Posted by: pinkturtle2 | Februari 28, 2009

Chaos in Brickfields ( Video)

Chaos in Brickfields

————————————————————————————————-

Anwar selar penangkapan penyokong Uthaya

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyelar tindakan polis menahan beberapa orang, termasuk, ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam yang berkumpul bagi membuat laporan polis beramai-ramai berhubung layanan perubatan terhadap tahanan ISA, P Uthayakumar.

anwar ibrahim special briefing 280209“Manikavasagam tampil membuat laporan kepada polis berhubung kekecewaannya terhadap apa yang berlaku terhadap pemimpin Hindraf itu.

“Tidak perlu tangkap beliau. Kalau kata beliau mengganggu lalulintas, saya lihat demonstrasi Umno di Pulau Pinang, trafik dikawal di seluruh kawasan,” kata Anwar selepas menyampaikan ucapan khas “Amanat Harapan Rakyat” kepada wakil rakyat dan pemimpin PKR di Shah Alam petang ini.

“Hendak buat laporan untuk mempertahankan rakan mereka di Kemunting ditangkap. Jadi, nampak polis ini macam alat atau ketua cawangan Umno,” kata ketua pembangkang itu.

Pagi tadi, polis menggunakan meriam air untuk menyuraikan kira-kira 300 orang yang berhimpun di luar ibu pejabat polis Brickfields untuk membuat laporan polis beramai-ramai berhubung layanan perubatan Uthayakumar.

brickfields uthayakumar hindraf 280209 water cannonAhli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo dilaporkan berkata, selain Manikavasagam, polis menahan 17 orang lagi.

Sementara itu, berucap di hadapan kira-kira 300 hadirin, beliau berkata,  “PKR akan menyerang habis-habisan” dalam tiga pilihanraya kecil yang akan datang – Bukit Gantang, Perak; Bukit Selambau, Kedah dan Batang Ai di Sarawak.

Pilihanraya kecil

Anwar juga dilihat cuba mengambil hati pengundi Sarawak dengan berkata akan mengambil berat isu tanah adat yang disifatkannya sebagai “bukan isu Sarawak, tetapi isu nasional”.

Beliau juga yakin, penangguhan kenaikan harga tol yang diumumkan kerajaan semalam dan kaitan dengan pilihanrya kecil yang bakal berlangsung April ini.

“Lepas pilihanraya kecil Batang Ai, percayalah tol akan naik semula macam (harga) minyak naik mendadak selepas (pilihanraya umum) 8 Mac dahulu,” katanya.

anwar ibrahim special briefing 280209 crowdMenyentuh soal memantapkan jentera parti bagi menghadapi pilihanraya, Anwar menegur sikap ahli partinya yang mengambil kesempatan terhadap kemenangan besar Pakatan dalam pilihanraya umum lalu dengan meminta jawatan pangkat dan jawatan.

Selain itu, menyentuh krisis perlembagaan di Perak, Anwar mengakui Pakatan “berada di persimpangan jalan”.

Katanya, isu raja-raja Melayu “perlu ditangani dengan sikap serhana, berhikmah tetapi tegas”.

“Dalam konteks ini, tiga sikap terhadap raja perlu dibentangkan: Pertama, sikap Hang Tuah yang setia membuta tuli; Kedua, sikap Hang Jebat yang menderhaka dan menumpahkan darah rakyat yang tidak berdosa. Di antara keduanya adalah Bendahara Paduka Raja, yang setia lagi bijaksana.”

Malaysiakini


Responses

  1. UMNO demo polis siap kawal
    selain UMNO akan di nyah spt anjing kurap.Bangsat punya hanjing kerajaan.

  2. Hari ini baru aku rasa nak marah kepada nenek moyang ku….kenapa menerima dan membiarkan kaum ini mendapat kerakyatan negara ini….inilah akibatnya….mereka telah lupa asal usul mereka…slumdog pariah…

  3. Hahahaha…biasalah anwar nih kalau keling je memang dia backup abis2…dah KEADILAN sendiri pon bersepah2 keling dlm tuh….anwar dgn keling x dapat dipisahkan….supportlah anwar supportlah keling wahai kawan2….aku rasa mesti ramai keling2 sanggup tadah pungkoq kat anwar nih…anwar oh anwar engkau dan keling memang sama je perangai…putaq belit punya kaki….sgt seuailah tuh anwar keling……

  4. sekoq acu dan sekoq lg x patut guna samaran manusia..kerna memang terang kamu ni anjing kurap umno..x habis2 dgn sikap cauvinis melayu,
    inilah hasil didikan umno yang hanya berjaya melahirkan individu2 haprak yang racist yg buta maklumat yg berhati batu dan angkuh. hak kebebasan bersuara termaktub dlm perlembagaan.
    berdemonstrasi secara aman untuk menzahirkan rasa tidak puas hati terhadap sesuatu perkara adalah perkara lumrah.
    FRU ini bukan manusia tapi robot ,bertindak tanpa kewajaran. tiada seorang pun dari pendemonstran bertindak ganas atau mencetuskan kemudaratan kepada sesiapa pun kecuali pada mereka yang berselindung di sebalek tabir kuasa.
    Umno sejak dari azali lg memang khianat. Khianati perlembagaan,khianati amanah,khianati agama, khianati undang2 dan segala macam perkara yang tidak menguntungkan mereka.
    masa kamu telah terlalu hampir untok dikafankan
    sebab itu kamu bertindak saperti orang di ambang sakratul maut. tiada yang kekal kecuali DIA. Yang nyata your time is up…!

  5. Ada akaii ke? Nak buat laporan polis pun datang sampai 300 orang.

    Nak lapor, laporlah. Yang datang sampai 300 orang tu buat apa? Ada ‘weightage’ ke bila datang ramai2? Budaya siapa ini?

    Ada jaminan ke, dari 300 orang itu, tiada siapa yang akan menimbulkan ketegangan? Siapa yang boleh jamin.

    Eloklah polis tegas. Keamanan Malaysia mesti diutamakan.

    Elok juga PR istiharkan yang cara ini, budaya ini mesti menjadi nokhtah tititk mulai sekarang. Baru PR dapat uuumph.

  6. Aslkm,

    Balik-balik Budak Tadika lagi… apa salah nya pergi ramai-ramai buat laporan polis? Tak ada undang-undang kata nak pergi balai maksimum 20 orang je..

    Kenapa puak BN/UMNO boleh berarak ramai-ramai buat laporan polis dan serah memorandum siap dikawal polis lalu lintas supaya senang berarak atau berkumpul?? Ada dapat permit ke??

    Polis patut neutral dalam semua hal..

    Saranan anda supaya PR guna pendekatan berhemah dan aman saya sokong dan setuju.. sebab kalau kita nak berdakwah dan menarik minat orang ramai jangan la kita jadi macam geng UMNO..( siap mengamuk di ruang legar Parlimen.. bertamadun sungguh )

  7. JOM SIGN PETISYEN TOLAK BRAHIM ALI DI KELATE

    SILA MASUK DI http://www.petitionspot.com/petitions/kelate

    terima kasih

    – Blogger Rakyat – http://wwww.bloggerrakyat.blogspot.com

  8. Kesian tengok penyokong PR nie…..tak karuan…apa pun boleh dihalalkan…asalkan dapat politik millage…..dengar kata dah ramai ahli pas berbogel dalam rumah sendiri…privasi konon….

  9. Manusia jangan berfikiran jumut. Tak salah ANWAR backup kaum yang ditindas. Tunggu kau manusia. sampai kau pupus pun kau tak buat apa-apa selain bersangka burok.

    WAHAI MANUSIA…tak elok kau sentuh isu kaum. Kau ada pelbagai jenis kaum dimuka bumi ini…. jadi lah yang berhemah tinggi… MANUSIA spesis UMNO jangan pandang satu-satu kaum itu hina.. Ingat Manusia.. kau ada jangka hayat seperti kaum yang kau hina. Manusia bertamadun lebih dihormati.

  10. Apa yg umno buat utk bangsa sendiri tuh kira salah lah pulak eekkk tp Time cilaka anwar cakap pasal keling bukan mainlah korang backup…apa anwar buat sumer betul..nak buat report polis bawak mai sampai 300 org buat pa…x menyusahkan org ramai ka????korang semua nih memang bengap kan…tang merusuh,time demonstrasi,time menyusahkan org awam memang korang suka kan….apa si anwar buat sumer korang setuju..aku lupa yg anwar nih MR PERFECT x pernah buat salah di mata korang…korang kan puja2 dia bagai nak rak…anwar gak yg bagi makan kat anak bini korang,anwar gak yg jaga kebajikan korang..pas nih anwar mintak pungkoq hangpa semua,jgn x bagi lak nooo….hidup anwar hidup keling….hiduplah anwar keling..marilah kita backup keling beramai2…biar keling naik kepala kat negara kita…..

  11. Kepada pemimpin yang mempunyai kuasa dan kepada polis yang melaksanakan kuasa, ingatlah, anda semua akan diadili oleh masyarakat di dunia semasa hidup dan diadili oleh Allah setelah mati nanti. Anda semua tidak akan lepas dan pengadilan. Jika anda melakukan kebaikan nama anda akan harum dan anda akan aman bahagia menghadapi hari tua (pada masa kuasa telah lucut dari anda).
    Jika anda melakukan kezaliman semua insan akan mengutuk anda dan nama anda dikaitkan dengan kejahatan dan kezaliman. Di hari tua anda akan hidup dengan penuh derita menunggu ajal tiba.

  12. Aslkm,

    En. Manusia….. kenapa tak jawab soalan simple dari saya iaitu macamana dalam banyak hal puak BN/UMNO buat report atau serah memorandum siap di kawal dengan penuh kerjasama oleh pihak polis?

    Macamana SEMUA PM memerintah Malaysia kalau dia tak backup semua kaum di malaysia ni? Melayu, singh, keling, cina, india ,iban , kadazan.. semua rakyat Malaysia.. Kalau syik nak backup Melayu je tak payah duduk di Malaysia la.. UMNO pun patut keluar dari BN dan pecat banyak pemimpin/ahli UMNO yang berketurunan KELING..

  13. Sebab bn umno buat cara elok bukan tujuan nak merusuh nak timbulkan suasana kurang aman mcm yg korang suka buat tuh..korang kan sama je polis kawal penuh kerjasama pon korang panggil polis anjing..bila x kawal lagi korang kutuk…korang kan sentiasa betul org lain sentiasa salah…..oii mangkuk…malaysia nih tanah melayu mestilah backup melayu..apsal lah ko nih bangang sangat….takkanlah umno nak backup keling lak mcm cilaka anwar tuh buat….sah2 malaysia nih tanah melayu..bodoh punya org…ko tuh kalau rasa x mau jadi melayu nak jadi keling…dipersilakan lah join keling2 tuh…ko pon tau asal usul diaorg kan…bangang betul ,ada ke org yg backup melayu disuruh kuar malaysia…..aku tau ko nih bukan bangsa melayu tp ingat weeiii….malaysia nih tmpt melayu..mcm2 mana pon melayu yg pegang lagi…ahli umno berkuturunan keling eekk….keturunan je weeiii….nih keadilan mmg sah2 penuh dgn pure keling pastuh claim kat org ramai nak tlg bangsa melayu…hakk tuuiihhhhhh

  14. Saudara2 sekalian,

    Tak salah nak hantar berapa banyak pun laporan (laporan, bukan memorandum)..tapi yang salahnya kenapa nak berkumpul sampai beratus orang dan kelihatan seolah2 menyerbu balai polis?..

    Saudara NEUTRON dan lainnya perlu faham Brickfields majoritinya kaum India. Balai polis pun yang jaganya berapa kerat sahaja. Dalam keadaan ini apa sahaja boleh berlaku dan sebagai penjaga keamanan, pihak polis akan berfikir benda2 buruk. Yea la, sebagai langkah berjaga2. Kalau dah berlaku, orang tetap salahkan pihak polis kenapa tidak dibendung perkara2 tak diingini sebelum merebak?..dah, polis juga nak disalahkan.

    Ambil dalam 5 minit andaikan anda ini pengawai polis yang bertanggungjwab jaga balai polis. Ada orang berkerumun diluar sambil luangkan bahasa yang tidak anda fahami..apa yang anda patut buat?..dalam pada masa yang sama, anda bukan kena jaga setakat bangunan..tapi isi bangunan sekali. Senapang, bahan2 senjata lain, mybe ada tahanan juga..juga keselamatan anggota2 polis yang lain.

    Dah tentu anda akan telefon pusat suruh mereka hantar anggota tambahan..betul tak?

    kalau setakat buat laporan atau report di balai polis, tak pernah saya tengok polis nak escort orang UMNO/BN. Kalau saudara pernah, silalah beritahu saya. Kalau hantar memorendum kepada si polan dengan jumlah yang besar (lingkungan 100 lebih orang) memang polis diminta untuk berada di tempat kejadian. Samada diminta oleh pihak yang menerima atau menghantar memorendum.

    Khairy pun masa nak hantar memorendum kepada perwakilan US dulu kena halang oleh polis atas sebab keselamatan. Siap nak bergaduh lagi tapi akhirnya dalam beberapa jam, dapat juga hantar. Itupun yang mengambilnya bukan Setiusaha Pertahanan US, tapi orang bawahan.

  15. Aslkm,

    Budak tadika dan MU..Jangan le marah sangat ..
    Yang saya tak faham..Kenapa setiap kali selain dari puak UMNO/BN kalau berkumpul saja dah di cop sebagai nak buat perkara tak elok seperti nak merusuh dan menimbulkan kekacauan..

    Apa hak UMNO/BN nak kata pengikut mereka sentiasa baik.. dan orang lain tak baik?? Provokasi sentiasa berlaku biarpun perhimpunan oleh pemerintah atau pembangkang.. kata-kata emosi dari pemimpin dah tentu mengapikan dan secara tak sedar laungan semangat keadilan atau perkauman pasti menyinggung orang yang tak sehaluan dengan kita.. jadi itu lah provokasi yang sentiasa berlaku dalam perhimpunan apa-apa parti sekali pun

    Tengok saja perhimpunan tahunan UMNO.. siap siar secara live.. dengan kata-kata berapi membangkitkan semangat perkauman melayu.. bukan kah begitu satu provokasi kepada kaum lain secara terang-terang?? Mana retorik tentang integrasi antara kaum masyarakat berbilang kaum di Malaysia??

    Itu lah masalah pemimpin UMNO kita.. sekejap perkauman sekejap cakap keamanan, integrasi nasional dan sebagainya.. Saya pun bekas UMNO juga sebab itu saya tahu apa yang saya cakap ni..
    Saya naik jelak dengan politik sebegini yang tidak ada iltizam untuk benar-benar menyatu padukan semua kaum..

    Kita bukan lagi berada di era 50an.. memang ini Tanah Melayu tetapi jangan kita tindas dan menidakkan hak kaum lain.. Bangsa lain akan hormati hak kita kalau kita turut menghormati hak mereka.. Kata-kata cina sepet,babi, pariah,keling dsb.. maki hamun dari mana-mana parti tak kira la PAS, PKR, UMNO, DAP tak sepatutnya berlaku..

    Kepada DAP, UMNO,PAS, PKR, MIC, MCA Sama-sama lah kita belajar untuk hidup aman tanpa menyinggung perasaan orang lain…

  16. Aslkm,

    Lupa nak beritahu..MU saya respek pandangan anda… TQ

  17. Aslkm,

    Lupa nak beritahu..MU saya respek pandangan anda tapi tidak untuk En.Manusia dan budak tadika… TQ

  18. aper kata sesiapa yg bangkitkan pasal sama rata kaum tu pergi keluar negara..pergi ke negara yg ada macam2 kaum seperti di UK atau peranchis..tgk kelakuan mereka terhadap bangsa lain..adakah mereka bersifat perkauman..buka minda..sy dah mengalaminya setelah 2 tahun menetap disana..ada masa kami dimaki,dibaling botol,lampu,air dan disisihkan ditempat kerja..kerana kami bukan bangsa eropah..hanya melayu sahaja sanggup menerima dan bekerjasama dengan semua bangsa..hanya disini bangsa cina dan india serta bangsa pendatang mampu menjadi mewah bilionaire..tapi mereka pendatang juga yg menindas bangsa melayu termasuk saya dalam mereka mengaut kekayaan ekonomi malaysia..adakah itu adil..saya percaya,jika bangsa pendatang ini berterusan menindas,tamak ,dan mengambil kesempatan dan meminta pemansuhan kuota dan hak istimewa bumiputera..malapetaka pasti akan berlaku.. saya percaya parti perkauman itu juga mampu menghalang tragedi itu berlaku…

  19. Nampak sangat polis mengamalkan double standard. Kalau orang Umno/Be End buat demo, depa tak kacau plak. Memang polis pun dah jadi barua Umno/BN.

  20. Aslkm,

    Kalau kita masih melaung-laungkan nama suku, bangsa, warna kulit selagi itu lah kita tak boleh nak berbaik sesama bangsa. Paling senang kita balik kepada Agama Islam yang syumul..

    Tengok di Rwanda Afrika.. mereka warna kulit sama iaitu hitam, satu agama iaitu kristian tetapi berperang dan berbunuh hanya kerana laungan semangat suku kaum.. kau Tutsi aku Huttu.. dan lihat lah apa jadinya..

    Renung dan fikirlah ahli-ahli PAS,UMNO, PKR,DAP

  21. ye lah cik neutron…aku pon sama sekali x ingin utk direspect oleh kau yg mementingkan keadilan utk bangsa lain lebih dari bangsa sendiri…aku ingat sampai bila2 ayat ko nih..’Kalau syik nak backup Melayu je tak payah duduk di Malaysia la’..inikah yg dinamakan org melayu???bawak2lah sedar diri skit…ko tuh kalau nak sgt sama rata utk bangsa lain,ko yg dipersilakan ke luar malaysia,rasa apa yg fahmi rasa..jgn duduk malaysia lah kalau bangsa sendiri pon ko x mau backup..gi backup keling2 tuh,keling2 tuh yg bg ko duit utk sara hidup kan kan..bila berbicara ttg agama,bg mereka yg berfikiran sempit,hanya PR sahaja yg betul..apa yg umno buat bg mereka itu semua tidak btol kerana bg mrk2 yg bengap ini org2 umno adalah kafir yg tidak layak utk berbicara ttg agama.Bg mrk yg berfikir secara matang pasti dpt membezakan yg mana benar yg mana salah..

  22. Aslkm,

    Marah bebeno En. Manusia dengan saya… tapi insyaAllah saya doakan apa-apa nukilan saya akan memberi sedikit kesan positif pada diri nya.. Cuba renungkan kata-kata abeliau bahawa keling dalam UMNO itu ok.. sebab itu keling keturunan..

    Apa nak jadi dengan keling dalam PKR dan PAS..
    Bagi saya tak kisah la keling, cina, pakistan,arab dalam UMNO, PAS@ PKR… yang penting mereka satu agama dengan kita.. ( dalam hal ni Manusia ada double standard sikit sebab dia kata keling parti lain tak setaraf keling UMNO)

    Allah tak memandang bangsa dan parti mana anda masuk En. Manusia oii.. Ketakwaan tu paling penting dan menghormati bangsa/agama lain juga sangat dituntut agama kita.. Saya tak kata PR bagus atau BN bagus tetapi ketaksuban anda itu masih boleh diperbaiki.. InsyaAllah


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: