Posted by: pinkturtle2 | Februari 10, 2009

Ucapan Sultan Azlan Shah Tahun 1980

Jika kehendak rakyat jelata dimakbulkan Allah, maka (berlakulah) perpindahan takhta dari istana ke muzium seni dan budaya- Sultan Azlan Shah

Jika kehendak rakyat jelata dimakbulkan Allah, maka (berlakulah) perpindahan takhta dari istana ke muzium seni dan budaya- Sultan Azlan Shah

Ucapan Sultan Azlan Shah Tahun 1980

“Walau seberapa banyak sekalipun askar, polis atau pengawal istana digaji untuk melindungi dan menjaga tahta, namun tiada satu pun akan dapat mengatasi kehendak dan aspirasi rakyat jelata. Walau seberapa banyak peluru bedil atau peluru meriam sekalipun digunakan, namun tidak satu pun dapat menyekat kemarahan aspirasi rakyat.

Jika kehendak rakyat jelata dimakbulkan Allah, maka (berlakulah) perpindahan takhta dari istana ke muzium seni dan budaya” – Sultan Azlan Shah ketika dianugerahkan Doktor Kehormat Undang-undang, di Majlis Konvokesyen, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang pada 29 Jun 1980.

http://penarikbeca.blogspot.com


Responses

  1. Apalah yg korang merepek ni..kita bukankah wajib menurut perintah sultan, perintah mufti..yg korang nak menderhaka ni kenapa? apa besar sangatkah pangkat MB tu, apa korang semua dah lupa nak rujuk AlQuran..cubalah bawak bertenang, serahkan pada ALLAH s.w.t…sesungguhnya dialah yg maha mengetahui segala2nya…yang penting umat Islam mesti bersatu…politik jika memecahkan kita baik lupakan saja!! KEMBALILAH KEJALAN ALLAH ! Salam.

  2. SULTAN BERTITAH TAK SERUPA BIKIN!!!!

    timelines….ucapan kat atas pd 29 jun 1980…jadi ketua hakim negara pd 12 november 1982…sultan azlan diangkat jadi raja muda perak pd 1 julai 1983….sultan azlan diangkat jadi sultan perak menggantikan sultan idris pd 3 februari 1984.

    dunia sering kali membuatkan manusia lupa diri.

  3. Itulah resam dunia, adat manusia… selagi bernama manusia.

  4. MASA TERUS BEREDAR, RAKYAT MENGUMPUL KESILAPAN DEMI KEALPAAN, UNTUK NANTINYA DINILAI- PERLU KEKAL ATAU TERPAKSA KE MUZIUM SENI BUDAYA, SEPERTI NEGARA NEPAL..INSTITUSI RAJA JANGAN ALPA SEPERTI UMNO.

  5. IMAMPANTAIREMIS, kita wajib patuh sultan or mufti or pemerintah selagi mane diorg ni patuh perintah Allah… hanya Allah dan rasulNYA yg kita WAJIB taat 100%… skrg ni rakyat nampak ader ketidakadilan di pihak sultan…

  6. Apa yang perak dapat dari kemelut perebutan ini…adalah bagus kalau pilihanraya kecil dibenarkan…kerana dengan cara undi kita dapat keputusan rakyat…sekarang rakyat sedang melihat kejadian berlaku dan sedang memerhatikan gelagat pemimpin2 yang banyak melakonkan diri…apa semua itu…sedarlah bahawa rakyat pun sedar pemimpin tidak menghargai undi mereka…ini yang dikatakan sokong membawa rebah…

  7. KEPADA PENYOKONG2 PAKATAN RAKYAT (PR) YG MELAYARI & MENULIS DI LAMAN INI SILA AMBIL PERHATIAN.

    SILA JANGAN HIRAUKAN TULISAN OLEH MEREKA YG MENGUTUK, MENCACI, MENGHINA ATAU YG SEUMPAMA DGNNYA, TERHADAP MANA2 PEMIMPIN ATAU PENYOKONG PR.

    MEREKA INI SEBENARNYA TERDIRI DRP PENYOKONG UMNO YG MELANCARKAN PROVOKASI DGN MEMASUKI LAMAN WEB ATAU BLOG PRO PR.

    SILA JANGAN LAYAN MEREKA SEBAB MELAYAN MEREKA BERMAKNA ANDA MEMBERI RESPON KPD KENYATAAN2 PROVOKASI MEREKA.

    MEREKA SEBENARNYA BUKANNYA BODOH ATAU TAK FAHAM FAKTA SEBENAR, TAPI MEREKA SENGAJA BERBUAT DEMIKIAN UTK MEMBUATKAN SDRA/SDRI EMOSIONAL & BERTINDAK BALAS SECARA TAK RASIONAL!

  8. mmmmm………….cakap tak serupa bikin….kalo cam tu aku pon leh cakap…kan kan kan korang….!!!

  9. IMAMPANTAIREMIS,
    kau kata wajib turut perintah sultan dan mufti? aku rasa kau ni yg tak betul, dungu kah apa kau ni, kalau sultan dan mufti tak adil boleh ikut kah? jangan cakap wajiblah bongokkkkk!!!!!!!!!

  10. Masa baru jadi sultan Perak,” Daulat Tuanku” oleh rakyat jelata. Bila sultan Perak dah tidak ikut Perlembagaan Negeri Perak, baginda juga bekas Ketua Hakim Negara, maka ucapan terkini dah jadi,” Daulat Tuanku, jilat buntut aku”. Aku rasa umno mempercepatkan institusi raja diletakkan di dalam Muzium Negara. Mamak Che Det menderhaka kepada raja-raja Melayu dan menghilangkan imuniti raja-raja, penjilat, pencacai umno tak marah langsung. Malah penganut umno menjilat punggung Mahathir pula.
    Tanyalah Ibrahim Ali yang juga Mahaguru Katak of The Year!

  11. Imampantairemis – Kau dengan Sultan Azlan dan Mufti sama saja, penyokong dan pengampu Penjenayah No. 1 Negara iaitu Najib. Kalau rakyat tak pakai tali pinggang keledar di kerusi belakang kereta, maka disaman serta merta. Bila Sultan Perak dan UMNO tidak patuh kepada perlembagaan Negeri Perak, maka boleh pulak? Apa punya undang-undanglah! Sultan Perak, janganlah jadi boneka Najib. Najib dah bersedia nak jadi PM – Penjenayah Mega. Apalah nasib rakyat Malaysia bakal mendqapat PM yang juga penjenayah tegar!

  12. Dalam Islam bagi mereka yang beriman wajib taat perintah Allah dan RasulNya dan baru pemimpin yang berlaku adil dan tidak zalim serta mentaati perintah Allah.Jadi dasar nya dan halatuju jelas kerana apa yang berlaku di Perak adalah menyimpang dari undang-undang dan ciri-ciri orang yang beriman.

  13. Imampantairemis – Inilah bahayanya mempunyai manusia macam anda..hari ini bukan kita setakat mempersoalkan siapa derhaka siapa dan hari ini bukan lagi zaman rakyat boleh terima segalanya yakni perintah sultan atau kerajaan…hari ini otak dan pemikiran rakyat sudah cerdik dan pandai,kenapa rakyat memohon derhaka pada sultan di perak adalah disebabkan sultan itu sendiri tidak mengikut lunas undang-undang dan perlembagaan serta tidak menghormati keramat rakyat perak…lagi pun yang penting kita jangan derhaka kepada allah..sultan pun manusia macam kita,mati pun belum tentu masuk syurga..mereka pun harus di hisab oleh allah subhanahutaala..darah pun merah macam kita..

  14. Sultan Azlan sultan yang bijaksana dan terpelajar,, namun begitu keputusan baginda tidak membubarkan dun perak dikritik oleh penyokong pakatan rakyat.apa kata bijak pandai dalam perlembagaan dan undang undang tubuh kerajaan negeri perak tafsir dan huraikan satu persatu dimana dan fasal yang berkaitan asas keputusan baginda,,
    huraikan jga fasal berkaitan asasnya mb nizar enggan meletak jawatan, biar pembaca blog buat keputusan,,
    masalah nya skrg ni hanya media arus perdana yg buat huraian berat sebelah,, PR ckp guna fasal 16(6), be end ckp guna fasal 16(2),, so,,,

  15. Saudara imam pantai remis… “Imam” ini bermaksud ketua jemaah dlm islam..bermakna “mulia” sungguh gelaran itu. Tapi sayang,saudara telah mencemarkan imej itu jadi cacat,huduh lagi buruk. Alangkah indahnya jika komen2 saudara yg akan datang begitu berilmiah lagi suci tanpa provoksi.. Seindah nama samaran saudara “imampantairemis”.
    Buka mata & bukalah hati..insya`llah.

  16. MEMANG AYAT AL-QURAN MINTA KITA TAAT DAN PATUH PADA PEMIMPIN..TERMASUK PEMIMPIN AGAMA..TETAPI JIKA PEMIMPIN ITU TAAT PADA ALLAH, IAITU TIDAK MELAKUKAN DOSA KECIL MAHUPUN BESAR-ADIL,AMANAH,TIDAK ZALIM WALAUPUN PADA ORANG-ORANG KAFIR!!!

    FIKIRKAN & SELAMAT BERAMAL

  17. Wahai ImamPantaiRemis, sedarlah kita perlu taat selagi pemimpin tu adil dan mengikut perintah Allah. Kalau dah tak ikut perintah Allah dah tak wajib taat. Hang ni mazhab mana, taat tak tentu hala. Gunakan akal fikiran yang dianugerahkan oleh Allah. Jangan letak otak kat lutut. Dangkal sungguh fikiran engkau.

  18. AKU TENGAH PENINGNI BERAPA JUMLAH POLIS NAK DI HANTAR KE PERAK.BOLEH TOLONG BAGI IDEA

  19. kepada imampantai remis…. jgn buat provokasi…. kalaulah kau denga puak-puak kau hidup di zaman nabi…… bolehlah berkawan dengan abdullah ibn ubai…tokoh munafik yg disebut dalam al-quran….. kawan-kawan semua.. jgn heran dengan imam pembelit… hatinya hanya Allah yg tahu… ikhlas ker sebaliknya….. org kena zalim pun dia boleh duduk relaks….. maknanya dia tak terasa sikit pun dgn isu di perak….. tp ingat…. semua makhluk pasti mati…… aku nasihatkan puak-puak mcm imam nie….. balik rumah karang, masuk bilik tutup lampu dan kipas… duduk dalam gelap gelita… baring dan luruskan kaki serta pandang atas….. bayangkan suasana dalam kubur….. ingat balik perbuatan jahat dan munafik kau ketika hidup…… rahsiakan perbuatan kau dari sesiapa pun… di kala itu baru kau akan sedar betapa kita dituntut utk berkasih-kasihan sesama Islam kerana Islam itu bersaudara…… jangan sampai Allah jadikan hati kau keras kematu…….. insaflah

  20. raja juga boleh menjadi punca kehancuran kalau tidak diperbetulkan segera.ini hakikat seperti jatuhnya empayar turki uthmaniah kepada telunjuk barat suatu ketika dahulu.dimana Islam telah diabaikan.

  21. Adapun pada zaman dahulu kala hingga ke tahun 50’an 60’an.. Masih ada Sultan yang berdiri di mimbar jumaat memberi khutbah. Alangkah bagusnya jika Sultan sekarang berbuat begitu. Barulah padan dengan pangkat Ketua Agama yang berat tanggungjawabnya. Barulah di sanjung dan dihargai oleh rakyat jelata. Entah bila boleh lihat keadaan yang begitu. Paling kurang pun dapat lihat Pak Lah berkhutbah pun bagus juga.. Nak lihat Pak Najib itu mimpi namanya.. Hamba bangga melihat pemimpin PAS mampu memimpin dari sudut duniawi dan ukhrawi seadanya.. Walaupun hamba pun bukan lah alim dan pandai mana. Setakat belajar di Sekolah Agama Kampung Jawa..

  22. Dialog@1 bersama MB baru Perak, di Dewan Serbaguna Dewan SUK Perak sedang berlangsung sekarang……….betul2 KARTON. Megajak rakyat bersatu……jawapan2 dan hujah2nya…….contoh2 yang diberikannya terlalu longgar dan selekeh weh!……..persoalan institusi raja yang disentuhnya tak berapa nak masuk ke dalam teliga aku……….soalan2 oleh panel2 pun alaaaahai!…..soalan2 peserta uh uh uh……..tepuk2lah pokpokpok pekpekpekpek ghohok benar bunyinya……..aduhhhhh betul2 karton. Layaknya kau setakat jual direct selling je bang. Udahlah tu, sik kacak gilak kau. Sikboh jadi MB bah….. gagoooooo!!!!.

  23. Aku cadangkan MB Nizar dan Zambry buat debat terbuka dengan siaran langsung.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: