Posted by: pinkturtle2 | April 20, 2009

Video Yang Mesti Ditonton Oleh Seluruh Rakyat Malaysia

Tolak Kezaliman , Kita Pilih Pakatan Rakyat – Nga Kor Ming


Responses

  1. hanya Kerajaan PR yang mampu membawa kesejahteraan kepada rakyat malaysia.

  2. aku sendiri tak pernah dengar Dr Mahathir baca Quran dalam ceramah dia.
    setakat salam dan innalillah….. tu pernah laaa

  3. AWK TAK PERNAH PERGI KOT CERAMAH DR MAHATHIR SEBAB AWAK SELALU DENGAR TAZKIRAH NGA KOMENG

  4. PILIH LAH NGA KOMENG JADI PRESIDEN PAS LAWAN HAJI HADI,LAWAN JANGAN TAK LAWAN

  5. ati panass..
    aku penah dgr che puki det tu hina janggut nabi ada la..
    kamu tak penah dgr??

  6. Apa salahnya Ng Kor Ming mengambil petikan ayat2 dari AlQuran sedangkan dia tidak memutar belitkan makna dan maksud ayat yg dipetiknya itu.

    Saya percaya sebelum Kor Ming hendak menyampaikan petikan ayat2 yg dibacanya, Kor Ming terlebih dahulu telah menyemak isi kandungan AlQuran untuk disampaikan kpd pendengar.

    Harapan kita apabila Kor Ming selalu menatap dan mencari surah2 yg hendak disampaikan, Kor Ming tidak akan terlepas melihat semua ayat2 AlQuran yg ditatapnya, sememangnya Kor Ming perlu berbuat begitu, bukan mudah Kor Ming hendak memilih petikan ayat yg mahu disampaikan.

    Keterbiasaan ini insyallah Kor Ming akan terlihat keindahan keadilan kesyumulan Islam melalui AlQuran.

    Hidayah tidak datang sendiri kepada manusia dan kepada penganut agama Islam itu sendiri.
    Hidayah hendaklah dicari dari semua sumber pengajaran ilmu dari kitab2 yang diterjemahkan oleh ulamak Islam samada disampaikan dalam kuliah2 atau media akhbar dan eletronik.
    Tetapi sejauh mana kah kita telah memanfaatkan
    teknologi ini?.

    Malangnya Islam menghadapi masalah dgn umat Islam yg ketika diberi kuasa, mereka lagha dgn idea dan pandangan2 yg tidak merujuk dgn kehendak Islam, bahkan ada dikalangan mereka ini memandang sinis dan projudis terhadap Islam.

    Kita perlu bertanya, kalau kita telah besyahadah dgn Allah dan Islam, maka siapakah yg perlu menegakan Islam dimuka bumi ini. Penganut Yahudi? Kristian, Hindu, Budaha. Siapa?

    Sewajarnya kita harus menyokong dan memandu orang yg bukan Islam menyeru dan menggalakan mereka memilih ajaran Islam sebagai cara hidup yg akhirnya mengajak mereka bersatu dlm jamaah muslim.

    52 tahun kita berkuasa, tetapi kita tidak mengambil peluang untuk menyatakan kesyumulan Islam dari semua aspek kehidupan, bahkan kita memomokan, memanipulasikan hukum2 Alquran semata2 kerana kuasa, kita menjauhkan mereka dgn hak Allah, Kemudian kita mendabik dada kami juga Islam, sudah banyak kami membangunkan institiusi Islam, kewangan ala Islam, rumah ibadat Islam. Persoalannya dah selesaikankah tanggung jawab kita menyampaikan Islam. Seolah2 kita sama hebat mengambil tempoh masa seperti zaman Rasullullah. Lalu kita menjeri jerit benci, halang kita dera pemimpin2 merka atau kepada pihak lain yg hendak mengambil sunnah dan ajaran
    rasul sebagai cara hidup.
    Islam kah kita?.

  7. Hebattttt TUAN GURU NGA aka TGNGA…TGNA pun kelihatan ceria mengAMINkan sama…

    Lepas kenyang MAKAN BABI mai datang bagi tazkirah kat puak2 PIS aka PAS. Walaupun PELAT CINA KOMENEH tapi seruan TAKBEER tetap bergema…OOoo Syabass!!!

    Bila pulak nak jemput TUAN GURU NGA jadi IMAM??? Tak sabar nak dengar Khutbah Jumaat TUAN GURU NGA pulak camne bunyinya…

    he he he…

  8. ati panas….
    jangan bercakap cam org bodoh… dek kerana taksub dengan parti anda…. fikirkan jika dek orang bukan islam boleh mengkaji … membaca Al Quran…. ini kita org muslim…

    tak payahlah dok mengarut garut nak komen…..
    ntah pe pe le ati panas….

  9. sah le…….dok layan ati panass pelampau yahudi tu…

    tuh yang fotostat 7.30 pm tuh tumpang glamor pelampau yahudi tu juge……..

    malim mawar ko maki ape pun. tak de kisah punya hari adala orang kata mak dia kena rogol pun cam tu jugak. aiiiiiiiiiiiiih die ni kalau setakat kata mak dia kena rogol ke , dia rogal mak dia ke @ mak dia rogol dia ke dia tak malu……..
    tak ada kemaluan langsung.

    idak le macam yang fotostat tuh……. aku marah sekali, terhegeh hegeh malu sikit nampaknya…………. kecil saja kemaluannya. itu mentekedarah todi banya2 datang komen itulah maki hamun kosong

  10. ‘KETAHUILAH WAHAI SEKELIAN, AGAMA INI [ISLAM] AKAN DIPERKUATKAN OLEH ORANG ORANG AJAM]….ALHADIS

    BAGINDA SAW MERUJUK KEPADA SAHABAT BERNAMA SALMAN AL FARISI,ORANG PARSI [IRAN] bacalah riwayat hidup beliau sebelum menganut agama islam….

    KITA LIHAT BAGAIMANA MARIAM JAMEELA,LAURICE BUCAILLE,JACQUES COSTEAU,
    MALCOLM X, YUSUF ISLAM,NICHOLAS ANELKA,
    FREDERICK KANOUTE,BAGAIMANA ALLAH TELAH MEMBERI HIDAYAH KEPADA MEREKA INI…

    BERBEKALKAN SIKAP ‘INQUISITIVE’ MEREKA MEMPELAJARI DAN MENYELIDEKI AL QURAN AL KARIIM MELALUI TAFSIRAN DALAM BAHASA YANG MEREKA FAHAMI….

    DENGAN SIKAP KESUNGGUHAN YANG DITUNJUKKAN YB NGOR KAH MING DALAM MENDALAMI TAFSIRAN AL QURAN SAYA TIDAK TERKEJUT SEKIRANYA BELIAU DIBERI JIDAYAT OLEH ALLAH SWT UNTOK MENGANUT AGAMA YANG SUCI INI.

    LONTARLAH JAUH JAUH SIFAT SIFAT KITA YANG PREJUDIS TERHADAP BELIAU…SOAL HIDAYAH BUKAN DALAM PENGETAHUAN KITA…IA KERJA ALLAH CUMA SEBAGAI MANUSIA KITA HARUS MEMBERI SOKONGAN,PENERANGAN DAN MENUNJUK SIKAP YANG PALING BAIK UNTOK MEREKA ‘BERJINAK’ DENGAN ISLAM..

  11. ORANG CINA BERDIRI TEPOK TANGAN KAT MENTERI BARUA NIZAR JONGOS TU SEBAB DAPAT TANAH 999 TAHUN…

    PUAK2 PIS aka PAS TAKBEER SAMPAI KUAR NAK TEKAK APA DAPAT??? TOKSAH KATA DAPAT TANAH 999 TAHON…PASIR DUA BUTIR SEHARI PON HARAMMM!!!

    NAMPAK GAYANYA…DAPAT BAU BUSUK SENDAWA TUAN GURU NGA KENYANG MAKAN BABI SAJA PON JADILAH…

    p/s: Tak payah 999 tahun…kalu aku dapat 99 tahun pon aku sanggup berdiri ATAS BUMBUNG tepok tangan sampai suboh!!!

    he he he…

  12. bilaman kebenaran dan keadilan islam itu telah dirasai sama olih kaum yang bukan islam,maka ia tanpa teragak agak untuk menyuarakan kebenaran itu dimata umum,lalu apakah alasan kita untuk menyalahkan beliau(adun DAP) itu kerana membaca ayat ayat suci Al-Quran hanya atas sebab nereka belum beriman.Namun apakah alasan kita pada orang isalam itu sendiri yang telah terang jelas memperlekeh dan memperolok olokan isalm itu sendiri(sebahagian nya).Laknat Allah lebih jauh menimpa pada mereka(yang mendustakan dan memperolok olokan)

  13. Ati Panass .hang pun sama macam babi

    • bagus lah parti ni…bersama-sama mengumpat!menghina!mencaci sesama islam…ini ke contoh parti yang brasaskan islam…kalau tak suka kepimpinan yang hari ini diterajui oleh kerajaan..kluar malaysia g carik tanah,buat negara sendiri…aku malu tengok rakyat malaysia macam korang semua ni…malu…!!!!dah lah kurang ajar!!!biadap!!!kalau aku jadi bapak korang,,dari kecik aku pijak2 kasik mampus…sebab korang menyusahkan orang yang tak bersalaHHH….

  14. ATI PANAS NI SAJA NAK CARI PERHATIANLAH KAWAN-KAWAN AL MAKLUMLE KALAU MERAPU KAT BLOG UMNO MACAM NI SURE PUNYE ESOK DAH KENA ISA

  15. Salam hormat para sahabat yang baik,

    1. Apa sahaja yang menggegarkan dunia hari ini, yang ada kaitan dengan penciptaan teknologi moden, yang sangat besar manfaatnya kepada umat manusia seluruhnya, adalah dicetuskan atau diciptakan oleh umat manusia yang sentiasa dicerca dan digelar sebegitu hina dan kasar sebagai kafir pemakan babi, yang tidak sepatutnya dicatat oleh segelintir komentar di sini yang mengaku islam.

    2. Apabila diambil kira kecanggihan teknologi moden yang merangkumi laut, darat, angkasa dan termasuklah computer, sudah tentulah semua itu ciptaan manusia yang dianggap kafir pemakan babi. Betapa teknologi moden ciptaan manusia yang dianggap kafir pemakan babi, bukan sahaja dimanfaatkan oleh keseluruhan umat manusia yang dianggap kafir pemakan babi, bahkan seluruh umat islam sendiri tumpang sekaki menggunakannya, termasuklah komentar yang melaknat kafir sebagai pemakan babi, secara benarnya turut mengemis menggunakannya.

    3. Justeru, segelintir komentar yang mengaku islam janganlah melampau dan keterlaluan menghina dan mencerca umat agama lain, sedangkan pada masa yang sama umat islam tidak mampu memberikan suatu produk yang berkaitan dengan teknologi moden kepada dunia sebagaimana besarnya manfaat teknologi moden ciptaan umat agama lain yang dianggap kafir pemakan babi.

    4. Apakah manfaatnya menghina dan mencerca umat agama lain, pada hal umat islam bergantung dan mengemis teknologi moden kepada umat yang dicerca pemakan babi? Bukankah kelakuan yang sedemikian itu tidak seimbang dan kadang kala amat memalukan umat islam sendiri?

    ISLAM YANG INDAH BUKAN PADA KOMEN YANG HINA
    – Naspazi

  16. ati panass dua2 logo tu org sama.dia tukar enjin jee.dia tu kebal kutukan.kerje dia cari komeneh tapi dah takda la ni,dia pun buat kerja kat sini.tu yg dia kerek sangat tuu.

  17. Hampa semua BABI…….

  18. Salam.

    Dulu2 tak mahu belajar hisab.
    Bila ditukaq matematik lagi lah tak mahu.
    Kalau dah tak pandai hisab dan matematik
    Maka kayu penyukoq pun tak tahu,

    Ukoq jangan tak ukoq.

    Pakai ketayap dah lebih Islam
    Pakai baju ala Afghan pun rasa lebih Islam
    Pandai baca doa sikit dah rasa macam ustaz.
    Balik haji lilit serban dah jadi ulama.

    Yang lain2 semuanya kurang Islam.
    Apa nak jadi.
    Masing2 perasaan.

    Mengenai Al Quran pula lain ceritanya
    Baca ramai yang pandai.
    Pandai membaca dengan penuh syahdu
    Tapi maknanya ramai tak tahu.

    Al Quran kepunyaan semua.
    Ia bukan hak orang Islam.
    Siapa yang pandai menggunanya
    Banyak menafaat dapat diselam.

    Ada guna Al Quran untuk berlagu.
    Ada guna Al Quran mencari ilmu.
    Tanyalah diri yang mana satu
    Tapi rasanya Kor Ming membaca mencari ilmu.

    Apa diheran. Tak ada apa yang hendak diheran.
    Doa kita agar Kor Ming memeluk Islam.

    Kempen kita tetap. “Nizar sebagai Presiden PAS”

  19. ati panas,

    hang sorang saja melayu bangsat kat dlm blog ni..aku cadang hang pi baca blog lain la…sebabnya kami semua rakyat malaysia dah meluat n menyampah dengan politik bn/umno..kami dah berhijrah dgn pilihan kami. hormatilah pendirian kami ini, walaupun hang tak setuju dgn pendapat kami, tapi janganlah memaki hamun dgn hujah yang dangkal kamu itu, sbb jelas sgt menampakkan kebodohan kamu sendiri..salam

    • Kami yang melihat perlakuan bodoh parti ni lagi meluat!dulu masa jepun serang malaya n malayan union nak memerintah napa pas tak sama2 tolong!!skrang baru nak kecoh2…

  20. ati panas….
    Betul la NGA makan khinzir tapi jangan lupa pemakan BIAWAK V.Sivakumar.. Hero2 pujaan PAS n PKR di PERAK.. Dah takde orang ISLAM lain dorang nak jadikan idola.. Jelas Nga KOK! tu gunakan ayat QURAN tuk berpolitik.. masih nak pertahan kan lagi?? sebutannya pun pelat komeneh.. LUTUTttttt tul org yang nyokong NGA kok!! tuhh..

  21. ati memang panas bila setan dengar orang ngaji seperti deme ati panaaas sedaralah dgn setan. wallahuallam

  22. kenapa la korang semua nak sempitkan agama Islam yang maha indah ini. Korang cuba la kaji sirah2 nabi, baca sejarah2 dulu….. orang kafir quraisy lebih lancar baca al quran drp hangpa Umno semua.

    Apa salahnya, di mana duduk salahnya si Nga Kor Meng baca al Quran? Sekurang2 nya disitu menjelaskan kepada kita bahawa Islam sudah mula sampai ke muka pintu tangga DAP yang sebelum ini begitu prejudis terhadap Islam.

    Korang dr Umno ni aku nak tanya skit, yang korang dok bising si Nga Kor Meng baca Quran ni, korang yang kononnya mengaku Islam ni baca Quran bape kali setahun???? cakap je lebih…

    kalaupun korang tu bengap, bodoh, Islam Sangka atau Baka, tapi jangan la sampai menutup pintu utk bangsa lain mengenali dan mendekati Islam.

    Orang Cina Muslim di Negara China tu lebih ramai Melayu yg muslim hangpa sedar tak? Jangan jadi katak bawah tempurung la woi.

  23. bab tu le budak tadika logo hijau pakai songkok
    supaya nampak tak berapa islam.

    lepaih solat dengan songkok tu jugaklah pegi jogek lambak

    supaya nampak tak berapa islam
    lepaih doa nyanyi

    nak mentekedarah arakpun kena baca bismilah
    itu ler kalau dah agama suku, politik suku maka jadilah tiga suku.

    logo hijau dah hafal doa masuk tandas ?

  24. MARI BERKEMPEN UNTUK TUAN GURU NGA KO MENG LAWAN HAJI HADI — PRESIDEN PAS YANG BARU TUAN GURU HAJINAIKMOTO NGA KO MENG MENANG TANPA BERTANDING SEBAB DIA SORANG SAJE YANG BOLEH BACA ALQURAN

  25. Budak Tadika logo kelabu taik anjing,
    kau pun sam bukan berapa islam pun waktu sembahyang sepatutnya berada di atas sejadah kau dok mencaci memaki hamun orang elok la perangai kau tuu sama macam tuan guru Nga Komeng juga berpura-pura islam rupanya yahudi

  26. Salam.

    Sekadar nak berpesan.

    Kalau mengutuk2, mencaci2, mencarut2 tu namanya bukan Islam lah.

    Kalau dok tulis yang kotoq2 dan menuduh2 membabi buta, namanya baca Al Quran tapi tak faham lah tu.

    Mengaku Islam sajalah.
    Semua orang boleh mengaku Islam.
    Tapi bukan semua orang boleh jadi Islam.

    Itu sebabnya pakaian kotoq.
    Masjid kotoq dan minda kotoq.

    Ukuran kita senang saja. Kalau perangai dan minda tak murni, maka bukan Islamlah namanya.

    Nampaknya ramailah yang merana di dunia dan merana di akhirat.

    Berdirilah di depan cermin besar.
    Lihatlah muka sendiri dan badan sendiri.
    Berkata2lah pada diri sendiri.
    Apakah aku seorang insan Islam?

    Islam itu murni.

  27. kan dah kata dah.. Dorg akan pertikai n sanggup guna ayat QURAN nak pertahankan NGA ( opsss.. Tuan Guru NGA.. silap ) Sekali je NGA baca Ayat Quran yang felat2.. dah dorang tanya aku berapa kali baca QURAN dlm sehari.. Lupa agaknya orang UMNO pun sembahyang sama rukun.. sama kiblat.. sama niat..
    p/s : MELAYU PAS@PKR Mudah Lupa…

  28. Janganlah kita silap untuk memahami tujuan puak “pelampau”. Mereka tidak puas hati dengan Malaysia yang kita kenali. Malaysia yang kita telah bina. Mereka mahu meruntuhkan seluruh binaan dan membinanya semula kemudian kelak. Menurut apa yang saya dengar, mereka berazam hendak menghapuskan pemerintahan beraja dan menubuhkan sebuah republik.

    Menurut “pelampau-pelampau” itu, perbelanjaan bagi jawatan Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja adalah membazirkan wang. Dan dengan kerana itu mereka mahu jawatan Sultan di semua negeri dihapuskan. Mereka mendakwa bahawa kebanyakan negara lain telah membuang pemerintahan beraja, dan menyatakan bahawa wang yang dibelanjakan untuk menegakkan kebesaran dan kedaulatan Raja-Raja itu membazir semata-mata.

    Saya suka mengingatkan bahawa dalam negara yang telah menegakkan pemerintahan republik bagi menggantikan pemerintahan beraja, wang yang telah diselamatkan itu telah diboroskan dengan cara lain. Sesunggohnya banyak negara yang telah melakukan perubahan sistem pemerintahan dan. kemudian mendapati diri mereka menghadapi kekurangan wang sekalipun mereka tidak payah lagi membuat peruntukan bagi perbelanjaan diraja.

    Sebenarnya negara-negara itu juga tidak boleh menyelamatkan wang negara sekalipun mereka tidak perlu lagi mengadakan peruntukan diraja kerana jika negara itu tidak ada Raja dan bercorak republik. ia mesti mempunyai seorang Presiden, dan taraf serta kedudukan Presiden itu perlu dipelihara sama seperti Raja itu juga.

    Di zaman pemerintahan penjajah dulu, negara-negara itu dapat menyimpan wang dari hasil mahsulnya sekalipun mereka kena mengadakan peruntukan bagi Raja-Raja, dan memberi sumbangan mereka kepada khazanah Kerajaan penjajah yang memerintah mereka. Sekarang mereka menjadi miskin sekalipun mereka tidak ada Raja dan penjajah. Ke manakah segala kekayaan itu ghaib?

    Lihat sahaja sekeliling dunia. Kenapa negara-negara yang mempunyai raja berperlembagaan pada umumnya kaya dan makmur. Kita boleh misalkan sesebuah negara itu sebagai rumah bagi penduduknya, sama seperti sebuah rumah itu sebagai tempat duduk bagi seseorang. Jika orang itu berbangga dengan tempat kediamannya, maka tentulah dia akan mencurahkan wangnya untuk menghias rumah itu supaya dapat menikmati keselesaan dan keindahan.

    Begitu jugalah rakyat sesebuah negara boleh berbangga bukan sahaja dengan cara ia ditadbir, bahkan juga cara bagaimana dapat mempertahankan adat-resam dan istiadat. Mereka berbangga dengan cara pemerintahan beraja yang mereka pusaka kerana Raja menjadi simbol kebanggaan mereka.

    Di Eropah, Britain, tiga buah negeri dalam gabungan Scandinavia, Belanda, Belgium dan Greece semuanya mempunyai pemerintahan beraja. Di Timor Tengah dan Afrika, Saudi Arabia, Iran, Jordan. Morocco dan Habshah ialah negara-negara beraja. Di Timor Jauh, Jepun, Thailand, Laos dan Malaysia juga beraja. Dan di Kampuchea mereka mempunyai pemerintahan beraja cara mereka sendiri.

    Dalam kebanyakan negara tersebut, perubahan yang penting telah dilakukan. Maharaja atau Raja tidak lagi mempunyai kuasa mutlak. Mereka menjadi simbol adat dan kebesaran sesebuah negara. Di Malaysia, orang Melayu sentiasa taat kepada dalam sepanjang sejarah kita, kerana kita sentiasa mengakui Sultan sebagai ketua negeri. Orang Melayu yang tidak pernah mendapat kesempatan mempunyai sebuah negara itu telah hidup dalam Semenanjung yang terbahagi kepada beberapa buah negeri, setiap negeri mengamalkan satu corak pemerintahan yang serupa iaitu kesemuanya mempunyai Raja.

    Keadaan telah berubah dalam zaman moden ini. Malaysia sekarang telah menjadi satu negara yang berupa Persekutuan Negeri-Negeri. Dalam sesebuah Persekutuan sebagaimana di Amerika Syarikat atatau Kanada; sesebuah negeri itu mempunyai seorang gabenor dan ada perlembagaannya sendiri yang berlainan daripada Perlembagaan Persekutuan. Dan mana-mana Perlembagaan jua pun berkehendakkan supaya ada seorang Ketua Negeri, yang nama dan tandatangannya menjadi meteri kekuasaan yang mutlak bagi undang-undang dan kerajaan.

    Apa yang telah kita lakukan di Malaysia ialah mencantumkan sistem yang lama dan yang baru. Daripada 13 negeri dalam Persekutuan, sembilan mempunyai Raja dan empat mempunyai Gabenor sekalipun gelarannya berlainan

    Mereka yang dipanggil “pelampau” itu kesemuanya terdiri daripada orang Melayu, iaitu satu kaum yang sentiasa mempunyai adat-resam beraja. Kehormatan yang diberikan oleh orang Melayu kepada Raja mereka telah menjadi sebahagian daripada cara hidup mereka. Oleh yang demikian payah hendak difahami kenapa “pelampau-pelampau” ini mahu menghapuskan adat yang telah menjadi darah daging orang Melayu. Sebilangan pelampau ini telah menuntut di England dan berkahwin dengan perempuan Eropah. Saya tidak dapat memahami kenapa orang yang telah mendapat ilmu pengetahuan di England tidak membuka mata mereka semasa berada di sana untuk memerhatikan apa yang berlaku di sekeliling mereka.

    Semasa saya tinggal di England selama 12 tahun, saya sangat tertarik hati dengan cara orang Inggeris menumpahkan taat setia mereka kepada Raja dan Ratu mereka. Sebenarnya orang Inggeris sentiasa membentuk cara hidup mereka menurut zaman pemerintahan Raja-Raja mereka. Misalnya mereka merujuk kepada mana-mana generasi dengan menyebut zaman pemerintahan seseorang Raja.

    Sebagaimana yang dunia ketahui, orang Inggeris adalah bangsa yang terpe1ajar; tetapi mereka juga tahu apa yang baik untuk masyarakat mereka. Dengan kerana itu pemerintahan beraja tidak pernah luput daripada sejarah mereka. Pada zaman ini mereka tidak lagi menyifatkan Raja sebagai pelindung mereka seperti zaman silam, atau pun mencari perlindungan untuk keselamatan di bawah naungan Raja itu. Mereka cuma menerima Raja sebagai simbol kemegahan mereka di masa lampau dan untuk memenuhi kehendak perlembagaan.

    Tidakkah “pelampau-pelampau” yang berdarah muda ini dan yang menggelar diri mereka “bijak pandai” dapat melihat semua itu semasa mereka berada di sana? Apabila saya bertanya apakah yang mereka akan buat bagi menggantikan Raja supaya orang Melayu sentiasa merasai diri mereka anak watan, terjamin dan ada perlindungan, mereka menjawab bahawa mereka akan memikirkan hal itu apabila sampai masanya. Saya tidak dapat memahami apakah tujuan jawapan mereka itu.

    Memanglah benar bahawa politik yang dijalankan atas asas-asas demokrasi tidak dapat menjamin seseorang ahli politik itu terpilih lagi dalam pilihan raya yang akan datang, atau pun parti itu juga yang akan dipilih memegang kuasa. Ahli-ahli politik dan parti politik naik dan turun, tetapi Raja tetap di atas takhta masing-masing.

    Raja dapat menimbulkan rasa kepercayaan di sisi semua orang dan dapat mengadakan pemerintahan yang berturun-temurun dalam sejarah sesebuah negara. Bagi orang Melayu pula, Raja dapat menimbulkan rasa keperibadian mereka. Sesungguhnya perasaan keperibadian orang Melayu yang bertali dengan Raja mereka menjadi sebab kenapa parti-parti pembangkang bukan Melayu telah bertubi-tubi melancarkan kemnpen pilihan raya menentang hak-hak orang Melayu. Adakah “pelampau” ini mahu memainkan politik yang sama dengan pembangkang bukan Melayu itu?

    Mengenai dengan wang yang dibelanjakan kerana memelihara kedudukan Sultan, saya sendiri berpendapat bahawa wang itu telah dibelanjakan dengan mendatangkan faedah kepada negara kerana pada hari ini kita menjadi salah sebuah negara yang termakmur. Di Asia. Dan Raja-Raja telah memainkan peranan dengan cergas menurut Perlembagaan.

    Sebagai Ketua Negara, Yang di-Pertuan Agong bertanggungjawab memanggil, menangguh dan membubarkan Parlimen, dan melakukan upacara pembukaan penggal baru bagi persidangan Parlimen dengan memberi titah ucapan yang mengandungi dasar yang Kerajaan akan laksanakan. Bagindalah yang menjadi puncak kehormatan negara dan tunggak keadilan Baginda bertindak dengan nasihat Perdana Menteri. Persetujuan Baginda mestilah diperoleh terlebih dahulu untuk melantik Perdana Menteri dan menubuhkan Kabinet. Ringkasnya, Yang di-Pertuan Agong adalah sumber yang menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

    Rakyat Malaysia telah mempersetujui sebuah Perlembagaan dan dalam Perkara 7 Perlembagaan tertulis bahawa “Persekutuan hendaklah menjamin hak Rara-Raja setiap negeri menaiki takhta Kerajaan Negeri itu dan haknya memegang, memakai dan menjalankan hak dan kelebihannya sebagai Raja Negerinya menurut Perlembagaan Negeri itu. Pertelingkahan berkenaan dengan hak menaiki takhta kerajaan sesuatu negeri itu hendaklah diputuskan semata-mata oleh pihak yang tertentu dan dengan cara yang ditentukan oleh Perlembagaan Negeri itu.”

    Perlembagaan mengatasi segalanya dan mestilah dipatuhi oleh semua orang, daripada Yang di-Pertuan Agong hinggalah kepada rakyat jelata. Jika sebarang pindaan hendak dilakukan dalam Perlembagaan, maka pindaan itu cuma boleh dibuat atas syarat-syarat mengenai pentadbiran harian. Bencana yang besar akan menimpa sesebuah negeri kiranya dilakukan sebarang percubaan hendak membuat pindaan yang besar ke atas Perlembagaan.

    Oleh yang demikian Perlembagaan yang diletakkan di bawah perlindungan Yang di-Pertuan Agong itu adalah menjadi satu jaminan yang kekal bagi meneruskan pentadbiran yang teguh.

    “Pelampau-pelampau” yang terdiri daripada orang muda ini tidak menghiraukan tentang keteguhan yang Malaysia nikmati sejak merdeka. Mereka seolah-olah tidak memahami apa ertinya keteguhan itu dan pentingnya untuk kemajuan dan pembangunan yang orang Melayu mendapat faedah daripadanya. Mereka menuntut supaya diadakan perubahan tanpa menghiraukan sebarang akibat yang akan timbul. Tidak ada salahnya hendak mengadakan perubahan dengan syarat perubahan itu akan menghasilkan keadaan yang lebih baik kepada kita semua, tetapi jika perubahan itu semata-mata kerana sesuatu muslihat dan untuk kepentingan sesuatu pihak sahaja, maka tidaklah ia mendatangkan faedah kepada bangsa dan negara. Perubahan yang seumpama itu tentu-lah akan merosakkan corak penghidupan kita. Jika “pelampau-pelampau” itu berkeras hendak mengadakan perubahan yang besar itu, maka mestilah mereka sanggup bertanggungjawab di atas bencana yang akan menimpa negara. .

    Saya nasihatkan “pelampau-pelampau” ini supaya jangan menghambat bayang-bayang. Marilah kita semua berpuas hati dengan apa yang kita telah capai sehingga hari ini kerana seluruh dunia memandang tinggi dan memuji di atas apa yang telah kita capai. Marilah kita bersyukurr dengan segala rahmat Tuhan.

  29. Sesape pun boleh baca dan mengkaji al-Quran. Al-Quran bukan untuk orang Islam sahaja tetapi kitab ni di turunkan untuk sekelian umat manusia akhir zaman.

    Orang kafir kalau baca al-Quran tak salah dan tak berdosa. Sbb dah terang2 diaorang tu Kafir….Hukum berdosa, halal, haram, harus, wajib, makruh tu hanya untuk orang Islam aja. Takkan benda simple macam tu korang tak paham2…pelik la aku pada orang yg jatuh hukum pada Nga Kor Ming ni…dia baca ayat Quran pun korang nak pelik? Biar la dia nak baca…

    Masa aku kat US dulu, aku punya lecturer aku seorang rakyat Amerika yang berbangsa Yahudi. Dia mengajar subject perbandingan antara agama di dunia…dalam bilik dia tu macam2 kitab ada…especially al-Quran. al-Quran tu dah sebati dgn jiwa dia. tapi tu la dia belum dapat hidayah Allah.

    So tak kisah la orang tu beragama apa sekalipun dia nak baca Quran. Biar la…kita pulak yg berdosa nanti sebab menghalang orang lain nak dekati Islam…Lagi berdosa kalau kita tak berdakwah kepada dia….

    Untuk ati panass aku cadangkan hang mula baca al-Quran supaya hati hang yang gelap jadi terang, dan hati hang yang panas tu boleh jadi sejuk….kalau terasa diri hang tu dungu cari la tok guru untuk berguru bukannya dok berlagu yang haru biru….

  30. kita xmaroh sapo pun nak baco QURAN.. Tapi Tuan sifu NGA tu baco dengan niat gapo dio???

    berat.. berat demo puak yang kato menegakkey islam nih.. berat puok nie!!!

  31. SIAPA PELAMPAU ITU?
    SIAPA LEBIH DERHAKA PADA RAJA?

    BERANILAH MENDERHAKA PADA RAJA
    – Mahathir

    “..Kita suarakan pendapat kita, jangan takut, jangan takut ! Kenapa kita begitu sekali takut ? Orang melayu ni macam tu lah jelas Hang Tuah. Hang Tuah kata orang melayu tak akan menderhaka kepada raja. Jadi, raja buat apa, bunuh orang pun tak apa, ini lah nasib semua orang melayu. Kalau kita tak berani menderhaka, bila patut, bukan selalu. Buat apa kita patuh ! Jangan, saya dulu patuh baik-baik, tapi sekarang ni tak usahlah patuh sangat ! Sebab dia buat benda tak betuuul ! Itu saja. Jangan takut, jangan takut !..” – Mahathir

    Tiba-tiba melayu UMNO menjadi juara membela Raja di samping menuduh melayu yang bukan UMNO sebagai pelampau. Namun begitu, warga Malaysia baru tentu dapat membaca rahsia sebenar disebalik agenda mereka menuduh melayu yang bukan UMNO sebagai pelampau hanya sebagai talian hayat melayu UMNO untuk memperalatkan istilah Raja bagi menghalalkan isi perut mereka yang buncit dengan rasuah di samping pelbagai kezaliman seantero Malaysia.

    Justeru, betapa warga malaysia yang terpelajar tidak akan melupakan tingkah laku melayu UMNO yang begitu biadab memusnahkan imuniti raja, menghapuskan kekebalan raja dalam sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan pada 1993 dengan meminda perkara 66 perlembagaan persekutuan malaysia, agar raja-raja melayu tidak boleh lagi menggunakan budi-bicara mereka untuk menolak sebarang rang undang-undang yang hendak dijadikan undang-undang negara yang telah diluluskan oleh dewan rakyat.

    Oleh hal yang demikian, maka lahirlah pelbagai rang Undang-undang draconian seperti Undang-undang ISA, OSA, Akta Hasutan, Akta Polis, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan dan yang sewaktu dengannya dipinda dan diperketatkan demi kepentingan talian hayat politik manusia UMNO adanya.

    Kalau begitu, dan memang tidak syak lagi bahawa manusia UMNO telah memusnahkan segala simbol ketuanan Melayu dan kedaulatan Raja melayu menerusi pindaan demi pindaan, terhadap Perlembagaan Persekutuan Malaysia, yang melibatkan Perkara-perkara 38 yang berkaitan dengan kedudukan Majlis Raja-raja.

    Perkara 153 yang berkaitan dengan hak-hak keistimewaan orang Melayu. Perkara 159[5] yang berkaitan dengan perkenan Raja Melayu tidak bernilai lagi. Demikian juga dengan Perkara 160 mengenai kedaulatan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan Persekutuan Malaysia, dan yang terakhir adalah Perkara 181 yang berkaitan dengan kedaulatan Raja melayu telah dihapuskan oleh siapa? Tidak lain dan tidak bukan, sah melayu UMNO!

    Betapa kini dan sekarang, begitu ramai melayu UMNO yang bising dan menuduh pimpinan yang bukan UMNO kononnya pelampau dan derhaka kepada Raja. Lantas melayu UMNO yang di dokong sepenuhnya oleh seluruh media pencacai, pembodek, pembohong dan biawak negara, rancak mendabik diri mereka sebagai melayu UMNO yang paling taat kepada Raja. Namun, benarkah begitu? Baiklah, mari kita tinjau tingkah laku melayu UMNO terhadap Raja suatu ketika dahulu sebagai berikut :-

    TATA LAKU MELAYU UMNO TERHADAP SULTAN KELANTAN:

    UMNO sekitar 90-an pernah menabalkan Tengku Ibrahim (sepupu kepada Tuanku Sultan Kelantan) sebagai Sultan Kelantan yang baru kununnya. Namun, berakhir dengan kehilangan wang PPRT yang sehingga kini menjadi misteri. Mana nak letak muka ?

    Melayu UMNO pernah mengaibkan Tuanku Sultan Kelantan dengan menyiarkan berita bergambar di akhbar utama negara yang dikatakan sebagai telah melarikan kereta Lamborghini Diablo dari simpanan kastam tanpa membayar cukai.

    TATA LAKU MELAYU UMNO TERHADAP RAJA NEGERI SEMBILAN:

    Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan sebelum perlantikan baginda menjadi Yang Di-Pertuan Agong pernah dimalukan oleh melayu UMNO melalui penyebaran berita bergambar bahawa baginda menyimpan arak di istana baginda.

    TATA LAKU MELAYU UMNO TERHADAP SULTAN SELANGOR:

    Melayu UMNO telah melukakan hati Almarhum Sultan Selangor iaitu Sultan Sallahuddin Abdul Aziz dengan “kisah” puteri Tuanku (Ku Yah).

    TATA LAKU MELAYU UMNO TERHADAP SULTAN PAHANG:

    Melayu UMNO telah mengaibkan Sultan Pahang dengan mewar-warkan ke seluruh negara yang berkaitan dengan kapalterbang milik baginda. Baginda telah digambarkan oleh melayu UMNO sebagai seorang Sultan yang mempunyai harta yang banyak dengan kemewahan yang melampau dan membazir.

    TATA LAKU MELAYU UMNO TERHADAP SULTAN JOHOR:

    Melayu UMNO telah mendesak dengan tekanan yang kuat agar ‘Pasukan Timbalan Setia Negeri’ Johor, iaitu pasukan askar peribadi Tuanku dibubarkan. Apa yang berlaku? tidak lain dan tidak bukan adalah bubar.

    TATA LAKU MELAYU UMNO TERHADAP SULTAN TERENGGANU:

    Almarhum Tuanku Sultan Mahmud al-Muktafi Billah Syah, telah diugut oleh melayu UMNO untuk diturunkan tahta dengan Tengku Ali sebagai pengganti baginda.

    Demikianlah antara penderhakaan dan pengkhianatan melayu UMNO kepada Sultan, Raja Melayu, ianya bermula lantaran beberapa akta yang tidak diperkenankan oleh yang Di-Pertuan Agong, yang mana pada suatu ketika dahulu, Agong mempunyai kuasa untuk menolak akta yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

    Justeru, melayu UMNO yang bertuankan Mahathir telah memaksa semua Sultan dan Raja untuk menandatangani suatu ‘Aku Janji’ yang menyatakan bahawa setiap akta yang telah diluluskan oleh Dewan Negara akan tetap digazet dan dikuat-kuasakan sebagai undang-undang walaupun tidak ditandatangani oleh Agong Dan Sultan. Apa yang berlaku adalah, seluruh negeri yang diperintah oleh melayu UMNO telah menandatangani Aku Janji tersebut. Justeru, hanya Kelantan sahaja yang dipimpin oleh PAS yang menolak dan tidak menandatangani Aku Janji tersebut.

    Jadi, kalau begitu, siapakah antara melayu UMNO dengan melayu bukan UMNO yang lebih dahsyat tingkah lakunya terhadap Raja? Apakah perlakuan melucutkan kuasa Raja itu bukan tata laku yang biadab, derhaka lagi khianat?

    Sebenarnya, melayu UMNO kini sedang tersepit antara rakus kuasa dengan muflis iman dan moral. Justeru, Raja dijadikan kuda tunggangan bagi memenuhi rakus mereka dalam usaha merompak khazanah negara sebagai titik peluh rakyat bagi membeli maruah melayu yang tergamak menjual maruahnya untuk menjadi kambing hitam lantaran kedua-duanya hina.

    Sesungguhnya, sejarah adalah peristiwa yang sentiasa dirakam oleh waktu. Waktu tidak pernah mungkir dari merakam segala ungkapan lidah biawak melayu UMNO yang sentiasa memungkiri janji mereka kepada rakyat dengan pelbagai pembohongan dan penipuan sebagai helah bela diri yang terkutuk. Justeru, lambat laun baka Malaysia Baru akan sedar betapa kebangsatan UMNO laksana pokok kayu reput yang hanya menanti masa untuk tumbang.

    UMNO SARJANA AGUNG DALAM BERBOHONG
    REMPUH UMNO SAMPAI JATUH
    UMNO PEMUSNAH KEKEBALAN RAJA
    – Naspazi

  32. NASIB BAIK TUN MAHATHIR DAH KURANGKAN SEDIKIT KEKEBALAN RAJA EKORAN DARI KEMATIAN ADIK PREBET ADAM KALAU TIDAK NGA ,NGEH,NIZAR DAN SIVAKUMAR AKAN LARI LINTANG PUKANG

  33. saya sokong pas

  34. saya sokong tuan guru nga ko meng

  35. jebat menderhaka kerana membela TUAH teraniaya
    tapi nizar menderhaka kerana exco CINA ilang kuasa
    untung UMNO menyedari segala angkara
    kuasa ALLAH UMNO kembali diberi kuasa
    BerSYUKUR kami atas Rahmat YANG ESA
    Segala yang berlaku ada hikmahNYA..
    amin.

  36. Terima KAsih atas info naspazi.. Banyak dari info yang dipaparkan oleh naspazi tentang tindakan MELAYU UMNO. Terima Kasih kepada MELAYU UMNO kerana tindakan berani bertindak ke atas institusi raja yang telah menyalahgunakan duit rakyat untuk berpoya2.. Arak, perempuan, lamborghini, askar dan lain2 keistimewaan yang telah disalahgunakan oleh pihak istana..

    Jika dikaji secara teliti.. apa yang dilakukan oleh MELAYU UMNO seperti yang ditulis oleh naspazi banyak kebaikannya. Demi Bangsa, Agama Dan Negara.. Dulu,Kini Dan Selamanya..

    SYABAS MELAYU UMNO!!!!!!

  37. berpantun je la jebat, memaki je lah ko ati panas… x guna pon..habis masa ,tambah dosa…
    korang islam.. bca quran… dok hafal tk guna dalam bersolat..tp penah ke ad hati nak kaji makna2 surah2 dlm quran tu?slap2 al-fatihah pn tak tau ape maksudnye…

    kurng2 cina yg makan babi ni pon dikajinye maksud2 surah 2 dan potongan ayat al-quran tu..ingat sngkan ke nak kluarkan fakta dlm al-quran nih…?..

    skurng2 dan sepatutnye korang sbagai muslim mendoakan agar dalm mereka mengkaji diberikan hidayah Allah S.W.T tuk mereka terbuka menerima islam dlm hidup mereka…
    bukanlah sekadar mencaci dan berpantun… adalah menjadi kewajipan umat-Nya utk menrima dan membimbing seseorang utk dekat kpd islam.

    yang buruk kita hidar..jauhi.. yang baik kita terima… x salah dan x rugi… kita dah tau cina makan babi, salah dlm islam.. tak payah la ikut… dia org pi tafsir ql-quran tu.dibacanya tafsir.. salah ke..kenapa kita nak halang… seolah2 nak dihalang org kafir, utk mendekati islam…memahami islam…

    kalau itulah yang anda lakukan.. dgn tdk menrima org bukan islam membaca dan meneliti terjmahan al-quran.. anda melakukan kesilapan yang besar..

    ketahuilah bahawa ahli saintis2 dunia,convert agama mereka kpd islam setelah membaca al-quran terlebih dahulu…dan meneliti fakta2 tersebut.. smasa mereka bukan beragam islam..

    .. tepuk dada tanya iman… guna akal pilih kebenaran… bukan taksub pd kepimpinan..
    ..bukan maki jadi mainan…yg benar kita pertahankan… tanpa memilih bendera berkibaran…

  38. Salam Kawan-kawan,

    Jgn duk layan Jebat dgn Ati Panas tu, korang yg sakit ati.
    Anggapla meka ni infiniti.
    Cakap apa pun x guna.
    Aku cadangkan ban aje diaorg ni.

    Kalau org baca Quran dgn maksud yg betul pun meka kecoh, tak tau apa lg yg kita boleh kata.

    Korang nanti dah jumpa Munkar, Nakir baru tau.
    UMNO xbawak pergi syurga kawan oii…

    Tgk PM korang pun dah tau. Bini bawak ke hulu hilir xpakai tudung, apatah lagi nak tudungkan rakyat.

    Kim salam kat dia Nanti korang mati, aku hantar special request kat YB Nga B Abdullah bacakan talkin utk ati panas & Jebat.

    Apa mcm kawan@ setuju x?

  39. Lahanat punya ati panas…
    mangkuk ayun setan generasi tahap gaban betul….

    ati panas bodo
    ati panas bodo
    ati panas bodo
    ati panas bodo
    ati panas bodo
    ati panas bodo
    ati panas bodo
    ati panas bodo

  40. Terima kasih atas maklum balas positif sdr ^jeBaT^ terhadap info saya (naspazi). Dan berikut paradigma original saya (naspazi) terhadap Persekutuan Malaysia :

    Saya (naspazi) mulakan paradigma ringkas ini dengan membentangkan Teks Pidato Pengisytiharan Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, agar lebih nyata intipati maksud paradigma ringkas ini kepada pembaca.

    Namun begitu, bukan bermakna saya berminat untuk membincangkan konsep Persekutuan Tanah Melayu secara panjang lebar, kerana bukan soal atau konsep Persekutuan Tanah Melayu yang mendorong saya untuk melancarkan paradigma ringkas ini, bahkan konsep Persekutuan Malaysia.

    Hanya apa yang jelas ialah, Sabah dan Sarawak tidak berbangkit sama sekali, tidak tertulis sama sekali dalam senarai negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu yang dimasyhurkan kemerdekaannya pada 31 Ogos 1957 oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

    TEKS PENGISYTIHARAN KEMERDEKAAN TANAH MELAYU

    Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Mengasihani, segala puji bagi Allah yang Maha Berkuasa dan selawat dan salam ke atas sekalian Rasul-Nya.

    Bahawasanya kerana telah tibalah masanya bagi umat Persekutuan Tanah Melayu ini mencapai taraf suatu bangsa yang merdeka lagi berdaulat sama setimpal kedudukannya dengan segala bangsa seluruh dunia.

    Dan bahawasanya kerana dengan perjanjian yang disebut namanya Perjanjian Tanah Melayu tahun 1957 yang diperbuat antara Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen dengan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu, maka, telah dipersetujui bahawa Negeri-negeri Melayu, iaitu Johor, Pahang, Negeri Sembilan, Selangor, Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu, dan Perak serta negeri yang dahulunya dinamakan Negeri Selat, iaitu Melaka dan Pulau Pinang, mulai 31 hari bulan Ogos tahun 1957, hendaklah menjadi sebuah Persekutuan baharu bagi negeri-negeri yang bernama Persekutuan Tanah Melayu.

    Dan bahawasanya kerana telah bersetuju pula antara kedua-dua pihak dalam perjanjian tersebut, iaitu Melaka dan Pulau Pinang hendaklah daripada tarikh tersebut itu tamat daripada menjadi sebahagian daripada jajahan takluk Baginda Queen, dan Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen tidak lagi berhak menjalankan apa-apa kedaulatan baginda ke atas kedua-dua buah negeri yang tersebut itu.

    Dan bahawasanya kerana telah bersetuju pula antara kedua-dua pihak yang tersebut, iaitu Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu tahun 1948, dan segala peranjian yang lain yang ada sekarang antara Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen dengan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja ataupun salah seorang daripada baginda itu sebelum tarikh yang tersebut hendaklah dibatalkan mulai daripada tarikh itu, dan semua kuat kuasa dan hak Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen ataupun Parlimen Negeri United Kingdom dalam Negeri-Negeri Selat ataupun Persekutuan Tanah Melayu seluruhannya adalah tamat dengan sendirinya.

    Dan bahawasanya kerana Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen, Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu, Parlimen Negeri United Kingdom dan Majlis-Majlis Undangan Persekutuan dan Negeri-Negeri Melayu telah meluluskannya, Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu tahun 1957 itu berjalan kuat kuasanya.

    Dan bahawasanya kerana suatu perlembagaan bagi kerajaan Persekutuan Tanah Melayu telah ditentukan menjadi suatu kanun yang muktamad baginya.

    Dan bahawasanya kerana Perlembagaan Persekutuan yang tersebut itu, maka, ada disediakan syarat untuk menjaga keselamatan hak-hak dan keutamaan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja serta hak-hak asasi dan kebebasan sekalian rakyat dan untuk memajukan Persekutuan Tanah Melayu dengan aman dan damai serta teratur sebagai sebuah kerajaan yang mempunyai Raja yang Berperlembagaan yang berdasarkan demokrasi cara Parlimen.
    Dan bahawasanya kerana Perlembagaan Persekutuan yang diadakan oleh Majlis Undangan Persekutuan yang tersebut itu telah diluluskan oleh suatu undang-undang yang diadakah oleh Majlis Undangan Persekutuan serta dengan undang-undang yang diadakan oleh negeri-negeri Melayu dan dengan ketetapan-ketetapan dalam Majlis Undangan Negeri Melaka dan Pulau Pinang, dengan demikian Perlembagaan itu telah berjalan kuat kuasanya pada 31 hari bulan Ogos tahun 1957.

    Maka, dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, saya Tunku Abdul Rahman Putra ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah, Perdana Menteri bagi Persekutuan Tanah Melayu, dengan persetujuan dan perkenan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja negeri-Negeri Melayu dengan ini memasyhurkan dan mengisytiharkan bagi pihak umat Persekutuan Tanah Melayu bahawa mulai Tiga Puluh Satu hari bulan Ogos Tahun Seribu Sembilan Ratus Lima Puluh Tujuh, maka Persekutuan Tanah Melayu yang mengandungi:

    NEGERI JOHOR, PAHANG, NEGERI SEMBILAN, SELANGOR, KEDAH, PERLIS, KELANTAN, TERENGGANU, PERAK, MELAKA DAN PULAU PINANG..

    Dengan limpah rahmat Allah subhanahu wa ta’ala akan kekal menjadi sebuah negara yang merdeka dan berdaulat serta berdasarkan kebebasan dan keadilan dan sentiasa menjaga dan mengutamakan kesejahteraan dan kesentosaan rakyatnya dan mengekalkan keamanan antara segala bangsa.

    31 OGOS 1957
    KUALA LUMPUR

    Seterusnya saya bentangkan pula dokuman terpenting Perjanjian 20 Perkara yang mendasari atau menjadi asas kepada penubuhan Persekutuan Malaysia yang asal atau ariginal:

    PERJANJIAN 20 PERKARA SYARAT PENUBUHAN MALAYSIA

    1. AGAMA:

    Walaupun tidak ada bantahan kepada ketetapan bahawa Islam adalah Agama Rasmi Malaysia, namun di Borneo Utara tidak ada Agama Rasmi Negeri, dan peruntukan berkaitan dengan Islam di dalam Perlembagaan Malaysia sekarang ini tidak berkuatkuasa terhadap Borneo Utara.

    2. BAHASA:

    (a) Bahasa Melayu adalah merupakan bahasa kebangsaan
    Persekutuan;

    (b) Inggeris hendaklah terus digunakan, bagi tempoh 10 tahun selepas hari Malaysia.

    (c) Inggeris hendaklah menjadi bahasa rasmi Borneo Utara, bagi semua maksud Negeri atau Persekutuan, tanpa ada penghadan waktu.

    3. PERLEMBAGAAN:

    Perlembagaan Persekutuan Malaya sekarang diterima sebagai asas kepada Perlembagaan Malaysia, bagaimanapun Perlembagaan Malaysia itu haruslah merupakan satu dokumen yang baru sepenuhnya didraf dan dipersetujui dengan adanya persatuan bebas negeri-negeri dan bukannya satu siri pindaan kepada Perlembagaan yang telah didraf dan dipersetujui oleh negeri-negeri berasingan dalam keadaan yang berbeza sama-sekali. Satu Perlembagaan baru bagi Borneo Utara, sudah tentu penting.

    4. KETUA PERSEKUTUAN:

    Ketua Negeri di Borneo Utara tidak seharusnya tertakluk kepada pemilihan sebagai ketua Persekutuan.

    5. NAMA PERSEKUTUAN:

    “Malaysia” dan bukannya “Melayu Raya”.

    6. IMIGRESEN:

    Kuasa Imigresen ke dalam mana-mana bahagian Malaysia dari luar haruslah terletak pada tangan Kerajaan Pusat, tetapi kemasukan ke Borneo Utara hendaklah juga mendapatkan kelulusan kerajaan Negara.

    Kerajaan Persekutuan tidak boleh memberi kuasa kepada kemasukan seorang ke Borneo Utara bagi maksud Kerajaan Negara kecuali atas dasar keselamatan yang ketat.

    Borneo Utara haruslah mempunyai kuasa yang bebas terhadap pergerakan seseorang, selain daripada mereka yang bekerja dalam perkhidmatan Kerajaan Persekutuan, dari bahagian lain di Malaysia yang memasuki dalam Borneo Utara.

    7. HAK PEMISAHAN:

    Tidak wujud sebarang hak untuk berpisah dari Persekutuan.

    8. BORNEONISASI:

    Pemborneosisasian perkhidmatan awam hendaklah dilaksanakan seberapa yang boleh.

    9. PEGAWAI BRITISH:

    Setiap usaha hendaklah dibuat bagi menggalakkan para pegawai British supaya kekal di dalam perkhidmatan awam sehingga tempat mereka boleh diambil alih oleh penduduk Borneo Utara yang sesuai dan layak.

    10. KEWARGANEGARAAN:

    Syor di perenggan 148 (k) Laporan Suruhanjaya Cob bold hendaklah meleputi hak kewarganegaraan penduduk Persekutuan Borneo Utara tertakluk kepada pindaan berikut:

    (a) perenggan (i) tidak seharusnya mengandungi syarat mengenai permastautin lima tahun;

    (b) untuk dikaitkan dengan undang-undang kami, perenggan (ii)

    (a) hendaklah berbunyi “tujuh daripada sepuluh tahun”, dan bukannya “lapan daripada dua belas tahun”;

    (c) perenggan (iii) Kewarganegaraan ibu bapa tidak seharusnya mengandungi sebarang penghadan- seseorang yang lahir di Borneo Utara selepas Malaysia hendaklah menjadi wrganegara Persekutuan.

    11. TARIF DAN KEWANGAN:

    Borneo Utara hendaklah mempunyai kuasa mengawal kewangan, tabung pembangunan dan tarifnya sendiri.

    12. KEDUDUKAN KHAS KAUM ASLI:

    Pada prinsipnya, kaum-kaum asli Borneo Utara hendahlah menikmati hak khusus setanding dengan apa yang dinikmati oleh masyarakat Melayu di Malaya, tetapi formula yang diamalkan di Malaya berhubung dengan perkara itu sekarang ini tidak semestinya diamalkan di Borneo Utara.

    13. KERAJAAN NEGERI:

    (a) Ketua Menteri hendaklah dipilih oleh para anggota tidak rasmi majlis perundangan;

    (b) Harus wujud satu sistem Kementerian di Borneo Utara.

    14. TEMPOH PERALIHAN:

    Tempohnya ialah tujuh tahun dan dalam tempoh itu kuasa perundingan hendaklah terletak kepada Negeri Borneo Utara mengikut Perlembagaan dan bukan setakat yang diamanahkan kepada kerajaan Negeri oleh Kerajaan Persekutuan.

    15. PENDIDIKAN:

    Sistem Pendidikan Borneo Utara yang sedia wujud hendaklah dikekalkan dan atas sebab ia haruslah terletak di bawah kuasa Negeri.

    16. PERLINDUNGAN PERLEMBAGAAN:

    Tidak ada pindaan, pengubahasuaian atau penarikan semula yang harus dibuat terhadap mana-mana perlindungan khusus yang diberikan kepada Borneo Utara oleh Kerajaan Negeri Borneo Utara.

    17. PERWAKILAN DALAM PARLIMEN PEREKUTUAN:

    Ini harus mengambil kira bukan sahaja jumlah penduduk Borneo Utara tetapi juga keluasan serta potensinya serta dalam apa hal sekalipun tidak seharusnya kurang daripada perwakilan Singapura.

    18. GELARAN KETUA NEGERI: Yang di-Pertua Negara.

    19. NAMA NEGERI: SABAH.

    20. TANAH, HUTAN, KERAJAAN TEMPATAN DAN LAIN-LAIN:

    Peruntukan di dalam Perlembagaan Persekutuan berkaitan dengan kuasa Majlis Tanah Negara tidak seharusnya tertakluk kepada Borneo Utara. Begitu juga Majlis Negara bagi Kerajaan Tempatan tidak berkuatkuasa di Borneo Utara.

    9 JULAI 1963
    LONDON

    Selanjutnya, kita melangkah kepada konsep bermasyarakat dalam tata bernegara yang berpandukan kepada sebuah persekutuan, tegasnya Persekutuan Malaysia yang menjadi intipati kepada paradigma ringkas ini yang sewajarnya dihayati bersama secara adil dan saksama dalam konteks orientasi pimpinan, apa yang dinamakan sebagai Pimpinan Pusat Persekutuan Malaysia dengan Pimpinan Negeri Sabah dan Sarawak, yang telah bersetuju untuk bergabung dalam usaha menubuhkan Persekutuan Malaysia menjadi salah sebuah atau antara negara baru di dunia yang telah dimasyhurkan kewujudan rasminya pada 16 September 1963.

    Betapa pada mulanya, Persekutuan Malaysia ditubuhkan hanya atas nama empat buah negara sahaja iaitu, Malaya (Tanah Melayu), Sabah (North Borneo), Sarawak dan Singapura. Namun atas sebab-sebab tertentu pada pertimbangan dan rasional Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, ketika beliau di London pada tahun 1965.

    Ketika itu Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj bercuti selama 53 hari bagi mendapatkan rawatan di London telah mengeluarkan Singapura dari gabungan Persekutuan Malaysia. Justeru, selepas Singapura dikeluarkan dari Persekutuan Malaysia, sah Persekutuan Malaysia hanya tinggal tiga buah Negara sahaja lagi sebenarnya iaitu, Malaya, Sabah dan Sarawak.

    Justeru adalah jelas, bahawa Persekutuan Malaysia dibentuk bukan atas nama tiga belas buah negeri. Mengapa kini Persekutuan Malaysia tiba-tiba menjadi 13 buah negeri? Sebab itu saya katakan, bahawa status atau standard Sabah dan Sarawak dalam gabungan Persekutuan Malaysia telah diturunkan kepada standard negeri sedangkan Malaya tidak.

    Sewajarnya, apabila tiga buah negara ini bergabung atas nama Persekutuan Malaysia, dan status Sabah dan Sarawak diturunkan kepada standard negeri, sepatutnya Malaya atau Tanah Melayu juga harus diturunkan statusnya kepada negeri, atas nama negeri Malaya atau negeri Tanah Melayu. Sebab, Persekutuan Malaysia bukan dibentuk atas nama 13 buah negeri.

    Mengapa saya mengatakan, bahawa Sabah dan Sarawak tidak sewajarnya dijatuhkan standardnya kepada sebuah negeri laksana pecahan negeri-negeri yang membentuk Malaya atau Tanah Melayu? Pada paradigma saya, kedudukan Sabah dan Sarawak adalah setaraf dengan Malaya atau Tanah Melayu dalam konteks dan konsep penubuhan Persekutuan Malaysia. Bahkan, betapa konsep Persekutuan Malaysia tidak jauh bezanya dengan konsep Persekutuan Great Britain.

    Penubuhan Persekutuan Great Britain menggabungkan beberapa buah negara yang saling berasingan dan berjauhan, antaranya seperti Australia, Canada, England dan New Zealand yang menjadikan wilayah Persekutuan Great Britain merupakan yang terbesar sekali di muka bumi ketika ini.

    Sesungguhnya Persekutuan Great Britain dari sudut antarabangsa, hubungan negara-negara ini disahkan sebagai Confederation [Persekutuan] dan Ratu Elizabeth II sebagai ketua negara. Walau bagaimanapun, tugas Ratu Elizabeth II di Australia, Canada dan New Zealand berbeza dengan tugasnya di England.

    Tugas Ratu Elizabeth II di Australia, Canada dan New Zealand diwakili oleh seorang Gubernur Jenderal. Maksudnya, seorang Gubernur Jenderal bagi Australia, seorang Gubernur Jenderal bagi Canada dan seorang Gubernur Jenderal bagi New Zealand yang menjalankan tugas Ratu Elizabeth II di ketiga-tiga negara tersebut. Dengan kata lain, fungsi Gubernur Jenderal bagi Australia, Canada dan New Zealand ada persamaan dengan tugas dan fungsi Yang di-Pertua Negari bagi Sabah dan Sarawak.

    Kembali kepada Persekutuan Malaysia. Penubuhan Persekutuan Malaysia sebenarnya diterima dengan tanggapan yang kurang selesa oleh pimpinan tempatan Sabah dan Sarawak.

    Namun, memandangkan bahawa pembentukan Persekutuan Malaysia lebih kepada kehendak bersungguh-sungguh Great Britain atas pertimbangan politik rantau Asia Tenggara yang sedang mengalami krisis pertembungan ideologi antara Capitalist dengan Communist, maka Sabah dan Sarawak akhirnya bersetuju bergabung dengan Malaya atau Tanah Melayu bagi menjayakan penubuhan Persekutuan Malaysia.

    Persoalannya adalah, ada atau tidak kelainan atau tiada kesamaan Persekutuan Malaysia dengan Persekutuan Great Britain? Justeru, jika mengambil kira struktur dan polisi pentadbiran Persekutuan Great Britain, saya menanggapinya sebagai wujud persamaan dan kelainan struktur puncak bernegara antara Persekutuan Malaysia dengan Persekutuan Great Britain.

    Mari kita tinjau persamaan dan kelainan sistem pemerintahan puncak bernegara Persekutuan Malaysia dengan sistem pemerintahan puncak bernegara Persekutuan Great Britain. Sebagai contoh ketua negara, Ketua Negara bagi Persekutuan Great Britain ialah Ratu Elizabeth II.

    Sementara Ketua Negara bagi Persekutuan Malaysia ialah, Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong. Demikian juga dengan Gubernur Jenderal bagi Australia, Canada dan New Zealand ada persamaan dengan Yang di-Pertua Negari bagi Sabah dan Sarawak.

    Namun begitu, apabila menyentuh dan sampai kepada soal struktur kementerian dan fungsinya, termasuklah dalam soal hal ehwal hubungan antarabangsa, antara Sabah dan Sarawak dengan Australia dan Canada dalam konteks bernegara persekutuan, antara Persekutuan Great Britain dengan Persekutuan Malaysia sungguh jauh berbeza.

    Dalam hal ini, contoh yang paling mudah dan ketara ialah dalam system ketua pemerintahan. Adalah jelas bahawa, Ketua Pemerintahan bagi Australia, Canada dan England dalam konteks dan semangat Persekutuan Great Britain, masing-masing digelar Perdana Menteri.

    Sedangkan ketua pemerintahan bagi Sabah dan Sarawak dalam konteks system persekutuan yang serupa, tegasnya dalam konteks system dan semangat Persekutuan Malaysia hanya bergelar Ketua Menteri dan bukannya Perdana Menteri.

    Sebab itu saya kata, antara Persekutuan Great Britain dengan Persekutuan Malaysia, sekali pun ada sedikit persamaan, namun perbezaan yang wujud amat ketara, walau pun kedua-dua negara ini mendakwa sebagai Negara Bersekutu.

    Saya (naspazi) tutup paradigma ringkas ini dengan ungkapan, yang mana satu kaedah bermasyarakat dan bernegara antara Persekutuan Great Britain dengan Persekutuan Malaysia yang lebih menepati kehendak persekutuan tulen?

    REMPUH UMNO SAMPAI JATUH
    UMNO SARJANA AGUNG DALAM BERBOHONG
    – Naspazi

  41. Malaikat pun tak tanya kita org PAS ke UMNO kat alam BarZAKH nanti kawan..

    Tak gitu??

    Mengkaji ke Tuan Guru NGA tuh?? Kalu takat nak baca atas pentas.. nak suruh org undi calon PAS?? Tak de makne nya…

  42. erm.. begitu pjg lebar..
    persoalannya sekarang.. kemana kita nak bawa MALAYSIA pada hari ini?? Dengan rasa ketidak puasan ati?? emosi?? atau perpaduan antara kita yg masih boleh di wujudkan di situasi krisis politik yg makin meruncing bersama tuntutan terhadap hak sama rata yg di ingini oleh kaum lain yg mula berani bersama tekanan global yg sama2 berperanan untuk melihat MALAYSIA yg terbina hari ini runtuh, jatuh, hancurluluh bila cerdik pandai yg telah dibangunkan kelmarin dan semalam mengambil pendekatan seperti hari ini??? mana pergi jatidiri dan intelektual orang MELAYU seperti tuan2?? Kerajaan Islam di zaman amirul mukminin pun jatuh kerana apa??sama2 kita fikirkan…

    Kita perlu mengetahui sejarah untuk menjadi pedoman dan tauladan. Itu kayu ukur bagi kita membentuk generasi dan ketamadunan BANGSA di masa akan datang.. anak cucu kita. Mereka seperti yg saudara nasparazi sebutkan, bagi saya, mereka sekurang2nya telah berjaya melakukan sesuatu bersesuaian dengan situasi politik dizaman mereka untuk kita pada hari ini. Tapi,, tapi.. apa langkah terbaik bagi kita pada hari ini, yang PERLU SAMA2 kita lakukan selain dari beremosi dlm menegakkan prinsip politik demi generasi BANGSA kita hidup lebih baik dari hari ini??? Sama2 kita fikirkan juga….

    Kita telah mendapat hak sebagai waris dari yang mewarisi.. dan kita juga telah mempunyai waris untuk kita warisi…

    saLam..

  43. hebat engko jeBaT.. ni jeBaT moden, 12 tahun bertapa di England..!!
    “awat tak mampus jer kat sana”, sergah ‘tuah’..
    hebat.. hebat.. hebat engko jeBaT.. engko datang nak bela tuah(baca UMNOharamjadah) yer..
    apa kejadah punya kawan, dekat-dekat nak mampus, ‘tuah’, rakyat kerjakan baru nak datang bantu..
    balik-balik guna raja sebagai modal untuk ‘jual’ rakyat..
    “hhheeeyyyy..!..!..! hang, jeBaT, awat la hang ni mangkaq sangat, isu raja ni dah tak jalan dahh” marah ‘tuah’..
    “sia-sia raja antaq pi England 12 tahun, ntah apa yang tuan hamba buat kat sana, hamba pun tak tahu.. ntah-ntah pi tengok mek saleh tebungkin” leter ‘tuah’..
    “ingatkan 12 tahun kat England, minda semakin terbuka, bawak balik idea-idea baru, TAPI rupa-rupanya makin berkarat, sama karat dengan keris tuan hamba” perli ‘tuah’

    “kahkahkihkih.. kahkahkahkihkihkih” ketawa sekelian yang melihat sandiwarabodohpurba bertajuk RAJA..

    aku 38 tahun bertapa kat kampung aku jer..

  44. patut la cam orang kampung je chothai.. bawak2 la kluaQ p tengok kampung org.. nanti hang ketawa pun tak bunyi lagu ni dah “kahkahkihkih.. kahkahkahkihkihkih” .. Hijrah tu tuntutan agama.. Sunnah Rasulullah.. Ni mesti pak hang orang PAS.. Tak upaya nak hantaQ hang pi bLajaQ.. Kan dah ketegaQ. Sian. Duk kampung jadi ulaQ ayaQ.

  45. aku rasa ok dia nak baca quran apa salahnya. ..orang yg dilahirkan dalam islam nak baca quran pun tak pandai apa cerita??

  46. orang macam chothai ni la yang menjatuhkan imej PAS dan Nik Aziz.. Berpolitik ikut2. Ada ULAR, ada V.SIVAKUMAR, ada NGA, ada MAKANAN FAVOURITE NGA pastu ada CHOTAI.. yang mana dulu.. baik CHOTAI dulu..

    NGA pun mesti setuju.. V.SIVAKUMAR mesti lagi setuju sbb V.CHOTAIRAJU dah selamatkan dia.

    ::apa agaknya nama kampung V.CHOTAIRAJU ni duduk btapa?? ish.. ishh

  47. Kat Universiti di USA, Lagi tak hairan… orang yahudi taksir ayat al-quran. Orang Islam Melopong dengarnya….

    al maklum lah… asyik duduk bawah tempurung aje.. Mengaji malas..

  48. Ayat Quran yang keluar dari mulut Nga Kor Meng itu berbillion kali lebih mulia disisi Allah SWT daripada maki hamun yang keluar dari mulut Ati Panass dan Jebat. Terkeluar ayat Quran dari mulut Nga Kor Meng adalah hidayah daripada Allah SWT tetapi terkeluar maki hamun dari mulut Ati Panass dan Jebat adalah dari hasutan Iblis dan Syaitan laknatullah…itu bezanya.

  49. Sesiapa yang melayani Ati Panass dan Jebat itu termasuk gologan yang dihasut Iblis dan Syaitan.
    Bertaubatlah…..

  50. Kita patut berbangga kerana bangsa asing menggunakan Kalam Allah sebagai rujukan mereka..
    Bagaimana mereka mahu mendekati Islam kalau mereka diherdik tatkala mereka sedang merujuk kitab Suci Islam itu?
    Fikir2kan lah..Rabbi Yassir Wala Tuassir..

  51. salam,
    bukan… apa tuee Ati panass….
    kepanasan tak tentuhala… macam cacing terkena matahari…. tak pun terkena cahaya sportlight….

  52. bodohnye lah manusia….

  53. Biar le dia baca petikan pun tak pe….. lama-lama lembut hati dia untuk mendalami islam….. masalahnya banyak yg kutuk dia… cuba le bimbing dia… moga2 dapat hidayah….

  54. NGA menyampaikan ayat2 ALLAH.
    Nga berpesan2 dgn ayat2 ALLAH
    INGAT JGN. SAMPAI KITA MENOLAK AYAT2 ITU SESUAI DGN UCAPAN HARIAN KITA
    innasallati wanusuki wamahyaya wamamati
    lillahirabbila’lamin.

    Permegian Ulama Imam Hambali kerahmatullah menyaksikan ramai di kalangan manusia memeluk islam melebihi ratusan ribu.Di hArap dgn permegian TGNA dan Nizar kelak begitu hendaknya….
    insyaallah..wallahualam

  55. takbir nga kor ming…insyaallah anada akan dapat hidayah untuk peluk islam..kepada orang islam di malaysia baik PR or UMNO support la diorang peluk islam…

  56. erm….byk betul respon….apa2 pun kembalilah kepada kitab suci al-Quran dan Sunnah secara menyeluruh…..jgn berpecah-belah lagi sbb berbeza pendapat dan ideologi politik…musuh sebenar kita sedang menanti untuk membunuh kita semua….takbir, Allahuakbar…

  57. dunia dah terbalik…

    Yang bukan Islam cuba memahami isi kandungan al Quran. Yang nama macam orang Islam pula dok belajar hukum marchievelli.

    Hairan, sendiri tak mahu, dok marah orang bukan Islam dekati Quran pula.

    Yang kafir nak dekati Islam, yang Islam nak jadi kafir pulak.

  58. atipanas ni betul2 banggang lagi brengsek!.kalau tak tau nak komen jgn komen.Jadilah org yg berilmu sikit.

  59. Tanya ati pnas dia tahu baca Quran tak?Kalau jenis melayu baka macam ati panas ni usahkan baca quran tak reti, huruf Alif ba ta pun tak kenal..kah kah kah..

  60. Jangan lah dilayan kedua mereka diatas . Nampak tulisan dia hang skip je jadi hang pun tak panas hati. Kita dah tau pengetahuan dan pendirian dia macam tu cakap apa pun tak guna hang tulis lah berjela2 tak ada masuk dalam kepala dia. Kok masuk telinga kiri keluar telinga kanan kira sudah baik tetapi tak masuk langsung sebab kepala hotak dia dah di program, balik2 ayat dia same je yang keluar. minsdet dia dah macam tu.

    Aku ni bukan penyokong BN bukan juga penyokong PR tetapi penyokong kebenaran. Yang baik tetap baik tak kira sape yang bercakap. dan yang salah tetap salah walau pun dari setinggi pangkat pun yang berucap. Kita jangan taksub dgn sape2. Ingat AlQuran diturunkan untuk umat manusia semua bangsa. Malu lah nak panggil orang bukan islam itu kafir kerana kekadang orang yang mengaku islam lebih teruk perangai dari orang bukan islam. Itu kenyataan, Sape yang ramai dalam kelab dangdut meneguk air setan, sape yang banyak terlibat kes rasuah , sumbang mahram, Mat rempit , penghuni pusat serenti, sebaliknya sape yang ramai jadi akauntan, engineer, paling sedih bilangan doktor di hospital. Nak harap doktor melayu berapa kerat lebih2 lagi doktor pakar.

    Oleh itu insaf lah tentang masalah kita sebenar jangan bertekak yang tidak membena langsung.
    Ketuanan melayu tidak boleh dipertahan dengan retorik atau semangat perkauman yang tebal, ia hanya boleh dicapai dan dipertahan dengan cara kita kena setaraf dengan mereka dari segi segala2nya. Untuk mencapainya adalah melalui penekanan kepada pelajaran anak2. Melalui pelajaran sahaja boleh menaikan melayu sebagaimana dilakukan oleh Tun . Abd Razak hasil nya kita lihat sekarang. Kita kena belajar bagaimana lain2 bangsa maju dalam prniagaan kenapa melayu selalu gagal. Carilah jawapannya.

  61. woi ati panas…. u buat kecoh ar kat sni bro!!! kalo u bdk jantan betelor, kasi elok sket ar bahasa tu bro. i ingat suku AMENO ni mmg cenggini kot perangai nyer. dah tertekan ler tu…. xde sapa nk pro AMENO lagi. u sorang jer yg masih dok agung2kan PARTI u tu… pegi ar web lain, buat sampah jer u nih kat sni. bikin HAVOC nak carik populariti ler tu…. u pegi jer kat KEDAI POPULAR… cari buku panduan utk lembutkan ati yg panas ati…. SEKIAN. WAK ler u bro….!!

  62. bodo punya orang-orang melayu. nak betekak pasai cina boleh baca ayat Quran. tak ada apa yang peliknya. kalau Nga tu ikhlas kempen dia, ajak masuk Islam. kalau setakat baca sesiapa pun boleh baca, asal belajar. apa yang penyokong PR kat atas tu taksub sangat. nga ni orang politik. Orang politik PR susah nak dipercayai.

  63. kalau kita org fikiran org kita sempit kita marah. Cuba pi kat timur tengah ramai orng arab kristian dan israel bukan saja setakat boleh baca dan hafal al-Quran bahkan lebih faham dari orang melayu lagi. Berapa ramai orientalis yang faham islam dan boleh hafal quran yang bertaraf prof dah bagi ijazah sampai phd kat org2 melayu kita yang ambil islamic study kat eropah.kenapa tak ada pulak yang nak pertikaikan.

  64. kepada melayumalaya dan jeBaT.. walaupun chek ni orang kampung jer.. tapi minda chek terbuka, tak macam fikiran hangpa dua orang.. jumud, berkarat.. sampai tak dapat beza mana baik mana buruk.. buat malu kat anak buah saja.. masih tegar sokong kekejaman, makin juah dengan pencapaian diri.. bangga lah korang kar bandar tu..

    maksiat berleluasa..orang bandaq tengok saja..
    bohsia melayu bersepah merata.. orang bandaq masih lena..
    Islam sampai dihina..orang bandaq masih nga-nga..

    belajaq tinggi sampai luag negeri.. balik negara dok kena juai sekupang dua.. masih dok bangga diri..
    apa punya kaldey..

    jeBaT, hang pernah dengaq dak, pantun dua kerat ni..
    pantun ni hadiah kat hang, nanti bolehlah bawak pi England..
    dengaq baik-baik ,..

    limau purut tiga serangkai,
    buta perut takdak akai..

  65. Mat romeo,

    Ini bukan soal taksub la ngok. Tak ada sebab langsung untuk taksub kepada perkara seumpama itu. Salahkah sebagai orang Islam, kita meraikan hasrat orang bukan Islam yang cuba memahami sesuatu tentang Islam..? Apakah kita mesti sumpah seranah orang yang mendekati kita..?

    Hang yakin sungguh konon dia hanya berpolitik. Macamana hang boleh baca hatinya..?

    Lebih baik bersangka baik semoga permulaan yang baik itu akan menghasilkan lebih banyak kebaikan. Hasil dari toleransi yang baik itu, ditakdirkan sekiranya kalau bukan Nga yang masuk Islam, hang yakinkah tidak akan ada orang lain dari Nga akan masuk Islam. Jangan mendahului Tuhan.

    Kaedah dakwah berbagai cara. Menunjukkan ketinggian budi dan akhlak yang baik juga satu dakwah. Mengapa pula nak halang dakwah, apakah Allah suruh hang berdakyah..???

    Sikap hang itu tidak sedikitpun mengejutkan, sebab hang sendiripun romeo. Tahu ke apa yang hang komen tu..??

  66. jeBaT moden, hebat..
    jeBaT moden dah lupa asal usul.. jeBaT moden diulit mimpi, masih khayal dengan pembangunan, terpengaruh budaya barat yahudi/nasara sebab lama sangat bertapa kat sana.. hutan rimba dilihatnya lambang kepada kemunduran.. betapa bodohnya ia..
    ‘kemajuan di mata’, dia bangga… tapi hidup rakyat terabai dan agama dihina, dia buat-buat lena..
    undang2 dipijak, hakim digula-gula, polis dianjingkan, rakyat dikaldaikan, ulamak2 dicerca, Nabi SAW dihina, dipersenda, agama bila untung saja diguna, perlembagaan dan raja diguna bila dapat laba tapi jeBaT moden masih lena ternga-nga nga-nga..
    masih merasa hebat dengan keris tak bersarungnya..

    melayumalaya.. mak hang beranak kat hang di mana..?
    tengah-tengah town pa kaa..
    ntah2 dalam panggung wayang masa tengok sandiwarabodohpurba..
    gelak punya gelak, prrrooihhh tekeluaq melayumalaya..
    mai dah besaq.. muka sebijik macam hero sandiwarabodohpurba..

    rasa-rasanya melayumalaya ni tak bandaq setara mana pun, perasan bangga, perasan dah cukup hebat jadi orang bandaq..
    alah…, kalau dah nama melayu tang mana yang hebat sangat melayu dok bandaq.. berselerak penuh flat, tidak pun setinggan sebelah bangunan tokey cina..
    hoi mangkuk, lebih baik dok kampung, hayuun..
    orang bandaq, mak pak dok lena, dok nga-nga, anak dara orang usung merata..
    bangga..bangga..bangga..

  67. AYOYO s.CINPAKArapan.. kerana dek bawah tempurung, pantun pun dua kerat jer. Tu la, menuntut lagi kat SIVAKUMAR.. Nanti leh wat pantun sekerat je.

    Kalu takat buka sama NGA n SIVA tak payah la gebang buka minda CINPAKARAPAN.. Dan ramai rupanya penyokong PAS N PKR yang belajar QURAN dari YAHUDI dan KRISTIAN rupanya.. Patut lah..

    Ishh.. BANGSAKU..

  68. Bagus betul jadi orang PR ni boleh maki-maki,mengumpat,fitnah tiada siapa yang larang, tapi kalau orang lain yang buat macam tu kononnya tak dapat hidayah lah mazhab ape yang korang pakai ni

  69. Bersatu kita Bersatu
    Dengan Setia Berganding Bahu.
    Jiwa Teguh Berpadu
    Kita Rumpun Melayu

    Bersama Kita Bersama
    Mendukung Hasrat Semua
    Berjasa Pada Bangsa
    Agama Dan Negara

    Lambang Kita Yang Gagah
    Di Pandang Mulia Dan Indah
    Bersatu Bersetia Berkhidmat Cogan Katanya
    UMNO Terus Mara Untuk Rakyat Malaysia

  70. ish ati panass..
    tak best la jadi org PR maki2 org.. kita jgn jadi mcm dorg.. kita biar kita.. bkn senang nak ubah mindset dorg nih..

    tengok macan CHOTAIraju.. indah bahasa nya.. bahasa org kampung.. tak pelik pun kalu golongan PELAMPAU bsikap maki hina org..

    Org dulu2 tentang org putih.. skrg ni lain pulak.. dorg syok tengok org putih baca QURAN pastu pakat ttg org MELAYU.. Dunia dah terbalik..

    puak NGA ngan SIVA duk tepi.. tepuk tgn.. nmpak putih je gigi SIVA.. NGA pulak belek2, pasni nak baca apa lak ek??

  71. saya doakan keHadrat Illahi mudahan2an Nga diberi Hidayah dan seterusnya beriman kepda Allah dan Rasulnya ..amin…itukan lebih baik dari membuat fitnah sehingga merosakkan iman kita Wallahhualam.

  72. ati panass murtad

  73. jeBaT, eloklah hang kawan dengan Ati Panass dua orang.. dengan dia hang boleh la bukak gebang..
    dia mesti teruja punya.. hang nak cerita kat kami, tak sapa pun nak percaya.. setakat nak habaq duduk 12 tahun di Englang orang lanie tak heran aih.. setakat cedok dari mana-mana artikel, nak bawa sebagai hujah untuk neutralkan kembali fikiran kami, kononnya kehebatan jeBaT akan dapat mempengaruhi kami..
    sebenarnya mimpi di tengah hari engko ni, jeBaT keparaT(singkatan dari kepalataikberkarat).

    12 tahun kat Englang yer.. hey jongoih, bikin apa engko di sana haa!!
    doktor, loyar, mejestrit, apa..apa..
    tauuu pun malu nak cakap..
    kalau setakat pi jauh-jauh sampai Englang, setakat dok cuci jamban omputih takyah nak sembang gebang, buat orang naik bimbang..
    12 tahun dok hidu segala macam taik omputih, sebab tu yang benak, masih junjung budaya yahudi/nasara..

    jeBaT, nape engko tak tukar nama ala-ala omputih gitu..
    jeBaT..jeBaT……jeBaT..
    alah jeBaT, kutuk skit pun dah tak mau kawan dah.. tak omputih le jeBaT kalu camnie..

  74. ati panas tu aku rase Quran pon tak pernah khatam… ntah2 ngaji muqaddam pun tak lepas mcm hero tua munafik che det tu…kalo org Islam tak reti bace Quran, takder perasaan nak belajar, baik mampos…

    p/s aku pun rase ati panas tu maybe bukan Islam, kalo tak pun mmg si munafik

  75. ati panas = api = jin = syaitan

  76. ^jeBaT^ dan ati panas tu jangan dilayan. Memang sial 7 keturunan.
    Raja depa termasuklah Khalil Yaakob aka raja Melaka tu. Perasuah ! Perasuah UM No dah jadi raja melaka yang didaulatkan.

  77. hehehe.. korang sumer dididik ala LTTE ek?? aku salute cara Nuar Berahim pilih puak PELAMPAU dia.. TAAT SESANGAT!! Maki org.. Baring tengah jalan.. Rasanya Taliban pun xberani buat camtu..

    Bezanya.. Taliban kerana SADDAM HUSSIN.. tp korg krn KUMAR n Nga kor Min..

    Agaknya kalau Nga kor Ming lawan Hadi awang, Leh menang Nga kor Min selaku Presiden PAS.. Eeee.. seriauuuuuu!!!!!!

  78. […] Video Yang Mesti Ditonton Oleh Seluruh Rakyat Malaysia Tolak Kezaliman , Kita Pilih Pakatan Rakyat – Nga Kor Ming […]

  79. Kita jangan tengok jauh sangat… tengok diri kita tuee… dah betulkee… menyebut… ayat-ayat,,, ke mereka bukan lebih baik dari kita….

    jangan duk tunjuk orang lain… lagi 4 jari akan balik kepada kita… ingattt….

  80. hoii..ati panas yang bangan..

    nak bg pndangan ke apa ke..biar pengetahuan tue ada la bangan,…ko nie tau yang zaman nie..zaman yang di cemari pemerintahn umno bangan!!!…negara islam tolak cara islam…masuk akal ke…woii..zaman nabi beribu kaum ada, tak kira cina, india apa2 ag la…tp sistem pemerintahan tetp cr islam..dan dia aman…ko nie islam ke apa..ko nie beriman ngn rukun iman n islam tak..entah2, rukun iman pun ko tak tau…

    nak bg tau kat ko nie bangan..zaman nabi ada orng bkn islam bc AL-QURAN la bangan…NABI tak halang pun..n takde ayt AL-QURAN yg turun suh NABI halang…ko nie memng bangan la…kalu dah dasar gilakan umno…islam da tak ambik peduli..hukum tak tau ke mana…

  81. apasal la dunia nie masih ada orng yang buta cm ko nie ati pns..

  82. Salam,

    Khas utk Saudara Jebat dan Ati Panas,

    Apa jua niat YB Nga Ko Meng dlm membaca petikan surah-surah melalui Al Quran, bukanlah menjadi persoalan pokok!

    Apa yg menjadi persoalan utk saudara Jebat dan Ati Panas adalah ayat atau surah itu tersebut hendaklah dihadam, diamalkan dan diambil pengajaran.

    Jgn org Islam sendiri yg melupakan Al Quran dan Hadis!

    Islam berdiri dan berkembang bukan kerana bangsa Melayu! Tetapi bangsa Arab!

    p/s: Dalam Al Quran dan Hadis ada sebutkah “Ketuanan Melayu”.

    p/s: Ya, kita bersyukur dgn apa yg ada dan kita mengubah apa yg tidak betul.

    p/s: Bersyukur dgn apa yg ada bukanlah alasan utk tidak boleh mengubah!

    p/s: Kes komisyen kapal selam, Sukhoi dan wanita Mongolia apa cerita?

  83. salam….jebat dan ati panas dan sapa lagi….ish kalau kita pi pekan tgk…ader satu kedai…org tak mau pi makan….tapi ader satu kedai tu…punya la ramai org….apsal…sebab kedai yg ramai org tu maybe makanan yg dijual sedap, murah, bnyk lauk, tokeynya lawa, pelayannya cun cun, atau apa saja yang menarik minat org….cuba lakorang tgk…BN dan PR….mana yg ramaiorg…mesti ader sebab…yang ni ati panas dgn jebat kena selidik dulu….cuba korang berdua selidik kenapa dlm PAS ramai ustaz ustaz duk berkampung….kenapa dlm PAS ramai geng profesional duk berkampung…kenapa ramai cikgu pun berkampung dlm PAS….aku pun dulu UMNO juga….tapi aku heran apsal ustaz ramai dlm pas, geng profesional ramai dlm PAS, geng cikgu ramai dlm PAS…adakah kerana kuasa atau wang atau pangkat atau pompuan lawa atau setiausaha cun atau…. atau…. atau…. atau………..bila aku dpt jawapannya…maka aku dgn bulat tekad mengalih sokongan aku kepada PAS….takbir…takbir…takbir…….kepada jebat dan ati panas….bukan tak bir…. tak bir….tak bir….kalau tak bir…maknanya carlsberg la kot….ntah laaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

  84. apabila terlalu banyak waktu digunakan utk mencari kekurangan orang lain, anda tidak punya waktu utk melihat kekurangan diri sendiri…

    BERFIKIRLAH!
    BERFIKIR..!
    THINK!!!.

  85. Semuanya untuk tujuan atau misi politik, dan jka tiada kaitan dengan politik adakah ahli politik ini akan gunakan bahasa atau ayat yang ada kaitan dengan agama islam. Jika kita dalam kesusahan atau darurat, siapakah yang akan tolong kita ye….lu pkir la sendri


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: