Posted by: pinkturtle2 | Februari 8, 2009

Pembetulan Tajuk Akhbar Umeloya Hari Ini

raja-tak-boleh-disembah

Advertisements

Responses

  1. #NUKILAN DARI SAUDARA WIRA

    Lanjutan kepada komen “Orang Tengah”.

    Saya rasa anda kurang faham pasal politik. Saya cuba memberi penjelasan untuk DUN di Perak sahaja. Di Perak ada 59 kerusi semua. DAP bertanding 18 kerusi menang 18. PAS bertanding 21 kerusi hanya menang 6 kerusi sahaja. PKR bertanding 20 kerusi menang 7 kerusi. ( DAP:18+ PAS:6 + PKR:7 = 31 kerusi. BN menang 28 kerusi iaitu UMNO 27 dan MCA 1 kerusi.

    Kerusi DAP menang adalah daripada kerusi yang diperuntukkan oleh BN kepada MCA/MIC/GRK. Ini bermakna jika DAP tumbang maka semua kerusi cina/india akan berada ditangan (MCA/MIC/GRK= semuanya bukan melayu juga.

    PAS bertanding 21 kerusi hanya menang 6 kerusi sahaja, selebihnya dimenangi oleh UMNO. Jika PAS menang semua yang dipertandingkan bermakna PAS adalah tunggak menggantikan melayu Perak. PKR bertanding 20 kerusi iaitu bertanding kerusi-kerusi yang diperuntukkan kepada UMNO/MCA/MIC/Grk . PKR bertanding 20 kerusi iaitu 11 kerusi adalah calon melayu, 5 calon cina dan 4 calon india. Jika diandaikan PRU-12, PAS menang kesemua iaitu 21 kerusi campur 11 kerusi PKR (melayu) maka kerusi melayu adalah tunggak iaitu sebanyak 32 kerusi daripada 59.

    Kita bersetuju bahawa Sultan Perak mempunyai bidangkuasa melantik calon melayu sebagai MB kerana perlembagaan negeri tidak membenarkan bukan melayu sebagai MB. Ini keputusan yang tepat dan mengikut perlembagaan negeri tidak boleh dipertikaikan walaupun DAP menang kerusi 18 kerusi tetapi tidak berhak menjadi MB melainkan DAP ada calon melayu sebagai wakil rakyatnya.

    EXCO negeri Perak iaitu DAP 6 ( 5 cina 1 india). PKR ( 1 cina dan 2 melayu ). PAS 2 melayu. Ini bermakna 6 cina, 1 india dan 4 melayu ( jumlah semua 11 orang). Mengikut pentadbiran Perak 11 exco dicampur dengan ex–Officio iaitu SUK, Pegawai Undang2 dan Pegawai kewangan jumlah semuanya 14 orang. Ini bermakna kedudukkan komposisi kaum dalam Exco Perak ialah 7 melayu, 6 cina dan 1 india.. Semua ex-officio boleh mengambil bahagian dalam mesyuarat Exco tetapi tidak boleh mengundi. Jika diandaikan semua exco bukan melayu mengundi dan dapat majoriti TETAPI MB mempunyai kuasa veto boleh membatalkan keputusan yang dibuat oleh Exco. Kuasa veto MB boleh kita ibaratkan sama seperti di PBB antara negara yang diberkuasa veto ialah USA, China, Rusia dll.

    Berkenaan tanah yang diberikan kepada kaum cina di Perak. Apa salahnya tanah diberi hakmilik kepada kaum cina sebagai tempat tinggal mereka. selama ini hanya status sebagai tanah pajakan sahaja sekadar untuk tempat duduk. Untuk makluman ” Orang tengah” berapa ribu ekar tanah di Pulau Redang, di Awana Kijal Terengganu ,Genting H/land Pahang yang mana UMNO/BN berikan kepada kaum cina?. Berapa banyak tanah kawasan simpanan melayu yang diberikan oleh UMNO/BN kepada bukan melayu kenapa diam?. Bila tanah sekadar untuk tempat diberikan sebagai tempat duduk maka UMNO pun bising se Malaysia.

    Kenapa tak bising berapa puluh rakyat cina/india yang UMNO berikan warganegara kepada bukan melayu semasa zaman Tunku Abdulrahman sebagai PM, kenapa UMNO/BN diam?.

    Bila Selangor, Penang, Kedah, Perak tumbang kepada PR, pelbagai isu yang timbul bermula isu DEB, isu babi, isu lembu, isu Tadika/tabika. Bila isu timbul, maka dibenarkan demonstrasi dibuat oleh UMNO tidak dihalang pun oleh polis. Bila kena kepada PR dikatakan tidak demokratik dan pelbagai tuduhan yang dibuat.

    Sebenarnya rakyat sudah bosan dengan UMNO/BN. Jika ikut propoganda media UMNO/BN seolah-olah mereka boleh menang besar di Penang/Kedah/Selangor/Kelantan. Begitu juga di Pmtg Pauh dan Kuala Terengganu seolah-olah BN akan menang. Bila tahu keputusan rupanya BN tumbang.

    Penganalisa politik yang dijemput oleh UMNO/BN semuanya merapu dan memberi laporan dengan hujah-hujah membodek. Samalah apa yang berlaku dalam Perhimpunan Agung UMNO semua Perwakilan tidak boleh lari daripada ucapan membodek, ampu, berpantun, berseloka semuanya bodek. Sepatutnya ambil peluang memberi pandangan/cadangan untuk kebaikan rakyat dan negara tetapi kebanyakan ucapan adalah hambar . Sikap UMNO bila ada kuasa semua berpakat mencium tangan Presiden/PM. Bila tak ada kuasa tak dilayan pun. Cuba tengok apa yang berlaku kepada arwah Tun Ghaffar Baba dan kini kepada Tun Dr Mahathir tak ada orang UMNO pun nak cium tangan. Sekarang berebut-rebut untuk cium tangan Najib. Pak Lah kini mula dipinggirkan. Apakah nasib Pak Lah macam Tun Dr Mahathir juga bila tidak ada kuasa?.

    Tepatlah Peribahasa , di situ ada gula di situ ada semut. Macam UMNO lah juga, di Situ ada kuasa di situ lah ramai belaci2 UMNO yang datang mencium tangan.

    UMNO tumbang maka diwawarkan akan hilang kuasa ketuanan melayu/islam. Apa hendak susah hilang/tumbang UMNO dengan sendirinya kuasa melayu akan berpindah kepada PAS dan PKR (melayu). Begitu juga DAP menang maka dengan sendirinya MCA/MIC/Grk yang kalah dan begitulah disebaliknya. Di mana pulak logiknya jika UMNO kalah/tumbang maka cina yang memerintah?.

    Jangan hendak memperbodohkan rakyat kerana rakyat sudah faham kecuali segelintir pengundi disaluran satu dan saluran dua yang masih menyokong UMNO/BN. Percayalah pada masa ini UMNO/BN Perak boleh diibaratkan menang sekarung ( Rampas kerajaan) tetapi tunggulah dalam PRU-13 mereka (UMNO/BN) akan rugi seguni ( akan kalah besar dalam PRU-13). ” UMNO/BN tidak releven lagi kepada rakyat yang bosan dengan rasuah, kezaliman, penyelewengan, murtad dan gejala sosial yang begitu hebat sekarang angkara UMNO/BN perintah Malaysia selama 50 tahun ” itulah hasilnya”.

    (SYABAS WIRA…SYABAS…INI ADALAH HASIL NUKILAN WIRA…BACA DAN FAHAMILAH KEAADAAN SEKARANG..FAKTA BEGINI KITA PERLUKAN UNTUK MENJELASKAN KEADILAN)

  2. Logiknya Pilott 30 tengok pada barisan EXCO Perak Kjaan Nizar. Nizar cuma jd MB atas Ihsan Undang-undang tubuh ng Perak. tu pun puaih la begaduh, Kalau tidak Ngeh Ngoh, Ngah yang jd MB. Memang betui kerusi yg DAP menang tu kerusi yg lawan dia MIC n MCA. Tp kalau MCA n MIC menang kekuasaan tetap ditangan BN yang majoritinya oghang melayu Perak. Soal tanah plak. akau tak maraah tanah yang depa dah duduk bg hak milik tp hk milik 999 tahun tu yang dipertikai. oghang lain dpt 99 tahun. apa istimewa mereka sampai dpt 999 tahun. agaknya sampai kiamat kot. Rakyat tidak bodoh. yang tak nampaak korang aja.

  3. untuk saudara pilott30 dan saudara wira tak payahlah engkorang bertengkar dengan mat romeo dan orang tengah . 2 ekor ni memang
    tak reti. sadara berbincang sungguh ilmiah. Jadik buang masa je dok bertengkar gen 2 ekor
    lembu kasi ni

  4. Rakyat perak sudah memberi masa amat panjang lebih 50 tahun selepas merdeka memberi peluang kpd UMNO/BN memerintah tapi agenda pembangunan tidak langsung menguntungkan rakyat bawahan. Rakyat perak melayu sebenarnya yang ramai sekali terpaksa berhijrah keluar untuk mencari sesuap nasi sara keluarga.sekarang kedengaran suara2 sumbang bernajis mahu membela melayu ! Kerajaan HARAM siapa hendak makan dari sumber yang sah haram ! Bangkit bersatu rakyat perak membela hak & maruah rakyat tertindas ! “Yang Kaya bertambah kaya yang miskin bertambah daif “! Kapitalis bertopengkan melayu merampas melanun memerah darah2 rakyat untuk segelintir kroni nya shj. Teruskan usaha murni MB Nizar banyakkan bermunajat awal pagi berjuang nekad sehingga titisan darah syuhada membanjiri bumi perak ! Takbir x3 ! Gema jihad fisabilillah ALLAHUAKBAR !

  5. tak payah la kau nk berkias kias kt sini mat romeo,menyemak aje.100x org sumpah kau,pasti kau terima padah nya.tak caya tunggu ler..

  6. Sudah terang lg bersuluh. Nah korang tengok apa abg Karpal kata. Korang punya master mind la punya ankara. lagi dia kata apa kotor punya orang. Kit Siang n Guan eng pun sama. Enkorang nak tunggu apa lagi. Lagi satu oghang perak Mana aada ilmiahnya tulisan piliot 30 tu.

  7. AKU NAK TANYA KAT KAU ORANG SEMUA…AKU X NAK BELI UTUSAN MELOYA & BERITA HAIRAN…CITER TTG PUAK UMNO TU JERR…NAK BELA SULTAN KONON….PI RAHHHHHHHHH BOLEH..BOLEH BLAH UMNO & PENYOKONG2 YG. BUAT DEMO JGN HINA SULTAN….

    AGAK2NYA BERAPA KERAT JER YG BELI UTUSAN MELOYA & BERITA HAIRAN ARI INI-AHAD….

  8. aku dengar citer dari aci jual paper ……vendor anta 50….tapi dia terpaksa return 51……1 tu ada hamba allah minta tolong suruh return(beli tmpat lain)….p/s x tahu la betul ke x….hehehe

  9. Kita telah lihat betapa media semakin menggila dalam laporan mereka. Putar belit bertaraf zionis israel dan laporan berita berbentuk provokasi menjadi-jadi seolah-olah umno ni bebas daripada dosa kecil dan besar.

    Ayuh! Para pemimpin PR, marilah kita gerakkan atau hidupkan kembali “Kempen Boikot Media Utusan Meloya, Berita Hairan & TV3 Suku” secara besar-besaran. Dengan ini sahaja dapat mengajar kesyaitanan mereka agar kembali menjadi manusiawi.

    Rasional pemboikotan ini dan kesannya akan dapat kita lihat di mana para pengiklan akan tarik semula iklan-iklan mereka dalam media berkenaan lantaran jualan yang merudum dan tiada yang mahu melanggan media mereka lagi. Kalau umno nak tolong mereka sekalipun itu hanya bersifat sementara dan tidak kekal atas faktor kewangan dan ekonomi yang tidak menentu kini. Lihat apa dah jadi dengan akhbar The Sun, diberi percuma pun tak laku!

    quote drp Uban Puteh

  10. KALAU ANDA MENGAKU PEJUANG KEBENARANG..
    1. KITA BAIKOT Media arus perdana -TV1,TV3, Utusan Meloya & Utusan Hairan…baca blog lagi baik dari buang masa tengok/baca puak LANUN punya media

    2. KITA BAIKOT Program anjuran Kerajaan Tak Sah (HARAM) UMNO bersama MB TAK sah tu…jgn pergi sebarang program anjuran keraan tak sah tuuu

  11. derhaka kepada raja kecoh 1 malaya.derhaka kepada Allah senyap.hiburan merata rata.murtad lah mcm2 lagi tak nak komen ker?

  12. Perjuangan yang belum selesai…. yang HAK pasti menjelma .. teruskan .. teruskan.. usaha mebawa kembali kepimpinan rakyat di Perak. Aku tetap sokong MB DS Nizar

  13. Setuju!
    Jom boikot!
    p/s : mat romeo kata kalau mca/mic menang, umno tetap yang paling dominan. So kalau katakan semua kerusi umno tu pas yang menang, pas pun dominan jugak. So jom pakat2 undi pas. Ganti umno sebagai parti islam (dan melayu) yang dominan di Malaysia! Ayuh!

  14. Orang Perak ni pasal apa sibuk sgt tanah bagi kat Cina, takut sgt ke tanah tu habis, x luak tanah tu bagi kat Cina, jual kat Singapo bole, x sibuk pulak. Mati nanti masuk dlm tanah seciput je. Peghak betul org Perak ni…nasib baik la aku bukan Melayu Peghak Perak…dpt Sultan taik arak…

  15. jangan jadi jebat? tuah tu betul ke tindakan dia? tanpa jebat raja melaka tak akan sedar kesilapan yang dilakukannya. sejarah tidak pernah menipu kita. berkemungkinan kesultanan melayu melaka tamat riwayat kerana kezaliman raja yang dosokong pula oleh tuah yang sanggup membunuh saudaranya sendiri justeru taatnya dia kepada raja? seharusnya kita mengambil pelajaran dari episod tersebut. sehingga ke hari ini melayu melaka tiada raja, umno melaka tiada raja, justeru umno melaka tidak boleh membela raja. malah umno melaka adalah di antara yang kuat menyokong tindakan mahathir melondeh raja-raja melayu. di mana tuah ketika itu? semua jebat belaka. tak semena-mena hari ini semua menjadi tuah pula? umno memang dari dulu talam dua muka, sebagai contoh, satu ketika, jebat, satu ketika, tuah…

  16. knp la ada lg org mcm mat romeo nie di zaman sekarang. ketika semua umat Islam benci kepada Amerika dan Israel yg bertindak zalim dan berrat sebelah serta tidak adil (Amerika), mereka terlupa anak didik amerika dan Israel ada di M”sia. Dua kuasa dunia nie kan jelas zalim dan tidak adil… tp malangnya, tindakannya itu seperti diikut-ikut oleh Umno BN yg buat muka selamba membuat zalim pd musuh politiknya…… knp tindakan pemimpin UMNO tdk dibantah oleh ahlinya yg kononnya sibuk menyatakan tentang kezaliman di Palestin…. maknanya… kemarahan terhadap Israel tdk begitu ikhlas jika pemimpinnya sendiri yg melakukan kezaliman… oh itu ada sebabnya… puihhh… inilah bezanya antara munafik dengan mukmin sejati… menentang kezaliman tanpa mengira sesiapa…. bagi ahli umno nie…. tok guru nik Aziz pun tak seberapa baik di mata mereka jika dibandingkan dengan pak lah & najib….. itulah tanda-tanda org yg tdk mendapat pentunjuk Allah…. pintu hati mereka ditutup rapat tanpa mereka sedari…… dunia sekarang dgn manusia yg mementingkan diri sendiri melebihi kepentingan Agama………. itu sebabnya parti berasaskan Islam masih susah untuk menawan malaysia kerana munafiqin ini masih ramai…. sebagai hikmahnya… Allah sentiasa menguji org-org mukmin yg ikhlas berjuang kerana agama Allah dgn dugaan yg begitu berat sehinggakan hampir membuatkan pejuang-pejuang Islam di M’sia hampir berputus asa utk menegakkan agama Allah ini…. Alhamdulillah syukur ke hadrat illahi kerana diberi-Nya kekuatan lagi kepada pejuang-pejuang agama-Nya ini untuk menentang musuh-musuh Allah termasuh musuh dalam selimut (munafik). kepada penyokong PAS dan Keadilan (Islam), tetapkan iman anda kerana habuan dunia terlalu kecil jiga dibandingkan dengan pahala akhirat… jangan jadi macam dua ekor katak tu… mudah-mudahan Allah memberi pentunjuk kepada mereka yg munafik serta zalim itu…… ingat… suatu hari nanti kita semua akan menemui Allah… maka pada ketika itu….. kekesalan tidak berguna lagi…. barulah kita tahu kepercayaan kita selama ini sama ada di pihak PAS dan PR (Islam) atau UMNO…. perjuangan mana yg mendapat keberkatan Allah… jangan kita menyesal pada ketika itu.. barulah kita sedari bahawa perjuangan UMNO ini hanyalah bersifat keduniaan semata-mata serta berasa kesal di atas keyakinan perjuangan yg batil ini…… wahai ahli-ahli UMNO yg masih sayangkan agama Islam agama Allah…. marilah kita sama-sama menentang pihak yg zalim ini kerana keikhlasan dan perjuangan menegakkan agama Allah akan membuatkan org-org kafir zimmi…. (DAP/MCA/MIC/SAPP/PPP) dll…. terbuka hati mereka menerima Islam secara syumul… InsyaAllah

  17. saya setuju ada yg ckp azzaro69,satu2nya org sy nampak memahami.knp melayu bn nak kecoh pasai tanah bagi kat cina,kalau dulu tak de diorg siapa nak koreng lombong bijih,siapa nak ke ladang getah…apa salahnya diaorg pun dah jadi rakyat msia,sama2 memperjuangkan kemerdekaan dan membangunkan negara ini.kan kita semua Msian…habis tu yg bn rampas tanah org2 melayu kat johor tu apa benda?lepas tu jual jugak kat org luar.harga janganlah ckp.yg beli org singapore,hong kong,cina..org msia nak beli tak mampu,kecuali yg ada cabel dgn bn.Di KL jgn cerita condo2 habis di beli oleh org luar…end up org msia sewa dgn diorg.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: