Posted by: pinkturtle2 | Mac 27, 2009

Perokok Lebih Hina Daripada Lembu – TGNA

Kalau yang berpakaian jubah dan ketayap tetapi menghisap rokok... adalah lebih hina daripada lembu -

Kalau yang berpakaian jubah dan ketayap tetapi menghisap rokok... adalah lebih hina daripada lembu -TGNA.. Pakat-pakat pikir lah.. tadipun masa tok guru sedang mengajar bab ni, ada beberpa orang yang berketayap siap dengan berjubah dan dengan Dunhill sekali di mulut.. mula-mula nampak segan silu.. sap-sap dah tak kelihatan lagi dunhill di mulut... malu besar kot... harap2 dapatlah berubah

Nik Aziz: Perokok Lebih Hina Daripada Lembu

KOTA BAHARU – Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata umat Islam yang cuba menonjolkan keislaman mereka melalui pakaian jubah dan ketayap tetapi menghisap rokok adalah lebih hina daripada lembu.

Nik Aziz, yang juga Mursyidul Am PAS, berkata amalan menghisap rokok dikeji kerana diharamkan oleh agama dan doktor kerana ia memudaratkan kesihatan. “Contohnya, lembu yang berak di tengah jalan tidak boleh diambil tindakan undang-undang kerana tidak mempunyai otak dan fikiran. Tetapi manusia yang mempunyai otak sanggup melakukan perbuatan yang menyalahi agama dan kesihatan, apatah lagi dalam keadaan berpakaian melambangkan Islam (kopiah atau berjubah). “Maka, mereka yang melakukan perbuatan (menghisap rokok) itu dianggap lebih hina dari lembu,” katanya ketika menyampaikan kuliah Jumaat di Dataran Ilmu di sini,hari ini.

Nik Abdul Aziz berkata ada antara umat Islam yang mencuri-curi menghisap rokok di serambi masjid sambil bersembang sementara menunaikan solat. Beliau mengingatkan umat Islam supaya menghentikan amalan yang dianggap jijik dan tidak berdisiplin itu.

http://www.bharian.com.my


Responses

  1. 😛

  2. lepas nie pakat2 la kita berenti merokok..
    MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN..

  3. AsSalammua’laikum,minta izin untuk sedikit komen,kata2 tuan terlalu dalam maksudnya berisi emas permata,hanya jauhari mengenal maknikamnya.apapun pedang tuan telah tembus dalam jantung saya,takda perisai dapat menangkisnya.walaupun pedih hilang oleh rasa cinta,trima kasih WaSalam

  4. lepas nie pakat2 la kita berenti merokok..
    isap rokok nie perabih duit ja…
    MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN..

  5. betul-betul aku sokong pandangan Tok Guru Nik Aziz tu lagipun beli rokok ni sebenarnya kita bagi duit kat yahudi.

  6. merokok depa kata gentleman
    rupa-rupanya diri yg deremen

    hisap rokok tembakau jawa
    asap keluar berbunga-bunga
    beli rokok depa tak kira
    nak bayar yuran anak depa kira

    hisap rokok dapat ilham
    depa tak sedaq dia baham kut dalam
    silap-silap tak dan malam
    sedaq-sedaq masuk kat dalam

  7. Salam.

    Harap2 berita ini benar. Kalau benar, maka dahsyat lah bunyinya. Kita tak merokok, tetapi kita bersimpati dengan orang yang merokok.

    Lepas ini TGNA kena buat lagi satu pendirian tetang virus2 yang menular dalam masyarakat Islam sekarang.

    Virus2 tersebut amat membahaya, bukan sahaja kapada yang empunya virus, tetapi kepada masyarakat dan negara.

    Virus2 itu adalah:

    Virus mengutuk.

    Virus mencaci.

    Virus memfitnah.

    Sesiapa yang dekat dengan TGNA, tolonglah minta TGNA membuat pendirian.

    Nak minta tolong TokGeram, penyokong kuat PAS, pun nampaknya sudah tidak timbul2 lagi.

    TGNA. Tolonglah doakan kesejahteraan di dunia dan di akhirat untuk Melayu Islam.

  8. nik aziz cuma berpesan
    suruh jaga kesihatan
    dia cuma buat perbandingan
    kalu ada akal fikir-fikirkan

    di sekolah cikgu mengajar
    di rumah pula emak menegur
    bodoh depa tak boleh diajar
    pandai tak depa tak boleh ditegur

    budak tak berdosa budak tadika
    mat romeo biasanya kacak
    dua-dua pun serupa
    kalu masuk blog ni mesti bergasak

    jangan marah kat depa
    depa tak salah apa-apa
    yg beza antara kita
    cuma pendapat saja

    melayu itu bangsa kita
    islam itu agama pilihan
    kita semua sama sahaja
    yg beza itu hanya amalan

    kita memang banyak dosa
    yg maksum itu cuma nabi
    janganlah kita lupa
    mengikut sunnah nabi

  9. peeeehhhhhh,ada uummmmppppp ini pantun,tambah lagi cikgu

  10. stuju sangat

  11. bermula dengan perilaku sumbang, salahguna kuasa, rasuah terang-terang, langgar perlembagaan, membinatangkan sultan, membolot kekayaan negara dan segala macam skandal oleh pemimpin kerajaan.. telah menjadi macam budaya, kutuk mengutuk, caci mencaci, kepada parti lawan yang sebenarnya dipelopori oleh UMNO tanpa sebarang fakta meyakinkan.. contoh, TDM pernah berkata, “tok-tok guru dan ustaz tempatnya di pondok-pondok bukannya lapangan politik”…”kalau nak makan sup tangan, pergilah ke Kelantan”…”zaman Nabi tak ada pisau gilette”
    tidakkah ini satu bentuk cacian, hinaan kepada ilmuan Islam malah kepada Rasulullah SAW sendiri.. budaya fitnah sebagaimana yang semua rakyat M’sia tahu, berleluasa pada zaman pemerintahan TDM.. sanggup memfitnah dan mengaibkan timbalannya sendiri demi menyelamatkan beberapa ekor kroni.. betul kata budak tadika tadi, benda ni dah jadi semacam virus.. mengancam negara..
    virus adalah satu organisma yang sukar untuk dibunuh atau direncat.. ia selalunya ada pembawa.. seperti denggi, pembawanya adalah nyamuk.. cara yang terbukti amat berkesan untuk melawan virus adalah dengan membasmi atau menghapuskan si pembawa tersebut.. takkan tak faham-faham lagi kut..
    jadi aku syorkan pada budak tadika, balik nanti habag kat bapak hang suruh bapak hang habag kat Man Jelu Changkat Jering suruh Man Jelu habag kat Zambri Kudeta suruh Zambri Kudeta habag plak kat kepala-kepala ikan busuk suruh kepala-kepala ikan busuk bagitau kat kepala-kepala taik anjin, taik babi, taik katak yang UMNOlah pembawa virus yang mengancam negara dan perlu dipupuskan dari atas mukabumi ini.. BANGANG !!!

  12. Dulu arwahTok menakan saya dia isap curut.
    Dia meninggai umoq dia 95 taun. Kalau dia tak isap
    agaknya lani umoq dia bole jejak sampai 115 kot no. TokGeram isap curut jugak ka?

  13. setuju dngan cikgu syon

  14. Aku rasa curut dulu2 kurang bahaya. Tapi rokok sekarang khabarnya memang membunuh, sebab daun & pokok tembakau di bubuh baja kimia & disembur racun serangga.

    Daun tembakau pula di bubuh pengawet, pewangi dll bahan kimia yg beracun utk menjadikan tembakau itu enak kpd perokok! Sebab tu perokok zaman sekarang pendek umur…

  15. khas untuk tapak kaki:

    tapak kaki bukannya hina
    sebenarnya ia mulia
    tak percaya tanya tok guru kita
    kalu jalan kaki ke masjid dpt banyk pahala

    syurga anak di tapak kaki ibu
    sebab tu jgn jd anak derhaka
    semoga kita kembali bersatu
    demi agama dan negara

    pink turtle penyu merah jambu
    setiap hari meriah blognya
    tapak kaki saya setuju
    ada kala kita kena lawan punya

    marah cikgu bukannya benci
    marah cikgu kerana sayang
    janganlah saling membenci
    sepatutnya kita berkasih sayang

    ewah …. ni kira layaaannnnnnnnn!!!!

  16. KEPADA BUDAK TADIKA.. VIRUS DOK SOKONG RASUAH,RAMPAS BINI ORG,BUNUH ORANG, BIARKAN JUDI,MASIAT,ARAK SANA SINI MCM2 LAGI YG MYAKITKAN MATA DAN HATI LAGU MANA PLAK… ORG JAHIL LEMAH ILMU DIA BOLEH BLAJAR…TP ORG BERILMU BUAT2 TAK NAMPAK MASIAT DAN PKARA MUNGKAR BAHKN MYOKONG PLAK PKARA MUNGKAR DENGAN MBERI UNDIAN, MBELA MEREKA2 INI….MCM MANA?? LU FIKIR LA AZABNYA………

  17. tapi ramai lagi yang pegang fatwa merokok adalah makruh saja, bukan haram.

  18. Salam.

    Untuk Cikgu syon.

    Sekadar meminta. Meminta Cikgu syon menulis pantun virus dan TGNA memberi “fatwa” tentang virus.

    Yang hisap rokok. Habis2 paru2 rosak, batuk berkahak, merana dan matilah dia. Tapi bila TGNA bandingkan dengan LEMBU, maka dahsyat bunyinya. Fahaman budak tadika sama dengan piddin, iaitu makruh sahaja.

    Virus2 yang budak tadika ini tulis rasanya lebih terok, bukan lagi makruh, haram namanya. Dan kesannya terhadap kesihatan minda lebih dahsyat. Orang2 yang ada virus2 mengutuk, mencaci dan menfitnah, akan berfikiran celaru, bekecamuk dan tidakkeharuan. Bila tua kelak, akan mendapat penyakit minda iaitu penyakit nyanyok.

    Tetapi yang paling malang. Virus2 ini akan merosakkan minda masyarakat. Masyarakat Melayu Islam. Nanti kelak terdapat ramai Melayu Islam yang nyanyok. Penyakit nyanyok ini terok, Cikgu syon pun tahu.

    Cikgusyon kena buat pantun lagi iaitu PANTUN VIRUS2 ini dan,

    TGNA kena beri “fatwa” segera dan tak tahulah apa yang nak dibandingkan pulak.

    Selamat berpantun.

  19. sebalox70′ dan yang lain2nya..

    Kalau Mahathir ada kata begitu..so?..jadi satu ‘pasport’ kah untuk anda sekalian nak kutuk mengutuk, caci memaki hamun?..paling teruk menggelar orang lain munafik tanpa fakta sahih!!

    TAK ADA SEBAB NAK HALALKAN PERBUATAN MENGUTUK, MEMAKI HAMUN..pulak anda2 ini kata proPAS!!

    PARTI ISLAM NIEH!! bawak la amalan Rasullah s.a.w!! Contohi Baginda!!

    Ini tak!!

    Mana orang tak sokong PAS!!

    Sebab tuh kalau orang sokong parti lain..jangan sibuk nak cakap soal peribadi dia etc etc. Cermin kenapa orang tak terima PAS!!.

  20. Salam.

    Khas untuk sebalox 70′. Awat “emotional” sangat sampai macam tu? Tak baik. Nanti dapat darah tinggi.

    Kita fikiq yang baik2 cukup lah. Ini dunia kan? Kalau dunia ini aman, tenteram, makan datang bergolek atau tak payah makan, senang lah. Ini dunia yang ada yang baik dan ada yang tak baik. Kita nak pilih yang mana?

    Kita jaga diri kita dulu. Kita jaga keluarga kita dulu. Kita pilih yang baik2. Yang tak baik tu kita “switch-off_ cukuo lah.

    Budak tadika ini tak boleh campoq hal YB Osman Changkat Jering. Budak tadika ini tidak jadi ahli mana2 parti. Budak tadika ambil jalan sendiri, berjalan dijalan yang baik2 sahaja, yang tak ada penyamun atau perompak. Yang lain Budak Tadika tak kisah. Macam iklan Petronas dulu, “Aiman tak kisah”

    Tetapi, percayalah sebalox70′. Bahawa yang berperangai hodoh itu terdapat di mana2. Dalam UMNO pun ada. Dalam PAS pun ada. Dalam PKR pun ada. Dalam PR dah ada 3 YB Perak dan seorang YB PPinang (Tu baru satu tahun ada kuasa).

    Tentang ulama2 pula. Asyik duduk bergaduh sahaja. Di Afghanistan, di Pakistan, di Iran dan di timur2 tengah dan banyak lagi di yang berbunyi ..stan ..stan. Di Malaysia, iman2 dan ustaz2 pun bergaduh. Itu sama2 cerdik pandai Islam. Di blog ini pun ada orang sebut ustaz UMNO. Pasai masjid pun bergaduh. Tanya orang PAS dan orang UMNO Kelantan dan Terengganu – macam perkara biasa, walaupun dua negeri itu kuat Islam. Lebih Islam dari negeri2 lain lah, katakan,

    Biaq pi kat dia orang.

    Kita komen bila kita rasa ada yang tak bagus dan tak kena.

    Kerana kita hendak yang bagus2 dan baik2 sahaja.

  21. budak tadika:
    cikgu pun bukan pandai pantun
    suka-suka kat blog ni saja
    menghibur kawan2 yg sama santun
    setelah seharian bekerja

    cerita kat blog menarik juga
    kalu tak komen rasa rugi
    jangan dak tadika merajuk pula
    pasti gamatkan blog ini

    budak tadika belum dewasa
    kalu marah pun tak guna
    biarlah dia dengan pendapatnya
    kalu tak suka tok sah baca

  22. Salam.

    Hi cikgu syon.

    Budak tadika ini bukan sebarang budak. Budak tadika ini suka makan kismis dan madu lebah.

    Budak tadika ini suka yang baik2 sahaja. Yang positif2 sahaja iaitu yang + + sahaja.

    Budak tadika ini juga suka bersyukur. Bersyukur dilahirkan Islam dan bersyukur hidup di Malaysia.

    Budak tadika ini juga suka berdoa. Berdoa untuk dapat kesejahteraan di dunia dan dapat kesejahteraan di akhirat.

    Cuma budak tadika ini ada juga rasa takut.

    Takut jadi macam di GAZA, seperti gambar di atas.

    Takut merana di dunia dan merana di akhirat.

    Tapi budak tadika pun pandai juga. Pandai membeda yang baik dan yang buruk.

    Rasanya. Mencaci buruk. Memfitnah buruk. Mengutuk buruk. Menuduh tak tentu pasal buruk. Apa lagi? Cikgu syon boleh tolong sambung list.

    Nak tanya sikit. Kat sekolah, Cikgu syon ajaq subjek apa? Nak tahu juga.

  23. BUDAK TADIKA,

    AKU RASA KEPALA DIA NIE DAH MASUK AIR KOT.
    KALU HIDUP KAT DLAM DUNIA NIE TAK BOLEH NAK KENA MAKI, KENA CARUT “PUKI MAK HANG MASAK ASAM”, TAK BOLEH POLITIK WANG, TAKBOLEH FITNAH…. KAN LEBIH BAIK HANG JADI LEMBU SAJA. (mcm TGNA cakap)

    FITRAH MANUSIA, DAH MCM TU, kalu semuanya baik tak yah la ada komputer, takde la blog takde la harakah & keadilan kena gantung.

    nasib la hang budak tadika kalu hang nie satu kapal dgn aku dah lama dah aku humban ke laut.
    bodo punya worang

  24. anaknda dak tadika:

    cikgu mengajar sekolah menengah
    seronok melihat pelajar berjaya
    cikgu mengajar subjek sejarah
    mengajar mereka cinta negara

    melayari internet tak salah rasa
    dapat maklumat kaji segera
    jangan percaya begitu saja
    belum tentu benar kisahnya

    cikgu suka budak tadika
    nampak cute pakai seragam
    berikan pendapat tu hak kita
    tak kiralah sapa yg kita hentam

    kadang hati rasa terkilan
    melihat pelajar yg penyegan
    rasa macam nak rotan
    tak sampai hati nak ayun tangan

    dalam kelas seronok mengajar
    mendengar pelajar beri pendapat
    biasalah anak2 pelajar
    semuanya berbeza pendapat

    pemimpin dihormati pemimpin berjasa
    dikenang orang sepanjang zaman
    budak tadika akan dikenang
    oleh guru yg bersifat penyayang

    hidup ini bukannya mudah
    memuas hati semua hati
    kita hanya perlu bermuhasabah
    apa mulia di sisi ILAHI

  25. Salam.

    Terima kasih.

    Itu baru uuuuuuuummmmph.
    Seorang pendidik pembela bangsa.
    Kita hormat kat Cikgu syon.
    Asal Cikgusyon hormat kat kita.
    Hormat menghormati,
    mutual respect lah katakan.

    Bukan macam pisang tanduk.
    Nak marah2. Nampak pun hodoh
    tak ada tanduk, nak nama tanduk
    bukankah hodoh?

    Rusa bertanduk,
    kerbau bertanduk,
    pisang pun nak bertanduk.
    Tapi picit sikit dah lembek
    macam tak ada tanduk
    di mana tanduknya?

    Tanduk pisang ni lembek.
    macam orang pendek2 lah.
    Ada ‘INFERIORITY COMPLEX’.
    Pisang tanduk pun pisang inferior.
    Sapa nak beli.
    Berlambak kat pasar tani,
    orang tak kisah,
    bukan sedap sangat pun.
    Hanya nama sahaja tanduk,
    tapi tak bertanduk.

    Dah bertanduk lembik
    ada cita2
    nak humban budak tadika ini ke laut.
    Budak tadika ini pandai renang
    hari2 kat swimming pool
    Tapi kalau pisang jatuh sama
    tanduk tak tanduk,
    alamatnya pisang tu lebor jawabnya.

    Bukankah gitu, Cikgu syon?

    Kita baru nak belajaq buat pantun Cikgu. Nasib baik ada ilham tanduk.

  26. saya syorkan elok benar la kalau si budak tadika tu berguru dgn cikgu syon.utk cikgu syon..byk2 bersabar la kalau dapat murid mcm budak tadika tu..budak2..biasa la kan. banyak cakap tp kurang gunakan akal..

  27. Salam.

    Ini pantun buat jimi pula.

    Hi jimi-whiteSnake
    Kita panggil jimi saja cukuplah
    jimi tu glamour juga namanya
    whiteSnake, confused sikit kita.

    Cuma kita nak kenal jimi
    yang pakai nama white tu pasai apa
    suka mat salleh (orang putih) ke?
    Dan yang Snake, pasai apa pula
    kan Ular lebih hebat
    Kan jimi tak suka bahasa Inggeris?

    Kita budak tadika teringin juga
    teringin nak baca idea jimi
    habis2 jimi jadi tukang karut
    mana ideanya

    Tapi jimi bagus
    jimi baik hati
    jimi sabaq orangnya
    jimi tak marah2 budak tadika
    macam pisang tanduk
    pisang tanduk tu hodoh sikit perangainya
    hodoh sikit saja, tak banyak.

    Cikgu syon. Tolong bagi markah kat pantun2 kita.

  28. PANTUN GOBIH

    pi kedai beli gobih
    harga gobih seringgit lebih
    balik rumah buat sayuq gobih
    sapa teringin nak makan sayuq gobih
    pi kedai beli la gobih…

    kah!!kah!!kah!!kah!!

  29. dak tadika:

    tulis pantun banyak cara
    rangkapnya genap bilangannya
    rima akhirnya mesti a,b,a,b bunyinya
    kalu a,a,a,a saja jadilah gurindam atau seloka

    tak pa boleh cuba
    jangan buat pantun mengata
    nasihat dan gurau senda ok la
    seronok-seronok dan suka-suka

    jimi jangan marah kat dia
    dia budak-budak lagi la
    biaq la dia suka-suka
    nanti dah letih dia tidoq la

    anaknda tadika
    rajin tulis pantun ya
    mengenai bangsa dan negara
    agar kita tetap merdeka…

    RALAT:
    hidup ini bukannya mudah
    hendak memuaskan semua hati
    kita hanya perlu bermuhasabah
    apa yang mulia di sisi ILAHI

  30. budak tadika ni sokong umno sbb mak bapak dia mengepalai dia.warisan la katakan atau wasiat.klu wasiat bunuh semua bangsa melayu diapun follow jer.klu tak hina lagi drpd lembu pun sama hina dgn lembu jer.

  31. hrp2 yg duk isap rokok tu pas xyah makan nasi… makan je la rumput tu… jd herbivor.. baek utk kesihatan

  32. waaaaa pisang tanduk dah jumpa pintu ucapan tgna,masuk2 cari lagi banyak khazanah kat dalam tu,untuk cikgu,tuan dah nampak bayangan saya,rasa malu la pulak,tapi trima kasih daun keladi…Salam kasihsayang persaudaraan pada kelian

  33. Salam.

    tak ada nama nak cari nama
    nama dipilih, buluh runcing satu
    bunyinya macam runsing aje
    tapi tak banyak, hanya satu

    buluh tak bernyawa
    itu sebab dibelit ular
    buluh ini kawan ular
    kalau kenyang diam lah dia
    tak kenyang la tu?
    maka jadi runcingsatu
    bukan runcingdua, bukan runcingtiga
    bukan, bukan, bukan

    kalau tak bernyawa bagaimana menghidu
    lembu pun boleh menghidu
    tahu juga bau busuknya
    lainlah kalau buluh perindu
    ini. buluhruncingsatu
    tak berbau2
    kalau ada pun, ular belitnya berbau

    Cikgu syon: bagaimana pantun kita?

  34. tahun 1993 majlis agama putuskan merokok tu haram..apa lagi..blog ni tak sesuai utk bergaduh.cikgu syon jgn syok layan tak ketahuan..ssaja depa nak pancing nak cari kawan tu

  35. Nasihat kpd budak tadika
    Syabas kerana tidak merokok
    (ataupun belum merokok)

    Nasihat abang agar adik tidak cuba2 nak merokok.
    Ataupun tiru2 budak2 lain yg curi2 belajar merokok.

    Kalau dah cuba nanti, pasti gian dan menagih!
    Bila tak cukup duit, jadi toyol pergi curi duit orang.

    Belajarlah rajin2.
    Mesti baik dlm kedua2 BM & BI.
    Harap cik gu sekolah tolak sistem PPMSI.
    namun demikian BI tetap mesti dipelajari & dituturi.
    Cuma sanjung tinggilah BM sendiri.
    Kalau besar nanti, ambil bahagianlah mengemaskini kosa kota dlm apa2 bidang yg adik ceburi.

  36. Salam.

    Salam khas dan terima kasih pada “abang” nas.

    Terima kasih juga pada Cikgu syon.

  37. pantun oklah tapi Munawir ni macam hantu agaknya siapa tahu sape munawir ni berapa juta dia dapat

  38. drp sokong UMNO baik sokong pelihara lembu dan munawir

  39. perokok mmg zalim. zalim diri dan zalim pd org ramai. tp ramai2 perokok, kategori paling tak patut ialah
    1.DOKTOR, CIKGU/PENSYARAH, IMAM/USTAZ/LEBAI DAN SEWAKTU DGNNYA.

  40. Salam.

    Untuk renungan bersama.

    Terima kasih.

  41. Salam.

    Dulu lebih hina dari Lembu.

    Sekarang.
    Kepala Lembu sudah jadi isu.

    TGNA kena komen.

    Sekadaq suka daging Lembu.

  42. Salam.

    Ceramah ini lagi dahsyat.
    Walau pun di Dataran Ilmu.
    Ianya dibaca melalui alam maya.
    Orang selangor pun baca.

    Apalah tindakan JAIS, ye.

    Boleh pula ye.
    Takkan JAIS tak bermaya.

    Sekadaq nak tanyalah.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: