dan fikir masak2 semua nie hanya lah gimik politik umno yang dah karat(tunggu masa jadi tukun dlm. laut)

    mak pak hantar pi balajaq..hampa pi demo plak..uitm melayu bodoh,baaaaaaa ngaaaaaaang
    sebab tak dak fru di situ saja….kalau ada baru ada akai….mau tanya la pasai apa tak dak fru…
    lu org. bodoh mau pikir lah sendiri..

    saya ni melayu..tapi suka bersaing dgn. bangsa asing..

  37. Betul tu, benda ni kecik je baru cadangan, dah budak-budak tu buat demo. Ini semua ada dalang di sebaliknya, siapa lagi kalau bukan orang UMNO/BN. Sudah le tu, budak UiTM pun janganlah jadi barua untuk UMNO/BN. Pergi le belajar elok-elok. Aku pun dulu ditaja oleh MARA, jasa mereka tetap dikenang. Cuma UMNO/BN yang mempolitikkan benda ni. Bukalah minda anda sekalian wahai bangsa Melayu, jangan dok jadi katak bawah tempurung. Insaflah….

  38. Sahlah UMNO/BN memperalatkan budak-budak UiTM, kesian aku tengok. Bila pengikut PR buat demo, sibuk polis dan pemimpin BN bagi amaran jangan buat demo jalanan, ini bukan budaya kita. Tapi sekarang ni, UMNO/BN galakkan pulak budak-budak UiTM buat demo. Memang sah UMNO/BN ni munafiq, laknatullah. Wai lukum.

  39. TV3 suku pun jadi alat propganda UMNO/BN. Akhbar Utusan Meloya dan Berita Hairan pun jadi barua. Sudahlah, rakyat Malaysia bukan bodoh macam puak UMNO/BN….

  40. Yang TSK pandai 2x bagi cadangan yang tak membangunkan ummah melayu islam ni apasal?

    “This is not business, where u can appoint consultant from variuos races to achieve your target compeltion. Please no trial and error is allowed.”

    Kalau betul2x nak wujudkan keharmonian kaum, engko x layak nak bagi cadangan walaupun engko sekarang ni MB, ex ceo Guthrie, ex PNB deputy chairman dan entah apa2x jawatan lagi yang engko pegang.

    engko kena pikir….sebagai seorang melayu miskin yang umah nak roboh, miliki anak ramai, makan pun tak cukup, nak basikal buruk, bumbung umah bocor, uzur, mata kelabu…tapi hati cerah.

    Kat mana dia nak sumbat anak2x dia yang ramai nak sambung belajar…..??? cuba Ybhg TSK pikir…kat mana….UiTM laaa…..mana lagi…abis kalau orang lain penuh anak dia nak pi mana? UK, US, AUS, NZ …..tu anak2x hangpa boleh laaa chek ooi…

    aduh penatlah aku nak marah hangpa….tu yang kata ilmu allah ni luas…kalau dah cerdik sikit jgn ingat kita ni dah cukup bijak….sekarang terima padahnya….

  41. ITULAH DIA..LAIN KALI JGN CEPAT MELATAH..AKU DAK UITM, RASE CUKUP MALU BILE STUDENT2 BUAT PERARAKAN YANG TAH HAPE2..”TUANG KELAS” DAH SATU HAL..asiignment da siap ke? test2 da prepare ke?

    TAN SRI KHALID CUME DIMINTA MENGULAS..DAN HANYE CUBE MENCADANG..BELUM ADA HITAM PUTIH PUN LAGI..”ON PAPER” PUNYA CADANGAN PUN BLOM ada LAGI..

    YANG DIHEBOHKAN ADELAH “WORLD CLASS UNIVERSITY”..TAPI MACAM NI KE?? DGN KAUM DALAM MALAYSIA PUN DA TAKUT, NAK PEGI SATU DUNIA..KAMON ARR..AKU DA RASE DUK DALAM MRSM, UITM N UKM..SO, AKU NAMPAK APE BEZA STUDENT DLM UITM N UKM..

    JGN BUAT MALU UITM, BUKAK MATA SKET..

    p/s-aku tak menolak, juga tak menyokong cadangan tersebut, yg penting kajian mendalam perlu dilakukan dari pelbagai aspek..yg penting usaha mertabatkan kaum melayu islam perlu diteruskan..

    nak tanye sket, sepanjnag 50 thn “BE END” perintah, adakah dasar DEB berprinsipkan “serampang dua mata” dah tercapai?? adakah ekuiti melayu islam bumiputra dah tercapai?..huh!!!

    -ex mrsm n uitm-

  42. hello abang faerrin…statement engko x ubah macam najib….pengecut yang berangan nak jadi PM. Bila dah jadi….Rosmah yang memerintah….

    ada cadangan,
    ada sokongan,
    ada yang lantang,
    ada yang bangkang.

    aku sokong Pakatan Rakyat,
    katanya mendokong amanah rakyat,
    tak percaya isu liwat,
    bukan bermakna aku bukan hang jebat.

    bumi merdeka islam terlaksana,
    bumiputera teras bangunkan bangsa,
    hak kami jangan di tanya,
    kerna kamu makmur bahagia.

  43. Itulah tahap IQ 10000 peserta demo uitm dan Brahim misai, sungguh dangkal. Si Kardi dah terserlah kedangkalannya bila kata IPP tak ada kaitan dgn minyak, ini si Brahim pulak sedap je mulut kata orang macam kerbau dicucuk hidung.

    Ibarat kata orang tua, mendengar guruh dilangit, air tempayan dicurahkan. Belum ape ape lagi maa. Nak tukar akta university bukan senang, nak kena undi dulu dlm parlimen. Masa minyak naik dulu, sapa yg undi sokong supaya dinaikkan, tidakkah jua-juak umno? Fikirlak sikit dgn otak yg IQ tak beberapa baguih tu.

    Patutnya Ibrahim misai tu kena minta maaf dgn TS Khalid. Suruhlah Brahim tu cukur misai, itu bukan sunnah nabi.

  44. Itulah anak anak melayu baru orang buat cadangan, pendapat dia orang dah heboh satu negara palu dan canang nak berdemonstrasi bantahan.

    OOOiiiiii anak melayu sedar lah sikit jangan cepat emosional berfikiran bebudak sekolah nengah.Please wake up matang lah sikit pakai otak didikan UITM itu balas balik dengan bernas “Why you are wrong Dato Sri khalid”.Ini tidak asyik nak melalak melolong macam budak hinmgusan.Sudah jelas lagi bersuloh jadi alat mainan orang orang politik.

    Aku dulu pong studen MARA juga masa tu hampir 100 persent lecturer dari bangsa bangsa asing dan kami di dedahkan berbagai pendapat berbeza didalam suasana serba kekurangan untuk kebaikan kami.Sebab itu pelajar MARA 25 ke 30 tahun dulu memeliki kepintaran universal dan sangat creative dan jauh lebih maju dari bebudak UITM sekarang.Dengan singkat otak bebudak UITM sekarang dahlah kampong bawah tempurong pulak.Sempit.

  45. Ape le bebudak UITM @ para penyokong melenting tak tentu fasal ni? Itu cume cadangan. Cadangan lak dari Khalid MB Selangor. Bukan cadangan Khalid Nordin Menteri Pengajian Tinggi. Bukan cadangan Pak Lah PM Malaysia.

    Ienye cume cadangan dari seorang yang tak punya kuase dalam perkare berkaitan. Tapi awak semue melenting. Sape le dalang di sebalik bende ni semue. Kesian bebudak UITM…

  46. Assalamualaikum,saudara2ku sekalian.

    KOMPETETIF (berdaya saing)
    sbg graduan, tak mahu ke kita melatih diri masing2 dgn sikap suka bersaing? bukan bersaing utk perkara yang dilarang, tapi bersaing dlm perkara yang sihat, cth : dlm pelajaran & karier apabila menjadi graduan kelak.

    Sampai bila kita hendak duduk dibawah tempurung, gah sbg jaguh kampung?kadangkala kita perlukan kaum lain utk dijadikan contoh.Contoh yang kita semua tahu, org CINA rajin dan bersungguh2.org INDIA pula handal dlm Medical & law. cuba ambil diri kita dan compare dgn derang semua.cabar diri kita.

    Jgn terlalu mengharap dan merasa terlalu SELESA dgn keistimewaan MELAYU yang kita miliki.

    Andainya cadangan ini diterima, jgn melenting. Anggaplah ini cabaran. Jadilah yang TERBAIK DIKALANGAN YANG TERBAIK.

    p/s= lgpun cuma 10% je.sama mcm MRSM which gonna be a HEALTHY competition.nanti waktu nak mencari kerja pun, derang bukan kira melayu ke tak…tapi KUALITI & KELAYAKAN kita yang diambil kira.

  47. kawan2 semua…semangat betul…jom kita demo turunkan terus kadar pinjaman PTPTN kepada 0%…ni baru real kawan2…

    setakat demo perkara yang baru cadangan…lagipun MB selangor tu bukan ade kuasa pun nak ubah dasar UiTM…

    nampak sgt ler korang ni dah jadi alat pihak tertentu…NC korang tu pun satu hal…melatah jugak…tak profesional langsung…harapkan misai jer tebal…huh…

    jom demo turunkan kadar pinjaman PTPTN kepada 0%…kalau betul korang semua berani ler…

  48. Sebelum melenting UiTM dah dimasuki oleh kaum lain, Sedang tenaga pengajarnya pun lebih 10% bukan bumiputera. Tanpa perkauman mendidik anak bumiputera serta UiTM memberikan biasiswa kepada mereka.

    Bangsa Non bumiputera yang berkhidmat diUiTM tidak selesa dengan situasi ini sedang mereka tanpa prejudis memdidik kita

    Aku cadangkan UiTM kembali ditadbir oleh Majlis Amanah Rakyat .Terkenang Lecture Aku seperti Saw Eng Kar, Teh Ah Kaw. Mereka lebih melayu dari budak budak Melayu
    UiTM. 10% TAK LEH 0.5%- 5% PUN DAH ADA KAT UiTM.

  49. Aku secara peribadi x menyalahkan sngt bebudak UiTM nie….coz depa nie masih budak2. Mcm budak kecik bila diambil gula-gulanya, sure dia cepat melalak. Padahal kita x bagi dia makan gula-gula takut rosak gigi. Dalam kes nie, bila ada yang dok api-apikan mereka, depa mulalah naik angin kononnya.

    Sekadar renungan : Allah x tanya kita kat akhirat nanti kita bangsa apa, tapi tanya kita beramal x dgn suruhan agama kita…… So, x perlu asobiah sngt.
    dr: x-mrsm but not x-uitm

  50. wow…terkezut sy….tgk org melayu skrng ni dh lupe daratan…..woi renung le skt…..hayati le kaum melayu……skung dh sng nk hentam kaum sendiri lak……buat ape world class tp org melayu jd peon….mcm kt singapore…org melayu standard pengemis jer…..bolo punye pengkhianat bangsa…..hidup melayu…..ye le pkr kan……kroni yahudi…..brp lyer yahudi byr korang yang skg pkr…bodoh punye islam yahudi……ckp kt aq anwar mcm x prnh mkn rasuah jer……ingat bangsa 2 melambangkan agama..rasul pun perjuang bangsa dan agma..buktinye nye rasulullah satu kaum muysrikin n ansar utk selamatkan madinah….dr yahudi…..mampus le klo korang terase…janji aq dh bele bangse aq……jgn heran 10 thn lg…aq tgk malaysia tkr name jd cindiasia n pengeksport babi plg tinggi kt dunia….time 2 jgn menyesal…mknle babi2 pakatan rakyat…sekurang2nye sekorup-korup umno…..bangse melayu x prnh digadai…bkn mcm pas…menteri bsr sbg boneka dap…….i2 islam bodo…..mcm zmn dl2 bile raja hye jd boneka penasihat omputih…janji diorang dpt bls dendam……

  51. Adegan Budak UITM (18 SX Pix)

    Semalam aku ke kedai kopi bersama sama rakan ku yang seorang pucuk pimpinan PAS negeri yang aku diami.

    Di kedai kopi (restoran) tersebut kami duduk semeja dengan beberapa pakcik (hardcore UMNO).

    Dalam duk sembang isu tempatan , berita Bernama di TV menayangkan Demo Bantahan Cadangan (suggestion) MB Selangor tentang UITM. Beberapa student diteruramah.

    Antara isi teruramah

    Bla bla bla , dam dim dam , bla bla bla , dum dim dem , UITM benteng terakhir melayu . Bla bla bla , MRSM , Biasiswa dan bla bla non bumi sudah boleh masuk.

    Pengkhianat Bangsa , bla bla

    *Dalam hati aku teringat KJ kata orang berdemo ni beruk jalanan.

    Anyhow nak jadi cerita one of the pakcik tu kata “tengok tu baru memerintah negeri dah mengkhianat negara, Camni nak jadi pemerintah , habis melayu tergadai”

    Aku terdiam , aku lihat muka member aku , dia angguk (bagi signal) , so aku angguk balik.

    Aku tanya pakcik tu , “apa maksud benteng terakhir”

    Dia jawab ” tu la ko ni tak ikut perkembangan semasa , benteng terakhir yakni UITM tulah yang tinggal utk melayu”

    Aku tanya balik ” habis mana pi benteng benteng lain”

    Member aku (pucuk pinpinan PAS) mencelah ” la ko ni “bengap” betul , benteng lain semua dah pecah cam bebudak UITM tu kata , semua gara gara BN , Kan BN pemerintah Malaysia sejak 50 tahun dahulu”

    Semua terdiam.

    Aku senyum , member aku senyum , kami dua saling angguk mengangguk.

    P/s – nasihat aku kat adik adik aku kat UITM , depa bagi duit suruh demo , ambil aja , abang sebagai pembayar cukai , redha duit kami tersebut utk adik adik. Bukan apa kami faham klu adik adik tak ikut arahan mereka , susah nanti. Cuma time klu dah boleh mengundi , undilah ikut akal .

  52. huhu, nk tanya budak2 UITM..Brape byk bdak2 korang yang masuk uitm gune pkai kabel? talian hayat la, tu la ni la..berita harian ade kuarkan berita ttg 45rbu org xlyk masuk U, so bile di analisa blik, 30rbu tu lagi btter dari yg dpt masuk U..syg…mereka2 30rbu ni dipinggirkan..tatau nk pegi mane….So kalau UITM nk maju bersaing ngn U lain, JGN BAGI BUDAK2 BODO YG XLAYAK LANGSUNG MASUK!! Sbb mereka, budak yg dpt 8A1 xleh masuk U!!! dan org yg tlng mreka2 yg xlayak ni masuk U, aku anggap diaorang sama ngn binatang….klu xcaye, semak la result spm diaorang..ade yg xlayak..bi pon dapat 8, bm dpt 7, math dpt 8..yang jadi mangsa UITM DUNGUN!!

  53. balik semula ke matlamat dan tujuan asal penubuhan Uitm itu sendiri..harap maintain kan matlamat tu..

  54. NAMPAK TAK BANNER PMH…PERSATUAN MAHASISWA HADHARI patut la budak2 uitm ni bodoh sangat….

    camni lah…belajaq baik2 tapi ingat jangan lebih2 kerna TERHAD.

    dan kalau nak demo…demo lah tiap2 hari keriau sana keriau sini..lama2 pandai la ..jadi lah macam berok jalanan…..

  55. bebudak UiTM skrg memang bodo pon… x sama cam bebudak ITM dulu yg. demo minta taraf U. Nie demo takut nak bersaing pulak…. camna nak muncul U bertaraf dunia kalau U nie khas untuk satu bangsa sahaja…… x ada satu U di dunia ni khas untuk satu bangsa shj. melainkan UiTM yang VC nya cakap cam orang bodo aje.. hehe.

    Tengoklah sekeliling anda, U2 lain tu bebudak Melayu x boleh bersaing ke dengan bebudak lain bukan malay? 10% kouta pon kecoh satu dunia… tu belum bagi ikut merit macam mahazalim buat kat U2 lain tu….. itu lah bebudak melayu yang kurang cerdik punya mentaliti sbb tu dpt dok belajaq kat UiTM sahaja…..

    Bebudak cerdik dari MRSM yang telah sekian lama bersaing dengan 10% bukan melayu…. x masuk UiTM, tetapi majoriti berjaya dihantar belajar ke luar negara atau local U yang ada non malay…. tengok semua mereka ini macam mana?

    Nilai sendiri kejayaan mereka, bukan macam bebudak bodo UiTM tu…. dok bawah tempurong, nampak sangat tak cerdik, akai x ada….memalukan…. hoi 10,000 memalukan melayu aje…. baru cadangan nak demo, haprak!

  56. wahai budakuitm_6f,betoi betoi bodoh, tak dak daya saing punya olang. Malas takut bangsa lain lebih cerdik dari dia.
    Pemikiran ini macam patut balik afghanistan da tnam unga popi, jual ganja lol, 10% pun tak bolih saing, macam mana mau “go gobal” lebih baik ” go kampung”
    Attitude =100% sukses, if don’t change UiTM will be a TEMPURUNG for all bumiputras

  57. wei…

    orang bukan bumi tak minta pun…apasal orang melayu baik hati sangat….

    sebenarnya khalid ni…tak sesuai pun jadi MB Selangor…cakap pun tak berapa terus…selalu tersasul dan pakai teks ja…

    dunia aku terlibat dengan bukan bumi…golongan ni bukan boleh bagi peluang…depa jenis bagi betis nak peha…

    kalau mula-mula bagi 10%…10 tahun lagi depa minta lebih…

    sedar-sedarlah wahai melayu…kat Malaysia yang asalnya Tanah Melayu ni…dah banyak yang hilang. kalau ada pun yang tinggal hanyalah Keretapi Tanah Melayu ja…

    so…sudah-sudahlah beri hak kita kepada orang lain. banyak cara lain nak meningkatkan persaingan…

  58. Terimalah kenyataan bahawa UiTM le ni menjadi pusat maksiat dan pelacuran.Kalu ade orang asing dapat rasa orang asing pulak jadi pelacur dapat tutup pelacuran yang dilakukan oleh bumiputra tu…he..he tapi tak semua cuma kebanyakannya

  59. alah nak cari isu untuk relate kat Permatang Pauh..nak bagi bad name aje…hangpa ikut lenggok buat apa???

    ini untuk jadi modal keluar paper nak buat propaganda orang permatang Pauh je…hangpa semua tak boleh tafsir ka????

  60. Bersatu kita pelajar UiTM
    Kita bangsa perkasa
    Taat dan setiaku untuk negara
    Penuh semangat waja

    Kita jangan mudah terlupa
    Pengorbanan perjuangan anak bangsa
    Kita jangan mudah terleka
    Kemajuan keamanan yang ada
    Kita berterima kasih pada pemimpin negara
    Kita rasa penuh bersyukur
    Kerahmatan kemuliaan dariNya

    Kamilah pendukung pewaris bangsa
    Kamilah pendaulat bangsa Malaysia
    Kamilah pelajar berwawasan
    Untuk negaraku

    Petikan lagu Wawasan Setia Pelajar UiTM

  61. kalu buka 10% pun x ada non bumi yg cerdik nak masuk, yg masuk pun yg tak berapa cerdik… tu pon takut nak bersaing… bodo punya anak Melayu, memalukan…

  62. Semalam aku keliru dengan berita studen UITM tak puas hati kat statmen Khalid. Aku ingatkan Khaled Nordin nak buka UITM kepada non Bumiputera.

    Lepas tu baru aku tau cadangan tu datang dari Khalid Ibrahim, MB Selangor. Kalau gitu tak payah melenting la. Sebab, bukannya cadangan Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi. Khalid Ibrahim mana ada kuasa nak ubah polisi UITM.

    Tapi malamnya aku terkedu menonton buletin utama tv3. Betapa tidak, Prof. Khoo Kay Kim kata studen non Bumi tak berminat nak masuk UITM tu. Betul ke ni? Kenapa? Teruk sangat ke UITM tu?

  63. Best berdebat pasal topik ni….
    (wpun ada yg beranggapan ini isu PK Permatang Pauh).

    Mengkritik bangsa sendiri bukan bererti kita derhaka atau pengkianat bangsa. Kerana sayangkan bangsalah kita menegurnya…..

    Sungguh sedih melihat komen Saudara Azroy….
    Kalu betullah nabi memperjuangkan bangsa, silalah bagi satu ayat Al-Quraan atau Hadith yang mengiayakannya. Sesungguhnya di Madinah tersebut ada bangsa yahudi yang telah memeluk Islam. Kalu nabi memperjuangkan bangsanya, for sure Islam tidak akan dianuti oleh bangsa-bangsa lain di dunia ini.

  64. Buat Azroy,
    Jangan buat tuduhan melulu kpd Nabi Muhammad dgn mengatakan baginda perjuangkan bangsa, baginda memperjuangkan agama islam. Tuduhan keatas Nabi itu berat hukumnya jika nabi tidak berbuat demikian, bertaubatlah sdr azroy.

    Malaysia belum lagi jadi pengeksport babi, yg hang kecoh kenape. Tetapi malaysia telah jadi pengeksport arak, hub judi di asia dan juga hub gro di asia. adakah ini dibawah pemerintahan PKR. ada otak, fikir-fikir kan lah….

  65. Azroy, hang ni macam Yahudi mabuk, menulis ikut nafsu bukan ilmu. Baik hang bertaubat segera. Jangan nak hina Nabi lak dalam hal ni. Hang tu sapa, umat UMNO/BN ka? Insaflah.

  66. Bersatu kita bersatu
    Menolak pemimpin penipu
    UMNO terus buntu
    UMNO tak tau malu

  67. KENAPA BENGGAP AMAT BEBUDAK UITM NI. CADANGAN TAK SEMESTNYA MENJADI. KHALID SENDIRI DAH KATA ITU HANYA CADANGAN DAN PERLU DIPERHALUSI LAGI SEDALAM-DALAMNYA.

    TAPI APA YANG TERJADI DI MRSM BUKAN SEKADAR CADANGAN TAPI DAH JADIPUN, TAPI MANA PERGI NYA BEBUDAK BENGGAP TU SEMUA? KENAPA DIA ORANG SERIBU BAHASA. NAIK MELOYA TEKAK AKU TENGOK BANGSA AKU NI YANG TAK TAHU LANGSUNG MENILAI SESUATU ISU.DAHLAH TU MACAM BANGGANG SANGAT.

    AKU DIFAHAMKAN YANG SELAMA INIPUN CADANGAN SEPERTI YANG KHALID SEBUT TU DAH DI BUAT LAMA DULU LAGI. SEPERTI YANG KITA SEDIA MAKLUM KAUM CINA TAK BERMINAT NAK MENUNTUT KAT UITM TU.

    UITM KELAS NYA LEBIH RENDAH DARIPADA KOLEJ-KOLEJ YANG ADA DINEGARA KITA NI AGAKNYA ITU PANDANGAN ORANG CINA PADA UITM

    BETUL JUGA PADA PANDANGAN AKU, APA YANG KAUM LAIN TENGOK KAT UITM TU. TENGOK PADA DEMO BODOH PADA HARI TU PUN ORNG DAH TAHU YANG PENUNTUT UITM NI MEMANG PEMIKIRAN TAK KELAS DAN BENGGAP PULAK TU…. ,MUDAH DIKOTAK-KATIKAN DAN MUDAH DIBATU APIKAN OLEH ORANG YANG BERNIAT BUSUK. TAPI DALAM HAL YANG JELAS PERLU DITENTANG MEMBISU SERIBU BAHASA.

    KAU ORANG SEMUA TAK TAHU KE ATAU PEKAK KE ATAU TAK ADA MATA ? ISU MAKSIAT DAN MACAM-MACAM YANG ADA KAT KAMPUS KAU ORANG TU KENAPA DIAM KAN AJE?
    MALU,MALU,MALU!!!!!!!!!!!!!!

  68. tak de kelas bebudak UiTM la ni… hampas betui, studen U konon tapi 10,000 x ada akai… buat demo melulu, konon pertahan melayu? kurang ajaq dengan MB sendiri….sama VC pun biadap… apa punya melayu?

    kite org dulu penat pejuang untuk dapat taraf U sampai kena gas FRU, u all senang2 dapat taraf U tapi tak ade kelas pelajar U….haprak ikut telunjuk umno .. x leh pikiq

    Low kelas bebudak UiTM sekarang, pondan x berani bersaing dengan 10% non-malay? Ni lah otak sama cam si sifool jubuq tu… bodo. tu la dia kantoi uniten…. x ada keja, jual pungkuq!

  69. Aiyo yo Lano, saya pikir 10% bukan melayu kalau di beri quota, mungkin one hard core poor bukan melayu apply. Kalau dia apply satu olang saya bolih tanggung cost dia satu olang.
    Uitm pelajar tak dak std, yang memimpin Uitm pun >< saja.
    Kalau azroy punya reponse, saya pikir dia masih lompat lompat mau keluar itu tempurung belum pun pernah lihat ular besar berak, baru bisa meneluarkan pendapat2 yng masih tak bertamadun, minda yang cetek sekali, visi haprak, melayu2 dijual olih UMNO sendiri bukan PKR, cina dijual olih “Mai Hua Kong Huey (MCA)
    Bangun bangun cepat, nanti ketinggalan zaman, sekarang global kalau masih zaman mana nak terkejar global, Stop all this rubbish idea from the Sleeping PM

  70. Untuk pengetahuan semua……..
    Cadangan ini sebenarnya adalah idea PEMUDA U**O SHAH ALAM yang dimasukkan di dalam akhbar. Dr. Halimah Ali hanya mengulas kenyataan akhbar itu dan TS Khalid Ibrahim menyatakan pandangannya. Itupun masalah ke ? Bila pandangan, kita timbanglah apa kebaikannya dan apa keburukannya. Selepas itu barulah buat keputusan…….fikir-fikirkanlah.

    Tp yang herannya takde pulak FRU nak sembur. kata demo mengganggu ketenteraman awam….Confuse. Undang-undang apa ini…………

  71. Syabas ! pelajar2 UiTM semua, hangpa berani betui buat demostrasi, Naib Canselor hangpa pun berapi-rapi bila buat kenyataan. Macam nak offer bertanding kat Pmtng Pauh aje. Lepas ni tak heran la kalau hangpa semua dibawa berkempen di Pmtang Pauh. Satu2 isu yg timbul tu pikiag dulu, jgan terus melatah. NC kena nasihat pelajar, jgn api-apikan pelajar. MB Selangor tu bukan ada kuasa pun nak beri kuota 10% untuk bukan bumiputra. Masalah dalaman pelajar UiTM tu yg perlu kita cari jln utk pebetui.

  72. Jangan risau keratan kahbar tersebut akan tersebar di permatang pauh memang betul…sebenarnya Tan Sri KHalid dan Dr. halimah hanya mengulas kenyataan umno shah alam dalam sebuah akhbar.

  73. DRAMA PEMUDA UMNO SHAH ALAM

    IDEA ASAL:
    Pemuda UMNO Shah Alam mengesyorkan kuota 10 peratus tempat di UiTM dibuka kepada bukan bumiputera…

    WARTAWAN:
    Apa pandangan Tan Sri tentang cadangan Pemuda UMNO Shah yang mengesyorkan agar UiTM memberi kuota 10 peratus peluang belajar kepada bukan bumiputera?

    TAN SRI KHALID:
    Pada dasarnya, saya bersetuju UiTM dibuka 10 peratus kepada kaum lain jika ingin mewujudkan persaingan yang sihat. Walau bagaimanapun, cadangan yang dilontarkan oleh Pemuda UMNO itu perlu difikirkan sedalam-dalamnya daripada semua aspek, agar tidak bercanggah dengan dasar penubuhan IPT itu dalam melahirkan generasi bumiputera yang berilmu dan berdaya saing.

    CATATAN:

    1. Siapa perangkap siapa?
    2. Siapa memerangkap?
    3. Siapa terperang?
    4. Siapa perbodoh siapa?
    5. Siapa memperbodoh?
    6. Siapa diperbodoh?
    7. Kenapa yang memberi responds terhadap idea kuota 10 peratus bersalah?

    8. Kenapa yang mencetuskan idea terhadap kuota 10 peratus tidak bersalah?

    Tiba-tiba pelajar yang telah lama daaa… dikembiri bangun merempuh Tan Sri Khalid. Rempuhlah Pemuda UMNO Shah Alam yang mencetuskan idea tersebut!!!

    Hodoh punya Drama,
    Tutuh Sampai Jatuh!
    – Naspazi

  74. naspazi…semua nie termasuk student uitm dan ex-student nie saja buat gempak ajer….almaklum ler pembangkang control selangor…tapi kena ingat usul kuota nie semua student tak tau…nama ajer student uitm tapi bangang nyer macam mangkuk tingkat….dan jadi hal pulak student wat perarakan demonstrasi aman….kepala hotak dia orang…itu cari publisiti nama nyer….kalau diperhatikan konvoi tu,budak pompuan ngan freshee macam bangang ajer kena ikut…..dan kerajaan kata student tidak boleh adakan demonstrasi atau terlibat dalam mana-mana perarakan yang bukan melibatkan culture…..nie sampai satu malaya semua uitm konon nyer bantah pasal 10 persent…..alahai budak uitm….korang blajar pun lom tentu lagi abis sampai dapat diploma atau ijazah….mau silap2 fail…..abihkan blajar dulu….setakat nak join arak sampai bangunan SUK,depan dataran,aduh malang betul budak uitm expecially melayu yang bernama student uitm.aper yang korang dapat,last2 penat berpeluh badan bau bangkai bawah matahari….suruh ajer ketua atau maner2 dekan yang berani,tapi dalam hal nie bebudak student yang beria2….yang lain,dekan pensyarah…mana…dia orang senyum ajer tengok tv berita muka bebudak melayu uitm yang memang tak tau malu…..konon nak pertahankan melayu tapi buat malu…baru cadangan,cina india gelak pecah perut…..ALAHAI BUDAK STUDENT UiTM,BANGANG MACAM MANGKUK TINGKAT…..

  75. TERKADANG BILA DIHAYATI PANDANGAN N LONTARAN KATA2 DLM RUANGAN INI BANYAK IDEA-IDEA YG BERNAS DILONTARKN TETAPI HANYA SETAKAT DISINI SAHAJA…..

    WAHAI BANGSAKU melayu SEKALIAN ADIK KAKAK ABANG MAKCIK PAKCIK ATUK NENEK JGN JADIKAN BANGSA INI DAN DIRI KITA SENDIRI SEPERTI ANJING-ANJING YANG MENGONGGONG SAMPAH2……..FAHAMI MAKSUD YG TERSIRAT DARI KATA2 INI…….

    IBARAT KATA PEPATAH:
    PENAT KU TANAM BIJI DELIMA
    KENAPA PULA PERIA YANG TUMBUH…..

    RENUNG2KN LAH….

    ASSALAMMUALAIKUM……….

  76. Buat sdr snowhite cool dan ady,

    Dato’ Seri Anwar Ibrahim baka melayu, sah diberi pengiktirafan oleh cendekiawan antarabangsa sebagai:

    1. Tokoh Asia Baru
    2. Lambang Kebangkitan Tamadun Timur
    3. Lambang Alaf Baru
    4. Guru Asia

    Betapa insan yang berakal cemerlang tidak dilahirkan oleh kehadiran setiap zaman. Sekian ratus tahun baka Jepun menanti hadirnya Maharaja Meiji yang berjaya membentuk Jepun menjadi negara yang kaya, moden dan kuat.

    Demikianlah, baka Jepun hingga kini masih gagal memenjelmakan pimpinan baru yang secemerlang Maharaja Meiji.

    Arakian, baka melayu kini sedang memiliki pimpinan yang kecemerlangan akalnya mempesonakan dunia. Namun begitu, tingkah laku melayu sendiri yang memperlihatkan kehendaknya untuk meranapkan kehadiran bakanya yang cemerlang.

    Justeru, saya menjangkakan, bahawa baka melayu pasti menunggu masa ratusan tahun waktu muka bagi kehadiran baka baru untuk mendapat empat pengiktirapan dunia, setanding pengiktirapan yang dunia berikan kini terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

    Seribu kali sayang, sejarah melayu silam dan watak melayu kini sedang mempamerkan sikap yang bukan sahaja tidak menghargai bakanya yang cemerlang, bahkan membunuhnya dengan pelbagai taktik dan muslihat lantaran dengkilah gamaknya.:)

    Wassalam,
    – Naspazi

  77. …”martabatkan bangsa melayu”…

  78. Kepada semua pelajar pelajar UITM dan semua masyarakat Melayu di Malaysia.Pertama saya nak katakan masyarakat melayu sekarang nie bodoh oleh orang sendiri,pemikiran yang cetek,kolot dan hanya bangga dengan nama MELAYU.Bagi saya,apa yang dikatakan olen MB Selangor itu ada kebenaran dan amat penting.Kalau hanya kita masyarakat melayu nak jaga MELAYU buat apa,tiada guna.bila kita nie nak maju….Open your mind,otak tu buka,dah masuk U pun otak mcm budak.Kalau hanya kita nak belajar gan Melayu GAn melayu bila nak maju…tguk bila kerja bos mana lebih Baik melayu atau Org asing.Bagi saya semakin ramai pelajar luar semakin baik . kita boleh belajar gan mereka ,ambil ilmu dari mereka .bukan nak malayu melayu tak lama jd LAYU.tak lama kita nie tak leh keluar negara nak belajar.Kalau hanya kat malaysia buat ape,sedang kan malaysia masa kini lebih teruk dari sebelum nya.Pemimpin penting diri sendiri,kata nak berjimat , nak jimat ape,suruh mereka beli beras duit sendiri lahhh,,,wahai pelajar UITM dan masyarakat MELAYU sedar lhh,kita hidup sekarang bukan mcm dulu lggg,SEdar laahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

  79. for many reason aku ttp tak sokong~

  80. uitm ni bodoh xsedar diri…
    patut korang syukur la uitm xde melayu kene campur ngan cina n india….
    xde la terasa…
    melayu xsedar diri…
    weh sedar la korang yang malaysia ni bukan melayu punya…..
    india n cina pun ada hak la keatas malaysia…
    kerajaan bodoh yang korang percaya tu sembunyikan hak keistimewaan orang bukan melayu la….
    sedar la diri wahai melayu lalai sekalian…
    mereka juga ada akta utk hak diorag so kau orang semua jangan poyo lah!!!!

    nanti suatu hari jangan melayu2 uitm ni terkejut bile tengok cina dan india bangkit bersatu menentang korang sume, time 2 baru la terhegeh2 nak cari hujah utk bidas akta tu….

    mampusla melayu….


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: