Posted by: pinkturtle2 | Mac 30, 2009

Saya bolih jadi imam, jika nak tafsir saya bolih tafsir – MB Haram

undilah-pas2

Penjelasan Nizar mengenai isu ‘rampas masjid’

Berita Harian semalam menyiarkan laporan mengenai hal ini.

Nizar cuba ‘rampas’ majlis BN: Zambry
oleh Nurhayati Abllah

KUALA LUMPUR: Pada hari pertama berkempen, bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamalaluddin cuba mencetuskan kekecohan apabila ‘merampas’ majlis bacaan Yassin dan solat hajant anjuran Barisan Nasional (BN) di Masjid Simpang di sini, 7.30 malam.

Berikut adalah penjelasan Nizar tentang apa yang berlaku semalam.

“…sewaktu pergi menunaikan solat maghrib di Masjid Simpang, saya diminta oleh imam Tuan Hj Hisham untuk mengimamkan solat tersebut dan saya bersetuju. Sewaktu masuk kemasjid saya diberitahu Tan Sri Muhyidin Yasin, Timb Presiden UMNO, dato Zambry Kader , calun Ismail Saffian dan ramai lagi pimpinan UMNO pusat dan negeri juga ada bersama. Pimpinan UMNO berada disaf pertama.

Pada rakaat pertama saya telah membaca ayat “wa’tasimu bihablillahi jamiian, walaa tafarraqu…. ” dan rakaat kedua surah Al-kaafirun.

Selepas solat saya membaca doa termasuk doa Qunut Nazilah yang turut diaminkan oleh semua ma’mum termasuk pimpinan tinggi UMNO.

solat1

UMNO menganjurkan solat hajat dipimpin oleh seorang imam impot, Hj Jama’iy namanya. Habis solat, imam Hj Hashim bangun dan berucap dihadapan dgn menyebut nama pimpinan UMNO Tan Sri Muhyiddin dan Dato’ Zambry. Nama saya juga disebut dan diraikan.
Imam telah mengundang saya menyampaikan tazkirah dengan memberi Tafsir ayat Quran yang saya baca pada rakaat pertama solat maghrib sebentar tadi.

Namun beberapa pimpinan UMNO setempat telah protes termasuk penasihat masjid (pakai songkok tinggi) yang menghalang dan mengarah supaya terus adakan majlis baca yaasin, berlaku sedikit komosi (commotion). Saya mengelak bagi memelihara suasana.

Habis baca yaasin saya pergi bersalam dengan Dato Zambry dan dia nampak berang dan menyatakan kepada saya , kenapa menggunakan masjid berpolitik dan tak sepatut saya jadi imam tadi. katanya lagi dengan nada kuat dan marah, “jika mahu jadi imam saya bolih jadi imam, jika nak tafsir saya bolih tafsir”. Saya tersenyum dan relaks sahaja dan terus meninggalkan majlis untuk acara lain . Hujan sungguh lebat ketika itu. Semua makmum melihat dan menyaksikan adegan kelakar dan “ajaib” tersebut dan ramai makmum mengiringi saya sewaktu meninggalkan masjid. Sekadar makluman! Doakan PR menang besar di P059 Bkt Gantang.

http://perakexpress.com


Responses

  1. Sebenarnya mereka tahu akan perkara duduk sebenar(Nizar jadi imam atas permintaan imam Tuan Hj Hisham untuk mengimamkan solat tersebut serta membaca yasin),namun olih kerana pihak mereka terasa yang diri mereka itu tak dikehadapankan,maka terasa air muka seperti telah dikesampingkan,masakan soal imam dan baca yasin pun nak dipolitikan.

  2. Pemimpin macam Zambry ni yg budak tabika dan rakan2 yg sewaktu dgnnya suka.

    Boleh jadi imam, boleh tafsir ayat quran, boleh tafsir mimpi, mungkin boleh tafsir kitab 52.

    Kalau dia boleh tafsir ayat quran tapi tak ikut kehendak alquran. kita jgn kutuk dia, takbaik, ingat tu nasihat budak tadika.

    kalau dia jadi imam solat, sekiranya solat waktunya tak cukup jgn kutuk dia, sebab dia pemimpin kita. Kita tak payah nak sebok dgn iman, tak payah nak tau rukun solat. Yg penting dia boleh tunjuk dia boleh jadi imam

    Yg baiknya mari kita terima org sepert ni jadi imam jamaah ditempat kita, dia tu kan pemimpin.
    Pemimpin org Islam melayu pulak tu!

    Hormatilah pemimpin Melayu Islam seperti ini.

    Mana la tau satu hari dia mungkin boleh menyumbang kejayaan besar dan berjasa seperti DR.M. yg untung kan org melayu Islam.

    Ala pasai hina2 agama ni apalah sangat. kalau dia hina agama pun kenapa nak sebuk, kan itu agama dia. bukan agama karpal singh, bukan agam Lim Kit Siang, depa ni bukan Islam. Yg mustahak jasa pemimpin Islam melayu ni besok mesti dikenang.

    Bila dia dah tua esok, pesan pada anak2 hormatilah dia.Dia pemimpin kita, Jgn kutuk org tua, kalau pun tindak tanduk dia, telah menyesatkan anak2 Islam melayu. Mak bapak Islam melayu tu lah yg salah, pasai tak pandai mendidik anak, biaq pandai macam budak tadika. Baguih budak tabika ni.

  3. Kat masjid pun nak kecoh…….

  4. “JIKA …… Jika …….” Kalau semua mula dengan jika, maka dunia aka kelam kelibut. Kalau dia tu bagus, sudah tentu Imam Masjid dah bagi ruang kat dia. Fikirlah sikit. Jangan asyik nak salahkan orang lain saja.
    Yang AKU marah ialah sembahyang pun nak gaduh, baca surah Yassin pu nak gaduh ….. Berdepan dengan Allah swt pun masih tunjukkan kuasa. Depa lupa kot yang Allah swt tu maha berkuasa.
    Kalau sayangkan agama kita, sudah tentu kita tidak bergaduh pasal solat da bacaan Yassin, manusia yang jahil saja akan bergaduh. Entahlah …….

  5. HAI EVERYBODY!!!!

  6. manusia yg bersaksi palsu tentu mendustakan kebenaran,yg bersaksi benar pasti takut menipu,
    (tanda2 syahadah)
    tanda2 kufur apabila telah d angkat seseorang itu oleh org a’lim untuk memimpim ia mempertikaikan.apabila ia mengikut ia mendustakan ia munafik.rujuk ciri2 sikap yahudi

  7. Tak tau la… aku nak tergelak membaca kisah nie. Sebenarnya, cantik dah. Berbeza dlm politik, bersatu dlm masjid. Nizar jadi imam, Zamri & lain2 Umno jadi makmum. Nizar baca doa, Zamri dll tolong aminkan. Tapi jadi spoil bila Zamri marah2. Betul2 spoil…

  8. Saya setuju dengan unanjaga. Kepercayaan di beri kepada sesiapa yang layak sahaja. Ianya tidak boleh dibeli. In other word, it is earned. Maaf cakap, Dr Zambry tidak diberi kepercayaan itu walaupun beliau datang lebih awal dari DS Nizar. Apa2 pun…lu pikirlah sendiri.

  9. DAH DASAR UMNO SAMPAI DALAM MISJID PUN NAK TUNJUK MEREKA BERKUASA…BAWA BERTAUBAT LE..RUMAH KATA PERGI KUBUR KATA MARI…CAYAHA KEIMANAN PUN TAK TERPANCAR DIWAJAH TU PUN NAK TUNJUK PANDAI..MUA PIKIR SENDIRI LAAAAAAAA

  10. yang aku hairan tu, rafidah bawak quran dlm mesyuarat, di letak dihadapan, besar quran tu. tapi yg hairannya dia baca dan faham ke? tak jumpa ke ayat yang menyuruh tutup aurat!

  11. sdr,
    tak payah nak bertengkar dengan umno,memang kelaku depa macam tu.si Zambry dah terlebih umno pulak.payah orang macam ni.dia ni lah watak2 dalam cerita mat jenin,pak pandir dan si luncai.hanya masa akan menentukan kebenaran pas/pr.zmy
    sekian.

  12. Hang salah tu Kucing Kota. Zambry tu bukan pure melayu. Kacukan le… Inilah bahananya kalau orang yang tak tahu tp cuba menunjuk-nunjuk kononnya dia tahu. kalau aku le memang tak gamak nk jadi makmum dia atau nak dengan tazkirah dia. Yang penting kita tahu kebenarannya dan sama-sama menyebarkan kebenaran tersebut. DOAKAN KEJAYAAN UNTUK PARA PEJUANG RAKYAT. Amin.

  13. nak jadi imam ka, nak tafsir ka..puak2 hang memang boleh buat tu semua, tapi prangai hangpa tu hang pa tafsir dulu….Dah la ambil perak cara yang salah ada hati nak jadi imam

  14. BN akan meleleh lihat PRK P bkt gantang akan terbongkang dan terkangkang> dah sahih PKR pasti menang tak lawan pun dah tahu jawapnya.

    kita tengok sama2. KM tak tauliah akan merana meroyan macam kucing lepas beranak. kalau tak sasau sudah pasti angau jadinya. tunggu….

    ade aku kesah.

  15. Tu lah perangai orang2 UMNO. Yang bagi penghormatan tu Imam Masjid. YB Nizar pulak yang disalahkan. YB Zamry patut imamkan pula sembahyang Isyak. Mintak dengan imam tak boleh ke? Ni marah orang pulak. Kalau dah gila kuasa tu, semuanya nak menang. Tiada tolak ansur. Besok imam masjid lain kena jemput YB Zamry ini untuk jadi imam. Bagi canlah dia nak baca khutbah dan buat takzirah. TS Muhyiddin pun tak cakap apa-apa. Selalunya memang begitu. Barua dan pencacai aje yang lebih sudu dari kuah.

  16. nizar menjadi imam solat
    zamri mengamuk pasai tak dapat
    cuba bagi dia imam masa solat
    silap-silap kerongkong tersekat

    masjid itu rumah Allah
    mengapa berebut jika nak fadzilat
    jangan nanti dimurka Allah
    hidup tak selamat dunia akhirat

    kesian zamri hilang taringnya
    belum berjuang sudah kalah
    jangan ingat rakyat lupa
    hampa merompak rakyat peraklah

    gambar di atas nampak lucu
    yang amin doa macam terpaksa
    kalaulah benar begitu
    kami yg baca pun ketawa suka

  17. Yang sebenarnya Zamry (MB Haram Ja**h) telah dapat tafsir yang UMNO akan kalah di Bukit Gantang dan dia akan hanya menjadi MB Haram Ja**h hanya untuk seketika.

    * yang pertama D
    * yang kedua A

    Mana dia nak letak muka kerana mana dia pergi pun kena cerca, dipandang sinis oleh rakyat yang bencikan kezaliman.

    Marilah kita bersama-sama berdoa kepada Allah semoga kita beroleh kejayaan. INGAT, doa hamba yang dizalimi akan diperkenankanNya

  18. Ape hal…pulak …..senang je lepas ni…imam2 mesjid dan surau pastikan bila ada Zambrey atau pemimpin umno datang sembahyang maghrib, Isyak
    dan Subuh …tolong beri laluan untuk jadi bilal dan
    Imam…mereka sedang gian nak tunjuk macam ulama’ …umno dah berubah. Kalau nak tunjuk terror
    lagi bagi kat Zambrey jadi Imam sembahyang Jumaat minggu nii…biar dia terketarr2….baca khutbah…kemudian umumkan kat mesjid mana…biar kita ramai2 datang tengok imam umno ni baca khutbah.

  19. aku nak mintak En. YB Zamri tolong Imamkan Solat Subuh kat tempat aku bleh tak? hehehe

  20. KALAU DAH MAJLIS UMNO NAPA PULAK NIZAR NAK JADI IMAM?! KALAU DAH KENA TEGUR… CUBA PULAK KALAU MAJLIS PAS PASTU PIMPINAN UMNO PULAK JADI IMAM? RASANYA.. PAS PUN AKAN BERTINDAK YANG SAMA… SAPA SOKONG SAYA..KATA SOKONG!!!

  21. SAYA SOKONG YOUNSTER!!

  22. CEPAT RAMAI2 KITA SOKONG YOUNSTER. SAYA RASA PEMIKIRAN BUDAK NI ADA BETOL NYA!!!

  23. Naper imam masjid tu tak nak imamkan solat maghrib? suruh plak org lain, macam ada yg tak kena aje.

  24. yoep….ni masjid,bukan DEWAN ORANG RAMAI,sesiapa pun boleh guna baik CINA,INDIA,MELAYU,ORANG PUTIH janji ugama islam,kalau ada majlis UMNO orang tak boleh sembahyang,tak boleh jadi imam.Orang Perak kata jangan jadi crodik buah pelior.sapa sokong..kata sokong.

  25. yg nyata tak dapat d ubah telah d pertontonkan agama itu imam,makmumnya bangsa,sapa menolak dan beralasan tak dapat sesiapa pun menolongnya.hatinya telah menjadi raja kegelapan.

  26. Assalamualaikum…tumpang lalu..hu..hu..

  27. berap Younstar dapat duit mau juta ni mampus umno

  28. Younster & BEBAS,

    kau ni tau agama ke tak? Nizar tu datang nak sembahyang…. sembahyang dekat masjid… bila dah nak sembahyang, Imam masjid tu suruh dia jadi imam… sebab imam masjid tu rasa Nizar lebih layak dari dia… bab siapa yang layak jadi imam ni orang yang tak belajar agama jangan nak komen… sapa yang lebih layak jadi imam ada ciri2nya… korang yang tak tau, baik diam….

    aku nak tanya Younster & BEBAS, kalau kau buat majlis kat masjid, baca yasin dan solat hajat, pas tu ada orang lain datang nak sembahyang kat masjid tu… kau nak halau ke? Eh, masjid ni rumah ALLAh,…bukan umah UMNO

  29. AKU SETUJU KATA IKHWAN86 ORG PAS MEMANG BIJAK…TAK MCM PENYOKONG TAKSUB UMNO…

  30. MasyaAllah…Apa Suda Jadi Sama Youngster…
    Masjid Tempat Ibadah Orang2 Islam…Soal Duniawi Tolak Tepi…..Soal Siapa Yang Jadi Imam Tak Perlu Pertikai….Nanti Tak Dapat Pahala Solat Berjamaah..

  31. Bicara persis begitu ( Si jamri tu ) bukan datang dari orang berilmu, tapi luahan si jahil yang merasa dirinya pandai. Masuk kubor baru tau di mana duduknya perkara!.

  32. UMNO ni memang sgt terdesak dan tersedak sekarang….UMNO akan guna apa sahaja isu asalkan boleh untung…..tak kira apa isu pun….kalau nyamuk gigit pun mereka jdkan isu….Tengok mcm ni…ini pun nak jd isu….teruk punya UMNO…..jijik betul mereka….

  33. Ntah kusyuk ke tak sembahyang si Zambry ni? Ye lah abih2 sembahyang je terus nak menyerang si Nizar tu apahal…Risau aku…takut la jgk tgh2 solat tu otak asyik berfikir dan hati asyik berkata2…”nak kena jugak si Nizar ni dgn aku?” tu yang terkeluar ayat “jika mahu jadi imam saya bolih jadi imam, jika nak tafsir saya bolih tafsir”….Malu la sikit…kita ni orang Islam…buat apa nak berburuk sangka dgn si Nizar tu…nak solat pun nak cari gaduh?

    Aku respect la dgn DS Nizar…maintain cool je…

    p/s: lihatlah perbezaan orang yang bersih hati dengan dengan orang yang hati nya kotor…

  34. angkuh sekali kenyataan mamakzambry..
    mungkin sebab tak puas hati sebab tak leh jadi imam…sapa jadi imam bukan prsoalannya..solat tu yang penting…..

  35. pemimpin amno dok rok cetong…reti buat rasuah je lepas tu salahkan pembangkang jika tidak diterima rakyat.. bab agama ini doh jadi no 3 keutamaannya.
    Salahkan Nizar pulak, katanya boneka….padahal geng amnolah yang ramai jadi alibaba.

  36. younster ngan bebas mmg bodoh.benda camtu pun x boleh nak paham..klu rampas majlis umno nampak le umno ni sendiri yg mula2 guna masjid utk b’politik..betul x..alahai bapak bodoh punya puak umno/bn nie..

  37. Salam.

    Ni kita meluat ni.
    Dalam masjid jadi isu.

    Tak ade lah
    Semua sama, semua serupa
    Baca koran, hadis pun baca
    Tak faham, tak faham juga.

    Ramai begitu
    Pandai baca, tapi TAK faham
    Serupa, memang serupa
    Ada baju tak pakai
    Telanjang lah nama nya tu.
    Siapa yang telanjang kita tak kisah
    Cuma kita nak nyanyi aje
    Semua serupa, semuanya serupa.

    Wahai Melayu Islam, SEDAAAAR LAH
    SEDAAAAR, SEDAAAAAAR.

  38. hai orang beriman….akhir zaman dajjal menabur fitnah melata2 keseluruh dunia…syurga dikata neraka, neraka dikata syurga, batil dikata benar, benar dikata batil…youngster ek kaum umno cuba buka mati hati mu…

    jangan tertipu dgn fitnah dajjal…umno dah tunjukkan yg mereka ni menampakkan benda bathil tu baik…rasuah tu baik bagi mereka…menipu merompak, dan segala macam…semuanya mereka kata baik…apa kau orang tak sedar ke…

    ingat Allah dah bagi warning dalam AL Quran…baca lah jangan baca surat khabar aje…
    kalau disesatkan hambanya,,,takde siapa dapat menolong….Tuhan tak menzalimi hambanya mereka yg menzalimi diri mereka sendiri…

    orang beriman kenalah ikut perjuangan jemaah islam….takkanlah tuan guru tu sesat…kalaulah sesat, takkan harun din ppun sesat…mufti selangor tu sesat, ustaz2 tu sesat…isteri2 mereka menutup aurat…

    kau tengok pemimpin umno….bini2 dia orang…solat tak cukup bang…oi…kalau solat lali pun tak diterima….

    Orang beriman mamang dijamin masuk syurga tapi yg tak mensekutukan/mensyirikkan ALLAH…

    antara perbuatan syirik menolah undang2 ALLAH…

    ALlah berfirman kalau tak suka pada Hukum Allah, carilah tuhan selain dari dia….

    Allah berpesan kepada Rasulullah, katakan kepada mereka, urusanmu urusan mu, urusan ku urusan ku,,,aku tidak bertanggungjawap diatas perbuatan mu…

    apa yg aku cakap ada dalam ALQuran….manual menjadi manusia…kalau korang tak mengerti membaca, memahami…maknanya korang masih buta…celikkanlah ahti mu semasa sempat…

    pernahkah korang bayangkan alam kubur, akhirat….pernah tengok orang pergi haji….tanya mereka….jangan jadi macam binatang…hidup sesia…kerana nanti orang kafir akan mengeluh kerana mereka berharao mereka dijadikan binatang bukan manusia….

    baca jangan tak baca….tak payah komen …duduk fikirkan…

  39. kalau dak tadika jerit sampai kluaq anak tekak dan urat perut sekali pun knyataannya tetap sama…

    kebatilan tak akan dpat mngalahkan yang Haq…

  40. UMNO- United Mamak National Organization

  41. Hidup Pas!!!

  42. setuju ngan kj…
    AQ adalah manual utk manusia…..

  43. Salam.

    Apa nak jadi. Apa nak jadi
    Jadi arab Islam?
    Jadi Parsi Islam?
    Jadi sta stan Islam?

    Arab dah mula nak sedaq
    Tengah dok bincang kat summit nu.
    Parsi belum dengaq
    Tapi satu stan, semalam mati 50.

    Jangan, jangan, jangan.
    Tak tengok ke? Tak tengok TV tak apa
    Gambaq2 dok di atas tu, tak kesian ka
    Itu TGNA dok nangis tu.

    Tak nak belajaq
    Tak faham, faham
    Sindiaq pun tak faham
    Kias pun tak faham
    Baca, lagi tak faham.

    Semuanya masalah faham.
    Meranalah di dunia
    Di akhirat sapa pun tak tau.

  44. sape yg kecoh kat masjid ni.. ?
    la.. kalo bolih jadi imam, jika nak tafsir bolih tafsir, nape import imam Hj Jama’iy tk UMNO menganjurkan solat hajat?

  45. pencacai dan pejilat UMNO

    telah pun menjadikan altantuya

    sungguh merana di dunia

    hanya melayu UMNO tak insaf!!

    note:

    cikgu syon pendekar pantun
    bangunlah serlahkan kebenaran!!

  46. Salam.

    Lupa pula nak bagi salam kat GUBIQ.

    Budak tadika tak jerit pun.

    Kita senyum aje.

    Tengah dok kumat kumit burger.

    Burger ciptaan Barat. Sedaaaap GUBIQ weh.

    Tu lah kita dok cerita zaman gemilang Islam.
    buat apa?

    Zaman kita. Mesti lebih gemilang dari zaman tu.

    Baru kita faham Al-Quran. Kat sana semua ada.

    Tapi yang susahnya, baca pun tak faham.

    Tak faham bahasa Arab, tak apa lah

    Terjemahan pun tak faham. Baca sekali mana nak faham?

    Yang dok kata faham tu, yang dok tulis merata tu, sebenaqnya,
    dia dok cedok sana, cedok sini.

    Tok kita kata.
    Kena baca dan faham in TOTALITY. Baru ok.

    Salam cikgu syon. Tak perasan cik gu kat atas.

  47. buat malu je mb haram ni, dlm masjid pun nak buat kecoh,tak malu ke.

  48. Lebih baik kita baca tak faham dari pada tak baca langsung…klau baca tak paham ulang banyak kali,lama2 kita akan paham…tak rugi baca AQ ni.Semua benda kat dunia ni ada dlam AQ.

    Gubir sarakan dak tadika beli AQ DAN TERJMHAN RASM UTHMANI.lepas tu baca jangan simpan plak.baca dari muka surat petama smpai habis..
    jadikan amalan…setiap manusia amnya Islam khasnya mesti memahami AQ.

  49. menteri besag haram ni ingat senang nak buat tafsir..
    dia ingat macam buat teh tarik kut ? tengok warna lebih kurang, campog susu pun lebih kurang, zup zap, zu zap, siap..
    dei tambi !….poorahh ! chitt !

  50. Seelok2nya kalau nak jd imam kena le faham apa yg dibaca…br tak mngelabah kalau makmun minta buat tadzkirah lps solat tntng ayat yg dibaca dlm solat td. imam yg tak th makna ayat yg dibaca itu imam tgkap muat namanya….

  51. dia ingat macam buat teh tarik kut ?

    zup zap, zu zap, siap..

    dei tambi !….poorahh ! chitt !

    kah kah kah .. sakit perut aku gelak.. hahaha!

    cayalah cinpaka. lawan sampai menang!!

  52. Korang nie semuanya tak faham apa maksud politik tuh.

    Pergilah baca buku pasal politik dan kesannya kepada jiwa manusia.

    Sebab itu, kita kena faham UMNO, PAS dan PKR semuanya parti..organisasi. Tak ada konsep mana yang lebih baik, sebab paling utama orang yang berada di dalamnya..

    Kalau anda2 yang tak tahu pasal politik, tentang UMNO=tentang mungkar..anda dah salah.

    Anda dah label SEMUA orang UMNO itu jahat, munafik dll..sedangkan anda nie nak lawan kejahatan manusia, betul?..

    Maka, pergilah belajar lebih lagi pasal politik. Apa itu politik. Apa itu nafsu manusia.

    Dari main bedal jea.

  53. apa yang kau merepek ni labuuuu…

  54. M.united baru balik ceramah. BN ke PR ? Hahahaha..lambat masuk ari ni bang. Nanti tak dapat upah…hahahaha..Dulu aku blajar sains politik kat Prof. Mod Agus di UKM tapi tak tamat. Hahaha… malas nak belajar la tu. Memang semuanya parti tetapi asas, fahaman, ideologi tentu tak sama..satu perkauman, satu perpaduan dan keadilan dan satu lagi Islam yang syumul. Korang carilah sendiri yang mana dan letakkan kategori mereka. Yang aku tahu masa belajar dulu politik adalah satu seni atau ilmu/strategik bagaimana nak mendapatkan sesuatu….nak tackle mak we pun ada (strategi) politik hahahahaha…menipu pun termasuk dalam politik jugak…

  55. Salam hormat,

    Salam hormat,

    POLITICS
    By Aristotle (Written 350 BCE)
    Translated by Benjamin Jowett

    “JUSTICE IS THE BOND OF MEN IN STATES, FOR THE ADMINISTRATION OF JUSTICE, WHICH IS THE DETERMINATION OF WHAT IS JUST, IS THE PRINCIPLE OF ORDER IN POLITICAL.”

    BOOK ONE

    PART I

    Every tate is a community of some kind, and every community is established with a view to some good; for mankind always act in order to obtain that which they think good. But, if all communities aim at some good, the state or political community, which is the highest of all, and which embraces all the rest, aims at good in a greater degree than any other, and at the highest good.

    Some people think that the qualifications of a statesman, king, householder, and master are the same, and that they differ, not in kind, but only in the number of their subjects. For example, the ruler over a few is called a master; over more, the manager of a household; over a still larger number, a statesman or king, as if there were no difference between a great household and a small state. The distinction which is made between the king and the statesman is as follows: When the government is personal, the ruler is a king; when, according to the rules of the political science, the citizens rule and are ruled in turn, then he is called a statesman.

    But all this is a mistake; for governments differ in kind, as will be evident to any one who considers the matter according to the method which has hitherto guided us. As in other departments of science, so in politics, the compound should always be resolved into the simple elements or least parts of the whole. We must therefore look at the elements of which the state is composed, in order that we may see in what the different kinds of rule differ from one another, and whether any scientific result can be attained about each one of them.

    PART II

    He who thus considers things in their first growth and origin, whether a state or anything else, will obtain the clearest view of them. In the first place there must be a union of those who cannot exist without each other; namely, of male and female, that the race may continue (and this is a union which is formed, not of deliberate purpose, but because, in common with other animals and with plants, mankind have a natural desire to leave behind them an image of themselves), and of natural ruler and subject, that both may be preserved. For that which can foresee by the exercise of mind is by nature intended to be lord and master, and that which can with its body give effect to such foresight is a subject, and by nature a slave; hence master and slave have the same interest. Now nature has distinguished between the female and the slave. For she is not niggardly, like the smith who fashions the Delphian knife for many uses; she makes each thing for a single use, and every instrument is best made when intended for one and not for many uses. But among barbarians no distinction is made between women and slaves, because there is no natural ruler among them: they are a community of slaves, male and female. Wherefore the poets say,

    “It is meet that Hellenes should rule over barbarians;”

    as if they thought that the barbarian and the slave were by nature one.

    Out of these two relationships between man and woman, master and slave, the first thing to arise is the family, and Hesiod is right when he says,

    “First house and wife and an ox for the plough,”

    for the ox is the poor man’s slave. The family is the association established by nature for the supply of men’s everyday wants, and the members of it are called by Charondas ‘companions of the cupboard,’ and by Epimenides the Cretan, ‘companions of the manger.’ But when several families are united, and the association aims at something more than the supply of daily needs, the first society to be formed is the village. And the most natural form of the village appears to be that of a colony from the family, composed of the children and grandchildren, who are said to be suckled ‘with the same milk.’ And this is the reason why Hellenic states were originally governed by kings; because the Hellenes were under royal rule before they came together, as the barbarians still are. Every family is ruled by the eldest, and therefore in the colonies of the family the kingly form of government prevailed because they were of the same blood. As Homer says:

    “Each one gives law to his children and to his wives. ”

    For they lived dispersedly, as was the manner in ancient times. Wherefore men say that the Gods have a king, because they themselves either are or were in ancient times under the rule of a king. For they imagine, not only the forms of the Gods, but their ways of life to be like their own.

    When several villages are united in a single complete community, large enough to be nearly or quite self-sufficing, the state comes into existence, originating in the bare needs of life, and continuing in existence for the sake of a good life. And therefore, if the earlier forms of society are natural, so is the state, for it is the end of them, and the nature of a thing is its end. For what each thing is when fully developed, we call its nature, whether we are speaking of a man, a horse, or a family. Besides, the final cause and end of a thing is the best, and to be self-sufficing is the end and the best.

    Hence it is evident that the state is a creation of nature, and that man is by nature a political animal. And he who by nature and not by mere accident is without a state, is either a bad man or above humanity; he is like the

    “Tribeless, lawless, hearthless one,”

    whom Homer denounces- the natural outcast is forthwith a lover of war; he may be compared to an isolated piece at draughts.

    Now, that man is more of a political animal than bees or any other gregarious animals is evident. Nature, as we often say, makes nothing in vain, and man is the only animal whom she has endowed with the gift of speech. And whereas mere voice is but an indication of pleasure or pain, and is therefore found in other animals (for their nature attains to the perception of pleasure and pain and the intimation of them to one another, and no further), the power of speech is intended to set forth the expedient and inexpedient, and therefore likewise the just and the unjust. And it is a characteristic of man that he alone has any sense of good and evil, of just and unjust, and the like, and the association of living beings who have this sense makes a family and a state.

    Further, the state is by nature clearly prior to the family and to the individual, since the whole is of necessity prior to the part; for example, if the whole body be destroyed, there will be no foot or hand, except in an equivocal sense, as we might speak of a stone hand; for when destroyed the hand will be no better than that. But things are defined by their working and power; and we ought not to say that they are the same when they no longer have their proper quality, but only that they have the same name. The proof that the state is a creation of nature and prior to the individual is that the individual, when isolated, is not self-sufficing; and therefore he is like a part in relation to the whole. But he who is unable to live in society, or who has no need because he is sufficient for himself, must be either a beast or a god: he is no part of a state. A social instinct is implanted in all men by nature, and yet he who first founded the state was the greatest of benefactors. For man, when perfected, is the best of animals, but, when separated from law and justice, he is the worst of all; since armed injustice is the more dangerous, and he is equipped at birth with arms, meant to be used by intelligence and virtue, which he may use for the worst ends. Wherefore, if he have not virtue, he is the most unholy and the most savage of animals, and the most full of lust and gluttony. But justice is the bond of men in states, for the administration of justice, which is the determination of what is just, is the principle of order in political society.

    POLITIK ADALAH RODA-RODA KEHIDUPAN
    – Naspazi

  56. RALAT:

    Salam hormat,

    POLITICS
    By Aristotle (Written 350 BCE)
    Translated by Benjamin Jowett

    “JUSTICE IS THE BOND OF MEN IN STATES, FOR THE ADMINISTRATION OF JUSTICE, WHICH IS THE DETERMINATION OF WHAT IS JUST, IS THE PRINCIPLE OF ORDER IN POLITICAL SOCIETY.”

    BOOK ONE

    PART I

    Every tate is a community of some kind, and every community is established with a view to some good; for mankind always act in order to obtain that which they think good. But, if all communities aim at some good, the state or political community, which is the highest of all, and which embraces all the rest, aims at good in a greater degree than any other, and at the highest good.

    Some people think that the qualifications of a statesman, king, householder, and master are the same, and that they differ, not in kind, but only in the number of their subjects. For example, the ruler over a few is called a master; over more, the manager of a household; over a still larger number, a statesman or king, as if there were no difference between a great household and a small state. The distinction which is made between the king and the statesman is as follows: When the government is personal, the ruler is a king; when, according to the rules of the political science, the citizens rule and are ruled in turn, then he is called a statesman.

    But all this is a mistake; for governments differ in kind, as will be evident to any one who considers the matter according to the method which has hitherto guided us. As in other departments of science, so in politics, the compound should always be resolved into the simple elements or least parts of the whole. We must therefore look at the elements of which the state is composed, in order that we may see in what the different kinds of rule differ from one another, and whether any scientific result can be attained about each one of them.

    PART II

    He who thus considers things in their first growth and origin, whether a state or anything else, will obtain the clearest view of them. In the first place there must be a union of those who cannot exist without each other; namely, of male and female, that the race may continue (and this is a union which is formed, not of deliberate purpose, but because, in common with other animals and with plants, mankind have a natural desire to leave behind them an image of themselves), and of natural ruler and subject, that both may be preserved. For that which can foresee by the exercise of mind is by nature intended to be lord and master, and that which can with its body give effect to such foresight is a subject, and by nature a slave; hence master and slave have the same interest. Now nature has distinguished between the female and the slave. For she is not niggardly, like the smith who fashions the Delphian knife for many uses; she makes each thing for a single use, and every instrument is best made when intended for one and not for many uses. But among barbarians no distinction is made between women and slaves, because there is no natural ruler among them: they are a community of slaves, male and female. Wherefore the poets say,

    “It is meet that Hellenes should rule over barbarians;”

    as if they thought that the barbarian and the slave were by nature one.

    Out of these two relationships between man and woman, master and slave, the first thing to arise is the family, and Hesiod is right when he says,

    “First house and wife and an ox for the plough,”

    for the ox is the poor man’s slave. The family is the association established by nature for the supply of men’s everyday wants, and the members of it are called by Charondas ‘companions of the cupboard,’ and by Epimenides the Cretan, ‘companions of the manger.’ But when several families are united, and the association aims at something more than the supply of daily needs, the first society to be formed is the village. And the most natural form of the village appears to be that of a colony from the family, composed of the children and grandchildren, who are said to be suckled ‘with the same milk.’ And this is the reason why Hellenic states were originally governed by kings; because the Hellenes were under royal rule before they came together, as the barbarians still are. Every family is ruled by the eldest, and therefore in the colonies of the family the kingly form of government prevailed because they were of the same blood. As Homer says:

    “Each one gives law to his children and to his wives. ”

    For they lived dispersedly, as was the manner in ancient times. Wherefore men say that the Gods have a king, because they themselves either are or were in ancient times under the rule of a king. For they imagine, not only the forms of the Gods, but their ways of life to be like their own.

    When several villages are united in a single complete community, large enough to be nearly or quite self-sufficing, the state comes into existence, originating in the bare needs of life, and continuing in existence for the sake of a good life. And therefore, if the earlier forms of society are natural, so is the state, for it is the end of them, and the nature of a thing is its end. For what each thing is when fully developed, we call its nature, whether we are speaking of a man, a horse, or a family. Besides, the final cause and end of a thing is the best, and to be self-sufficing is the end and the best.

    Hence it is evident that the state is a creation of nature, and that man is by nature a political animal. And he who by nature and not by mere accident is without a state, is either a bad man or above humanity; he is like the

    “Tribeless, lawless, hearthless one,”

    whom Homer denounces- the natural outcast is forthwith a lover of war; he may be compared to an isolated piece at draughts.

    Now, that man is more of a political animal than bees or any other gregarious animals is evident. Nature, as we often say, makes nothing in vain, and man is the only animal whom she has endowed with the gift of speech. And whereas mere voice is but an indication of pleasure or pain, and is therefore found in other animals (for their nature attains to the perception of pleasure and pain and the intimation of them to one another, and no further), the power of speech is intended to set forth the expedient and inexpedient, and therefore likewise the just and the unjust. And it is a characteristic of man that he alone has any sense of good and evil, of just and unjust, and the like, and the association of living beings who have this sense makes a family and a state.

    Further, the state is by nature clearly prior to the family and to the individual, since the whole is of necessity prior to the part; for example, if the whole body be destroyed, there will be no foot or hand, except in an equivocal sense, as we might speak of a stone hand; for when destroyed the hand will be no better than that. But things are defined by their working and power; and we ought not to say that they are the same when they no longer have their proper quality, but only that they have the same name. The proof that the state is a creation of nature and prior to the individual is that the individual, when isolated, is not self-sufficing; and therefore he is like a part in relation to the whole. But he who is unable to live in society, or who has no need because he is sufficient for himself, must be either a beast or a god: he is no part of a state. A social instinct is implanted in all men by nature, and yet he who first founded the state was the greatest of benefactors. For man, when perfected, is the best of animals, but, when separated from law and justice, he is the worst of all; since armed injustice is the more dangerous, and he is equipped at birth with arms, meant to be used by intelligence and virtue, which he may use for the worst ends. Wherefore, if he have not virtue, he is the most unholy and the most savage of animals, and the most full of lust and gluttony. But justice is the bond of men in states, for the administration of justice, which is the determination of what is just, is the principle of order in political society.

    POLITIK ADALAH RODA-RODA KEHIDUPAN
    – Naspazi

  57. […] Saya bolih jadi imam, jika nak tafsir saya bolih tafsir – MB Haram Penjelasan Nizar mengenai isu ‘rampas masjid’ Berita Harian semalam menyiarkan laporan mengenai hal ini. Nizar […] […]

  58. imam pun satu…bagi lah kat muyidin jadi imam…try test tengok…boleh ke? jangan main2 bro kalau tak biasa…terbalik2 ayat dibuatnya

  59. Kalau dah tolol dan bangang tu, UMNO juga yang dia pilih, mcm Budak Tadika dan Younster.
    Younster tu ape? Nak guna nick name english tapi bodoh!

    “Budaya rasuah kini meracuni setiap lapis pimpinan parti yang ditubuhkan untuk mengharumi masa depan bangsa sehingga laungan sahaja berbunyi “Melayu!” tetapi hati berbisik “Saya dahulu!”

  60. Kepada saudari wartawan tu (oleh Nurhayati Abllah), tulislah berita yang benar. Kerana Allah sentiasa melihat dan menugaskan Raqib & Atid bagi mencatat setiap perbuatan. Kalau benar baguslah tapi kalau bohong atau fitnah..naya nanti di akhirat. Ingat tu.

  61. sembahyang berjemaah ada imam ada makmum je …patutnya semua politik dan tak berkaitan sangkut kat pagar sebelum masuk masjid. Mana ada imam PAS atau UMNO sapa layak dan sanggup jadi lah imam. Solat hajat & yassin utk menang Bkt Gantang je tapi rakyat doa minta kebenaran dan hapuskan kezaliman ..

  62. Ye laaa…..”Saya boleh jadi imam, boleh juga nak tafsir”…kata MB haram jadah….memanglah dia boleh TAFSIR undang-undang ikut kepala dia…kepala lutut dia….tu sebab Perak haru biru dibuatnya…kerana ikut tafsiran kepala hotak dia….meluat betul…MB haram jadah konon nak tunjuk alim…alim taik kucing!!!!!!!

  63. itu bezanya imam umno dan imam pas…

  64. Malaysia United….

    Apa yang merapu-rapu ni….tak habis-habis merapu-rapu….pegi main jauh-jauh lah…..otk tak “centre” kot…..

    Sebab UMNO tak belajar politik lah….satu Malaya jahanam…….sama lah dengan Malaysia United,…pegi belajar politik !!!!…..merapu-rapu….

  65. ayoyo…..kat masjid pun nak berbeza fahaman dakyah politik kepartian ker….nak buat camne tuan Doktor….tuan imam tu tak tau pun tuan doktor boleh jadi tok imam dan boleh tafsir quran…kenapa tak tunjuk bakat awal2 lagi….sapo yang silap?!!! lu pikir la sendiri………

  66. Bole ke tak bole dia tafsir?? Ntah2 dia ckp tu tafsir kitab veda kutt!!!

  67. Janganlah hati pun hitam macam kulit. Sejuk2lah sikit. Mentang2 dah pegang Perak secara pintu belakang nak tunjuk hero. Cukuplah jadi hero dalam perhimpunan di PWTC. Sama-sama orang awak. Habis gaul yang baik, yang jahat, yang rasuah. Yang Baik tinggal di belakang. Yang ada skandal dengan laki orang pun menang jawatan.Yang rasuah menang berganda. Boo tolak tepi. Dengan parti lawan kecilkan mata buat gaya orang samseng. Ini yang orang awak seronok. Lawan cara baik tak menang. Gertak sana sini tutup lesen akhbar. Rakyat Malaysia kalau nak bebas dan boleh berfikir secara tenang kena tendang penyangak2 ni. Canang lama sangat perintah kelantan patut tukar. Kerajaan pusat lagi lama pegang dan patut tukar. Betul tak?

  68. Janganlah hati pun hitam macam kulit. Sejuk2lah sikit. Mentang2 dah pegang Perak secara pintu belakang nak tunjuk hero. Cukuplah jadi hero dalam perhimpunan di PWTC. Sama-sama orang awak. Habis gaul yang baik, yang jahat, yang rasuah. Yang Baik tinggal di belakang. Yang ada skandal dengan laki orang pun menang jawatan.Yang rasuah menang berganda. Boo tolak tepi. Dengan parti lawan kecilkan mata buat gaya orang samseng. Ini yang orang awak seronok. Lawan cara baik tak menang. Gertak sana sini tutup lesen akhbar. Rakyat Malaysia kalau nak bebas dan boleh berfikir secara tenang kena tendang penyangak2 ni. Canang lama sangat perintah kelantan patut tukar. Kerajaan pusat lagi lama pegang dan patut tukar. Betul tak?

  69. kalau le ade kamera mase tu mesti ade muke zambry tgh smayang blkg nizar tu.. muke zambry msti muke nak cepat abis dan muke kerut 1050 punye..

  70. kalau aku dipanggil jadi imam aku tak kan mau walau segunung emas diupah. sebab aku sendiri taktau boleh masuk surga bila mati nanti apatah lagi nak bawak makmum kat belakang yang entah berapa banyak punya dosa.

  71. Mari kita semua kaum muslimin dan muslimat kita kembali berpegang kepada jalan yang tak akan sesat iaitu kembali keterangan Allah dan rasul saw yang sahih tanpa ragu.kebenaran akan terselah akhirnya. Jangan jadi menang sorak kampong tergadai. fikir – fikirkanlah.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: