Posted by: pinkturtle2 | Oktober 6, 2009

Penyelewengan Kerajaan UMNO dan kroni..


Responses

  1. salam..bagan pinang

    PR sokong Chin Peng, sekarang menagih undi daripada perajurit

    Tok Guru PAS sendiri menyatakan Chin Peng seorang Nasionalis. Kesemua pemimpin Pakatan Haram mengangkat perjuangan komunis sebagai nasionalis.

    Sokongan tidak berbelah bahagi kepada penganas komunis seperti Chin Peng telah menghalalkan perjuangan puak komunis ini sehingga melupakan pengorbanan pejuang pejuang melayu, anggota keselamatan dan rakyat yang terkorban akibat keganasan komunis.

    Pakatan Haram telah membuat satu usaha agar Chin Peng di benarkan kembali ke tanah air. Usaha mereka juga ingin mengubah kotak pemikiran rakyat agar menerima Chin Peng seorang pejuang kemerdekaan.

    Hal ini harus dibangkitkan oleh kesemua jentera BN.

    Kenapa sekarang PAS mahu menagih undi perajurit?

    PAS mana maruah kamu? Perajurit kamu perlekehkan. Pengorbanan mereka kamu tong sampahkan. Sekarang mahukah undi perajurit? Sekarang mahukan mereka menangkan kamu?

    PAS harus jawab kenapa Tok Guru menyokong Chin Peng? Kenapa Pakatan Haram menyokong perjuangan Chin Peng???????!!!!!

    PAS! Kahak yang kamu ludah, mahu lagi kamu jilat? Hanya semata mata mahukan undi dan kuasa politik?

    Sumber: Pisau.Net

    • Salam.

      Rempahman yang budiman lagi tak keruan. Sesungguhnya PAS dan pimpinanya tidak pernah Chin Peng.
      Pimpinan PAS kata sokong bawa balik Chin Peng ke Malaysia kerana sebelum ini pun kerajaan Malaysia boleh menerima dengan tangan terbuka bekas orang kanan PKM iaitu Musa Ahmad kenapa Chin Peng tidak boleh?
      Kalau rempahman kata PAS sokong Chin Peng kerana alasan setuju bawa Chin Peng balik Malaysia, maknanya UMNO termasuklah rempahman dan rakan sewaktu dengannya pun menyokong komunis kerana membawa balik Musa Ahmad.Itulah rasionalnya.

      Tok Guru Nik Aziz kata Chin Peng itu nasionalis…saya heran juga perangai orang macam ni…lain dicakap lain difahami….memang jenis gelap hati agaknya. Ni, nak beritahu puak-puak ni,Tok Guru Nik Aziz kata “Komunis yang diperjuangkan oleh Chin Peng adalah sama dengan nasionalis, iaitu tolak hukum Allah.Nasionalis tolah hukum Alllah,komunis tolak hukum Allah, jadi kedua-duanya SAMA SAJA , TOGHUT.

      Pengundi tentera sekaran dah cerdik wahai rempahman, mereka tidak lagi kelabu mata dengan perjuangan nasionalis UMNO, terang-terang tolak hukum Allah, ambil hukum manusia.Kalau rasa hebat sangat, buat bumi lain dan duduklah kat situ puak-puak UMNO dan kamu rempahman.

      Kalau rasa angkuh sangat dengan rasa kehebatan , dicadangkan supaya puak-puak rempahman dan pimpinannya cipta sehelai daun yang serupa dengan daun yang Allah buat , kalau boleh barulah berkokok kuat lagi, kalau tidak ingat-ingat lah yang kita ni tidak MENUNGKAT LANGIT.

    • Shamsiah Pakeh boleh pulak balik. Aku punya member ada pergi melawat dia. Aku dan member aku pun askar jugak. Pada aku UMNO yang sokong komunis.

  2. salam…

    Analisis Kumbang..

    Kumbang membaca pendedahan RBF tentang skandal hasil 10,000 ekar balak bernilai 15 juta yang dikatakan dikongsi oleh Husam Musa,Tamrin dan PAS Pusat. Anwar Ibrahim pula dikatakan mencadangkan untuk Husam Musa berkongsi hasil 10,000 ekar balak dengan Tamrin anak kepada bekas Timbalan Perdana Menteri, Allahyarham Tun Ghaffar Baba atas tujuan mengabui mata masyarakat untuk memperlihatkan kononnya beliau tidak mempunyai masalah dengan Almarhum Tun Ghaffar Baba sebelum ini.

    Sedangkan seluruh dunia tahu Tun Ghaffar Baba terlalu kecewa dengan apa yang terjadi kepada diri beliau iaitu disingkirkan untuk Anwar Ibrahim memegang jawatan Timbalan Presiden UMNO tanpa pertandingan iaitu Tun Ghaffar hanya menerima 7 pencalonan bahagian UMNO dan selebihnya mencalonkan Anwar dan menyebabkan Tun Ghaffar tersingkir daripada jawatan Timbalan Presiden UMNO. Sebelum meninggal dunia, Tun Ghaffar dikatakan masih tertanya-tanya. Apakah salah diri beliau sehingga disingkirkan begitu rupa oleh insan bernama Anwar Ibrahim.

    Jika benar skandal melibatkan Tamrin yang pernah menjadi ahli parlimen di Melaka ini.

    Pertama,Kumbang merasa sedih kerana Tamrin sanggup berkomplot dengan orang yang sanggup menyingkirkan bapanya sendiri daripada kepimpinan UMNO.

    Kedua, Jika benar Anwar ingin menebus kembali kesalahan lampau beliau kepada Almarhum Tun Ghaffar, kenapa perlu menggunakan wang hasil balak milik rakyat Kelantan dan bukan wang beliau sendiri?

    Ketiga skandal ini perlu disiasat kerana sudah menjadi rahsia umum PAS sememangnya menggunakan hasil balak sebagai dana pilihanraya atau ‘political fun’ terutamanya daripada Kelantan dan Terengganu(penggal PAS memerintah) dan kini dikatakan berjangkit di negeri Kedah.

    Adakah kerana kononnya ingin memperjuangkan Islam PAS sanggup menggunakan sumber yang tidak halal dan rompakan seperti hasil balak ini?

    Tambah menyedihkan lagi jika benar ,wang yang masuk ke poket Husam dan juga Tamrin adalah melebihi wang yang diperuntukkan untuk dana politik PAS. Maknanya Husam Musa mementingkan kepentingan peribadi melebihi daripada kepentingan Parti kerana dikatakan beliau ingin menggunakan wang daripada hasil balak untuk menaikkan kedudukan diri beliau di dalam parti PAS.

    Seperti yang disebut RBF di dalam artikelnya, jika tak percaya tentang semua ini silalah bertanya sendiri atau berhubung dengan Hj.Kasim dari PAS Kawasan Kubang Kerian iaitu kawasan Parlimen Salahudin Ayub Naib Presiden PAS yang sibuk berkempen di Bagan Pinang mengatakan parti beliau benar-benar bersih, tetapi dari segi hakikat adalah sebaliknya.

    Inilah akibatnya bersekongkol dengan Anwar Ibrahim, PAS kini sudah tidak kisah halal atau haram.

    Pengundi Bagan Pinang, fikir-fikirkanlah..

    Petikan…Analisis Ringan Politik

    • Salam.
      Rempahman dan rakan sekutu dengannya.Jika anda bertanggungjawab dengan berita yang disiarkan oleh RBF tersebut, saya cadangkan saudara buat laporan polis berdasarkan kepada tulisan RBF tersebut dan bualah tuduhan di mahkamah dan buktikan kebenarannya, jangan merepek tak tentu hala tanpa asas dan bukti.

      Kemudian buat tuduhan di mahkamah dan buktikan segala tuduhan tersebut benar ,tepat dan telus. Jauhi daripada menuduh sebelum terbukti ianya suatu yang terbukti.

      Tuduhan tersebut begitu berat terhadap PAS, jadi untuk memberi sedikit keyakinan terhadap tuduhan itukepada saya dan mungkin orang lain, SAYA MINTA REMPAHMAN DAN RAKAN SEKUTUNYA SEBUTKAN HANYA SATU TUDUHAN DAN TELAH DIBUKTIKAN BERSALAH DI MANA MANA MAHKAMAH DI MALAYSIA BAHAWA PAS PERNAH MELAKUKAN SALAH GUNA KUASA /RASUAH SEPANJANG PEMERINTAHAN DI KELANTAN IAITU SELAMA 20 TAHUN INI.

      BUKTIKAN DENGAN FAKTA BUKAN TUDUHAN TANPA BUKTI BAHAWA NIK AZIZ PERNAH MENGGELAPKAN WANG RAKYAT KERANA KEPENTINGAN PAS…SAYA MINTA REMPAHMAN DAN SEKUTUNYA JAWAB.

      LAGI CANTIK BERJAWAB DI MAHKAMAH.

    • Assalamualaikum “Rempahman”

      Saudara ni menyokong pandangan “Kumbang” taik kot…..
      memang la “kumbang taik” suka benda-benda busuk dan najis-najis, tu sebab yang ko dan member-member ko dok sokong kumpulan pemimpin rasuah dan penipu rakyat No: 1Malaysia……

  3. tahi kucing, kalu dah bodoh, bodoh disitulah.
    dah lah bodoh tak boleh nak diajar pulak.
    umno kan penipu nombor wahid. pengikut penipu no……. tahi kucing berak cair..

  4. HIUH.MACAM2

  5. Tumpang lalu, minta tolong klik link dibawah….
    http://jutawanklik.com?a_aid=9420077a

  6. “Rempahman”+”Mat Romeo”+”Mursyidul Am DAP Hj Ronnie Liu”+”Ati Panass” dan yang bersekutu dengannya adalah golongan manusia yang dah JUMUD pemikirannya dan beku otaknya dan mati hatinya…..

    Ya Allah, berikan petunjuk kepada mereka ini dan bukakan pintu hati mereka untuk berada dijalan yang betul dan waras……

  7. d trengganu sekarang dak kuat kuasa undang2 baru disebabkan banyak sangat benda yg runtuh. kalau d padang kena ada gempa bumi dulu baru bangunan runtuh, tapi d trangganu tak yah ada gempa syaratnya kena ada bangunan yg di buat oleh kroni umno, pasti semuanya runtuh.

    jadi undang2 baru, sapa2 nak masuk masjid atau bangunan kena pakai topi keledar cop sirim, kalau tidak kepala bocor , bagi tok iman, tok siak, tok bilal dan bakal pengatin yg nak akad nikah d masjid d trangganu wajib pakai topi keledar tak yah pakai songkok lagi.

    kalau kapala bocor sapa nak tanggung.

  8. ‘Nak tegolak ado, nak muntah ado, nak tekinciet pun ado’ kata sahabat-sahabat dari Negeri Sembilan, bila terdengar setiap kali ada Pilihan Raya Kecil adalah calon-calon PAS khawarij ini buat manifesto untuk memancing undi.

    Manifesto kelentong ‘Kerajaan Kebajikan’ yang ‘pakatan’ PAS, DAP dan PKR buat dalam PRU12 sehingga memperoleh kemenangan di lima buah negeri, macam mana ? Sudahkah ditunaikan ?

    Apa jadi dengan manifesto kelentong ‘Kerajaan Kebajikan’ di Pulau Pinang, Selangor, Kedah dan Kelantan ?

    Agak-agak kawanlah, mungkin manifesto Anwar Al jub sahaja yang menampakkan kejayaan, ia itu ‘sama rasa, sama rata’, ‘berbagi-bagi rasa’ , itu pun hanya kepada golongan-golongan yang seangkatan dengan Anwar Al jub sahaja…………

    Kalau Anwar Al jub jadi PM, kawan rasa filem “BRUNO’ tentu dah berbulan-bulan ditayangkan dalam pawagam di Malaysia.

    Berbalik kepada manifesto calon PAS di Bagan Pinang, ini kawan salin 100% dari blog pro PAS khawarij untuk tatapan semua ;

    • DUDUK BUMI ALLAH,
      MENTEKEDARAH REZEKI ALLAH,
      BERNANYAWA DENGAN UDARA ALLAH.
      TIME MERINTAH ,,, LORD RIED JADI PILIHAN.

      jika orang pasik dipuji, allah murka dan kerananya arasy bergegar – hadis.

      KAPIAG – syak, dhan dan waham akan kesempurnaan allah, kitab, rasul, kadha’ dan qadar, hari kiamat.

      yakin – percaya 100%
      syak – banyak tak caya dari caya
      dhan – antara caya dan takcaya 50-50
      waham- banyak caya dari tak caya

      PASIQ- caya yang stiap hukum samada wajib,sunat harus, makruh,haram adalah
      perintah allah. maknanya depa beriman
      tapi tak nak beramal.

      MUNAFIQ – berpura2 islam tapi peganganya kapiag

  9. kah kah kah……

    dasat betol la, takda gempa bumi pon leh runtuh…. nanti kat Bagan Pinang pon BN akan runtuh jugak…

    InsyaAllah……

  10. Soalah Spot Sejarah SPM 2009 bersama dengan Che’gu BAD.

    Soalan Objektif

    1) Siapa Perdana Menteri Malaysia ke 6

    a) Najib Tun Razak
    b) Nga Ko Meng
    c) Anwar Ibrahim

    2) Pada tarikh apakah perdana Menteri Malaysia ke 6 Dilantik

    a) 16 September 2008
    b) 3 April 2009
    c) 17 September 2008
    d) Seminggu dua lepas 16 September 2008

    3) Pada 16 September 2008 Datuk Seri Anwar Ibrahim mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia ke 6 di hadapan…

    a) Potret Yang Dipertuan Agong
    b) Tuanku Karpal Singh (Singh is King)
    c) Cermin
    d) Lim Kit Siang

    4) Pada tahun 2008 Parlimen Malaysia menyaksikan perubahan kuasa setelah ketua pembangkang mendapat bilangan kerusi yang mencukupi dari

    a) Ahli Parlimen Barisan Nasional
    b) IKEA
    c) Kedai Perabot Wong Ah Tong and Sons
    d) COURT MAMMORTH

    5) Pada 12 September 2008 Ahli Parlimen YB Tian Chua telah ke Taiwan bersama rombongan beberapa ahli politik dari Pakatan Rakyat untuk?

    a) Belajar mengenai penanaman Dragon Fruit
    b) Mengambil kursus pendek pertanian
    c) Berkaraoke bersama ahli parlimen BN
    d) Mengajak mereka untuk melompat parti

    6) Gerakan popular rakyat yang dipelopori oleh aktivis kaum India yang memberi kesan dalam keputusan pilihanraya ke 12 dikenali sebagai

    a) Makkal Sakhti
    b) Makkal Ossai
    c) Muthel (Telur) Tosai
    d) Rawa Tosai

    7) Manakah antara berikut merupakan slogan bagi menyambut Hari Malaysia pada tahun 2008?

    a) We have the numbers
    b) 29 Ahli parlimen BN akan lompat masuk PR secara demokratik
    c) Tindakan Adun Perak keluar PR tidak demokratik
    d) Saya dah tulis surat kat Pak Lah

    8) Bilakah perdana Menteri Malaysia ke 7 akan dilantik

    a) 16 September 2009
    b) 16 September 2012
    c) 16 September 2020
    d) Sebelum Kiamat

    9) Dewan Undangan Negeri Perak mencatat sejarah pada tahun 2009 apabila mengadakan persidangan di….

    a) Bawah Pokok
    b) Tepi Longkang
    c) Gerai nasi Wanggei
    d) Ipoh Old Town kepunyaan Nga Ko Meng

    10) Pakatan Rakyat telah memulakan gerakan untuk memulihkan Imuniti dan memperkenalkan undang-undang memperkasakan kembali institusi beraja namun ianya telah dihentikan kerana

    a) Menteri Besar mereka Mohon Derhaka
    b) mereka insaf dan berikrar membina lebih banyak kuil
    c) Kerana raja sebenar di Malaysia ialah Karpal Singh dan bukan Sultan
    d) Sebab Karpal Singh meminta Anwar bertobat di dalam TV.

    11) Ibrahim Ali merupakan satu-satunya ahli Parlimen yang bersetuju untuk melompat ke dalam Pakatan Rakyat dan membantu pembubaran kerajaan dengan satu syarat. Syarat berkenaan adalah?

    a) Parlimen kena bersidang dulu pada 16 September
    b) Agong bersetuju
    c) Ibrahim Ali akan dilantik menjadi Perdana Menteri
    d) Undang-undang Hudud dilaksanakan oleh Karpal Singh

    12) Siapakah yang dimaksudkan sebagai pemimpin Malaysia yang digelar sebagai Khalifah Umar Abdul Aziz oleh Naib Presiden PAS Husam Musa?

    a) Nik Aziz
    b) Abdul Hadi Awang
    c) Khairy Jamaluddin
    d) Lim Guan Eng
    e)Nga Ko Meng

    13) Khalifah Umar Abdul Aziz Malaysia menentang perlaksanaan undang-undang?

    a) Pemakaian talipinggang keledar belakang
    b) mangkok Jamban
    c) Tubuh Syarikat persendirian
    d) Hudud dan Qisas

    14) PKR adalah parti politik yang ditubuhkan selepas bekas Naib Presiden UMNO dipecat pada tahun 1998. PKR bermaksud?

    a) Parti Keadilan Rakyat
    b) Parti Kelentong Rakyat
    c) Parti Kemut rakyat
    d) Parti Kalari Payat

    15) Kegagalan Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri ke 6 Malaysia pada tarikh 16 September 2008 adalah kerana?

    a) Parlimen tidak bersidang pada tarikh berkenaan sebab cuti
    b) Tuanku tidak perkenan perlantikan beliau
    c) Kerusi yang beliau dapat adalah dari Ikea baru koyak plastok
    d) Beliau mengunggu Pak Lah mebalas surat beliau kerana pada akhir surat ada ditulis “pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas”

    16)Siapakah ahli DAP yang dikecoh-kecoh oleh Pakatan Rakyat telah memeluk islam

    a)Lim Guan Eng dan Elizabeth Wong
    b)Nga KoMeng dan Ngeh Ko Ham
    c)Lim Kit Siang dan Karpal Singh

    17)Siapakah ADUN yang paling sexy dan mengiurkan pakatan rakyat

    a)YB Rodziah
    b)YB Elizabeth Wong
    c)Teresa Kok

    18)Siapakah MB yang berjaya menyucikan dosa Elizabeth Wong

    a)Nik Aziz
    b)Khalid Gagap
    c)Mat Isa sabu

    • salam.

      Tahniah pencacai-pencacai UMNO bengong.
      Sila perbanyakkan lagi soalan-soalan kaji selidik yang bodoh ini.Patutlah filem P.Ramlee dulu dah awal-awal lagi ccakap Alif,mim,nun iaitu sarkas.

      Pencacainya pun lebih kurang itu lah juaga.

      Banyakkanlah mentelaah kitan utusan dan mendengar ustaz tv3 tu berceramah mudah-mudah mati esok dikafankan dengan kitab utusan tu.
      Minta Najib bacakan talqin….tok imam besar UMNO , ATAU timbalannya tok imam Mayudin

      • salam anakpahang,

        Soalan dh dapat…senang la, bila kena soal dlm kubur nanti.
        Tolong hebahkan kepada rakan rakan seperjuangan anda.

  11. soklan BODOH dah Mursyidul Am DAP……

    • Kenapa ramai sangat kerabat UMNongok kat sini? Aku tengok hujah diorg ni semua sama je. Macam budak2 bodoh aka bangang. Ikut lagi UMNO… tu yg jd bongok. Otak dah jd taik.

  12. Ini untuk UMNongok yang menggunakan nick MURSIDUL AM DAP HAJI RONNIE LIU. Jawab jgn tak jawab. Jawab debgab fakta. Jgn buat auta.

    Isu Felda Sendayan: Isa Samad Temberang?

    Dis 8, 04
    11:14am

    Impian 500 peneroka Felda Sendayan dekat Labu, Negeri Sembilan untuk menjadi jutawan sepertimana rakan seperjuangan mereka di Felda LBJ Johnson, Labu hanya tinggal impian.

    Rumah banglo baru siap kerangka tetapi kini hampir runtuh dan deposit membeli rumah dan kereta yang dibayar sudah hangus.

    Menunggu bayaran baki 90 peratus lagi bagaikan menunggu buah yang tidak jatuh sehingga tidak sedikit pula bilangan peneroka yang sudahpun kembali ke rahmatullah. Dengar khabar ada yang terpaksa menyewa rumah.

    Pemaju projek, khabarnya Tabung Haji dan Naluri Berhad (milik Tajuddin Ramli, bekas “tauke” Malaysia Ailines Berhad), hanya mampu membayar kira-kira 10 peratus daripada nilai tanah yang dipersetujui, iaitu, sekitar RM1.2 juta. Setiap peneroka memiliki kira-kira 10 ekar tanah.

    Kedua-dua syarikat itu dikatakan mendakwa mereka tidak mempunyai wang untuk menyelesaikan pembayaran baki yang sudah tertunggak sejak tahun 1993-94. Jumlah yang sudah dibayar kepada peneroka dianggarkan RM60 juta. Baki tertunggak ialah kira-kira RM560 juta.

    Tan Sri Isa Samad, bekas Menteri Besar Negeri Sembilan yang kini menjadi Menteri Wilayah Persekutuan yang menjadi pelopor dan bertanggungjawab di atas projek berkenaan, sudah “lepas tangan.”

    Bila ditanya, dengan selamba sahaja beliau menjawab: “(Saya) sudah tidak lagi bertanggungjawab kepada pembangunan Felda Labu Sendayan. Saya sendiri tidak tahu apa kesudahan pada perojek.” (Malaysiakini, 3 Disember 2004).

    Menteri Besar yang baru, Datuk Seri Mohamad Hassan pula nampaknya buat tidak tahu sahaja. Mungkin beliau kecewa kerana dibebankan untuk “memikul biawak hidup.” Isa Samad nampaknya tidak ada apa-apa rasa bersalah.

    Dalam pilihanraya umum lalu, kegagalan pembangunan Felda Sendayan menjadi isu besar tetapi peneroka terbabit telah termakan janji manis Umno-BN untuk memulangkan geran selepas pilihanraya. Selain itu, ada laporan yang menyatakan bekas Menteri Besar telah meminta peneroka terus mengundi Umno-BN kerana projek itu akan diambil alih oleh kerajaan pusat.

    Calon Umno-BN Datuk Seri Mohamad Hassan dikatakan menang besar di kawasan peti undi berkenaan. Tetapi dalam sekelip mata sahaja, mereka sudah melupai janji tersebut.

    Mana geran tanah?

    Oleh kerana tiada tanda-tanda jelas projek itu akan diteruskan, maka peneroka telah meminta pemaju memulangkan geran tanah kepada mereka. Tetapi geran tanah tidak ada di tangan pemaju walaupun pemaju, seperti yang didakwa, telah membayar wang pendahuluan 10 peratus kepada peneroka.

    Kalau diasaskan kepada perjanjian jual-beli yang biasa, pemaju bertanggungjawab memulangkan semula geran tanah kepada penjual selepas tamat tempoh untuk pembeli melunaskan bayaran baki harga juala manakala wang pendahuluan yang telah dibayar, menjadi hak penjual.

    Sekiranya peruntukan seperti ini tidak terdapat dalam perjanjian jual-beli, maka ternyata peneroka kena temberang lagi. Ini satu kes penganiayaan. Amatlah menghairan kenapa sebuah kerajaan nengeri yang diamanahkan untuk menjaga kepentingan rakyat, tergamak menganiaya rakyat. Yang enggan memulangkan geran bukan pemaju, tetapi kerajaan negeri. Kenapa? Betul-betul misteri.

    Bagi pemaju, kalaulah mereka memang sudah tidak mampu dan tidak berminat untuk meneruskan projek, sudah sewajarnya mereka memulangkan geran dan tanah terbabit kepada pemilik asalnya. Atas dasar apa pula, pemaju yang membuat perjanjian jual-beli dengan peneroka dan membayar wang pendahuluan, tetapi geran tanah diserahkan ke tangan kerajaan negeri? Undang-undang mana digunapakai di dalam kes ini?

    Mana boleh pembeli yang tidak menyelesaikan tanggungjawabnya, mendapat hak ke atas tanah. Ini amat menghairankan.

    Kerajaan Negeri pegang geran?

    Dilaporkan geran tanah peneroka terbabit ada di tangan kerajaan negeri. Kerajaan Negeri bukan pembeli dan bukan juga penjual. Kerajaan negeri juga tidak membantu melunaskan bayaran baki 90 peratus harga jualan, Kalau kerajaan negeri tolong membayarnya, wajar jugalah ia menyimpan geran tanah peneroka.

    Kes ini nampaknya seperti kerajaan negeri telah merampas geran tanah rakyat tanpa mengikut lunas undang-undang. Oleh kerana kerajaan negeri tidak bayar-apa-apa kepada peneroka, maka pulangkanlah geran itu kepada peneroka.

    Peneroka pula yang terpaksa bersusah payah – panjat pejabat Menteri Besar, buat rayuan, buat aduan dan buat tunjuk perasaan, jumpa parti pembangkang, jumpa Menteri Besar baru. Walaupun mereka jenuh berikhtiar, namun, belum ada hasilnya.

    Fail saman

    Dilaporkan peneroka terbabit telah memfailkan notis saman ke atas kerajaan negeri memohon baki harga tanah dibayar atau geran tanah dipulangkan. Yuran peguam bukan murah. Tidak tahulah bila kes ini boleh selesai.

    Ada dilaporkan bahawa kerajaan negeri tidak boleh memulangkan semula tanah kepada peneroka Felda Sendayan sebab status tanah sudah bertukar daripada tanah pertanian kepada tanah komersil.

    Akibat pertukaran status ini, maka dikatakan harga tanah terbabit melonjak naik kepada RM5,000 satu kaki persegi atau RM1.2 juta bagi 10 ekar. Oleh itu, apabila pemaju membayar RM120,000, itu sebenarnya sudah terlebih bayar. Maka peneroka sudah tidak ada hak ke atas tanah terbabit.

    Mana ada tanah pertanian yang berharga RM500 seekar? Betullah Sendayan bersempadan dengan tempat buang sisa toksik di Bukit Nenas tetapi ianya tidaklah menjejaskan harga tanah sebegitu teruk.

    Langkah penyelesaian

    Persoalannya, apakah terlalu sukar untuk menyelesaikan kes tanah Felda Sendayan ini? Pertama, geran telah diserahkan kepada kerajaan negeri pada 1993 dan kerajaan negeri pula menyerahkan tanah tersebut kepada pemaju yang membayar 10 peratus harga jualan tanah. Oleh kerana pemaju mungkir janji maka pulangkan geran tanah itu kepada peneroka.

    Peneroka orang miskin, bukan orang kaya. Dan tugas kerajaan adalah untuk membela rakyat. Apa ruginya kerajaan negeri kalau geran itu dipulangkan kepada peneroka? Isu tanah itu tidak boleh dipulangkan kerana ia sudah bertukar syarat, tidak timbul kerana kerajaan boleh mengenakan premium yang standard ke atas tanah komersil. Tolaklah caj ini daripada harga tanah. Memang tugas menukar syarat tanah adalah tugas kerajaan. Sukar difahami kenapa kes ini menjadi begitu sukar untuk diselesaikan.

    Kedua, satu pilihan lain ialah menukar kembali status tanah kepada tanah pertanian. Ada banyak kes di Negeri Sembilan di mana tanah komersil (misalnya tanah perumahan) ditukarkan semula kepada tanah pertanian apabila pemilik tanah membuat rayuan kerana tidak mampu membayar premium yang tinggi. Ini berlaku di daerah Seremban. Oleh itu, apakah sukarnya untuk menukar semula statusnya kepada tanah pertanian? Bukankah Umno-BN menguasai Dewan Undangan Negeri?

    Ketiga, kalau Tabung Haji dan Naluri Berhad sudah “kekeringan wang” dan tidak mampu lagi hendak meneruskan projek itu, serahkannya kepada pemaju lain yang lebih berwibawa.

    Keempat, mintalah Petronas supaya membeli tanah tersebut yang terletak tidak jauh dari Putrajaya dan langsaikan baki bayaran kepada peneroka terbabit. Lagi pun Petronas yang mencatat keuntungan RM168 bilion seperti yang dilaporkan dalam akhbar Utusan Malaysia (3 Disember 2004), juga mempunyai tanggungjawab sosial untuk membantu rakyat yang teraniaya seperti dalam kes ini.

    Kesan psikologi dan sosialnya kepada peneroka amat tinggi. Tanah boleh dibangunkan segera secara komersil kerana pembelinya sudah ada seperti yang disebut oleh bekas Menteri Besar. Ataupun Petronas boleh membina depot minyak di situ. Ia juga boleh dimajukan sebagai projek agro-pelancongan. Tanam pelbagai buah-buahan dan bawalah pelancong melawatnya. Tentu ramai yang berminat untuk melihat buah-buahan tempatan.

    Geran digadai kepada bank?

    Di sana ada penyelesaian secara perniagaan, ada penyelesaian secara sosial dan ada penyelesaian secara politik. Maka sungguh menghairankan kenapa isu ini begitu sukar untuk diselesaikan dan yang menjadi korban adalah peneroka terbabit.

    Susah hendak difahami apakah muslihat di sebalik kes Felda Sendayan ini. Geran sudah hilangkah? Sudah terbakarkah? Sudah dimakan bubukkah? Atau kerajaan negeri atau pemaju sudah menggadaikan geran kepada pihak bank?

    Mungkin tanah sudah digadaikan kepada bank. Mungkin wang RM60 juta yang dibayar kepada peneroka dipinjam dari bank dan geran tanah dicagarkan kepada bank. Tanpa ketelusan, amatlah sukar untuk memahami keadaan ini.

    Sumber : Malaysiakini

  13. PAS.. Kuda DAP.. mangkuk hayun

  14. Soalan ape tu MURSIDUL AM DAP HAJI RONNIE LIU? tak kan soalan PMR… bodo benar bunyinye…

  15. mursidul am hj ronnie…apalah sudah jadi dengan ini parti PR.. apa apa pun si kok juga yang paling ‘ceksi’. dah masuk lokap itu hari boleh kompalain pulak makanan tak sedap…dia ingat lokap mcm rumah dia lak!!!!!
    jom kita ramai ramai pergi kelante untuk menyucikan dosa….

  16. Memang la soalan tu bodoh sebab terkena ke muka sendiri

  17. Pencacai-pencacai UMNO semua.Semoga anda sekalian berbahagia dengan perangai assobiyah kamu tu, perangai gelap hati kamu tu…..

    Sokonglah segala kejahatan yang pemimpin kamu UMNO TOGHUT tu buat..mudah-mudahan mendadat mafaat di ahri kemudian.

    Wahai pencacai-pencacai UMNO JAHILIYAH semua..sokonglah perkara-perkara yang telah dilarang oleh agama Islam..dan hentamlah apa-apa yang disuruh oleh Islam , semoga kamu tinggal di dalam jahiliyah kamu tu.

    Wahai pencacai-pencacai aumno YANG GILA KUASA DAN KEKAYAAN DUNIA kumpulkan lah harta sebanyak mungkin…tipulah rakyat, tipulah semua orang mudah-mudahan berbahagialah dengan siksa yang dijanjikan Allah.

    Wahai pencacai UMNO sekelian tolakllah hukum Allah di atas muka bumi ini, mudah-mudahan bergembiralah dengan bala yang akan diturunkan seperti mana yang diturunkan di Indonesia baru-baru ini.

    • salam anakpahang,

      Kenapa marah2 ni, kena sabar byk2 taw, bila nk berdakwah ni.
      Baru la lemput hati orang.
      Ni dh kena sikit dh melenting tak tentu pasai…ish ish ish
      Nampak2 semua cakap yg konon mcm ustaz tu lakonan saja.
      hahaha…..jgn mara yer..

      • Salam.

        Puak-puak UMNO macam pencacai yang ada kat sini , dah tak boleh cakap elok-elok sebab diberitahu dengan elok makin buat bodoh , makin songsang otaknya.Kalau nak sesat jangan nak sebarkan kepada orang lain….jangan cuba menyesatkan orang lain.

        Ingat…sirah Rasulullah saw. mereka tidak bertempur dengan bangsa tetapi bertempur dengan manusia-mnusia yang MENOLAK ISLAM….tidak mengenal batas bangsa…kalau Melayu tolak ISLAM kita akan lawan , bukan setakat itu saja….

      • Hati kau memang payah nak lembut.

      • salam anakpahang,

        kalau DAP tolak islam…kita tetap sembah kaki depa…!!!

        hahaha

  18. ala…soalan tu dah lama dah aku baca
    huhuhu..
    x malu ke copy paste org lain punya…hehe

  19. kalau sekadar nak menyedarkan orang yang buta hati dan hanya celik pada DAP , letak banyak kali pun tak pa, yang hang tu heroesss tak kan tak jadi jutawan lagi kot aku tengok dah lama dah hang letak klik jutawan hang tu dalam forum ni jangan jadi takketahuan sudah lah

  20. Anuar main pungkoq nie sama bodo dgn MURSIDUL AM DAP HAJI RONNIE LIU

  21. JANGAN KITA LAYAN budak ni…..rempahman…….nanti kita ikut BODOH rempahman…

  22. jangan jadi bodoh cam rempahman takpelah tapi jangan jadi hamba DAP… kopiah kemana, jubah kemana, sembah kaki DAP….jelah


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: