Posted by: pinkturtle2 | Januari 29, 2010

15 Hari Terperangkap Di Bawah Runtuhan… Ditemui Hidup

DARLENE Etienne dibawa dengan pengusung di hospital tentera Perancis selepas ditemui tertimbus selama 15 hari di Port-au-Prince, kelmarin. - AP

A Haitian girl is rescued by a French team after being in the rubble more than two weeks in Port-au-Prince January 27, 2010. The teenage girl, 16, was rescued alive from under a house in Port-au-Prince on Wednesday, 15 days after Haiti's devastating earthquake, French and Haitian rescuers said.

A Haitian girl is rescued by a French team after being in the rubble for more than two weeks in Port-au-Prince January 27, 2010. The teenage girl, 16, was rescued alive from under a house in Port-au-Prince on Wednesday, 15 days after Haiti's devastating earthquake, French and Haitian rescuers said.

A Haitian girl is rescued by a French team after being in the rubble for more than two weeks in Port-au-Prince January 27, 2010. The teenage girl, 16, was rescued alive from under a house in Port-au-Prince on Wednesday, 15 days after Haiti's devastating earthquake, French and Haitian rescuers said.

A Haitian girl is rescued by a French team after being in the rubble for more than two weeks in Port-au-Prince January 27, 2010. The teenage girl, 16, was rescued alive from under a house in Port-au-Prince on Wednesday, 15 days after Haiti's devastating earthquake, French and Haitian rescuers said.

A Haitian girl is rescued by a French team after being in the rubble for more than two weeks in Port-au-Prince  January 27, 2010. The teenage girl, 16, was rescued alive from under a house in Port-au-Prince on Wednesday, 15 days after Haiti's devastating earthquake, French and Haitian rescuers said.

A Haitian girl is rescued by a French team after being in the rubble for more than two weeks in Port-au-Prince January 27, 2010. The teenage girl, 16, was rescued alive from under a house in Port-au-Prince on Wednesday, 15 days after Haiti's devastating earthquake, French and Haitian rescuers said.

A Haitian girl is rescued by a French team after being in the rubble for more than two weeks in Port-au-Prince January 27, 2010. The teenage girl, 16, was rescued alive from under a house in Port-au-Prince on Wednesday, 15 days after Haiti's devastating earthquake, French and Haitian rescuers said.

A Haitian girl is rescued by a French team after being in the rubble more than two weeks in Port-au-Prince January 27, 2010. The teenage girl, 16, was rescued alive from under a house in Port-au-Prince on Wednesday, 15 days after Haiti's devastating earthquake, French and Haitian rescuers said.

A Haitian girl is rescued by a French team after being in the rubble for more than two weeks in Port-au-Prince January 27, 2010. The teenage girl, 16, was rescued alive from under a house in Port-au-Prince on Wednesday, 15 days after Haiti's devastating earthquake, French and Haitian rescuers said.

Gadis Haiti terperangkap 15 hari diselamatkan

Pasukan penyelamat Perancis membawa keluar seorang remaja perempuan berusia 16 tahun dari bawah runtuhan sebuah rumah di ibu negara Haiti ini semalam, 15 hari selepas gempa bumi yang memusnahkan negara ini pada 12 Januari lalu.

Jurucakap pasukan penyelamat, Komander Samuel Bernes berkata, remaja itu hanya mampu menyuarakan ‘terima kasih’ kerana keadaannya sangat lemah.

“Dia terperangkap dalam poket udara yang dikelilingi konkrit dan telah kehilangan banyak air dalam badan,” kata Bernes.

Menurut beliau, jiran-jiran sedang mencari barang-barang berharga dalam runtuhan rumah mereka di daerah Carrefour-Feuilles apabila mereka mendengar suara.

Mereka tidak perlu mengorek jauh ke dalam untuk membebaskan mangsa, katanya.

Gadis tersebut, Darlene Etienne diberi rawatan kecemasan sebelum dipindahkan ke sebuah hospital sementara Perancis di sini dan kemudian dibawa ke sebuah kapal tentera laut Perancis yang berlabuh di perairan Haiti untuk diberi rawatan rapi.

Kira-kira 135 orang berjaya diselamatkan dari bawah runtuhan di Port-au-Prince sejak gempa bumi 12 Januari lalu.

Askar Amerika Syarikat (AS) semalam menyelamatkan seorang lelaki berusia 31 tahun yang dipercayai terperangkap dalam runtuhan akibat gegaran susulan yang berlaku dua hari selepas gempa bumi pertama.

Kes mangsa terperangkap yang masih bertahan seminggu selepas gempa bumi dianggap luar biasa, dan mangsa yang masih hidup melebihi 10 hari jarang sekali berlaku. – AFP


Responses

  1. ha ha ha ha ha ha
    memang tabiat manusia ni suka benda hebat2
    bila hebat baru la nak bertuhan
    sebab nak bertuhan kerna nak hebat
    ha ha ha ha ha ha
    walhal pendapatan nabi muhammad tu bila d baling batu kena,berdarah lagi.macam manusia biasa jeeee
    nak hebat pi laaa sekolah magic,sebelah tadika budak ijau….
    nafas aku pun sebenarnya dah hebat dah
    cuma aku ni tak sedar2.tah bila nak sedar tak tau laaa


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: