Posted by: pinkturtle2 | Julai 22, 2010

Kita dipandang Mulia sekiranya menolak lamaran penggadai maruah agama dan bangsa..

Saya yakin, sesiapa sahaja tidak akan dipandang serong sekiranya menolak untuk berpakat serta bersubahat dengan perompak. Inikan pula menolak lamaran penggadai maruah agama dan bangsa. Seperti itu jugalah Puteri Gunung Ledang menolak lamaran seorang sultan yang zalim - Edyes

Adakah PAS Dilihat Jahat Jika Menolak Tawaran Perpaduan Islam UMNO?

Salam Hormat,

Entri kali ini dimulakan dengan petikan kata-kata kepimpinan PAS dalam isu pembentukkan perpaduan di antara PAS dan UMNO.

Apa kata Ketua Dewan Pemuda PAS;

“Maka, apalah salahnya jika kini UMNO pula mengambil giliran dan langkah serupa seperti dulunya PAS pernah menyertai Perikatan demi penyatuan melayu Islam di era Tun Abdul Razak [ Lagi pun pemimpin UMNO kini yang beria – ia benar mahukan penyatuan ] .

“Kini di era YAB Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak pulalah menghulur tangan, sanggup dan sedia bersama PAS menyertai Pakatan Rakyat memperjuangkan Islam dan bangsa melayu Islam agar kita dapat membina sebuah negara yang aman, makmur, sejahtera, adil, telus, saksama tanpa sebarang pertelagahan atau persengketaan yang merugikan ummat Islam dan bangsa Melayu itu sendiri.

Apa kata 3 Naib Presiden PAS;

Mahfuz Omar Berkata;

“Inilah agenda Umno pada setiap kali sesak nafas mereka akan meminta ‘oksigen’ dari PAS,”. Umno secara jelas melalui pemimpin utamanya yang menguasai Kerajaan Malaysia telah melantik syarikat perunding APCO Worldwide yang merupakan proksi kepada gerakan zionis antarabangsa yang menjaga kepentingan

politik Israel dan Amerika sebagai penasihat Kerajaan Umno Barisan Nasional (BN). “Perbuatan ini satu pengkhianatan kepada perjuangan umat Islam dan rakyat Palestin,”

Salahuddin Ayub Berkata;

Jika benar Umno mahukan perpaduan, Umno perlu menyertai Pakatan Rakyat bersama PAS, PKR dan DAP.

Tuan Ibrahim Tuan Man Berkata;

PAS menyatakan dengan tegas kita perlu bersatu di atas landasan yang digariskan oleh Allah; “Bertolong bantulah kamu dalam perkara kebaikan dan taqwa, dan jangan bertolong bantu dalam perkara dosa dan permusuhan”. Lantaran itu PAS lebih rela Melayu berpecah dalam mentaati perintah Allah daripada berpadu dalam mendurhakai Allah!

PAS tidak akan merelai perpaduan bagi mendokong tindakan yang bertentangan dengan Islam yang ditaja oleh UMNO. Mereka sanggup menghalalkan perjudian di atas nama kebajikan dan sukan walhal dengan jelas Islam menyatakan judi itu haram!

Apa kata Timbalan Presiden PAS;

PAS masih lagi berpegang dengan ketetapan yang telah dibuat dalam muktamat-muktamar yang lalu. PAS akan terus memfokuskan kepada gerak kerja mendepani pilihan raya umum k-13 untuk membentuk kerajaan persekutuan yang baru.

Saya juga menyeru kepada seluruh pimpinan dan ahli agar dapat melipatgandakan usaha untuk memantapkan organisasi, terutama di peringkat cawangan dan kawasan serta menambah keahlian baru PAS semaksima mungkin.

Apa kata Presiden PAS ;

(Maaf, ikhlasnya saya katakan, tiada lagi komen dari TG Presiden setakat ini, dan ia bukanlah satu kesalahan kerana timb. presiden dan naib-naib presidennya telah memberi komen serta penegasan. Namun saya percaya pendirian TG Presiden adalah senada)

Apa kata Mursyidul Am PAS;

PERGI JAHANAM DENGAN UMNO !!!

Oleh demikian, saya memohon kepada semua pucuk pimpinan UMNO supaya berfikir dengan akal yang dikurniakan oleh Allah, bahawasanya, pinangan UMNO terhadap PAS adalah ditolak tanpa syarat dan tanpa bicara, kerana tindak-tanduk dan kebejatan melampau UMNO itu sendiri telah menjadi faktor betapa PAS dan UMNO tidak mungkin bersatu buat ketika ini.

Sepertimana yang dilafazkan oleh Puteri Gunung Ledang terhadap Sultan Melaka berkenaan terjemahan-terjemahan yang berupa permintaan itu, adalah sebenarnya satu penolakkan.

Kepada rakan-rakan seperjuangan dan mereka yang di ambang perubahan, sedarlah bahawa permainan propaganda UMNO ini sebenarnya satu perangkap yang menang-menang bagi UMNO. Ini kerana apabila PAS menolak kerjasama politik demi perpaduan melayu dan Islam, maka PAS akan dilihat jahat kerana membelakangkan perpaduan yang dituntut. Akhirnya tiba satu perenggan yang membunuh segala prasangka, hadir dari Tuan Ibrahim Tuan Man yang berbunyi – PAS lebih rela Melayu berpecah dalam mentaati perintah Allah daripada berpadu dalam mendurhakai Allah!

Persoalan di sini ialah, adakah PAS akan dilihat jahat kerana menolak pelawaan UMNO? Adakah PAS akan dipandang serong sekiranya tidak menerima tawaran perpaduan melayu dan Islam ini ?

Sedarlah saudara dan saudari sekalian. PAS bukan berdepan dengan tawaran perpaduan sesama Islam, PAS juga bukan berdepan dengan tawaran perpaduan walau sesama melayu sekalipun. PAS sebenarnya berdepan sebuah tawaran perpaduan dari sebuah gerombolan pengkhianat bangsa!

PAS berhadapan dengan tawaran perpaduan dengan gerombolan yang tidak bertanggungjawab terhadap peristiwa Memali, mengamalkan Akta zalim ISA, merancang kudeta rampasan kuasa di Perak, menafikan hak royalti Terengganu dan Kelantan ketika PAS berhak ke atasnya, dan yang paling menyedihkan, PAS berhadapan tawaran perpaduan oleh pihak yang mengfitnah PAS sebagai parti ajaran sesat.

Oleh demikian, di atas kelaku gerombolan terdesak seperti di atas, wajarkah PAS dipandang serong sekiranya menolak tawaran perpaduan? Saya yakin, sesiapa sahaja tidak akan dipandang serong sekiranya menolak untuk berpakat serta bersubahat dengan perompak. Inikan pula menolak lamaran penggadai maruah agama dan bangsa. Seperti itu jugalah Puteri Gunung Ledang menolak lamaran seorang sultan yang zalim.

Perlu diingat, penyatuan PAS dan UMNO merupakan jalan terakhir bagi menyelamatkan sebuah empayar yang berdiri di atas keringat rakyat. UMNO tidak akan membiarkan harta yang disiap-sediakan untuk tujuh keturunan mereka dirampas oleh kuasa rakyat setelah berdepan kekalahan pertama kerajaan pusat pada PRU yang semakin hampir. Walaubagaimanapun, kita harus bersyukur kerana kesepakatan kepimpinan PAS hari ini telah melemahkan peluang talian hayat terakhir UMNO.

Hari ini, minggu ini, telah dibuktikan bahawa UMNO itu benar-benar semakin lemah dari pelbagai aspek. Pertelingkahan antara mereka ada di mana-mana, Mesyuarat cawangan dan bahagian lemau tidak bermaya, yang bertumbuk juga ada. Malah, isu pasir yang mereka tembak ke arah Kerajaan Selangor juga telah menyebabkan pergaduhan sesama mereka, serta menerbitkan ‘overkill’ yang memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat.

Dikesempatan ini, saya menyeru kepada semua kepimpinan Pakatan Rakyat agar bertindak bijak, sepertimana yang berlaku hari ini, minggu ini.

Salam Perjuangan, Salam Reformasi, Salam Revolusi 308

Saya akhiri dengan sebuah slogan yang telah dimodifikasi ;

1Perjuangan – Islam didahulukan, Kebajikan diutamakan !

EDYES – 22 Julai 2010 – 2.32am Blog edyes

…………………………

Kalau tak faham lagi tengok gambar-gambar di bawah…

kalau tak faham juga… tengok gambar kat bawah ini pulak

The eye of a frog is reflected on the surface of a pond located at  the Spring River Golf Course in Roswell, N.M. , Tuesday, May 18, 2010.

A  frog hides amongst lily pads that dot a pond located on the Spring River  Golf Course in Roswell, N.M. on Tuesday morning, April 27, 2010.

atau gambar di bawah,yang dirakam di Pasir Mas…

A  long-nosed tree frog (Litoria sp. nov.) is seen in this undated handout  photo released May 17, 2010. Scientists exploring a remote Indonesian  forest say they have uncovered a collection of new species, including  the tree frog, a yellow-eyed gecko and the world's smallest known  wallaby.
Inilah spesis selential yang paling berbahaya di dunia, ia hanya terdapat di dearah Pasir Mas Sahaja, kalau jumpa spesis ini di tengah jalan, langgar terus sampai berkecai kerana dikhuatiri spesis ini akn meninggalkan baka keturunan yang akan menyusahkan dan merosakkan anak cucu kita di zaman akan datang.cukuplah di zaman ini sahaja ia wujud…kalau boleh, bila jumpa spesis ini di bangunan parlimen cepat-cepat panggil pasukan keselamatan supaya menangkapnya kerana ianya akan menggangu kelancaran persidangan dewan.. jangan teragak – agak untuk melakukannya kerana spesis ini tidak ada manfaat langsung.

Responses

  1. Kita kena bersatu dan berpadu dengan Umno. Lupakan soal Umno itu satu gerombolan yang tidak beretika Islam.
    Kita rujuk Umno sebagai organisasi tertua untuk orang2 melayu. Dulu kenapa kita boleh terima Umno sebagai pejuang bangsa dan agama?. Kenapa sekarang tidak?. Ya memang Umno tahun 1946 telah padam, tetapi roh Umno baru ini kan lebih elite dan berwawasan.

    Soal Umno dan pemimpin2nya berjiwa koprat dan pandai mengumpul harta dan kekayaan baik secara songlap, rasuah, komisyen dan menipu hak rakyat. Lupakan dulu!.

    Apa yang nak digaduhkan sangat soal itu. Kalau pemimpin Umno merampok segala yang boleh mengkayakan mereka, bukan hak rakyat melayu sahaja. Mereka merampok hak dan milik rakyat semua kaum dan bangsa. Sekurang kurangnya negara telah melahirkan orang2 melayu yang berjaya dan hartawan kalau dibandingkan dengan pemimpin Umno tahun 1946 dahulu, yang terlalu jujur lurus dan ikhlas bendul nak membela rakyat, sampai kekadang ada yang guna harta sendiri semata2 nak membantu rakyat. Bodoh punya melayu…

    Kalau itu caranya bila melayu boleh berjaya dan kaya. Zaman begitu telah berlalu, zaman guru2 menjadi pemimpin Umno telah berlalu.
    Sekarang zaman koperat dan keparat. Orang yang konon pandai berniaga dan menipu mesti ambil alih kepimpinan Umno yang patuh dengan tradisi membela rakyat. Tidak lah pula salahnya slogan ini dikekalkan sebagai pendinding putar alam yang akan menguntungkan pemimpin Umno masa kini..ha..a kan bagus tuu…

    Jadi semuanya ini tidak perlu lah nak disebut sebutkan oleh pemimpin melayu baik dari Pas atau melayu Keadilan.

    Mari kita rujuk soal bangsa melayu dahulu. Lupakan soal agama. Itu perkara akhirat yang kita tidak tahu nasib kita disana. Tentu saja nasib kita disana tidak sama. Sapa2 dari kita yang sempat bertaubat kita taubatlah. Kata tuhan itu maha pengampun dan penerima taubat. Takkan tuhan tak ampun kut…

    Kita kena sedar, kuasa melayu semakin terhakis kalau kita berpecah belah.
    Allah tak suka kalau kita berpecah belah, kan itu sudah disebut dalam Quran. Inilah yang nak disampaikan oleh mufti Perak. Ingat! ini seorang mufti, bukan calang2 orang…

    Kalau kita dituduh bersekongkol denga Yahudi. Itu adalah agenda nak selamatkan ekonomi dan keselamatan negara. Biarlah…takkan Yahudi nak musnahkan bangsa melayu yang tak seramai mana pun didunia ini. Baik Yahudi musnahkan orang2 arab seperti yang telah dibuat oleh Yahudi sekarang ini.. Tak da kena mengena dengan kita pun..tapi kita tunjuk lah juga yang kita simpati dengan bangsa arab ini..sekurang2nya Negara2 Arab ingat kita sokong mereka atas dasar agama Islam..itu pun strategi politik juga..

    Begini sajalah..marilah kita bersatu atas nama bangsa. Selamatkan melayu dari hilang kuasa dibumi Malaysia ini. Cuba bayangkan, jika melayu dah hilang kuasa. Tentu saja bakal pemimpin melayu akan datang tak berpeluang lagi menambah jumlah orang2 kaya dan berpeluang merembat harta negara yang melimpah ruah yang sedang kita kongsikan bersama ini.

    Kalau ditakdirkan Allah tidak mengampunkan kita kerana kita ketepikan soal agama, dan kita diakhirat nanti dihumban keneraka sekurang2nya kita akan bersama dengan pemimpin dunia yang tersohor seperti Obama, Kenedy, Benjamin Netanyahu, Hitler, Masoollini, Henry Kessinger, Kurshov dan lain yang ramai lagi…

    Ellee… kita boleh jaminkah mereka yang zuhud dan tawaddhuk itu pasti jadi ahli Syurga…

    Begitulah yang ada dalam minda sesat pemimpin melayu Islam yang mengambil kitab Machevelli menjadi pegangan politik hidupnya…..

    • Inilah bahananya
      bila pemimpin UMNO
      berkitabkan Nicolo Machiavelli.

      Pastu, memandai-mandai
      “kunun-kununnya” depa merujuk al-Quran…

  2. biarpun dicop sesat, pas tidak perlu berpadu dengan yang jelas sesat. kalau teringin juga, confirm pas sesat!

  3. aslmkum,
    tajuk n2 ni.. kelakar
    agak agak siapa yang akan pandang mulia??
    siapa yg dimaksudkan??
    dipandang mulia oleh dap ke??

  4. Semua orang tahu bahawa parti UMNO Baru mengutamakan bangsa melayu meminggirkan agama islam. Tetapi parti PAS mengutamakan agama islam kemudian dikendung bersama bangsa melayu.

    Bagaimana idealogi yang berbeza ini boleh bersatu atau salah satu parti perlu mengalah demi agenda perpaduan itu..? Kalaulah terjadi gabongan itu maka PAS akan dilihat parti kerbau sawah kerana terpaksa mengalah sedangkan UMNO Baru tetap dengan pendiriannya meminggirkan agama islam yang telah terbukti seperti mana yang telah dilakukan sebelum dan ketika ini.

    Presiden parti UMNO Baru telah terlebih awal mengatakan bahawa parti mereka kuat dan tidak perlu bergabong dengan parti PAS. Tapi disebabkan dalam bahtera UMNO Baru ada dua nahkoda menyebabkan kenyataan mereka bercanggah diantara satu sama lain yang akhirnya terpaksa menukarkan kenyataan kononnya mereka memang memerlukan perpaduan dengan PAS asalkan tanpa syarat.

    Sebenarnya Allah telah menunjukkan niat jahat UMNO Baru terhadap PAS kepada orang yang mahu berfikir.

    Apa perlunya UMNO Baru bersatu dengan PAS..? Jawapannya awalnya memang tidak perlu. Disebabkan Parti Keadilan Rakyat dilihat mendapat sokongan yang hebat dari rakyat berbagai bangsa dan agama maka jawapannya terpaksa bertukar menjadi perlu.

    Mengapa pula UMNO Baru bersungguh-sungguh untuk bersatu hanya dengan PAS saja demi kepentingan bangsa melayu sedangkan melayu PKR dipinggirkan…?

    Tujuannya tidak ada yang lain kecuali untuk menjahanamkan kekuatan PKR. Penganalisa politik puak UMNO Baru telah mengesan bahawa PKR yang disokong kuat oleh DAP adalah batu penghalang utama untuk UMNO Baru dan BN meneruskan tradisi mereka memerintah Malaysia.

    Lojiknya perpaduan antara UMNO Baru dengan PAS adalah gimik politik saja. Diharap pemimpin peringkat tertinggi PAS tidak melatah sehingga terikut-ikut permainan mereka sehingga mempamerkan kebodohan diri sendiri dihadapan ahli yang sedang memerhatikan….

  5. KK kelakarnya mu! tp ambo lebih suka dengan TGNA yang lagi kelakar….tak payah nak cakap banyak-banyak tak payah nak tulis panjang-panjang macam KK. Apa TGNA kata?……………………………cuba semak!

  6. salam 1 malaysia negara tercinta….
    Parti pas merasakan mereka kuat dan telah naik ‘tocang’ samurainya bila diajak berbincang dgn umno dlm penyatuan umat islam yg berpuak puak kini, dgn angkuh dan sombongnya ditolak mentah mentah….
    penyatuan tidak penting bagi parti yg merasakan mereka ‘dahsyat’ kononnya….

    Bagus sbg pengajaran buat umno…
    dan sbg satu tamparan hebat…
    maka sahutlah cabaran ini wahai umno…
    bangun..usahakan…buktikan…

    Selama ini parti umno berada ditangga teratas di dlm B.N berbanding dgn parti pas yg berada di tangga ke bawah sekali di dlm PR…

    Selama ini pun umno berjuang bersendirian
    dibantu sikit oleh parti komponen yg lain

    Sebenarnya kepincangan yg wujud didlm pas tidak dapat di sembunyikan dan amat ketara wujudnya 2 puak didlm parti ini.
    namun mereka hanya nampak buruk itu pd umno..
    Tak guna bersatu dgn parti yg pemimpinnya
    takabur…
    apa yg umno perlu lakukan ialah bersihkan dari dlm..buang daki daki yg melukut ditepi gantang..klau perlu gantikan dgn gantang yg baru….

    Apa guna bersatu dgn parti yg ia sendiri tidak yakin dgn kemampuan mereka sehingga terpaksa membuka keahlian kpd org bukan islam untuk menjadi ahli….
    Apakah di masa hadapan kita akan lihat org bukan islam ini akan memperjuangkan
    negara islam untuk kita?????

  7. selama ini aku seru kpd penyatuan..
    dua parti ini..tapi setelah lihat sendiri
    parti yg mengaku berjuang utk islam tetapi tidakpun kearah itu…sebaliknya memperolok olokkan perbincangan ini dan dgn penuh dendam kesumat di dlm hati mereka mensia siakannya..
    jadi mmg perbuatan yg sia sia…dan membuang masa shj…

    • salam,

      Orang gila talak
      jadi tak tahuan laghu ni la.
      Jadi macam org. tak ada agama.
      Pi pakat ramai2 terjun flet
      biaq mampuih buang semua…

      “””mungkin ALLAH makbulkan doa dari
      org.2 yg telah di aniaya masa lampau
      oleh pemerintah yg zalim”””

      • salam……
        adakah parti pas dipandang MULIA bila bersenkongkol dgn DAP
        yang menolak negara islam???????????

        hipokrit!!!!!hipokrit!!!!!

      • UMNO betul-betul nak
        buat negara Islam ke?

    • salam,

      Umno pon menolak maknanya
      lebih terok drp. DAP.
      Sindiri boleh faham la.
      Kalau tak faham…boleh
      tukaq nama AFTAR kpd.
      ALFRED…ATAU IFRIT.

      chao dulu brother…

      • aslmkum,
        yang menjaja kesana kemari nak tubuhkan negara islam
        hukum hudud adalah parti pas….bukan umno jadi knp nak salahkan umno pulak?????
        yg mengugurkan matlamat penubuhan negara islam setelah berzina dgn dap adalah pas bukan umno!!!!!
        melalui akal kebabian yg terserlah dari penyokong2 parti ajaran sesat …memang telah taksub sepenuhnya dgn parti mereka.

  8. salam bloger semua.

    Umno nie memang da terdesak da.Tunggu je lah pilihanraya baru nanti. Nak tenggok Khir toyo terjun dalam lombong pasir

  9. Assalamualaikum

    Perpecahan berlaku bukannya ISLAM tetapi dikalangan Melayu yang menolak UMNO dan Melayu yang menolak ISLAM. Sebab? UMNO menolak ISLAM, UMNO menolak perpaduan ummah, UMNO mengkhianati Melayu dan agama ISLAM, UMNO memperalat dan memperbodohkan Melayu serta meniup api perkauman dengan slogan keMelayuannya dan Keris tanpa sarungnya. UMNO memperalatkan NGO Melayu dengan mengapi-apikan sentimen perkaumannya untuk meraih simpati orang Melayu yang telah “meluat” dengan UMNO dan UMNO sedar sokongan MCA, Gerakan dan MIC telah merosot dimana kemunkinan besar Gerakan akan berpisah dari BN.

  10. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Memang payah.
    Kalau membaca pon malais.
    Kalau suka ikutCeramah saja.
    Lebih2 lagi.
    Tamadun dan peradaban.
    Belum ada.

    Perjuangan hendaklah berasaskan.
    Kepercayaaan dan komitmen.
    Bukan kerana hawa nafsu.

    Kita setuju dan kita tidak setuju,
    Kita boleh sama2 setuju, untuk tidak bersetuju.
    Kita hormat pendirian dan pendapatan lain.
    Kita beri kekuatan kepada fahaman kita.

    Kita tidak kutuk.
    Kita tidak kata orang tak betol.
    Kita tidak menyokong membabi buta.

    Kata Melayu, yang berbudi bahasa.
    Kata Islam, yang murni.
    Masih tak cukup.
    Sampai bila, nak cukup.

    Kalau tak cukup.
    Kena banyaklah membaca.
    Kena beriman dan bertaqwa.

    Menulis atau cakap.
    Tentang mulia dan maruah.
    Tak guna.

    Sebab PAS kena lamaq.
    Kerana PAS terumbang ambing.
    PAS dah tak kuat.
    Sesama pemimpin tak bersatu.
    Ada yang minat UG.
    Ada yang malu nak terima UG.
    Ada yang tak setuju langsong.

    Samaada.
    PAS dilihat jahat.
    Atau.
    PAS dipandang mulia.
    Bukan isu.

    Isunya.
    PAS dah tak gi, tak gi

    Sekadaq TGNA kecewa.

    • salam bt,

      Awat yg mai pon selekeh.
      Pi balik bagi npk hensem.
      Payah lah nak jadi hansem.
      Sebab dah kendoq..dah laeh
      Kalau pakai serika pon dok berkedot juga.

      “”””sekadaq rasa geli geleman
      eih kalau bersama”””

      bkn. x mulia…cuma loqlaq sikit
      sebab yg. mai pon macam pelaq.

  11. budak tadika lagi la tak gi dari dulu sampai sekarang, baca tapi tak tau apa yg di baca dok tak gi tak gi tak gi masih ditahap tadika sampai bila-bila

  12. Kasihan AKU tengok geng BT, Aftar, husin and.aziz and the geng,
    Memang kau orang ni macam watak-watak dalam cerita yang direka oleh KK. Perangai lama tak boleh diubah lagi. Hanya Melayu yang bodoh dan tolol serta bersifat munafik saja yang masih mempertahankan UMNO. Bagi Melayu yang sayangkan Islam, dah lama depa tinggalkan UMNO. Orang nak bawa Melayu ke syurga, depa pulak beriya-iya nak humban Melayu ke neraka. Haram jadah sungguh. Kalau nak kata kapiaq, tapi masih mengaku Islam. Takut juga kau orang pada Allh swt ? ……..

  13. salam bro n sis……..
    salam sukusakat yg tak pernah berpakat……..

    Kita dipandang Mulia sekiranya menolak lamaran penggadai maruah agama dan bangsa………..
    inilah tajuk posting yg dibincang………..

    kita tengok authtar n sukusakat macam dah desperate………u r now in a very bad situation……
    masa sehat dulu….masa lengan dok berulas…..dok perli main kat orang…….nak ‘ajaq’ orang macam-macam…….orang buat apa pun tak kena……..sekarang dok ‘monologue’ sorang-sorang……..
    macam-macam tawaran hangpa puak grombolan dok janji nak bagi………tapi yg wajib bagi macam duit royalti tu……hangpa buat pekak saja…….lagu tu ka nak padu-padu……..
    bila nak penaik barang………oppsssssss silap cakap……..bila nak SELARAS harga barang…..sapa pun hangpa tak berunding…..pakai main bedal saja……..

    tup-tup bila dah sesak nafas……pandai pulak nak ajak main padu-padu……kalau tak padu, tak mulia kononnya bangsa melayu nie????????…….

    maka kita akan jawab………kalau tak padu-padu…..itu lah yg lebih mulia dan elok…….buat menyemak saja……..

    tak kan grombolan dah rasa lemah urat sendi kot????…….ya tak ya jugak…….nak kata pun dah tua renta dah 50 th lebih……..selalu keluaq masuk hospital…..doktor pun dah pening kepala nak berubat dengan prangai grombolan nie………macam-macam penyakit dok mai…..kekadang boleh berjangkit punya penyakit……elok lah pas tak mau pun…….bahaya……..boleh bejangkit maaa…….
    tak kan grombolan nak ‘pass’ penyakit dia kat orang lain pulak kot……..sendiri sakit sendiri berubat lee………

    grombolan takut hilang sokongan melayu….dia lihat pas itu melayu……..kira ada chan laa…..boleh kasi padu-padu…..talian hayat boleh sambung lagi…….boleh ‘cari makan’ lagi…….jadi pasai apa nak ikut kata ‘perkosa’ suruh bubarkan pas…….kan ka pas itu kuasa Islam dan melayu majoritinya……..dgn sendiri melayu kuat berteraskan Islam yg jadi pegngan politiknya……bukan fahaman sempit mcm grombolan????…………

    lagi pulak dah 50 th lebih grombolan berkuasa???……cua tengok melayu dok tang mana????……..melayu grombolan kian rosak lagi…ada laaa……..melayu grombolan masih dok main aci lon…….sekejap tutup mata….sekejap buka……..cari tak jumpa-jumpa…….mcm chipsmore……

    cukup laa dah 50 th melayu dibangangkan…dijahilkan mcm budak tadika…mcm authar putar oleh grombolan…………kah kah kah…….
    biar laa grombolan bermain sandiwara……jangan kita jadi pelakonnya sudah laa……..kah kah kah

    Melayu mulia tanpa grombolan………..

    say no padu-padu 2 grombolan……..kah kah kah

  14. salam 1 malaysia,
    nasi kendoq……hehee…
    kalo aku kata hang bangang…
    marah pulak….tapi hang ni memang bangang…termasuk si tikus mondok yg suka menyondoi…

    masa si kapal singah kata, ‘tidak kpd negara islam’ knp sukusakat hang jadi mcm tunggoi jamban??? tidak berani nak kata apa2 itu bukan dok jaga hati si kapiaq ka tu????
    pasal penjara pudu pun..nak dipolitikkan..
    apalah..punya kamjat..
    tengoklah diri,, cerminlah dulu sampai semua isu nak dipolitikkan..awat hangpa ni dah takdak kerja ka??…habis sapu parit,
    bersih longkang,,,pastu dok bwh pokok hisab rokok …tak tau nak buat apa dahhh…
    isu apco…ini dah mmg sukusakat hang punya otak dok dlm kandang babi,,bila babi makan taik, otak hangpa pun dia mkn sekali sbb dia ingat taik..tak guna kalo terang pun sbb otak dah + dgn taik babi…

    pasal judi!!! awat neg. kedah takdak judi ka..p.pinang takdak judi ka..hoi, bahlol
    dap kata dia tak sokong judi…dia dah bersih ka neg.p.pinang & selangor???
    jgn jadi buta perutlah..kendoq!!!

    singapore dah ganti tanah yg lain kt malaysia… tak tau lagi ka?? hang ni samada buta,pekak,tuli….awat hang mau depa ganti satu singapore kt malaysia???
    hoi kendoq,,AP sayur hang pi checklah balik
    geng hangpa juga yg telan..puak hangpa bila dpt dok diam mcm kuda kayu bila tak dpt menyalak mcm anjing gila..

    ckp tanpa bukti ka kendoq…jgn dok buat serkap jarang..dok serkap kepala babi ka..
    hang tak nampak ka puak hangpa yg ramai kat C.H itu..dah bagi notis suruh ‘beramnbus’ pun dok caci maki krajan
    bukankah sama dgn puak hang yg suka sgt caci maki org..itu semua jenih puak hanglah tu, sbb selama ini pemimpin hangpalah yg ajar rakyat jadi ‘kurang ajar’ kpd krajaan.

    ‘sapa dok caci islam’ bila aku kata puak hang caci islam????awat hang buta perut sgt…mungkin apa yg si kapal dok kata kat n.ajis tu hangpa dengaq mcm pujian kot!!! barulah aku tahu tahap pemikiran hangpa..apa yg hangpa baca hangpa sendiri pun tak faham..mangkuk tandaslah…
    tidak ada siapa pun yg larang hangpa samada nak berbaik dgn anjing ka atau dgn babi ka.. tapi setahu aku yg dok meratah daging saudara sendiri ialah puak hangpa..
    puak hangpalah yg suka sgt membuka aib org,kutuk org, maki org, keji org. islam umno semua tak betul,
    cuba pi tengok apa jadi kat ‘rohaizat’ dulu puak hang beriya riya nak pi tolong bini ke2 dia..lani dah pi tolong ka belum atau ckp tak serupa bikin sj..salak ..lebih pada anjing nampak hantu pastu…zzzZZZZZZ

    Apa jadi kat perak???
    hang ni suka buat fitnah, ckp tanpa bukti, suka buat serkap jarang…dok serkap kepala babi tak dapat dapat..
    Barulah aku tahu selama ini tahap dan keupayaan berfikir puak2 hangpa ni..
    mmg mengecewakan… suka serbu dan tuduh tanpa bukti…

    apa pun yg nizar kata tentang negara islam tu ….takpayah lah nak putar belit
    mmg terbukti…

    bila org jawab balik…lariiiiiii!!!!!

  15. gelak lah puas puas…
    selagi boleh gelakkkkk

    kah….kah…kah…..kah….
    mcm budak terencat dok gelak..

  16. salam……
    adakah parti pas dipandang MULIA bila bersenkongkol dgn DAP
    yang menolak negara islam???????????

    hipokrit!!!!!hipokrit!!!!!

    • UMNO betul-betul
      nak buat negara
      Islam ke?

  17. 24 Jul 2010
    Umno Perlu Ubah Dasarnya Untuk “Bersatu” Dengan Pas, Apakah Dasar DAP & PKR Serupa Dengan Dasar Pas???

    Apakah dasar Pas sama dengan DAP dan PKR?
    HUJAH utama yang diberikan oleh sesetengah pemimpin Pas apabila menyentuh soal kerjasama dengan UMNO adalah UMNO mengamalkan dasar kebangsaan, bukan dasar Islam. Atas sebab itu, Pas menolak untuk menjalinkan hubungan dengan UMNO biarpun atas dasar demi perpaduan orang Melayu dan umat Islam.

    Tohmahan mereka adalah UMNO menolak Islam dan Pas tidak boleh bekerjasama dengan parti itu kerana perbezaan dasar. Bagi Pas, kalau parti tersebut menjalin hubungan dengan UMNO atas alasan apa sekali pun, ia seolah-olah satu petaka buat mereka.

    Persoalannya apakah jawapan tersebut melambangkan kecelaruan fikiran sesetengah pemimpin Pas atau ia satu jawapan politik? Ia kerana kalaulah dasar perjuangan Islam menjadi teras utama, kenapa Pas sanggup bersekongkol dan bekerjasama dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

    Apakah kedua-dua parti itu mempunyai dasar yang sama seperti mana diperjuangkan oleh Pas? Bukankah DAP sudah menolak konsep negara Islam yang ingin diketengahkan oleh Pas dan PKR pula tidak pernah menyatakan secara terbuka menyokong apa yang Pas perjuangkan?

    Jelaslah, tindakan menjadikan dasar kebangsaan sebagai halangan utama bagi Pas untuk bekerjasama dengan UMNO hanya satu alasan semata-mata. Sebenarnya, penolakkan kerjasama itu lebih bermotifkan politik kerana kalau benar Pas hanya mahu bekerjasama dengan parti yang memperjuangkan Islam, maka DAP dan PKR juga tidak sepatutnya menjadi pilihan Pas.
    Oleh itu, tidak perlulah pemimpin-pemimpin utama Pas termasuk Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berdolak dalih dalam soal ini. Cakap sahajalah, sebenarnya pemimpin Pas melihat UMNO sebagai musuh politik yang paling nyata.
    Tanpa membuat perhitungan politik yang betul, pemimpin Pas begitu yakin bahawa sekarang adalah waktu terbaik untuk mereka mengambil alih tempat UMNO sebagai parti utama orang Melayu. Pas begitu percaya melalui kerjasama dengan DAP dan PKR, mereka akan dihargai dan diberikan tempat utama dalam pakatan pembangkang. Kalau itulah impian Pas, tidak keterlaluan jika dikatakan Pas hanyalah bermimpi di siang hari.

    Ini kerana DAP dan PKR tidak akan membuka laluan mudah untuk Pas menjadi parti utama. Selain itu, kalau Pas mahu kekal mempertahankan dasar Islamnya, kenapa perlu tergesa-gesa hendak mewujudkan sebuah sayap yang dikhaskan untuk bukan Islam yang menyokong parti itu.

    Bolehkah dasar Islam tersebut diperkembangkan apabila kumpulan penyokong berkenaan semakin berkuasa di dalam Pas nanti?
    Sebenarnya, usaha untuk menyatukan UMNO dan Pas tetap tidak akan berjaya, bukan kerana kesemua pemimpin dan ahli Pas menolak usaha murni tersebut tetapi disebabkan segelintir sikap pemimpin Pas. Mereka ini hanya mengaku dirinya Islam tetapi tidak berakhlak sebagai seorang Islam termasuklah memaki hamun dan mencerca serta menuduh ulama yang tidak menyebelahi mereka dengan pelbagai gelaran.

    Pemimpin seumpama ini sudah menerapkan politik kebencian, bukannya politik tidak sehaluan. Ertinya, mereka mahu UMNO dibenci sampai ke mati tanpa mempedulikan apa pun kesannya kepada masa depan orang Melayu dan umat Islam.

    Bagi mereka, tidak kira siapapun, asalkan orang itu menyebelahi UMNO maka dia harus dimusuhi. Inilah puak-puak yang menjadi batu penghalang terbesar kepada perpaduan umat Islam di negara ini. Atas sebab itulah, apa pun alasan dan usaha yang cuba dilakukan bagi menyatukan dua parti Melayu tersebut, ada sahaja hujah dangkal dan jumud yang dikeluarkan oleh puak berkenaan.

    Namun begitu sebagai umat Islam kita tetap mendoakan agar Allah SWT membuka pintu hati pemimpin-pemimpin seumpama ini agar memahami betapa pentingnya UMNO dan Pas bersatu hati. Pemimpin-pemimpin Pas perlu berlapang dada dan berfikiran terbuka dalam soal berkenaan. Janganlah melihat atau terlalu gelojoh untuk merebut kuasa politik bersama-sama PKR dan DAP.

    UMNO bersikap terbuka dalam soal kerjasama itu bukan kerana politik tetapi demi masa depan orang Melayu dan umat Islam. Ia disebabkan, apa pun berlaku UMNO tidak perlu ‘menyembah’ Pas untuk mencari kuasa politik tetapi Pas mungkin terpaksa ‘melutut’ kepada PKR dan DAP bagi tujuan berkenaan.

    Nukilan dari blog oyabun,

    .

    • salam aftar

      kalo aku kata hang bangang… marah pulak….tapi hang ni memang bangang…termasuk geng2 hang BT dan lain-lain tu…. dah mmg sukusakat hang punya otak dok dlm kandang babi,,bila babi makan taik, otak hangpa pun dia mkn sekali sbb dia ingat taik..tak guna kalo terang pun sbb otak dah + dgn taik babi… Memang payah….. Kalau membaca pon tak paham apa yang dibaca dan masih bodoh macam tu jugak… UMNO mengamalkan dasar kebangsaan, bukan dasar Islam dan memperalatkan MCA, GERAKAN dan MIC untuk terus berkuasa kononnya UMNO lah yang memperjuangkan kesejahteraan negara…. bullshit….

      UMNO bersikap terbuka dalam soal kerjasama dengan MCA, GERAKAN dan MIC itu bukan kerana politik tetapi demi masa depan kroni-kroni sesama dalam BN dengan memperdodohkan rakyat Malaysia terutamanya Melayu yang lalai dengan kebendaan dan hiburan yang disajikan – You Help me, I help You dan rasuah sana sini kemana jugak pemimpin UMNO+BN pergi penuh dengan janji2 manis yang menipu dan mengabui mata rakyat yang telah diperbodohkan. Sampai ke mati tanpa mempedulikan apa pun kesannya kepada masa depan orang Melayu, bangsa2 yg ada di Malaysia dan umat Islam, UMNO terus menipu dan merosakkan negara dan agama dengan apa cara sekali pun dengan bermain sentimen kaum dan agama.

      Rakyat Malaysia bukannya bodoh malah orang asli / pribumi pun dah cerdik dan sedar sekarang ni, cuma orang2 UMNO saja yang masih bodoh, buta dan mati hati dan mati akal…..

      • PAS/UMNO/DAP/PKR/MIC/MCA /UPKO/BERJAYA/
        dan bermacam2 lagi benda tu…. Semuanya tidak BANGANG atau BODOH.
        Yang bangang dan bodoh adalah orang yang mencipta benda2 tu semua !

    • Memang UMNO
      musuh orang Islam
      yang nyata,
      seperti mana SYAITAN…!!!

      • akal kebabian siikutceramah…..
        kan n.ajis kata boleh berbaik dgn SYAITAN sekalipun kalau
        dia nak berbaik dgn pas….
        menonjolkan akal yg bodoh…penyokong puak pas mmg bodoh bodoh, mudah diperbodohkan, terbukti bodoh.

      • Lagi bodoh
        orang Islam
        yang menyokong UMNO
        yang meluluskan
        judi dan arak…!!!!

    • Salam Ahmed,

      Puak PAS ni bodoh pon bodoh lah.
      Nak buat laghu mana yang hang
      mai pon bukan nak bagi kami jadi pandai.
      Dok mai ajak kami jadi lagi bodoh.

      Awat hang mai kat org bodoh di sini.
      Kalau laghu tu la
      Hang pandai di kalangan org. bodoh la
      Sikit ceredik la

      salam…rendahkan sora bawa bertenang.

  18. salam………..

    authar ni laa yg mengaku dulu nie tak sebelah mana-mana partai………tapi tengok ke gelagat dia nie…….bagai nak rak myokong benda yang dah penuh sarang anai-anai……..tunggu masa nak tesungkoq saja……..pasai tu dok kalut nak padu-padu tu……..
    orang tak kebuloq pun dok hemoi jugak…..
    nak jaga melayu laa konon……..nak martabat yang tu laa…. yang ni laa konon…….
    grombolan nie nampak luaq saja elok…dalam dah merobok meroyak macam daun dimakan ulat……bukan authar nie tak tau putarbelit geng dia….mcm dia jugak alputar wal mutar……..

    authar sendiri yg bangang…..sendiri tak nampak…….
    hang nak pertahan apa ngan grombolan tu???……..
    apa sangat grombolan tu??……..tang mana hebat dia??…….tang mana???…….
    mulia sangat ke khalifah hangpa tu??? haa…….
    aku tengok pun naik geli geleman…………..
    cakap tak serupa bikin…….authar saja yang lebih….macam hang jugak…………

    bila orang meluat ngan grombolan…..puak hangpa tak percaya……..dah nak lingkup pun dok pikiaq hebat lagi……..dok piakiaq cerita lama………
    yg dok pertahan hangpa tu…pasai dok boleh cari makan sikit-sikit…….boleh dok tumpang sana sini……..ada laa tirih sikit-sikit…….tu pun pakat berebut sakan…………..

    pasai orang pakat meluat laa yg hangpa telepas lima enam negeri dulu nie…………tu pun tak sedaq lagi……..dok cakap besaq situ laa lagi……..
    dok bernostalgia-nostalgia……..kasihannnnnnnnn……

    aloooo authar putar mutar……….
    panca indera hang dah jem………pasai tu hang tak nampak lagi hasrat dan mesej dalam PR…..
    tugas pakatan cukup senang nak faham……….
    tugas pakatan adalah menyelamatkan mesia dari tangan-tangan yg haloba…yang tamak….yg merosakan seluruh sistem dan institusi utama negara ke arah satu pakatan yg utuh……..

    tidak timbul soal siapa main siapa…. tidak timbul soal siapa guna siapa……..masing-masing laksanakan tugas masing-masing yg telah dimeterai dan dipersetujui……..

    elok laa hang beralih ngin pulak…….lama dah hang dok hidu angin busuk tu……………

    say no padu-padu……
    say no 2 grombolan……….

  19. Salam 1Malaysia.

    Say no.
    Say no apa.

    Puak UG.
    Dok tunggu.
    Dok usaha.
    Dok teringin.
    Dok berangan.
    Dah tak sabaq.

    Sapa lamaq sapa.
    Jangan dok perasan.
    Puak UG lah.
    Yang dok merisik.
    Yang dok melamaq.

    Suku tua2, yang malais baca buku.
    Mana tahu.
    Dok ikutCeramah.
    Manalah tau.

    Sekadaq TGNA pun KeLiRu.

  20. Salam BT

    ikut suka hang la nak tulis apa pon, tulisan hang dari awal sampai sekarang tetap sama, takda isi dan tak ilmiah langsung.

    Apa hang dan geng hang nak cakap dan tulis, itu hak hang, yang pastinya, Melayu dah melauat dengan UMNO, masyarakat Malaysia dan meluat dengan UMNO termasuk la komponen BN…. hang kena sedaq hakikat tu….

  21. salam semua,
    pas sekarang ni umpama anak dara 20an yg come’ lote’ dan berpendidikan agama, umno pula macam bohjan tua yang amal agama suku politik suku (sekular la tu) tak hensem pulak tu (hidung kemek pipi tejojol kot)

    tetiba datang tok lebai mana tah jadi wakil nak merisik si dara konon nya nak dipadu-padukan dgn si bohjan tua perasan tu…

    sidara manalah nak kat bohjan tua tu, dah tua kurang agamanya, walaupun bohjan tua tu janji lepas kahwin sumpah berubah jadi baik… sidara dah tak percaya dan sidara bukan mudah ditipu… kalau nak tipu budak tadika boleh la…

    • hahahaha…betoi2!!

  22. he he

    bravo bravo pemerhati….
    metafora hang tepat…..menampakkan hang suka membaca… dan paham apa yg di baca.
    hanya mereka yg mampu bepikiaq….
    faham…..

    yg dok pakai lampin, hingus meleleh, berak orang dok cebok……. tentu tak paham. ditambah plak fahaman tritunggal……. biaq pi kedia la…….

    yg dok putaq autaq depan belakang kiri kanan pun tak bleh paham jugak….. Allah dah tutup hati dan jiwa…… nur dah tak bleh tembus……… org macam nie nak jumpa Abdullah bin Ubbay nabi dia di akhirat nanti…..

    he he

  23. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Jangan tak tahu.
    PAS tu.
    Parti Arab SeMalaysia.
    Sebab.
    Semua dah ikut budaya.
    Pak Arab.
    Begadoh sokmo.

    Arab begitu lah.
    Amerika puji sikit.
    Habis.
    Melelong.
    Belilit, lilit.
    Bengong.

    PAS pon gitu jugak.
    Masih tak gi, tak gi, jugak.
    Ikut budaya Arab lah tu.
    Pemimpin asyik dok berebut.
    Ada pemimpin berangan.
    Ada pemimpin taroh keinginan.
    Ada pemimpin bermimpi.
    Yang nakkan UG.
    Ada la tu.
    Kang tak paham lagi, koot.

    Coma TGNA.
    Dok bertahan.
    Nak bersara pon tak boleh.
    Tapi.
    Tak gi, tak gi, jugak.

    Sekadaq TGNA, besara lah.

    • tak habeh2 dengan kebangangan, kebengongan dan kebodohan BT ni….

      • dah nama pun budak… larang pun macam disuruh-suruh.

  24. he he

    budak tadika tritunggal….. dok provok pasai ug
    dia dah tetinggai bas kut….
    kesian sungguh tak bleh p tadika kemas ari ni

    org dah tutup buku ug lama dah…..
    dok hemoii nak ug sana sini..
    tapi malu….. tu yg dok lamaq pi mai pi mai
    dok tak gi gi….

    bangangggggggGGGGGGG

    he he

  25. salam bro n sis……….
    salam ratfa………

    budak tadika ni…memang dah bengap….
    dia konon jadi sifu kpd sukusakat grombolan n3 nie…….tapi tak dak apa boleh ambik dari dia……meraban tak tentu kalam…….

    bagi tau kat dia……budak tadika nie….
    grombolan memang muka tak malu…..terhegeh-hegeh nak jalin perpadu wang ngan Pas……….
    dah jadi macam orang sasau….gila meroyan…….

    depa puak grombolan nie tetap berusaha….berhempas pulas ……..sampai naik hangit… walaupun muktamar Pas dah tolak isu perpadu wang nie……..depa tak akan berenti punya…..ini bukan aku kata……..ini grombolan kata…….pasai ada dua tiga kerat yg boleh depa mengail……umpan dia ‘perpadu wanggg’ laaa……apa lagi……….ini bukan kehendak Pas…..ini kehendak individu dua tiga kerat tu laa………
    awat hangpa ingat grombolan ikhlas ke…….
    ini laah cara grombolan dok meratib siang malam….hingga Pas pecah..hingga berantakan…….masa tu baru puas hati grombolang…lepas perpaduang……..baru depa boleh buat makang-makang…………..

    jangan mimpi laa grombolan……..
    taktik ni adalah satu usaha ‘tangan-tangan ghaib’…….
    tidak depa tak bayaq apco laa puluh-puluh juta………
    isu perpadu wang ini adalah satu ‘plan strategy’ halus yg memang ‘well planned’……..

    hubaya-hubaya…….ada sepit ketam dibalik pinggan…….makang nasik pun tolong beringat……..

    untuk budak tadika…….
    hang jangan dok perasanlah……dok ingat orang buloq ka kat grombolan tu……..

    say no 2 grombolan……
    say no 2 perpadu wang………..

    kah kah kah…………

  26. Salam 1Malaysia.

    PAS ni.
    Macam anak dara perasan.
    Macam anak dara kurang assam.
    Macam anak dara gatai.

    Orang tak lamaq pon.
    Orang genyit mata pon.
    Dah kata lamaq.
    Apa lah.

    Jadilah.
    Anak dara bermaruah sikit.
    Anak dara yang ada harga diri.
    Biaq yang lamaq tu datang dengan tertib.
    Ini, usik pon.
    Dah kata lamaq.

    Tak ubah macam perangai.
    great chief yang dok krosot.
    nasik kandaq yang perasan.
    KeLi yang KeLiRu KeLiBuT.
    Kucing Kota yang dok tekebil, kebil.
    tikusfa yang dok fa fa, teke ratfa, fa.
    Pemerhati yang tak tahu nak perati.

    Sekadaq TGNA dah nak besara.

    • tak habeh2 dengan kebangangan, kebengongan, kedunguan, keterencatan akai, kekerosotan minda dan kebodohan BT ni…. kesian sungguh……

    • dunia makin canggih, budak-budak pun dah pandai hantar komen, ish! ish! ish!

  27. NAK BERSATU BOLEH TAK NAK BERSATU PUN BOLEH…KEDUA2NYA MENANG!!!

  28. dia ni bukan budak Man, dia ni bohjan..😀
    kalau aku la.. eee malu… orang dah taknak masih lagi terhegeh-hegeh… ( budak memang tak faham apa itu malu, tambah2 budak yg belajar kat kemas)

    • Boleh ke
      budak tadika
      yang belum bersunat
      nak jadi bohjan…????

      KAH…!!!! KAH….!!! KAH…!!!

      Teloq tak besaq mana,
      berangan nak jadi bohjan…!!!

  29. tak suka pada katak

  30. Salam 1Malaysia.

    Tajuk ni memang baik.
    Sebab ianya tentang mulia.
    Orang yang berjuang di jalan agama.
    Kena mulia.

    Kalau dok ikutCeramah.
    Tahu adat saja.
    Adat pakai ketayap, serban.
    Adat pakai jubah.
    Adat mengata orang.

    Tapi.
    Kalau baca buku.
    Baru tahu adab.
    Adab tu tertib.
    Tertib tu mulia.

    Adat dan adab.
    Banyak beza.
    Semacam langit dengan bumi.

    Sekadaq TGNA dah tak terkata.

  31. Ada kenyataan yang menyatakan bahawa bila Melayu bersatu maka Islam akan menjadi lebih kuat. So persoalannya, adakah lemah sangat Islam sehingga memerlukan Melayu bersatu? Ataupun mulia sgt ka Melayu hinggakan Islam tu takkan kuat kalau Melayu tak bersatu?

    Ada yang mengatakan bahawa PAS tidak kuat sehinggakan memerlukan ahli di kalangan bukan Islam, jadi UMNO pun tak kuat la hingga memerlukan keahlian mamak2 nasi kandaq dan pasemboq. Mana lebih mulia,sokongan ahli bukan Islam yang memahami perjuangan Islam atau sokongan mamak2 sebab sokongan Melayu pun tak membawak ke mana? PAS menerima sesiapa saja asalkan dia Islam dan memahami perjuangan Islam tanpa perlu mengubah nama parti, tapi perlukah UMNO mengubah MALAY nya disebabkan kehadiran mamak2 dan golongan bumiputera Sabah Sarawak yang jelas tak Melayu?

    Ada yang kata PAS menggadai prinsip apabila bekerjasama dengan DAP dan mendiamkan diri apabila Karpal jelas menolak negara Islam, tapi ada yang lupa bahawa UMNO sendiri menolak perlaksanaan hudud atas alasan kemajmukan rakyat seolah2 Allah SWT tak kaji abis bila Dia mencipta manusia pelbagai bangsa. Bila Allah mencipta manusia pelbagai bangsa dan agama serta menyediakan satu kod perundangan, maka secara otomatik hukum syariah Islam terguna pakai tak mengira bangsa apa sekali pun. Pernahkah sesiapa terpikir kenapa Karpal menolak negara Islam? Selama 53 tahun selepas merdeka, apa sumbangan parti pemerintah untuk menegakkan Islam. Kegagalan untuk memahami basic word syiar sendiri menunjukkan kedangkalan pemikiran. Memang UMNO byk berusaha menegakkan syiar Islam tapi mana syariatnya? Tiada usaha2 khusus bagi menerangkan syariat Islam kepada bukan Islam sedangkan syiar pula yang dibanggakan. Kulit yang dipuja sedang isi tiada ibarat mayat hidup.

    Soal perpaduan bangsa ni tak penah pun dalam kitab2 mana diajar, tapi perpaduan Islam tu yang penting. Bila Islam berpadu maka Melayu secara otomatik berpadu dan bukan Melayu yng beragama Islam juga akan turut berjuang menegak syariat Allah.

    • salam Jon,

      Nak buat laghu mana
      Tahap kefahaman melayu
      pon macam Karpal Singh.

      “””Nak setlle umat islam
      akai depa focus kat DAP & Karpal Singh.”””

      “””kartun & krosot la melayu jenih ni”””

  32. Bila depa kata bersatu padu atas nama melayu tu, Islam pun terbawak sama. Bila pulak melayu Islam yang dibanggakan oleh UBN ni pernah kata depa nak buat syariat Islam?.
    Pahaman depa syiar tu dah sempurna dah sebagai Islam.
    Jadi syariat tu duduk dijuzuk mana pulak dalam Alquran..?
    Diantara rukun Iman, percaya pada kitab (Alquran) keseluruhan kandungan nya.
    Jadi kalau mengambil sebahagian dan menolak pula sebahagiannya. Wajarkah dikata beriman dengan kitab?
    Kalau kata tak wajar, ertinya gugur satu iktikad rukun iman. Jadilah rukun iman 6 – 1. Dalam metametik memang tinggai 5. Tapi dalam perkara iman dah hancur tinngai 0.

    Jadi Bolehkah seorang Islam berkawin dengan orang yang dah rosak iman. Istilah hukum pada islam, (murtad atau kafir ).
    Berkawan! tentu saja boleh… Kalau nak kawin jugak..kenalah beriman kepada Islam sepenuhnya..
    Barulah boleh bersatu dan berpadu….
    Tak gitukah Datuk Mufti?

  33. Salam 1Malaysia.

    Nak bersatu macam mana.

    Si great chief, dengan lagak great nya.
    Si Kucing Kota, dengan mewah kota nya.
    Si KeLi, dengan melelong nya.
    Si nasik kandaq, dengan gerai selekeh nya.
    Si neutron, dengan munafikun nya.
    Si mat, dengan hahahaha nya.
    Si ratfa, dengan he he nya.

    Sekadaq dok tekehe, kehe lah.

    • nak bersatu macam mana

      si aftar dok asek dengan “putar” dan autar nya
      si manis dok asek kawal kencin manis dia
      si budak tadika asek dok tahap tadika nya – membaca tapi tak faham2
      dok merapu meraban tak tentu punca

      lingkup abeh Malaysia kalo berpadu dengan orang-orang macam ni

  34. he he

    dah tak ketahuan la tu….
    tak tau nak tulih apa…

    sekadaq kutuk nick org…
    memang akai macam taik dalam lampin…

    nak citer pasai mulia apa…
    kalau aqidah pun tri tunggal……

    he he

    sekadaq tekehe kat budak tadika tri tunggal….

  35. salam bro n sis……..

    cakap pasai padu-padu nie…..
    dah jemu……dah naik kematu rasanya…..
    tapi sukusakat bt dok tak faham situ laa…….

    kita tak nafi……..kesatuan bangsa itu perlu, tetapi tidak boleh dijadikan perjuangan yang mengatasi agama…….mengatasi Islam..
    Rasul SAW cinta bangsa Arab…..
    baginda cintakan bangsa……. tapi bila saudara sebangsa baginda sendiri menentang Islam… no way man….no way………….terpaksa lah tentang mereka. Dikhuatiri ada yang taksub dengan bangsa sendiri sedangkan persaudaraan Islam itu luas………
    Takut-takut jadi seperti Kerajaan Umayyah yang tumbang kerana melebihkan bangsa Arab daripada bangsa-bangsa lain…….

    hidup Islam dan hidup Melayu mesti bersama Islam!………
    Jika Melayu menolak Islam, tidak mustahil Allah akan menggantikan Melayu dengan bangsa lain yang mengikut Islam……dan mereka tidak akan jadi seperti bangsa melayu lagi yg krosot dengan Islam……..

    sekarang nie…kena faham lah yg grombolan tu mau sungguh ke kat Islam atau saja nak guna macam kosmetik……….
    kalau takat bina mesjid.belum tentu apa-apa lagi……..pasai dlm masa yng sama dia jugak bina benda lain yg nyata berlawanan dgn roh Islam…………

    mari kita tengok satu kesah th 1990 dulu…….

    berlakunya pertemuan dan perhimpunan antara jemaah-jemaah Islam kebanyakkan antaranya jemaah Ikhwan, Salafi dan Sufi dalam memerangi perlembagaan Yaman pada tahun 1990 M………
    dimana semua jemaah tersebut berhimpun atas dasar menentang dan memboikot perlembagaan Yaman yang bersifat sekular hinggalah mereka berjaya menukar perlembagaan tersebut kepada perlembagaan yang berlandaskan syariah Islam………..
    Ini merupakan salah satu dari usaha baik yang perlu diberi pujian dan perlu dilaksanakan dalam menetang kemungkaran…….

    satu lagi kes yang sama berlaku di Sudan…….. Jemaah-jemaah Islam seperti Ikhwan, Sufi, Ansarus Sunnah dan semua akademi-akademi Islam berkumpul dengan satu suara hanya kerana mahukan perlembagaan Islam………

    ajakan grombolan bukan mahu mewujudkan perpaduan tetapi mahu menghilangkan kepercayaan Pakatan Rakyat dan rakyat terhadap PAS………baru laa senang hati depa….lepaih tu siap laaaaaa……PAS mesti dipelangkong punya………

    tawaran….ajakan…dan salam mesra grombolan nie bukannya mahu mewujudkan perpaduan Melayu yang ikhlas……
    tapi ia strategi halus digunakan grombolan untuk membuatkan rakyat hilang kepercayaan kepada Pakatan Rakyat terutamanya PAS…..dan mengkucarkacirkan saf pimpinan serta pengikutnya………..

    Pas dah cakap …….tak mau…tak mau….tak mau……..
    tak teringin…..tak kebuloq………tak perlu……tak nak …….tak nak……..
    tak faham-faham ke???…….
    tak reti bahasa ke????……..
    awat dok ajak-ajak nie????……..
    dah lemas kot???…..
    dah nak karam kot??????…….
    grombolan kata dia jemaah terbesaq……..
    so…apa yg hangpa nak heran…….
    kami jemaah kecik…….
    tak patut besaq masuk kat kecik……kah kah kah

    nak bagi tau sekali lagi…..
    kita tak teringin ngan warna biru hangpa tu……..
    kalau mau…..tukaq laa pakai baju hijau…….kah kah kah

    kasihannnnnnnnn………..
    say no 2 padu-padu…….

    • Salam nasik kandaq.

      Sapa kata PAS dah cakap.
      Tak mau.
      Tak teringin.
      Tak kebuloq.
      Hang sorang yang cakap.
      Kot, koot.

      Dalam PAS ada ramai pemimpin.
      Ada yang ke kanan.
      Ada yang ke kiri.
      Ada yang lurus.
      Ada yang betoi bendoi.
      Ada yang tak gi, tak gi.

      Dalam PAS jugak ada ramai TG.
      Ada yang TG Pokok Sena,
      Ada yang TG Mesir.
      Ada yang TG Yemen.
      Ada yang TG Yala.
      Ada yang TG Afghan.
      Ada yang TG Pakistan.
      Banyak lagi lah.
      Ada yang, ada yang.

      Dalam PAS pon ada ramai ustaz.
      Yang nama neutron.
      Yang nama KeLiWoN.
      Yang nama Kucing Kota.
      Yang nama Gubiq.
      Yang nama PDRIS.
      Yang nama ikutCeramah.
      Yang nama ratfa.
      Yang nama aku.
      Yang nama mat.
      Yang nama great chief.
      Termasuk hang lah.
      Yang nama nasik kandaq.

      Kan, ramai tu.
      Tentulah ada.
      Yang teringin.
      Yang berhajat.
      Yang bermimpi.
      Yang bercita, cita.
      Yang tak sabaq.

      Sekadaq yang, yang lah.

      • Salam,

        Mengkala kita ajak depa kena
        roti canai dgn. teh tarik
        di tepi parit…rejected.
        Kutukan dewata pulak kita dapat.
        Starbuck,Kopitiam mesti ok..
        Tang sini pon tak boleh nak satu hati..
        Habis sembang deraih penyatuan melayu.
        Apatah lagi bab pulitik..
        Kerana semua tiada persamaan.

        Tapi
        yang nama
        ada yang
        semuanya small matter la brother
        Jika ada persamaan
        AL QUR’AN & HADITH
        insyallah……..

        Tulih saja berjela2
        Baca buku berkandaq2
        Macam ni saja boleh bawa mai..
        lebih baik pi tolong kandaq nk

        “””jom pi ikut ceramah”””

      • apalah yang dok merapu dan meraban ni…. tak tentu ujung pangkai….. sengai betoi otak BT ni…. buat malu kat budak-budak tadika lain saja, langsung macam budak tak sekolah… kesian sungguh kat mak bapak hang perabih duit antaq hang masuk tadika tu tapi satu apa pon hang tak belajaq dan tak paham….

  36. Aslmkum,
    pada zaman kita dijajah Jepun dahulu,
    mungkin ramai yg tidak tahu bahwa kisah
    dajjal dizaman itu. Melayu yg mengkhianati
    melayu pada masa itu adalah balaci Jepun
    disebut ‘barua’
    Dizaman ini juga wujudnya kebejatan melayu dgn akal kebabian spt penulis di atas,
    kesimpulannya, dap mempunyai misi untuk menjadi pemerintah!!! matlamat mereka
    bisa tercapai dgn pertolongan barua2 dizaman ini yg sanggup mengkhianati bangsa sendiri.
    Barua2 ini tidak pernah sedar selama ini mereka hidup aman damai, nak mkn nak minum, belajar, masuk universiti, dpt biasiswa, dpt pinjaman dpt diskaun nk beli rumah dpt berbgai2 kemudahan melalui krjaan bangsa melayu tetapi apabila telah
    termakan budi atau samada mereka ini telah berhutang dgn sikafir dap mereka spt ‘kacang lupakan kulit’ dan jadi spt ‘lembu dicucuk hidung’

    bila didlm kesusahan mereka mencari krjaan
    samalah spt ‘menolong anjing tersepit’
    anak2 mereka yg bodoh-bahalol pun dpt masuk universiti sbb krjaan nak tolong bangsa yg tak kenang budi ni namun sygnya spt ‘mencurah air ke daun keladi’.

    segala bentuk pertolongan dan kemudahan
    disediakan bagi ‘cola’, gaji naik, bagi elaun,
    bagi pinjaman rumah dan kereta dgn kadar yg rendah, bagi francais utk peniaga bumiputra, bagi pinjaman perniagaan, bagi
    premis perniagaan dgn sewa yg murah tapi semua ini adalah seperti ‘membela biawak hidup’
    selagi adanya barua2 yg suka mengkhianat
    sesama melayu seperti banjingan maka akan hilanglah kuasa melayu dibumi semdiri
    sbg pemerintah..banjingan di atas begitu menonjol kedangkalan fikirannya drp tulisannya yg menyerupai akal kebabian.
    aku menyeru kpd sekalian balaci dan barua
    cepat jayakan misi dap ini supaya melayu
    yg mempunyai tahap akal kebabian spt di atas akan sedar…dan apabila tersedar
    ‘nasi sudah menjadi bubur’…..
    INILAH TAHAP PHD MELAYU

  37. dulu ya..aku adalah penyokong parti pas yg tegar sygkan parti….
    tapi skrg….tidak lagi…
    kerusakkan demi kerusakkan berlaku di dlm parti … sesama pemimpin pun masih
    mempunyai hasad dengki…
    selamat tinggal parti PAS…

    • Aku tak rasa
      yang hang ni
      dulu penyokong
      PAS.

      Hang saja buat-buat cerita “kunun-kununnya”
      dulu hang sokong Pakatan.

      Tapi hakikatnya, hang memang tak pernah hingin nak join Pakatan…!!!!

      Tok sah nak “chong” kita orang laa…..

  38. he he

    lagi bertambah bodo……la bt tritunggal
    lagi terang kebodohan hang…..

    he he marah la tu…..

    sekadaq nak list nick org ….. sapa pun pandai…
    budak tadika jugak yg dok bangang ……

    he he

  39. Salam great chief.

    Hang ni kita respect lah.
    Kita dok kata kat hang.
    Datang dari Bolivia.
    Datang dari South Dakota.
    Hang tak marah pon.
    Coma kadang2 saja.
    Hang dok krosot.

    Rasa kita lah.
    Hang ni kalau begambaq.
    Dengan DS Najib dan Pres. Obama.
    Hang sama segak.
    Dengan depa lah.

    Tapi.
    Sayangnya, hang ni.
    Suka ikutCeramah saja.
    Membaca malais.
    Kalau tidak.
    Hang dah jadi.
    Chief Minister, Pulau Pinang.
    Baru betoi.
    Hang datang dari Bayan LePAS.
    Bukang.
    Dari Bayang MelePAS.
    Ni, melePAS.
    Kat Guan Eng dari Melaka.

    Jauh noo.
    Ambil orang Melaka.
    Jadi Chief Minister.

    Pasai apa.
    Hangpa kat Pulau Pinang.
    Mana boleh bersatu.
    Kalau boleh bersatu pon.
    Untuk kutuk.
    Nana kutuk mami.
    Mami kutu nana.

    Sekadaq melePASlah jua.

    • apalah yang dok merapu dan meraban ni…. tak tentu ujung pangkai….. sengai betoi otak BT ni…. buat malu kat budak-budak tadika lain saja, langsung macam budak tak sekolah… kesian sungguh kat mak bapak hang perabih duit antaq hang masuk tadika tu tapi satu apa pon hang tak belajaq dan tak paham….

      • Salam KeLi de WoN.

        Bukang KeLiRu.
        Dah celaRU.

        great chief tak jawab pon.
        Hang yang jawab.
        Jawab pon, macam orang tarak baca.

        Sekadaq malais membaca la tu.

      • Salam,

        Penang sapa mai pon tak pa.
        Kita Penang mari mesra alam.
        Ketua perhubungan umno negeri pon
        orang luaq.(zahid hamidi)
        Tapi awat kedah,trengganu,wilayah
        persekutuan pon org. luaq.

        Hang ingat yg dok perintah m’sia ni
        Najib ka.Cuba hang pi tanya kak ros
        hang tu…Vincent Tan lari menjuloq
        najib..VT jangan dok perasan BT.

        “””tINGGAI LA BUKU BUANG SAT
        HABUAN PI DENGAQ CERAMAH.”””

        KITA tAK MARAH EIH..
        SAJA TEST MARKET
        KOT2 LA DEPA DARAH NAIK
        DIA JEM SEKALI HEROT MUKA
        PI WAU DIA….
        BAGHU ADA AKAI …
        NAK MARAH SANGAT

  40. aslmkum,
    tahap melayu di malaysia ini
    hanya kutuk sesama sendiri
    kau kutuk aku, aku kutuk kau
    tidak adakah kerja yg lebih berfaedah??
    ini menunjukkan bahwa melayu
    tidak pernah berubah!!!
    agama islam yg dipeluk selama ini
    hanya pada nama shj.
    islam yg pelajari tidak membawa apa apa
    erti
    melayu tidak akan berubah
    selamanya akan jadi spt melayu melayu
    di atas kutuk sesama sendiri
    tanpa rasa segan atau malu
    sbg seorang islam.

    tanpa rasa malu pada bangsa lain
    yg sedang memerhatikan bangsa
    melayu yg begitu rendah maruah
    apabila hanya aktiviti mengutuk
    menjadi satu keseronokkan kpd mereka
    sama spt buli membuli
    org melayu paling gemar membuli org
    tambah tambah seorg dibuli oleh beberapa
    orang..
    sampai bila baru akan sedar???

  41. 10 Agenda Perkayakan Rakyat

    1. Negeri pertama di Malaysia yang berjaya membasmi miskin tegar dalam masa setahun dan memastikan setiap keluarga memperolehi bantuan RM500 sebulan melalui program Rakan Anti Kemiskinan (RAK) .

    2. Memberi pengiktirafan dan penghargaan RM100 setahun kepada semua warga emas melebihi 60 tahun yang bermastautin di Pulau Pinang, bermula pada 20 Mac 2010.

    3. Memberi RM1,000 kepada waris warga emas yang menjaga orang tua mereka, bermula pada pertengahan tahun 2010.

    4. Memperuntukkan RM3 juta bagi pinjaman mikro kredit tanpa faedah sehingga jumlah maksimum sebanyak RM5,000 untuk rakyat miskin, terutamanya ibu-ibu tunggal.

    5. Dalam tahun 2008-2009, memberi rebet bekalan air sebanyak RM100 sekeluarga untuk 170,000 buah keluarga susah yang berpendapatan sederhana dan rendah dengan jumlah peruntukan sebanyak RM17 juta.

    6. Rebet bekalan air sebanyak 50% bagi semua tempat tempat ibadat di Pulau Pinang.

    7. Memperuntukkan RM10 juta untuk mengadakan Pusat Latihan dan Bantuan Kerjaya (CAT) bagi membantu mereka yang telah dibuang kerja atau mencari kerja.

    8. Membatalkan semua saman dan kompaun meletak kereta dan lesen penjaja yang dikeluarkan oleh Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) sebelum 8 Mac 2008.

    9. Diskaun bayaran lesen sebanyak 50% kepada semua penjaja dan nelayan di Pulau Pinang mulai 2010 dan

    10. Menghulurkan bantuan kebajikan kepada mangsa kebakaran, banjir dan bencana alam dalam tempoh 24 jam.

    DAH MAI PENANG KENA TAMBAH NOMBOT 11.

    11. Di penjara kerana membela gadis melayu.
    (kalau kaki baca mesti tau)

    • halo gc
      berapa lge bayar kat hang????

      • cara orang amno berfikir…sikit2 bayaq!!

    • Salam eddy,

      Apa pon tarak…
      Haq kita tarak kat situ..
      Haq kita hanya sebagai pegundi
      Pengundi yg celik
      Bukan buta…
      Dgn. kesenangan kita ingat
      sama pd. yg susah..

      Bayangkan kalau berserta dgn.
      peruntukan dari kerajaan pusat…
      kalau tiada hanky panky dari pusat

      salam

  42. Salam,

    Lama tak solat Juma’at kat mukim sendiri.
    Hari ni saja la tak masuk kerja only work from home kerana nak berJuma’at kat mukim sindiri.
    Sebelom azan anouncement oleh tok bilal memanjatkan kesyukuran kpg. ILAHI kerana 8 lot
    tanah perkuburan di luluskan oleh kerajaan pakatan rakyat sekali dgn. pembiayaan sepenuhnya oleh kerajaan negeri.Have to wait almost 18 years utk. mendapatkannya.

    18 tahun di perintah oleh Gerakan habok pon tarak.Tapi kalau UMNO perintah rasanya 6 bulan atau setahun pasti dapat.Dapat apa……………….

    “””dapat cium kerih saja la”””

    INGAT RAKAN2 SEMUA JGN. SALAHKAN UMNO
    SEBAB GERAKAN YG PERINTAH PENANG.

    “””luv u lah DAP”””

    SEBLOM POSA NI MASAALAH KPG. POKOK ASAM
    JELUTONG KERAJAAN NEGERI DI KETUAI OLEH
    LGE BERKEMUNGKINAN SELESAI….

    • Salam great chief.

      Tahniahlah.
      Penang sekarang dah baguis.
      Ini, tentunya.
      Usaha great chief.

      Begitulah.
      Baru baguis.
      Hang puji DAP berkandaq, kandaq.
      Patutlah hangpa impot dia.
      Dari Melaka.
      Dia hormat kat great chief.
      Begitu sekali.

      Tapi.
      Yang tak baguisnya.
      Hang dok kutuk Gerakan.
      Hang dok kutuk UMNO.

      Sekadaq baguis hang dah tercemaq.
      Dah jadi tak baguis.

  43. salam gc…………

    rumah aku dok hujung jln hajah rehmah…….tepi coasteroad tu……..hang sure tau punya………

    projek hang kata tu……memang nak setel lepas raya………

    la ni ahli majlis dari pas tengah dok setel mana yg patut……….member kita tu chop belon……..
    malam nie depa nak bincang pasai kg pokok asam nie kat kedai Leman, hujung jln madrasah, depan mutiara height…….hang turun laa…….kita pekena moi sup………saja sembang-sembang………

    grombolan dah tak tau nak buat apa dah ngan penduduk jelutong nie……..dah lama sangat dah…..banyak benda kat jelutong nie depa dok main tangguh-tangguh saja……….
    bila PR nak setel depa mola kelangkabut…….yg tu tak kena….yg ni tak kena……..betoi-betoi sebijik macam kelaku BT……..
    kah kah kah

    • Salam nasik kandaq.

      Hang tulih bejela, jela pon.
      Tak guna.
      Kalau dok tulih selekeh.
      Macam gerai nasik kandaq hang.
      Yang selekeh tu.

      Hang kena pi suruh Ketua Menteri tu.
      Tentukan semua gerai bersih tip top.
      Geng hang kat gerai2 tu.
      Tentu dengaq.
      Maklumlah, orang Melaka.
      Bagi tau.

      Sekurang2nya.
      Hang dipandang mulia.
      Bepakat dengan DAP pon.
      Boleh mulia juga.

      Sekadaq mulia tu baguis.

    • baguslah kalau boleh setel..cepat cepat,,,,,memang kerja
      kerajaan negeri pun untuk setelkan benda yg terbengkalai
      tapi,,,
      jangan kerana nak setel cepat cepat supaya dipuji rakyat
      tapi merugikan org melayu!!!! itu bukan bagus namanya
      itu namanya jadi barua dap
      biar lambat tapi setel dgn menguntungkan…kalau takat bagi rm75ribu
      nak bina reban ayam pun tak lepas kat p.p …
      jgn cakap tak serupa bikinlah…
      takat dok kampung hajah rehmah tu…takyah cakaplah…
      kerja kerja jual ganja pun boleh hidup senang lenang…

    • Salam NK & THE REST & UMNO rest in peace no war.

      Kita terepa pi kedai Pak Leman.
      Tutup tangkap sejuk kot sbb. hujan.

      Mengkala kata org. Melayu PP
      nak rasa rugi…..ingat dah tak rasa apa.
      Dah imune …dah mangli….hasil kerja 52
      tahun puak melayu jugak.

      Cuma kita harap pd. negeri2 yg. lain
      akan menyusul sepertimana PP kalau
      di biarkan kerih dok berasap lagi 50 tahun.

      Heran sungguh parti cap kerih ni.
      Depa dakap erat MCA,GERAKAN & MIC
      sampai berpuloh tahun tak lepaih
      kita tak cakap apa pon.Malah
      sampai mongolia depa dakap.

      Kita nak dakap sapa pon kita punya suka la.
      Depa dok gabra tu..takut kuasa hilang…

      “””suka tgk. benggali singh baca harakah””””

      75 ribu bina reban ayam tak lepaih
      tapi kalau bina feed lot utk. geng pala lembu
      dok sekali dgn. bewak rasa2 lepaih kot di
      PP ni.

      • salam gc……..

        aku lupa nak inform hang balik……..dia cuti….kenduri anak dia……sorry laa………..next time kita pekena nasik goreng adik…….anak pak man drebar……….depan caltex………

  44. he he

    akai ahmed dok dalam lubang jamban…..

    “Barua2 ini tidak pernah sedar selama ini mereka hidup aman damai, nak mkn nak minum, belajar, masuk universiti, dpt biasiswa, dpt pinjaman dpt diskaun nk beli rumah dpt berbgai2 kemudahan melalui krjaan bangsa melayu”

    kalau dah nama kerajaan….
    kerajaan mana yang nak negara dia tak aman….
    memang la senang makan minum…… lepaih nie semua rega brg dok naik…… takat buruh kasar gaji 7,8 ratus nak kedarah apa….. hang gaji besaq hang sembang pandai la…….
    universiti,biasiswa,upah,prasarana…. memang tanggung jawab kerajaan yg memerintah buat untuk rakyat… tak kira la sapa yang memerintah……

    bengong……tahap cap kapai layaq + kerih…..

    “aku menyeru kpd sekalian balaci dan barua
    cepat jayakan misi dap ini supaya melayu
    yg mempunyai tahap akal kebabian spt di atas akan sedar…dan apabila tersedar
    ‘nasi sudah menjadi bubur’…..
    INILAH TAHAP PHD MELAYU”

    he he

    inilah pemikiran yang umngok nak sangat…..
    jadila macam ahmed…….
    org nak pemikiran macam ahmedinejad…..
    setakat akai kebabian ahmed nie tok sah dok bawak mai la……
    elok la hang kluaq dari pas….
    org2 macam hang memang tak di perlukan…
    pi la jilat lubang jamban tuh…..
    dok kisah sangat pasai dap…
    52 tahun hampa dok dakap mca,gerakan….
    awat depa tu sapa…..
    bukan kapiaq ka?

    bodo punya pikiaq ahmed niee…
    budak tadika tritunggal patut suruh ahmed ni pi balik baca buku lagi……
    baghal…….

    he he

  45. Salam 1Malaysia.

    Bangsa yang berbudaya.
    Bangsa yang bertamadun.
    Kena banyak membaca.

    Sebab tu, kita tengok.
    Ada bangsa yang sentiasa ada buku.
    Di tangan.
    Tunggu bas, membaca.
    Minum kopi, membaca.

    Ikutceramah, bukan tak boleh.
    Ikut lah, seperti great chief.
    Tapi, hukum adat.
    Kalau kurang membaca.
    Tak kemana.

    Jangan salahkan bangsa Melayu.
    Salahkan budaya bangsa Melayu.
    Budaya membaca.
    Budaya menghormati satu sama lain.
    Budaya tolong menolong.
    Kalau tiga budaya inipun, tak ada.
    Maka kelabulah.
    Maka kelirulah.
    Maka krosotlah.

    Sekadaq TGNA kena beri ceramah.
    Mengenai budaya bangsa.

    • komen orang bingai macam ni la bunyi nya… takdak satu isi dan pekdah apa pon…. kesian sungguh BT tahap pemikiran hang…..

    • Salam BT,

      Baguih hang tulih tu.
      Tapi hang silap blog la
      Mau pi masuk dlm blog melayu cap kerih..
      Di sini semua dah naik roket pi ke bulan
      Tak kira la sama ada bulan sabit
      atau bulan penuh…

      pi balik jgn. sesat..bawa gps
      plan plan kayuh

  46. he he

    adalah lebih baik memartabatkan Islam
    dari bangsa….
    bangsa tak bleh bawa hang menghadap Allah ..

    tu pun tak tau ka?
    baca apa?
    baca bible?

    kalau dah fahaman tritunggal memang cam tu….
    nie nama dia jahil murakkab….

    murakkab = berlapis
    lapis 1 = tidak kenal akan tuhannya
    lapis 2 = tidak kenal akan dirinya
    budak tadika dah jadi kueh lapis…… he he

    bangang… dok pejuangkan bangsa…..

    sekadaq tekehe he he kat budak tadika……

  47. aslmkum,
    tahap melayu di malaysia ini
    hanya kutuk sesama sendiri
    kau kutuk aku, aku kutuk kau
    tidak adakah kerja yg lebih berfaedah??
    ini menunjukkan bahwa melayu
    tidak pernah berubah!!!
    agama islam yg dipeluk selama ini
    hanya pada nama shj.
    islam yg pelajari tidak membawa apa apa
    erti
    melayu tidak akan berubah
    selamanya akan jadi spt melayu melayu
    di atas kutuk sesama sendiri
    tanpa rasa segan atau malu
    sbg seorang islam.

    tanpa rasa malu pada bangsa lain
    yg sedang memerhatikan bangsa
    melayu yg begitu rendah maruah
    apabila hanya aktiviti mengutuk
    menjadi satu keseronokkan kpd mereka
    sama spt buli membuli
    org melayu paling gemar membuli org
    tambah tambah seorg dibuli oleh beberapa
    orang..
    sampai bila baru akan sedar???

  48. he he

    akai ahmed dok dalam lubang jamban…..
    bengong……tahap cap kapai layaq + kerih…..
    INILAH TAHAP PHD MELAYU”

    he he

    inilah pemikiran yang umngok nak sangat…..
    jadila macam ahmed…….
    org nak pemikiran macam ahmedinejad…..
    setakat akai kebabian ahmed nie tok sah dok bawak mai la……
    elok la hang kluaq dari pas….
    org2 macam hang memang tak di perlukan…
    pi la jilat lubang jamban tuh…..
    dok kisah sangat pasai dap…
    52 tahun hampa dok dakap mca,gerakan….
    awat depa tu sapa…..
    bukan kapiaq ka?

    bodo punya pikiaq ahmed niee…
    budak tadika tritunggal patut suruh ahmed ni pi balik baca buku lagi……
    baghal…….
    pasai tu la dok tang tu jugak…
    komen pun cam tu jugak…

    he he

  49. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Ramai yang tersasar dari sasaran.
    Ramai tak memahami apa yang dibaca.
    Ramai yang dengaq ceramah, tapi tak faham.
    Ramai yang beri ceramah, sendiri pon tak faham.
    Ramai TG pon, tak tahu apa yang diajaq.

    Islam itu mertabatnya Mahatinggi.
    Allah dah letakkan Mahatinggi.
    Kita tak payah, nak mertabat.
    Mertabatkan lagi.

    Yang pentingnya.
    Kita mertabatkan bangsa kita.
    Bangsa Melayu.
    Melayu yang tinggi mertabat.
    Campoq dengan.
    Islam yang Mahatinggi mertabat.
    Maka di situlah, Melayu akan kuat.

    Seropalah.
    Kalau pemandu sudah cekap.
    Campoq dengan.
    Kereta yang baguis.
    Maka disitulah, pemanduan akan baik.

    Tentang mertabat Islam.
    Tentang mertabat Melayu.
    TGNA kena huraikan.

    Sekadaq kalau faham lah.

  50. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Untuk memertabatkan bangsa Melayu.

    Bangsa Melayu kena banyak membaca.
    Bangsa Melayu kena kerja kuat.
    Bangsa Melayu kena berusaha.
    Bangsa Melayu kena bertanggongjawab.
    Bangsa Melayu kena yakin.

    Sekadaq bukang datang bergolek.

  51. he he

    martabatkan melayu….
    Islam tak payah nak martabatkan….

    pandai…….

    pandai yang tak bleh diikut…..
    bodo yang tak bleh diajaq

    jadila budak tadika korang ajaq

    he he

    pi mabuk la dgn melayu hang…….
    melayu tak semestinya Islam
    Islam tak semestinya melayu….

    jangan silap baca…
    pi baca lagi…..

    he he

    • Assalamualaikum ratfa dan semua

      kalau ikut kata-kata “budak tadika” yang tak cukup akai dan terencat tu, lingkup Malaysia ni, lingkup agama Islam….. kononnya banyak membaca, tapi apa yg dia baca dia pon tak faham, untuk dapat ilmu, tak cukup dengan membaca saja, kena berguru, dia berguru dengan guru tadika, patutlah teruk sangat pemikiran dia, asek kena tipu saja la sepanjang hayat……

  52. he he

    salam keliwon…..

    kalau akai tak pandai beza
    Islam n Melayu

    pi la dok di gereja … buat confesion…..
    logo pun dah sama…..

    tak payah nak campoq2 dgn Islam….
    bab aqidah pun tak lepaih….
    bab paling basic…..
    baca apa?????

    biaq pi kedia laa……

    sekadaq tak mau meletakkan hukum ……

    he he

  53. salam……..

    kutip balik akai karut budak tadika……..

    “Islam itu mertabatnya Mahatinggi.
    Allah dah letakkan Mahatinggi.
    Kita tak payah, nak mertabat.
    Mertabatkan lagi.

    Yang pentingnya.
    Kita mertabatkan bangsa kita.
    Bangsa Melayu.
    Melayu yang tinggi mertabat.
    Campoq dengan.
    Islam yang Mahatinggi mertabat.
    Maka di situlah, Melayu akan kuat.”

    kalau inilah pegangan melayu grombolan macam diajaq bt……boleh lingkup satu negara………..

    ini lah idea paling karut……paling bengong yg pernah aku jumpa………….

    wahai che bt…….
    mana hang belajaq nie…..mana dok mai nie??….
    idea sapa yg hang dok pelangkong nie???
    inilah bahana mengaji dan membaca(kononnya)….banyak membaca konon……..tapi idea karut wal marut wal melalut…..

    Islam memang tinggi……..tak payah dok bagi tau…….yg kena bagi tau macam mana nak pastikan martabatnya Islam itu sentiasa tinggi…tidak dipermainkan orang…….
    seorang muslim penuh dgn ujian…….muslim sentiasa diuji……..

    perlu martabatkan keluarga……sebagai sebuah keluarga Islam…
    perlu martabatkan jamaah…….sebagai sebuah jamaah Islam……
    wajib laksana hukum dlm semua aspek kehidupan bersendikan syariat islam……….hukum fardiah…hukum keluarga…..hukum negara…….baru namanya Islam terpelihara……..martabat Islam dpt diangkatkan ketahap yg paling tinggi…….bukan kira bangsa apa pun……..hang jngn dok ingat melayu hang tu saja yg terima islam….tapi hangpa tak buat apa-apa…….dok becakap saja……..sikit-sikit melayu……

    melayu …..hang tak payah risau….tak boleh hilang punya……..hang kerat sepuluh pun……..hang tetap orang melayu daaaaa…..
    selagi hang namanya budak tadika…….hang tetap melayu….melayu……cuma hang saja layu…….
    tapi kalau seorang tu Islam……tapi prangai dan hidup…..tak ikut acuan ad-deen…….Islam mcm tu boleh terbang….boleh lingkup……pasai tu kena selalu tajdid syahadah………selau kena istighfar……..akhirnya kena bertaubat……

    Rasul saw dan para sahabat berjuang bagi memartabatkan Islam atas muka bumi ini……….
    patutnya difahami dan dihayati…….betapa susah…..payah dan jerihnya mereka untuk mendaulatkan…….memartabatkan Islam dlm semua aspek kehidupan……..

    Umat Islam tidak seharusnya hanya berpegang dengan nama Islam atau beragama Islam, tetapi yang paling penting ialah bagaimana mereka mengamalkan Islam didalam kehidupan sehariannya sehinggalah mereka dipandang mulia dan dapat memberikan imej Islam yang baik kepada orang lain…………..
    Firman Allah subhaanahu wata’ala di dalam surah Ali Imran ayat 139 :
    ” Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahankan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman”.

    Berkat kesabaran Rasullullah saw dan para sahabat r.a,………. maka perbuatan-perbuatan maksiat dan khurafat yang bermaharajalela di zaman jahiliah bertukar wajah kepada ketaatan terhadap segala perintah Allah dan Rasulnya………….
    Seluruh kehidupan bangsa arab dan umat Islam ketika itu telah disinari dengan cahaya iman dan Islam…………………..

    Dalam masa yang sama juga tidak dapat dinafikan bahawa pihak yang paling bertanggungjawab memartabatkan Islam adalah pemerintah yang memiliki kuasa pemerintahan……….bahagian inilah yg hang kena tau banyak sikit…….coba hang bandingkan…….apa yg depa dok buat dlm memartabatkan Islam di malaisia nie?/// atau pun depa dok kaleh kok lain………..

    manusia……tak kira melayu……tak kira cina….tak kira sapa laa….
    tapi manusia adalah kalifah atau pentadbir diatas muka bumi ini…………… ialah untuk meletakkan Islam pada kedudukannya yang tertinggi dan seterusnya melaksanakan syariat mengikut sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah subhaanahu wata’ala………………
    Peranan dan tanggungjawab kalifah atau pemerintah amat besar ganjarannya disisi Allah subhaanahu wata’ala, apabila mereka dapat menuanaikan tanggungjawab tersebut dengan baik dan sempurna.

    sekadaq hang kena tau beza melayu dengan Islam…………..

    see u………..

    • Salam nasik kandaq.

      Dah lemah.
      Dah selekeh.
      Dah kurang membaca.
      Dah tulih merapu, melalut.
      Dah kelabu, KeLiRu.
      Seropa hang.
      Macam hang.
      Lagu hang.

      Hang dah tak mulia.
      Lagu mana.
      Hang nak memertabatkan Islam.

      Sekadaq TGNA jugak yang boleh.

  54. Salam…

    Bukan ka setiap kali pilihanraya (sebelum 2008) UMNO menang besaq? Awat KM dapat kat Gerakan plak? Bukanka majority rules? Kalau nak persoal mana asal KM Penang la ni, kena la persoal dlu awat UMNO dok melalak KM patut bagi kat Melayu sedangkan dulu bila ada peluang tak bagi jugak?

    • Salam Jon,

      Demi nak berkuasa apa saja
      depa UMNGOK boleh buat.
      Dgn. gerakan parti cina
      depa boleh bertolak ansur tapi
      kalau dgn. org. melayu Kelantan
      & Trengganu berkenaan dgn. royalti
      minyak macam2 depa dok pusing kata.
      Skrg. minta nak bersatu dgn. PAS saja.

      Depa sebenaq bukan apa ..saja kianat.
      Jenih jendalu,batu ronson mengamalkan
      pecah dan perintah…sedangkan depa tau
      parti PAS & PKR pon parti melayu juga
      tapi lebih segak dari depa.

      Dok canang ikut telunjuk DAP.
      DEPA IKUT TELUNJUK GERAKAN TAK PA.
      DOK PERASAN LEBIH DEPA SAJA MELAYU
      YG TAU PERINTAH ORG. MELAYU LAIN TAK RHETI.

      “””MAY UMNGOK REST IN PEACE (PRU13)”””

    • Tu namanya
      BADIGOL punya UMNO…!!!

  55. wo..ho..! hangat sungguh n3 nih! panjang btol wayang dia..

    PERGI JAHANAM DENGAN UMNO !!!

    • Aku pun stuju sangat
      dgn statement TGNA…

      PEGI JAHANAM DENGAN UMNO….!!!

  56. salam………………..
    aloo bt…………

    rentikan lah ding dong hang tu………
    hang dah terlalu tua……….
    dah kureng ummmph….

    sekadaq hang kena pi tanya tok peti hang tu…………
    pi mengaji kat dia…….
    lepaih nie karang dan tuleh balik…………
    baru hang boleh jadi sifu kat sukusakat hang………

    • Salam nasik kandaq.

      Kesian kat hang.
      Sat hang kata kita, budak.
      Lepais tu hang kata kita, terlalu tua.
      Mana satu ni.
      Dok KeLiRu sokmo.

      Sampaikan.
      Islam dengan Melayu.
      Pon hang KeLiRu.
      Macam mana nak mulia.
      Macam mana nak ada maruah.

      Yang hang tak KeLiRu.
      Tentang nasik.
      Yang kandaq.
      Yang campoq.

      Sekadaq orang dah tak kandaq, dah.

  57. Aslkm,

    BT , Autar bila di kata bersifat MUNAFIK dia orang marah… Tulis pun merapu….

    Satu cakap tak pernah kutuk orang .. tapi dia kutuk kat sini berjela jela..

    Satu kata tak berpihak mana maa parti.. tapi asyik dok puji UMNGOk..

    Apa apa pun pasal martabat tu…hang betoi la BT.. Cuma cara hang tulis tu mengelirukan orang ramai…

    Kita kena mertabatkan diri/bagsa .. kalau kita tak mau mengerjakan apa yang Allah suruh… asyik nak putar sana sini dan bersifat talam 2 muka ( MUNAFIK ).. Banyak benda mungkar kita masih nak kata baguih…macam mana la orang nak pandang Islam itu Mahatiggi..

    • Salam Neutron.

      Apa yang hang merapu sangat.
      Tentang MUNAFIK.

      MUNAFIK ni maknanya.
      Mengikut KAMUS.
      Bermuka dua, berpura-pura percaya
      (kepada agama).

      Generasi TUA2 yang tak suka membaca.
      Yang suka ikutCeramah saja.
      Yang dok menulih mengata/mengutuk orang.
      Tapi mengaku Islam macam hang.
      Semuanya MUNAFIK.
      Di keTUAi great chief dari Bayang MelePAS.
      Dianggotai nasik kandaq, KeLi, Kucing Kota dan hang.

      Kadang2 hang kata orang MUNAFIK.
      Hang dan sukusakat hang yang dok kutuk orang tu lah.
      MUNAFIK.

      Sekadaq hang kena tanya TGNA, kalau tak caya.

      • Hang tu
        yang kena
        pi tanya TGNA,

        Bukan kami.

        Sebab apa?

        Sebab kami bukan “bodo”
        dan kami tak jahil macam hang…

  58. salam Neutron………..

    eloknya jngn dok layan budak sasau ni…..
    mengaji pun belum khatam lagi……..

    kah kah kah

    • Sunat pun belum agaknya.

      Nak sunat macam mana,
      nampak doktor atau Tok Mudim
      pun dah lari mencanak….!!!!


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: