Posted by: pinkturtle2 | Februari 27, 2009

Siapa Exco Kedah derhakai Raja?

utusankerapu

Siapa Exco Kedah derhakai Raja?

Setiausaha Pemuda Umno Kedah, Haris Che Mat muncul bersama gerombolan ‘nangoi-nangoi’ Umno umum akan membuat laporan polis terhadap seorang Exco Kerajaan Negeri Kedah kononnya Exco tersebut menghina Sultan. Ia berdasarkan surat layang yang mendakwa Exco tersebut menghina Sultan. Begitulah rendahnya mutu berfikir Pemuda Umno, membuat dakwaan berasaskan surat layang. Jika polis dibenar untuk dibebankan menyiasat isi kandungan surat layang maka eloklah semua surat layang perihal kebejatan pemimpin yang tersebar luas waktu pilihanraya umum dan sewaktu pemilihan Umno sekarang ini dirujukkan ke balai polis. Terpaksalah pula polis mewujudkan sebuah unit khas untuk menyiasat surat layang.

Apa yang dilakukan oleh Haris dan gerombolannya adalah senario semasa yang sedang melanda Umno di seluruh negara iaitu wabak ‘report polis’. Atas pelbagai isu, pemimpin dan ahli Umno berulang-alik ke balai polis di seluruh negara sejak akhir-akhir ini.

Secara bergurau seorang sahabat berkata, “Dulu, masa jadi kerajaan Umno sibuk dok hurung projek, bila jadi pembangkang sibuk hurung balai polis, aku ingat simbol keris pada Umno patut diganti dengan simbol balai polis.”

Kebetulannya isu derhaka yang dicetuskan oleh Pemuda Umno Kedah itu berlaku sehari selepas calon Timbalan Presiden Umno, Dato’ Ali Rustam mencetuskan kontroversi dengan mengadakan ‘ceramah politik’ di hadapan Tuanku Sultan Kedah dalam majlis Pelancaran Buku Semangat Keris Melayu. Agak memalukan kerana dia hadir berucap sebagai Presiden Dunia Melayu Dunia Islam, tetapi memberi ucapan seolah-olah berkempen untuk memenangi jawatan penting dalam Umno. Apabila Ali berucap di hadapan Sultan Kedah yang terkenal sebagai seorang raja yang bersikap adil terhadap rakyatnya, maka ucapannya jadi sumbang serta tidak disenangi oleh ramai hadirin.

Exco Kerajaan Negeri, Dr. Ismail Salleh yang turut hadir mewakili Menteri Besar antara yang tidak senang dengan ucapan Naib Presiden Umno itu lalu membidas, “Memang realiti semasa dalam Umno menunjukkan bahawa Ali telah ketinggalan dari segi sokongan terhadapnya, tapi amat tidak wajar untuk dia ‘meracau’ dalam program seperti ini untuk menaikkan saham dirinya.”

Di samping menyiarkan kecaman Dr. Ismail dalam laman web Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kedah, saya turut menyiarkan petikan tulisan Mohd Fadli Ghani perihal perderhakaan Presiden Umno yang pertama, Dato’ Onn Jaafar terhadap Sultan Kedah iaitu Tunku Badlishah ayahanda kepada Sultan Abdul Halim yang memerintah Kedah sekarang.

Fadli menulis, “Umno secara terbuka menghina Sultan Kedah (Tunku Badlishah) dalam beberapa isu yang berbangkit pada 1948 dan mendakwa Raja-raja Melayu tidak wajar meminggirkan Umno yang mempertahankan Raja-raja Melayu semasa Malayan Union.

“Akhirnya, Sultan Kedah berjaya mempengaruhi Raja-raja Melayu supaya menolak cadangan Umno untuk melantik seorang Melayu sebagai Timbalan Pesuruhjaya Tinggi.

Kerana gagal dalam mempengaruhi Raja-raja Melayu, Presiden Umno, Dato’ Onn sekali lagi menderhaka dengan menuduh Raja-raja Melayu memungkiri janji dan bertindak tidak mengikut perlembagaan.

“Ketika berucap dalam Mesyuarat Agung Umno di Butterworth pada 27 Ogos 1949, Dato’ Onn menuduh raja-raja lebih mementingkan diri daripada menjaga kepentingan orang Melayu. Beliau juga menuduh Raja-raja Melayu berkomplot dengan British untuk melemahkan Umno dengan melarang pegawai Melayu berpolitik.

“Lebih dahsyat lagi penderhakaan ini apabila Presiden Umno menuduh Sultan Kedah sebagai ‘kacang lupakan kulit’ dan mengugut untuk mengajak ahli Umno menamatkan pemerintahan feudal beraja ini. Akibatnya, Sultan Kedah menyatakan hasrat mengharamkan Umno di negeri itu dan Sultan Johor memaksa Dato’ Onn meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Johor pada 17 Jun 1949.”

Rupanya, kisah sejarah yang disiarkan dalam laman web rasmi Urusetia Penerangan itu mendapat sambutan sangat baik dari pembaca. Mereka mencadangkan supaya catatan perderhakaan Umno disenarai dan disebarkan seluas-luasnya. Biar mereka tahu dalam catatan sejarah Umnolah yang paling banyak menderhakai Sultan.

Haris Che Mat dan para Pemuda Umno masih di alam kanak-kanak sewaktu Dr. Mahathir dan Umno mengadakan road show ke seluruh negara pada tahun 1983 bagi meminda perlembagaan untuk membuang kuasa raja-raja. Mereka tidak tahu perihal Tengku Ibrahim ‘ditabalkan sebagai Sultan Kelantan’ oleh Umno setelah BN kalah kesemua kerusi di Kelantan pada pilihnraya umum ke lapan. Mereka masih ‘kanyak’ untuk memahami tindakan Umno meminda perlembagaan pada tahun 1993 bagi membuang kuasa raja-raja. Ia didahului dengan perang saraf yang bertalu-talu oleh media talibarut BN mendedahkan keaiban raja-raja Melayu. Berminggu-minggu pihak istana dilondehkan.

Sultan Kedah antara yang teruk diaibkan. Almarhum Dato’ Fadzil Noor antara tokoh yang lantang menentang tindakan biadap Umno terhadap raja-raja. Ke mana Sultan Kedah pergi, orang PAS datang berpusu-pusu bertemu baginda. Dalam satu majlis di Masjid Zahir, Alor Setar, keberangkatan baginda disambut ribuan penyokong PAS dengan laungan takbir dan Daulat Tuanku. Baginda sampai menitiskan air mata terharu. Sebab itulah tidak pelik jika Ustaz Fadzil satu-satunya tokoh yang menerima anugerah Dato’ sewaktu menjadi pembangkang.

Hari ini jika isu derhaka diputarkan oleh piring hitam karat Umno, ia hanya mampu membakar semangat Pemuda dan Puteri Umno yang tidak pernah menelek kitab sejarah. Veteran Umno yang jujur dan tidak memutarbelitkan peristiwa lalu seperti Tengku Razaleigh dan Tun Dr. Mahathir, setakat ini masih berani bercakap benar sekalipun terdapat ramai pemimpin Umno yang berpura-pura lupa. Melayu Umno mungkin mudah lupa, tetapi sejarah tidak pernah berbohong. – Zulkifli Yahaya

http://nikhassanazmi.blogspot.com


Responses

  1. ni salah satu propaganda umno la ni… memang modal murahan dgn disokong oleh surat khabar pengampu jugak stesen tv3 suku dan rtm

  2. jom hambat brahim ali di sini http://www.petitionspot.com/petitions/kelate

    Dari Blogger Network Kelantan & Blogger Rakyat

    http://www.bloggerrakyat.blogspot.com

  3. UMNOI SUKA REPOT PASAL PDRM MEMANG AKAN SIASAT DENGAN LAJU SEGALA APASAJA TUDUHAN UMNOI ,MELAINKAN JIKA PEMBANGKANG MAKA SIAPLAH REPOT TU DIBAKULSAMPAHKAN,JADI KERANA JADI ALAT & DICUCUK HIDUNG MAKA CEPAT SUNGGUH BERTINDAK JIKA REPOT UMNOI ! PASAL VETERAN UMNOI YG JUJUR SALAH FAKTA TU MADEY MANA ADA JUJUR ? PEMUTAR & PEMBELIT SERTA PEMFITNAH ADA LA !

  4. saya setuju agar sejarah penderhakaan UMNO terhadap raja dibukukan serta disebarkan supaya seluruh rakyat mengetahuinya. mana dia gengx UMNO tak nak nak bagi komen ka…..sahabat

  5. Kata dulang paku serpih, kata orang UMNO yang lebih.Cerminlah diri wahai pencacai UMNO, sedarlah kamu hidup ni tak lama pun, UMNO tak boleh tolong kamu masa dalam kubur pun. Dulu komponen BN kata dan menghina Al Quran, tak ada seorang pun bangkit marah tapi bila sanggah kata raja/sultan, melenting macam babi gila. Ingatlah… ALLAH yang bagi kamu makan,bagi kamu hidup, bagi kamu nyawa, pertahankanlah hak ALLAH bukan hak manusia yang akan mati. PEMUDA UMNO pemuda babi.

  6. Kita serahkan kepada Allah. Pemimpin UMNO mana takutkan Allah. Najis sewenangnya buat kerja jahat untuk jadi PM. Semoga Allah akan memberi pengajaran kepadanya. Dia ingat dengan gunakan polis, SPRM dan lain2 angkatan dia dah hebat. Esok dia juga seperti hamba Allah yang lain akan jilat tanah juga. Hari ini bolehlah bangga diri, bila dah tak ada kuasa atau kuasa ditarik balik oleh Allah, tahulah langit tinggi rendah.
    Baru ni saya balik kampung. Kebetulan saudara saya jadi penghulu UMNO. Bukan main menyinganya di depan saya kerana ramai anak PAS dapat biasiswa. Padahal biasiswa tu bukan dari poket Naijis, Hishamuddin Auu, Pak Lah dll pemimpin UMNO. Pemimpin UMNO mana boleh derma duit, sapu duit adalah. Saudara saya pun tengah cari jalan nak bincang dengan guru besar untuk sekat biasiswa ini dari jatuh ke tangan anak orang PAS/pembangkang. Inilah mentaliti UMNO sebab tulah payah nak tawan Kelantan

  7. Aslkm,

    Mana ada Mahathir jujur… hang tersilap fakta yang banyak dalam hal tu.. Saya dok tunggu bila la Mahathir nak buat ulasan kes derhaka kat TV atau media lain… Dia tak berani punya.. OK la kalau nak kurangkan imuniti raja raja.. itu saya sokong.. tetapi UMNO memalukan raja raja secara sistematik dan terbuka tak boleh terima la.. itu derhaka atau derhamno!!

  8. Apa2 pun bawa bertenang dolo.Jangan ada yg cepat melatah.Adalah benar UMNO pernah hebat menghentam dan menghina Raja2 semasa mereka nak buang kekebalan dolo.Setiap hari dalam paper ada saja cerita2 keburukan dan keaiban Raja2 didedah sana sini.Waktu tu mereka tak ada kepentingan.Sekarang ni ada kepentingan.Jd lain citer plak sekarang.Walau apa pun jika benar dakwaan UMNO ada exco yg menghina raja,benda ni adalah salah..patut2 sisasat seadil2nya dan tak bolehlah dibiarkan samada dari pihak PAS atau UMNO. Sedarlah diri kita ,dimana bumi dipijak disitulah langit dijunjung. Apa kehalnya plak nak menghina Raja sendiri. Kena siasatlah..

  9. UMNO JAHAT SANGAT KE? JANGAN LA KITA BENCI SANGAT.. UMNO PUN OK PE..
    PAS PULAK SUKA TUNDUK DENGAN DAP
    HHMMMM…..

  10. KALAU TAK DAK ORANG NAK KRITIK KIRA SAYA BETOL LA KOT…


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: