Posted by: pinkturtle2 | Ogos 31, 2008

Siapa Perampas Mandat Rakyat Sebenarnya?

Mandat diberi oleh rakyat dengan harapan wakil rakyat yang dipilih dapat membawa mereka kearah yang lebih baik. tapi kalau didapati parti yang diwakili oleh wakil rakyat tersebut sudah korup, banyak penyelewengan, lemah dan tiada integriti, maka rakyat dibawah semestinya menghendaki wakil yang dipilihnya mencari alternatif yang lebih baik. Itulah wakil rakyat yang prihatin kepada penderitaan rakyat. Itulah wakil rakyat yang berjiwa rakyat. Dan sudah tentu rakyat yang diwakili nya merestui tindakan tersebut. Tindakan untuk membawa kemakmuran dan kesejahteraan kepada rakyat sekelian.

Mandat diberi oleh rakyat dengan harapan wakil rakyat yang dipilih dapat membawa mereka kearah yang lebih baik. tapi kalau didapati parti yang diwakili oleh wakil rakyat tersebut sudah korup, banyak penyelewengan, lemah dan tiada integriti, maka rakyat dibawah semestinya menghendaki wakil yang dipilihnya mencari alternatif yang lebih baik. Itulah wakil rakyat yang prihatin kepada penderitaan rakyat. Itulah wakil rakyat yang berjiwa rakyat. Dan sudah tentu rakyat yang diwakili nya merestui tindakan tersebut. Tindakan untuk membawa kemakmuran dan kesejahteraan kepada rakyat sekelian.

“Jangan rampas mandat rakyat – PM

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini menempelak percubaan pihak tertentu untuk menggugat kestabilan negara dengan merampas kuasa secara tidak sah tanpa mandat majoriti rakyat.

Sambil menegaskan usaha itu perlu ditolak, Perdana Menteri berkata, kerajaan tidak akan sekali-kali membenarkan mandat rakyat dirampas daripada parti Barisan Nasional (BN) yang memenangi majoriti pilihan raya umum Mac lalu secara sah mengikut lunas demokrasi.

“Saya tidak akan membenarkan gangguan ini diteruskan. Saya tidak akan membenarkan mandat rakyat dirampas daripada BN yang telah menang majoriti pilihan raya umum secara sah dan mengikut lunas demokrasi,’’ katanya dalam nada tegas ketika menutup ucapan Bajet 2009 di Dewan Rakyat hari ini.

Itulah kata-kata Dolah Hadhari yang semakin hari semakin merapu, semakin meracau macam bebudak yang lekat pulut kacau. Itulah cakap-cakap Dolah Hadari yang bini dah berganti, tapi otak dok tang tu lagi. Tapi ini kan budaya UMNO dan inilah jenis orang UMNO yang dungu dan tongo..
Berbalik kepada persoalan siapa rampas mandat siapa, kita berbalik semula kepada manusia yang mengeluarkan ungkapan tersebut. Kalau setan kata yang kita ni jahat sebab mencuri, maka kata-katanya akan dipersoalkan. Kalau orang yang dipenuhi taik lembu bercakap tentang kebersihan, maka cakapnya akan dipersoalkan. Aku teringat dulu sewaktu aku kena sejenis penyakit kulit. Lalu aku pergi berjumpa dengan pakar kulit. Aku masuk dan lihat doktornya pun kena kurap. Aku terus keluar dan doktor tu pun heran dan tanya aku sebab apa keluar. Aku kata “tengok muka doktor saya sudah baik.”

Lihat peribadi Dolah sudah tahu bahawa dia ialah manusia pengotor pembawa taik lembu yang tak layak bercakap tentang kebersihan. Beliau pembawa islam hadari yang ternyata ajaran sesat yang lebih hebat dari Ayah Pin. Beliau juga pemyembah berhala di Tugu Pahlawan yang saban tahun mufti tegur, tapi telinga dia besar seperti telinga badak yang tak pernah mendengar nasihat. nama saja cucu ulamak, tetapi lebih jahat daripada kutty punya mamak. Dolah juga merupakan bapak segala pembohong kerana semua yang keluar dari mulut Dolah, boleh disepak masuk ke dalam tong. Tak boleh pakai langsung.Jadi dari segi perangai dan sifat Dolah, dia tiada integriti untuk bercakap tentang kebaikan dan kemuliaan budi bahasa.

Berbalik pula tentang mandat. memang setiap wakil rakyat mendapat mandat daripada rakyat. Dan kalau dia wakil rakyat, dia dipilih oleh parti yang dia mempercayai keikhlasannya untuk mewakili parti dan rakyat setempat. Kita ambil contoh yang mudah. Abu Jahal merupakan pembesar Quraisy dan merupakan bapa saudara kepada Rasulullah. Abu Jahal tentu mendapat mandat daripada rakyat setempat untuk memerintah. Adakah dengan mandat itu, maka beliau tak boleh ditentang? Lihat pula kisah Saidina Ali ketika hendak memeluk Islam, Beliau diminta untuk meminta keizinan daripada ibubapanya terlebih dahulu sebab beliau masih kanak-kanak. tatapi lihat apa yang saidina Ali jawab. ” Apakah aku perlu kebenaran untuk menyembah Allah yang menjadikan aku? Begitulah juga dalam kes mandat wakil rakyat.

Mandat dipelihara selagi ketua yang menerajui mandat itu baik dan boleh dipercayai. Kalau ketua dah lembik dan tak mampu membawa negara kemercu kejayaan, apakah bodoh sangat wakil rakyat tersebut untuk terus berada dalam kelompok yang bermasalah? Mandat diberi oleh rakyat dengan harapan wakil rakyat yang dipilih dapat membawa mereka kearah yang lebih baik. tapi kalau didapati parti yang diwakili oleh wakil rakyat tersebut sudah korup, banyak penyelewengan, lemah dan tiada integriti, maka rakyat dibawah semestinya menghendaki wakil yang dipilihnya mencari alternatif yang lebih baik. Itulah wakil rakyat yang prihatin kepada penderitaan rakyat. Itulah wakil rakyat yang berjiwa rakyat. Dan sudah tentu rakyat yang diwakili nya merestui tindakan tersebut. Tindakan untuk membawa kemakmuran dan kesejahteraan kepada rakyat sekelian.

Maka tak timbul perkataan mengkhianati rakyat. Tetapi kalau wakil rakyat ini tetap berada dalam kerajaan yang korup, yang menganiayai rakyat, maka itulah wakil rakyat yang menyalahgunakan madat. Itulah wakil rakyat yang korup dan wakil rakyat yang tidak berjiwa rakyat. Wakil rakyat yang baik dan prihatin mestilah cekap untuk meneka kehendak rakyat dengan cepat. Bila rakyat hendakkan perubahan, maka tugas wakil rakyat tersebutlah untuk berubah. Oleh itu saya berseru kepada wakil rakyat BN supaya berubah arah kerana itulah yang rakyat kehendaki. Kalau kamu tidak berubah dan masih terus kekal dalam BN, maka kamu bukanlah wakil rakyat yang baik. Kalau kamu tidak berubah, maka kamulah wakil rakyat yang tidak memahami isyarat yang rakyat beri. Kamu tidak layak lagi menjadi wakil rakyat.

Sekian, Wassalam.

http://www.tranungkite.net


Responses

  1. Nak cerita pasal mandat konon…BN dapat mandat pun daripada undi pos dan pengundi hantu…kalau tak ada benda tu lama dah dari tahun 1990 lagi BN dah lingkop………….

  2. ye ka? terima lah kenyataan…aku tak undi pos pun…

  3. Hahaha aku dah tahu En Manis………….
    Kerja dengan Pasukan Keselamatan negarakan..
    Unit risikan SBbahagian Politik,
    Selamat Berpuasa dan Menyambut Ramadhan. Moga2 Allah menerima amalan baik kita.
    Ya allah Tegakkan yang Haq, Hancurkan yang bathil.
    Bukakanlah hati hambumu ini untuk menerima NurMu.Hidupkanlah kami dalam iman matikanlah kami dalam iman.

  4. Manis Oiii!!

    MATI SEMUT KERANA GULA

    Kena kencing manis lah kau!!!

  5. Kalau politik yang mengamalkan matlamat menghalalkan cara, mana ada cerita mandat. Kalau menang cara tipu mandat ke? Kalau undi pakai hantu mandat ke? Kalau undi pakai beli mandat ke? Rakyat tak pilih, angkat jadi menteri mandat ke? dot..dot..dot mandat ke? poooorah.

  6. Be End & UMNO telah lama merampas mandat rakyat dengan menggunakan SPR sebagai perisai, undi POS sebagai kelebihan dan semua agensi kerajaan sebagai penjamin kemenangan mereka terutamanya agensi yang menjaga keselamatan rakyat bukan PARTI UMNO.

    Lamaa ddahhh!!! tak sedar lagi kah? Dr.M dan Mukhriz tahu apa yang jadi di Kepala Batas pada PRU 12 yang lalu. Tu pasai depa tak habis-habis menyalak macam anjing.

    Sendiri mahu ingatlah!!!!

  7. Cik Manis tu, ahli berdaftar Barisan Najis. Rujukan dia tentu TV3, Berita Meloya, Beita Hairan dan yang seampu dengannya. Nama samaran Manis TAPI hati…..busssukkkk. Tentu dia spesis tok janggut.

  8. mahaguru…mana anda tahu hati saya busuk? siapa anda untuk mengadili saya…

    sebagai rakyat marhaen…perkataan, mulut dan hati mesti manis….

    niat tidak menghalalkan cara…tukar nama aje lah…

  9. Ye la betui cakap hang tu niat tidak menghalalkan cara. Kena tengok pulak niat yang macam mana. Iblis pun berniat juga. Niat Makruf atau niat munkar. Kalau niat makruf baguihlah tapi kalau niat munkar tu ikut iblis. Daging khinzir tu haram boleh ke pakai niat tukar nama aje terus jadi halal.

  10. Din Waja…

    tak payah cakap pusing-pusing…itu hobi idola anda ja…dsai

    yang salah tetap salah…yang betul tetap betul…tak kiralah siapa yang lontarkan idea…

    budak tadika yang kenal khinzir dan anjing pun tahu…tukar nama apa pun…tetap haram…

    bagi contoh lainlah..tak payah pusing sana sini…

  11. Kau ni manis..
    apa cakap, sikit kau kaitkan DSAI. tu yang aku heran dengan hati kau yang tulus ikhlas,bersih bagai mutiara tu..Orang cakap sikit kau kait DSAI..Apalah kau kongkong dan sempitkan perasaan tak puas hati kau kat DSAI.

    “Mulut tak manis tapi hati bersih tak pe”

  12. Manis….nama aje tak guna
    Kalau hang cakap semua yang tak berapa manis
    tUkar aje nama…tawar hebiaq..aje baru kena
    dengan watak kau di sini…
    Hang marah sangat kat DSAI nape…pasal tak liwat kau ke…or…kau nie abnormal punya orang..
    Orang luar pun boleh terima DSAI yang hang saja FOBIA dengan DSAI…kau nie…kena virus DSAI kot..

  13. TAPI UMNO RAMPAS MANDAT RAKYAT DARI PBS PADA TAHUN 1994 BOLEH PULA! MUNAFIK…

  14. aku baru nk join…best jugak tengk korang komen..bagus n terbuka..tahniah


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: