Posted by: pinkturtle2 | Ogos 17, 2010

MAS rugi RM8 bilion, siapa lindungi Tajuddin


Responses

  1. aslmkum
    kenapa nak buat fitnah dibulan ramadhan ni ..pas oh pas..rugi sampai 8 billion???
    cubalah lapurkan berita yg benar,,
    ini berita yg sahih!!!!
    Kerajaan Negeri Pulau Pinang juga tidak membenarkan rumah bernilai RM150,000 ke bawah dibina di tengah bandar. Pulau Pinang kini ke arah menjadi Singapura.

    ”Jambatan kedua Pulau Pinang yang menjadi kebanggaan kita akan memudahkan pengusiran orang Melayu secara beramai-ramai dari Pulau Pinang,” katanya.

    Ketua Penerangan Pergerakan Pemuda UMNO, Reezal Merican pula meminta orang Melayu menentang habis-habisan ‘Abdullah Ibn Saba’ yang memecahbelahkan umat Islam di Malaysia sekarang.

    ”Dalam setiap tamadun manusia mesti ada pengkhianatan yang menghancurkan perpaduan. Kalau zaman Khalifah Usman dan Ali dulu ada Abdullah Ibn Saba yang melaga-lagakan umat Islam, zaman sekarang pun ada ‘Abdullah Ibn Saba’ yang menyebabkan perpecahan orang Melayu dan Islam di Malaysia,”

    Sekiranya benar seperti yang didakwa sudah wujud perlembagaan baru yang direka oleh pihak pembangkang, aku minta segeralah buat laporan polis

    • bodoh

  2. Tragedi malang menimpa rakyat kedah ketika umat dinegara ini sedang sibuk berpuasa, sebahagian negeri Kedah dilanda banjir…Bukan Banjir biasa akan tetapi banjir Lumpur yang amat teruk sekali…

    Aktiviti penebangan balak secara besar besaran adalah merupakan faktor utama kejadian malang buat rakyat kedah ini…Walaupun kerajaan negeri kedah mengunjurkan keuntungan besar mencecah 50 juta hasil balak dan berbeda jauh sekali dengan kerajaan bn dahulu hanya 8 juta setahun sememangnya harus dibanggakan..
    akan tetapi kesan dan akibat mengejar kekayaan dan hasil yang lebih lumayan dengan niat ingin menunjukan kepada rakyat kedah bahwa PR Kedah lebih baik dari BN hanya memakan diri sendiri dan akibat niat tidak murni itu, rakyat kedah yang menanggung derita itu..

    Apakah Tok Jan bangga dengan hasil kutipan itu dan terpaksa mengorbankan rakyat demi menunjukan kononya PR kedah lebih baik dari BN????
    Dan yang paling kelakar alasan diberikan oleh tok jan,banjir lumpur itu ujian allah untuk bulan puasa ini…Allah mak bebal nya MB ni.. ingat MB Selangor je yang bebal rupanya ada lagi MB yang bebal…
    Cuba lah cari jawapan yang profesional sikit…
    MB sengal… Setiausaha Politik lagi sengal…
    Setiausaha Politik ni sama macam Raja PAsir Sri muda…
    dah dua tahun lebih masih menyalahkan kerajaan BN dahulu…
    Rakyat kedah tak bodoh
    rakyat kedah tak bangang
    Hanya MB dan Setpol yang bdodoh dan bangang…

    Ada 10 sayrikat diberi tanggungjawab menebang balak di kedah..
    Kononya diberi secara tender Terbuka…
    Dokumen dalam perjalanan ke tangan bloggers
    dalam 10 syarikat itu, Apakah Setpol dan MB tidak ada kena mengena???
    sama-samalah kita nantikan ye En Setpol kepada MB kedah…

    Nantikan…

    inilah akan berlaku dimasa2 akan datang kpd rakyat jika melantik ‘bidan terjun’ jadi
    menteri… nak terajui satu negeri pun mereka tak mampu…hanya cakap saja
    mereka pandai…kerja apa pun tak tahu..

    • kau ni BODOH BANGANG..sama macam umno HAPRAK

  3. Pekat sungguh hang Eddy…dok pertahankan
    kerih melayu walaupon dah terlampau pekong
    dan busuk….

    Parti UMNO nak jaga melayu…kah..kah..kah…
    krahhhhhhh tuihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    “””geli geleman “””

  4. kalo dah laporan kewangan nya pun dah jelas menunjukkan kerugian, fitnah apa lak nya…??? Malaysia Airlines (MAS) – tempoh separuh pertama berakhir 30 Jun 2010, syarikat penerbangan itu mencatatkan kerugian pra-cukai RM212.340 juta dan mencatatkan kerugian pra-cukai RM532.591 juta pada suku kedua berakhir 30 Jun, 2010 – kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tengku Datuk Azmil Zahruddin, Malaysia Airlines (MAS).

    “Reezal Merican” tu Melayu ka?

    Sime Darby cuma berbelanja RM497 juta sahaja (untuk 530k hektar) untuk penanaman semula sawit, sedangkan Felda berbelanja RM2.4 billion (untuk 767k hektar), FELDA berbelanja RM3,151 sedangkan Sime Darby:RM936 dan IOI:RM596. mcm mana leh jadi mcm tu?? Fitnah jugak ka ini??

    Chua Soi Lek (MCA) melabelkan bahawa majoriti negara Islam sebagai tidak progesif, mundur, terkebelakang dan korup – dan membuat tuntutan 13 resolusi untuk menghakis ekonomi orang Melayu, ini pun fitnah jugak ke?

    Sapa kata “pembangkang” yang merangka “perlembagaan baru” tu? kalo betol ada, suruh lah Haru Sana Haru Sini buat laporan polis dan dedahkan nama pihak yang berkaitan… kalo perkara tu tak betol, Harus Sana Haru Sini wajar disumbat ke penjara kerana seorang Mufti membuat fitnah yang mengancam keselamatan negara atau jatuhkan hukuman hudud kerana dia seorang mufti…

  5. Mangkuk kat ateh tu! Orang berforum dia pun nak berforum.
    Dia cuma bawak mai berita dari Utusan Meloya dengan sekog Umngok yang baru belajag nak jadi blogger.
    Ni!.. ha! ceghita yang pakai fakta dgn. apa yang hang dok sembang deghaih tu!.

    Kawasan yang dialanda banjir lumpog tu dekat perkampungan didaerah Sik saja.

    Kawasan tersebut dikategorikan oleh Jabatan Perhutanan sebagai kawasan hutan pengeluaran, bukan kawasan tadahan. Kelulusan dan pembalakan terakhir dilaksanakan pada tahun 1975 hingga 1990. Semuanya di zaman BN.
    .
    Hari ini bukan setakat ADUN UMNO di kawasan itu ‘menembak tuannya’, yang turut campurtangan menuduh kerajaan sekarang ialah bekas EXCO Kanan, Wakil Rakyat paling lama dalam DUN Kedah. Dia sekarang jadi Timbalan Pengerusi UMNO Kedah… barangkali kerana sikap kurang periksanya ini, dia belum sempat jadi MB mau pun pengerusi UMNO Negeri, setakat Timbalan sajalah. Terpaksa jemput orang Sabah datang memimpin orang-orang macam ini. Nasiblahhh…!!

    Penyakit ni menular sampai ke bawah. Semalam, mamat ni muncul dalam TV menuduh kerajaan macam-macam. Mat Taib Bin Che Teh (JKKP Bendang Man) turut menandatangani kelulusan Kajian Kesan Sosial Pembalakan di kawasan tersebut pada 27 Ogos 2009. Kajian tersebut adalah keperluan yang ditetapkan oleh Jab Hutan. (Saya ada salinannya)
    Tapi, setahun selepas itu, dia terlupa, dia juga turut meluluskan pembalakan itu pada peringkatnya (JKKKP).

    Kalau macam ni depa punya lupa, lepas tangan, buat-buat tak tahu, patut lah Kedah tak berkembang selama setengah abad di bawah UMNO.

    Sebelum nak tulih, baca laa dari berbagai sumber… Jangan sampai bt kata hang malais membaca…. buat malu geng Umngok jer!…

  6. Orang UMNo buat-buat bodoh. Dikatakan fitnah. Oiii bodohnyaaa…..

    Ya ALLAH ya Tuhan, kenapa dicipta manusia bernama EDDY. (nama pun mcm bukan ISLAM).

    memang dasar org umno. umno melinkupkan wang rakyat. masih belum sedar lagi ker?

  7. Sungguh berbeza cara orang UMNO dgn orang PAS berhujah. Orang UMNO kalo berhujah penuh dgn sopan bahasa seta menampakkan kematangan.

    Tapi kalo orang PAS (parti Islam konon..) berhujah, penuh dgn sumpah seranah, maki hamun, macam takde agama.

    Tapi nak buat mcm mana, dah tok guru cakap gerenti masuk syurga kalo jadi ahli PAS…itu yang sedap memaki orang tu.. Hmm.. PDRIS.. PDRIS..

    • sopan? sopan taik kucin…. masuk bakui angkat sendiri…… piiiiiiirrraaaaaaaahhh

      orang UMNO ni “lurus telunjuk kelingking berkait” : “kokok berderi-derai, ekor begelumang taik” : “mulut manis, hati beracun”

      • tengok, betul tak aku cakap. mesti nak memaki
        orang je, takleh langsung berbahas cara ilmiah.

        kalo aku cakap orang PAS suka memaki, mencarut
        marah, tapi tengok cara ko berbahas,
        tak mencerminkan sifat orang Islam langsung, buat
        malu tok guru je…

    • hang mai pon nawaitu
      kerana apa….
      hampa semua org. beik2
      org. melia walaupon islam
      letak nombot 2 selepas melayu
      nombot 1 dlm. perjuangan….

      plan plan kayuh..ushar longkang sama
      gelap tarak lampu tu..
      tertiarap sat gi lekat taik ayam
      pandu kat hidung..

      “”””line clear….cargas””””

  8. salam bro n sis…………

    pendedahan begini……sepatutnya menggegarkan negara………tapi pasai ada orang depa dok ‘main aci lon’ sama……pasai tu laa depa relax saja……..bukan duit mak bapak depa laa katakan………..
    memang orang sebelah sinun…….tak pernah ambik pot pun…….
    bukan yang nie saja yg rugi…….
    tak larat karau dah…….macam-macam dok mai………..
    pkfz laa……felcra laa…….felda laa……lagila lagila…….
    nak bayaq duit pencen pun dah kantoi…….

    apa depa buat???????…………

    kah kah kah

  9. Semakin ramai Ulama yang sudah berani menegur PAS dan kuncu-kuncunya dalam Pakatan Rakyat. Jika dahulu, kita jarang mendengar ulama mengkritik PAS, kini keadaan sudah semakin berubah. Kritikan Dr. Ridhuan Tee Abdullah terhadap PAS dalam tulisannya baru-baru ini mengundang amarah mereka, sehingga ada yang tergamak memintak beliau menyertai UMNO sahaja. Pada saya, ini merupakan manusia yang sudah hilang kewarasan akal fikiran kerana terlalu taasub kepada kuasa dan ingin berkuasa. Sebelum ini, Mufti Perak juga sudah bangkit menegakkan kebenaran dengan mengkritik secara terang-terangan perjuangan PAS yang semakin tersasar jauh. Tidak cukup dengan itu, beberapa ulama pondok di Kelantan juga semakin berani menentang pemikiran “aneh” Nik Aziz. Kemasukan 40 ulama muda ke dalam UMNO memperlihat perjuangan PAS yang semakin jauh terpesong daripada menegakkan daulah Islamiyyah dan hukum Hudud. PAS boleh menuduh apa-apa sahaja yang mereka suka terhadap ulama-ulama ini, katalah sesuka hati mereka, “Ulama UMNO”. “Ulama Upahan”, “Ulama Terompoh” atau “Ulama Suu'” – semua ini sama sekali tidak akan memadam cahaya kebenaran. Di bawah ini adalah tulisan Dr. Ridhuan Tee Abdullah yang bagus untuk kita fikir-fikirkan. Wallahualam.

  10. Anonymous said…
    Mengapa nak takut kritik PAS kerana parti ini telah menyeleweng dari landasan Islam dan pemimpinnya suka berdusta bila berkata-kata.
    August 18, 2010 9:42 AM

  11. Bagaimana Umno mentarbiah Soi Lek MCA dan bt beserta dengan spesis yang sefahaman dengannya. Itulah rupa amalan Islam yang dibawa ulamak Umno, Ridhuan Tee dan pemimpinnya.

    Cahaya kebenaran Islam sedang turun bersama perjuangan, Najib, Ali Rustam. Rahim Thamby Cik, Bung Mokhtar, Mike Tayson, Tajudin Rahman, diikuti oleh Gani Patail, Sayfool Bohari, tak lupa juga nenek Rafidah dan Big Mama dan lain2.

    Sekian. Yang baik datang dari Allah dan yang Jahat datang dari Umno.

  12. Itulah yang boleh dikatakan kepada Timbalan Ketua Pemuda PAS, Azman Shapawi Abdul Rani dalam reaksi balasnya kepada tulisan Ridhuan Tee Abdullah yang berjudul ‘Jangan Berani Mencabar’.

    Sama ada Azman Shapawi sebenarnya seekor katak yang berada di bawah tempurung, atau sememangnya suka berbohong demi melindungi kebenaran, penafiannya bahawa PAS TERLALU GEMAR mentkafir umat Islam, terutama yang tidak sehaluan dengan parti berkenaan, adalah sesuatu yang sangat menggelikan hati. Malah Azman Shapawi dalam reaksinya turut menunjukkan perangai suka menghina apabila menggelarkan Ridhuan Tee sebagai Cina Mualaf dan menganggap Ridhuan Tee berilmu agama jauh lebih rendah daripadanya.

    Itukah yang dinamakan para pengikut parti PAS mengikut Al Quran, Al Hadis, Ijma’ dan Qiyas? Sedangkan daripada segi praktikalnya, timbalan ketua pemuda PAS sendiri melanggar ayat 11 dari Surah Al Hujurat.

    Azman Shapawi sendiri tidak dapat menunjukkan amal dan teladan berdasarkan al Quran, al Hadis, Ijma’ dan qiyas sebaliknya berpegang seteguh-teguhnya kepada demokrasi Rom yang menyokong kaum sendiri dan mengangkat diri bahawa kelompok sendiri adalah jauh lebih mulia daripada kelompok lain.

    Barangkali ada baiknya Azman Shapawi melihat semula Wasiat Haji Abdul Hadi yang cukup terkenal sehingga dikatakan menjadi punca kepada BUGHAH Ibrahim Libya di Kampung Memali, Baling. Bukankah wasiat tersebut sebagai budaya mentakfir yang masih subur di dalam PAS? Terlalu banyak perbuatan melampau yang melanggar adab dilakukan oleh PAS.

    Anehnya, PAS tidak dapat menerima sebarang teguran sama ada dari pihak lawan mahupun dari dalam PAS sendiri. Satu-satunya cara yang paling efektif untuk mematikan sebarang teguran terhadap perbuatan melampau dan melanggar ajaran Islam ialah dengan menuduh si penegur sebagai ORANG UMNO, PENCACAI UMNO, PENJILAT UMNO DAN UMNO.

  13. yang baik sememangnya datang dari”ALLAH”

    tetapi yg buruk yg suka menkafir kan org, yg suka membuka aib orang, yg suka memaki, mencarut, menghina, menfitnah, merendah rendahkan oranglain datang dari puak taksub dan penyokong pas yg tegar. contohnya seprti di dlm blog ni..
    bahasa mereka pun dah menunjukkan mereka ini
    memang syaitan..

  14. Tindakan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menawarkan kawasan baru yang lebih besar kepada sebuah syarikat pengeluar minuman keras bertujuan memancing undi bukan Melayu untuk terus kekal sebagai wakil rakyat di Shah Alam.
    Ketua UMNO Bahagian Shah Alam, Datuk Ahmad Nawawi Md. Zin berkata, sudah menjadi kebiasaan untuk mana-mana pemimpin Pas di Selangor menggadai perjuangan asal mereka untuk menubuhkan negara Islam sehinggakan tergamak membuat keputusan kontroversi asalkan boleh kekal memegang kuasa.

    “Cadangan Khalid jelas menunjukkan beliau begitu terdesak kerana Pilihan Raya Umum Ke-13 sudah semakin hampir dan keadaan di Selangor mutakhir ini menampakkan pengundi Melayu sudah mula jelik dengan Pas yang menjadi kuda tunggangan DAP.

  15. yg baik sememangnya datang dari “ALLAH”

    yg buruk itu, yg suka mencaci, menfitnah, membuka aib org, menghina orang, mencarut, memaki hamun
    merendah rendahkan orang datang nya dari puak taksub dan penyokong2 tegar pas..contoh spt di atas
    bahasa pun dah menunjukkan memang perangai syaitan..

  16. biasa lar setan kan menghasut guna bahasa lembut2 mana ada maki!

  17. biasalah puak PAS, asyik cari kesalahan orang je, kesalahan sendiri yang melibatkan isu-isu agama, lagi besar tapi buat tak tau je.

    yang membezakan orang UMNO dgn PAS, orang UMNO kalo pimpinan parti buat silap akan ditegur, bila masa mengundi sanggup buat undi rosak jika kita tak setuju dengan dasar parti.

    tapi orang PAS, kalau pemimpin kata 1+1=3, bermati-mati dia cakap jawapan tu betul, telan bulat-bulat tanpa berfikir.

    macam isu tuhan mencarut, sah-sah statement tu menunjukkan kita kurang ajar dgn Allah, pun bermati-matian mempertahankan dakwaan tu.

    dulu kata bersekutu dgn parti kafir, kita pun jadi kafir. sampai jadi modal semua orang PAS mengkafirkan orang UMNO. skrg bila berkerjasama dgn DAP (yang jelas-jelas kekafirannya), orang-orang yang mengkafirkan UMNO dulu tu senyap tak kata apa-apa pulak. tu yang aku pelik tu..

  18. Itulah yang boleh dikatakan kepada Timbalan Ketua Pemuda PAS, Azman Shapawi Abdul Rani dalam reaksi balasnya kepada tulisan Ridhuan Tee Abdullah yang berjudul ‘Jangan Berani Mencabar’.

    Sama ada Azman Shapawi sebenarnya seekor katak yang berada di bawah tempurung, atau sememangnya suka berbohong demi melindungi kebenaran, penafiannya bahawa PAS TERLALU GEMAR mentakfir umat Islam, terutama yang tidak sehaluan dengan parti berkenaan, adalah sesuatu yang sangat menggelikan hati. Malah Azman Shapawi dalam reaksinya turut menunjukkan perangai suka menghina apabila menggelarkan Ridhuan Tee sebagai Cina Mualaf dan menganggap Ridhuan Tee berilmu agama jauh lebih rendah daripadanya.

    Itukah yang dinamakan para pengikut parti PAS mengikut Al Quran, Al Hadis, Ijma’ dan Qiyas? Sedangkan daripada segi praktikalnya, timbalan ketua pemuda PAS sendiri melanggar ayat 11 dari Surah Al Hujurat.

    Azman Shapawi sendiri tidak dapat menunjukkan amal dan teladan berdasarkan al Quran, al Hadis, Ijma’ dan qiyas sebaliknya berpegang seteguh-teguhnya kepada demokrasi Rom yang menyokong kaum sendiri dan mengangkat diri bahawa kelompok sendiri adalah jauh lebih mulia daripada kelompok lain.

    Barangkali ada baiknya Azman Shapawi melihat semula Wasiat Haji Abdul Hadi yang cukup terkenal sehingga dikatakan menjadi punca kepada BUGHAH Ibrahim Libya di Kampung Memali, Baling. Bukankah wasiat tersebut sebagai budaya mentakfir yang masih subur di dalam PAS? Terlalu banyak perbuatan melampau yang melanggar adab dilakukan oleh PAS.

    Anehnya, PAS tidak dapat menerima sebarang teguran sama ada dari pihak lawan mahupun dari dalam PAS sendiri. Satu-satunya cara yang paling efektif untuk mematikan sebarang teguran terhadap perbuatan melampau dan melanggar ajaran Islam ialah dengan menuduh si penegur sebagai ORANG UMNO, PENCACAI UMNO, PENJILAT UMNO DAN UMNO.Terlalu sombong dan angkuh, itulah yang boleh dikatakan kepada PAS masa kini yang langsung tidak boleh ditegur dan enggan bermuhasabah diri lagi, malah sentiasa memandang diri sebagai yang terbaik dalam segala hal. Contoh terbaik ialah respons Azman Shapawi terhadap Ridhuan Tee Abdullah…. na’uzubillahi minzalik..

  19. Apa yang dikatakan oleh saudara Ahmed amatlah ada kebenarannya…

  20. Salam,

    Kalau di sini perangai syaitan
    Jangan dok mai bergaul la..
    Pi tempat yg dikatakan syurga hampa tu..
    Tiada paksaan dalam beragama…
    Buka qur’an rujuk tgk..betoi ke tak

    Sekolah perut buncit pon depa sronok nak buat.
    Bukan nak karang tgk. apa perlu buat seblom buncit.

    DEPA SAJA TAU MERATUIH
    Kita kena dok diam tgk depa saja betoi.

    Rezuan Tee ka cakap
    TGNA ka cakap
    Ali Rustam ka cakap
    Najib ka cakap

    Semua tarak angkat pot lah…
    Kalam ALLAH la mau angkat pot..

    ””’plan plan kayuh”””

    alif mim nun wau
    alif tendang wau…sarkis
    mim tikam nun…..buncit

    hantaq pi melaka….jumpa pak ali…

    “”apa nak buat ..kacau sudah mari”””

  21. Nah ni ha!…Pembawa kebenaran yang tak boleh dikutuk…dia bukan ahli politik, dia agamawan….

    Masih ingat bagaimana Mufti Perak terlibat memanjangkan maklumat palsu Raja Sherina. Raja Sherina telah berjumpa beliau dan mendakwa sekumpulan orang Melayu akan dikristiankan di Gereja Silibin Ipoh. Dato Azhar Mansur pelayar negara katanya terlibat.

    Laporan Raja Sherina ini pula, Dato Mufti didedahkan dengan sensasi dalam satu forum yang berkaitan murtad di ibu kota. VCD forum yang memuatkankan pengakuan Dato mufti menjadi bukti Dato Mufti memang mendedahkan maklumat yang beliau dapat dari Raja Sherina.

    Maklumat dari forum itulah kemudiannya telah disebar melalui SMS kerana menganggap takkan Mufti akan berbohong. Akhirnya sekumpulan umat Islam berkumpul depan Gereja Silibin pada tarikh yang dimaksudkan.

    Dato Mufti berlepas tangan mengatakan dia tak terlibat. Raja Sherina (di sini) yang bersalah. Raja Sherina di minta ke Balai polis untuk siasatan dan polis sahkan maklumat itu palsu.

    Justeru itu setelah kita mengaku segala kenenaran itu datang dari Allah. Maka malanglah hamba Allah itu bila tidak mahu ikut semua yang diperintah oleh Allah melalui Alquran dengan berbagai alasan yang dibolak balikkan hanya kerana bersetuju dengan pemimpin mereka yang membawa ajaran agama suku politik suku.

    Kemudian mendakwa inilah cahaya kebenaran….

    Dalam kaedah aqidah. Inilah yang dikatakan makhluk berakal tiga suku….

  22. Aku kalu Dr. Ridhuan Tee Abdullah jadi juruacara rancangan Ehwal Islam, awal-awal lagi tukar channel ke astro zee lagi banyak ilmu yang aku dapat.

    Amat pedih telinga aku bila-bila saja aku mendengar cina mualaf ni bercakap. Sejak dari dulu, kini mahu pun besuk atau lusa.

    Bercakap orang di pasar borong lagi molek dari dia bercakap. Ini orang tak boleh bawa masuk majlis……Dulu aku cuba maafkan dia, kerana dia pernah menyebut “…apa punya mangkuk ayun dia orang ni…..” sebagai juruacara majlis ehwal islam TV1. Maklumlah baru2 belajar public speaking katakan. Tapi, makin lama apek ni makin merepek melalut pulaaaak ya!!!! ulamak tahi kucing tu. Cit!

    Janganlahlah jemput dia untuk jadi juruacara…..

  23. Akhirnya ada jugak orang PAS yang boleh berbahas dengan hujah-hujah yang bermutu. Tahniah Kucing Kota, walaupun aku mungkin tak beberapa setuju dengan fakta-fakta yang ko berikan, tapi aku respect cara ko berkata-kata.

    tak semestinya kalo nak membankang, kena mencarut, memaki. Aku sebenarnya bukan tak suka PAS, tapi tak suka perangai orang-orang PAS yang taksub sampai tak boleh dibawa berbahas, semuanya kena dia je yang betul.

    ANTARA PAS DENGAN UMNO, AKU LEBIH MENYOKONG PAS.

    TAPI ANTARA AHLI PAS DENGAN AHLI UMNO, AKU LEBIH RESPECT AHLI-AHLI UMNO

  24. salam tokarabmelayu……….

    apa punya krosot hang nie…….
    bulan posa ni cua hang cakap bagi betoi sikit………hang dapat janda arab ka?? yg dok mengaku tokarabmelayu nie???

    cerita kapiaq mengkapiaq ni cerita lama…….cerita nak alih perangai ameno yg ada bau-bau bacang dengan amalan puak sana tu……. ..sebab ada hujah di sini……..
    ”Man tasyabbaha biqaumain fahuwa minhum”…….. orang yg menyerupai perangai sesuatu puak yg tak selaras dengan peraturan Islam depa pun kira semacam dengan puak tu atawa di kira KUFUR laa……..bukan Kapiaq……..(mafhum hadis)
    antara kapiaq dgn kufur ada bezanya…….
    nak tau lebih hang kena pi tanya lebai google laa……

    pas yg aku tau tak pernah dok kapiaq kan orang……..ini lah fitnah tebesaq puak ameno…….laa ni isu nie depa cuba dok juai balik pasai depa dah cukup tesepit…tak boleh cari makan…..maka dipergunakan laah RTA ini untuk memalu genderang perang semula……

    ada pun juak-juak ameno yg dok masuk mai dlm n3 ni pun cuba dok tolong promote laaa apa yg RT dok menyanyi tu…….irama RTA pun nampak syumbangggggggg……….

    dok tak duduk timbul lagi cerita nie.pasai apa???
    tak dak sapa pun puak pas dok menyanyi pasai kapiaq kapiaq nie……..
    yg hangpa puak ameno dok terasa sangat nie pasai apa??????….orang tak mengata pun hangpa dok melebih-lebih buat cerita???……..awat….??? ada yang tak kena kot dengan perangai hangpa?????..cuba hangpa istighfar sikit…….cari petunjuk yg sahih…yang betoi………pebetoi yg mana tak kena……..

    dah lama dah ameno dok jadi sarkis…….sejak tahun 50an lagi….kalau nak tau apa itu sarkis…..kena pi tanya sudin laa…..dia boleh cerita panjang lebaq………..

    hang tak suka prangai puak pas……tak dak jadi masalah punya……..
    yg dok jadi masalah nie ………puak ameno terlalu kamjat……yg tu yg hang suka…….yg dok tunjuk pot belakang tu puak hang laa……..
    puak-puak ameno baik-baik belaka…..berakhlak mulia…jenih sulaiman akhlaqen…….
    puak-puak hangpa amanah……bersih dari salah laku..wnita dan putra dan putri hanpa bersopan santun………sentiasa tutup aurat….pemalu……..menjaga batas-batas haram halal………..
    tapi hat ataih tu yg lingkup 8b tu sapa punya keroja??? tak kan puak bulan kot…….kah kah kah

    Kepada PR diharap tidak melatah untuk masuk dalam perangkap politaik murahan grombolan yang menjijikan dan memualkan………..

    see u

  25. Tak kisahlah Nasik Kandaq yang membebel apa pun, aku bukan orang UMNO, orang PAS pun bukan. Cuma aku nak menyedarkan orang2 PAS yang terlampau taksub berpolitik sampaikan mendahulukan parti daripada agama.

    Bagi orang PAS, mungkin isu kafir-mengkafir ni yang disapu di bawah karpet (dgn harapan orang dah lupa isu ni), tapi aku yang pernah sendiri DIKAFIRKAN orang PAS suatu ketika dulu (ketika berbahas isu-isu politik dgn puak PAS), mana boleh lupa kesan fatwa songsang ulama PAS ini.

    Mungkin Nasik Kandaq baru berjinak-jinak dgn politik ni kot, tapi aku yang dah 20 tahun dalam politik ni (pernah jadi ahli PAS pun dulu), dah kenal hati budi parti PAS ni. Boleh nampak perbezaan PAS dulu dan skrg, dari bersifat seekstrem-ekstremnya hingga sampai tahap liberal seperti skrg. sampai skrg aku masih tak percaya yang PAS boleh berkerjasama dgn parti kafir DAP….

    Tapi nak wat camna, PAS pun parti politik jugak, yg meletakkan kepentingan politik dari segala-galanya (termasuklah agama sendiri….)

    • salam tokarabmelayu……….

      kalau takat 20 th baru dok dlm politaik………
      jngn dok gebang laa……
      20 th tu bagi aku hang nie masih beringuih lagi dlm politaik nie……..
      cerita kapiaq mengkapiaq ni dah lebih dari 20 th daaaaa……..

      hujah hang dlm k/sama dgn dap………nampak sangat hang bengap dgn flexibility berpolitik…..hang tak bagi pun methoda untuk menolak k/sama dgn alasan jelas……….padan pun hang kena dgn puak-puak pas masa berhujah tu………………

      selamat berbuka

  26. komen bodoh.. jgn la tunjuk kebodohan tahap gaban tok..

    • yalah, nak wat camna, orang PAS yang cerdik-cerdik, orang lain semua bodo.
      orang PAS je masuk syurga, orang lain masuk neraka.
      orang PAS je baik-baik, orang lain semua jahat.
      orang PAS je……..bla…bla…

  27. aku tak kata semua orng bodo.. dan aku tak kata ko tu bodo.. cuma komen ko tu jer yg bodo..

  28. kalo komen aku bodo, cuba ko bagi komen ko yang cerdik tu aku nak tengok..

    ni salah satu sikap yang cik Ahmed maksudkan kat atas tu, tak pernah nak berlapang dada utk terima hujah yang tak sehala dgn kita..

  29. salam,

    Kalau nak di bahaskan tentang ayat 11 surah Al Hujarat menggapa tidak di bahaskan dulu ayat 9 surah yg. sama dulu seblom menjangkau ke ayat 11.

    Benarlah kata2 ALLAH hanya bila sudah tersepit dan hampir maut baru lah manusia itu mengenal tuhannya seperti berlakunya kpd. Firaun mengakui keesaan ALLAH di saat sakratul maut.

    Macam warna haru biru tu la …bila dah dekat nak maut baru lah nak mengaku saudara.Baru la sedaq sapa boleh buat jadi sedara.Baru lah nak guna pakai kalam ALLAH.Tak cukup dengan tu di seretnya 40 ulama2 muda tratangtang utk. menguatkan barisan depa…awat tak tambah bagi cukup 44..tu pon ulama2 ni ada yg setengah tak tau apa..tiba2 bersalaman dgn. Najib..lepas tu keluar kenyataan akhbar 40 ulama join UMNO.

    “””Sabar & redha la kalau kita sudah tak di terima…”””dah guna pakai kalam ALLAH.

    Toksah dok mai lah macam perangai paria…
    sapa pon lah….senang cakap…

  30. he he

    salam

    (وَمَن يَعۡشُ عَن ذِكۡرِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ نُقَيِّضۡ لَهُ ۥ شَيۡطَـٰنً۬ا فَهُوَ لَهُ ۥ قَرِينٌ۬ (٣٦
    ”Dan sesiapa yang tidak mengendahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya.” [Surah Al-Zukhruf : 36.]

    so…. tosah la dok amik pot sangat pasai bewak2 nie….

    he he

  31. komen depa senada jerrr…..

    pekara paling basic dlm Islam pun dah fail….

    apa cerittttt…….

  32. macam nilah..bila kena betul betul kelepap muka mereka..mulalah melenting tak sangka gc punya bahsa serendah itu…

    dan sorang lagi mulalah nak menonjolkan kan diri dgn ayat Quraan,, kononnya merekalah yg paling bagus ,, yg paling bijak….semua ni hanya topeng,

    kpd org yg suka mengambil ayat Quraan yg sebahagian dan meninggalkan yg sebahagian lagi
    sama lah seperti mempersendakanya,,
    samalah seperti mana anda membiarkan si cina yg kotor membaca ayat suci itu di dalam mesjid sambil didengari dgn khusyuk oleh melayu yg suku tua tua yg berserban berjubah dgn keadaan yg begitu memualkan..

  33. kerana politik ramai yang suka mempermainkan ayat2 al quran. memetik hanya ayat yg memihak mereka, mana ayat yg kena batang hidung sendiri, buat-buat tak tau..

  34. KUALA LUMPUR 19 Ogos – Bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Senator Mohamad Ezam Mohd. Noor tetap mempertahankan kenyataannya mengenai kerenah penasihat parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

    Tegasnya, beliau tidak akan berganjak walaupun Angkatan Muda parti itu telah mengadu kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) mendakwa Mohamad Ezam membuat pertuduhan qazaf (tuduhan zina palsu) terhadap Anwar.

    “Saya tidak berganjak dan tetap mempertahankan setiap patah perkataan saya membabitkan Anwar dan Wan Azizah sama ada di ceramah, blog dan Twitter sebelum ini.

    “Ini kerana ia satu kewajipan untuk menunaikan tanggungjawab saya kepada umat yang dilanda fitnah besar hanya gara-gara kerenah peribadi seorang pemimpin,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Beliau mengulas tindakan Ketua Angkatan Muda PKR, Shamsul Iskandar Mohd. Akin hari ini yang membuat aduan kepada Bahagian Penguatkuasaan Jawi di sini, mendakwa Mohamad Ezam telah membuat pertuduhan qazaf di laman Twitter miliknya.

    Antara kenyataan itu yang disiarkan dalam laman blog mikro berkenaan pada 24 Julai lalu yang didakwa merujuk kepada Anwar dan Wan Azizah adalah:

    “Saya juga telah lihat betapa jijiknya kerana kuasa politik seorang isteri sanggup biarkan suaminya fitnah orang untuk tutup perangai kejinya yang meliwat.

    “Saya juga telah lihat betapa jijiknya hanya kerana kuasa politik seorang sanggup menjadi dayus biarkan bosnya berzina dengan isterinya hingga beranak.”

    Selain tulisan Mohamad Ezam di Twitter, Shamsul Iskandar menyerahkan keratan muka depan Sinar Harian pada 13 Ogos lalu yang melaporkan bekas Setiausaha Politik Anwar itu mencabar Wan Azizah bersumpah berhubung dakwaan beliau pernah dihubungi Presiden PKR itu yang memberi arahan supaya lelaki tertentu tidak mendekati suaminya.

    Menurut Seksyen 41 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997, sesiapa yang menuduh orang lain melakukan zina tanpa mengemukakan empat saksi lelaki atau ikrar orang yang dituduh, individu itu telah melakukan kesalahan.

    Jika disabitkan dengan kesalahan qazaf, seseorang boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya.

    Dalam pada itu, Mohamad Ezam berkata, beliau menyerahkan kepada Jawi untuk membuat tindakan lanjut berhubung aduan itu sesuai dengan peruntukan undang-undang syariah.

    “Saya akan beri kerjasama sepenuhnya kepada Jawi termasuk kesediaan bagi pihak saya bersumpah di depan hakim di mahkamah syariah,” ujarnya.

  35. tumpang sekaki. tu laporan utusan malaysia cita ezam. nak tunggu apa lagi pkr oooi.

  36. hanya disebabkan oleh seorang hamba allah yang bernama Anwar ni, huru hara satu malaysia.

    yang melayu bergaduh sesama melayu, ahli politik saling fitnah memfitnahi, ulama saling fatwa menfatwai ini…

  37. Salam,

    Tau tak pa….
    Buat lah fitnah lagi..
    Create banyak-banyak…
    Aibkan org. lebih banyak lagi
    Cara hidup 1 M’sia SKRG INI…
    Semai lah benih ni…

    Tarak bergaduh eih…
    Hampa la suka pi ke arah tu
    Nak ajak bagi gaduh dgn. Cina
    Bakaq api perkauman..
    Cerita pasai IMAN tapi
    Anak cina dlm. buaian pon hampa cantaih
    masa 13 mei…bela bangsa katakan
    Ini kah yg di namakan JIHAD
    Wahai hulubalang melayu

    “””pencemaran”””

  38. skrg ni ada terma baru dlm politik

    kalo cerita buruk pasal PR, itu namanya FITNAH,
    tapi kalo cerita buruk pasal BN, itu namanya KEBENARAN….

    kalo buka cerita peribadi buruk pemimpin PR, itu namanya MENGAIBKAN,
    tapi kalo buka cerita buruk peribadi pemimpin BN, itu namanya untuk menyedarkan rakyat…

    kalo orang melayu MEMPERTAHANKAN hak melayu, namanya RASIST,
    tapi kalo orang cina mempersoalkan hak melayu, itu namanya hak samarata

  39. salam,

    Kalau kita dah perintah sampai setengah abad
    masih ada org. tak suka dan meluat malah oleh semua lapisan kaum maka ada la benda yg tak kena.Ada la kepincanganya.
    ibarat kata dah jadi macam kain burok elok habuan lap kaki kena terima la.

    “”””mereyam buloh bunyi saja kuat”””

  40. of courselah dah setengah abad memerintah, mestilah ada yang tak suka, tapi yg suka lagi ramai, sebab tu masih dpt kepercayaan rakyat utk memerintah, itu fakta…

    insyaallah aku rasa ramai dah sedar skrg, next election PR akan berkubur, undi yg aku bagi kat PR dulu akan kembali ke asalnya..

  41. alhamdulillah….alhamdulillah…..
    syukur ke hadrat ilahi…..Allah Maha Besar…

    cukup2lah puak taksub seperti gc, nk, keli, kk
    yang taksub sangat..dgn pr ni…
    mintalah petunjuk Allah di bulan ramadhan yg mulia ini…

    Senator Ezam yg dulu sanggup mengorbankan dirinya demi utk anwar sanggup masuk penjara kerana anwar sudah semestinya dia lebih tahu
    tentang anwar lebih dari kk yg baru nak kenal
    kenapa lah puak taksub suka menutup pemikiran mereka ,, tak boleh nak berfikir dgn baik ke?

    kalau kita tersilap tafsir yg dulu dulu..tak salah kalau kembali ke pangkal jalan ..betulkan kesilapan ..sedangkan Allah maha pengampun dan penyanyang..

  42. he he

    limau purut tiga serangkai
    buta perut takdak akai….

    akai taik saja yang dok bawak mai……

  43. Apa taksub yang mankuk ni pulak cerita…
    Sekadar kerana nakkan melayu Umno jangan hilang kuasa. Kamu tunggulah bawah mangkuk tu…

    Banyak orang Umno yang mengorbankan diri kerana Anwar. Bukan Ezam saja…

    Kita sebut yang masih ada dalam Umno lagi…
    Zahid Hamidi jugak kena tahan tapi tak lama.. bila ada kelompongan jawatan dalam Umno, dia dah nampak peluang lalu dia patah balik..

    Khir Toyo pulak bila berlaku tawaran kepimpinan dalam Umno Selangor, dia jugak patah balik..

    Banyak lagi yang dah patah balik masuk dalam tong taik ni. Roslan Kasim, Zahid Mat Arif, Lokman NorAdam dll, dan akhir sekali Ezam senatak.

    Masa zaman Reformasi dulu, puak puak nilah yang jadi juara meniupkan semangat orang melayu membenci Umno dan Mahafiraun..dan depa nilah yang bagi gelaran itu.

    Sementara itu pulak seorang pelajar yang menyindir supaya Dr. M meletak jawatan PM semasa diperhimpunan pelajar di Malaysia Hall London itu pulak Khairy Jamaludin lah…

    Persoalannya kenapa Mangkuk2 ni sanggup membela DSAI?.

    Ini ialah dalam perkiraan mangkuk ni menyimpan harapan sekiranya berlaku tekanan Reformasi keatas Dr. M dan berjaya memaksa Dr. M meletakan jawatan PM dan presiden Umno, dan Anwar pula terlepas dari fitnah dan pertuduhan yang dibuat oleh Dr. M, mereka menjangka Anwar akan mengambil alih Jawatan Perdana Menteri..

    Sekiranya apa yang dijangka itu berjaya. Mangkuk2 ini telah berangan angan akan dilantik menduduki kepimpinan tertinggi Umno dan berpeluang menjadi menteri dalam usia muda.. konon akan jadilah Malaysia ini ditadbir oleh orang2 muda..

    Allah yang lebih tahu sejauh mana keikhlasan dan tahap istiqamah perjuangan makhluk mangkuk ini, maka apa yang diharapkan itu telah gagal dan sekadar menjadi angan2. Kerana dalam diri para mangkuk ini telah melihat bagaimana menteri dan pemimpin Umno hidup mewah kaya dibawah payung Dr. M.. Begitulah juga hasrat mereka pada Anwar.

    Setelah gagal apa yang diimpikan dan setelah parti Keadilan diujudkan mereka cuba bertahan dengan harapan baru untuk menumbangkan Umno dalam PRU tahun 1999. Hasrat itu hampir tercapai apabila PKR dalam Barisan Alternatif telah mendapat sokongan dari pengundi melayu, tetapi gagal mendapat sokongan pengundi dari kaum cina yang masih mengakui Dr. M boleh selamatkan ekonomi Malaysia dan bagi mereka isu Anwar tidak membawa untung kepada ekonomi mereka…
    BA tidak berjaya membentuk kerajaan dan mangkuk yang konon berjuang bersama Anwar telah mula mendapat tekanan dari pemimpin2 Umno dan membuat mangkuk2 ini bersedia berubah angin demi untuk selamatkan perut dan bawah perut…

    Sementara Ezam yang masih bertahan dengan DSAI dan sentiasa berusaha untuk meletakan dirinya untuk menjadi orang no wahid kepada DSAI.
    Ezam bersaing dengan Azmin Ali. Sama2 mau tunjuk kehebatan untuk meraih kepercayaan Anwar.
    Malangnya Ezam tewas dan tidak mampu bersaing menyebabkan dia mula merajuk sedikit demi sedikit, akhirnya dia mufarakah dan nekad meyertai UMno dan berusaha pulak meraih simpati Najib dengan harapan satu hari nanti dia bakal jadi seorang menteri mendahului Azmin jika kerajaan pakatan gagal menguasai Putra Jaya.

    Demikianlah secara ringkas jiwa seorang Ezam yang penuh dengan kebencian dan dendam yang pernah bercita cita untuk menjadi hero rakyat yang bukan kerana rakyat tetapi bercita cita suatu hari kononnya akan menjadi kumpulan orang yang berkuasa.

    Kita tunggu Senatak Ezam ini yang suka membawa politik Sumpah sumpah diatas dahan. Apakah makhluk seperti inikah yang hendak dinobatkan oleh rakyat sebagai pemimpin?.

    Yang kita nampak taik didalam tong dah belemoih dibadan senatak ni…

    • dua je nak tanya kocing korup
      kenapa azizah tak saman ezam???
      kenapa anwar suka menangguhkan kes liwatnya????

      • kalau dok melatah perkara yg sudah2….buat apa??
        kita nak yg fakta dan kebenaran.. bukan karang cerpen sekadar andaian
        dan pandangan peribadi..si kucing..

  44. salam bro n sis…….

    alooooo tokarabmelayu……..
    alooooooo bro eddymelayucelop………

    awat hangpa tak pi pebetoi banner forum perdana yg tulih arab lintang pukang tu…..
    kan kaa hang ni tokarabmelayu…….mesti champion punya…….ajak laa BT sekali…….dia pun geng hang juga……kuat membaca…..tah apa yg dia baca aku pun tak tau……
    lain kali kalau nak tunjuk bodo…..jngn dok buat gamat merata…….malu laa……
    ahlan wasahlan…sudah tukaq jadi ahlan wasahlam……kah kah kah
    Ramadan dah tukaq jadi Ramadahan……..
    apa punya turrrr….Nak senang lagi guna bahasa melayu
    Orang melayu panggil bulan ini bulan posa
    Senang je…….tu laa BT suruh baca…hangpa malaih….
    pulak tu dok tunjuk bangang pada orang ramai
    kan ke elok simpan baik baik jadikan
    harta pesaka sendiri…Kah…Kah…Kah…!!!
    last sekali tungging buyong laa………..

    kes kedua……..
    pasai tak paham bahasa arab kes khutbah di mesjid tasik gelugor grombolan jadikan isu….. ia disebut oleh khatib/imam dalam konteks memohon kepada Allah supaya Ketua Menteri diberi petunjuk dan hidayah untuk memeluk Islam…khatib berkenaan bukannya mendoakan kesejahteraan Guan Eng dunia dan akhirat kerana perkara itu adalah salah.
    …..bebal sungguh la puak sarkis nie……..

    pasai tu orang macam hang tokarabmelayu…..kena rajin ajaq bahasa arab kat depa………..
    Jadinya grombolan tu tetap malang……… Kalau nak perang pun carilah peluru yang betul…….. bukannya peluru getah dan bukannya biji getah……. barulah menjadi.

    satu lagi……..

    Teganu laa nie dah jadi pengkalan Hub Anak Haram…!!!
    grombolan teganu patut bangga dengan fenomena ini…!!
    inilah hakikat dan maksud slogan…Memahat Sejarah Mencipta Tamadun………..
    Apa cerita dengan Slogam Islam Hadhari Terengganu Bestari…??………
    Apa dah jadi dengan slogan Melahirkan Masyarakat Ulul Albab…???
    boleh main slogan saja laa…..!!!
    yang hebat anak haram laa nie bersepah di bumi darul iman…

    Kah…Kah….Kah

    • alau..nk…
      itu yang sudah2..yg dah lepas,,pm tu pun dah mana hala
      aku rasa pelik juga dgn hangpa nie.. dok pertikai yg sudah2…

      selama lebih 2 tahun ni dinegeri yg hangpa perintah..
      hangpa dah menrealisasikah islam itu sendiri??? apa yg hangpa dah jalankan demi nama islam..perkara2 yg berkaitan dgn islam??
      yang aku tau hangpa robohkan pintu gerbang yg bercirikan islam kerana kalipah hangpa tak suka..kononnya dikatakan retak… cuba kalau pintu gerbang tu hangpa boh kepala naga tentu dia suka..
      kih…kih…kih….

      yang sebenarnya hangpa pun tak tau nak perintah camana…dulu hangpa ingat senang lani baru hangpa tau susahnya nak perintah
      nak memuaskan hati semua orang …bukan senang….

      dulu dulu kan nk…
      bukan nasi je kandaq….
      taik pun kandaq juga..
      kih..kih..kih….

      see u……

      • apa yg sudah tu che eddy???……..
        memang hangpa nie out dated…….tak mau ngaku buat silap…………

        kes banner……
        kes khutbah…..
        ke anak haram besepah diteganu,,,,kes ternow laaa….awat bengap sangat………

        dulu hang tuduh melayu gadai PPg kat cina…….
        yang dok cerita bab gadai nie……tak dak muka lain dah…..memang puak grombolan laa……..puak hangpa laa…….yg hang dok sokong tungging tebalik tu……puak haru BIRU BIRU…….

        singapore pecah dari mesia…….sapa punya kegheja??????……sapa yg dok gadai?????…….
        Batu Putih dah jadi batu kelabu…….sapa punya kegheja???….sapa yg dok gadai????……..win win tang mana???
        blok L+M………..sapa yg dok gadai??????,,,,,,,,puak mana dok gadai????………tak kan PR kot???,,,,,,,,tak kan LGE kot????????……..
        iskandar johor…….wilayah eklusif……..hat sapa tu???????….bagi kat sapa toh????……….
        hang kenai dak ngan Jhe Loe………khabornya dia dpt sg besi????…………lepas tu belanja sakan ngan paris hilton …….hang tak pi tumpang sama ke???????,,,,,,,,,sapa anugerah tu??????……puak mana yg dok sedekah kat dia………….????????…………

        sudah laa eddy……..memang puak hangpa kamjat punya….bapa segala kamjat………..
        hangpa dok lagu tu juga…..takat boleh makan sikit-sikit tu ada laaa………
        dok jadi pencacai tak habih-habih

        PR akan bejuang pebetoi yg dah lama krosot nie………..
        yg krosot adalah kepimpinan grombolan…….
        yg krosot adalah pengikut grombolan………..
        yg krosot adalah gurkha grombolan…………..

        kita akan ubahsuai nanti……..

        say no 2 haru biru biru………………..

  45. aku rasa khatib tu berdoa supaya Guan Eng tu diberi petunjuk utk peluk islam sbb dia pun dah tak sanggup tengok orang melayu islam kena tindas dengan si Guan Eng ni.

    apasal tak doa sekali kat karpal singh mintak diberi hidayah sekali, supaya dia tarik balik kenyataan langkah mayat aku dulu sebelum tubuh negara islam. slagi dia hidup bukan saja PAS, semua org islam jgn mimpi dpt tubuh negara islam.. tapi dlm politik takpe, kita boleh buat buat bodo tak tau je..

    agaknya kalo ada khatib umno yg berdoa untuk Soi Lek ke, Samy Vellu ke, mungkin hujah nasi kandaq nanti berbeza pulak kot, biasalah tu kan…

    kalo pasal Teganu ni, aku bab-bab slogan ni memang tak bersetuju pun, tak kiralah islam hadari ke, 1malaysia ke, tu semua atas kertas je, takde makna pun. sama mcm slogan membangun bersama islam, islam untuk semua, keadilan untuk semua, kepimpinan saidina umarlah, mcm-mcm sloganlah tiap negeri, semua tu kosong je sbb tak dipraktikan.

    nak-nak kalo slogan menggunakan istilah-istilah islam, lagi bahaya, boleh merosakkan nama agama islam tu sendiri. mcm kat pp, Guan Eng guna istilah kepimpinan saidina umar, tu semua taktik nak menarik perhatian org melayu je…yg lucunya ada pulak yang kagum dan bangga tu.. tak sedar pun tu semua taktik org kafir nak cairkan hati org islam je…

    kita org melayu islam ni jgnlah beri muka sgt kat org-org kafir ni mempermainkan istilah-istilah islam ni, mempermainkan ayat-ayat quran, rasa terhina sgt kita org islam. lagi terhina bila ada pulak org islam yg menyokong, semata-mata atas sebab politk. nanti bila dah kaduk naik junjung, jgn terkejut jika ada pemimpin DAP ni berjanji akan peluk islam jika undi diberikan pada mereka, mengaku sayang nabi muhamad dan allah dlm ceramah-ceramah mereka nanti..

    dan aku tak akan terkejut jika ada org islam yang bersorak utk mereka nanti… kononnya hati mereka dah dekat dgn islam…

    yg pelik kita tak pernah dgr-dgr statement2 tentang islam dari pimpinan DAP ketika mereka tak de kuasa dlm politik, benda ni timbul bila mereka dah berkuasa lepas pilihanraya lepas… pelikkan, nak dpt hidayah pun kena time-time mcm ni…

    tp dlm politik apa yg pelik pun…..

    • Assalamualaikum kepada yang tak reti nak bagi salam, tapi takpa la sebab hangpa Melayu, kalu Islam u dia tau nak bagi salam,

      NAK TANYA kat gerombolan UMNO, kenapa semasa pilihanraya kecil Parlimen di Hulu Selangor dulu, UMNO menganjurkan majlis Bacaan Yasin dan Solat Hajat untuk mensejahterakan dan memenangkan seorang Hindu – P. Kamalanathan sehingga Najib mengatakan bahawa calon nya adalah calon 1Malaysia – Kamal+Nathan, pada hal dia tu Hindu 100%, puak2 penyokong UMNO berbangga dan berduyun2 menghadirinya dan mengaminkannya? dan Mufti terkenal juga tidak bersuara menyatakan bahawa perbuatan itu adalah “haram”?

  46. Salam,

    Tiada menjadi kesalahan dlm. berdoa pada si polan yg. kafir utk. memeluk ISLAM kerana ia pernah berlaku di awal permulaan Islam apabila Nabi saw pernah memohon berdoa terhadap dua org. yg bernama UMAR yaitu Abu Jahal dan Umar al Khatab.

    So no hal la kalau puak sana nak buat sedemikian rupa terhadap artis MCA Soi LEK atau Samy Vellu malah sangat2 di alukan.

    Orang yg nak berjinak2 dgn. kita utk. lebih mengetahui tentang ISLAM kita plak mengaku diri kita melayu ISLAM menjadi batu penghalang.
    Mereka sebenarnya nak kan kita duduk bercerita tentang lounge,bar,night club,sex,ayaq dan sebagainya kerana kedengkian menguasai jiwa mereka tak sanggup melihat pencapaian kejayaan pihak lain.Sifat Umar yg sorang lagi tak memeluk ISLAM iaitu ABU JAHAL yg mereka miliki.

    “”””sabar dan bina kekuatan””””

    kerja ALLAH nak rasa pelik lagu mana…
    ….wallahhualam…

  47. Nak berdoa utk orang kafir memeluk islam atas dasar nak mengembangkan syiar islam memang tak jadi kesalahan, tp bila berlaku atas dasar politik itu yg dipertikaikan.

    Tak sedar ke khatib tu yg jemaah jumaat dia tu ada penyokong bn, ada penyokong pr. Dah tentu yg pr tu sokong, yg bn akan membankang. sama jugak kalo sebaliknya yg berlaku. Udahnya Guan Eng takde ape2, jemaah masjid pulak yg bertelangah. Sebab tu benda-benda politik ni usah di bawa masuk ke masjid. Mungkin nanti ada yg menjawab islam dan politik tak boleh dipisahkan, tp tengoklah corak politik yg mana, kalo politik mcm kat malaysia ni, tak usahlah di bawa masuk dlm masjid, byk keburukan dr kebaikan..

    kita org melayu islam ni bukan nak jadi batu penghalang dlm perkara-perkara mcm ni, tp apa yg berlaku kat pp jelas berlaku atas tujuan politik. masa Tsu Koon jd ketua menteri dulu, takde pulak khatib yg sama membuat doa agar Tsu Koon masuk islam… takde pulak, sebabnya dia bukan dlm puak yg sebulu dgn khatib tu… kan dah sah semua tu berunsur politik..

    sebab tu aku ckp tak boleh terlampau taksub nak berpolitik.. guan eng pun dah banyak kontroversi kat pp, takkan lah dia bodo yg adakan satu lagi kontroversi… aku rasa guan eng tu tak salah dlm hal ini, cuma khatib tu yg aku yakin pengikut tegar pasti islam sekonon tu yg buat hal… kalo guan eng tahu awal2 dia pun tak setuju..

    ni semua kerja-kerja manusia yg lebih taksub kpd PARTI, dari taksub kpd ajaran islam itu sendiri…

  48. Salam,

    Dah la tak rheti dan tak mau nak mengaji lepas tu nak khianati sunnah macam mana tak bertelagah.

    Kalau dalam dada menjiwai ISLAM buat pi lah macam mana pon asal tak bertentangan dgn. sunnah akan redha terima….kecuali yg banyak membantah ni dalam jiwa ada penyakit.Penyakit jenih ni ALLAH timbun lagi banyak bonus tambahan dari maha pencipta…ok la tu…

    “””selamat berbuka”””

  49. salam,
    dari dulu asyik berdoa supaya lge masuk islam
    sampai sekarang masih berdoa.. bermakna tak maqbul lah tu..
    selepas ni nak mintak juga supaya tolong doakan
    father kat gereja, sami ditokong buddha dan tokong hindu supaya masuk islam.. tolong ye gc dan koncu2nya..doakan mereka..
    kami sangat berharap agar parti pas dapat tangkap lentok ini orang semua supaya dapat masuk islam
    kerana hanya org pas yg pandai membaca Quran
    pandai berdoa, boleh berdoa untuk oranglain..
    dan boleh jamin masuk syurga..

  50. Isu Guan Eng ni ada unsur-unsur flip flop dr PR, sekejap kata A, sekejap kata B.

    Masa isu ni mula-mula keluar dulu, dikatakan umno membuat fitnah adanya doa utk Guan Eng dlm khutbah jumaat. bermatian kata ini politik kotor umno. tak kan lah sampai peringkat khatib sanggup masukkan doa untuk Guan Eng, mana logik, tak munasabah. ini semua fitnah dr umno… tu hujah masa tulah..

    Tapi 2 3 hari lepas tu, terbukti memang betul berlaku, cara mereka berhujah mula lain sikit… sementara tok guru dan ulamak dlm PAS mencari ayat quran utk membela tindakan khatib tu, askar-askar mereka terpaksalah mengeluarkan segala hujah utk menwajarkan perbuatan doa utk Guan tu..

    Yg pelik masa mula2 itu hari mereka mkata itu semua FITNAH… diulangi FITNAH..

    Fitnah ni selalunya dikaitkan apabila kita mereka cerita buruk org lain.. itu namanya fitnah… kalo kita mereka cerita yg baik kat org lain, itu bukanlah namanya fitnah..

    Contohnya, org mereka cerita yg kita pergi bersolat tarawikh semlm, padahal kita tak pegi pun, taklah kita nak marah pulak org buat cerita mcm tu…

    tapi kalo org mereka cerita yg kita pergi pub, mabuk, mestilah kita marah… sbb itu fitnah namanya.

    jadi dlm kes Guan Eng ni, ketika PR menuduh umno membuat fitnah, secara tak langsung mereka mengakui yg perbuatan mendoakan Guan Eng dlm khutbah adalah perkara yg tak elok… kalo umno meerka cerita yg kerajaan PR mendermakan sejuta RM kepada fakir miskin, walaupun cerita tu tak benar, takkan mereka nak marah pulak…

    kesimpulannya org PR sendiri mengakui secara tak langsung doa utk Guan Eng sebenarnya tak elok, sbb tu mereka menuduh umno membuat fitnah, ttp apabila terbukti betul pun dakwaan tu, terpaksalah mereka mencari alasan serta dlil-dalil utk menwajarkan perbuatan tersebut..

    ala… mcm tak biasa… PAS dlm bab gini mmg terrer

  51. Akhirnya Ketua Pemuda PAS, Nasarudin Hassan mengeluarkan dalilnya mempertahankan khatib yg mendoakan kesejahteraan Guan Eng.

    Betul tak aku cakap, last2 terpaksa jugak mencari hujah untuk membela khatib tu. Maka keluarlah hujah yg mengatakan Nabi Muhammad sendiri pernah mendoakan agar org2 kafir diberi hidayah agar memeluk Islam..

    Khatib tu mesti rasa bangga kerana dibandingkan dgn langkah Rasulallah tersebut. padahal dia lupa tujuan rasulallah berdoa tu utk meramaikan dan menyebarkan syiar islam..

    Tapi khatib tu mendoakan Guan Eng secara individu, utk kesejahteraan hidup Guan Eng dan kepimpinan PP agar kerajaan PP terus dpt menindas org islam kat negeri tersebut..

    maka bertambah susahlah impian kita nak menubuhkan negara islam kerana kerajaan DAP akan bertambah sejahtera serta jgn lupa… LANGKAH MAYAT AKU DULU SEBELUM NAK TUBUHKAN NEGARA ISLAM….

    sejahteralah Kapal Singh, Guan Eng dan sekutunya… amin..!!!

  52. n.k…
    tolong doakan kit siangmalam dan karpal
    agar tak tolak negara islam…
    pilah sembah mereka… mereka kan kearah mendapat hidayah…dari pas..

    kih..kih..kih..

  53. Salam,

    Ada hikmah kejadian sedemikian rupa membawa kita meengetahui kedudukan sebenar tentang sesuatu isu yg wujud dlm. pemahaman islam yg kita anuti.Apa yg boleh dan apa yg. tidak adakah ini di pertontonkan oleh sunnah supaya kita tidak terjebak dlm. masiat kpd allah dan rasul. tampa ilmu pengetahuan.

    Pihak di sini jalan cerita lain
    Pihak di sinun short cut atau divert
    pi ke lain…sapa yg. sampai tepat ke
    destinasinya..semestinya tuan tubuh..
    yg. lain ………….cedera

    Oleh Al-Bakistani

    baru sat-sat bersembang dengan seseorang dari negeri Pulau pinang. Dia mendakwa, bahawa kejadian doa dalam Khutbah Jumaat terhadap Lim Guan Eng memang wujud. Tetapi, dia mempersoalkan isu yang sedang di mainkan oleh UMNO, khususnya TPM dan Zahid hamidi.”kat mana salahnya doa itu?” soalnya.

    “Pak imam yang menyebut Nama Lim Guan Eng dalam Khutbah itu, dia berdoa agar Lim guang Eng itu diberikan hidayah oleh Allah SWT.. supaya Lim Guang Eng masuk islam” ujar orang yang umurnya hampir 60 tahun itu.

    penerangan itu, mengingatkan aku dengan doa nabi SAW yang berbunyi;

    اللهم أعز الإسلام بأحد عمرين

    maksudnya;
    “Ya Allah, berikan kemegahan kepada Islam dengan islamnya salah seorang dari dua orang yang bernama Umar”.

    Dua orang umar yang dimaksudkan dalam doa Nabi SAW itu adalah, umar bin Al-Khattab, dan Amru bin Hisham, atau gelaran masyhurnya Abu Jahal [bapa goblok].

    dalam doa nabi SAW itu, ternyata Allah SWT memilih Umar bin Al-Khattab, dengan keislaman Khalifah Islam kedua itu keesokkan harinya, di rumah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam.

    Justeru, tidak ada salahnya jika benar sungguh wujud Pak Imam yang berdoa di atas mimbar jumaat agar diberikan hidayah kepada Lim guan Eng. Jika ia salah, atas alasan apa ia salah.

    Namun, atas alasan politik sempit UMNO itu, sengaja perkara ini diisukan. ia memberi tanda bahawa UMNO memang tidak teringin untuk melihat Lim guan eng memeluk islam, seperti yang sering diharapkan oleh ramai umat Islam yang mahu melihat Islam terlaksana di malaysia.

    “UMNO lebih suka orang jadi kafir. yang dah masuk Islam pun, ‘ditarbiah’ UMNO agar lawan Islam” bisik hatiku.

    Sekian

    Wallahu ‘Alam

    Al-Bakistani

  54. Kenapa mesti nak bandingkan apa yg dilakukan oleh Rasullalah tu dgn khatib tu. Ianya jauh dr langit dan bunyi…

    Sedarkah gc, tindakan khatib tu dibuat sebab dia ahli PAS, dan Guan Eng ahli DAP, yg mana kedua-dua parti ni mempunyai matlamat yg sama, iaitu bersepakat di dlm PR utk tidak membincangkan lagi isu-isu berkaitan negara Islam… dlm kata lain mereka 1 geng..

    kalo khatib tu ikhlas, lebih baik dia mendoakan agar org2 UMNo yg dikatakan sesat tu kembali kpd ajaran Islam sebenar seperti ajaran islam yg diamalkan PAS skrg ni..

    kadang2 utk menampakkan diri kita hebat dlm islam, maka kita bandingkan apa yg kita buat dgn apa yg rasulallah buat, walaupun perbandingan tu tak kena langsung… kononnya kalo kita kutuk apa yg khatib tu buat, bermakna kita mengutuk apa yg rasulallah buat.. kan tak adil namanya bila kita berbahas mcm tu..

    Rasulallah teramat mulia utk kita banding2 kan dgn sifat kita yg penuh dgn dosa-dosa… Jadikan Rasulallah sebagai CONTOH dlm kita menjalani kehidupan kita, bukannya sebagai PERBANDINGAN utk menghalalkan apa yg kita buat..

  55. yang rugi orang melayu jugak. alahai nasib melayu di tanah melayu.

  56. Salam,

    Ada hikmah kejadian sedemikian rupa membawa kita meengetahui kedudukan sebenar tentang sesuatu isu yg wujud dlm. pemahaman islam yg kita anuti.Apa yg boleh dan apa yg. tidak adakah ini di pertontonkan oleh sunnah supaya kita tidak terjebak dlm. masiat kpd allah dan rasul tampa ilmu pengetahuan.

    Salah satu bicara dalam
    KHUTBAH HAJI WIDA SEBELUM KEWAFATAN NABI SAW :-

    *Wahai sekalian manusia, tidak ada lagi nabi atau rasul yang datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya, Iaitu Al-Quran dan Sunnahku.

    UNTUK MENGENALI KEDUA TERSEBUT KENA LAH BANYAK BERSABAR,BERISTIQAMAH DAN “””plan plan kayuh”””…..iqra la….

    Jadi bila ada IMAN,ILMU & AMAL BARU LAH KEJAB…

    Salam…selamat berbuka

  57. salam sukusakat………

    kalau dap tak terima perlaksanaan hudud……..aku tak berapa nak heran sangat………pasai dah tau memang depa tak dak ilmu punya pasai hudud…….bukan Islam memang tak mau Islam…..ini kira mafhum muwafaqah lah……..tak payah dok cerita lagi…………..
    di sini laa ada tugas dan peranan dakwah kpd mereka…….
    grombolan memang tak pernah buat kegheja nie punya…….
    pasai tu dah lebih 50 th puak non-muslim di malaisia nie masih dok bengap…..dok cuak,,,,,dok bimbang pasai Islam…….
    bila ada kumpulan yg nak bagi faham pasai Islam……kat puak non muslim nie……..mula laa depa dok melatah………
    sendiri pun tak faham sangat pasai Islam yg syumul……..pandai pulak dok terhinggut-hingut dok peleceh………..sampai budak tadika pun depa blok dari faham Islam sebagai ad-deen………….
    lepaih tu mai pulak tokarabmelayu masuk campoq…….tak boleh nak buat ubat langsung……….nama saja arab….tapi dok jahil pasai Islam sebagai a complete way of life………
    orang arab memang kuat asabiah dia…….kalau tak pasai Islam datang kepada mereka……..memang arab tak dak nilai disisi Islam sendiri…………………

    tapi yg aku pelik n hairan nie………sukusakat grombolan ameno nie…..yg tak habih-habih dok pemain dengan cadangan dan rancangan ke arah perlaksanaan hudud nie……..
    bukan depa nak tolong pebetoi atawa bagi sedikit penjelasan kenapa perlu hudud???…..kenapa semestinya hudud???? kepada orang-orang mcm khalifah mca tu ka…….khalifah mic ka……..nie tidak……..makin galak dok bagi batu api………lepaih tu bila orang serius nak buat………mula lah banyak akai………yg tu tak boleh…yg nie tak boleh………yg sebenaq grombolan sendiri takut ngan hudud nie……..tu pasal la dia mencipta aneka ragam alasan yg bukan-bukan……….sampai grombolan depa naik cuak dan takut…………

    puak sukusakat cuba tengok ayat dari Surah al-Mumtahanah ayat 7-8………….cuba faham baik-baik ayat ini mengenai hubungkait dengan bukan islam……

    selama nie pun…dlm majlis rasmi atau tidak yg dihadiri non muslim selalu ada ucapan seperti……..”salam sejahtera kepada yg bukan Islam”…………
    awat???……..yg nie bukan doa ka??????…….
    benda nie dah lama berjalan dlm program kerajaan ke atawa program persendirian……..
    pasai apa tak dak pulak sapa kata haram ucapan macam nie……….so n so sukusakat jangan dok melatah laaaaaaaaaaaaaaaaaaaa……….

    lagi elok kita berdoa(dgn ikhlas)……..moga-moga tokoh-tokoh besar dari non muslim di malaisia ini boleh terima Islam…….kan kaa baik tu……..
    sebab ada hadis yg mengatakan..””rakyat akan mengikut agama rajanya””………wallahua’lam……..

    say no 2 haru BIRU BIRU…………

  58. hang tak gelak dah ka…

    kah..kah..kah..

  59. Aslkm,

    Tokarabmelayu dan rakan rakan…. Bila masuk masjid letakkan status politik anda di luar pagar masjid…

    Kalau kita faham hukum dan rukun maka tak perlulah kita nakmelatah…. Selalu jugak kita akan dengar khatib berdoa sebegini… limpahkan hidayah kepada pemimpin pemimpin kami.. kepada semua muslimin muslimat…kepada kerajaan negeri dsb…

    Betul jugak la tu orang sensitif akan terasa kalau imam sebut kerajaan BN atau PR dalam doa..

    Apa apa pun ia tak salah dan jangan la nak pertikaikan benda benda kecik nih.. Berlapang dada dan buka minda … Wallahualam

  60. Kita hidup bermasyarakat, setiap apa yg kita buat mesti ambil kira perkara ini..

    berdoalah utk sapa2 pun tak masalah, malah digalakkan dlm islam lagi, tapi tengok2lah tempat..

    Adalah sesuatu yg tak elok (walaupun tak salah dlm islam) apabila kita masuk tmpt org, kita buat sesuatu ikut fahaman kita.. misalnya, kita masuk masjid kawasan PAS, kita berdoa utk UMNO, begitu juga sebaliknya, pasti akan timbul masalah nanti. lebih baik kita bersikap neutral..

    Kita mungkin tak berdosa berdoa mcm tu, tp tak rasa bersalahkah kita dek kerana doa tersebut, jemaah masjid pulak yg melakukan dosa bertelingkah sesama sendiri..

  61. Salam. gelak lar eddy oiiii.. jgn suatu hari nnt smpi tak bole nak gelak dah.. gelak lar puas2.. takut2 nnt bila terima kitab amalan dah tak larat nak gelak pulak!

  62. Salam,

    Kita kena lah belajar mengenali sunnah kerana amalan kita kena lah mengikut sunnah yg. sedia ada.Kalau dah tak rheti maka jadi krosot la terkejut berok.Jangan amalan yg kita buat harian hanya amalan turun temurun dari orang tua atau nenek moyang kita.Dari mana depa cedok pon kita pon tak tau.Jadi kena la selalu mencari.Kalau dah pasti ianya datang dari sumber yg. asli baru lah amalan kita kemaih…

    Kalau semuanya berilmu dan beramal ilmu yg. sahih yg. sedia ada…tiada masa’alah la…
    Ini pon nak bagi jadi sesuatu isu yg. besaq…
    Kalau mai tang bab melayu lantak pi la apa nak jadi..no hal punya..tapi kalau mai tang bab agama perlu lah waspada kerana apa yg. kita bantah sedangkan ia datang dari sumber yg. benar dan haq maka ..kacau sudah mari la.

    “””kacau dodoi tak pa lagi”””habih2 belemoih muka saja dan berminyak…..

  63. salam sukusakat………

    Eddy on Ogos 20, 2010
    at 10:05 am
    alooooooooo eddy celop……..
    kalau seorang Islam gemar menggunakan hujjah dgn berdalilkan al-quran……hangpa kata topeng saja………bermakna hangpa nie jenih bangkai laa………..
    kalau dah jadi bangkai…..memang dah tak boleh dah nak berdalil dgn apa pun…………

    apa punya bangsat hangpa nie…….patut laa puak sarkis dah tak heran dah pasai haram halal……bagi hangpa semua kira boleh…….

    ucapan mcm hangpa nie cukup bahaya………
    bahaya dari penilaian aqidah………
    takat tu hang paham laa kot………..

    al-quran adalah rujukan prima dan utama umat Islam…….
    al-quran adalah kurikulum terbesar umat Islam di samping Sunnah Nabi………..tidak ada yg ditinggalkan oleh al-quran dlm membahaskan setiap sesuatu……..jngn kita menidakan perkara ini………….

    lepas tu hangpa dok ingat orang lain mcm hangpa jugak kaa?????……..
    kalau sendiri tak faham al-quran….jngn bila orang berhujjah dgn al-quran……..dok kata topeng pulak……..
    yg dok pakai topeng nie….selalunya orang penakut dan bacul saja……..mcm puak sarkis…………memang puak dok main sarkis selalu guna topeng nie……..kalau dia down set masa buat pertunjukan sarkis…….dah tentu orang tak kenai depa ni sapa…………nak tunjuk muka tak berani……….

    bila khatib doa kan non muslim……..hangpa buat leceh….buat siru…….hangpa kata tak boleh……..lepas tu dok riuh rendah tak tentu punca………..
    kalau selagi agama tak larang……..hangpa jngn dok memandai buat hukum sendiri…….mau belajaq laa sikit……..bagi ada ilmu……..
    kalau nak menulis mai sini pun…….tak laa nampak yg hangpa tu ngok sangat…………

    jangan dok bawa mai komen hampeh hangpa tu……..biaq ada isi laa sikit…………

    say no 2 haru biru biru

    kah kah kah……………….

    • nk….kesian kat hang..
      takat itulah hujah paling hebat yg boleh ditulis…
      last last .. seorg yg mengaku dia muslim sejati, pandai baca quran
      mengamalkan sunnah,, telah mengutuk dan mengumpat….oranglain
      sesuatu yg tidak pernah disuruh buat oleh agama islam.,

      beli cermin besarrrr punya..

  64. Dlm strategi berdebat atau berbahas, salah satu strategi bila satu2 puak dah nampak kehabisan hujah atau dlm kat lain dah tak dpt nak mempertahankan hujah mereka ialah dgn memberi bermcm gelaran kat puak lawan samada dia serang individu tu atau dia serang hujah lawan tu..

    Jadi keluarkan perkataan2 mcm bangkai, bacul, sarkis, hampeh, ngok…

    percayalah cakap aku, kita bagilah hujah mcm mana punya hebat pun, penuh fakta2 gred A, petikan ayat2 quran dan hadis nabi…. tp cara paling mudah nak mematahkan hujah kita yg sapa2 pun boleh buat, dia akan cakap hujah HAMPEH… bukan susahpun kan..

    Aku pun boleh cakap macam tu, semua hujah2 ya ada unsur2 pro PR – HAMPEH, takde isi… senang je kan.. takyah pikir pun

    Tp aku dgn sahabat2 aku takdelah mcm tu..kita tetap berbahas secara gentleman….

  65. aloooooo arab melayu………..
    haloooooo eddy……..

    angkat diri nampak?????…….baguih laa sendiri makan.sendiri buang laa……..

    hangpa pakai cermin besaq ke?? double image punya???………..

    coba tengok balik apa yg hangpa dok kata dulu-dulu tu…….
    kata dulang paku serepih……..

    beli cermin tebal punya….susah mau angkat ka?????????????

    sebelum tidoq baca komen anonymous nie dulu….
    aku ambik dari blog papa gomo……..blog geng sukusakat grombolan………….

    Mana boleh DAP bersama dengan PAS kerana PAs ingin melaksanakan hudud, itulah modal lapok dan usang pemimpin pemimpin Umno.

    Umno sebenarnya pun tidak berani menyatakan parti itu mahu melaksanakan hudud kerana MCA dan MIC akan protes. Untuk menjaga hati MCA dan MCa Umno akan berdiam diri mengenai isu hudud. Tambahan pula dalam Umno tidak ada kamus hudud.

    Umum tahu pemimpin pemimpin Umno turun padang setiap kali pilihanraya bertemu orang Cina dan India, menakut nakutkan kaum Cina dan India bila PAs perintah nanti, PAS akan laksanakan hukum Islam, nanti orang cna kena potong kemaluan (ke sunat).

    Inilah kerja Umno selama 50 tahun memerintah negara ini. Tidak sedetik pun Umno mahu menerangkan konsep sebenar undang undang Islam antaranya Hukum hudud.

    Berbeza bila DAP berkawan dengan PAs, PAs bertindak lebih bijak dari Umno, mereka menerangkan konsep undang undang Islam yang sebenarnya. Hasilnya kini orang bukan Islam termasuk DAP memahami apa itu hudud. Pemimpin pemimpin Umno nampaknya tidak cerdik dari pemimpin DAP.

    Dakyah Umno kini sudah tidak laku lagi, orang Cina dan India tidak lagi termakan dengan dakyah jahat Umno berhubung isu hudud. Kaum Cina dan India kian menyokong PAS dan Pakatan Rakyat. Nampaknya mimpi buruk Umno kini menjadi kenyataan apabila kaum Cina dan India yang dahulunya menyokong BN, kini mereka menjadi penyokong kuat dan Pakatan rakyat. Umno kini sudah membilang hari untuk ditalkinkan di bumi tercintai ini.

    Apa yang diharap lagi dengan Umno, pembela Melayu dan pembela Islam hanya omong kosong sahaja. Lebih baiklah Umno ditalkinkan cepat kerana parti ini tidak berguna lagi untuk orang Melayu dan Islam serta rakyat Malaysia.

    Lebih cepat Umno ditalkinkan lagi bagus kerana kapal Umno kini sudah hampir terbalik, menunggu waktu tenggelam dan karam di persana politik Malaysia. Selamat tenggelam wahai Umno. ”

    Anonymous August 26, 2010 6:12 PM

    • Salam NK,

      Boleh stanby surah yassin la.
      Dok tengah nazak tu…………

  66. Jika PAS berjaya menerangkan konsep hukum kpd DAP, dan DAP pulak kononnya dah paham dgn hudud ni, soalan aku

    1) Kenapa PAS masih tak laksanakan hudud di kelantan walaupun dah 20 lebih memerintah? mungkin jawapannya sbb mendpt kekangan dr kerajaan pusat, tp tak kan PAS lebih takut kerajaan pusat dari suruhan Allah kot?

    2) Kenapa hudud tak dilaksanakan di terengganu ketika PAS berkuasa dulu? tak sempat kot sbb dpt perintah satu penggal je atau tak bersedia lagi kot?

    3) Di kedah skrg? haram.. tak dgr langsung pasal hudud ni.

    4) kenapa haji hadi baru2 ni ckp andai PR memerintah negara lepas PRU akan dtg, hudud tak akan dilaksanakan selagi rakan PR tak benarkan?

    Dlm PAS mengutuk umno kononya menolak hudud, menolak hukum islam, kita sampai skrg masih tak dpt tengok apa2 hasil dr PAS berkaitan hudud ni, setakat cakap berdegar2 je..

    Kita kena akui kedua-dua parti umno dan PAS mmg berjuang utk menegakkan syiar islam di negara ni, cuma cara je lain.. umno lebih menumpukan cara utk memajukan ekonomi negara dan bangsa melayu, manakala PAS lebih kpd hudud semata2…

    Aku akui semua hujah yg korang berikan pasal hukum hudud semuanya benar, tapi dlm konteks malaysia, kita kena tgk keutamaan2 lain dlm menegakkan syiar islam, bukan sekadar berkisar pd melaksanakan hukum hudud shj…

    Adalah amat malang bagi sesebuah negara apabila perkara pertama yg dilakukan pemerintah apabila mendapat kuasa memerintah negara, mengutamakan soal utk melaksanakan hukum hudud berbanding utk perkara2 lain seperti memajukan ekonomi negara, memantapkan pertahanan negara, meninggikan taraf pendidikan penduduk dan seterusnya memajukan umat islam di negara itu…

    kita tak nak jadi mcm afganistan, yg negaranya digelar negara islam semata2 hanya melaksanakan undang2 hudud, ttp negaranya adalah negara yg paling miskin di dunia, rakyat pun hidup susah..nak beribadat pun susah…

    sbb tu skrg PAS aku tengok kurang menumpukan soal hudud kerana mereka skrg lebih bersikap realistik.. dan itu sesuatu yg boleh dipuji..

    selamat bercuti..jumpa lagi minggu depan

  67. Aslkm,

    Wahai tok arab melaya…Ni yang malas nak komen nih… Mohon maaf dahulu kalau saya kata itu Komen bodoh dari anda …

    Bukan masalah takut kat kerajaan pusat… boleh saja kalau Tok Guru kata angkat senjata… kita perang saudara… tapi Tok Guru masih waras tanpa perlu menumpahkan nyawa saudara seagama…

    Yang menjadi kemusykilan kenapa susah sangat orang yang mengaku Islam mahu mengaku itulah undang undang terbaik… kona sana kona sini… gertak sana gertak sini…

    Susah susah sangat sedara sedari Islam dalam UMNO tolong lobi Presiden Umno untuk benarkan hudud… Jadi kalau dah ada kebenaran pusat kita tengok PAS nak kelentong atau tidak.. Boleh korang tengok hudud di kelantan akan berjaya atau tidak… Jangan nak sabotaj je…

    Tolong la… lobi la…. kan tokarab dan kengkawang semua dok kata sayang Islam…
    Berlapang dada buka minda dan tolong lobi kenhkawang mu yang ada jawatan … boleh kan..

  68. kau ni dah ketinggalan spt yg dikatakan hudud telah diserap masuk sedikit demi sedikit secara tidak kita sedari..knp kau org yg tak mahu buka minda dan berlapang dada melihat sendiri..

    kalau dah sedap kata org buat komen bodoh.. yg hang komen tu…pandaikah????
    apa kelas??? kelas yg setakat tidoq atas jalanraya??

    inilah yg dikatakan bila orglain komen hanya itulah modal puak taksub..tidak dapat menerima kenyataan orglain terutama
    yg bukan sehaluan dgn mereka…
    kerana dlm kepala otak mereka telah diserap sifat takabur, angkuh yg mengatakan hanya puak mereka saja yg pandai berhujah atau komen..
    walaupun kadang2 kita baca hujah kk, nk, gc mcm bangang..saja.

    • Aslkm,

      Satu lagi komen bodoh tapi dari Eddy lah pulak…. Lan kali tolong faham jalan cerita baru komen…. Wallahualam

  69. dah boleh talkin kan mereka….
    dah masuk liang pun..

    • pas telah bersekongkol dgn dap..
      nak buat hudud…camana..bohong semata mata…
      selagi dap tidak benarkan…

  70. aslmkum,
    Jangan sekali-kali kita lupa sejarah Negara Bangsa kita walaupun keberkuasaan kita banyak bergantung kepada banyaknya undi yang kita raih dalam pilihanraya, tetapi jangan gadaikan prinsip kita. Hilang prinsip hilanglah kekuatan kita. Kita pasti tidak boleh memuaskan hati mereka walaupun kita korbankan semua prinsip kita yang ada. Mereka ibarat ‘Diberi Betis Hendak Paha’ di mana mereka akan hanya berpuashati bila mereka berkuasa sepenuhnya ke atas negara ini.

    Jangan kita lupa sejarah bagaimana Almarhum Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman Putra mengambil masa satu malam untuk membuat keputusan mengeluarkan Singapura dari Malaysia , lantaran Lee Kuan Yew menyebarkan virus Malaysian Malaysia yang bererti Negara ini untuk rakyat Malaysia ,yang mempunyai hak yang samarata dalam semua hal. Fikirkanlah apa akan jadi jika virus ini tidak dicegah sertamerta oleh Tunku? Tidak mustahil Lee Kuan Yew menjadi Perdana Menteri Malaysia yang kedua atau ketiga ! (fikirkanlah segera bangsaku).

    • Pada 22 Ogos 2010, Ahli Parlimen DAP Serdang, Teo Nie Ching telah masuk untuk berceramah dan menyampaikan sumbangan kepada ahli-ahli PAS di Surau Al-Huda Kajang Sentral.

      Bukan sekadar masuk ke dalam surau, malah Teo pergi ke barisan saf pertama untuk berceramah kepada orang Islam di dalam surau. Pada waktu tersebut, jam 9.33 malam.

      Ini bermakna, sama ada Teoh memberikan tazkirah selepas selesai solat terawih atau antara solat terawih.”

      Ahli Parlimen ni nak pegi karaoke ke hape? pakai baju kebaya… tak pakai tudung… pastu pi ceramah kat dewan sembahyang… adakah PAS akan menyokong tindakan Ahli Parlimen DAP ni? adakah murah sangat jiwa umat Islam untuk dibeli undi dengan menerima tindakan seperti ini?

      Mereka boleh menghantar wakil seorang Islam untuk menghadiri ke surau… tetapi kerana terdesak, tanpa segan silu, Teo hadir dan memberi tazkirah pula di surau, ini yang lebih memalukan… Imam atau Khatib membenarkan perkara ini berlaku.. agama Islam sudah pun menjadi mainan DAP dan direlakan oleh PAS… parti yg konon memperjuangkan Islam..

      Ini satu penghinaan kepada umat Islam. Apakah sampai tiada langsung wakil rakyat Islam untuk dijemput ke surau tersebut? Apakah tiada tempat lain untuk menyampaikan sumbangan dan ucapan hingga terdesak membawa masuk DAP memijak sejadah di saf pertama untuk memberi tazkirah? Mengikut Mazhab As Syafie, orang kafir haram dan ditegah sama sekali untuk masuk ke dalam masjid sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah At Taubah, ayat 28.

      nk selalu kata say no 2 haru biru
      tapi yg nie nk sokong 100%……..yesssszaaaaa

  71. Salam,

    Lupa mereka akan perancangan ALLAH.Kalau nak terangkan pd. kita perabih la semua ayat At Taubah tu.Dok mai masuk sekerat-sekerat,suku-suku jadi macam ulama’ tiga suku la.Tok alim yahudi dan tok alim nasoro apa ALLAH kata serta dgn. pengikut2 mereka dari ayat 29-32.Jangan sampai kita nak berkuasa pileh & berhenti ayat yg. kita suka..Lagi pon najis tu selak tafsir la ambik faham…

    Baguih la jadi lagu ni semua boleh blajaq pi selak tafsir utk. ambik faham.Bukan blajaq selak kain
    awang dogoi saja yg faham.

  72. salam gc
    tak mau tanya ka duit sumbangan tu datang dari mana…
    magnum ke, 4 digit ke, toto ke, carlsberg ke, rumah urut yg mana..atau kopitiam yg hidang lauk katak kepunyaan dap yg puak puak taksub suka dok pelahab sangat…

    bab ni mungkin dah jadi halal kot!!!

    • memang dah halal lama dah …hang tak tau ka…umno yg bagi lesen tu…buat2 lupa…

      tolong mngaji sikit no….dalam kaedah fekah …bab 2 ni ada dsebut…bukan jdi kewajipan kita tanya semua tu…

      Ini lah hasil ddkan umngok…

  73. salam bro n sis………

    respond……. eddy on Ogos 27, 2010
    at 11:51 am

    cuba hang baca balik menatang apa hang dok merepet tu……….sendiri tulih sendiri pun tak faham…………ada hati nak attack orang lain…………………..

    memang padan laa Neutron kata mcm tu kat hang…………

    yang autharputar dok bawak komen bengap jugak…pasai tudung lagi….pasai nyonya masuk mesjid………
    komen out-class………………bagi laa standard sikit komen tu……….sebaris mcm budak tadika saja…………..

    kah kah kah

  74. bayangkan, jemaah wanita yg bertahun2 sembahyang kat surah al-huda tu belum tentu pernah dpt memijakkan kaki mereka kat saf paling depan surau tu…

    alih2 org bukan islam (yg mungkin sedang haid pun) yg akhirnya dpt menjejakkan kali ditempat jemaah masjid mensujudkan dahi mereka ketika solat… masyaaalah….

    buat nk dan konco2nya, ini bukan nak mengalihkan tajuk cerita, tp nak tunjukkan apa dah jadi dgn maruah org islam skrg ni bila kita dah bekerjasama dgn org2 kafir yg jelas meolak islam ni…

    sedih.. sbb dah agak dah, PAS mesti bela ahli parlimen DAP tu…

    dan lagi sedih… bila pengikut taksub PAS pun sama menyokong membuta tuli….

  75. alooooooo arab peranakan……….

    awat laa hang tak reti-reti lagi……………
    tu pun jangan……….
    nak tegak kayu reput jugak……………….

    aku kekadang tu tesenyum tengok komen hang…..

    wanita Islam…….masa sembahyang…..memang laa kena dok barisan belakang……..yg nie dah mafhum laaaaaaaaa………

    tapi kalau luaq waktu sembahyang…….saja-saja dia nak pi dok tengok atawa dok berimam ngan laki dia masa pertengahan waktu zohor umpamanya……..dia boleh duduk dan bersembahyang di saf tu……..kalau laki dia dan dia saja yg sembahyang masa tu………….

    jadi awat yg hang pi dok melalut tak tentu punca nie………………

    sampai bila laa puak biru nie nak faham Islam dengan betul…………
    tu laa bila beriman setengah…….buang setengah………quran dah jelas memperingat perkara-perkara sebegini………
    bila ambik sekerat buang sekerat………tidak ada yg lain melainkan…..kehinaan dunia dan akhirat bakal hinggap kepada golongan berkenaan………….
    grombolan sekarang dilihat hina di mata orang Islam dan jugak bukan Islam……..hang kena tau yang nie………..

    tu pasai banyak sangat petenah dlm bulan posa nie hangpa dok bikin…………hangpa tak takut langsung azab yg dijanjikan………
    antara fitnah yg paling menjolok bila hangpa buat gambaq ‘super impose’ yg Lim Guan Eng dok sembelih lembu……..hangpa cuba momokan………kot-kot orang boleh terima……..
    orang waras dan beriman tak akan pecaya dan tak akan terima punya……….kecuali sukusakat hangpa saja yg dok jadi pak yet sepanjang zaman………………
    bukan kaa gambaq asal tu YB Nizar Jamaludin yg sembelih lembu korban ????………yg hampa susah payah pi tukaq Nizar jadi LGE tu pasai apa???……..apa motif hampa……..kalau tak fitnah namanya???????????…………
    hampa nak cari apa????????
    apa untungnya hampa buat lagu tu????????………
    dah tak dak modal lain ka??????……..
    budak-budak tadika boleh laa hampa pelemah………….

    see u…………..

  76. bahasa punyalah standard aku pakai tu pun tak paham..

    yg aku cerita ni ketika masa lepas berjemaah, kalo lah ada jemaah wanita nak menderma duit kat surau tu, ada tak nanti jemaah wanita tu nanti akan dijemput ke saf hadapan utk buat serahan… hatta seumur hidup aku tak pernah dengar kalo ada penceramah wanita nak beri ceramah,dijemput ke hadapan saf, cukup sekadar memberi ceramah di kalangan jemaah wanita je..

    punyalah islam nak menjaga adap di surau/masjid..

    alih2 si ahli parlimen bukan islam (wanita lak tu) yg dpt kelebihan tu…. punyalah mulia DAP di mata PAS…

    fitnah tetap fitnah tak kira sapa yg buat. kalo umno buat sikit pun aku tak sokong…

    tapi tak taulah, kalo puak PAS pulak yg buat, ahli2 akan sokong ke tak…

    tapi selalunya sokonglah.. maklumlah taksubbb…

  77. aloooooooo arab tak sudah……….

    Islam nie bukan ameno punya……..
    Islam bukan hak melayu………..
    Islam hak semua manusia……….hak sejagat………….Islam for all
    so…melayu ameno jngn dok sombong sangat dgn Islam hangpa tu……..
    ameno pun bukan ramai yg faham sangat pasai Islam nie……..tu pasai banyak khalifah hampa dok jadi makmum saja….
    orang lain hampa ‘hire’ jadi tok imam……….
    bila mau belajaq jadi imam daaaaaaaa?????
    hukum berjabat tangan dgn wanita pun tak selesai lagi…………..hangpa pederaih semacam saja…………..
    bab aurat lagi laa hangpa dok tak mau paham…….atawa hangpa tak reti sungguh…………
    budak-budak macam budak tadika tu tak pa laa………kalau nak dukung pun…….tak besunat lagi…………..

    puak hampa menuduh YB Teo menyampaikan “tazkirah”. Ada bukti ke? kalu tak dak…….. kira hampa laa yg dok buat kamjat dan petenah di bulan posa nie…………..

    puak hampa juga dok kata……… amat ironis kerana pada masa yang sama golongan bukan Islam dibenarkan, “sambil memijak tempat sujud umat Islam”‘…………………

    alooo arab celup…………
    hang tau dak apa arti sujud dan tempat sujud?……..
    Sujud ialah merendahkan diri, menghambakan diri kepada Allah s.w.t. manakala tempat sujud ialah tempat yang paling bawah sama seperti tempat kita dok pijak macam lantai atau tanah………

    Tempat sujud umat Islam sememang tempat dimana “semua orang boleh pijak”, jika tidak ia bukan tempat sujud namanya…………..

    Tempat orang boleh pijak itu lah tempat paling hina dan disitulah kita sujud menghinakan diri kita kepada Allah s.w.t………..

    kalau tempat sujud itu tempat orang tak boleh pijak seperti ditinggikan tempat sujud itu dengan pelbagai alas, dihiaskan dengan pelbagai hiasan, maka ia bukan tempat serendah-rendah dimukabumi dan ia bukan tempat sehina-hina untuk kita menghinakan diri kita di depan Allah………….

    sukusakat hangpa jugak dok tuduh umat Islam dok tagih angpaw dan bantuan dari tangan kafir harbi………
    Sedangkan sukusakat hangpa tidak sedaq selama ini depa makan dari hasil apa?……….hangpa dok terima gaji….. elaun dan imbuhan dari mana?….. dia tu dari jenis apa? hasil tu mai dari mana? Lebih kamjat lagi depa sekongkol dengan grombolan yang mengaku Islam tetapi jelas bercanggah hukum Islam!……… nak kata apa lagi?……….
    yang nie hang pi tanya geng hang di kulim tu……..dia arief pasai nie………….

    hangpa dok tuduh DAP kafir harbi……….. abih tu hangpa pikiaq MCA dan MIC tu kafir dzimmi ke????……pasai depa kawan ameno????…… Pergi tanya MCA dan MIC samada mereka mahu hukum Islam atau tidak?…………..

    sabarlah wahai ahli grombolan……………
    sedikit demi sedikit nanti hangpa nanti faham makna Islam yang syumul……….
    berdoalah agar mendapat hidayah khususnya sempena bulan barakah nie…….Ramadhan al-Mubarak…………………….amiennn.

  78. nak kutuk umno kutuklah,bukan masalah aku pun… aku bukan ahli umno pun..

    aku sekadar nak menyedarkan ahli PAS dan pengikut PAS yg taksub membabi buta kat parti PAS ni..sbb bagi aku penyelewengan agama yg dibuat oleh PAs ni lebih besar kesalahannya dari kejahatan yg umno buat…

    sbb islam milik semualah ko org kena sedar bahawa pas bukan islam dan islam bukan pas.. kalo pas ni memperjuangkan islam seikhlas2yna, aku yakin semua org melayu islam akan menyokong pas, pas pun dah lama memerintah negara… anwar ibrahim pun aku yakin tak akan tubuh pkr, sepatutnya bila dia keluar umno terus dia masuk pas.. ini tak.. nampak sgt anwar pun tak yakin dgn islam yg dibawa oleh pas ni..

    pernah dgr statement yg dibuat oleh pemimpin al-arqam dulu kenapa al-arqam tak menyokong perjuangan pas…

    nak tau jawapan dia..sebab pas terlampau sibuk dan lebih nak berpolitik drp nak memperjuangkan islam..!!

  79. salam arab palsu………..
    kalau tak salah dulu nie hang pakai nama lori hantu………..
    awat bulan posa nie……..hantu nie semua kena tambat ke????……….teruih tukaq jadi arab sesat………..

    apa yg hang dok merepet tu……..
    lagi dekat nak raya……..
    lagi kuat hang merepet………..

    kalau takat statement mcm tu……..baik tok sah hang dok menulih le……..nampak sangat jadi pencacai tua…..nampak sangat dol……
    standard tu bagi kat budak-budak saja……..

    hang ahli sarkis ke………bukan ahli ke……..apa peduli aku……….tapi karat hang lagi biru biru dari ameno……..
    kira standard ni lebih teruk dari pencacai depa laaaaaaa……….
    baguih no……..hang bagi ‘free services’…….
    bulan posa nie………kira amal jariah laa tuuu………….

    harap puak biru beringat sikit dengan arab sesat ni………
    nanti bertambah-tambah kamjat lagi………….

    kah kah kah……………

  80. … tipikal mentaliti orang PAS…
    suka mengelar dan menghina orang…

    maklumlah, tok guru dah beri jaminan masuk syurga…

    • tok arab…oo tok arab…awat ni…pyah nk paham sgguh hng ni….yang hg dok tuduh Pas seleweng agama..cuba hang habaq mai….bawa mai ayat apa yang Pas seleweng….soalann ni hang tau ka..,,,ulama umno pun takleh jawab sampai kehari ni….hng mandai2…TGNA..cabar semua ahli sekali dgn Najib..utk buktikan pas seleweng agama….kalu x dak fakta…jagan tuduh2….ni balik dok ulang sttemnt yg sama…bila cabar debat…takut bagi alasan …nak tumpu pd mmbangun rakyat la…bla…bla…pastu…ulang lagi tempat lain pulak..habis tu,,,kalu cakap bodoh marah….

      pasal syurga tu pun tak paham…..budak tadika pun tau…usaha pas nk tengkkan Islam…dapat pahala dak,,agak2 hang,,atau hg kata dpt dosa…bila dpt pahala…tmptnya syurga la…takakn di stadium kot,,,tu pun tak leh paham…

  81. Eddy…ulamak…bila masa umno pakai nasihat ulamak… x kira ulama umno pun…cntoh…sureheboh yg harussani kata haram tu…umno selamba ja buat….dan bila pula ulama menasihat umno….mmbodek ada la……….


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: