Posted by: pinkturtle2 | Disember 7, 2008

2/3 Daripada Gelaran “Datuk” Diniagakan

and songkok

Bayangkan ketika itu 76 gelaran Datuk dianugerahkan kepada penerimanya. Difahamkan 2/3 daripada gelaran itu adalah "diniagakan" oleh pihak-pihak tertentu hingga mencecah RM250,000 untuk satu gelaran

Hari Malang Buang Rakyat Melaka, Akhirnya Shah Rukh Khan Terima Pingat Datuk !!

Kasihan benar mengenangkan nasib rakyat Melaka, bila dilantik “perompak balak Pahang” sebagai Yang Dipertua @ Sultan Melaka itu. Maka habis harta rakyat di negeri Hang Tuah itu dijual beli, termasuklah gelaran Datuk.

harus diingat Khalil pernah menggemparkan seluruh negara apabila menjadikan Kerajaan Melaka sebagi rekod menganugerahkan gelaran Datuk. Bayangkan ketika itu 76 gelaran Datuk dianugerahkan kepada penerimanya. Difahamkan 2/3 daripada gelaran itu adalah “diniagakan” oleh pihak-pihak tertentu hingga mencecah RM250,000 untuk satu gelaran.

Apakah anugerah yang diterima oleh Shah Rukh Khan ini juga satu “bisnes”. Akibatnya ia telah menimbulkan kontroversi seluruh negara. Tahniah buat Sah Rukh Khan, jangan lupa untuk filem-filem akan datang pastikan gelaran Datuk digunakan pada nama. Atau apakah gelaran itu hanya disimpan di Muzium Mumbai.

http://pahangdaily.blogspot.com


Responses

  1. salam..

    ..KERANA MEREKA YG TERIMA ‘DATUK’ TERPAKSA KELUAR BANYAK DUIT UNTUK MEMBELINYA SEDANGKAN SRK PULA DAPAT DGN PERCUMA..HEHE PATUTLAH ‘MEREKA’ BISING!

  2. Kesian rakyaat Melaka,di negeri sendiri hak mereka dinafikan.Berbakti bagai nak rak tapi orang asing yang tak pernah pun membuat satu kebajikan pada negeri Melaka mendapat gelaran datuk.Tapi tak mengapa jika ada usia orang Melaka juga akan mendapat gelaran datuk dari seorang cucu.

  3. Apalah sgt gelaran DATUK yang diberi oleh kerajaan melaka kerana ianya tidak mempunyai apa-apa nilai langsung. Kenapalah bodoh sangat nak bising2 psl gelaran 2, biarkan aje… bukan boleh bawa mati. Lagi pun si pemberi tu memang kaki rasuah dan dah baham banyak harta negeri Pahang.Kesian.. pahang kena, melaka pun kena……

  4. hensem jugak mamat nih pakai baju melayu..bijak jugak kjaan negeri nak mempromosi malaysia..bila mesti lepas ni ramai celebriti dikenali seluruh dunia dunia macam Jet Lee,danzel washington,nak berlakon di Melaka..agaknya semua selebriti tu nak bagi datuk jugak ke..umpan ikan kecik nak tarik ikan besau..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: