Posted by: pinkturtle2 | Februari 5, 2009

Mengapa Tuanku Tidak Berpihak Kepada Rakyat ?

why-tuanku

Kenyataan media Pejabat Sultan Perak

IPOH: Berikut ialah kenyataan media yang dikeluarkan Pejabat Duli Yang Maha Mulia Paduka Sultan Perak Sultan Azlan Shah yang ditandatangani oleh Setiausaha Sulit Baginda, YDH Toh Raja Diraja Kol. Datuk Abd Rahim Mohamad Nor.

KENYATAAN MEDIA PEJABAT D.Y.M.M. PADUKA SERI SULTAN PERAK DARUL RIDZUAN

“Yang Amat Berhormat Datuk Seri Ir. Mohamad Nizar Jamaluddin telah menghadap Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan pada 4 Februari (semalam) memohon perkenan Baginda untuk membubarkan Dewan Negeri Perak.

Yang Amat Berhormat Datuk Seri Mohd Najib, Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang juga memohon menghadap Baginda atas kapasitinya sebagai Pengerusi Barisan Nasional Negeri Perak dan telah diberi perkenan menghadap Baginda pada pagi 5 Februari 2009.

Yang Amat Berhormat Datuk Seri Mohd Najib memaklumkan bahawa Barisan Nasional dan penyokong-penyokongnya kini yang terdiri daripada 31 orang ahli Dewan Negeri telah menguasai majoriti di kalangan ahli-ahli Dewan Negeri.

Atas titah Duli Yang Maha Mulia untuk memaklumkan Baginda bahawa maklumat yang dipersembahkan itu adalah tepat, kesemua 31 orang ahli Dewan Negeri tersebut telah dititah menghadap Paduka Seri Sultan.

Setelah menemui sendiri semua 31 ahli Dewan Negeri.

DYMM Paduka Seri Sultan Perak juga telah menimbangkan dengan sedalam-dalamnya permohonan YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin pada 4 Februari 2009 memohon perkenan Baginda untuk membubarkan Dewan Negeri Perak.

Baginda menggunakan budi bicara Baginda di bawah XVIII (2)(b) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan dan tidak berkenan membubarkan Dewan Negeri Perak.

YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin telah dititah menghadap Baginda untuk dimaklumkan mengenai keputusan Baginda tidak membubarkan Dewan dan selaras dengan peruntukan XVI(6) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan, DYMM Paduka Seri Sultan Perak menitahkan YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama-sama ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) berkuat kuasa serta merta.

Sekiranya YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin tidak meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama ahli-ahli MMK, maka jawatan Menteri Besar serta ahli-ahli MMK itu dianggap telah dikosongkan.

Kenyataan ini dikeluarkan dengan perkenan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan.” — Bernama

Nizar terpaksa menyampaikan sembah derhaka kepada Tuanku sultan

Dato Seri Anwar Ibrahim sedang berbincang dengan Dato seri Nizar di kediamannya di sini.Lim Kit Siang dijangka akan hadir sedikiot masa lagi sementara tuan guru dalam perjalanan di Simpang Pulai.

Mengikut cerita Setiausaha akhbar MB, Anuar Hashim, Sultan tiodak mahu membubarkan Dun tetapi meminta agar MB Nizar meletakan jawatan Menteri Besar.

Dato Seri Nizar terpaksa mendatangkan sembah derhaka menolak perrmintaan kebawah duli yang jelas berpihak kepada BN/ Umno.

Orang ramai berpendapat adalah lebih molek jika Tuanku berpihak kepada rakyat – menyerahkan semula mandat kepada rakyat untuk memilih.

http://alhusseyn51.blogspot.com

Advertisements

Responses

  1. raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah, MB Nizar adalah pilihan rakyat, biar rakyat tentukan nasibnya. Jgn lupa rakyat juga yang menampung elaun sultan-sultan dan raja-raja yang ada, pikirkan kehendak rakyat, bukan kehendak BN Laknatullah..!!!

  2. alaaa hai.. mcm tak faham la pulak!
    Sultan pun nak makan,nak hidup mewah.
    BN sekarang memerintah,dah kalau tak memihak kepada BN,mmg cari penyakit la namanya!
    Sultan pun manusia,mcm pemimpin umNO jugak!
    takkan sultan nak jadi Lanun plak zaman skrng ni!!
    puiiihh…

  3. yelah, yang ada pun sultan ahmad nisfu jer, kena temberang dengan pak belalang dari pekan..gamaknyer yerrr

  4. sultan n unMO tu sama je..Lanun!
    menyusahkan Rakyat!!
    cam Haram!!

  5. betul juga apa yg aku dpt maklumat mlm tadi.tuanku akan berpihak pd bn. kita ingat tuanku nak serah kat rakyat utk buat penentuan. parti mana yg mereka akan pilih utk menerajui kerajaan perak dlm menangani kemelut ini. tapi seballiknya. tapi aku dan rakanx dikedah amat yakin Tuanku Sultan Negeri aku Kedah Darul Aman adil lagi bijaksana. Aku berdoakan semoga KDYMM Tuanku Sultan Kedah sentiasa diberi taufiq dan hidayat dl mentadbir negeriku.

  6. Apa dah jadi bekas Ketua Hakim Negara yang amat arif dengan undang-undang? AKU tak salahkan Sultan Perak sebab baginda adalah ‘Raja Melayu’. Itu hak baginda. Mungkin ini kehendak Allah swt juga supaya kita sedar akan siapa yang benar-benar faham dan ini boleh membantu kita mengenali siapa yang betul-betul inginkan keadilan. Jangan lupa, ‘Raja Melayu’ juga manusia biasa macam kita juga. Ini bukan zaman tok nadok.
    AKU pasti lepas ini sudah tentu ramai lagi yang akan jadi HANG JEBAT sebab bagaimanakah rakyat jelata dapat menerima seorang yang tidak dapat / boleh mengamalkan keadilan?

  7. Mengapa Tuanku Tidak Berpihak Kepada Rakyat ?

    RM50? RM500? apa ada hal,Najib buleh bayar dgn duit rakyat!
    sultan apa kira,janji masyukk… halal haram cerita no.2, kan Tuanku?? ahahaha puiiiihhh…

  8. sultan tidak salah buat keputusan berpandukan undang undang tubuh negeri perak,tp kurang bijak menilai sentimen rakyat perak,,,
    bn mungkin menang sekarang,tp jgn lupa dlm PRU 13 nanti berapa ramai pengundi muda,,, berapa ramai saluran satu yg dah,,,,,,
    PEMIMPIN BN JGN SOMBONG DGN RAMPASAN KUASA INI,,,,

  9. bersyukurlah wahai org2 melayu bahawasanya UMNO yg mewakili melayu telah kembali menguasai negeri Perak.Kenapa kita mesti ikut telunjuk cina…Buat apa nak jadi boneka spt nizar yg amat angkuh dan bongkak itu????Kita x suka BN,kita jgn pangkah pilihanraya akan datang.Sekarang mengikut undang2 dan titah sultan memang kita kene akur.Kalau Bn buat semua x btol kalau pakatan buat semua betul…X guna belajar tinggi2 samapi luar negara tapi akal tetap cetek..Bangunlah wahai bangsa2ku….SELAMAT JALAN TOYOTA CAMRY..BABAI NIZAR.

  10. Pada pendapat saya tak perlulah DS Nizar melakukan sembah derhaka kerana kita masih ada peluang untuk mendapat kembali sokongan melalui PRU13. Jika PR menang akan mengadap pula Sultan untuk sembah perkenan membentuk kerajaan. Biarkanlah mereka memerintah dengan cara merampas kuasa begini supaya rakyat semakin meluat dengan mereka dan rakyat akan balas dendam pula dalam PRU13.

    Kalau sembah derhaka rakyat akan tuduh lagi bahawa PR mengikut telunjuk DAP sehingga sanggup menderhaka kepada Sultan. Lagipun DS Nizar sudah berjanji bahawa akan menerima apa saja keputusan yang akan dibuat oleh Sultan. Oleh itu, letaklah jawatan dengan terhormat dan rakyat akan sentiasa menyanjung dan menghormati DS Nizar. Rakyat di belakang Datuk Seri Kita jangan tiru perangai mereka yang “cakap tak serupa bikin” dan sentiasa memungkiri janji.

  11. hoi manusia. aku heran hang ni tak habisx dok kira melayu. melayu. Hang ni umat nabi muhammad ikutlah apa yang diajar. hang tengok balik video debat olokx pas-umno. yg tu baru olokxx bukan pimpinan pas lagi. Hang try tanya mufti pa yg nizar lakukan semasa di jadi MB ada yg tidak yg berlawanan dgn syarak. kalau ada..aku takkan sokong dia. aku akan tentang org yg tentang islam tapi aku takkan sokong melayu yang tak mengambil islam secara syumul. Wallahualam

  12. sultan x faham prosedur kot. Tanpa rakyat, siapalah sultan.

  13. hOI AMEGO KENAPA MARAH-MARAH JANGAN JADI GILA BABI PULAK,KAU PERNAH DENGAR TAK NIZAR BERUCAP DIHADAPAN DAP,PAS DIA KATA KITA SEMUANYA SAMA SAJA LEPAS NI SAYA AKAN MASUK KE GEREJA-GEREJA MEREKA DAN SAYA BERHARAP MEREKA JUGA AKAN MEMASUKI MASJID-MASJID KITA TU APA MAKNANYA,TENDER AKAN DIBUAT SECARA TERBUKA TIADA LAGI KUOTA ORANG MELAYU SEBAB TULAH SULTAN MURKA

  14. biasalah tuh din teksi…org mcm tuh nak nasihat x guna,bg dia si gila kuasa nizar tuh tetap bertakhta di hatinya…a’ah kan berlagak,sombong cakap dgn kasar semua tuh ikut syariat Islam kot bagi dia….satu malaysia tau nizar nih mcm mana tapi dah sebab konon2 tgh sepakat makanya kenelah setuju je apa si nizar ni buat.

  15. dalam bab ni jgn lah salahkan sultan Perak. Sultan amat kasihkan rakyat nya dan mahukan satu kerajaan yang stabil. Tatkala ini agak sukar utk PR mentadbir kerana ganngguan dari kerajaan pusat. anyak projek sengaja di sabotaj dan akhir nya rakyat menjadi mangsa. Mesej yg sultan hendak berikan ialah PR mesti bekerja kuat untuk memenangi Parlimen dan memerintah pusat supaya saluran bantuan sampai kepada rakyat Perak.

  16. JOMO KAU TERSALAH FAKTA SULTAN KASIHANKAN NIZAR SEBAB TU DI SURUH NIZAR LETAK JAWATAN SEBABNYA KALAU MASIH NIZAR LAGI JADI MB NIZAR AKAN TERTEKAN DARI DAP BUKAN KERAJAAN PUSAT, SEMUA KEPUTUSAN DIRUJUK KEPADA NGEH DAN NGAH OLEH YANG DEMIKIAN CEPAT-CEPATLAH SERAHKAN JAWATAN TU PADA YANG BERHAK BESERTA TOYOTA CAMRY,TERIMA KASIH KERANA MEMBELI TOYOTA CAMRY MOGA-MOGA BEKAS MB AKAN HIDUP AMAN DI PASIR PANJANG

  17. hoi din teksi tu hang nak kata aku jadi gila babi. Alhamdulillah. Tapi aku nak tanya hang dia tu masuk gereja bukan nak jadi kristian. Tulah hang. Mcm aku kata kalau mufti kata apa yg dia buat salah aku takkan sokong, Ini aku tak dengar apapun. Sultan murka biarpi kat dia jangan Allah murka. betui tak. Maaf kalau tersilap bicara.

  18. salam… jgn bercakap lebih klu kita sendiri tak tau kesahihan cerita… boleh jadi fitnah… jaga bahasa… jaga tutur kata sebelum berbicara… seseorang itu bersalah atau tidak kita tidak berhak menggunakan perkataan2 yang tidak menunjukkan kita orang yang beragama islam/ bermoral… antara 2 pilihan yang perlu dipilih, pilihlah pihak yang lebih baik dari pihak yang satu lagi, yang boleh membawa kita ke arah mendekatkan diri kepada kebaikan, kepada ALLAH, yang menjaga dirinya daripada melakukan perkara yang dilarang agama. kita sendiri boleh menilai… ikuti, selidiki, fikir, dan nilai lah sendiri… jgn berkata mengikut kata hati… Allah tidak menzahirkan pilihan melainkan untuk kita berfikir mengenainya dan membuat pilihan yang terbaik. semoga apa yang dipilih mendapat perkenan Allah s.w.t.

  19. Hampa semua dok bertengkar menatang apa? Org Melayu memang suka bergaduh dari zmn Melayu Melaka sampai ke 2009… Mcm mana musuh tak senang masuk angkut ekon negara… Apa hampa dapat? Nizar dpt juga naik camry… Najib dpt kapal selam? hampa apa dapat?
    Rakyat marhaen nak dpt bonus RM 2 ribu pun dua kali byr.. depa dpt RM12 juta sekali saja byr…
    Nak byr bil punyalah pekin(jimat) depa free je…
    sapa pilih depa…. lu pikiaq laaaaaa!!!!!!!!!!

  20. Salam,Datuk ir Nizar, jika sudah begitu kehendak Sultan, ikutkan sahaja. Kebanyakan rakyat tahu apa yang berlaku. Kita berundur dahulu, tapi pasang strategi, berundur bukan bererti kalah, percayalah ALLAH akan memberi buah kemanisan kesabaran itu nanti. Kenangkan sejarah Melayu, alangkan Hang Tuah yang begitu setia pun setelah dihasut, Sultan sanggup menghukum bunuh dia. Inikan kita di zaman moden ini. Sejarah orang Melayu berhadapan dengan Sultan memang telah tersurat. Saya mohon, berundurlah! ALLAH maha mengetahui. Saya amat yakin ALLAH bersama dengan kita!!!

  21. adat melayu tidak derhaka, tapi bertuan seorang itu janganlah.

  22. tah sultan nie..rakyat bkn mintak bubar DUN nak buat p/raya pilh sultan..

    rakyat cuma nak minta p/raya sbb nak pilih WAKIL RAKYAT…

    BUBAR SEGERA!!!!

  23. kalau sultan tak endahkan suara rakyat dan sanggup mendengar setan yg dujana maka apalah gunanya menduduki tahtha untuk menjaga kepentingan rakyat, maka wajarlah dikatakan sultan itu setan

  24. salam semua. Tadi aku tengok siaran langsung kat TV 1. semua professor tu bagitau cara terbaik selesaikan masaalah ini dengan mengadakan pilihanraya semula bagi mendapat mandat baru. Tapi nak buat mcm mana tuanku sultan tak perkenan. Jadi hanya kepada Allahlah saja kita bergantung harapan. Aku tak kira sapa menang, kalau rakyat dah nak BN nak buat mcmmana.Tapi cara yg depa ambil memang tak ada moral

  25. lar… apa nk kisah…mcm mana kerajaan Sultan Melaka jatuh pun sbb org Melayu yg busuk hati dan takbur. Sanggup guna jalan belakang buat hura hara.

    Ingatlah Allah sentiasa pada org yg sabar.

    To DS Nizar, dont worry pasal keadaan ini hari ini hari najib esok lusa belum tentu hari Najib…mana tau hari Altantuya pulak…

  26. patut la masih ada lagi orang yang zalim mcm najib, nak bela melayu konon, last-last perut dia dengan bini dia yg kenyang, knp la mangkuk sangat penyokong umno nie bengap sgt, bila org hina melayu dengan sultan sahaja, huhh… terus jd hang tuah yg bendul, tp klu pemimpin umno sendiri yg hina sunnah nabi dan hukum Allah, dia masih lagi boleh senyum, itulah klu tak dpt hidayah, hidup pikir nak kenyang sahaja, agama rosak pun tak kisah… itu bezanya perjuangan PAS dgn UMNO…. sultan… hang hang mati esok jawab la dalam kubur… ada kuasa hebat mana pun di dunia, mati bawa kain kapan jer…. ckp pandai semua malaikat tak nak dengar…. bini sultan pun tak tutup kepala…. patut la sokong UMNO….. bagi yang atas pagar plak… dia tak rasa apa sgt… sebab tak kena batang hidung dia… klu mengundi sekali lagi….. minta org melayu dpt hidayah dr Allah pangkah PAS…. …. malulah melayu klu org cina pun pangkah PAS sebab benci rasuah, melayu dengan muka tebal dan berkepentingan diri dan perut masih pangkah UMNO yang memperjuangkan dasar kebangsaan MELAYU dan bukannya Islam yg syumul…….

  27. jangan-jangan la dok bersubahat dengan munafik lagi bagi yg nak tapis komen…. takutlah pd Allah yg bila-bila masa boleh cabut nyawa anda dari takutkan pemimpin.. habis kuat hilang kerja jer… tp klu hilang simpati…. huuuuh… tak dpt nk digambarkan…

  28. Saya berdoa’ sejak petang tadi agar ada la 5 ke 6 ke ADUN UMNO mening……………. jahatnye tapi itu salah satu cara kekalkan PR Perak. Yes! Yes!

  29. yang berhormat MB, kalah skrg bukan bererti tiada peluang lagi,..reda dan banyakkan muhasabah diri atas apa yang berlaku..Insyaallah
    PRU 13 nanti kita akan berjuang lagi..Insyaallah.

  30. Smua bole bg pendapat tp pendapat abg bro pendek dan padat. Kalau bubar DUN smua puashati. BN puas hati, PR puas hati, Tuanku pun puas hati. Jgn anak cucu kita kencing kubur kita esok

  31. Hidup ibarat roda….hari ini najiboya@tuya menang dalam percaturan ini…esok belum tentu hari siapa…allah maha mengetahui segala isi langit dan bumi.

  32. sultan malaysia ni tuanku mizan jer bagus…jangan letak jawatan y.b nizar…anda telah dipilih rakyat secara adilnya…najib laknatullah…aku x nak ko jd p.m malaysia…

  33. Salam,marilah kita kembali kpd Allah dan Rasullullah SAW.Berdoa dan bermunajat supaya Allah memenangkan orang2 yg beriman dan berbuat baik dimuka bumi ini dan kita berdoa juga kpd perasuah2 serta penyokongnya supaya bertaubat dan berhenti berbuat kejahatan di muka bumi ini.Ya Allah selamatkan diriku dan kaum muslimin dari kejahatan dan kehinaan ini.Amin

  34. Untuk Din Teksi, Manusia dan Yang sewaktu dengannya.

    Tolonglah keluar dari kepompong melayu. Bosan lah. Balik2 cakap pasal belajar tinggi2 tapi korang jugak yg tak celik mata! Kalau Karpal Singh extreme pasal “anti-hudud”, korang pun sama extreme pasal “anti-non-malay”. Bukak lah mata tu… banyak korupsi dan penindasan oleh orang Melayu lah, dan korang mengiyakan perbuatan mereka hanya kerana takut kaum lain??

    Dari dulu sampai sekarang, BN punya tektik bagi org melayu takut cina, cina takut melayu, melayu takut india bla bla bla…Itu cara mereka terus mendapat sokongan. Lepas tu korang sorak2 sokong mereka sambil mereka melanun harta benda warisan anak cucu kita. Kononnyer takut cina, takut cina….

    Keluar lah dari bawah tempurung. Dan anda akan lihat bukan orang cina yang sedang menghancurkan negara anda, tapi manusia korup yang bergelar BARISAN NASIONAL!

    Okay, paham…..???!!

  35. sesungguhnya raja dan keturunannya dilahirkan hanya untuk bersenang-lenang dan beranak pinak dimuka bumi ini, itu saja keja depa pada pandangan mata aku, tak nampak apa manafaatnya..

  36. Sulatan takut kerajaan BN tak bayar gaji dan elaun kalau sokong pakatan Rakyat dan tahun ni tak dapat bonus la kalau sokong Pakatan

  37. BANYAK SANGAT KEPARAT UMNO YANG MEMBERI KOMEN BANGSAT … PUIIIH !!

  38. Salam semua, bagi saya camnilah. Hidup kita di dunia ni bukannya lama sangat, akhirat besok kite akan di hitung jua. Jadi, kalau kita diberi amanah, amanah tu kena dijaga baik-baik. Jawatan sbg PEMIMPIN itu BESAR lagi BERAT. Kalau kita hendakkan sgt jawatan krn dunia, takut-takut di akhirat besok tak terjawab. Jgn ingat habuan dunia shj. Fikir-fikirkanlah!

  39. Saudara2,
    Aku percaya keputusan Sultan Perak adalah tepat. Dan keputusan ni di ambil setelah di ambil kira keputusan kerajaan perak akhir2 ni seperti pemberian hak milik kekal kampung baru, pemberian tanah kepada sekolah cina, peruntukan tambahan pada sekolah cina… etc etc cina..etc etc cina..dan lagi cina…. dan lagi lagi cina… so sepanjang pemerintahan PKR di perak kaum mana kah yang paling untung? Keputusan Sultan Perak adalah semata2 utk menyelamatkan hak org melayu Islam… Oleh itu wahai org2 melayu Islam kita kena bersatu dalam hal ini… jgn lah kita di peralatkan oleh bangsa lain utk menderhaka pada Sultan yg cuba membela nasib melayu Islam… buka mata buka minda… lihat pada reality bukan fanatik …….

    DAULAT TUANKU…….. KAMI SOKONG 100% keputusan Tuanku….. org2 melayu yg bodoh dan tolol sahaja yg menentang keputusan Tuanku ini.

  40. Macam2 komen nampak. Walaubagaimana pun biarlah isu dilihat secara ikhlas dan adil. Banyak hal nak kita cakapkan tapi takcukup kat sini.
    Yang aku herankan ramai lagi yang sokong umno laknat tu. Agaknya benarlah macam mana hadis nabi yang lebih krang nya berbunyi – diakhir zaman orang yang buat mungkar disokong dan yang mengajak membuat amar makruf ditentang dan di benci.
    Itulah jadinya kat perak ni. Ramai lagi rupanya orang melayu kita yang bangang yang masih sokong umno tak guna tu. Kata tolong melayu – taik kucing. Umnolah yang jahanamkan melayu sejak dari mula dulu lagi…
    Sapa yang terima josulai? UMNO, Sapa yang hapuskan tulisan jawi sampai orang kita ramai tak tau baca jawi? UMMO. Sapa yang tarik kekebalan raja2 dulu? UMNO. Sapa yang surah ajar sain dan math dalam bah Inggeris hingga jahanamkan budah melayu kampong?UMNO. Sapa yang makan rasuah? Orang UMNO. Banyaklah lagi hinggga tak tertulis disini.
    Jadi aku heran pulak tuanku yang bijaksana bekas ketua hakim negara tak nampak semua ini. Ngapa tak dengar nasihat MB pilihan rakyat suruh bubar DUN dan buat pilihanraya baru. Biar rakyat yang pilih. Baru adil.
    Ini buat macam tu macam rampasan kuasa aja cara yang tak adil. UMNO dan BN takut ada plraya yang baru kot, nanti semua dia orang lingkup. Jadi kena buat macam inilah. gunakan sultan. Hamba kesal tuanku kerana mungkin tuanku mendengar pandangan dan nasihat orang yang tak betul yang rasuah yang kemarok kuasa. Harap2 tuanku tak bersama-sama dengan orang2 yang keparat tu. Tapi tak taulah pulak. Ampun tuanku. Hamba hormati keputusan yang telah dibuat tapiKesian rakyat perak tak diberi kebebasan untuk membuat keputusan.

  41. DAULAT TUANKU … KAMI SOKONG 100% PEMBERIAN KAD PENGENALAN PROJEK UMNO KEPADA PENDATANG HARAM TANPA IZIN DI SABAH, YANG BILANGANNYA KINI TELAH MENGATASI WARGA TULEN SABAH … DAULAT TUANKU.:)

    IC PROJEK UMNO BAGUS TUANKU
    – Naspazi

  42. Kepada Daha, suatu luahan yang bernas dan berasas. Renungkanlah semua.

  43. Kami dari AMK tetap bersama PR kerana kami yang memangkah bukannya sultan.Ampun Tuanku sembah patik harap diampun.DAULAT TUANKU.

  44. Melayu umno kaki rasuah…orang yang dah terang-terang mengaku terima rasuah seks pun hangpa sanjung macam wira…inilah yang dikatakan ada hati tapi mati …tak boleh beza mana yang hak mana yang batil…pada brahim ali yang kaki lompat eloklah letak jawatan dan jangan tumpang guna tiket pas untuk hentam balik pakatan……..pada tuanku sultan ..mohon diberi ptunjuk dan hidayah Allah s.w.t pada baginda….aminnnn

  45. Semangat betui puak2 melayu berbicara pasai politik dan bangsa.Tapi mai bila bab berniaga dan projek pakat2 cari cina juga ajak join dan macam2 lagi.

    Aku tengok banyak mat2 melayu yang kerja gomen cukup intim sekali ngan tauke2 cina tapi bila bab perintah negeri Perak tak mau pakat ngan cina konon .

    Orang Perak ni dok semangat politik saja kuat tapi negeri depa tu sebenarnya dah separuh boleh kat cina depa tak sedar.Awat cina tu bukan rakyat Malaysia ke? Yang MCA dalam BN tu bukan parti Cina macam DAP ke?

    Kepada penyokong PR bersabar dan pakat2 doa agar Allah tunjukkan jalan penyelesaian yang sebenarnya.

  46. Saudara Melayu…saudara kena tengok balik semasa umno memerintah berapa banyak tanah melayu diberi kpd bangsa lain…bagaimana dgn Singapore? dan Pulau Pinang …berapa kerat saja lagi melayu yg mempunyai tanah di pulau pinang….
    bercakap biar dr kajian jgn hentam kromo…beb…PKR baru 10 bln perintah demi untuk mengotakan janji pilihanraya dan untuk mengekalkan kuasa pd PRU13 …adakah satu kesalahan jika sedikit …diberikan kpd penyokong…tak la macam bN bagi duit dan kontrak…mana nak nampak..beb..

  47. Aku hairanlah…dalam era sekarang, masih adal insan yang masih berpolitik ikut kaum…. Adakah kita minta dilahirkan mengikut kaum tertentu….. Allah sendiri tidak pernah menilai hambanya ikut kaum tetapi keimanan dan ketakwaan. Ni yang takut tak tentu arah tu pasal apa. Aku anak Perak dan aku tahu apa yang berlaku. Itulah susahnya apabila mendapat maklumat daripada arus perdana yang dimonopoli oleh satu pihak. Salahkah memberi kepada yang tiada dan membantu kepada yang lemah? Ini asyik dicerita tentang bagi tanah sekolah….kampung baru dan sebagainya. Tu yang tanah rezab melayu dah hilang tak berganti bagaimana. Bahasa Melayu yang semakin pupus daripada alam pendidikan …bagaimana? Sultan melayu kekal kerana kita yang mahu mereka kekal. Kalau setakat nak perabis duit rakyat dan bersikap tidak bijak…. tunggulah saatnya. Sejarah sudah membuktikan. Sanggah sultan tak sama dengan sanggah perintah Allah. Tapi bagi orang yang telah terlalu taksub dengan bangsa dan mungkin terkenyang dengan hasil haram…. maka beginilah pemikirannya. Manusia atheis sahaja yang berfikiran macam ni.
    Aku sebagai ahli UMNO pun dah fed up dengan karenah UMNO dan BN sekarang. Tak boleh diberi nasihat lagi group ni.
    Ya Allah aku mohon padaMu. Tempatkanlah mereka ini dinerakaMu yang paling azab sekiranya mereka ini mati kelak. Aku tahu sesungguhnya permohonan hamba mu ini tidak Engkau sukai tetapi hamba mu memohon kau kabulkanlah permintaan hamba-hamba mu yang hina ini…..Amin

  48. Sekarang ni semua penyokong BN menyalahkan DS Nizar kerana memihak kepada DAP. Pada pendapat saya majoriti ADUN di Perak dimenangi oleh DAP. Begitu juga EXCO-EXCO nya. Bayangkanlah ketika mereka bermesyuarat, seorang EXCO Cina memberi satu cadangan ie. diberikan hak milik kekal kampung baru cina selama 999 tahun. DS Nizar pun tanya, siapa sokong, dah tentu 90% EXCO nya sokong. Kemudian dia bawa ke DUN, undi lagi, dah tentu DUN-DUN Cina sokong sebab mereka ramai. Habis kenalah ikut majoriti, ye tak?
    Pada sayalah yang menjadi sebab kenapa ramai ADUN DAP di Perak disebabkan oleh BN sendiri. Mereka memecah-mecahkan kawasan-kawasan majoriti Melayu pro-pembangkang menjadi minoriti di kawasan bukan melayu kerana mereka yakin orang bukan melayu akan menyokong mereka. Tetapi hal yang sebaliknya berlaku di mana kawasan-kawasan tersebut dimenangi oleh DAP. Oleh itu janganlah marah jika kerajaan PR itu dimonopoli oleh orang-orang cina kerana itu semua angkara BN dulu yang nak berkuasa hingga hari kiamat!

  49. Melayu punya point:

    Kalau orang cina dapat peruntukan untuk kaum dia, seperti orang melayu juga dapat…. MARAH!! TAK ADIL !!! KENAPA BAGI CINA!!!??

    Kalau orang Melayu dapat habuan rasuah berjuta ringgit dengan menjual maruah diri sendiri dan tanahiar demi nak jadi kayo rayo… TAK PER… MELAYU BOLEH!! HIDUP UMNO!!

    Padanlah banyak lagi melayu bodoh kat msia ni…..keh keh keh…

  50. Hoi Melayu bodoh!, pasal bagi tanah kat puak Cina lu kecoh sgt?mati nanti beso mana sgt tanah yang ko nak kena tanam tu, apa bangsa Cina x bole dpt tanah ke? Aku dengo, time election, kat Parlimen Kuala Kangso, Cina mintak tanah on-the-fly bagi, x kecoh pun. X luak tanah bagi kat Cina ngn India, apa takut sgt..bodoh punya Melayu, aku pun melayu tapi Melayu x kemaruk tanah..

  51. Pada zaman sekarang ni, adik-adik semua….
    kita masyarakat malaysia yang berbilang kaum sedang dianiaya dan dikhianati oleh pemimpin-pemimpin yang makan rasuah yang juga terdiri daripada berbilang kaum.

    Maknanya, isu kaum di sini tidak timbul. Kita semua mesti bersatu (tidak kira apa jua bangsa) untuk mengembalikan semula kewibawaan dan ketelusan perlembagaan untuk terus menjunjung kegemilangan tanah air kita.

    Tanpa ketelusan dan keadilan yang sempurna, bukan kata masyarakat semua bangsa akan merana, tetapi alam sekitar, haiwan, sungai, laut, batu, jalanraya, sekolah, tempat buang sampah, pengangkutan awam, kedai mamak, pasaraya Pak Mail, gerai nasi lemak Kak Eton, bengkel kereta Ah Guan, kedai gunting rambut Si Muthu dan semua yang ada di tanah air kita akan turut tumbang dalam arus pemodenan berasaskan korupsi.

    Okay, adik-adik semua…. Jangan gaduh-gaduh… Tapi pikir tentang keharmonian sesama bangsa dan tumbangkan ketidak-adilan. Alright!!!? Okay…

    Salam dan selamat sejahtera untuk semua.

  52. Eloknya 4 ekor lembu…termasuk sekor lembu betina kafiak nii…buat korban masa thn baru cina baru betuuiii…lepas bagi sedekah kat orang kafiak jugak sbb orang Islam diharamkan …
    Lagi satu kalu diaorang balik kawasan dah keluar dr persembunyian jgn lupe siapkan telor ayam busok…kalu Bush dpt kasut dr wartawan Iraq biar lembu2 ni kena telo’ ayam busok baru best masuk utube ….lepas tu jgn lupa hantar kat Bush juge…

  53. Kepada Sultan Perak, teman ingin berpesan, berhati-hati dengan golongan pakar peletup C4. Ah..malangnya Sultan bijaksana lagi yang arif tunduk kepada golongan perasuah tegar penjenayah utama negara. Semoga Tuanku Sultan Perak muhasabah diri dan bertaubat selalu, maklumlah umur pun dah senja. Kot esok lusa dipanggil menghadap illahi tak sempat nak bertaubat. Kepada rakyat Perak harap bersabar dengan ujian getir ini. Kepada kumpulan Najib C4, jangan ingat kau akan selalu menang game jahat kau tu. Ingat kerjaya kau pun bergantung kepada Pak Lah yang didukungi KJ di belakangnya. Akan sampai masanya Najib, kau akan menangis sedih diperkena Pak Lah. Tunggu sajalah…!!

  54. Hoi bangang babi Azzaro69… ko ada otak letak kat jubur ker… pasal tanah ni la org sanggup mati, pasal tanah ni la Israel dok bom Palestine.. ko boleh kata bagi tanah kat cino kecoh sangat? memang ko ni bangsa melayu yg tolol lagi bodoh… dan juga bangsat… org macam ni la yg DAP suka.
    Utk pengetahuan semua yg sokong PKR.. aku pun masa PRU lepas undi calon DAP kat Kinrara Selangor.. cuba ko org tengok sekarang apa jadi pada selangor… duit zakat pun kaum kafir ni boleh kata kena share ngan agama lain… tak ker gilababi nama nyer tu…… Kepada melayu2 bodoh yg konon nyer nak kesaksamaan semua bangsa.. hoi bodoh… mana ada atas dunia ni yg ada sistem kesaksamaan? Yang ada masa zaman nabi dan sahabat2 jer… cuba tengok kat US,EU, Japan… semua ada diskriminasi … sekang ni kita sebagai kaum majoriti kena tahu macam mana nak jaga hak kita, milik kita… utk cucu cicit kita… Ya betul Umno itu rahsuah… tapi tak la sampai atas mata korang bagi tanah kampung baru kat kaum cina yg sejarah nyer penyokong komunis..yg telah membunuh datok nenek korang… cuba ko check tengok kena Sultan Perak murka sangat pasal pemberian tanah kampung baru tu…. Ya umno itu jahat..umno itu rahsuah..umno itu penipu.. tapi seburuk2 Umno …semasa Umno kuat MCA,MIC tak berani mintak share duit Zakat…
    Aku tak tahu nak cakap la korang ni… Aku dulu memang penyokong kuat keadilan… tapi lepas menang PRU ni aku nampak semua kaum untung kecuali kaum melayu dan Islam… cuba2 la pikir dan tengok sekeliling…

  55. RASANYA…AKAN TERJADI DIMSIA NANTI SEORANG
    PEMBESAR NEGARA DIBALING DGN KASUT ATAU LEBIH HEBAT LAGI….SELUAR DALAM…(TAPI KENA LEBIH BERANI DR WARTAWAN IRAQ)

  56. Akhirnya.. demokrasi pun layu di keris sultan.. lalu persoalnya kini siapa yang sebenarnya rakyat berdepan..

  57. salam bro2 semua.

    kejayaan manusia adalah sejauh mana kita taat dan patuh pada perintah allah mengikut sunnah nabi SAW. adakah hj nizar tidak patuh pada perintah allah dan tidak mengikut sunnatullah. adakah najib n the gang taat dan patuh pada perintah allah dan mengikut sunnah nabi SAW. sebagai umat islam kita kena pilih pemimpin dari kalangan kita. maksudnya pemimpin yang beragama islam dan sentiasa taat dan patuh pada perintah allah mengikut sunnah rasullullah SAW.
    kalau tak caya tanya mufti perak!!!

  58. hEI… mELAYU TO………..LOL……! ENGKAU NI MEMANG X ADA PRINSIP AGAKNYA MARAH SANGAT
    X DPT TANAH KOT…DULU KATA PANGKAH DAP …APA PUNYA TURRR….MEMANG LAA MCA, MIC
    PPP(Pundek3) TAK PANDANG DUIT ZAKAT TAPI DIO ORANG DAH SEBAT TANAH UNTUK PROJEK ITU INI…TERMASUK SAMY VELLU BUAT TOKONG HINDU DITANAH YG BAKAL DIBUAT PEMBANGUNAN KEMUDIAN MINTA GANTI RUGI DGN TANAH…APA KEHEL YEOP…????????

  59. THE BEST MAN WIN……THE BEST MAN WIN….THE BEST MAN WIN

  60. melayu lemah iman dan amal sbb tu jadi mcm ni. sultan pulak tak ada kesedaran sbb dah selalu senang so masalah rakyat pun dia tak tahu. jadi rakyat palestin lg bagus dpd jadi rakyat m’sia. boleh jihad dan syahid.

  61. aku malu beb dgn nickname MELAYU nih… ckp main tibai jer… soal tanah n zakat pulak… apa ko pernah berzakat ker?? Jgn sesedap mulut cakap nnti merana.. maki dan mencarut dr melayu ISLAM ker??? ke ko melayu agama lain???

    Pikir dr mana org kristian bole tarik minat org Melayu beragama Islam dgn cara apa? dr DUIT jugak.. kalau duit zakat bole memikat org bukan ISLAM kepada ISLAM salah ker? Ada ko pikir duit zakat dulu2 sebelum PR perintah tak kena disonglapkan oleh BN penyamun.

  62. Melayu menulis :

    Hoi bangang babi Azzaro69… ko ada otak letak kat jubur ker… pasal tanah ni la org sanggup mati, pasal tanah ni la Israel dok bom Palestine.. ko boleh kata bagi tanah kat cino kecoh sangat? memang ko ni bangsa melayu yg tolol lagi bodoh… dan juga bangsat… org macam ni la yg DAP suka.
    Utk pengetahuan semua yg sokong PKR.. aku pun masa PRU lepas undi calon DAP kat Kinrara Selangor.. cuba ko org tengok sekarang apa jadi pada selangor… duit zakat pun kaum kafir ni boleh kata kena share ngan agama lain… tak ker gilababi nama nyer tu…… Kepada melayu2 bodoh yg konon nyer nak kesaksamaan semua bangsa.. hoi bodoh… mana ada atas dunia ni yg ada sistem kesaksamaan? Yang ada masa zaman nabi dan sahabat2 jer… cuba tengok kat US,EU, Japan… semua ada diskriminasi … sekang ni kita sebagai kaum majoriti kena tahu macam mana nak jaga hak kita, milik kita… utk cucu cicit kita… Ya betul Umno itu rahsuah… tapi tak la sampai atas mata korang bagi tanah kampung baru kat kaum cina yg sejarah nyer penyokong komunis..yg telah membunuh datok nenek korang… cuba ko check tengok kena Sultan Perak murka sangat pasal pemberian tanah kampung baru tu…. Ya umno itu jahat..umno itu rahsuah..umno itu penipu.. tapi seburuk2 Umno …semasa Umno kuat MCA,MIC tak berani mintak share duit Zakat…
    Aku tak tahu nak cakap la korang ni… Aku dulu memang penyokong kuat keadilan… tapi lepas menang PRU ni aku nampak semua kaum untung kecuali kaum melayu dan Islam… cuba2 la pikir dan tengok sekeliling…

    Respon Naspazi :

    Mudahnya Si Melayu ini menggunakan perkataan bodoh kepada pihak lain.

    Pada hal, Si Melayu ini kaedah penulisannya tidak menggambarkan sebagai seorang yang intelektual atau cendekiawan.

    PARADIGMA TINGGI BUKAN STANDARD KELAS KAMBING
    – Naspazi

  63. Apa ke bodonya melayu sorang tu.. memang depa mintak duit zakat tu.. tapi adake depa dapat share zakat tuu.. baru mintak dah marah.. Yang tanah di johor yang sedekah kat temasik tu hang tak bising ngapaa..

  64. SIMELAYU ni kata penyokong kuat KEADILAN tapi cara tulisan sama macam EZAM adik beradik JELEBOR.Mike SIMELAYU tahu ke JELEBOR…

  65. pala butuh hampa semua. hampa tak nampak ka sapa perintah perak sekarang ni. muka melayu sekok saja nizar yang lain sapa. aku sokong sultan tidak bubar dun. kalau tak mengabihkan duit rakyat buat pilihanraya. negeri perak pelu bagi balik kat melayu balik x lah tanah melayu tegadai 999 tahun. hampa yang sokong pakatan rakyat ni memang bangang.

  66. zaidi ini anak gampang gamaknya. Manusia keparat bangsat UMNO beri IC kepada pendatang haram di Sabah tidak pula dianggap bangang..

  67. askm

    Sebenarnya apa yg berlaku selama ini adalah hasil nukilan UMNO sendiri.
    Itu kita kena akui. Penindasan, pembolotan, kerakusan…dan segala kejahatan.
    Prinsip tolong Melayu, prisip jaga Melayu…jaga agama…hanyalah atas kertas sahaja. Realitinya sama selelah 50 tahun. Majoriti Melayu masih mundur, orang Cina pula walau kaya namun rasa terhimpit kerana permainan UMNO.
    Kita kena terima hakikat, UMNO 100% Melayu namun Melayu yg pentingkan wang ringgit. Andai kita terus sokong orang Melayu akan terus teruk dan jadi barua mereka. Apa yg berlaku di Perak mmg sungguh memeranjatkan, bukan apa tetapi cara Najib mengambilnya. Sanggup berkompromi dgn perasuah ( yg mereka cipta sendiri ) dan yg paling memranjatkan penyokong mereka telah nampak kepincangan itu tetapi terus memperbodohkan diri mereka utk jadi barua wang selama-lamanya. Percayalah Najib, andai benar segala dakwaan jenayah terhadap beliau saya pasti Allah akan balas jua dan saya pasti di dunia dan beliau akan jatuh dgn aib sekali. Kerana setelah beliau memrintah barulah pencacai UMNO akan insaf kerana terpaksa layan kerakusan Najib menggunakan segala kuasa yg ada kerana apa, kerana org jahat akan terus guna apa sahaja utk sembunyi kejahatan mereka walau terpaksa minum darah anak sendiri. Percayalah wahai pencacai UMNO

  68. Hahahhahahahahahah yang sibuk sibuk nak memerintah ikut pintu belakang bukan ke Anwar IBrahim yang mulakan??…..alih alih kena kat angpa dok sibuk nak melalak? padan muka hahahaahah

  69. Zaidi

    Pulau Pinang siapa bagi kat Cina pula ?
    Berapa tahun ye ? Aku rasa sampai bila-bila.

    Zaidi cuba siasat negeri lain yg bawah pemerintahan kerajaan kesayangan saudara. Semak status tanah, adakah milik Melayu lagi ?
    Rajin-rajinlah ke pejabat tanah ya.

    Zaidi pasti jawab itu Melayu sendiri yg jual…
    Betul zaidi…100% betul tetapi setelah diperbodohkan oleh UMNO yg mana tidak berusaha untuk menolong mereka atau memberi mereka pengetahuan tentang bagaimana untuk guna kelebihan rizab Melayu tanpa perlu dijual.
    Cuba semak pasal kes tanah di Pulau Duyung…salah satu sebab kenapa BN hancur dalam PRU36
    Ada mata lihat ada hati cuba dalami…

  70. Tidak salah sedikit pun kalau penyokong UMNO terus tertipu kerana mereka pun mungkin sudah sebati dgn perbuatan tersebut.
    Lihatlah muka-muka pemimpin mereka semasa press confrence Perak. Tidak tunjuk muka malu langsung walhal baru sehari dua keluarkan kenyataan bodoh.
    Teruskanlah tertipu.

  71. Kalau Anti Pas ada sedikit maruah, sepatutnya ada perasaan malu mencerca Anwar Ibrahim.

    Malangnya, tulisan Anti Pas nyata menggambarkan keluarganya yang berserabut tanpa maruah. puiiih !

    Justeru, keluarga Anti Pas layak ditimpa laknat, hukum karma hancur-lebur, seiring dengan kenajisan otak dalam tulisannya !!!

    http://naspazi.multiply.com/video/item/128

    ADA UBI ADA BATAS
    DURJA LAKNAT BALAS
    – Naspazi

  72. HAI orang kampung tahu tak apa itu JELEBOR…… SIMELAYU tak jawap lagi apa itu JELEBOR…kita tanya pada ZAIDI dengan ANTI PAS apa itu JELEBOR.

  73. HEHEHE .. SDR ANAK PERAK,

    UNGKAPAN JELEBOR SAYA SENDIRI TIDAK TAHU.

    TAPI PERKATAAN JELEBER, MAKSUDNYA: KEDEKUT, TERBURAI, BERJUNTAI DAN MENGUMPAT ..

  74. Naspari kalau nak tahu,orang PERAK panggil JELEBOR kalau bahasa buku LABI LABI,koje nya duduk mekap dalam ayor je.ATE ini le deme.

  75. Hohoho … Jadi manusia UMNO bak LABI LABI .. kah kah kah … Auuuuw !!

  76. mmg naspazi bodoh… awk nape xjd PM … nny pru13 bertanding arr kuarkan hujah2 yg bernas tu!!!! jgn kat pandai tulis dlm blog saja….. len kali cakap pakai otak jgn pakai b*t*h awk k!!! kalo setakat cakap camtu, bdk darjah 6 dah reti cakap..!!! tu naspazi awk mmg anak sial yg berlatar belakangkan india!!! cakap tak serupa bikin macam nala karupan!!! kah kah bodoh sungguh naspazi ni.. mungkin beranak tahun babi kot!!!!!

  77. naspazi ni ejen negara asing yg nak memecahbelahkan MALAYSIA ni ko pi bace blog dia,… dia dok sibuk promote supaya sabah an sarawak berpecah dari malaysia,harap harap ko mampos cepat, tak pon ken tangkap ISA anjing keparat macam ko ni tak guna kasi idup , ko memang haramjadah + babi mak ko tu pompuan sundal yg tak reti jage puki,sian mak bapak ko lahanat, ko nak 1 on 1 engan aku?? kasi la alamat rumah ko

  78. AMPUN TUANKU..PATIK MOHON SEMBAH DERHAKA PADA TUANKU.. sbagai sultan tuanku sharusnya bijak dalam mgatasi masalah ini.. patik bukan minta tuanku myebelahi pakatan rakkyat.tetapi myebelahi rakyat tuanku sdiri dengan bubarkan dun perak..biar rakyat tuanku yg mnentukakkan. tp keputusan tuanku btaya kepada pkhianat yg lompat parti tnyata satu keputusan yg myedihkan kerna tuanku adalah payung bagi rakyat..bukannya payung bagi kaki perasuah dan pkhianat rakyat tuanku sdiiri…..

  79. nickname melayu sila tukar kepada nickname lain

    kita semua org melayu yang dok sumpah dan caci bansa melayu kenapa

    jangan guna NICKNAME MELAYU!!!!!!!!!!

  80. yg ku sembah pada Allah bukan pada sultan… yg ku sanjung&turuti adalah ulama bukan pada sultan.. yg ku hormati adalah sultan yg bijak dalam mbuat keputusan untuk rakyat jelata bukan untuk suatu pihak sahaja..

  81. SIAPA BODOH .. SIAPA PINTAR ??

    SIAPA MENCARUT .. SIAPA BIJAKSANA ??

    SIAPA OTAK MANUSIA .. SIAPA OTAK UDANG ??

    SIAPA PENCETUS PARADIGMA TINGGI ..
    SIAPA BERMINDA HAIWAN ?? SEBAGAI CIRI DAN TANDA KECUNDANG LANTARAN MUFLIS HUJAH BERNAS .. HEHEHE.. AUUUW !!!

    http://naspazi.multiply.com/journal/item/392

    MINDA BIAR ADA HARGA
    – Naspazi

  82. Puuhh! Terlalu ramai penganut umno dan penyokong umno dan pejuang kebangsaan yang mudah digula-gula, mudah ditipu dan mudah disembelih oleh pemimpin umno yang juga masih memiliki simpanan C4 yang mencukupi untuk melebur ahli umno yang pecah rahsia buruk mereka. Terlalu ramai penyokong C4 yang mencarut. Mungkin tak pernah bersekolah agaknya. Kalau tidakfaham undang-undang dan perlembagaan Negeri Perak takmengaa, tetapi jangan menyokong membabi buta. Akhirnya kroni Najib kaya raya, Sultan hidup selesa, rakyat biasa menderita. Ah sungguh hina dan jijik cara umno mendapatkan kuasa. Bilalah agaknya orang Melayu mengaku Islam nak sedar daripada diperbodoh-bodohkan oleh pemimpin UMNO?

  83. mahaguru, bukankan suadara/saudari anwar ibrahim yang memulakan mengambil merampas kuas melalui sistem yang ytak demokratik. dengan menjajnjikan 19 sept 2008 sbebagi hari pemindahan kuasa ,,tapi tak dapat..bukankah dia yang memulakannya dengan mengajak MP’S BN masuk pakatan rakyat ikiut pintu belakang. bukankah dia yang mulakan??? habis dah berlaku di Perak kenapa nak salahkan BN pulak. padahal masa pakatan rakyat berwar-war perkara ini tak kedengaran kata2 tak demokratik la, undemocratic la . MENGATA DULANG PAKU SERPIH MENGATA ORANG AWAK YANG LEEEBIHHH. kan usaha saudara/saudari anwar berahim pun sungguh hina dan jijik jugak.
    9 IQUOTE WHAT MAHAGURU WROTE) bilalah agaknya orang melayu mengakau islam nak sedar daripada diperbodoh-bodohkan oleh pemimpiN PKR?

  84. Salam….camni laaaa, kita ambik dr aspek yg lebih positif. Saya percaya ada hikmahnye sejarah ini berlaku. Kita harus berfikir positif, mmg benar raja adil raja disembah…raja zalim raja disanggah. Apa kata kita cuba selami keputusan yg diambil baginda menyebelahi BN, bg saya bagus….selain PR harus muhasabah diri sendiri, mereka aboleh mengenal dikalangan ahli mereka yg benar2 setia……& yg paling penting inilaaa jalan yg kita nampak…….maksudnye, kalau Bn bole dibenarkan mengambil alih kerajaan melalui lompat parti & diperkenankan oleh baginda tanpa halangan & ada kebenaran melalui undang2 yg sedia ada……maka dgn ini PR juga akan mudah utk mengambil alih kerajaan pusat dgn melompat parti tanpa halangan istana…..sbb kita kena paham & yakin x semua yg lompat parti itu kerana Wang……kalau dr PR melompat ke PR, yee mmg sbb wang,……..ttp yakinlahhh ramai MP yg akan melompat ke PR sbb kesedaran…..jadi, apabila mereka melompat ke PR & membentuk kerajaan baru…..tiada halangan dari istana utk menerima mereka seperti yg terjadi di Perak…………..heheheheheheheh

  85. Sori ada pembetulan
    Salam….camni laaaa, kita ambik dr aspek yg lebih positif. Saya percaya ada hikmahnye sejarah ini berlaku. Kita harus berfikir positif, mmg benar raja adil raja disembah…raja zalim raja disanggah. Apa kata kita cuba selami keputusan yg diambil baginda menyebelahi BN, bg saya bagus….selain PR harus muhasabah diri sendiri, mereka aboleh mengenal dikalangan ahli mereka yg benar2 setia……& yg paling penting inilaaa jalan yg kita nampak…….maksudnye, kalau Bn bole dibenarkan mengambil alih kerajaan melalui lompat parti & diperkenankan oleh baginda tanpa halangan & ada kebenaran melalui undang2 yg sedia ada……maka dgn ini PR juga akan mudah utk mengambil alih kerajaan pusat dgn melompat parti tanpa halangan istana…..sbb kita kena paham & yakin x semua yg lompat parti itu kerana Wang……kalau dr PR melompat ke BN, yee mmg sbb wang,……..ttp yakinlahhh ramai MP yg akan melompat ke PR sbb kesedaran…..jadi, apabila mereka melompat ke PR & membentuk kerajaan baru…..tiada halangan dari istana utk menerima mereka seperti yg terjadi di Perak…………..heheheheheheheh

  86. Sultan adil Sultan disembah,Sultan zalim Sultan disanggah

  87. Dunia belum kiamat, sama-sama tunggu PRU 13, orang muda kian ramai jadi pemilih, nilailah antara intan dan kaca.

  88. hahaha… hebat sungguh penyokong2 UMNO berbicara.. berbunga2 bahasa gamaknyer…

  89. sinis, iya la tu. kalu dah menang pru 13 esok. take over jer la. sekarang napa nak suruh orang BN lompat ke PKR pulak. buat la cara demokratik. ni janji 19/9 pas oct pas tu nov, pas tu mcm2 alasan bagi. bila orag pkr lompat masuk BN korang cakap tk demokratik pulak. ckp mcm —— la. belit2. mula2 kata sultan adil sdan bila sultan kata NO dah tak adil pulak. padahal sultan tu lagi arif pasal undang2 kalau nk compare dgn si Nizar, Anuar Ibrahim dan konco-konconya tu.so terima jer la kenyataan…esok klu dah menag PRU13 seperti yg kamu kata orang muda2 dh ramai sokong PKR ,,perintah jer la..jangan jadi talibarut amrekia dgn yahudi laknat ganas nak mampos tu dah…

  90. TIADA LAGI UNDANG2 DI NEGARA INI, YG TAU UNDANG2 DAN BEKAS KETUA UNDANG2 DAH JADI OTAK UDANG, APA GUNA NYA SESBUAH NEGERI YG MEMPUNYAI PENTADBIRAN BERSULTAN UNTUK MEMPERTAHAN HAK RAKYAT, APA ERTINYA KALAU SUDAH TUNDUK KPD PEMIMPIN RAKUS DAN MENJADIKAN SULTAN BERTUKAR SETAN, KITA DERHAKA KPD SULTAN TAK APA JGN DERHAKA KPD ALLAH

  91. sultanlah punca negara kita dijajah……kerana kedunguan dan kebodohannya.

  92. syabas dan tahniah pada MB Perak Ir.Nizar.
    tarbiah/istiqamah dan wa’la yang ditampilkan.
    Impak dari kemelut ini telah membuka mata semua masyarakat di bumi malaysia. PAS berjaya menghasilkan produk yang berkualiti tinggi berbanding dgn parti-parti yang ada di Malaysia. Adegan dan upacara lompat parti tidak lagi berlaku dalam PAS. Berjuta tangan menadah pada Ilahi moga diterbitkan kebenaran dan terhakis kebathilan. Ammmmmmmmiin

  93. tak payah nak minta ampun kepada tuanku…itu tungku dapur…sultan azlan shah memang celaka dan babi tua yang tak lama lagi mati…..aku seronok tengok kat tv kereta nazrin anak babi tu di halang

  94. Aku tengok kat Buletin Utama hari ni tunjuk perasan kat depan Istana Kinta, pas tu dok halang keta Raja Nazrin… tapi rata2 yg dok tunjuk perasan tu semua org Melayu.. tak nampak sekor habuk pun org cina dan India…

  95. Yg ko nk heran pasal org Melayu protes tu kenapa… org cina dan india mana ada sultan.. depa ni dtg ke Malaysia tu british yg bawak… negara diorg dulu mana ada sultan…

  96. Haiyaa…..wa pining apa mcm mau cali makan….BN naik wa ini macam jugak…..Bulan Bintang naik wa pun ini mcm jugak……yang galuh-galuh melayu sama melayu jugak….itu Putih sama Hitam mana pigi…Confius…Confius…

  97. Jom buat perbandingan ringkas…..

    umno : Rasuah, skandal bom orang, tikam menikam (dlm pemilihan perwakilan), salah guna kuasa, kayakan keluarga dan kroni, jual negara ( TAnah di johor (Temasik dari singapura dapat banya wooo)), BAhasa melayu dalam matematik dan sains dihapuskan, ISA,

    PAS : ———

    Kepada manusia dan geng2nya… mintak senaraikan skandal PAS supaya saya boleh mengetahui dan menilainya……

    untuk maklumat… kita ni rakyat berbilang kaum, bagi tanah kat Cina malaysia orait lagi pee.. pasal melayu pun dapat serentak dengan cina dapat lagi besar tau…. dari p jual tanah kat temasik lagi parah… dorg tu mcm israel asia tau… lepas ni komen saya ni sapa layan manusia dia memang sama akalnya dengan user bernama manusia… bodo dan boo layan…

  98. Jangan lah marah…dah perangai sultan sejak dari dulu memang bahalol…nak buat macam mana???? Jadi kalau PR perentah nanti….kena fikirkan kedudukan sultan ni!!!!sekiranya bawak banyak masaalah…kita jadikan dia peneroka saja…biarkan dia rasa susah nya jadi rakyat…setiap hari kena buli dek kerajaaan BeNd je!!!!Makan bersuap lagi ngada-ngada pada rakyat!!!!!!

  99. Senario di Tanah Air tercinta ni masih di abad ke 14 atau 15. Nak buat macam mana lagi, baik lawyer ke, Prof ke, malahan raja ke sama saja. Duit, duit, duit,…….PR ada apa? Ini mind set masyarakat Malaysia kini. Tengok sajalah kepada mereka2 yang dah jadi jutawan sekelip mata ini.

  100. Eloklah DS IR Haji Nizar gi ambil KERIS TAMINGSARI… HEHEHE mengamuk macam hang Jebat hehehe…. nampaknya episod Melayu Durhaka terjadi semula…. Jadi betullah kisah Sejarah Melayu pertembungan Hang Jebat dengan Sultan!!!… hehehe yang menyelamatkan Sultan adalah …………..

    3

    2

    1

    LAKSAMANA UMNO… Dari hulu Pulau pangkor berkhalwat Dan berguru dengan Petapa syeikh Najib dari Pekan…hehehe…

    Maca kata P Ramlee….

    “dah kena dah… si perompak dan si penyangak”

    “janganlah dok cari kesalahan orang lain…. kelak kecewa…’

  101. AKU SOKONG MANUSIA YANG BERIMAN….
    laksamana tuah… aku rasa bukan sorang jer jebat kali nie…. beribu-ribu akan jadi jebat….
    err…Amirjusoh…. macam mana nak boh gambo kat avaatar aaa???

  102. Perkara 16(6), sistem Raja berperlembagaan msia, sultan HANYA ada kuasa melucutkan jawatan ahli majlis mesyuarat negeri (exco) tapi TIDAK MB. MB hanya boleh dilucutkan jawatan melalui pembubaran DUN,undi tak percaya, dlm sidang DUN atau MB Sendiri meletakkan jawtan… .

  103. Kay, diorang tu kan kay, bila dah benak dgn air basuh kaki najib, (kira holy water bn la tu)
    kita cakap la fakta-fakta pun, undang2 apa pun, perlembagaan apa pun…depa tak dapat nak terima….
    cakap pun ikut sedap hati jer siap bermaki2an plak tu. Macam budak sekolah jer……. akal pendek kut….

  104. Bribe National…. jgn kata la cina tak da raja, memang la depa tak panggil raja atau sultan…
    tapi kerajaan depa lagi hebat …. dynasti….salah satunya DYNASTI MING…dan
    Dan kalau ikut dynasti ming nie… segala menteri2 kita semua dah diQASI….
    kepatuhan zman dynasti lagi hebat, jika tidak… masakan mereka boleh membina
    salah satu dari 7 wonders of the world…tembok besar cina.
    Kalau zaman dulu setakat mereka nak tawan tanah melayu atau melaka…
    mudah saja….
    So when u say tempat diorang datang dulu tak da raja/sultan… they had maharaja …

  105. Kesian kepada balaci dan pencacai umno/BN parti nazak yang bakal menjadi mendiang pada PRU13 nanti. Baguslah kalau semua penganut umno suka diperbodoh-bodohkan oleh pemimpin mereka. Lagilah cepat mereka hancur dan lebur!!!

  106. Sian PR, aku yg tak minat politik pun rasa simpati. Tggu pru13 nnti aku pangkah bg kat hampa.

  107. apasal la mamat “Melayu” tu buta hati+tuli sangat.. pikir pakai buku lali ker..

    fakta semua dah jelas…

    kepada umat Islam, kita kene sabar dgn org macam “Melayu” tu..

    Dia dah memang tak de akai… jgn kita terikut-ikut mcm dia…

  108. Salam semua,

    Alhamdulilah, dalam kita duk berkotak katik dan huru hara ini, Allah masih lagi memanjangkan usia kita dan jga usia negara kita yang dicintai ini.

    Disini saya ingin menyentuh tentang kehidupan kita sebagai rakyat negara Malaysia. adakah kita sedar bahawa kita sudah berada di tahap mana sekarang? saya merasa bangga kerana kita tidak lagi boleh ditipu oleh rimau-rimau educated pada hari ini.

    oleh itu, saya sarankan supaya setiap orang khususnya umat Islam di negara ini perkasakan diri dengan ilmu-ilmu pengetahuan, adaptasikan diri dengan teknologi-teknologi yang ada sekarang. lawan kemungkaran dengan ilmu yang ada. bercakap dengan penuh berhikmah, buangkan sifat mazmumah dan mencari sifat mahmudah.

    Konflik adalah penting untuk kita mencari perubahan. Transformasi masyarakat akan berlaku apabila rakyat menghadapi konfrontasi. teruskan usaha agar sentesis melawan antitesis dan akhirnya membentuk newtesis.

  109. naspazi,dan penyokong pr..same bangang
    stakat brbincang politik dikedai kopi dgn harakah sesame kwn yg same tuli..buang mase sgt dah macm orang tolol…ni lar org melayu pew kate kite blajar tinggi2 pastu kte masuk parlimen..baru lar kite taw ujung dan pangkal
    xpon kte sume libat kan diri dlm bisnes yg professional baru kite tau hal sbenar jgn jd melayu yg tersempit minda

    • jgn jd melayu yg tersempit minda SEPERTI “do re mi”

  110. Dengan kemelut yang berlaku sejak kebelakangann ini, Allah telah menunjukkan SIKAP SEBENAR orang Melayu dari segi kesopanan, kesusilaan, ketertiban, keperihatinan, keukhwahan dan keimanan.

    Lihat saja bagaimana sebahagian besar tuan-tuan berbicara antara satu sama lain – penuh dengan caci cerca, maki hamun dan kata nista… Inikah yang dikatakan “Melayu”? Inikah yang dikatakan Islam?

    Inilah hikmahnya yang Allah berikan dari apa yang berlaku untuk menunjukkan sikap dan tata laku orang Melayu. Amat menyedihkan…

  111. ko ni sibodoh emel..aku nak tanye ko ni wali ker tukang tilik.atau ko ni ade 10 mate yg brgerak disetiap rumah menteri besar..mane ko tahu bn ,umno atau pon pr yg salah..kte ni manusia terbatas
    kekuasaan..ALLAH yg maha mngetahui..ckp taw psal agama..sgt..jgn jd ketam mgajar anak brjalan..ko ni pon blom tentu alim..lihat kelluarga ko betul tak mgamalkan care muslimin yg sjati..bole potong jari aku lar..kalo ko ikot spenuhnyer…
    dalam al-quran dah tertulis ulama zaman sekarang bnyk yg xbetul..jgn. taksub..hukumnyr berdosa…aku xkate pas salah..xder pemerintah yg sempurna. dlm dunia..dah kate manusia yg mentadbir…kecuali krajaan di arash
    sane.. yg betul2 sempurna …sedangkan pmerintahan zaman saidina ali
    dlu pon ade yg bergado2 dan xpuas ati..
    yg penting negara kite xsemiskin sperti negara laen..blajar bersyukur emel..kalo kte brsyukur maka tuhan akan tambah kan nikmat kte..nt..insyaALLAH..RENUNGKAN LAR……….

    • kalau tadak KERAjaan yang sempurna……. bulehlah kapiag ikut perlembagaan lord ried tu.
      alleeeeeeeerkk…..aleeeeeeerkk………alllleeeekkkkk
      thuuhu…..huhu…..hehheh….kih,kih,kih……..kih

      fulamak……….. tolong….tolong….tolong……
      fuhhhhhhhh…. terkencing aku gelak kat malaun jamban ni…….
      ( huh…… nak gelak skit lagi heh )

      alleeeeeeeerkk…..aleeeeeeerkk………alllleeeekkkkk
      thuuhu…..huhu…..hehheh….kih,kih,kih……..kih

      baik la bahsa adik kapiag ni.
      adik kapiag yang beik hati…… bukan maksud abang kelabu hang ni,,,,,
      bahwa malaun2 jamban takut nak mai…….maksud abang kelabu
      adik2 kapiag suma takut sabik tadak hujah nak lawan hujah aku,

      setakat dok mai wat muka tebal,,,, setebal tapak selipag jepun macam
      adik kapiag ni……… berlambak. kapiag lein pun bulih mai lagu tu.

      hujah aku PERJUANGAN UMNOJAMBANTAIK BERSALAHAN NGAN HUKUM ALLAH. silakan beri hujah balaih. adik kapiag tadak nak pikiag ka……. mana ada pimpinan jambantaik yang terdiri daripada alim2 kucing mau berhujah.
      depa tu reti berhujah sorang 2 depan tv ka, ceramah ka, majlis kelentung ka.
      bila ajak berdebat ka, muzakarah ka….. pada mula nya ugut nak tunjuk jantan…….. suruh letak tarikh. last2 sekali tak jadi dengan macam auta gila.

      kalu setakat nak debat tajuk bohsia ka, bohjang ka…. lumbu pawah ka. mende ni tadak relevan untuk akidah.

      itulah maksud abang kelabu hang yang beik hati ni. puak malaun jamban…..
      tadak hujah nak mai…….. aku suruh bukan kitab MUSTIKA HADIS JILID 1
      muka surat 415 dan 416…….. adik kapiag akan jumpa apa yang abang kelabu sebutkan tu.

      setakat mai nak maghah dan bawak idea2 kapiag tu…… malaun jambantaik
      bulih mai bila2 masa….. tapi tadak maruah.

      adik kapiag jangan marah abang kelabu yer…… senyum la ….. senyum la adik kapiag oooooiii. huh aku nak nyanyi la…….

      SENYUMLAH…..SENYUMLAH
      AHAI ADIK KAPIAG 2X
      ( lagu m. daud kilau )

    • assalamualaikum do re mi….

      hang paham ka tak apa yang aku tulis kat atas tu? yang hang dok merapu, maki hamun tu pasai apa?

      kesian betoi kat hang, hang pon dah macam “budak tadika”; “rempahman”; “ara”; dan “mat romeo” dan yang seangkatan dengan hang…

  112. lord ried pew burit mak ko mncarut ni…aku rase ko ni haram lar..ckp mcm org ulu yg banggang…hujah ko ni bole bawa masuk kat mahkamah budak tadika jer ni..aku rase ko ni mesti xlulus SPM ckp xde point.. keje per ko ni..kalo ko jd kuli MB bole gak aku percaye ckp ko
    ntah2 ko ni kuli yg jage kedai mamak.khek.khek
    ha.ha.ha.idup ko ni mest x maju mcm org ulu..
    kan.ha.ha.hak.hakk berkahak dah aku gelak..sbelom nak cari salah orang..ko gi cermin muke ko tu dlu.hu.hu mesti otak ko kat buntut..mate ko kat lutut..sbab ko xreti brsyukur nikmat tuhan..kufurrr ..ko gi balik kmpng tanyer mak ko pew tu kufurr?ko ni xblajar agame,akidah,tauhid,sirah dan akhlak..he.he..gilar blaja balik

  113. kpd emel..sdihnyer pemikiran ko…
    aku xnak kutuk ko..pandang lar dan lihat..
    malaysia ni..ramai org luar bermatian nk datang sini cr makan..aku ni ade pembantu umah orang indon..dier byk mnyedarkan aku..kene byk
    brsyukur..aku dulu pyokong pr yang kuat..tapi aku tgk prjuangan diorang xkemane..cume nakkan kuase jer..aku xnak dimanipulasikan oleh orang…yg xpernah berjasa dlm idup aku..umno dan BN…SLAME AKU HIDUP..29 THN…
    bapak aku keje gan krajaan..shngga lar aku jd pegawai krajaan..blajar pon pakai biasiswa mara..
    aku dok kutuk diorang ..uatpe..PR pew jase nyer kpd aku dan korang JUGEK..mereka cume ade manifesto..jer ..bertopengkan janggut alim,serban..sume tu aku xprcaye..yg pntg malaysia aman..senang aku nak beribadat.. negare indon ,dan senegarenyer telah tuhan tarik nikmatnyer krane mereka cepat x brpuas ati..sbb tu indon dan byk pndatang saing dtg kesini…jgn gune care mereka utk mbentuk krajaan..tu lar care orang x berminda…jgn yg dikejar xdpt dikendong yg berciciran…


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: