Posted by: pinkturtle2 | November 13, 2009

TGNA Batal Hasrat Ke Mekah…

P1010795

Tuan Guru terpaksa menahan sebak dihati dengan menangguhkan pemergiannya ke Mekah walaupun ada pihak yang berhati mulia sanggup untuk membiayai kos pemergiannya ke Baitullah. Mereka berjaya menggagalkan ibadah ke Mekah Tuan Guru kali ini, tetapi belum tentu mereka berjaya di dalam perancangan jahat mereka.

Dalam kuliah jumaat di Dataran Ilmu sekejap tadi TGNA telah  membatalkan hasratnya untuk  menunaikan Haji ke Mekah pada 18 Nov nanti.TGNA tidak nyatakan secara jelas sebab-sebab pembatalannya itu, cuma TGNA ada menyatakan bahawa beliau dan menantunya telah difitnah dan dikhianati.

……………………………………………..

Kepada tangan-tangan jahat yang berusaha dengan pelbagai cara dan pelbagai isu untuk mencemarkan dan menjatuhkan kepimpinan TGNA di Kelantan, diharap telah berpuas hati dengan pengumuman terbaru TGNA ini.Hasil usaha anda ada sedikit menampakkan hasilnya.Teruskanlah lagi usaha-usaha anda.Masanya sudah hampir tiba… kebenaran pasti akan teserlah jua.

Buat Exco-exco dan YB-YB yang lain, sekirannya ada lagi yang behasrat untuk mengambil pembantu-pembantu  atau pegawai – pegawai peribadi, berhati-hatilah.Teliti baik-baik dan perhalusilah dengan sedalam-dalamnya… janganlah terambil spesis yang akan merosakkan kita , Jemaah kita , parti kita dan negeri kita suatu hari nanti.. ambillah pengajaran dan iktibar dari peristiwa yang berlaku sehari dua ini sebagai kayu pengukur untuk kita semua.Tidak pernah lagi sepanjang  ingatan  saya TGNA membatalkan hasratnya untuk menunaikan ibadat haji ke Mekah setelah urusan pemergiannya disempurnakan awal-awal lagi.


Responses

  1. sya terkejut dengan tindakan terbabit..mgkin tok guru dah fikir implikasi sekiranya diteruskan..sekarang ini najib dh pasang strategi serang semua negeri pakatan agar nampak pincang sedangkan pusat (federal) pincang ditutup rapat..hanya pemimpin pusat PAS yang masih sakit kepala, masih tak boleh tutup kelemahan dan serangan lawan secara berhemat…mohon tok guru nik aziz jadi chairman pakatan rakyat seperti saranan Zaid ibrahim..

  2. tahniah buat mereka2 yg telah berjaya menghalang umat ISLAM dari melakukan ibadah kpd Allah. dan berjaya menghalang niat murni insan seumat meyempurnakan hajat..

    setahu sy yang cetek agama ini.. untuk meyempurnakan ibadah haji.. perlukan sumber yang benar2 bersih..

    fikirkanlah…

    semoga mereka2 ini diampunkan oleh -Nya.

    • bukan halang tapi harus waspada………… kerana ianya punca fitnah kerana kita adalah pembesar negeri.Adakah orang akan taja orang yang bernama nik aziz nik mat kalau sekiranya dia cuma sekadar seorang petani kampung? fikir2 kan lah …………..jauhkan diri dari punca fitnah

  3. Begitu biadapnya dan bangsatnya manusia yang memfitnah beliau!
    Hinggakan niatnya menunaikan Haji dibatalkan dalam linangan air mata!

    bukan hasratnya nak ke Qatar atas jemputan Putera arab!
    Bukan hasratnya nak ke Perancis atas pelawaan Razak Baginda dan Altantuya!
    Bukan hasratnya ke Amerika atas pelawaan agen Yahudi!

    tetapi hasratnya nak ke Mekah menyahut panggilan Baitullah!
    Seorang ulama’ sepertinya..
    dimanakah lagi tempat yang paling bahagia baginya di dunia ini?
    kalau bukan Baitullah!!

    laknatlah kamu wahai manusia yang memfitnahkan Tok Guru ini..
    Yang bukan menyertai politik untu wang ringgit!
    Jauh sekali kerana nak komisen kapal selam!

    Bangsatlah kamu wahai manusia yang memfitnah Tok Guru ini..
    Bangsatlah kamu!

    sunsnake@budakbalun 13.11.2009

  4. jadinya sumber yg TGNA gi tu tak bersih ke? Agaknya tuan ade nas yg sahih yg membuktikan sumber terseubt tak bersih, gitu?

  5. Tahniah Tok Guru.
    Cantik dah tu. Memang kena-kena berhat-hatii.Tok Guru kena berhati-hati. Nak pergi Haji, biar bersih sumber dulu.

    Niat Tok Guru bersih, Orang lain sayapun tak tahu.

  6. blogger PAS copy paste ker posting? asal marhaen pun klua cerita yang sama?

  7. Ada saja masalah….. terus babitkan UMNO, fitnah, dengki, khianat, niat jahat dan seribu satu macam alasan.

    Apa ni?

    Mana yang dikatakan ujian Allah SWT?

    Menunaikan haji ni adalagh pilihan Allah SWT. Kalau dah diterima oleh Allah, apa-apa halangan pun akan dipermudahkan. Kalau dah bayar, dah siap passport, dah siap buat pemeriksaan kesihatan… tetiba tak jadi…. ini ada something wrong dengan Allah SWT.

    Muhasabahlah… sampai bila nak senang dengan mengalihkan masalah kita ke atas batu jemala orang. Kita ni maksum ker?

    Kalau dah rasa bersalah…taubat lah yang sebaiknya.

    • woi mangkok kosing…….hang baca betoi-betoi orang tak kata pon kat gerombolan …..yang hang perasan kebih tu apasal? otak hang dah branded macam tu kot…….sedarlah orang yang beriman macam TGNA tu tentu ada sebab yang terlalu khusus untuk TG membatalkn hasrat nya kali ini……lagi pun TGNA dah acap kali mengerjakan haji…….aku tak tau la pula hang tu dah pi ke belum? kalau belum pi lagi elok laaa bersiap-siap…….pasai yang pertama tu adalah wajib ……..jangan dok hantam orang sangatttt………..

  8. Salam,

    Mudah2an bagi mereka yg melakukannya segeralah
    bertaubat…

    Bismillahirrahmanirrahim………………….

    Mereka bertanya kepadamu tentang berperang pada bulan Haram. Katakanlah: “Berperang dalam bulan itu adalah dosa besar; tetapi menghalangi (manusia) dari jalan Allah, kafir kepada Allah, (menghalangi masuk) Masjidilharam dan mengusir penduduknya dari sekitarnya, lebih besar (dosanya) di sisi Allah. Dan berbuat fitnah lebih besar (dosanya) daripada membunuh. Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran), seandainya mereka sanggup. Barang siapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.[2.217]

  9. Nak salahkan UMNO

    Orang UMNO kata kita salah

    Nak salahkan PAKATAN

    PAKATAN restu permergian TGNA

    Jadi, jadi –

    Siapa pengkianat?

    UMNO?

    PAKATAN?

    Fikir-fikir la sendiri.

    Kalau dah tau pengkianat
    memang pengkianat

  10. Nak salahkan UMNO

    Orang UMNO kata PAKATAN

    Nak salahkan PAKATAN

    PAKATAN restu permergian TGNA

    Jadi, jadi –

    Siapa pengkianat?

    UMNO?

    PAKATAN?

    Fikir-fikir la sendiri.

    Kalau dah tau pengkianat
    memang pengkianat la

    • salam sumers……….

      ada sekog malaun jambantaik selalu mai dok posting komen. komen je ……. isi tadak….
      kosong sekosongnya.
      dia mai tadak reti apa2 la……. macam beruk
      yang berperasan for raping sekog gajah. gajah tadak rasa pa pun. beruk tu yang perasan yang
      gajah tu terbeliak mata.

      tapi dia ni aku tadak maghah haih…… sabik tu dia tadak takut ngan aku. kalu malaun kapiag
      yang lain depa takut sama aku. depa masuk je
      abang kelabu piyat macam perambat kucing ngan lidi.

      sabik tu depa kurang masuk lani. selain takut
      berdebat ngan abang kelabu, depa tadak hujah nak lawan hujah pukulan maut abang kelabu yang beik hati ini. masuk untuk provok bulih la…
      tapi kalu wat lagu tu……. tobat kena maki. sabik tu depa tadak beghani masuk.

      he he he
      abang kelabu bergurau sambil nasihat

  11. elok jugak batal kan dari menimbul fitnah.satu lagi gugurkan menantu kesayangan tu dari ceo PMBK kerana ianya menjadi medan fitnah dari pihak 2 lain.Orang akan kata sama jer nik aziz dengan paklah………

  12. sejak bila tok guru amalkan orang buat laporan kesalahan kepada sprm atau polis di kira orang itu bersalah……aku pun pelik.Pecat orang tak usul periksa.

  13. Salam.

    Jangan salahkan pada yang menengahkan.
    Dia tak salah.
    Dia hanya kecewa.
    Dia hanya curiga.
    Terhadap TG, bukan sebarang TG.

    Ini TG.
    Yang boleh menggoncangkan.
    Yang boleh menghukum.

    Kecewa/curiga kerana.
    Sebagai MB, kena tolak dari awal lagi.
    Sebagai ulamak/TG, lagilah
    kena tolak.

    Sebagai MB, kalau terima,
    Sudah tak betoi, sudah celaru.

    Sebagai ulamak/TG, kalau terima.
    Maka tak betoi dan mengecewakan.

    Kalau nak ke Mekah, kalau ditaja.
    Pun tak betoi.
    Ni, nak menunai ibadah haji.
    Sangat2lah tak kena/tak betoi.

    Buat ibadah haji.
    Kenalah guna duit titik peloh sendiri.
    Taja2, tak kena.
    Menang2 peraduan, pun tak kena.

    Tapi.
    Tak apalah.

    Pergi ke Mekah.
    Menunaikan ibadah haji.

    Dua perkara berbeda.
    Berbeda benaq.
    Sungguh berbeda.

    Itulah kita dah kata.
    Betaqwa dengan kelaku.
    Beriman pun dengan kelaku.

    Sekadaq jangan CAIR ilmu.

  14. sabar jer la.. itulah ujian namanya…

  15. Salam

    Kita kena ingat apabila Dunia sudah akhir zaman maka ujudlah DAJAL-DAJAL.

  16. kalau dah pi haji pun sponsor ape ni, syarikat yang bagi sponsor pun pernah dapat kontrak dengan kerajaan kelantan, ini sumber halal ker, jangan kita cuma memandang orang lain tidak betul ,kita kena perbetulkan diri kita dulu baru boleh kafirkan orang lain

    • daripada haji kapiag mai dok bak idea2 kapiag tu lebih beik haji kapiag
      balik ****** ngan mak haji kapiag tu.

      he he he
      abang kelabu bergurau sambil nasihat

  17. kalau dah pi haji pun sponsor ape ni, syarikat yang bagi sponsor pun pernah dapat kontrak dengan kerajaan kelantan, ini sumber halal ker, jangan kita cuma memandang orang lain tidak betul ,kita kena perbetulkan diri kita dulu baru boleh kafirkan orang lain

    SPRM BARU BUKA KERTAS SIASATAN KENAPA HARUS BATAL NAK PI HAJI,KALAU BENAR TIDAK MENGGUNAKAN DUIT DARI YANG SUMBER YANG TIDAK BETUL KENAPA HARUS TAKUT, ITULA LAIN KALI SEMASA HENTAM ORANG KENA BERINGAT SUATU HARI NANTI PASTI AKAN ADA ORANG YANG AKAN HENTAM KAU BALIK

    • Lebih sedikit orang menggunakan akalnya, lebih banyak pula ia berkata-kata. ( Saidina Ali Abi Talib).

      Kalau kita membenci orang,orang akan membenci kita.

      Tiada satu kejahatan pun yang dapat dinilai sebagai baik,meskipun melakukan kejahatan itu dikatakan bertujuan baik.

      Orang yang membenarkan kejahatan,bererti dia juga sudah berbuat jahat.

      Sejahat-jahat manusia ialah mereka yang suka mencari kesalahan dan kecelaan orang sebagaimana lalat mencari bangkai dari tempat-tempat yang busuk.

      Jangan bertengkar dengan orang yang kurang akal,nanti ia akan menyakitkan kamu dan jangan bertengkar dengan orang yang penyantun,nanti dia benci padamu.

      • Salam KeLi.

        Apalah halnya hang ni.
        Masuk tak beri salam.
        Masuk tanpa hadis.

        Jangan jadi manusia bermusim.
        Bila teringat, mulalah.
        Beri salam dengan kum sekali.
        Tulis hadis.
        Panasss sat saja.

        Bila sejuuuuk.
        Lupa semuanya.

        Ini pun, kita tak tahu.
        Hang punya idea.
        Atau, hang minta great chief tulis.

        Kalau A dok kutuk B.
        A suka ke, A benci.
        Hang tahulah.
        Siapa A, siapa B.
        Hang tujulah tulisan hang ni.
        Ke puak2 ala Pak Arab.

        Sekadaq kena laku, bukan tulis/kata saja.

  18. Bagi aku, tiada masalah untuk Tok Guru meneruskan niat ke Baitullah sebagaimana yg dilakukan sebelumnya.

    Aku yakin perkara yg membabitkan sumber pembelanjaan telah teliti dipertimbangkan oleh beliau dengan ilmu dan amalannya.

  19. alahai haji kapiag………

    haji kapiag….. haji kapiag……
    dalam pala haji kapiag banyak taik la….
    takleh nak pikiag joh2.
    meh abang kelabu nak habag haji kapiag….

    kalu tgna nak amik rasuah macam malaun2 jambantaik….. joh panggang dari api la…
    haji kapiag tau dak….. gaji tok guru pun dia amik 60% saja selebih dia masuk tabung serambi mekah. elaun keraian raya posa rm 15 000 tak pernah dia amik. dah berapa taun dah jadi mb.
    haji kapiag bulih kigha la.

    kalu mb umnojambantaik bulih caya la wat lagu tu. mamat bin mamat taib 22 juta kena tahan kat australia……. anuar musa masa dia jadi menteri jaga pprt, seleweng pitih bulih wat beli keta mercedes rega ratus ribu. beli kapal selam pun ada komisyen juta2.

    malaun haji kapiag…… naka habag kat hang
    bahwa bila orang sayang kat tgna………bukan saja bulih support pitih, basuh berak pun orang sanggup.

    HAJI KAPIAG DAH BACA KA…. KITAB MUSTIKA HADIS JILID 1 MUKA SURAT 415 DAN 416 TU?

    • bagus abang kelabu ambo sokong sangat apa yg abang kelabu katakan tu…. selalu nye org yg cakap mcm tu memang ilmunye cetek dan bodoh…. bukn setakat pitis mas jer org akan bg kalu org dah sayang kan seseorang tu…. malah sanggup jd hamba lagi……

  20. Tok guru mesti menjadi model pimpinan, Kalau TGNA terima tajaan untuk mengerjakan haji, bagaimana pula dengan Adun adun dikalangan tok guru atau ustaz yang menerima tajaan sebagaimana TGNA terima, Adakah mereka ini salah dimata masyarakat ?

  21. saya dah confuse dah, siapa yang nak jatuhkan siapa ni???

    Saya adalah penyokong Husam TETAPI jika musibah ini adalah perancangan Husam untuk menjatukkan Tok Guru & untuk menjadi MB, saya akan bangun menentang habis-habisan.

    janganlah kerana jawatan lupa semua tatasusila & adab jemaah, silap-silap tergadai maruah & negeri!!

    Jika husam adalah dalangnya, maka the most honorable thing for him to do is TO RESIGN from ALL POST in Kelantan Government & in PAS. lebih baik jatuh dengan bergaya daripada nanti dengan cara ditendang dan diaibkan. Saudara masih muda lagi, ada banyak masa lagi utk buat comeback.

    Jika Husam salah, bertaubatlah & mintak ampun kepada Nik Aziz. Tok Guru dah tua dah, tak tau selama mana lagi dia akan bersama dgn kita. jangan nanti menyesal kemudian hari…

  22. NI AKU NAK BAGITAU HANG LORD RAPE KURANG SIUMAN KALAU DAH AMBIK DUIT DARI KONTRAKTOR KEMUDIAN PI HAJI APA HUKUMNYA, NIK AZIZ BUKAN MAKSUM, BUKAN NABI TAPI KALAU PI GUNA DUIT SENDIRI BUAT APA NAK TAKUT, NI TAKUT ADA MAKNA NI, HANG LORD RAPE MAIN TERJAH JER SETAKAT BARU BUKA HADIS JANGAN DOK PUKUI CANANG KAT ORANG BUAT MALU ILMU BARU SEJENGKAL TAK PAYAH NAK SEBUT BENDA TU HARI2 NAIK MUAK ORG BACA

    • Salah ke kalau PAS taja orang pergi buat benda baik?
      Jawab bn itu salah.

      Salah ke BN ambil royalti minyak ganti dgn ihsan?
      Jawab bn itu TIDAK SALAH.

      Bukan soal takut.

      SPRM milik BN
      TGNA milik PAS

      Siapa PAS?
      Siapa BN?
      Siapa SPRM?

      Bn nak jatuhkan PAS
      Pas nak guling BN

      hj(bukan hj) RONNIE LIU boleh mengucap ke tidak?
      Pernah sembahyang?

      Ini hj ronnie kuat makan kinzir
      Kafir dia masih kuat untuk anti Islam

      Kalau dah laknat tu tetap akan jadi manusia yang dilaknat.

  23. heeelehh……aum, aum,auuuuuum.

    haji kapiag maghah kat kita ka…… abang kelabu tadak maghah haih kat adik haji kapiag……..
    abang kelabu bergurau.

    HAJI KAPIAG DAH MUAK KA……. MENDE BEIK TAKLEH HAJI KAPIAG NAK MUAK. MENDE2 AGAMA NI KENA HABAG TIAP2 HAGHI NOOOO.
    ABANG KELABU PERATI HAJI KAPIAG NI TADAK MUAK KAT MENDE2 FASIQ DAN KAPIAG SAJA….
    HAK TU LAH MAKANAN DAN PAKAIAN MALAUN2
    YANG ROSAK AQIDAH MACAM HAJI KAPIAG NI.
    AYAM MANA TAK SUKA KAT TAIK HAJI KAPIAG OOOOII…. TERMASUK LALAT HIJAU JUGAK.

    rugi la haji mai dok bak idea2 kapiag tuh. lebih beik adik haji kapiag pi ngaji agama daripada
    dok ****** ngan mak haji kapiag

    he he he
    abang kelabu bergurau sambil nasihat.

  24. ak penah g rumah TGNA ..masa tu ak tingkatan 2lg.. keliling penuh ngan rumah pondok…org kata tu kira sekolah pondok..dan rumah bdak2 yang mengaji kat situ.. rumah papan dan beratap zink.. yang berkarat.. mmg ak nampak byak bdak2 kuar pkai serban.. mcm bdak2 tahfiz.. dgn baju jubah putih..

    ak tgk pulak rumah tgna..
    btol2 rumah kampung.. keliling x da pagar2 tinggi dan panjang.. body guard / pak guard pon x da. rumah dia sebahgian adalah batu dan sebahgian kepingan papan2 seperti rumah kampung .. jalan masuk tidak seindah rumah mb negeri yang lain.

    sesape saja boleh pergi kerumahnya tanpa disoal siasat.

    kalau beliau ambil rasuah x ada masalah rasanya utk dia bina rumah mcm dr XX tu. dgn tembok pemisah yang tinggi dan panjang..daripada haji yang beribu sahaja harganya beliau bolehh membina rumah yang berjuta harganya.

    nilah dia manusia berhati busuk.orang merasuah dan melobi dgn harta dan wang senag orang membutakan mata dan mentulikan hati. tapi bila org bg sdikit sumbangan beribadat dah dicop ssbgai rasuah.. dibuka mata sebesar negara. dicanag mcm hendak berperang.

    pandai si manusia yang cuba mengalih tumpuan yang ada pada isu roalti.. kini terpaksa pula org melupakan hal itu kpd tgna.

  25. Salam untuk semua insan yang berpegang akan Agama Islam dan sentiasa berpegang akan hukum-hakamNya.
    Tak usah dilayan sangat puak munafikun. Nama pun munafikun. Kata sudah pasti berbohong dan berbelit. Lidah yang lembut pun boleh dikata keras. Munafikun ni bukan takut akan neraka dan bukan inginkan syurga. Jangan kita terjebak seperti depa tu. Biarlah depa tu. Kita berdoa pada Allah swt agar manusia durjana tu dikenalpasti sejelas-jelasnya. Usah pedulikan manusia durjana datang dari UMNOkah? PASkah? Manusia durjana yang bergelar munafikun ni sudah pun meresap dalam PAS.
    Pada Allah swt, AKU berdoa agar memenangkan kaum mukminin dan laknatilah kaum munafikun ni.

  26. salam,
    aku rasa tgna kalau tak gi pun tak mengapa
    takle kempunan sebab dah pernah pergi ke Mekah.(yg wajib sekali je telah disempurnakan)
    Apalah salahnya duit tajaan tu diperuntukkan kepada rakyat miskin yang langsung tidak mampu dari kewangan di Kelantan yang ingin sangat nak pergi menunaikan fardu haji…kan lebih afdal.
    itulah yang sebaik baiknya seorang tok guru
    lakukan demi untuk rakyatnya..
    duit tajaan tu bukan sikit tu!!!!
    tok guru ni pun kuat bebai,,,

    • adik kapiag tadak pi pun tadak apa la…… wat habih pitih ja.
      kalu orang beriman………. depa pi sekali depan akan rindu selama2nya. rindu nak kucup hajaratul aswad…… rindu nak zerah makam rasulullah dan sahabat2. rindu nak solat kat masjid haram 1000 x ganda pahla.rindu kat masjid nabawi 500 x pahla.

      seghupa la rindu adik2 kapiag jambantik kat kareoke ka, kat joget zaping ka,
      kat dikir barat ka. rindu kat maksiat lah. SAMALAH LALAT RINDU KAT TAIK.

      he he he
      abang kelabu bergurau sambil nasihat

  27. aku tak rasa org Islam dalam otak dia yang sihat sanggup nak rasuh pi mekah. Hanya org gila dan tak kira dosa pahala akan buat benda tu. Ibadah haji ni bukan benda main2. Takkan afdal duit rasuah buat blanja haji. TGNA pun tau benda tu, takkan TGNA sanggup buat camtu. Beliau cukup arif dan paham benda2 ibadah ni takleh bercampur benda2 syubhah apatah lagi benda haram.
    Kalau tak puas hati sangat, siasat la apa kena mengena org yang nak taja haji tu ngan TGNA. Tapi mcm aku kata, tiada sapa yang sanggup bawak duit haram utk mengerjakan ibadah suci tu. Kalau takde bukti, aku rasa baiklah org2 yang tuduh mintak keampunan pada Allah. Mintak maaf pada TGNA.

  28. Salam,

    Bai’ah,Haji TGNA,liwat DSAI,UG,kepala lembu,kepala babi,kepala katak,perkauman,demontrasi,Dr Asri dan
    ……………………………………………………………………………

    Politik 1 M’sia …1 Dunia (he he he he he)

    Mentaliti tahap ????????????????????????????????

    “”””””””””””””KROSOT”””””””””””””

    • Salam great chief.

      Janganlah kecewa.
      Orang seperti gc tak boleh kecewa.

      Cuma.
      Lawan tetap lawan, dah tak boleh.
      Dah ketinggalan zaman.
      Kena, kawan tetap kawan.
      Ini slogan baru.

      Kelmarin, gc masuk dengan doa.
      Hari ini, krosot pulak.
      Janganlah gitu.

      Jangan krosot.
      TGNA dah batal pun.
      TG batal sebab ramai nak menumpang.
      Orang nak taja TG sorang.
      Tapi yang lain, mai nak ikut, pasai apa.
      Depa memang nak tumpang se kaki.
      Dok ikut perangai tumpang lalu.

      Berbalik pada doa.
      Doa tu bagus.
      Tapi kalau tak berusaha, lagu mana.
      Kalau dok kutuk, doa pun tak dimakbul.

      Sekadaq jangan.
      Merana di dunia.
      Merana di akhirat.

      • Salam Hijau,

        Mai lah kita pakat2 ajak semua ahli2
        politician baik ubn/pakatan dok sembang
        kedai kopi lah…

        “”””parpu kari””””


Tinggalkan Jawapan kepada great chief Batal balasan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: