Posted by: pinkturtle2 | Oktober 8, 2008

Kerajaan Digesa Turunkan Segera Harga Minyak!

Kenapala di saat-sat harga minyak dunia skarang yang sangat rendah sekarang ni,kerajaan masih tak nak turunkan harga lagi. Hentikanla perbutan kuasa dulu,fikrkan hak rakyat jelata skarang.

Kenapala di saat-sat harga minyak dunia skarang yang sangat rendah sekarang ni,kerajaan masih tak nak turunkan harga lagi. Hentikanla perbutan kuasa dulu,fikrkan hak rakyat jelata skarang.

Kerajaan digesa turunkan segera harga minyak!

Mengapa Lembab Sangat Bila Nak Turunkan Harga Minyak…

KUALA LUMPUR, 8 Okt (Hrkh) – PAS mendesak kerajaan Umno-BN agar segera menurunkan harga minyak petrol dan diesel memandangkan harga minyak dunia kini berada di bawah paras USD90.

Setiausaha Agung PAS, Dato’ Kamarudin Jaafar menegaskan rakyat telah lama menderita sejak kenaikan harga minyak sebelum ini.

“Oleh itu, saya mencadangkan kerajaan menurunkan harga minyak sekurang-kurangnya RM0.30 yakni lebih besar daripada kadar sebelum ini,” katanya kepada Harakahdaily.

Pada masa yang sama, beliau yang juga Ahli Parlimen Tumpat menjelaskan bahawa hujah kepada cadangan tersebut adalah disebabkan kegagalan kerajaan memahami penderitaan dan nasib rakyat.

“Pergolakan ekonomi semasa tidak dapat diselesaikan dengan harga minyak pada paras yang sedia ada.

“Bahkan kita akan menghadapi mala petaka ekonomi yang teruk dan kemungkinan ianya boleh dipulihkan dalam tempoh lebih kurang tiga tahun sekiranya tampuk kepimpinan negara bertukar dalam tempoh terdekat,”jelasnya.

Sementara itu, Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli pula menekankan bahawa kerajaan perlu mengembalikan semula kadar harga minyak sebelum kenaikan selepas pilihan raya umum ke-12 lalu.

“Sepatutnya ia mampu dikembalikan kerana penurunan berdikit-dikit sekarang ini tidak memberikan sebarang kesan kepada keadaan semasa,” ujarnya.

Tegasnya, kerajaan begitu sukar untuk mengambil tindakan secara efektif yakni cepat dan berkesan dalam menangani masalah tekanan ekonomi ke atas rakyat.

“Kenapa kena ambil masa yang lama sedangkan harga minyak dunia telah berubah?” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Kuala Krai.

Senada dengan cadangan tersebut, Ahli Parlimen Pasir Mas, Dato’ Ibrahim Ali menjelaskan perkara tersebut boleh menjadi kenyataan.

“Ini adalah disebabkan harga minyak dunia sekarang ini berada pada paras lebih rendah daripada tahap sebelum kenaikan harga minyak selepas pilihan raya umum ke-12 Mac lalu,” katanya.

Hal tersebut katanya merupakan bukti kepekaan dan keprihatinan kerajaan yang ada sekarang ini gagal menangani masalah malah sanggup terus menekan rakyat dengan kesan berantai yakni kenaikan harga barang dan kos sara hidup yang tinggi.

http://www.harakahdaily.net

Harga Minyak Dunia Jatuh Menjunam di bawah 90 dollar setong!

 Harga minyak dunia untuk pasaran hadapan kini diniagakan sangat rendah iaitu di bawah paras 90 dollar setong.Apa tindakan kerajaan Malaysia sekarang?

Kenapala di saat-sat harga minyak dunia skarang yang sangat rendah sekarang ni,kerajaan masih tak nak turunkan harga lagi. Hentikanla perbutan kuasa dulu,fikrkan hak rakyat jelata skarang.

Cuba tengok jadual yang saya download dari web bloomberg.com di bawah (diambil jam 8.40 pagi 8 Oktober 2008)

COMMODITY FUTURES

VALUE CHANGE % CHANGE
Oil 89.16 -0.90 -1.00
Gold 887.50 5.50 0.62
Natural Gas 6.71 -0.06 -0.92


Responses

  1. sepatutnya harga minyak sekarang lebih rendah berbanding harga sebelum kenaikan yg dilakukan BEE END:harga minyak sekarang ialah $89.16 berbanding $125 pada waktu itu…..Kenapa waktu naik dulu x bagitau pun berapa keuntungan Petronas? sekarang ni waktu harga minyak duniA sedang menurun dgn mendadak si sahrir uban tu kata kena kaji dulu dlm coz harga ni cuma mampu bertahan 2,3 hari je pastu akn naik semula…Apasal waktu naik harga dulu x kaji pun???????inilah sikap kerajaan BEEN END…

  2. ….jika akhir bulan ni xturun2 juga, jom kita sama2 g cabut gigi dia!!!!!!…….

  3. penyokong BN bodoh! buta fakta! bahalol ekonomi! pak menteri dah memang lar bodoh,bangang! yang korang pi ikut jadi bodoh bangang saper suruh??? BAHALOL????

  4. Rakyat amat jelas akan penurunan harga minyak dunia melalui puluhan media….oleh itu turunkanlah…rakyat rayu….sebelum BN dikubur oleh rakyat dalam pilihannraya…sia-sia saja puak-puak tu berebut jawatan UMNO dari jawatan terendah hingga tertinggi, sedang kuasa memerintah sudah tiada.

  5. pak lah dan geng geng menterinya sengaja buat buat drama nak bagi rakyat lupa tentang penurunan harga minyak dunia

  6. Surat khabar Utusan dan berita hairan tak nyata berapa harga minyak secara tepat hanya menyatakan dibawah USD 100 setong…disitu menunjukkan betapa busuk dan hinanya penulis kedua2 akhbar ni.

    Inilah dikatakan durjana perosak sesama manusia,tiudak berani menyatakan secara jujur dan telus.

  7. Ini lah dia kalau keturunan ‘songlap’ apa dia peduli hal rakyat,rakyat susah ke, tak makan ke,asalkan mereka dan keluarga mereka hidup mewah. Saya rasa patut rakyat bangkit buat macam Thailand kot biar huru hara alang-alang susah rakyat yang tanggung biar malaysia jadi Thailand

  8. tu ler…suruh melayu meniaga taknak meniaga…kemudahan bumipytra berlambak-lambak…tapi kasi ali baba sama sepet…peluang melayu nak kontrol benda-benda runcit nie sejak dulu lagi ada…tapi melayu nak kerja senang…ambik komisen dah ler…kononnya…sekarang bila si sepet sembunyi barang…takder stok dia kata…jual barang harga mahal…tengokler siapa yang kena…
    aku tak kata kerajaan tak salah dalam hal nie…memang ada kena mengena…kerajaan sepatutnya memantau dan mengenakan tindakan tegas…terutama pada ali baba ali baba nie…sekat monopoli kaum tertentu dalam perusahaan tertentu…jadi tidak ada lagi masalah macam nie…


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: