Posted by: pinkturtle2 | September 16, 2008

16 September Pada Pandangan TGHNA

APA SALAHNYA KALAU KITA KATAKAN 16 SEPTEMBER BERJAYA

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Haji Nik Abdul Aziz bin Haji Nik Mat, menjawab komen pemimpin mengenai 16 September yang tersiar di Harakah, baru-baru ini.

http://www.youtube.com/user/wokdogol


Responses

  1. Alhamdulillah, memang TGNA adalah pemimpin yg bijak n pemikiran ke depan.. bukan kerana taksub kepada DSAI, tetapi kerana taksub kepada perubahan n pembaharuan kpd keadilan dlm pemerintahan di Malaysia. Istiqamah TGNA kepada perubahan kerajaan pimpinan PR oleh DSAI wajib didokong oleh semua ahli n pimpinan PAS. STEP by step… jgnla semua mahu dibuat dlm satu masa. YG pertama, mestilah ditukar kerajaan… kemudian, barulah kita bincang mengenai dasar n sbgainya.

  2. ambo sayangkan tok guru…

  3. Ibrahim Ali: Rakyat telah diperbodohkan PKR

    15-09-2008 05:30:14 PM

    KOTA BAHARU: Anggota Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali berkata rakyat negara ini telah diperbodohkan oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang kononnya pakatan pembangkang akan membentuk kerajaan baru esok.

    Ibrahim berkata rakyat sepatutnya menilai apa yang telah dilakukan PKR dan sewajarnya peralihan kerajaan dilakukan secara demokrasi seperti melalui pilihan raya.

    “Apa yang saya boleh katakan rakyat sebenarnya telah diperbodoh-bodohkan oleh PKR dan saya tidak nampak asasnya akan berlaku perkara seperti itu,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

    Sebelum ini, Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berulang kali mencanangkan Pakatan Rakyat akan mengambil alih kerajaan Barisan Nasional (BN) pada 16 Sept iaitu esok.

    Berikutan itu, lima pemimpin PKR ke Taiwan bagi memujuk anggota Parlimen BN yang sedang dalam rangka lawatan ke negara itu untuk menyertai mereka.

    “Ini betullah buang masa dan buang duit sematamata nak ke Taiwan bagi tujuan itu dan saya rasa sangat sedih dengan tipu helah seperti ini,” katanya.

    Ibrahim berkata rakyat sebenarnya sudah membuang masa mereka melayan karenah pemimpin parti itu termasuk Anwar. BERNAMA

    oleh :

    Penulis Cyber,
    http://beritamalaysiakini.wordpress.com

  4. Misalnya teguran Nik Abdul Aziz Nik Mat ke atas Mustafa Ali yang meluahkan pandanganya tidak percaya kepada projek itu tidak bijaksana. Nik Aziz sebagai Mursyidul Am tidak sepatut membuat teguran terbuka begitu dengan mengedarkan kenyataan akhbar mengkritik Mustafa Ali ke dalam blog dan internet.

    Tindakan itu tidak fatanah dan bertentang dengan ciri kepimpinan para sahabat yang menjadi idola dan teladan pemimpin Pas. Nik Aziz agak emosional dalam melayani kerenah Mustafa Ali itu. Nik Aziz patut lebih menjaga kedudukannya sebagai Mursyidul Am di mana jawatan tertinggi dalam hirerki Pas daripada turut menjadi broker atau proksi kepada puak yang menyokong Anwar dan sanggup singsing jubah turun padang.

    Dalam perhatian saya mengenai isu sokongan kepada Anwar ini Nik Aziz menggunakan sepenuhnya baju dan jubahnya sebagai Mursyidul Am Pas untuk menyokong bekas TPM itu. Pandangan Majlis Syura pun dilanggarnya! Perangai ini sungguh aneh. Beliau seakan lebihkan kepada Anwar daripada menjaga perasaan dan kepentingan pemimpin Pas sendiri. Nik Aziz harus sedar dan jangan mudah nyanyuk bahawa Pas itu adalah hak jemaah dan bukan kepunyaannya. Sehebat mana ilmunya dan sebesar mana pengaruhnya ia tetap dipayungi oleh Pas.

    Dalam apa juga keadaan dan berdepan dengan krisis dan perbalahan beliau tidak wajar berpihak dan patut berada di tengah. Jawatan Mursyidul Am itu sendiri adalah sebagai penasihat dan pemberi kata putus. Ia tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya apa lagi mengikut sentimen dan apa lagi kalau sanggup bercakap dengan menggunakan air liur orang lain.

    Kini tidak ada siapa lagi yang boleh menjadi orang tengah dan penasihat yang adil dan dihormati dalam Pas apabila Mursyidul Am Pas sendiri boleh dipertikaikan keadilan dan tanggungjawabnya. Perkembangan ini agak malang bagi Pas. Dalam Umno dituduh berkecamuk, Pas juga nampaknya terikut sama bercelaru dengan bergaduh dan singgung menyinggung sesama sendiri sampai terselak barang dalam kain. Barangkali sudah begitu takdir Allah!

    http://msomelayu.blogspot.com/

  5. ALAH PENULIS CYBER NI ….

    YOU OPINION HAS NO READING VALUE..

    THANK YOU…

  6. kalau PR memerintah PAS BOLEH DAPAT BALIK ROYALTI TERENGGANU DAN GRANT TAHUNAN LEBIH CEPAT DAN BOLEH MEMBANGUN RAKYAT MARHAEN DENGAN LEBIH TERATUR ..BUKAN DIROMPAK MANUSIA JAHAT YG ADA…INI KAN BERGUNA UNTUK ORG ISLAM…kamu tulis pakai otak ke pakai lutut….dengan harga minyak yg lebih rendah rakyat boleh bernafas lebih bagus lagi..mana bacaan ekonomi kamu ???bengap la hang sebagai penulis tapi lebih teruk tahap analisa kamu tu…..

    bertahun amano merompak duit grant tahunan untuk diri sendiri dan menafikan hak rakyat ….selidik la dulu..jgn berfikir pakai lutut !!!

  7. PENULIS CYBER…KALAU TAK TAU MENILAI SESUATU YANG HAK ATAU YANG BATIL…LEBIH BAIK AWAK DIAM

  8. Saya bersyukur dengan ketegasan Mursyidul Am Pas . Sudah tentunyalah sebagai ketua dalam sebuah keluarga yang besar seperti PAS berhak menegur Mustafa Ali. Tindakan bercanggah sesetengah pemimpin tinggi PAS yang bertentangan dengan keputusan Muktamar memang saya sendiri duka cita.

    Dalam kita pakatan rakyat memupuk perpaduan dan kesefahaman dalam perjuangan ini kita lihat ada sesetengahnya yang kita tak tahu kenapa mudah sangat mengeluarkan komen yang boleh menganggu usaha saudara DSAI dlm mengambilalih pemerintahan negara ini. Seperti kata Mursyidul Am Pas apa salahnya kalu kita tidak mengatakan SEP.16 gagal dan kita kata ia berjaya. Tarikh 16 Sep. itu adalah target yang kita sebagai insan biasa ini berhajat akan tetapi kita sebagai seorang Islam sewajibnya percaya ketentuannya adalah pada Allah Taala.

    Kalau yelah sangat nak kritik dan nak katakan Sep.16 gagal atau tidak sepatutnya kita tunggulah selepas beberapa hari selepas tarikh tersebut. Tapi yang terkilannya kita ialah seperti tindakan Mustafa yang siang-siang dah mengaku kalah tak tentu pasal.

    Anak sayapun meletakkan target 10A dalam PMR tahun ini . Walaupun saya tak yakin dengan target tersebut tetapi sebagai bapa saya mesti memberi sokongan dan galakan kepada anak saya .Mengapa saya harus mengeluarkan kata-kata yang boleh melemahkan semangat anak saya. Soal keyakinan saya biarlah ia di dalam hati saya sahaja sambil saya berdoa kepada Allah supaya harapan anak saya tu akan tercapai.

    Sama juga dengan Islam yang kita perjuangkan di Malaysia ini. Walau apapun keadaannya kita perlu ada keyakinan yang ia akan tertegak juga di Negara Malaysia ini. Walaupun ramai yang tak yakin ia akan berjaya tetapi kita yang memperjuangkannya perlu meletakan kejayaan kepadanya 100% walau apa sekalipun. Tapi kalau dah menyerah awal-awal, Apa cerita?

    Sebab itu saya menyokong Mursyidul Am kita walaupun beliau semakin uzur tetapi semangat dan keyakinan beliau padu dan kental berbanding orang muda yang cepat ‘mengaku kalah sebelum bertanding’.

    Sepatutnya orang-orang PAS perlu ada semangat dan keyakinan sekuat DSAI dan kalu kita tak yakin kita duduk diam-diam dan jangan membebel dan mengherdik orang lain. Apa yang DSAI lakukan itu bukan sesuatu yang mustahil boleh berlaku. DSAI kita tahu apa yang beliau cakap itu bukan sekadar duduk di kerusi pejabatnya sahaja, namum beliau siang malam berusaha kesana kemari mencari ikhtiar dan mungkin dengan berkat keyakinan dan ketekunan serta azab yang beliau lalui selama ini Allah akan memakbul usahanya, siapa tahu?

    Cuma yang saya takut adalah dalam diri kita yang mengherdik dan mengkritik usaha beliau itu sendiri, apa yang ada hati-hati mereka? Hanya tuhan yang tahu.

    Kalau alasannya takut suasana jadi kalut macam PM kata, itu jadi kat pemimpin-pemimpin UMNO . Saya percaya rakyat Malaysia pada umumnya kita yakin kalau 16 September jadi atau tidak mereka macam tu jugaklah .Yang huru-hara cuma pemimpin kerajaan yang ada kepentingan peribadi mereka. Janganlah kita orang PAS pulak ikut kalut macam UMNO, Ape cerita?

    Soal cepat atau lambatnya itu lain cerita, yang wajibnya BN mesti mahu kasi tumbang secepat mungkin. AMIN……

  9. penulis cyber.. kalau you menulis ttg keburukan org secara berlebih lebih.. padahal buruk org itu hanya sedikit atau tidak ada buruknya maka yang nampak buruknya adalah anda.. berkali kali ganda buruk buruk anda ini jelas kelihatan. setiap kali anda membuat posting.. nampaknya anda mmg seorang ahli fitnah yang ulung… tak baguslah begitu. Anda perlu bermuhabah diri.. pergilah berehat seketika dan katakan pada diri anda bahawa anda akan mati dan sudah tentu amalan anda akan dihisab dengan cermat sekali. pesanan ini juga untuk diri saya dan yg lain..

    Tak bagus kalau kita merasa diri kita ini sempurna sangat padahal kitalah yang paling tidak sempurna. Kalau anda tidak faham sila hayati contoh ini.. katakan lah ada dua buah kapal laut. Kapal A sudah buruk dan hendak tenggelam, tetapi anda mengatakan bahawa kapal A ini paling bagus.. boleh terbang dan sebagainya dan anda condemn kapal B. padahal hanya yang menaiki kapal A hanya anda dan beberapa org PATI. KApal B yang anda katakan buruk pula ramai yang memilihnya, malahan dari golongon org yang kaya serta cendiakawan. Kalau anda boleh berfikir dengan baik, anda tidak akan terus menaiki kapal A kerana mungkin anda akan turut sama karam bersama PATI. Sekian

  10. M. Lokman Yasin,

    Saya mendoakan agar anak saudara mendapat 10A. Betul apa kata saudara.. Islam mengajar kita erti yakin dan sabar.. basic je tu.

    Pada yang lain tak baguslah condemn org yang betul betul nak tolong rakyat negara ini.. padahal kita tak de nak buat apa pun kearah tu. Komen je banyak, support tak ada.

    Makan daging kawan bro.. penat org tu plan punya lah lama.. kerja siang malam, meeting sana sini.. pedahal yang dok komen nih tak buat apa pun.. habuk pun tarak bro.. keh keh.. tak guna nak komen kalau you tak sumbangkan apa apa.. malah dok kutuk kot atas lagi.. org sebegini di namakan “parasit” kalau tak tahu sila buka kamus.

  11. TIADA KERAJAAN YANG KEKAL DI DUNIA INI…ITULAH HAKIKATNYA…

  12. salam untuk semua…
    Saya rasa penulis cyber ni ingin melihat perpecahan di dalam PAS supaya PR gagal. Jangan dihirau dengan tulisannya. Kita sama-sama berdoa dengan TGNA dan TGAH untuk berjaya bersama ISLAM

  13. Betul, tetapi manusia adalah khalifah untuk mentadbir kerana manusia dikurniakan akal fikiran pemberian tuhan serta disaluti dengan ilmu serta panduan dari pencipta. Oleh itu tuhan memberi panduan memilih pemimpin yang baik berdasarkan ciri ciri yang ada padanya. Tugas kita memastikan kerajaan sementara yang dilantik berupaya menjalankan amanah Allah.

  14. habaq mai kat aku ciri ciri srg pemimpin??? jgn tinggalkan satu pon….

  15. cari sendiri. mls nk layan ko

  16. Assalamualaikum semua Ahli Pakatan Rakyat

    Komen yang mengatakan 16 Sept itu GAGAL adalah SALAH. Pemikiran begini TIDAK MATANG kalau dia ahli politik dan tidak genius kalau dia terpelajar dan tidak cerdik kalau dia orang biasa.

    Sebenarnya adalah KEJAYAAN yang luar biasa.

    Bayangkanlah anda berlawan dengan Pemerintah yang dah berumur 51 tahun ( dah tua kiranya) dan mempunyai pelbagai jentera pemusnah dan budaya muslihat yang bila-bila masa boleh digunakan terhadap anda.

    Perbandingan ini adalah satu KEJAYAAN YANG LURA BIASA dengan pelbagai halangan dan fitnah.

    Apa yang nak dihairankan mudah saja kalau nak difikirkan sebagai ibarat seorang doktor mengatakan isteri anda akan melahirkan anak pada 16 SEPT semalam tiba-tiba tidak berlaku adakah anda akan menjerit dan melalak…oh…IMPIAN KU GAGAL…. Doktor tu manusia menetapkan mengikut perancangan dan jadual dan kesihatan isteri anda. Kalau belum tu SABAR LA…. APA YANG SUSAH SANGAT..JGN JD HISTERIA..AKU GAGALL….OH AKU GAGALL….. sabar itu separuh dari iman…bukan ke gitu..Perancangan dah usaha sudah dibuat so sabar je lah, yakin, berdoa dan berserah kepadaNya. Ini lah dia ciri orang beriman. Tak gitu penulis_cyber.

  17. Sebab Nik Aziz bijaksanalah dia sebagai pemimpin dan sebab dia nasihatlah dia dijadikan penasihat. Habis kalau dia tak nasihat pada ahlinya apa guna jadi penasihat. Nasihat itu harus dikaji adakah lari dari muktamar. Jika tidak betul lah nasihat dia tu.

    Yang terlalu gopoh riuh kata GAGAL ni pun satu hal yang pelik dan ajaib mcm ada sesuatu niat dan agenda tersirat yang berlainan dari majoriti.

    Kalau dalam Ilmu Komunikasi ini dikira maksud sudah TERLALU MUDAH PUTUS ASA sedangkan penulis atau HARAKAH itu lidah PAS. kan pelik dalam peperangan tiba ada panglima bahagian lain kita ….KITA KALAH ..KITA GAGAL… mana boleh mcm tu dalam strategi peperangan kena bersatu hati dan tunggu pengumumuan Panglima Agung dulu. Sedangkan peperangan tu baru nak bermula… hairan bin ajaib. Pendirian begini mcm daun lalang…. mana ditiup angin disitu lah dia terlentok… lagi pun nampak sangat tak kuat semangat dan mudah mengalah. Setahu saya Nabi dulu pun bersabar, merancang strategi satu ikatan dan berdoa setelah pelbagai halangan dalam menegakkan islam.

  18. tepatlah apa yang tok guru buat tu, selaku kedudukannya dalam kerangka pengaruh pas yang luas macam tulah cara dia menasihati ahli-ahlinya. kalau dok nak nasihat dalam mesyuarat majlis syura atau dewan harian aje baik tak payah nasihat. Bila tok guru keluar kenyataan sedemikian semua ahli, penyokong dan orang ramai dengar. orang boleh fikir dan menilai apa yang tok guru kata. jangan bawa perangai umno dalam pas. orang bawah dah ribut, pemimpin atas boleh buat tak tahu dan selamba aje. saya tetap menyokong pada tempat yang benar.

  19. […] apa yang ditulis oleh blog Anti Husam itu tidak benar jika anda menonton video ini dan Malaysiakini sepatutnya mendapatkan sumber-sumber yang boleh dipercayai untuk membuat […]

  20. Terima kasih respon saudara saudara umat Nabi Muhammad s.a.w semua.

    Mari kita banyakkan ingat kat Nabi dengan berselawat ke atas baginda bulan berkat ini.

    Jika bukan Islam, marilah masuk Islam dan carilah Islam sebenar yang tidak ada di dalam diri ulama politik.

    Ulama Politik orang yang guna agama utk politik mereka.

    Bila kena batang hidung, dijadikan nama Nabi sandaran agar diri lepas dari kutukan manusia.

    Tapi kutukan Allah bagaimana ?

    Nabi dihina dengan gelaran Nik Aziz baginda juga amal kroni.

    Allah juga dihina dengan gelaran Gedebe, mencarut.

    Politik memang karut !!!!!!!

    Moga berkat Nabi kita akan sedar dan mula mencari Sirat Mustaqim !

    Amin.

    Taqabbalallahu Minkum Waminna Ya Karem.

    Penulis Cyber
    http://beritamalaysiakini.wordpress.com

  21. salam semua, saya sebenarnya tidak mempunyai masalah langsung mengenai tuan guru daripada segi islamnya beliau tetapi dari segi politik beliau agak lompong . kerana kita lihat melalui sejarah bagaimana kuli bersepakatan dengan pas,tun mahathir keluar umno, dap bersatu dengan paktan rakyat dan terbaru sekali anwar bersama pakatan rakyat. Kita dapat lihat bagaimana pemimpin ini disanjung oleh tuan guru apabila bersatu dengan pas tetapi ditolak mentah2 apabila berbeza pegangan politik.adakah tuan guru seorang pemaaf yang sanggup mempercayai anwar yang menerajang pas satu ketika dahulu dan dap yang meletakkan negara islam sebagai bukan keutamaan.lihat bagaimana tuan guru melahirkan rasa kecewa apabila tun mahathir ingin menyertai umno semula sedangkan tun mahathir disanjung ketika keluar umno..adakah halal bagi tuan guru menyokong dan menerima musuh jika musuh beliau mampu memberi kepentingan,lihat semua bagaimana kilang calsberg dan bermacam kilang arak masih tersegam indah di selangor sedangkan itu adalah bahan politik pas ketika menentang kerajaan di selangor…apa sudah terjadi? jika kepentingan orang bukan islam diambil kira kenapa dahulu ketika berkempen menentang kerajaan selangor dahulu tidak perkara ini tidak diambil kira…demi menjage hati kafir dap…pas menghalalkan ladang babi dan kilang calrsbeg yang tersegam indah…di shah alam melambangkan betapa makmurnya kerajaan pakatanrakyat…jika ada orang islam yamg minum arak itu…pemerintah pr sanggub bertanggungjawab?…ini semua adalah politik… tuan guru dan pas perlu tetap pendirian dalam hal ini…adalah lebih baik pas berjuang berseorangan demi islam terbela daripada bersekongkol dengan agen yahudi dan kafir dap yang ingin menolak islam keluar dari malaysia…jika alasan pr…mengatakan BN juga melakukan perkara yang sama.kami bukan mahukan alasan itu…kami rakyat mahu anda lebih baik daripada bn… bukan sama lagak seperti bn….apa2 pun politik tetap politik seperti rakan saya diatas menghalalkan cara demi kepentingan…
    maaf tuan guru ana punya pandangan untuk ummah,

    tegur apa yang salah

    wassalam

  22. %Penulis cyber tak heranlah kenapa kau buta hati sebab senang sangat diperbodohkan oleh media umno/bn.

  23. Politik tidak karut……gara-gara jahil politiklah umat Palestin terjajah oleh Israil hingga kini….gunakan akal kuniaan Allah sebaiknya…

  24. salam semua, saya sebenarnya tidak mempunyai masalah langsung mengenai tuan guru daripada segi islamnya beliau tetapi dari segi politik beliau agak lompong . kerana kita lihat melalui sejarah bagaimana kuli bersepakatan dengan pas,tun mahathir keluar umno, dap bersatu dengan paktan rakyat dan terbaru sekali anwar bersama pakatan rakyat. Kita dapat lihat bagaimana pemimpin ini disanjung oleh tuan guru apabila bersatu dengan pas tetapi ditolak mentah2 apabila berbeza pegangan politik.adakah tuan guru seorang pemaaf yang sanggup mempercayai anwar yang menerajang pas satu ketika dahulu dan dap yang meletakkan negara islam sebagai bukan keutamaan.lihat bagaimana tuan guru melahirkan rasa kecewa apabila tun mahathir ingin menyertai umno semula sedangkan tun mahathir disanjung ketika keluar umno..adakah halal bagi tuan guru menyokong dan menerima musuh jika musuh beliau mampu memberi kepentingan,lihat semua bagaimana kilang calsberg dan bermacam kilang arak masih tersegam indah di selangor sedangkan itu adalah bahan politik pas ketika menentang kerajaan di selangor…apa sudah terjadi? jika kepentingan orang bukan islam diambil kira kenapa dahulu ketika berkempen menentang kerajaan selangor dahulu tidak perkara ini tidak diambil kira…demi menjage hati kafir dap…pas menghalalkan ladang babi dan kilang calrsbeg yang tersegam indah…di shah alam melambangkan betapa makmurnya kerajaan pakatanrakyat…jika ada orang islam yamg minum arak itu…pemerintah pr sanggub bertanggungjawab?…ini semua adalah politik… tuan guru dan pas perlu tetap pendirian dalam hal ini…adalah lebih baik pas berjuang berseorangan demi islam terbela daripada bersekongkol dengan agen yahudi dan kafir dap yang ingin menolak islam keluar dari malaysia…jika alasan pr…mengatakan BN juga melakukan perkara yang sama.kami bukan mahukan alasan itu…kami rakyat mahu anda lebih baik daripada bn… bukan sama lagak seperti bn….apa2 pun politik tetap politik seperti rakan saya diatas menghalalkan cara demi kepentingan…
    maaf tuan guru ana punya pandangan untuk ummah,

    tegur apa yang salah

    wassalam

  25. Kau punya politik lagi lah lompong..Anwar dah terima hukuman dan pernah dianiaya yang lain tu masih terus angkuh dan sombong..tak perlu nak tulis panjang2. Bila masa tuan guru sedih Mahathir nak sertai Umno..tuan guru kata Umno lagi mudah tumbang dengan kemasukan Mahathir adalah..

    P/s ingat …antara creater kumbang adalah boleh pura-pura mati untuk mengelirukan musuh..kalau takcaya buka buku sains.

  26. Salam brother love, tula tak tengok berita…nampak sangat nik aziz sedih ketika tun mahathir masuk umno:-) masa keluar kemain gembira muka berseri..anwar pernah tolak sertai pas awal 80-an dan memilih umno,menerajang pas sedangkan nik aziz dan ustaz fadzil menawarkan tawaran demi islam. dan pas boleh terima balik pengkhianat seperti itu selepas kononnya konspirasi..siapa angkuh dan sombong tun mahathir harus berehat sekarang tetapi kerana anwar memburukkan kerajaan dan memburukkan paklah mahathir bangun kembali membuang masa persaraan demi agama,bangsa dan negara…apa yang pas buat? ikut telunjuk agen yahudi itu…sedarlah pas harus sedar..jika demi islam buat cara islam…kenapa perlukan pkr dan dap?

  27. kalau dah bodoh..dok diam2 la..kalau ko pandai meh berhujah…setakat tulis kat sini x guna jer…ingat org masuk politik Islam ni sesaja jer nak harta dunia ke? pi raahh kumbang busuk!

  28. KEPADA SAUDARA KUMBANG.

    KALAU LAH SAUDARA BERADA DI ZAMAN SAIDINA OMAR DAN TENTU ANDA AKAN MENOLAK OMAR SEBAGAI KHALIFAH KERANA DIA ANTARA ORANG YANG KUAT MENENTANG ISLAM DI ZAMAN JAHILIAHNYA.

    SAUDARA KENA RAJIN MEMBACA SEJARAH ISLAM DAN SIRAH PERJALANAN SEPANJANG NABI MENJALANKAN PEMERINTAHAN ISLAM SAMPAILAH KEPADA KHALIFAH YANG EMPAT.

    DISANA NANTI KITA DAPAT MENGETAHUI BAGAIMANA NABI MENGATURKAN STRATEGIK DALAM PERLAKSANAAN TINDAK TANDUK BAGINDA DALAM MEMPERJUANGKAN ISLAM DAN SETERUSNYA SAMPAILAH MENJADI KERAJAAN YANG MEMERINTAH.

    DALAM KERJASAMA DENGAN BUKAN ISLAM JUGA NABI PERNAH LAKUKAN DAN BAGAIMANA SUMBANGAN BUKAN ISLAM KEPADA PEMBENTUKAN NEGARA ISLAM MADINAH. KAEDAH2 TERSEBUT RELEVAN SAMPAI KIAMAT.

    SAYA BUKAN HENDAK MENGHENTAM SAUDARA TETAPI TULISAN SAUDARA MENAMPAKKAN SAUDARA AGAK KURANG TERDEDAH DENGAN KAEDAH POLITIK DAN PENTADBIRAN NEGARA ISLAM YANG DIAJAR OLEH NABI. SAYA CADANGKAN SAUDARA BUKA LEBIH LUAS MINDA SAUDARA DAN TIDAK HANYA MENGAMBIL SUMBER SUMBER DARI MEDIA PEMERINTAH SEMATA-MATA.

    SAYA SUKA KERANA SAUDARA DIKIRA SEBAGAI GOLONGAN YANG ADA HATI MENGAMBIL TAHU SEKELILING SAUDARA DAN HAL EHWAL NEGARA KITA. TAHNIAH …..TERUSKAN.

  29. salam,anda jangan membandingkan anwar dengan khalifah umar,khalifah umar bukan islam sewaktu dilahirkan,tetapi anwar islam sejak dilahirkan…tiada zaman jahiliyah bagi beliau…maka PAS memang alat anwar daripada dahulu lagi, sejarah membuktikan pas mengajak anwar menyertai mereka pada tahun 80 an dan anwar memilih umno dan menerajang pas sehingga tahun 1998…bila ditolak kerana rasuah dan sodomi…anwar kembali menagih simpati pas dan pas menerima…persoalannya kenapa pas sanggup menerima petualang seperti anwar?…jawapannya adalah kepentingan politik…demi islam kononnya…tetapi kini pas jauh di belakang.. dap dan pkr mengutip hasil…pas mendapat hadiah yang tidak ternilai islam dipermainkan,projek babi terbesar,azan dinafikan, sokongan terhadap anwar melebihi sokongan terhadap pimpinan pas…pas terbelah 2…rakyat sudah hilang keyakinan…tahniah!!! berbaloi pas bersekongkol dengan anwar…yang dapat hanya kuasa…islam dimana? adakah strategi nabi menyokong menghina islam dan mempertikaikan islam…tidak bukan? lihat laporan ini
    http://pemudaenggang.wordpress.com/2008/07/19/mp-pkr-kene-tumbuk-dengan-geng-pkr-sendiri/

    kenape berlaku? Loh Gwo Burne ahli parlimen pkr tidak menyokong pembinaan sebuah surau…sedangkan sudah ada majlis pecah tanah…beliau ditumbuk oleh ahli pkr sendiri,orang islam….anda masih nafikan…inilah rakan seperjuangan teresa kok…PKR + DAP = no to islam…dan anwar diam terhadap perkara realiti ini……untuk makluman hal ini disahkan ahli pkr sendiri 🙂 teresa kok pun sama, tulisan jawi = tulisan arab = tulisan Al-quran dibuang ke tong sampah…anda sokong?…sedarlah perkara kecil kan jadi besar…demi politik sempit pakatan rakyat, pas menghalalkan ape yang dap dan pkr buat… sekali lagi.. islam dimana?
    terima kasih mengingatkan ana,ini bukan antara ente dan ana..cuma pandangan kita berbeza

    wassalam

  30. salam terima kasih kerana menggelarkan ana bodoh…dapat pahala ana…ana cuma membentangkan hujah dan pandangan..jika kita berlainan pendapat anda perlu jawab balik dengan hujah…bukan cara memaki hamun..tapi itu diri anda…ana tiada kuasa… sekalung pujian M.Lokman Yassin anda punya adab dan betul dengan cara melayu dan islam….ini bukan soal peribadi soal diskusi untuk mencari konklusi siapa yang lebih mandiri…ana jawab memang benar pemimpin pas berjuang untuk islam tetapi kenapa perlukan dap dan anwar…dua elemen ini menidakkan islam dan perjuangan pas? pertanyaan pada ente semua

    wassalam
    cercalah ana, ana jawab dengan terima kasih 🙂

  31. kumbang.. aku terima pendapat dan pandangan ko tu.. sbb ada fakta yg nyata…. bukan omomg kosong…

  32. terima kasih azryen kerana yakin dengan fakta bukan pada omongan kosong 🙂

  33. Kumbang kau mana tahu nik aziz suka ke gembira,tengok luaran saja dah mengambarkan kelemahan kau.

    DUA ISU INI DAH MENUNJUKKAN BEGITU MUDAH KAU DIPERBODOHKAN
    islam dipermainkan,projek babi terbesar,azan dinafikan.

    Projek babi..Umno punya. modenkan untuk elak pencemaran.

    Azan dinafikan..fitnah Umno ( kalau tak caya gi masjid kinrara tanya imam di situ.. dan nak puas hati minta sekali negok petisyen tu.

    Adakah selama hari ini UMno memartabatkan tulisan Jawi memang tak.Tulisan jawi digugurkan dalam papan tanda je apa yang menjadi su adalah modal umno utk tiup api perkauman.

    Tun mahathir masuk umno sebab tak suka Anwar kutuk Paklah satu dakyah bohong dari kau.Sehingga hari ini mahathir sendiri masih mengutuk Paklah mengatakan UMNO parti keluarga paklah.

    sehingga hari ini adakah UMno memerjuangkan Islam..51 tahun memerintah langsung tidak memperjuangkan Islam.

    Mengapa sekarang pertikaikan DAP dan PKR bagaimana dengan Umno MIC,MCA dan Gerakan.
    Laungan keramat UMNO semasa zaman kegemilangan mereka ialah..PERKONGSIAN KUASA..DENGAN MCA,MIC GERAKAN ,sabah serawak langsung tidak dipandang.

    Sekarang Umno tiba2 untuk perjuangan orang melayu.Mana pergi perkongsian kuasa..sebab MCA,MIC dan gerakan banyak kalah.

    Apakah siakp hipokrit UMNO ini untuk melayu dan Islam?Hari ini rata2 isu perkauman menjadi modal UMNO.

    2004 -PERKONGSIAN KUASA.
    2008 – MALAYSIA UTK ORG MELAYU DAN CINA MENUMPANG
    2013 – ?

    P/s –Kumbang semua hujjah kau adalah hasil daripada pembacaan kau yang meluas daripada media cetak atau elektronik arus perdana.Smeua medi itu sememangnya bawah pengaruh kerajaan..fakta telah diputar belitkan.

  34. Isu projek babi dan Azan jangan nak pertikaikan, aku paling dekat dan hampir disini lebih mengetahuinya.

  35. Kumbang,

    Kenapa mempertikaikan PAS berjuang dengan DAP dan PKR padahal Umeno sejak merdeka berjuang dengan MCA dan MIC…

    Pada pandangan saya, tindakan PAS ini adalah betul.. tidak salah berkawan atau bekerjasama dengan dengan parti yang bukan islam selagi cara kerja mereka tidak menyeleweng. Kalau diikutkan isu azan dan lelain adalah isu yang sengaja dicipta untuk memporak perandakan parti parti PR.

    Kenapa kumbang tidka mempertikaikan tentang perkahwinan UMeno, MCA dan MIC..pernah kumbang tampil kedepan apabila
    1. SAR dimansuhkan (sekolah agama rakyat)
    2. ISAkan org yang tentang kriket yahudi..
    3. ISAkan org yang tidak bersalah – ini bukan hukum tuhan..
    4. Peaburan tabungan kumpulan simpanan pekerja dalam saham genting yang mana ramai org islam yang mencarum..
    5. dan pelbagai lagi…

    Kesilapan yang lalu haruslah diperbetulkan dulu..
    tanpa prejudis. kumbang kena sedar dan tidak mempermainkan fakta..

    1. PAs begitu komited sekali untuk memperjuangkan Islam.. banyak pusat judi ditutup, pusat arak ditutup.. dan saudara harus mengucapkan tahniah kerana keupayaan kerajaan kelantan, kedah dan perak meguruskan negeri dengan baik. begitu juga dengan kerajaan pulau pinang… saudara kena sebut bahawa Lim guan Eng telah mengeluarkan duit support semula SAR. kena adil dalam berhujah..

    2. Isu kandang babi.. apa yang jeleknya tentang penstrukturan semula kandang babi?
    babi juga adalah makluk, tidak ada makluk yang di jadikan dnegan sia sia. projek yang dibuat tu bagus kerana penyelengaraan babi dapat dibuat dengan baik.. bayangkan kalau tidak ada projek ini, maka org melayu akan marah juga disebabkan jiran mereka org cina memelihara babi didepan rumah seperti memelihara lembu. biar saja meragut… kan tak elok tuh.

  36. anwar to desprate to be prime minister of malaysia, i wonder is he watching Desperate Housewife, and become Desperate anwar…..

  37. pas is a lot of people just talk about islam, wonder do they think about other religion…. or they just think inside the box only…….

  38. harga minyak menjunam dari 130 usd kepada 91 usd.. bila agaknya nak turunkan harga lagi.. main ckp je x guna dolah. Ini ke pemimpin yang nak kita sokong… ?

    Harga barang mungkin tidak turun lagi dah lepas ni.. harga makanan macam tu juga.. harga tiket bas. trend dekat malaysia mmg begini.. kena pa selepas 51 tahun masih tidak ada mekanisma yang berkesan nak selarikan semua benda begini.. ?

    Masih lagi ingat bagaimana pengumuman minyak naik 78 sen.. sekejab je dah boleh umumkan.. tetapi nak turun punyalah liat… cekik darah rakyat betul. nak untung macam mana lagi oit.
    macam tuh juga nak turun dari takhta.. liat benor.

  39. ko 2 cents mcm tak tau isu bab minyak nie… ko tanyala persatuan pengusaha stesen petrol kat malaysia nie bila dolah nak turunkan harga minyak!!!! ape yg die org kate???

  40. Apakah PAS terlupa bahawa DAP pernah membangkitkan isu azan?

    Dr Siti Mariah Mahmud (AJK PAS Pusat, Ahli Parlimen Kota Raja) telah membuat laporan polis berhubung isu azan di ibu pejabat polis Dang Wangi pada jam 11.30 pagi, 11 September 2008.

    Dalam laporan tersebut, beliau mendesak pihak polis supaya menyiasat dakwaaan Dr Mohd Khir Toyo mengenai kononnya ada usaha-usaha melarang laungan azan di masjid-masjid di Puchong dan Kota Damansara.

    Berikut adalah surat berkenaan petisyen azan di Masjid Bandar Kinrara, Seksyen 5, Puchong.

    Seramai 186 orang menandatangi petisyen ini mengadu tentang pembesar suara di masjid terbabit. “Penduduk bukan Islam di Seksyen 5 Bandar Kinrara, Puchong tidak pernah membantah penggunaan pembesar suara untuk laungan azan di Masjid Bandar Kinrara di situ. Sebaliknya, mereka hanya memohon supaya diperlahankan penggunaan pembesar suara untuk majlis ceramah, kuliah Subuh, kuliah Maghrib serta bacaan ayat al-Quran yang menggunakan kaset dan CD sebelum sembahyang Subuh di masjid tersebut.Menurut mereka, ini kerana ia mengganggu mereka untuk berehat atau bangun lewat, terutama pada hari Ahad dan juga untuk mengajar anak-anak mereka belajar pada sebelah malam.” ujar Steven Ee (wakil penduduk yang menulis surat bantahan) kepada Malaysiakini.

    Apakah masjid tersebut menggunakan pembesar suara yang berlainan untuk azan Subuh dan bacaan ayat Al-Quran sebelum Subuh?

    Baca ulasan Tan Seng Giaw berkenaan azan blognya.

    “Today (25 October, 2005) while debating the budgetary allocation for the Prime Minister’s Department such as RM225,905,000 for Jakim, I asked the department to interpret azan which arises from a revelation through a dream. Azan is from al-i’lam (announcement) or an-nida (call). I hope Jakim will interpret the term as it appears in the Koran such as Surah IX Repentence,3; Surah XXII The Pilgrimage,27; Surah V The Table Spread, 58; Surah XVIII The Children of Israel, 110 and The Story of Bukhari and Muslim.

    Surah IX Repentence, 3: “And a proclamation from Allah and His messenger to all men on the day of the Greater Pilgrimage…..”. Surah XXII, The Pilgrimage, 27: “And proclaim unto mankind the Pilgrimage…..” Surah V, The Table Spread, 58:” And when ye call for prayer…..” Surah XVIII, The Children of Israel, 110: Say (unto mankind): Cry unto Allah, or cry unto the Beneficent, unto whichsoever ye cry (it is the same). His are the most beautiful names. And thou (Muhammad), be not loud voiced in thy worship nor yet silence therein, but follow a way between.”

    Dewan Pemuda PAS pernah mengecam DAP berkenaan dengan isu azan dalam satu artikel yang ditulis oleh Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) dalam Harakahdaily pada 17 April 2007. Beliau kesal dengan tindakan Ahli Parlimen DAP dari Kepong, Dr Tan Seng Giaw yang masih lagi membangkitkan isu azan yang didakwa mengganggu ketenteraman masyarakat bukan Islam di negara ini. Tan Seng Giaw juga pernah memprotes tulisan jawi pada papan tanda nama jalan bersama dengan Teresa Kok pada 14 Februari 2008.

    Tan Seng Giaw pernah membangkitkan isu azan dalam Dewan Rakyat pada sidang Parlimen Kesebelas Penggal Keempat, Mesyuarat Pertama bertarikh 10 April 2007. Apakah ini sebahagian daripada usaha untuk mewujudkan ‘Interfaith Council’ (IFC)?. Walau bagaimanapun, Tan mengakui bahawa perkara ini dibangkitkan berdasarkan aduan seorang penduduk yang tidak puas hati dengan azan subuh di Taman Putera, Jinjang Utara pada hari tersebut.

    Adakah kerana kehendak seorang penyokong beliau, maka azan ini perlu diperlahankan? Apa pandangan orang orang PAS ? Sama pendirian dengan Dr Mariah atau mengikut pandangan Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan?

    AZRINIZAM IBRAHIM
    Presiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

    http://anginperubahan.blogspot.com/2008/09/timbalan-pengerusi-dap-pernah.html

    Mesej ini Dibawa khas secara percuma oleh :

    Penulis Cyber
    http://beritamalaysiakini.wordpress.com

  41. salam banyak betul nak jawab, tak ape saye jawab satu persatu
    soal azan sila rujuk lik di bawah
    http://ustazmoden.wordpress.com/2008/09/15/masjid-kinrara-sokong-teresa-kena-isa-malaysiakini/#comment-213
    pengendali blog rakan kumbang dan dapat sumber sahih… siapa yang kena tipu sekarang?

    soal kandang babi berbanggakah pas exco hassan ali yang berkuasa hal pertanian meluluskan projek ladang babi terbesar…exco parti islam..luluskan projek babi dan popularkan malaysia sebagai pengeluar babi terbesar dan anda pejuang parti islam..jika anda dekat berbanggakah anda di kawasan anda punyai ladang babi sebesar pasaraya tesco..tahniah anda berbangga..boleh bagitau exco parti pas yang luluskan

    soal umno,mca dan mic tak boleh samekan dengan pr..pas matlamat negara islam kenapa buang negara islam jika bersatu dalam pr…lihat pas digunakan dan rela digunakan…jika umno tidak betul kenapa pas mahu seperti umno bersekongkol dengan kafir…anda parti islam..sebagai rakyat kami tidak mahu pr seperti bn…dan islam ditegakkan kenapa pas ambil pendekatan 2×5 dengan umno..sedangkan pas parti islam bukan seperti umno 🙂

    pusat arak ditutup pengeluar arak kian subur di shah alam dan petaling jaya…ikan besar x dibunuh ikan bilis jadi taruhan.. xselesai masalah

    pelacuran di kuala lumpur kian parah,rempit sedangkan di kuala lumpur sudah ada ahli parlimen pas dan adun pas..tahniah anda berjaya

    soal bantuan adakah dengan bantuan terhadap sar,mulut melayu dapat ditutup jika maruah islam diinjak2….semua dipermainkan…diperak sudah ada perjanjian pangkor 2…orang pas sendiri sahkan…siapa x betul? jangan marakan nyamuk kelambu dibakar…

    jika PR seperti BN apa guna tukar kerajaan, forum memeluk islam PKR marah ahli parlimennya kerana menentang..pas diam x buat apa…pkr halang buat surau…pas diam x buat apa…jika umno dikatakan roboh surau kenapa pkr 2×5 halang bina surau…

    yang lain ente pikir sendiri

    wassalam

  42. Dolah tak de tak naikkan harga minyak kalau dia dengar apa yang rakyat kate. dia kena turunkan harga minyak sebab itu yang dia pernah kata dan rakyat nak dia kate. tapi itu tak berlaku.

    pengusaha stesen minyak dengan dolah siapa yang berkuasa? kalau takut nak turunkan harga minyak sebab takut dengan pengusaha minyak maka letak le jawatan.. lantik pengusaha minyak yang paling bijak jadi PM.

    Sebab kelemahan itu maka dolah kena quit. hehe malu beb kalau terlepas berita kat luar negara bahawa “Dolah takut dengan pengusaha minyak.. keh keh keh..” mungkin x lama lagi akan kelaur berita harga minyak dunia ditentukan oleh pengusaha stesen petrol di Malaysia. haha..

    Kalau dah cerdik maka senang je dia nak jadikan benda tuh kenyataan. Ni mesti ada something wrong ni. tak ada perancangan yang bagus.

    p/s nanti banyak berita tentang harga makanan tidak turun kerana apa kerajaan akaur apa yang peniaga kata. Tambang dinaikkan lagi sebab dengar apa yang pengusaha kata.. kerajaan buat apa. tido ke. heheh

  43. nak turun banyak 2 kena bagi balik la duit rebat..nak ???

    fikir biar panjang dan dalam sikit!!!

  44. salam
    azryen harge minyak dah nak turun pkr dah hilang 1 modal,pkr halang pinjaman untuk bakal pengantin di selangor berapa ramai x dapat kahwin,tempahan sudah dibuat,hutang sudah banyak kerajaan bijak batalkan,tahniah! betul prihatin dengan rakyat…rumah urut kian banyak di selayang,adun lepas pandang atau sibuk berkempen,selangor sudah jadi tempat maksiat..walaupun adun berlambang bulan..
    di ampang keadilan bergaduh sesama sendiri, zuraida sudah dibenci kerana kroni orang lepas penjara dilantik jadi majlis perbandaran. si MB kata lawat rakyat tidak perlu.sedangkan die menang dulu siapa yang mengundi…10% hak melayu uitm nak diberi pada cina…setengah tahun perintah 10% 5 tahun abes semua…di perak pajak tanah 999 tahun angka banyak ong…hak melayu jadi taruhan membodek dap…sudah ditegur baru nak beri sumbangan pada sekolah agama…banyak lagi..cukup sampai sini…lu fikirlah sendiri
    wassalam

  45. ya jika kerajaan tak buat apa.. pr buatla sesuatu bagilah subsidi pada pengusaha bas di selangor,perak,kelantan ,penang,kedah dan kl..x buat apa pun…cakap prihatin rakyat 🙂

  46. Dolah letak jawatan sebagai menteri kewangan dan ambil jawatan menteri pertahanan. wow..
    what will happen next.. hehe..

  47. kuli vs dolah

    “kuli mendakwa keadaan ekonomi negara semakin tergugat dan pasaran saham menjadi tidak menentu.

    Kata Kuli perkara itu berlaku kerana kelemahan pemimpin negara yang tidak mampu lagi mengurus dan sepatutnya berundur lebih awal”

    – sir kuli kata dolah lemah.. che det kata dolah bohong.. siapa nih che det dan kuli?

  48. ??????? penulis_cyber ni mmg mangkuk ayun tul ke..
    ##### biar hang yang fikir panjang dan lebih
    dalam.
    Sbb otak hang singkat kot..

  49. Kumbang: “..sebagai rakyat kami tidak mahu pr seperti bn…dan islam ditegakkan kenapa pas ambil pendekatan 2×5 dengan umno..sedangkan pas parti islam bukan seperti umno”

    Tahniah kerana anda nampak bahawa umeno ini tidak relevan. dan anda mengaku bahawa pas adalah parti Islam. Tetapi pendekatan 2 * 5 dengan Umeno tu tidak tepat. Umeno je yang racist dengan cina india. Islamkan agama universal, semua bangsa boleh anuti dan berdakwah kepada bukan islam adalah disuruh..
    tu yang diperjuangkan PAS. kalau tak berkawan, maka dakwah x boleh dilakukan. ye dop?
    🙂

  50. KUMBANG,AZRYEN DAN SPESIS YG LAIN…..

    UNTUK SEMUA PENDOKONG PR….BUAT APA LAYAN DIA NI…WALAU TULISANNYA PANJANG TAPI JELAS KURANG ILMU….KALAU DIA BROWSE BANYAK BLOG …DAN MEMBUAT ANALISA YG BAGUS TAK LAH CAKAP MACAM NI….BERHUJAH PASAL MINYAK ASYIK GUNA SUBSIDI..MEKANISMA @PRICING STRUCTURE MASIH MACAM KALDAI…

    INI BERHUJAH CARA AMANO YG PASTI CUMA BERBUIH MULUT JE…ISU KECIL BUKAN SECARA TOTAL…ANDA DIHERET JAD DUNGU SEPERTINYA…JELAS JENIS RAKYAT MALAYSIA BEGINI HANYA JADI PAK TURUT DAN TENTUNYA BERFIKIR TAK GUNA AKAL SECARA BIJAKSANA…MUNGKIN DIKEPALA LUTUT ATAU ‘TEMPAT LAIN’ !! INI BUKAN FORUM BN….SALAH TEMPAT NI….KALAU DAH KAKI FABRICATION TU BEGINILAH CARA BERHUJAH….

    CARA MELAYU JAHILIYYAH BERFIKIR …KALAU IN POWER DIA BOLEH ENDORSE APAPUN …RAKYAT DUNGU BEGINI @YG SEANGKATANNYA HANYALAH SEPERTI SAMPAH MASYARAKAT…MENGIYAKAN SAJA TANPA GUNA OTAK UTK BERFIKIR SALAH ATAU BETUL…BUKAN TAHU NATIJAH SESUATU PERKARA…DALAM BLOG ANWAR IBRAHIM DIA TERANGKAN SATU PERSATU….MEMUASKAN HATI PENERANGANNYA…

    APA PERLU RISAU….TARIKH HANYALAH TARIKH…JIKA SUDAH CUKUP DIA SENDIRI TAHU NATIJAHNYA KEPADA RAKYAT..DIA USAHAKAN DAH…..KEBODOHAN JUAK DARI AMANO INI SENTIASA SURUH ORANG ENDORSE PEMIMPIN PILIHAN MEREKA TEPAT WALAU ORG DAH TAU PENYAMUN DAN PEROMPAK…..

    VERDICT: TULISAN KUMBANG ,PENULIS CYBER @SEANGKATANNYA – NO READING VALUE (GARBAGE IN GARBAGE OUT JE)

  51. Islam milik semua bangsa, melayu , cina , india , arab dll. dekat eropah pun Islam diterima dan digunapakai. Adilkan.. agama untuk semua bangsa..

  52. thanks hasanlempoyang…

    Atas ingata tulus ikhlas dari saudara.
    Saje teman nak layan memain dgn budak ni. sementara tunggu berbuka. Makin byk dia berhujah, makin ternampak lobang kelemahan.

    “Selamat berbuka pada semua”.

    Islam bukan agama racist !

  53. salam semua, tanpa menjawab hujah dan mengambil sedikit sahaja percakapan saya…anda menilai keseluruhannya, terima kasih!! anda memang berjaya…siapa yang tidak berhujah?…sudah taksub anda menjadi hakim kepada kami semua…bagi orang taksub apa yang ada di blog dsai sudah lengkap semuanya…maka bahan bacaan kami dan sumber sudah anda kira hilang nilainaya…akal anda hanya pada tulisan songsang pemimpin mat jenin…anda tanya akal kami dimana?…apa yang anda katakan terbalik pada diri anda sendiri…kami semua berhujah secara fakta bukan melalui blog taksub penyokong2 dsai yang anda antaranya kami kenal…kelompongan anwar telah kami arif…sumber kami dikalangan pr sendiri…siapa yang budak2 sekarang? ada langsung tidak menjawab hujah..seperti budak2 darjah 1…persoalan kita kenapa pas bersekongkol dengan dap + pk.? bukan soal umno..lihat tulisan saya adakah menyokong umno? persoalan saya terhadap pas anda tidak menjawab, hanya melambakkan kesalahan umno sedangkan itu bukan yang kita pertikaikan 🙂
    analisislah dahulu jangan jadi budak2 yang membaca sambil lalu 🙂
    wassalam

  54. Kumbang
    PAS memperjuangkan Islam. Islam menegakkan kebenaran. Bak kata TGNA: ““Tukar kerajaan bukan angan-angan Mat Jenin. Kerja-kerja Umno dan rekod buruknya menjadikan parti itu Islam pun tidak, demokrasi pun tidak,”. Lu fikir la sendiri……

    Mahukah kumbang ditahan ISA? Aku sedih menangis pilu, bayangkan takbir pagi syawal anak & isteri menunggu bapa ditahan ISA. Hati ku meronta utk berjumpa anak isteri, bkn utk baju raya, bkn utk makan bergaya, bkn duit wang berjuta. Aku cuma ingin peluk cium mereka.

    Adilkah ini kumbang? Islam membela semua umat bkn kira bangsa, kulit dan agama.

  55. salam jika perjuang islam kenape bersekongkol dengan penolak islam dap+pkr 🙂 hujah banyak diatas…
    isa
    macam tu perasaan ezam berkorban untuk anwar osamaladen…selepas itu dibuang tong sampah oleh anwar…lihat siapa yang manipulasi pas dan ezam…dsai orangnye 🙂

    wassalam

  56. Kumbang
    Apa pulak kau nak komen kenyataan TGNA ni:
    “Tukar kerajaan bukan angan-angan Mat Jenin. Kerja-kerja Umno dan rekod buruknya menjadikan parti itu Islam pun tidak, demokrasi pun tidak,”

  57. salam komen saya:
    jika berjaya tukar kerajaan,pas dimana? islam dimana?
    dsai menyebut tiada negara islam n dap jangan haraplah..tentu sekali tolak islam dan akhir sekali keadaan x berubah selepas tukar kerajaan malah mungkin jadi teruk dan kemungkinan pas keluar pakatan krana islam dipijak2 🙂 jika itu berlaku anda akan buka mata inshaALLAH

    wassalam

  58. sekarang pun Islam tidak dimartabatkan ditempatnye.. itu yang nampak apabila saya buka mata.. perlukan perubahan..

  59. salam pas perlukan perubahan..keluar dari pakatan dan tegakkan islam semula 🙂 bersaing sihat dengan seterunya umno… bersatu didalam pr tidak ada gunanya…berkuasa tapi hak islam dinafikan dan maksiat berleluasa
    wassalam 🙂

  60. kumbang.. dulu pas cuma di kelantan.. tetapi kini di kedah dan perak.. Islam letaknya di dalam hati muslimin dan muslimat yang cintakan Allah. “Hijrah satu pengorbanan & Hijrah membentuk PERPADUAN” =)

    Mari berterawih.. Salam.

  61. Ops .. se lagi.. umeno penah ke bersaing sihat?
    sekarang dah x sihat dah

  62. salam di perak hanya jadi pak turut…di selangor tersepit..di kedah n kelantan agak menjadi tetapi banyak perlu dibaiki …tetapi sasaran pas perlu seluruh malaysia….pkr kian mendominasi…dap mengatur hari untuk pastikan melayu dan islam keluar dari bumi malaysia….hakikatnya pas dalam pr hanya pencukup ahli… lagi 2 pihak mendominasi..kesian melayu n islam duduk tempat terakhir walaupun majoriti dalam gagasan bernama pakatan rakyat…saya gesa pas bersaing sihat..umno..umno punya cerita… bukan pertikaian kita

    jom pergi terawih
    wassalam

  63. Tuan-tuan,

    Tok guru tidak akan cakap merapu. Pandangan bernas beliau adalah benar. Sejarah telah membuktikan sesiapa yang mengata perkataan yang tak elok pada Tok guru akan terpalit kepada diri orang itu. Insya Allah

  64. 2 cents…

    PR memang tak kan sama dengan BN…sebab belum perintah lagi PR dah…entah apa-apa…

    Tapi…paling aku heran… Pas tak boleh terima BN…especially UMNO…asyik tak kena ja… Tapi boleh pulak join PR yang ada DAP dan PKR yang lagi entah apa-apa…

    Tak faham..tak faham…tak faham…

    TGNA…ilmu agama dia aku respect…tapi ilmu politik, ekonomi, perintah negeri…aku malu la….

    kadang2 komen dia nampak pelik jugak…kalau UMNO dia reject…dia tak fikir pun ada yang baik langsung…tapi kalau yang PKR dia sokong…semua boleh…walaupun terang2 nampak sumbang….

    tak faham…tak faham

  65. salam
    manis saya sokong anda, bahasa direct yang indah…tahniah! 🙂
    wassalam

  66. Kumbang yang manis tapi busuk
    PAS hanya jadi pak turut/tersepit bkn isu pokok
    BN, PR memerintah pun bkn isu pokok
    PAS, PKR & DAP bkn isu pokok

    Rakyat inginkan keadilan dimana?
    51 tahun dijajah masih buta ke mata?
    51 tahun dijajah masih pekak ke telinga?
    51 tahun dijajah hati masihkah buta?

    Masih perjuangkan melayu sekerat
    Hakikatnya melayu merempat
    Asalkan jutawan kawan yg dekat
    Hak rakyat semua disekat

    Perlembagaan termaktub Islam agama rasmi
    Tapi pemimpin ramai tak sedar diri
    Merompak rakyat harta berguni
    Bagai hidup tak tahu mati

    Konon Malaysia aman sejahtera
    Tapi pemimpin perangai celaka
    Tak kira melayu, india, cina
    Asal mendapat habuan dunia

    Betul, rakyat perlukan pemimpin
    Tapi pemimpin juga perlu dipimpin
    Kalau tak pimpin jadilah ayah pin
    Bunuh merompak tak guna sesen

    Dalam kitab dah disebut
    Akhir zaman Islam kelam kabut
    Punca dari umat yg otak reput
    Agama hanya disebut sebut

    Oleh itu perubahan perlu
    Walaupun 16 September dah berlalu
    Perjuangan ini bukannya selalu
    Sebelum dipanggil yang MAHA SATU.

  67. Habis Osamoladen…kalau semua bukannya isu…siapa yang betul…kamu ke? kuang-kuang

    jangan sampai keluar dari mulut buaya masuk mulut naga udah le…sebab buaya kecik…naga besar…he he he

    apa-apa pun kita kena realistik…bukan asyik berangan2…

    bila nak kalah berhujah…kata bumi milik tuhan…semua berhak…truly malaysia…malaysian malaysia…

    tapi…bila harga minyak mahal sikit…dah marah benar…macam tak mampu bersaing la pulak…

    kalau benar2 hebat…benar2 berani…jom lah bersaing…buang mentaliti subsidi tu…persiapkan diri…jangan cakap je…aku tak kisah…

  68. salam manis saya sokong anda sekali lagi…saudara osamaladen tidak menjawab… hanya berputar di paksi bobroknya umno..persoalan mengapa pas bersekongkol dengan pkr + dap tidak dijawab dan dirungkai rapi…kenyataan sudah saya beri…namun benar kata manis mereka tidak realistik…artikel untuk anda nilai siapa tnga
    http://penembak-tepat.blogspot.com/2008/09/dua-berita-berbeza-dari-orang-sama.html
    apa yang osama kata jika ia benar2 terjadi adakah menghalalkan kita bersekongkol dengan penolak islam dan agen yahudi 🙂 untuk banteras perkara itu?
    penyokong salman rushdi dan john eposito…itukah pemimpin sejati…haruslah renungi
    ini bukan peribadi hanya diskusi…anda memanggil saya busuk saya terima kerana itu mematangkan saya dan pahala sudah tentu dapat
    artikel untuk anda
    http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2008/09/perjanjian-anwar-penaja-jika-jadi-pm-16.html
    renungilah dan baca…tidak menyuruh anda percaya cuma gesa anda berfikir
    wassalam

  69. manis
    ada akal tapi tak pakai
    ada mata tapi buta
    betul salah sendiri nilai
    jgn susahkan rakyat jelata

    manis
    raja adil raja disembah
    siapa betul bukan masalah
    pemimpin tak betul kita sanggah
    jika tak sanggah kita yg susah

    manis
    apa ada nama yang manis
    jika ckp mu penuh sinis
    sanggup kau biar anak menagis
    kerana puak melayu seketis

    manis
    jgn kau guna nama mu manis
    elok ditukar menjadi pahit
    sanggup kau biar anak menagis
    utk pemimpin yg secubit

  70. bagus osama kita tolak dsai, pemimpin yang perlu disanggah…susahkan rakyat untuk memerintah…ditaja yahudi dan nasrani…diam pabila maruah islam diintai diam pabila ahli parlimen beliau menghalang pembinaan sebuah surau…diam dan menyokong pabila dap tidak mahukan negara islam…diam pabila laungan azan diminta diperlahankan dan nafikan pula…diam pabila tulisan jawi mahu dibuang ke tong sampah..diam pabila forum memeluk islam dan kontrak sosial dilakukan …marah pabila ahli parlimen pkr menentang forum memeluk islam…mengungkit soal kroni, sedangkan satu dunia tahu ketika jadi menteri keluarga beliau dapat itu ini…menentang penubuhan petronas tapi kini memuji dan ingin menggunakan wang petronas…tentang auku ketika zaman pelajar…ketika jadi menteri pelajaran..satu apa pun akta itu tidak dipinda…diam pabila keadilan mendapat biaya dari george soros dan yahudi..baik ketika zaman pelajar dengan mahathir menentang tunku…maki mahathir ketika tun jadi menteri pelajaran…baik dengan mahathir ketika masuk umno…bermusuh dengan mahathir ketika dipecat pabila rahsia bobrok beliau terbongkar….berapa kali mahathir maafkan…anwar tetap jadi pengkhianat….mahathir kata tiada maaf lagi…kini pm mat jenin menghitung hari..tunggu dan lihat…jika benar beliau memerintah malaysia kan bertambah parah, yahudi suka hati…dap tersenyum tak terperi melihat islam dan melayu sedia disepak keluar

    wassalam

  71. paklah awat pulak hang lantik diri hang jd menteri prtahanan..kalu nk brhenti 2010 la ni ambik cuti tanpa gaji jer la ..anak menantu hang kayaa buleh tanggung sampai 2010 pastu mkn duit pencen..takyah la campuq hal2 politik ni..haruu satu malaya..bn pun dah kalah byk negeri

  72. wahai kumbang durjana
    dasar mu kumbang menghisap madu
    habis manis sepah dibuang
    jika betul bagai dikata
    report BPR dgn segera

    BN bkn, PR pun bukan
    malaysia besar pd namanya
    singapore kecil diatas peta
    kenapa ekonomi jauh berbeza?

    singapore kecil diatas peta
    kenapa ekonomi jauh berbeza?
    kalau nak tahu apa jawabnya
    BN perintah songlap harta

    kenapa ekonomi jauh berbeza?
    BN perintah songlap harta
    melayu kaya boleh dikira
    rakyat jelata hidup merana

    kalau kumbang katakan kumbang
    jgn jadi sirama rama
    BN perintah rakyat merana
    menteri dilantik rakyat jelata

    ada otak malas nak pakai
    menteri merompak rakyat merana
    kenapa la kau kumbang durjana
    masih tak nampak angkara siapa?

    menteri merompak rakyat merana
    naik mahkamah korek…korek
    BPR pula menjadi kuda
    kumbang durjana masih tak serik

    hari raya main mercun
    jgn main mercun c4
    mari kita berbalas pantun
    tukar kerajaan ramai mengelupor

    mari kita berbalas pantun
    tukar kerajaan ramai mengelupor
    ada menteri mcm katun
    mulut berbuih lutut mengeletor

    singapore kecil diatas peta
    kenapa ekonomi jauh berbeza?
    malaysia gah dimata dunia
    tapi rakyat hidup merana

    org kampung jgn dihina
    hidup dah susah jgn disiksa
    malaysia gah dimata dunia
    tapi rakyat hidup merana

    curi susu penjara setahun
    rompak rakyat hidup selesa
    negara merdeka 51 tahun
    kalau begini apalah makna

  73. Salam suma..
    Aku rs terpanggil utk menulis sedikit pendpt yg x seberapa.. 1 benda yg kita suma perlu dan seharusnya sudah lama sedar adalah bahawa negara kita Malaysia sbnrnya sgt2 unik disbbkan rakyatnya yg BERBILANG KAUM.. Berbilang kaum dan berbilang agama.. Aku org melayu/islam sejak lahir begitu juga aku rs ngan kebykan org dlm ni.. Namun jgnla disbbkan kita majoriti, kita cuba utk menafikan hak2 kaum lain.. Secara kita sedar atau x sbnrnya sedikit sbyk terdpt sikap2 racist dlm diri xkecuali juga mgkin aku sendiri.. Apabila berlaku satu2 kes melibatkan bangsa2 lain slalu je kita nk salahkan bangsa tersebut.. Padahal kita marah ngan diskriminasi2 yg berlaku di negara2 lain hatta di us apabila kita tgk org kulit hitam didiskriminasi akan bangkit rs benci dlm diri kita terhdp penindasan yg berlaku.. Sungguh malang tanpa kita sedari yg kita sendiri pun mempunyai sedikit sifat2 tersebut yg mgkin xditerjemahkan dlm btk perkataan ataupun perbuatan..

    Setiap kaum mempunyai masalah mereka sendiri dan sentiasa mahu menuntut apa yg terbaik mereka rasakan.. Ini terpulang kpd pemerintah yg bijak utk menentukan.. Sama ada permintaan mereka itu melampau atau tidak yg penting pemerintah harus menyelesaikan dgn cara penuh hikmah.. Lgsg xdgr tuntutan pun bkn 1 tindakan yg bijak.. Melayu/Islam xsilap, mgkin xlebih 60% dr kompossisi penduduk so yg balance lg 40% lbh tu sbnrnya agak besar jumlah mereka.. Menetapkan kefahaman terhdp islam merupakan t.jwb pemerintah yg nyata gagal dilaksanakan dr dulu lg.. Org2 bkn islam sentiasa sj berprejudis terhdp org2 islam, vice versa..

    Apa yg aku nk sebut kt sini sbnrnya adalah mengenai kedudukan parti PAS.. Adakah PAS dpt merealisasikan perjuangan menubuhkan Negara Islam sekiranya berjuang bersendirian? Sekiramya 60% td berpecah 2 antara PAS UMNO skang sudah tggal brapa %? Tu xkira PKR n yg atas pagar lagi.. Mgkin secara realistiknya 20% dan itulah yg telah diterjemahkan dlm keputusan PRU ke 12.. Apa lg strategi PAS.. Matlamatnya kelihatan begitu simple: Untuk Menubuhkan Negara Islam, tetapi adakah pelaksanaannya semudah itu?

    Inilah yg perlu kita renungkan bersama.. Keaadaan mgkin sedikit selesa sekiranya suma org melayu/islam menyokong PAS namun hakikatnya tidak seindah itu.. Namun utk menggugurkan matlamat tersebut adalah TIDAK sekali2.. Selagi mana PAS merasakan diorg mampu berjuang bersama PR selagi itu akan diteruskan.. Bila dirasakan sudah tidak mampu PAS xbermasalah utk berjuang bersendirian.. Suma ahli dan pimpinan sgt komited dan istiqamah terhadap perjuangan sbb sudah diasuh dan ditarbiyah sebegitu rupa..

    Even sehingga hari ini belum ada 1negara pun dlm dunia yg bleh dikatakan Negara Islam: baca dlm konsep Islam sepenuhnya.. Not even Saudi nor Iran.. Itu yg sudah lama digelar negara islam so bagaimana pula dgn kita? Adakah PAS sedar matlamat tersebut seakan2 mustahil utk dicapai? Ya, sememangnya PAS sedar bahawa cabarannya sgt2 berat.. Jln yg diambil bknla mudah.. Sdgkan di negara yg hampir 100% islam pun tidak dpt dilaksanakan apatah lg yg krg dr 60%.. So apakah tujuan PAS sebenarnya?

    Inilah yg disebut sbg istiqamah.. Matlamat Negara Islam sememgnya sgt2 sukar namun ia bknla mustahil.. Walapun lg 100 thn, PAS tetap akan memperjuangkan matlamat yg sama.. Usaha dtg dr manusia namun biarla Allaw SWT yg menetukan sama ada PAS berjaya atau tidak.. Sekiranya tidak berjaya skalipun, usaha perjuangan ke arah itu tetap dilakukan dan pahala tetap diberi.. Inilah pegangan para ahli PAS.. Inila rahsia PAS mampu bertapak sehingga ke hari ini dgn berbekalkan wang ihsan rakyat beza ngan BN yg menggunakan wang rakyat.. Selagi prjuangan Islam berterusan selg itu PAS akan wujud.. Namun hakikat kemengan sukar dicapai tidak melemahkan semangat para ahli utk terus berjuang.. Inilah yg menyebabkan PAS sentiasa berjuang wpun mengalami kekalahan demi kekalahan..

  74. Usaha dtg dr manusia namun biarla Allah SWT yg menetukan sama ada PAS berjaya atau tidak..

    Minta maaf utk typo error yg tidak disengajakan..
    Menaip di dlm gelap so xbrapa clear sgt k.board..

  75. salam sume..

    kumbang and manis… tahniah buat kalian dan pandangan serta penyelidikan anda.. selagi fakta yg benar diutarakan saya tetap menyokong dan bersama anda sume….

    ari nie satu isu timbul pasal minyak dan saya masih mencari releven dan realiti saya belum bole mengiyakan atau menolak… isunya… penurun harga minyak masih dikaji walaupon harga minya dunia menurun disebabkan kenaikan nilai dolar dan kejatuhan ringgit.

    btw.. ada baiknya kite tgk pendapat pakar ekonomi ttg isu ini…

    yg kedua… PAS dan UMNO mmg sukar utk bersatu agaknya disebabakan dua dua parti melayu dan islam… klu betul2 sandar kat islam mmg bole gathering… tapi klu sandar satu lagi atas nama melayu…. susah kot.. sbb sejak azali lagi melayu ni ada sifat hasad dan dengki…

    dan sifat inilah yg dijadikan senjata oleh pihak tertentu utk memecah belahkan org melayu…
    cuba kite renung renungkan…


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: