Posted by: pinkturtle2 | Oktober 7, 2008

Ini Gambar Besar Bukannya Patung

Pemuda PAS: Gambar Anwar bukan patung

Pemuda PAS Selangor berpendapat replika gergasi imej Datuk Seri Anwar Ibrahim di Batu Caves tidak termasuk dalam kategori patung yang diharamkan dalam ajaran Islam.

“Dalam Islam, apa-apa pun, kalau berunsur pemujaan tidak boleh. Kedua, (kalau) berhala, tidak dipuja pun tidak boleh.

“Tetapi, (replika) itu hanyalah gambar besar untuk memperingati pemimpin. (Imej) itu bukan patung. Itu hanyalah gambar besar,” kata ketua dewan itu Sallehen Mukhyi.

Mengulas kenyataan Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang menyatakan replika gergasi itu menunjukkan PKR mendewa-dewakan pemimpinnya, Sallehen berkata:

poster gergasi anwar ibrahim batu caves 061008“Yang beliau (Mohd Ali ) sensitif sangat kenapa? Meletak kalungan bunga di Tugu Peringatan Negara itu pun menyalahi akidah, (hukum) itu telah diputuskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, dan itu memang jelas berbentuk manusia, (perkara) itu beliau tidak sibuk pula.”

Mohd Ali semalam turut menimbulkan persoalan sama ada pembinaan replika itu diterima oleh PAS sebagai rakan dalam Pakatan Rakyat.

Bercakap kepada Malaysiakini hari ini, Sallehen berkata, projek mendirikan gambar itu inisiatif penyokong Anwar sendiri dan oleh itu, sudah tentu kepimpinan tertinggi PAS tidak dimaklumkan.

“Malah saya rasa, Anwar sendiri pun tidak tahu (sebelum timbul kontroversi),” katanya.

Mengulas pandangan Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin semalam yang dilaporkan berkata, gambar besar itu “membawa unsur keberhalaan dan perlu dihapuskan dengan segera”, Sallehen berkata:

“Boleh jadi mufti (Perlis) patut datang tengok sendiri (replika itu).”

Sementara itu penduduk setempat bersedia untuk merobohkannya jika kontroversi berlarutan berhubung penegakan replika gergasi itu, kata pengelola projek tersebut R Viriya.

“Saya tidak mahu isu ini menjadi besar. Kalau dikaitkan dengan isu perkauman, saya pun tidak mahu buat.

“Saya hanya mahu mengucapkan Selamat Hari Raya kepada orang Melayu dan (lagi pun) Deepavali pun sudah dekat,” katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Deepavali akan disambut pada 27 Oktober.

Beliau mengulas kesediaan wakil rakyat PKR Batu Caves, Amiruddin Shari untuk menurunkan replika itu apabila permit kelulusannya yang dikeluarkan Majlis Perbandaran Selayang tamat tempohnya tidak lama lagi.

Viriya menambah, sebelum replika itu didirikan pada 28 September lalu, beliau pernah merujuk kepada rakan-rakannya yang berketurunan Melayu tetapi mereka menjelaskan “tidak salah” membina imej sedemikian.

Katanya lagi, beliau tidak mendapat sebarang aduan membantah daripada penduduk setempat dan hanya mengetahui kontroversi replika itu melalui media.

“Tiada teguran (daripada penduduk), hanya (pemimpin) Umno (di media) sahaja yang tegur,” katanya.

Tambahnya, yang juga timbalan pengerusi persatuan penduduk Kampung Indian Settlement di Batu Caves, projek ini asalnya usaha sekumpulan penduduk di situ.

“Projek ini kita buat sendiri, ramai yang menyumbang. (Replika) ini bukan projek persatuan penduduk,” kata Viriya.

http://www.malaysiakini.com


Responses

  1. Bila nak angkat sumpah jadi PM nie? tak sabar rasanya…jiwa bergelora

  2. tu la bro….. bila jiwa kacau…. mata pun kelabu… patung dengan gambar pun tak boleh nak beza… itu sebab bila puak-puak umno yang pegang jawatan tinggi dan ada kepentingan tak nampak apa pengikutnya hendak…. pengikut mereka dah disogok dengan duit… duit… duit… dapat sikit lansung lupa…. pemimpin mereka makan daging yang ikut dapat le sup tulang

  3. org umno mmg cmtue…bodoh x leh nak diajar…

  4. ELOKLAH…. MAKKAL SHAKTI….. LAUNG… DULU HIDUP MELAYU ATAU ALLAH HUAKHBAR. HAI APA NAK JADI BANGSA KITA. LA NI IKUT HINDRAF PULAK.

  5. rasanya kalau letak gambar Pak Lah mesti org UMNO memuji2..media mesti buat liputan baik jer..
    haram jadah sungguh..

  6. Elok sangatlah tu. Lepas ini, pengikut-pengikut PKR yang membabi buta mengagung-agungkan Anuar Pin ini, bolehlah membawa beras pulut, ayam golek dan buah-buahan sebagai sembahan kepada dewa mereka ini. Oh ya, Cucu Tok Selampit turut mencadangkan bahawa patung ini diletakkan di sebelah patung Mariaman di Batu Caves, barulah kena. Sama-sama taraf Tuhan. Belum lagi memerintah sudah membuat tugu untuk pemimpin mereka. Kalau sudah perintah, mungkin buat tugu emas mengalahkan tugu negara! Tok Guru Dato’ Nik Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang takkan hendak mendiamkan diri sahaja melihat benda-benda kurafat ini. Janganlah gajah di depan mata buat-buat tak nampak. Fasik namanya! Sepatutnya duit RM5,000 yang digunakan untuk kerja-kerja yang tidak berfaedah ini dibelanjakan untuk orang-orang miskin di Batu Caves. Besar ertinya!

  7. CTS tak abis2… pandeinya ckp org fasik? bagus2.. kau memang pandei.. nasib baik ada org berilmu mcm hang nie.. kalau tak? habis meleysia..

  8. CTS, ko ni bodoh ke ape? tak tau beza gamba ngn patung? abis yg paklah pi letak kalung bunga kat patung tugu tu ko tak bising2? tak pulak ko kate fasik? yang punye la banyak gambar iklan gergasi paklah le najib le tak pulak ko ulas?

  9. kawan2 sekalian …jgn dilayan cts tue…kalau dah bee end totok mane nak terima pandangan org lain…biarkan..

  10. yaa.. yaa.. saya memang benak.. saya memang bahlol.. saya dah insaf skrg… selama hari ni memang saya terpengaruh dgn amno membabi buta.. saya memang mangkuk kelas pertama..

    ehsan dari Sumo Chan..

  11. gambar mcm ni kan banyak kat tepi jalan. apa nak di herankan . orang um no je yang heran.

  12. bagus2..

  13. cts mmg bangang, x tau nk bezakan patung ngan gambar. kan papan iklan berlambak kt kl x ada plak yg komplen…. woi cukuplah………….. tukarlah ………………….. undurlah………………….. blahlah………………….

  14. emm aku sokong korg sume..cts mmg umno totok..dah le bangang kecik2 x nak mampus..ada otak x pikir…

  15. kalau setakat gambar cam ni,dulu pun belambak tepi jalan gambar polis kat selekoh2 bahaya.tak kecoh pun.iklan digi lagi besar gambar orang dia,senyap je x kecoh.

  16. Pelik aku, kalau bab aljuburi ni semua nya betoi…agaknya maksum kot baghal ni…MASYA ALLAH Lazatnyaaa e-man cafe!

  17. Eloklah tu…. Orang PKR semuo dah dibangangkan..

    Baco elok-elok..

    Hukum Gambar dan Patung dalam Islam
    2 November 2007 by atsary

    Hukum Gambar dan Patung dalam Islam
    Buletin Da’wah Al Wala’ wal Bara’

    Islam tegak untuk menyeru seluruh manusia agar beribadah kepada Allah semata dan meninggalkan peribadahan kepada selain Allah, baik berupa para wali atau orang-orang shalih, yang biasanya diabadikan dalam bentuk patung-patung, arca-arca, gambar-gambar, kuburan-kuburan, kubah-kubah atau yang lainnya yang akan mengantarkan kepada kesyirikan.

    Seruan Islam ini ada sejak dahulu, sejak Allah mengutus para Rasul untuk memberikan petunjuk kepada manusia.

    Allah berfirman:

    وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمِّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللهَ وَاجْتَنِبُوا الطَاغُوتَ

    “Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul pada tiap-tiap ummat (untuk menyerukan): “Sembahlah Allah saja dan jauhilah thaghut itu.” (An-Nahl:36)

    Thaghut adalah segala sesuatu yang diibadahi selain Allah dalam keadaan ridha. Sungguh telah ada penyebutan patung-patung ini di dalam surat Nuuh. Dan dalil terkuat yang menunjukkan bahwa patung-patung ini adalah penggambaran untuk mewakili orang-orang shalih adalah hadits yang disebutkan oleh Al-Bukhari dari Ibnu ‘Abbas ketika menafsirkan firman Allah Ta’ala:

    “Dan mereka berkata: “Janganlah sekali-kali kalian meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kalian dan jangan pula sekali-kali kalian meninggalkan (penyembahan) Wadd, Suwaa’, Yaghuuts, Ya’uuq dan Nasr.” Dan sesudahnya mereka telah menyesatkan kebanyakan (manusia).” (Nuuh:23-24)

    Beliau (Ibnu ‘Abbas) mengatakan: “Ini adalah nama-nama orang-orang shalih dari kaum Nuh. Ketika mereka meninggal, syaithan membisikkan pada kaum mereka agar mendirikan patung-patung di majelis-majelis yang biasa digunakan oleh orang-orang shalih tersebut dan agar menamakan patung-patung tersebut dengan nama-nama mereka. Maka kaum itu pun melakukannya dan ketika itu patung-patung tersebut belum disembah, sampai ketika generasi itu telah tiada dan ilmu telah dihapus, patung-patung itu pun disembah.”

    Kisah ini menunjukkan bahwa sebab peribadahan kepada selain Allah adalah patung-patung yang digambarkan sebagai perlambang para pemimpin.

    Patung dan Gambar Menyebabkan Kesyirikan

    Mayoritas orang beranggapan bahwa patung-patung tersebut terlebih lagi gambar-gambar telah menjadi perkara yang halal karena tidak adanya orang yang menyembah/mengibadahi gambar-gambar dan patung-patung tersebut pada saat sekarang ini.

    Anggapan mereka ini tertolak dari beberapa sisi:

    1. Bahwasanya peribadahan terhadap patung-patung dan gambar-gambar senantiasa ada pada zaman ini. Kita lihat patung Nabi ‘Isa dan Ibunya, Maryam, diibadahi di gereja-gereja, sampai-sampai mereka ruku’ (membungkuk) kepada salib!!

    Bahkan ada semacam papan hias bergambar ‘Isa dan Maryam yang dijual dengan harga yang sangat mahal dan digantungkan di rumah-rumah agar bisa diibadahi dan diagungkan.

    2. Patung-patung para pemimpin di negara-negara yang maju secara material namun terbelakang secara spiritual, orang-orang membuka tutup kepala mereka untuk patung-patung tersebut dan membungkukkan badan ketika melewatinya. Di antara contohnya, seperti patung George Washington di Amerika Serikat, Napoleon di Perancis, Lenin dan Stalin di Rusia, serta patung-patung lain yang diletakkan di jalan-jalan, di mana orang-orang ruku’/membungkuk ketika melewatinya.

    Gagasan tentang patung ini menjalar ke sebagian negara-negara Arab. Mereka membebek orang-orang kafir dengan membangun patung-patung di jalan-jalan mereka. Dan patung-patung ini terus-menerus dibuat dan dipasang di negara-negara Arab dan negara-negara Islam lainnya. Wallaahul Musta’aan.

    Maka wajib mengalihkan dana pembuatan patung ini untuk membangun masjid-masjid, sekolah, rumah sakit dan lembaga-lembaga sosial sehingga manfaatnya lebih terasa dan tidak menjadi masalah bila menamakan bangunan-bangunan tersebut dengan nama para pemimpin itu.

    3. Sesungguhnya patung-patung ini nantinya setelah berlalu masa yang panjang, manusia akan membungkukkan kepala, mengagungkannya dan menyembahnya. Sebagaimana yang terjadi di Eropa, Turki dan negera-negera yang lainnya. Dan kaum Nuh telah mendahului mereka dalam perkara itu dengan mendirikan patung-patung para pemimpin mereka, kemudian mengagungkan dan menyembahnya. Waspadalah wahai kaum muslimin dari hal-hal yang akan mengantarkan kepada kesyirikan!!

    4. Sungguh Rasulullah telah memerintahkan ‘Ali bin Abi Thalib dengan sabdanya: “Jangan engkau biarkan sebuah patung pun kecuali engkau hancurkan dan jangan pula engkau biarkan kuburan yang ditinggikan kecuali engkau ratakan (dengan tanah).” (HR. Muslim)

    Dan dalam suatu riwayat: “Dan jangan engkau biarkan sebuah gambar pun kecuali engkau hapus.” (HR. Muslim)

    Bahaya Gambar dan Patung

    Islam tidaklah mengharamkan sesuatu kecuali padanya ada bahaya yang mengancam agama, akhlak dan harta manusia. Orang Islam yang sejati adalah orang yang tanpa berfikir panjang langsung menerima perintah Allah dan Rasul-Nya meskipun belum mengerti sebab atau alasan perintah tersebut.

    Islam melarang patung dan gambar karena banyak mendatangkan bahaya di antaranya:.

    1. Merusak ‘aqidah dan peribadahan.

    Contohnya: orang Kristen menyembah patung ‘Isa dan Bunda Maria serta salib. Orang Eropa dan Rusia menyembah patung pemimpin mereka, menghormati dan mengagungkannya.

    Orang-orang Islam telah meniru orang Eropa dalam membuat patung pemimpin mereka baik di negeri Islam Arab maupun bukan Arab. Para ahli thariqat dan tasawwuf (kaum shufi) membuat pula gambar guru-guru mereka yang diletakkan di muka mereka pada waktu shalat dengan maksud supaya lebih semangat dalam beribadah ketika melihat gambar-gambar tersebut. Ini adalah perbuatan bid’ah dan mengantarkan kepada kesyirikan. Bahkan kalau sampai meminta bantuan kepada patung atau gambar tersebut untuk mengkhusyu’kan shalatnya atau berdo’a kepadanya dan lain-lainnya maka ini adalah kesyirikan yang nyata. (Lihat sejarah kaum Nabi Nuh)

    2. Merusak akhlak generasi muda.

    Kita saksikan di jalan-jalan utama terpampang gambar-gambar telanjang yang memang sangat digandrungi oleh mereka sehingga dengan sembunyi atau terang-terangan mereka berbuat keji yang merusakkan akhlak mereka. Mereka sudah tidak lagi mau memikirkan agama, negara, jiwa kesucian, kehormatan dan jihad pun sudah luntur dari diri mereka.

    Demikianlah gambar-gambar itu menghias poster-poster, majalah, surat kabar dan buku iklan bahkan di pakaian pun terdapat gambar porno, belum lagi apa yang disebut blue-film.

    3. Membelanjakan harta di dalam kebathilan.

    Patung-patung tersebut dibuat dengan biaya mahal sampai jutaan rupiah, dan banyak orang yang membelinya untuk digantung di dinding rumah, demikian pula lukisan-lukisan orang tua yang sudah meninggal dibuat dengan biaya yang tidak sedikit, yang tentunya tidak bermanfaat sedikit pun bagi keluarganya yang sudah meninggal tersebut. Tetapi apabila dishadaqahkan dengan niat agar pahalanya sampai kepada yang meninggal dunia tentu akan bermanfaat baginya.

    Gambar dan Patung Keduanya Haram

    Sebagian orang menyangka bahwa hukum haram itu untuk patung saja seperti yang terdapat pada zaman jahiliyyah, tidak mencakup hukum gambar. Pendapat ini asing sekali karena seolah-olah ia belum pernah membaca nash-nash yang mengharamkan gambar, seperti di bawah ini:

    1. Dari ‘A`isyah bahwasannya ia membeli bantal kecil yang ada gambar-gambarnya. Ketika Rasulullah melihatnya beliau berdiri di pintu tidak mau masuk. Maka ‘A`isyah mengetahui ada tanda kebencian di muka Rasulullah. Lalu ia pun berkata: “Ya Rasulullah, aku bertaubat kepada Allah dan Rasul-Nya, dosa apakah yang telah kuperbuat?” Rasulullah menjawab: “Bagaimana halnya bantal itu?” ‘A`isyah menjawab: “Saya membelinya agar engkau duduk dan bersandar di atasnya.” Kata Rasulullah: “Sesungguhnya orang-orang yang membuat gambar-gambar ini akan disiksa pada hari kiamat dan akan dikatakan kepada mereka: “Hidupkanlah gambar-gambar yang kalian buat itu!” Kemudian beliau bersabda: “Sesungguhnya rumah yang ada gambar-gambar (yang bernyawa -pent) di dalamnya tidak akan dimasuki malaikat.” (Muttafaqun ‘alaih)

    2. Sabda Rasulullah pula: “Manusia yang paling pedih siksanya di hari kiamat ialah yang meniru ciptaan Allah. Sedangkan para pelukis dan penggambar adalah orang-orang yang meniru ciptaan Allah.” (Muttafaqun ‘alaih)

    3. “Bahwasannya Nabi ketika melihat gambar-gambar di rumah, beliau tidak mau masuk sebelum gambar itu dihapus.” (HR. Al-Bukhariy)

    Gambar dan Patung yang Diperbolehkan

    1. Diperbolehkan gambar dan patung pohon, bintang, matahari, bulan, gunung-gunung, batu, laut, sungai, pemandangan yang indah atau tempat-tempat suci seperti Ka’bah, Madinah dan Masjidil Aqsha serta masjid-masjid yang lain, bila kesemuanya itu kosong dari gambar manusia atau hewan dan segala sesuatu yang mempunyai ruh.

    Dalil dalam masalah ini adalah ucapan Ibnu ‘Abbas: “Bila engkau harus menggambar atau membuat patung maka buatlah (gambar) pohon dan apa-apa yang tidak mempunyai ruh.” (HR. Al-Bukhariy)

    2. Gambar dan foto pada kartu identitas atau pasport, SIM dan perkara-perkara darurat lainnya. Hal ini diperbolehkan karena merupakan masalah darurat (suatu keharusan/keterpaksaan/sesuatu yang tidak dapat dihindari).

    3. Pemotretan gambar pelaku kriminal seperti pembunuh, pencuri dan lainnya untuk membantu penangkapannya agar dapat ditegakkan hukum qishash atas mereka. Demikian pula diperbolehkan untuk kepentingan ilmiyyah seperti kedokteran dan lainnya.

    4. Diperbolehkan bagi anak-anak perempuan untuk bermain dengan boneka dari kain perca yang berbentuk bayi kecil, sehingga anak-anak itu bisa memakaikan baju padanya, memandikan atau menidurkannya.

    Hal ini dapat menjadikan anak-anak ini belajar mendidik dan memelihara anak-anak setelah nantinya mereka menjadi ibu. Sedangkan dalil dalam permasalahan ini adalah ucapan ‘A`isyah:

    “Aku bermain-main boneka di sisi Nabi.” (HR. Al-Bukhariy)

    Tetapi, tidak diperkenankan membeli boneka-boneka asing/luar negeri bagi anak-anak terlebih lagi boneka-boneka perempuan yang nampak wajahnya dan terlihat tubuhnya (terbuka auratnya) karena anak-anak perempuan akan menirunya sehingga nanti akan merusak masyarakat dengan cara berpakaian yang seperti itu. Selain itu dengan membeli boneka-boneka import ini hanya akan mengalirkan uang ke negeri-negeri asing dan Yahudi.

    5. Diperbolehkan gambar yang dipotong kepalanya sehingga tidak menggambarkan makhluk bernyawa lagi tetapi seperti benda mati. Malaikat Jibril berkata kepada Rasulullah mengenai gambar: “Perintahkanlah orang untuk memotong kepala gambar itu.”

    Wallaahu A’lam. Diringkas dari kitab Kaifa Nurabbii Aulaadanaa dan Taujiihaat Islaamiyyah li Ishlaahil Fard wal Mujtama’ dengan beberapa perubahan.

    Jangan Menyingkat Lafazh Do’a! & Menghapus Gambar-gambar yang Ada

    Pertanyaan:

    Assalaamu’alaikum. Saya mau meminta solusi, bagaimana menghindari agar kita tidak menggunakan sesuatu yang ada gambar-gambar buatan manusia. Karena sekarang ini, uang seratus rupiah pun ada gambarnya. Padahal ada hadits yang menyuruh menghancurkan gambar-gambar karena kalau tidak, malaikat terhalang masuk ke rumah yang ada gambarnya. (08132057****)

    Jawaban:

    Wa’alaikumussalaam. Sebelum menjawab pertanyaan, ada satu hal penting yang harus diketahui dan diperhatikan dengan serius oleh kaum muslimin. Yaitu janganlah kita menyingkat lafazh suatu do’a baik do’a salam, shalawat ataupun yang lainnya. Karena menyingkat lafazh do’a (seperti assalaamu’alaikum disingkat ass. dan lain-lain) adalah perbuatan orang yang pelit dalam mendo’akan orang lain, juga lafazh singkatan tersebut tidak bisa dipahami maknanya dan tidak bisa disebut sebagai do’a serta perbuatan ini tidak ada contohnya dari Rasulullah maupun Salafush Shalih.

    Setelah mengetahui hal ini maka jangan sekali-kali menyingkat lafazh suatu do’a. Kalau tidak mau panjang-panjang do’anya maka ambil lafazh yang pendeknya seperti do’a salam kita ambil lafazh: assalaamu’alaikum. Atau tidak menggunakannya sama sekali.

    Adapun hal-hal yang harus dilakukan untuk menghindari benda-benda yang ada gambarnya adalah dengan tidak membelinya atau kalau terpaksa maka harus dihapus atau dirusak gambar-gambar tersebut. Adapun uang yang ada gambarnya maka tidak mengapa kita menggunakannya karena darurat, bahkan boleh dibawa dalam shalat (dimasukkan ke saku) karena gambarnya sedikit dan tampak kecil serta kita tidak mengagungkannya. (Lihat Al-Qaulul Mubiin fii Akhthaa`il Mushalliin). Wallahu A’lam.

    (http://fdawj.co.nr/)

  18. Baguih la hang – “suka tengok” and cts. Sorang ckp aljuburi n sorang ckp taksub pada pemimpin. Ckp2 ni sume dtg dr ahli umno gaks… memandai jer buat hukum…

  19. Gi berkempen,hadiri sambutan Aidilfitri,lepas tu bagi tau org datang sebab lawatan kerja,bingai punya pemimpin UMNO.

  20. APA TADAK BOLEH KA??

    APA BEZA REPLIKA ITU SAMA DENGAN GAMBAR BESAR – BILLBOARD GERGAASI PAK DOLAH.

    MINGGU DEPAN SAY MAU NAIKKAN REPLIKA ITU MACAM DATO NAJIB PULAK LAH. SEBAB ITU SAYA PUNYA KAWAN.

  21. aku tak tau ler besar maner gambar tu…tapi kan lebih molek kalau di dirikan berhampiran masjid negara ker…kampung baru ker…
    ini kat batu cave ler pulak…memang ler kena kutuk semacam…
    PKR nie kalau tak geti berpolitik…jangan ler berlawan arus…kalau bab buat huru hara…memang PKR boleh geng dengan hindraf…sinonim sangat. ntah meyu PKR jadi hindraf ker…hindraf jadi melayu PKR…aku pun tak tahu…tapi rasa-rasanya melayu banggang macam kat atas nie…rata-ratanya aku tengok benci umno…iaitu benci bangsa sendiri…nak jadi aper agaknyer korang nie…?????

  22. Tu la kau pintu hati dah tertutup dengan bangsa sendiri,tak percaya dengan bangsa sendiri,kutuk bangsa sendiri. tapi kalau makkal sakti hindu paria bukan main sokong, puji, kalau teresa kok pakai kain singkat pergi berbuka puasa pulak tu sokong bukan main, Lim Guan Eng disamakan dengan khalifah Islam, apa nak jadi bangsa melayu macam ni. ini rupanya bangsa melayu akhir zaman

  23. satu lagi….,korang ada dok bahas…patung ker gambar….
    sebenarnya kalau diikutkan istilahnya dan secara praktiknya arca DSAI tu…itu adalah katergori patung….atau puppet….kalau gambar…ianya ada bingkai empat segi…takkan orang PKR tak geti bab ini…??????

  24. dia orang ni bukan tak reti tapi buat bodoh sebab dah diajar jadi robot pembangkang

  25. apalah korang melalut nie..yang buek tu sapa? melayu ke india?

    itu india punya stail lah dol? Kalu dah salah turunkan aje dah! Itu YB pun ada ckp! bukan susah!

    Kalu si Ali Ketam ada teloq…suruh dia turunkan lah! Susah ke? Apa lah susah senang aje cam cari ketam kek tepian pantai..tak gitu ALI KETAM?

  26. ” Bila nak angkat sumpah jadi PM nie? tak sabar rasanya…jiwa bergelora”
    petikan dari saudara Anak Merdeka.

    MACAM MANA U JADI ANAK MERDEKA KALAU JIWA U KOTOR, JIWA U SUSA NAK TERIMA HAKIKAT YANG SEADANYA…

    SABARLAH..

    JIKA INILAH U PILIH JADI PM..TERUKLAH KAWAN…

    DARI KITA TNGU DIA ANGKAT SUMPAH JADI PM..
    LAGI BAGUS ANGKAT SUMPAH BUAT PENGAKUAN DARIPADA BERLAKUNYA LIWAT OLEH BELIAU…..

  27. Umno bodo!!!

  28. kepada umnongok…yang naikkan POSTER BESAR TU ORANG INDIA….BIARLA…YANG ROSMAH XTUTUP AURAT PELUK SHAHRUKH KHAN TU KORANG XBISING PULAK…APE BEZANYA GAMBAR POSTER SAIZ BESAR DENGAN BANNER IKLAN?????????????????


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: