Posted by: pinkturtle2 | Julai 16, 2010

Tarik Subsidi Gula Elak Rakyat Kena Kencing Manis – PM

Penyelarasan subsidi merupakan satu langkah berani yang diambil kerajaan bagi meletakkan ekonomi Malaysia di landasan kukuh pada masa depan - PM... berani sungguh PM kita membebankan rakyat..

Penyelarasan subsidi yang dilakukan kerajaan masih berpegang pada prinsip meminimumkan bebanan rakyat.

Rakyat negara ini sebenarnya masih membayar harga petrol, diesel, petroleum gas cecair (LPG) dan gula jauh lebih rendah berbanding negara jiran. “Sebagai contoh, gula di Malaysia RM1.90 sekilogram, tetapi di Thailand RM2.60 sekilogram, Indonesia RM3.68 dan Filipina RM3.46.

penyelarasan subsidi gula pula dapat menangani masalah penyakit kencing manis yang menunjukkan trend berbahaya di negara ini.pada masa ini, 1.4 juta rakyat negara ini mengalami penyakit berkenaan yang memerlukan usaha bagi menanganinya. – sebahagian daripada ucapan PM ketika berucap merasmikan Hari Koperasi Negara di Kuantan pada hari ini
………………………………………..
cakap x serupe bikin!!!!

ckp nak utama kan rakyat…..pastu naikkan barang…..ape punye pemimpim!!…. rakyat sederhane pun dah mule rase susuah…..pikir lah ckit rakyat yang miskin….yang ade anak ramai…..nak pikir skolah budak ker…atau nak pikir bagi budak2 makan ker….came on lah pemimpim……makin melampau betul!!!! BN=barang naik!!! – Yasmin minsyisa@yahoo.com

……………………………………….

Berbagai perkataan dan ayat manis digunakan agar rakyat boleh terima kenaikan  dengan hati yang terbuka..

Kerajaan Mohd. Najib dikatakan menaikkan harga barang keperluan dalam keadaan tergesa-gesa.

Tiada perbincangan dari dewan parlimen menyebabkan kerajaan BN dilihat amat hipokrit, tidak memberi ruang kepada ahli parlimen khususnya blok pembangkang untuk berfikir, memberi pandangan dan membuat cadangan tetapi terus bertindak menaikkan harga barang keperluan.

Berbagai perkataan dan ayat manis digunakan berkaitan kenaikan harga barang keperluan itu bagi mengelirukan pemikiran rakyat agar rakyat boleh terima kenaikan itu dengan hati yang terbuka.

Persoalannya apabila rakyat 1 Malaysia sedar dari kelirunya apakah mereka akan bergembira menerima khabar itu dengan memberi kata-kata pujian atau kejian…?

Kalaulah hari ini kerajaan Malaysia dipimpin oleh Pakatan Rakyat dan mereka melakukan pekara yang sama seperti apa yang dilakukan oleh Mohd. Najib terhadap rakyat… pastinya kita juga akan menentangnya juga walau pun kita berharap Pakatan Rakyat lebih baik dari BN.

Tapi Pakatan Rakyat belum diberi kesempatan. Oleh kerana itu kita tidak boleh mengatakan bahawa mereka tidak boleh atau tidak tahu mentadbir.

Kita patut memberi ruang dan peluang kepada pemimpin Pakatan Rakyat membuktikan kebolehan mereka mentadbir kerajaan pusat dan menguruskan ekonomi Negara lebih baik dari Barisan Nasional.

Oleh kerana itu rakyat 1 Malaysia mesti bersatu bangkit berkempen dan menentang kezaliman kerajaan Barisan Nasional sehingga mereka tumbang jadi pembangkang.

“LAWAN TETAP LAWAN..”

Umar..


Responses

  1. satu kenyataan dan alasan yang paling bodoh oleh seorang PM yang juga paling bodoh dan memperbodohkan rakyat Malaysia…..

    • Biar kencing manis, jangan sekali KENCING rakyat marhain

      • salam…

        elok la tu…biarla harga gula naik…usah makan gula banyak sangat…

        diesel, petrol, LPG…orang yang ada duit ja guna mesin yang isi benda ni… buatla apa yang patut… aku ok ja…

        cukup2 la kutuk mengutuk kawan2…takut tak sempat minta maaf…

  2. bangang..Klu x nk rakyat kena kencing manis,batalkan pembinaan kilang Coca-cola kt Nilai tuh..Yg tu x pe pulak ye..x timbang pulak bab rakyat nk kena kencing manis..Mcm sial..nak menipu tp bangang..pegi mampos la lu..

  3. Alasan yang telah dijangka. Blog Tukar tiub telah mendahului dalam tulisannya semalam dulu,apa alasan yang akan digunakan oleh PM 1 Malaysia dan lain2 menteri,
    Ish! Ish! tak habih habih nak medungukan rakyat.

    Tak lama lagi mangkuk2 forumer UBN akan masuk menyokong kenaikan barang yang diumumkan oleh PM Najibthuya.

    Maklumlah… dengan kad keahlian Umno, depa buleh beli barang dengan diskaun harga rendah…

  4. Salam KeLi dan Kucing.

    Apa yang hang bedua.
    Dok KeLiNtOnG ni.

    Kalau barang mahai.
    Makan sikit.
    Jangan beli.
    Makan gula melaka.

    Sekadaq jangan dok cari pasai saja.

    • budak tadika mana tahu semua2 nih sabab mak bapak dia yang beli gula,budak tadika mana ada duit.

      PS:kepada mak bapak budak tadika ni anak anda nak sangat makan gula melaka sebagai ganti gula.dia ingat gula melaka murah kot.

      • Budak bodoh. Orang macam ini pun ada dalam dunia ini.

    • hang pon bangang lebih teruk dari segala bangang, cakap tak pakai akai, penuh taik dalam kepala hang tu bukan otak….

      • Salam KeLi.

        Hang ni, Islam jenis apa.
        Salam tak bagi.
        Hadis dah tak tulih.
        Dah ambik tabiat mengutuk pulak.

        Tu lah, kena baca.
        Jangan dok ikutCeramah.
        Nanti, hang tergolong.
        Puak Dungu Raja Ilmu Islam (PDRIS).
        Dahsyat tu.

        Sekadaq TGNA yang susah hati.

      • KeLi.

        Pembetulan sikit.
        Silap taip.

        Puak Dungu Raja Ilmu Syaitan (PDRIS)

      • Tahu tak pe. Wahai Budak Yahudi kafirun

    • Ya, ALLAH

      Kenapa dijadikan BUDAK macam ini hidup dimuka bumi kamu. BUDAK yang tidak menolong orang miskin. BUDAK yang tidak berakal. BUDAK yang penuh taik dalam kepala.
      Budak yang menyokong untuk sempitkan hidup orang yang memerlukan. BUDAK yang tidak memikirkan kesusahan orang lain.

      Ya ALLAH,

      Kau hancurkan BUDAK yang menyokong kezaliman.

  5. memang baguslah rakyat tak kena kencing manis. Masalahnya rakyat terkena kencing oleh kerajaan LAHANAT Laknatullah ni….
    Semoga Allah SWT menurun BALA, KIFARAH, JAHANAM DAN LINGKUPKAN MEREKA SERTA KETURUNAN MEREKA2 INI DARI MUKABUMI MALAYSIA YANG TERCINTA INI. AMIN AMIN AMIN YA ROBBAL ALAMIN….

  6. Agak-agak senang ke jadi PM?
    Cuba tanya PM di negara-negara thailand, indonesia, filipina,….ooop singapura?

    Kalau jawabnya bukan senang jadi PM maka bagilah peluang dia fikirkan apa yang dia nak buat untuk kebaikan negara dia. Bukan lama lagi pun nak PR13. Lepas ni pastikan kita memilih kerajaan yang kita pilihlaaaaah.XXXXX.

  7. Ap punya bodoh kenyataan macam ini. macam rakyat ni tidak tahu pula.

    Jangan beli adalah alasan haramjadah. Manusia yang bertopengkan binatang.

    Bodoh punya orang.

    Ada juga puak-puak bn yg sokong.

    TAHNIAH BN, TAHNIAH BN, TAHNIAH BN

    Naikkan lagi harga barang, biar penyokong pakatan tidak dapat makan. janji orang UMNO boleh hidup dengan senang dengan kenaikan harga barang.

    Kerajaan Bn mungkin akan umumkan harga barang untuk UMNO sahaja. Cuma tunjukan KAD AHLi yang ada keris. Pasti dapat harga murah.

  8. salam 1 untuk semua,
    mengurangkan subsidi adalah cara yang paling mudah utk krjaan menyelesaikan masalah..beliau meletakkan masalah kekurangan wang krjaan kebahu setiap rakyatnya..kesian rakyat yg miskin.

    masalah ini sepatutnya ditanggung oleh menteri2 yg bebal yg berada di PJaya yg tidak tahu apa kerjanya selain dari membolot harta kekayaan, mengkayakan
    kroni yg sememangnya dah kaya.
    menteri2 yg dianugerahkan bengong ini yg tidak tahu buat kerja telah merugikan negara sepatutnya DIPECAT saja..knp rakyat harus menerima menteri2 yg bodoh spt ini utk bekerja.. PM harus memandang serious akan perkara ini, PM harus tegas dan berani.
    kalau benar slogan ‘rakyat didahulukan’
    tapi kenapa rakyat dibebankan???????
    jangan jadikan rakyat sbg mangsa…..

    masih ramai lagi diluar sana yg boleh diangkat menjadi pemimpin dan boleh diberi tjawb dan sy amat bersetuju utk mengubah cara umno mencorakkan kepinpinan dan krjaan adalah dgn diserap masuk ahli2 marhean dari kalangan pas/umno yg tidak mempunyai kepentingan sendiri tetapi sanggup berkhimat utk agama, bangsa dan negara.
    menyelinap masuk demi untuk majoriti yang memihak kepada rakyat dan yg mengutamakan rakyat…..
    ‘kita buang menteri2 yg salahgunakan kuasa’

    • salam,

      Aik…sudah tukar ka…
      Sejak bila keluaq dari lubang jamban.
      Selama ni dok terperoq dlm. tu..
      Ingatkan dah imune dgn. bau2an
      dlm. lubang tu.

      “””bukankah sehat namanya kalau
      kerakaan di tukar ganti setiap 2 penggal
      seperti mana di UK atau US”””

      bARU ADA CHECK AND BALANCE.

      bUkan cheque without balance….
      macam kita dok kena la
      depa cash in ..kita hau..nganga

      • Salam great.

        Setakat check and balance tu.
        Tak cukup.

        Hang kena tau.
        Future Value.

        Sekadaq hang kena baca.

      • salam bt,

        future value ada pd samy value
        kedarah tol byk. sangat.

      • Salam chief.

        Hang tahu tentang Samy value.
        Kerana hang ikutCeramah.
        Bukang hang baca buku.

        Sekadaq kena ada moral value.

      • salam BT,

        Moral value tak kejab..longgak.ceroi
        Muslim value ….barhu real..

        Hang kena baca byk. lagi
        harap Khutbah jumaa’at saja tak cukup
        Skali sekala ikut ceramah sama

        “””nak bawa chief broken rubber
        pi kena nasik kandaq…nak ikut mai la”””

  9. salam , aftar..kalo kat jepun dah lama mentri dorg letak jawatan..kat sini hurmmm…kalo blh nak pgng jawatan tue sampai lubang kubur..

    • salam ada nama,,
      betul katamu…masalahnya negara kita menteri jenis tak malu
      dok terhegeh hegeh nak jadi menteri tapi tak tau apa?

  10. salam 1 malaysia negaraku tercinta,,
    gc,,, aku tak pernah tukar pun…..
    “agamaku tetap islam”
    “tuhanku tetap ALLAH yg ESA”
    “nabiku tetap Muhammad s.a.w”
    perbezaannya hanya fahaman politik di atas dunia ini,
    perkara yg baik jika dilakukan oleh samada kalangan pas atau krjaan bn kita sambut dgn kesyukuran….
    TETAPI,,,,
    jika ia bertentangan dan merugikan rakyat
    kita berhak bersuara…wahai gc kepentingan dan kesejahteraan rakyat
    amat penting.
    wlaumcmanapun ikatan tali persaudaraan sesama islam adalah ‘tetap’..
    barulah betul ‘ amar maarof nahi mungkar’

    • salam aftar….

      tahniah dan syabasy kerna anda telah mula sedar betapa bodohnya “menteri-menteri” yang dilantik dan dpilih oleh anda selama ini…. masih belum terlewat untuk anda dan rakan2 anda melakukan perubahan dan menyedarkan penyokong-penyokong anda.

      inilah yang sepatutnya diperjuangkan, bukan mengikut dan menyokong membuta tuli tanpa menggunakan akal yang waras yang diberikan Allah kepada kita manusia. Rosaknya muka bumi Allah ini adalah hasil kerja tangan manusia itu sendiri, akal yang diberi, gunakanlah sebaik-baiknya demi agama Allah kerna Allah kekal selamanya, manusia dan bangsa akan lupus seperti mana lupusnya kaum ‘Aad, kaum Lud dan sebagainya. Engkar kepada Allah akan terima pembalasan yang sewajar dan setimpal dari Nya….

      • salam 1 malaysia
        masalahnya bukan menteri dari bn saja bodoh,,
        jom kita lihat negeri selangor dibawah pkr
        menteri bodoh juga tu………….
        jom kita tengok kedah…..tak maju maju….
        dibawah pas…menteri bodoh gak tu…………….
        mu gi kelate….mu tengok … dok lagu tu juga….
        menteri apo ko bendo lagu tu…
        jom tengok p.pinang…dibawah dap…
        ‘amar maarof nahi mungkar
        buat kerja jgn nakal
        portfolio baguih2 kita punggal
        tanah sana sini kita sambar’

        sekadar ‘jangan nampak org lain bodoh’

  11. salam bro n sis……..
    salam authar putar aftar………….

    mazhab politik ngan agama banyak bezanya…..
    tak ikut agama banyak hukumnya………
    ada fasik……..
    ada ienad……..
    ada munafiq…….
    ada murtad……….
    masing-masing ada hiraki dan kesan sampingan….

    tak ikut politik yg jauh dari Islam,,,,,,,,,tak jadi hal punya…….
    kalau tak ikut grombolan…….lagi baik dan teramat baik…………so n so hang tunggu apa lagi…….hari-hari dok bau pekung …….nanah meleleh keluaq…”shit’ dok bau merata….tak kan nak tunggu lagi kot…….hang hijrah laa authar……..
    perkara yg baik mesti ikut saluran yg diketahui baik……..bukan kaa hang kata mcm tu????

    mana ada pak menteri yg lurus dlm tugas………hang habaq mai sat satu-satu……kami nak dengaq….lepaih tu kita buat penilaian…….
    memang keputusan grombolan sejak akhir-akhir ni bukan saja merugikan rakyat..tapi boleh menjahanamkan citra bangsa masa depan…….dah jadi golmar…….dah jadi karbata……..

    satu lagi…….
    depa cakap nak struktur balik subsidi…….pasai tu depa gopoh penaik harga barang……..
    duit yg depa jimat (kononnya) tu nak bok pi mana???……..
    subsidi yg ditarik tu nak kenduri tang mana???…
    sapa yg depa nak panggil makan kenduri tu????,,,,,,,hang depa tak jemput sama ke????…..pasai tu hang dok mengamok????……..

    dalam hal mcm nie……..sapa yg didahulukan????….
    pencapaian apa yg diutamakan??????……..
    hang tolong jawab sat aihhhh…………….

    aku tunggu the next authar………

    kah kah kah………..

    • salam n.k,,,& 1 malaysia
      hang jgn susah hati..aku tak mengamuk pun
      dan kpd yg lain2 tu.. tak payah dok jadi jin ifrit,, jangan perasan dan jgn syok sendiri…
      aku tak kata pun nak sokong samada parti ajaran sesat mahupun
      parti penipu rakyat..
      aku tidak menyokong mana2 pihak pun.. kerana sbg badan bukan krajaan berkhimat untuk rakyat yg memerlukan, aku telah banyak mengkaji..
      parti mana yang berkuasa yang memerintah negara memang tidak dapat lari dari ‘korup’ semuanya adalah sama
      tak kiralah yg pakai jubah/kopiah putih ke…yg memerintah tu klon
      khalifah umar ke… yg selama ini membuat aku nak termuntah melihatnya.
      semua parti yg berkuasa adalah sama akan tolong kroni masing2 dan
      akan wujudnya korup…..
      p/s ; ‘tolong simpan dlm kepala otak…’

      • salam..n.k
        satu contoh aku bagi,,
        katalah satu projek dari dogs and pigs dapat di p.pinang
        takkanlah projek tu nak diberi kpd barang naik ataupun parti ajaran sesat uruskan????
        tentulah dogs and pigs ini akan cari kroni dia untuk uruskan dan laksanakan projek tersebut!!!!!

        p/s;; ‘aku pun dah lalu makan n.kandaq…gulai setahun’

      • Salam,

        tak sokong mana pihak…autar la hang..
        lidah berbelik lebih dari ulaq sawa.

        dah written black & white
        yg sudah2…deny lagi..

        kaji konon……poooraaaaaaaaaah

  12. he he

    aftar dah nak tukaq haluan ka?
    nampak gaya aku kena tukaq nick la pulak…

    aku pakai nick ratfa pasai nak bagi dia reverse la….
    tapi dah makan taik nie payah sket…
    tak makan pun dia cium jugak….

    he he

    semua tu lakonan semata2
    aku tak pecaya langsung apa yang dia tulih….
    puak2 nie ….. semua dah dapat award pelakon tambahn terbaik…
    pelakon terbaik tu kat ataih tu kepala najis najis

    he he

  13. he he

    betoi ka tuuuuu

    amar maarof nahi mungkar……

    jangan silap translate dah la…..
    jadi macam ostat wacana plak

    he he

    sebelom ni yang mungkar2 umngok dok buat,
    hang dok sokong …….dok dokong……………
    dok junjung…..
    ka tebalik kut…..

    sekadaq jangan amar mungkar nahi maaroof dah laaaaaa autar oiiiiii

  14. Jangan percaya pada ZIONIS. jenis ini kekadang jenis sesumpah juga. Mugkin atas pagar. Tidak ada pendirian.

    Kalau YB mcm barim ali, kulim,bayan baru & pdg serai. Boleh dibeli

    ZIONIS tetap Zionis

    • Orang dah tahu pon.
      Tentang Zionis.
      Kerana orang baca buku.

      Tapi hang tahu sikit saja.
      Kerana hang ikutCeramah saja.
      Dok saja saja.

      Yang orang tak tahu.
      Mengenai.
      Puak Dungu Raja Ilmu Syaitan (PDRIS).

      Sekadaq hang kena bagi tau.

  15. salam…

    apa susah? tak suka…masa PRU13 undilah sapa2 yg disukai… tapi setakat ni 4 negeri tu…hampeh ja…cakap berdegang-degang sebelum dapat…dah dapat…lagi teruk…

  16. Ros Monggol berkata…

    BN-Barang Naik
    BN-Bila naik?
    BN-Baru Naik
    BN-Berapa naik?
    BN-Banyakkkkk Naik
    Bn-Barua najib

    2010 Julai 19 12:49

    Hang mmg terar lah ros monggol

  17. Aslkm,

    BT hari tu tanya saya Islam jenis apa sebab dok mengata orang….

    Dulu dia mengaku kat sini yang dia tak pernah dok mengata orang….dia jenis baik baik…. tapi korang tengok la apa yang dia dok tulis… tak mengata orang ka tu??/

    Itu la BT kalau dicakap kamu tu MUNAFIK… kamu marah… kata saya ni dekan u munafikun la… apa la…

    Yang si Autar tu pulak tak payah la cakap belit belit.. GC cakap pasai hang ni memang betoi…. macam saya kata kat hang dulu la… hang ada ciri ciri MUNAFIK…

  18. he he

    betoiii laa tuuu neutron

    bila cakap suka autar….. salah satu ciri2 munafik la tuuu…
    yang budak tadika tu dia bukan lagi munafik dah….
    dia mazhab protestan…..
    hang tengok logo dia pun membayangkan dia nie macam mana….

    he he


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: