Posted by: pinkturtle2 | Mei 7, 2010

Siasat dakwaan cuba bunuh saksi utama kes Aminulrasyid – Peguam

Peguam tuntut siasat dakwaan cuba bunuh saksi utama kes Aminulrasyid

KUALA LUMPUR, 7 Mei — Peguam mewakili Azamuddin Omar, rakan Aminulrasyid Amzah yang mati ditembak awal minggu lalu, menuntut siasatan khas berasingan diadakan berhubung dakwaan cubaan mahu membunuh dan serangan polis ke atas saksi utama itu.

“Satu siasatan berasingan mesti dimulakan berdasarkan pengakuan dia tentang apa yang berlaku pada hari kejadian,” kata peguam N. Surendran yang mewakili saksi berusia 15 tahun itu.

Setakat ini, Azamuddin telah disiasat tiga kali oleh pasukan siasatan selain menunjukkan sendiri lokasi dan detik-detik yang membawa kepada kematian Aminulrasyid.

Siasatan setakat ini tertumpu pada kematian Aminulrasyid ketika cuba melepaskan diri daripada dikejar polis dan sekumpulan penunggang motosikal awal pagi 26 April lalu.

Menurut Surendran, Azamuddin mendengar seorang anggota polis menjerit ke arahnya agar berhenti dan apabila dia terus cuba mahu melarikan diri, dia ada mendengar anggota berkenaan mengira satu hingga tiga.

Katanya, apabila menoleh ke belakang dia ada melihat anggota polis berkenaan mengacu senjata dan bersedia untuk melepaskan tembakan.

Hanya selepas apabila satu kereta polis tiba, anggota berkenaan menurunkan senjata, sekali gus Azamuddin terlepas daripada tembakan.

Saksi itu telah menceritakan detik-detik hari kejadian itu kepada Surendran dan seorang lagi peguam

Latheefah Koya walaupun ia tidak disebutkan dalam laporan polisnya.

Bagaimanapun menurut Surendran, beliau akan meneruskan tuntutan aspek itu turut disiasat.

Surendan berkata Azamuddin tiada sebab untuk berbohong.

Kebanyakan kandungan pengakuan Azamuddin selari dengan dengan apa yang diperkatakan oleh saksi-saksi lain.

“Ia juga membuktikan Azamuddin tidak bersalah,” kata Surendran. themalaysianinsider


Responses

  1. Mengapa jadi begini.Selepas satu isu, ada lagi isu yang direka2.Sudahlah…. jangan dikusutkan lagi keadaan.Jangan diambil kesempatan terhadap kematian sesaorang untuk kepentingan diri sendiri.Utamakanlah ajenda untuk pembangunan kepada rakyat yang memilih kamu….. Jangan buat FITNAH.Balasannya buruk.Tak kena pada kita…. akan kena pada anak / cucu / saudara kita nanti.ALLAH MAHA BESAR !

    • RUGI LA MAK ADIK KAPIAQ DIRHAM BEGHANAK KAT ADIK KAPIAG NI SAMPAI KOYAK PUKI………. INGATKAN NAK JADI ORANG BEIK2 . BILA MAK BAPAK ADIK KAPIAG NI MAMPUIH, DIA MENINGGALKAN ANAK YANG SOLEH ATAIH MUKA BUMI BERDOA UNTUKNYA DALAM KUBUG.
      APALA JADAHNYA KALU TINGGAL ANAK PEEL NYA MACAM BEGHOK KULUM PELIAG…….. MAKIN SUSAH MAK BAPAK DALAM KUBUG

  2. salam,

    yer la tu
    yg org dok bisin tu pasai tak mau jadi macam nie lagi…….

    tak kena kat batang idung hang..
    cakap pandai laaa
    kena….
    baru tauuuu….

    bukak sket minda tu…..
    jangan dok beku

    bila beku suka autar
    bila dah autar org panggil bebudak

    akai bebudak bukan bleh pakai
    tak baligh lagi

    nak jadi saksi nikah pn tak bleh
    ajak pi makan kenduri bleh…
    bleh la makan gulai rempah…tak cukup masak
    setengah ari saja basiiiii..

    he he
    pi la blajaq lagiiiiiii
    blajaq tak abih2
    sampai nak mati pun org blajaq
    dapat pahala plak tu
    blajaq laa….
    pi la skolah tadika kalau nak start dari mula….

    sana ramai bebudak
    kalau nak kala ijau pi pasti
    nak kala biru pi la tadika kemas
    bleh jadi bdk tadika tua…

    he he

    • salam

      moral cerita…baik jaga anak bini kat rumah. Adapnya pagi2 buta…tempatnya kat rumah…

      bila tak ikut adap…silap2 jadi cam tu la…tempatnya kat kubur…

      pengajaran untuk orang yang masih hidup…sebab adat manusia ni…salah orang nampak…salah sendiri? dok cari helah bela diri…

      • ANJIN………ANJIIIIIIIIIIIN…….

        MAI KITA SAMA2 PERKASAKAN ISLAM. TENTUNYA TAKLEH NGAN WADAH
        YANG KAPIAQ DOK PEGANG TU SABIK UMNO TU BERTARAF JAMBAN. TADAK DALAM PERJUANGAN UMNO NAK MEMERTABATKAN HUKUM HAKAM ALLAH KAT MALAYSIA NI. KALUPUN BANYAK KEROSAKAN DALAM PAS, ABANG AJAK KAPIAQ MASUK PERBETULKAN.

        RUGI LA SEKOQ IBU ANJIN DOK BEGHANAK KAT ANAK ANJIN YANG DOK
        JAJA MENDE2 FASIQ SUH SUMA ORANG SESAT.

        he he he
        saja gurau ngan ANJIN

      • Salam manis,

        Betoi tu salah orang nampak…salah sendiri?
        dok cari helah bela diri…

        Lagi satu plak..perangai haram jadah kita
        Orang lain nampak…bila bagi tau perangai
        tu balik kat kita.. tak mau bertukaq tak mau berubah
        Nak dok juga perangai haram jadah
        Laghu mana plak..

        Ayat BT biaq pi ke depa….
        cantik la tu………………….

        “””awat koboi2 tak tembak mat rempit”””

        tak dak lesen…under age…kluaq mlm…
        dlm keadaan mencurigakan…
        1 kesalahan besaq dlm. undang2 1 m’sia.
        tembak sama dia….

        Anak buat salah dlm. rumah…
        ANGKAT HEMPOK ATAIH LANTAI
        BIAQ BERKECAI OTAK….
        UNDANG2 DOK DIAM JGN. KATA APA
        BIAQ PI KE DEPA….
        TAK PAYAH NAK TUNGGU KOBOI TEMBAK
        bagi koboi tembak utk. speed limit saja..
        ada iso 2008 suruh kita pikiaq..
        iso 2000 dah obselete

  3. salam,

    nak jadi manusia beradab
    boleh kerr???
    he he

    manusia yang beradab
    manusia yang menjalankan kehidupan sebagai muslim keseluruhannya…..
    baru boleh beradab….

    kalau tak…..
    adab jer aper yang ader..
    bila teradab jer belasah….
    macam bebudak yang suka authar….
    authar sana authar sini
    macam gulai tak cukup rempah
    macam ayaq tak cukup manis

    he he

    sekadaq ala kadaq
    dok tang tu jugak

    jibmah tantuya seronok jugak
    jamban taik 1 israel..

  4. Beginilah kenyataan ahli politik PKR yang mahu menjadikan isu ini lebih sensasi…… Mereka tak ada kerja lain selain mensensasikan sesuatu isu sehingga menjadi isu nasional….. Soal pembangunan pengundi …. belakang kira !

    • adik kapiag DIRHAM……..
      alhadulillah adik kapiag dah ada respon kat hujah2 berhubung akidah
      nak jadi muslim kena ikut seluruh kuran dan hadis 100%. sekurang2nya
      yang wajib2. apabila dah orang tu mengamalkan islam……orang itu tidak bulih la nak tuduh kapiag.
      umnojambantaik………. paling ringan depa fasiq……fasiq bermakna akur ngan perintah allah tapi tak amal …….. contohnya akur perintah hudud tapi saja tak nak buat.
      manakala kapiag pula tak caya langsung malah mengejek2 hukum allah.
      contohnya mahdig kata rasullah bukan suka sangat janggut….. baginda biag janggutnya panjang sabik masa tu tadak gilette. bila dah kata lagutu
      kapiag la. bukan abang kelabu tuduh. itu hukum kata.
      kalu adik kapiag dok ikut islam sekerat kapiag sekerat…… tak jadi jugak.
      bulih ka adik kapiag solat ikut islam….. untuk solat adik kapiag pakai seluag pendek.
      jadi adik kapiag kena ngaji banyak lagi la agama tuh. jangan dok nak bak mai hadis2 yang adik kapiag amik dengan selera nafsu adik kapiag
      untuk buat hujah bodo.
      islam sekerat…. kapiag sekerat….. masih lagi kapiag adik rempah kapiag oooooiiii. bewak sekerat….boya sekerat…… menatang apa le nak panggil.
      jadi kapiag jugak kalu rukun iman umnojambantaik yang ketujuh
      “BERIMAN DENGAN HUKUM HAKAM LORD RIED.”

  5. Anak Anak Kita

    Artist: M Nasir

    Anak-anak kitakah yang berlari telanjang
    Di bawah mentari sumbing
    Sambil bernyanyi lagu
    Ketakutan hari-hari ini

    Anak-anak kitakah yang memikul beban
    Kesilapan kita
    Hingga dia tak kenal
    Budaya canggung bangsa sendiri

    Selamatkan anak kita
    Dari padang jerangkap samar
    Selamatkan anak kita
    Orde baru politikus usang

    Anak-anak kitakah yang bermain
    Di hutan belukar
    Dengan senapang kayu ubi
    Cambah tak kenal bahaya

    Anak-anak kitakah yang tak tahu nak pulang
    Bila petang
    kerana terlalu sibuk main lastik
    Dan berpistolan
    Pistol-pistolan

    Jaga-jaga anak kita
    Jangan sampai jadi hamba
    Jaga-jaga anak kita
    Kita ini orang merdeka

    Panggillah mereka pulang
    Ayah nak ajar
    Tentang kurang ajar
    Jadi mereka takkan sendiri lagi

    Panggillah mereka pulang
    Ayah nak ajar
    Tentang kurang ajar
    Jadi mereka takkan dimomok lagi

    Fikir
    Selamatkah kita di tangan tukang karut itu
    Fikir
    Selamatkah kita di tangan dalang wayang itu
    Fikir
    Selamatkah kita di tangan ahli koporat itu
    Fikir
    Selamatkah kita di tangan doktor jiwa itu
    Fikir
    Selamatkah kita di tangan pakar kitab itu
    Fikir
    Selamatkah kita di tangan Tuhan-Tuhan itu

  6. salam 1malaysia,,
    isu remeh nak dijadikan satu masalah besar
    tapi bila betul2 masalah besar semua dok sembunyi macam tikus..tikus mondok sembunyi balik tong taik takut nak keluar bila nampak manusia
    isu nama ALLAH nak dijual
    isu nak besarkan kandang babi di perkampungan melayu
    isu tidur atas jalanraya menentang sultan
    perak
    isu memperlahankan azan
    isu warga emas diberi 27sen satu hari macam minta sedekah
    isu kuil nak dibina disebelah mesjid
    isu fitnah c4 diguna utk meletupkan warga
    monggolia
    isu fitnah yg semakin menjadi jadi dikalangan PR untuk menjatuhkan seseorang
    dan banyak lagi…..
    semua isu ini dipandang ringan oleh PR
    kerana nak jaga dap..
    hailah tikus mondok…

    • Salam,

      Awat hang tak habaq isu juai
      agama ALLAH dgn. harga yg
      sedikit mengatasi semua
      masaalah yg hang utarakan.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: