Posted by: pinkturtle2 | Jun 8, 2010

Mesir bercadang membuka sempadan untuk Gaza setelah 3 tahun menjadi tali barut Israel

A Palestinian family returns from Egypt to Gaza strip through Rafah crossing, southern Gaza Strip, Monday June 7, 2010. An Egyptian security official declared the blockade of Gaza a failure Monday and said his country will keep the Rafah crossing, on its border with the Palestinian territory, open indefinitely.

A Palestinian family returns from Egypt to Gaza strip through Rafah crossing, southern Gaza Strip, Monday June 7, 2010. An Egyptian security official declared the blockade of Gaza a failure Monday and said his country will keep the Rafah crossing, on its border with the Palestinian territory, open indefinitely.

Palestinian women carry their belongings as they come back from Egypt into the Gaza strip in Rafah crossing, southern Gaza Strip, Monday June 7, 2010. An Egyptian security official declared the blockade of Gaza a failure Monday and said his country will keep the Rafah crossing, on its border with the Palestinian territory, open indefinitely.

Palestinian women carry their belongings as they come back from Egypt into the Gaza strip in Rafah crossing, southern Gaza Strip, Monday June 7, 2010. An Egyptian security official declared the blockade of Gaza a failure Monday and said his country will keep the Rafah crossing, on its border with the Palestinian territory, open indefinitely.

A Palestinian girl walks past a mural at the Rafah border crossing in the southern Gaza Strip June 2, 2010. Egypt opened its border with the Gaza Strip to let Palestinians cross, following a storm of international criticism of Israel's bloody enforcement at sea of its blockade on the enclave. Officials in Egypt and Gaza said the crossing would open on Wednesday until further notice -- a step seen as an attempt by Cairo to deflect criticism of its role in imposing the blockade.

A Palestinian girl walks past a mural at the Rafah border crossing in the southern Gaza Strip

A Palestinian smuggler is seen in a tunnel that runs between Egypt and Rafah in the southern Gaza Strip on June 03, 2010, part of a network of tunnels linking Egypt with the Islamist Hamas-ruled enclave to smuggle food and other essential goods, evading the crippling blockade imposed by Israel after Hamas took over the territory in June 2007.

Inilah salah satu terowong yang menghubungkan Mesir Dan Rafah.Ia menjadi laluan alternatif  penduduk Palestin di Gaza untuk ke Mesir setelah Sempadan Utama di Rafah telah ditutup oleh kerajaan Mesir kerana bersengkonkol dengan kerajaan Haram Zionis Israel di Palestin untuk menindas kerajaan Hamas yang telah dipilih oleh rakyat palestin dalam pilihanraya pada 2007. Apabila kerajaan Hamas mengambil alih pemerintahan dari fatah pada tahun 2007 Israel terus menekan dan mengepung rakyat palestin khususnya di Gaza dengan dibantu oleh saudara mereka kerajaan Mesir dengan menutup sempadannya di Rafah dengan harapan kerajaan Islam Hamas akan tumbangdan musnah..Akibat dari kezaliman  kerajaan mesir ini  sebahagian besar rakyat Palestin khususnya di gaza hidup dalam penderitaan kerana terputus bekalan makanan,perubatan dan sebagainya.Mereka hidup dalam penjara besar yang bernama Gaza….Malah sikap biadap Mesir membina tembok batu sepanjang 6 Kilometer membuktikan negara tersebut ‘alat’ Yahudi dan wajar dikutuk oleh seluruh dunia Islam.

Tindakan Mesir yang dipimpin Hosni Mubarak membina tembok besar disempadan Palestin menjadikan umat Islam Palestin ‘terpenjara’ dengan
tembok itu.Haram jadah punya pemimpin Islam ini…

Egypt to keep open border with impoverished Gaza

SHARM EL-SHEIKH, Egypt – After three years of cooperating in the Israeli blockade of Gaza, Egypt said Monday that it will leave its border with the Palestinian territory open indefinitely for humanitarian aid and restricted travel.

With international pressure building to ease the blockade, an Egyptian security official said sealing off Hamas-ruled Gaza has only bred more militancy.

The decision to ease the restrictions erected by Israel to isolate and punish Hamas comes a week after a deadly Israeli raid on a flotilla of activists trying to break the blockade.

The move restores a link to the outside world for at least some of Gaza’s 1.5 million Palestinians. It also appeared calculated to defuse anger in the Arab and Muslim world over Egypt’s role in maintaining the blockade and to show that Egypt, too, is now pressing Israel to open at least its land crossings with Gaza.

“Egypt is the one that broke the blockade,” Egyptian Foreign Ministry spokesman Hossam Zaki said. “We are not going to let the occupying power escape from its responsibilities.”

Israel has not publicly protested the Egyptian move, but officials declined to comment Monday.

The U.S., which has called the current border restrictions unsustainable, is among those pressing for changes. Vice President Joe Biden met Monday with Egyptian President Hosni Mubarak in the Red Sea resort of Sharm El-Sheikh.

He released a statement afterward saying the U.S. is closely consulting with Egypt and other allies to find new ways to “address the humanitarian, economic, security, and political aspects of the situation in Gaza.” AP


Responses

  1. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Bukan menjadi tali barut.
    Mesir ikut budaya Kucing Kota.
    Dok perati, terkelip2, takut kat tikus.
    Selama tiga tahun.

    Ni, baru teringat.
    Ada pengandaq.
    Ada great chief.
    Baru bercadang.
    Tapi, masih.
    Dok menangkala.

    Sekadaq bercadang saja lah.

  2. PAS DAN PKR JUGA TALI BARUT YAHUDI DI MALAYSIA

    • Betul dan sah

      UMNO & BN akan lawan dengan Israil hingga ketitisan darah terakhir.

    • Aikk….

      Pi cakap PAS dan PKR
      pulak talibarut Yahudi.

      Bila masa PKR dan PAS
      lantik APCO jadi penasihat?

  3. si bodoh, kerajaan ngok dah sah menggunakan perkhidmatan yahudi. apa hang nak salak lagi?

  4. Dan Mesir yang selama ini menjadi tali barut Yahudi baru nak tergerak hati untuk membuka laluan untuk membantu penduduk Palastin.Semuga ini merupakan langkah yang akan membawa pada kebaikan.

  5. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.
    Salam pada sukusakat yang tua2
    great chief, nasik kandaq, Kucing Kota, KeLiWoN dan Gubiq. yang malais membaca.

    Kerana malais membaca.
    Sukusakat.
    Dah tak komen.
    Bukan tak mau.
    Tapi tak reti.

    Sekadaq sukusakat kena baca.
    Kalau nak komen.

    • Lagi bahalol
      kalau tak baca Quran,

      macam hang…..

    • Salam BT,

      Hamas ni lebih kurang macam PAS
      di Kelantan la.Kerajaan pusat
      paham2 sendiri la apa yg sudah
      bikin selama ni.So sendiri la hang BT
      FILL IN THE BLANK.HANG KAKI
      BACA MESTI PANDAI JAWAB…

      Tindakan Mesir/KERAJAAN PUSAT yang
      dipimpin Hosni Mubarak/__________
      membina tembok besar disempadan
      Palestin/_________ menjadikan umat
      Islam Palestin/________ ‘terpenjara’
      dengan tembok itu.Haram jadah
      punya pemimpin Islam ini…

      “””dok tak dok saja cari penyakit””””

  6. salam…

    Orang Islam kena bersatu!..dalam blog ni islam menghina islam lain…

    • salam,

      Proposal yg baik kaedah dia
      lagu mana.How sis…
      Ada cara YG LEBIH BAIK ka.
      silakan…

  7. Salam…

    cerita pasal Islam…
    semua orang tunjuk dia pandai…
    cerita pasal demokrasi…
    semua orang tunjuk dia pandai…
    cerita pasal kafir…
    semua orang tunjuk dia pandai…

    tak ada yang lebih pandai dari dia hatta mufti pun dikatakan bodoh… hakim dikatakan bahalol…

    tapi kalau dia pandai sangat…
    kenapa dia masih ada disini…

    agaknya dia cuma pandai mencarut…maki hamun…membuat fitnah…putar belit…

    inilah akibatnya kalau hati dah hitam dek terlampau banyak sangat benda yang haram…

    ingatlah… antara petanda hari kiamat… bila orang yang berilmu diam… manakala yang bodoh berkata2 umpama dia tahu…

  8. salam,

    Yang paling teruk suruh org lain buat
    dan dia memahami …tapi dia tak buat…
    cakap tak serupa bikin…

    menghalangi org. ke jalan ALLAH pon teruk juga.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: