Posted by: pinkturtle2 | Ogos 19, 2010

Johor police question Anwar over sultan’s pix in banners


Responses

  1. hehehe…
    puak ni memang suka kerja2 yg tak senonoh..
    pastu tunjuk org lain..

    satu lagi berita..

    Guan Eng semalam mengumumkan dalam twitternya akan memberi duit raya sebanyak RM 400 setiap individu kepada lebih 3000 pegawai dan penjawat awam kerajaan negeri . Jelas sekali ,kerajaan pakatan begitu terdesak mencari populariti dikalangan orang Melayu kerana penjawat awam adalah majoriti Melayu .

    Selepas beberapa isu kontroversi yang berlaku di bulan Ramadan ini seperti isu peniaga bazaar Ramadan Komtar , Guan Eng nampaknya cuba memenangi hati semula sokongan orang Melayu agar menyokong Kerajaan Pakatan . Jadi , beliau memilih cara /kaedah dengan memberi duit raya sempena Hari Raya Puasa ini kepada ribuan penjawat awam di ketika kerajaan pusat tidak memperuntukannya untuk tahun ini .

    Guan Eng bijak menggunakan Hari Raya Puasa sebagai masa terbaik untuknya menjadi hero dengan memberi duit raya kepada semua penjawat awam kerajaan negeri . Walaupun terpaksa menghabiskan jutaan ringgit untuk pemberian duit raya ini , Guan Eng sanggup menghabiskan dana kerajaan negeri ini untuk kepentingan politik DAP . Ini stail pemerintahan Guan Eng lidah biawak , dana untuk infrastruktur dan kemudahan rakyat ( jalan rosak , longkang tidak diselenggara ) tidak dipedulikan tetapi dana mendapatkan undi politik diutamakan .

    Kepada penjawat awam bangsa Melayu di PP , jangan muda terpedaya dengan tipu muslihat Guan Eng pembohong ini . Guan Eng pastinya selepas ini akan mendabik dada kononnya kerajaan pakatan rakyat di PP lah yang prihatin dengan memberi duit raya kepada kakitangan kerajaan negeri . PB yakin agenda Guan Eng dalam pemberian duit raya hanyalah untuk menutup isu penindasan kerajaan negeri terhadap golongan peniaga Melayu Bazaar Ramadan di Komtar bukannya menghargai perkhidmatan awam di PP

  2. salam ahmed,,

    memang gerak geri kapiaq ni org dah tahu,,
    cuma tinggal segelintir lagi saja yg tak sedar diri.
    sampai bila mereka akan sedar dan diberi petunjuk
    oleh Allah.
    atau mungkin mereka ni memang diupah utk menjahamkan dan memecah belahkan org melayu p.p…….wallahuallam.

    • memang pr macam tu, bila sesak bagi duit raya, nak pancing undi katakan, tapi baguih gak rm400 tak macam depa yg sebelah sana tu kain batek aje, lima tahun sekali lak tuu, aku sampai mampuih tak undi barang naik,

    • salam,

      aftar bila balik?? mcmana keadaan di sana??

    • aftar ..bila balik?
      camana keadan di sana???

  3. itulah tipu daya dan muslihat DAP, dgn hanya duit 400 aku jamin ramai orang melayu pp yang akan lentok, mungkin sanggup lupakan penindasan dan khianat yang dilakukan DAP terhadap orang-orang melayu sebelum ini.

    murah sungguh harga orang melayu ketika ini…
    tapi aku respect lah taktik guan eng nak dapatkan sokongan org melayu balik… mesti menjadi punya lah.

    tak caya kita tgk komen-komen yang akan dtg sebentar lagi…

    • SALAM,

      CINA LIM GUAN ENG PUNYA PASAI
      MELAYU NAJIB UP RM 50 MENJADIKAN
      RM 500 PADA SEMUA KAKITANGAN AWAM.
      BAGUIH SUNGGUH DUA2 NI..
      MACAM TU LA…BARU RAKYAT SUKA…

      MELAYU UMNO IKUT TELUNJUK CINA DAP…..
      INGATKAN PAS SAJA YG.DEPA KATA
      DEPA PON SAMA IKUT KOT BLAKANG
      DEPA LA PUAK2 HARU BIRU TU
      PLAN PLAN KAYUH…

      GELAK SAMPAI TERGULING…ADUI

      CINA SAJA TAU AJAQ…PD YG
      TAK TERAJAQ….TAU TAK PA

      “””TAK TAU LA APA CINA NI NAK
      BAWA MAI LAGI”””

      NASIB HANG LAH LABU………

      • emo nye smpi guling2

  4. dia bagi rasuah 400 ringgit..
    untuk menentukan dia dapat sapu satu negeri……..

    orang melayu sekarang gila duit…..
    jangankan tabur 400 ringgit….kalau campak 40 sen
    pun mereka berebut nak kutip…
    lepas tu jadilah seperti lembu dicucuk hidung…

  5. memang penyokong2 pr suka pada rasuah2 ni semua..
    saja cakap je kutuk rasuah…kononnya..
    mereka suci, bersih.. benci rasuah..
    kalau tak caya
    cuba tengok komen sudin…
    penyokong taksub pr.

    • UMNO tak makan rasuah?. UMNO lagi kuat curi duit rakyat. Saham bumiputera lesap. Lu tahu ke tidak? jangan jadi manusia bodoh.

  6. Ni yang dok mai masuk komen macam oghang takdak akai ni, pasai apa?.
    Pasai ni ka?

    Kononnya menurut Zahid Hamidi yang juga Pengerusi Umno Pulau Pinang mendakwa, ada khutbah Jumaat di Pulau Pinang yang menggantikan nama Yang Dipertuan Agong dengan nama Ketua Menteri itu dalam bacaan doanya.

    Soalnya betulkah kenyataan itu?

    Boleh masukkah ke dalam akal orang yang waras bahawa khatib di mimbar mahu mendoakan sedemikian walau diarah melakukannya sekalipun?
    Tolak tepi bab masuk akal sebab puak-puak “desperado” ini sesungguhnya sudah hilang akai dan pertimbangan kewarasan pun, sahihkah berita ini?

    Begitulah burknya perangai Umno semata-mata kerana ketagihkan kuasa. Di bulan ramadhan yang mulia ini pun ada yang sanggup menabur fitnah dan berbohong.

    Atau yang ni!
    Bukan itu sahaja, malahan Lim juga berjaya menunjukan kelainan dalam Kerajaan Pakatan Rakyat apabila memberikan peruntukan kepada guru agama, pelajar tahfiz, Sekolah Agama Rakyat (SAR) yang dibekukan semasa pemerintahan BN dan lain-lain lagi demi memartabatkan Islam di Pulau Pinang.

    Atau ini! kut yang sebenagnya!

    Chua Soi Lek memohon untuk menghapuskan ekuiti bumiputra.
    Ditanya kenyataan Chua bahawa MCA sanggup berkongsi pandangan sama dengan DAP untuk kepentingan masyarakat Cina, Rais berkata perbuatan Chua sekali gus menonjolkan beliau tidak lagi menghormati gagasan Barisan Nasional (BN) di mana pengerusinya adalah Perdana Menteri dan membelakangkan realiti ini.

    “Ekoran itu orang Melayu mesti bersatu untuk menghadapi perkara seperti ini. Jadi bila kita kuat, orang lain tidak boleh cuit…samalah seperti yang saya katakan apabila tiang condong, kura-kura pun nak naik.

    Atau yang ni la kut.

    Menteri Dalam Negeri, Nazri Aziz marahkan sikap ‘Cakap Tidak Serupa Bikin’ Muhyiddin Yassin, Hishammuddin Hussein dan Dr Chua Soi Lek yang berperang mulut dikhalayak ramai.

    “Bagaimana kita akan meyakinkan orang bahawa kita berdiri bersama di bawah konsep 1 Malaysia ketika kita serang menyerang antara satu sama lain di depan umum? Tanyanya.

    Di depan umum, kalau kita adalah 1 Malaysia dan kemudian anda berkata kita adalah BN dan kami mempunyai semangat kita sendiri dan kemudian, anda menunjukkan bahawa anda bertengkar. Mesej apa yang anda berikan kepada masyarakat ” tanyanya lagi?.

    Mesej apa lagi kalau tidak ‘PEMBOHONG’ ? Para pemimpin BN memang pembohong sejak dulu kini dan selamanya.

    Sekian dulu.
    Yang baik itu datang dari Allah dan yang jahat dan tak baik pulak datang dari Um…..

  7. salam……….

    bila tengok ‘gurkha’ grombolan dok bagi komen kat ataih tu……….nampak sangat ketaksuban …kebebalan…ketidakwarasan akal dan pemikiran…….
    salah laku grombolan nampak sangat tak senonoh……nak buat fitnah jugak………tak masuk akai pun…..pakai hantam sajalah…..

    yg ironi nya…….puak-puak gurkha grombolan yg dok mai main kat sini…….percaya 260%……..
    mcm tu laa fitnah yg depa buat kat johor tu……..soal masuk akai kaa….tak masuk akai kaa…depa tak dak peduli punya……janji taboq dulu……..lepaih tu tengok ……kena getah ke tidak????…….apa punya turrrrrrrr daaa………

    ingat ameno aka grombolan dlm bulan puasa ni……..boleh laa muhasabah diri yg tak elok tu……..rupanya koi dok galak taboq kesumat yg tak kunjung padam…….

    grombolan nie dah betul-betul desprade…….orang banyak dah tak kebuloq kat depa…….tu pasal laa dok meroyan….sampai tak boleh pikiaq lagi……sampai bab khutbah pun depa try jugak……….

    petikan dari the malaysian insider
    “Ini kerana teks khutbah Jumaat yang dibacakan oleh para khatib yang disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam tidak pernah menggunakan nama ketua menteri bagi menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong.

    “Kerajaan negeri dan Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang juga tidak pernah menerima atau mengeluarkan arahan secara lisan mahupun bertulis kepada mana-mana pihak untuk tujuan tersebut,” kata Abdul Malik dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

    selepas gagal memainkan isu perkauman sempit, bagi menggambarkan kononnya kerajaan negeri menindas bangsa Melayu dan agama Islam, pihak-pihak tertentu sedang mencuba untuk mensabotaj kerajaan negeri melalui isu ini pula,” katanya.

    the malaysian insider

    untuk think tank grombolan………
    pikiaq laa sikit bagi waras kalau nak pemuhong pun…….biaq kena dengan akai……..sendiri pun tak boleh terima………nak suruh orang terima??????????????? kah kah kah

    say no 2 haru BIRU BIRU

  8. aku berani mengaku BN memang banyak jugak buat fitnah dan tohmahan untuk menjatuhkan PR. takde hal untuk aku mengaku..

    tapi berani tak penyokong PR mengaku yang PR pun banyak buat fitnah, memaki, mencarut….. aku gerenti tak berani punya, sebab diaorg dah taksub tahap kronik dgn PR sampai tak tau mana yang benar, mana yg salah..

    aku punye prinsip senang… tak semua yang BN buat tu betul dan tak semua yg PR buat tu salah…

  9. Artikel yang aku tulis dalam tahun lepas, tapi masih relevan pada hari ini…..

    “Saya sebenarnya tidak begitu berminat untuk membicarakan isu-isu politik, tetapi merasa terpanggil untuk meluahkan perasaan melalui penulisan ini, tentang isu yang melanda umat Islam dan Melayu, serta karenah parti-parti politik orang melayu dalam menghadapi isu-su sebegini.
    Saya bukanlah ahli kepada mana-mana parti politik. Tetapi ketika pilihanraya, mood saya untuk mengundi adalah bergantung kepada isu-isu yang dibawa oleh calon-calon pilihanraya atau manifesto parti politik yang bertanding. Tetapi secara berterus terang, sebagai orang Islam sudah tentu jiwa saya lebih terarah kepada mana-mana parti politik yang berciri dan memperjuangkan Islam. Dan dalam konteks di Malaysia ini, sudah tentulah saya merujuk kepada PAS. Apa yang membezakan PAS dengan parti-parti politik yang berteraskan Melayu/Islam yang lain (UMNO / PKR) ialah keupayaan PAS untuk menonjolkan secara jelas prinsip-prinsip perjuangan mereka yang berpaksikan agama Islam secara tegas dan konsisten.
    Tetapi itu mungkin 2 atau 3 tahun yang lepas. PAS bagi saya sekarang ini, terutama pasca pilihan raya umum yang ke-12 sudah mula menampakkan perubahan-perubahan dari segi prinsip perjuangan mereka, yang tidak pernah sama sekali saya fikirkan, akan berlaku. Sebelum ini saya menganggap PAS lebih kepada sebuah organisasi yang berusaha melalui politik, untuk menegakkan dan memperjuangkan sinar Islam di Malaysia ini, tetapi sekarang sudah berubah menjadi sebuah parti politik yang betul-betul tulen. Kenapa saya katakan begitu kerana saya melihat PAS sekarang sudah mula meletakkan kepentingan politik mengatasi segala-galanya.
    Sebagai contoh isu penggunaan kalimah Allah oleh sebuah penerbitan Kristian, mengapa begitu sukar sekali untuk pemimpin PAS ini mengatakan TIDAK kepada golongan-golongan Kristian ini, sedangkan kita semua sudah sedia maklum bahawa isu ini ditimbulkan hanyalah bertujuan untuk menguji reaksi orang Islam. Mereka membuat permohonan di mahkamah, dan jika keputusan muktamad nanti memihak kepada mereka, tidak ada keuntungan besar pun bagi pihak Kristian ini, dan jika kalah tidaklah mereka rugi apa-apa pun. Cuma mereka mungkin merasa gembira melihat betapa dalam isu mempertahankan kalimah Allah ini pun, orang Islam masih tidak dapat bersependapat. Yang peliknya di sini, pihak penerbitan Kristian ini hanya mengemukakan permohonan di mahkamah, tetapi yang menjadi ‘tentera’ yang memperjuangkan isu ini bagi pihak mereka adalah orang-orang Islam itu sendiri. Tak payah susah-susah, Khalid Samad dan Anwar Ibrahim ada untuk membantu mereka!
    Pimpinan PAS pula semacam mengambil sikap lebih untuk menjaga hati orang bukan Islam (atau istilah yang selalu digunakan PAS ketika dulu ‘orang kafir’) apabila mengeluarkan kenyataan bahawa orang bukan Islam boleh menggunakan kalimah Allah, dengan syarat kalimah itu tidak disalah gunakan. Sungguh lucu bagi saya! Bayangkan jika isu ini timbul ketika zaman 80’an dahulu, zaman di mana UMNO dikafirkan kerana berkerjasama dengan orang bukan Islam, sudah tentu reaksi PAS ketika itu tidak dapat kita bayangkan.
    PAS, UMNO dan PKR ketiga-tiganya parti ini diwakili oleh orang Melayu beragama Islam. Tidak kira samada mereka memperjuangkan Islam, memperjuangkan agenda bangsa melayu, atau keadilan untuk semua, mereka tetap adalah parti politik. Yang mana sudah tentu segala yang dilakukan mereka adalah atas kepentingan politik mereka semata-mata.
    Kesimpulannya bagi saya, parti politik adalah tetap parti politik. Tetapi kita sebagai orang yang berakal hendaklah bijak untuk melihat parti politik mana yang kurang berpolitik, dan itulah faktor yang perlu kita fikirkan sebelum kita membuat pilihan parti mana yang hendak kita sokong pada pilihan raya akan datang.”

  10. Salam,

    Bila kah gamaknya para2 pemimpin negara kita ni nak sedaq bahawa rakyat 1 m’sia dah ceredik.

  11. hehehe…
    ELOKLAH KK NK GC yang BERMUHASABAH…
    selama ini memang dah lamapun perkara mendoakan kalipah kapiaq dijalankan di mesjid cheruk tok kun ..
    sebenarnya hangpa nie buta…disebabkan duit
    yg kalipah jolokkan..kpd hangpa..terpaksalah buat2 buta.
    selama nie aku tengok nk tulis bukan main panjang
    dia seronok merapu…meraban sorang2 tanpa isi
    hujah yg kosong …sekosong kosong jag ayaq di rumah dia lepas dia buka puasa…

  12. aku ingin beri nasihat sikit
    bukan semua perihal negeri p.p hangpa tahu apa yg terjadi…hangpa duk disebelah pulau pun bukan semua tempat hangpa tahu ..
    jadi jangan lah sokong dgn ‘membabi buta’ dahlah babi buta hangpa melampaui batas pula….
    SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK SUKA ORANG2 YG MELAMPAUI BATAS.

    hangpa nak dengar satu cerita,,,,

    dulu masa zaman dulu dulu di kampung2 kita semua orang kampung guna jamban angkat
    termasuk hangpa
    2-3 hari sekali akan datang orang angkat taik
    yg tu aku rasa hangpa pun tau kita panggil ‘apek taik’ dgn sbtg curut dimulut…jauh sebatu lagi kita dah bau asap curutnya…..

    kalau hangpa pikiaq2 lah kan kalau tak dak dap
    lani kalipah ngan bapa dia dok buat kerja apa agaknya?????

    tapi tidak dapat dinafikan keturunan merekalah tu
    nenek moyang mereka punya kerja lah tu…
    angkat taik orang melayu …

    tapi sekarang ni aku lihat keturunan ‘apek taik’
    di junjung ataih kepala gc…nk…kk…ikutceramah
    mereka nak angkat keturunan apek taik ni jadi pemimpin…..
    mungkin selepas apek taik jadi pemimpin mereka
    dah tempah kerjanya yg nenek moyang dia lakukan akan berpindah kpd cucu cicit ikutceramah, gc, nk, kk pula…
    tapi kira ok jugalah…tandas skrg tak mcm dulu

    bersusah payah ikutceramah, gc, nk, kk perjuangkan untuk nak dapat kerja buat cucu cicitnya…
    sekadar itulah kerjanya….kerana ‘apek taik’ dah jadi orang besar…ternama, disanjungi, disayangi

    inilah yang dikatakan perjuangan bodoh orang melayu..bergocoh sesama melayu…apek juga yg untung… kalau melayu tak kurang ajar dgn kerajaan ..keturunan apek taik pun tak berani nak kurang ajar.. tapi semuanya ditunjuk jalan oleh melayu snediri…

    jangan jadi bangsat seperti pendatang dibumi dan tanahair sendiri.

    • umno memrintah melayu PP susah N merepat

  13. Salam,

    Terima kasih apek kerana mau bikin ini kerja kasi beresih.Kerja saja kotoq tapi orangnya beresih.(pembersih)

    52 TAHUN nampak kemaih dan beresih tapi rupa2nya cukup pengotoq(busok sampai ke usus).
    Ini Cek Det yg. cakap…(tau dak cek det tu sapa).

    Kalau kita serapkan jiwa melayu chances nak jadi beresih payah lah….hardly

    Tapi kalau kita serapkan jiwa kita dgn. akidah yg benar…insyaallah dapat lah kecapi kebersihannya dan yakini sepenuhnya ini saja cara yg boleh diguna pakai sebagai jaminan kesejahteraan hidup dunia dan akhirrat.

    …..kam sia lu apek hisap cerut….hoo liau..Apek lu jgn. ingat lu kotoq punya olang….atak lagi lamai kotoq….sikalang ini jamban cantik dan elok tapi suka2 belak merata cerok…

    “””plan-plan kayuh”””

  14. salam bro n sis……..

    apa yg hang dok gelabah nie che eddy oiii ???………
    cerita junjung ‘apek taik’ nie cerita yg mai dari hangpa laa……..

    hang tulis pun bukan mcm budak baca punya laa…….melelong tak tentu arah.
    cuba hang tengok ayat hang tulis tu……

    “inilah yang dikatakan perjuangan bodoh orang melayu..bergocoh sesama melayu…apek juga yg untung… kalau melayu tak kurang ajar dgn kerajaan ..keturunan apek taik pun tak berani nak kurang ajar.. tapi semuanya ditunjuk jalan oleh melayu snediri… ” by Eddy…….

    sapa yg tunjuk jln kat apek taik mcm hang kata tu……..jwbnya..’melayu taik’ jugak laa…….dah lebih 50 th nak becakap pasai melayu di PP….melayu taik laa yg pelingkup tanah orang melayu sampai tinggai 2%………

    sapa melayu taik tu???????…….
    melayu taik tu adalah sebangsa dengan apek taik grombolan………dok bedakap lama daah…….tapi hangpa tak mau cerita……..
    cukong di PP dok kenyang dulu nie bawah sapa???……..bawah ‘melayu taik’ laa mcm hangpa semua…….tang nie hangpa tak bodo???……hanpa cheghedik ka lagu tu????…….
    lain kali suluh diri……..basuh taik sendiri dulu maaa………..

    dlm pru th 70an………’melayu taik’ menang lebih kerusi dari ‘apek taik’…….lepas tu apa jadi???……..melayu taik tak dak ‘tuloq’……tatak belani punya…….kasi sama apek taik jugak aka apek gelombolan jadi CM jugak……….

    aloo eddy……..ini laa namanya melayu bangsat………sapa yg juai maruah nie kalau bukan hangpa……..melayu taik
    tok sah dok bekukok laaa……..kaki seluaq hangpa penuh taik

    kah kah kah…………..

    say no two haru biru biru………..

    • hahaha…. melayu cam hangpa,,

      dok bersama cina kutuk melayu….
      dok sesama melayu puji cina……
      perangai bodo puak taksub….

      • umno ada MCA, gerakan. Depa pun tak okong melayu umno.
        mampus umno

  15. rm400 ini memang rasuah.yang bukan rasuah ialah bagi rm350 duit raya kepada anak felda,bagi 20 juta wang belas ehsan kepada kelantan,dan macam2 pemberian lagilah khususnya masa pilihanraya kecil dan besar yang tak larat nak ditulis,banyak sangat…semuanya bukan rasuah!…itu adalah…????

  16. Assalamualaikum kepada yang tak reti nak bagi salam. Munkin kerana tak tau sebab dia Melayu, tapi kalu Islam dia tau nak bagi salam….

    RM400 tu bukan untuk orang Melayu tapi bagi semua anggota Perkhidmatan Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Faham la dulu apa kenyataan yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri tu.

    Mendoakan seseorang itu adalah digalakkan oleh Islam kepada siapa sahaja untuk kebaikan dan semoga diberkati Allah, tak salah, kan? Yang mempolitikkan isu ini ialah orang UMNO yang tak faham konsep Islam. Mendoakan agar orang baik mendapat hidayah dan petunjuk adalah digalakkan, begitu juga mendoakan agar orang zalim yang menzalimi orang lain juga digalakkan oleh Islam. Khatib tak melakukan kesalahan apa-apa dan isu ini bukan isu politik, yang menjadi kecoh ialah orang UMNO yang mempolitikkan isu ini….

  17. Inilah yang dikatakan “dakwah” dan betapa indahnya ISLAM. Menyatakan betapa Islam saling sayang menyayangi sesama manusia, makhluk Allah yang dijadikan dari satu.

    Berpeganglah pada ajaran Islam yang sebanar, InsyaAllah akan terbukti kesyumulan dan kekuasaan Allah, jika berpegang kepada Perlembagaan, tidak akan mendapat rahmatNya… jika masih melaungkan dan mengapi-apikan “perkauman” atau bermain dengan isu agama serta memburuk-burukkan sesama Islam, UMNO akan terus dibenci dan akan hilangan sokongan dari parti-parti komponennya terutama MCA dan Gerakan….. Melayu tidak akan rugi apa-apa jika UMNO tumbang dan berkubur. ISLAM akan terus bangun dan menyerlah. Biarlah orang-orang Cina, India, Benggali dan lain-lain menentang hukum-hukum Islam, itu adalah kerana mereka tidak faham akan intipati Islam, tetapi “Melayu” yang mengaku ISLAM, inilah masanya untuk menjelaskan sejelas-jelasnya apa itu ISLAM, kesucian, kebaikan, keluhuran dan indahnya ISLAM dalam mempimpin umat dengan penuh keadilan dan kesaksamaan.

  18. KUALA LUMPUR, 22 Ogos — DAP menjauhkan diri daripada soal memperbaharui perbincangan mengenai pelaksanaan hukum hudud dan negara Islam dengan menegaskan, kedua-duanya aspek itu bukan dasar Pakatan Rakyat (PR).
    Penasihat DAP Lim Kit Siang mempertahankan pendirian konsisten parti itu yang sentiasa menekankan bahawa Malaysia sebuah negara sekular.

    “Undang-undang hudud dan negara Islam bukan dasar Pakatan Rakyat.

    “Itu sebab isu-isu ini tidak disebutkan dalam Dasar Bersama Pakatan Rakyat yang diumumkan Disember 2009,” kata Lim dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

    Dasar itu diputuskan pada konvensyen sulung PR, yang dibentuk April 2008, akhir tahun lalu.

    Di bawah Dasar Bersama itu, PR membuat pendirian akan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama rasmi persekutuan manakala agama-agama lain boleh diamalkan dengan bebas.

    “Undang-undang hudud dan negara Islam bukan dasar Pakatan Rakyat, apa-apa perubahan dasar perlu menerima persetujuan ketiga-tiga parti komponen dan tiada konsensus dalam Pakatan Rakyat mengenai undang-undang hudud dan negara Islam (setajat ini),” kata Lim lagi.

    dap tak ingin pun bersama pas
    pas yg terhegeh hegeh…..kesian sungguh!!!!
    macam dok cari cina buta…

  19. Tulah pasal. Kerana nak kuasa politik sanggup korban prisip perjuangan..

    Dlm PR, DAP dengan tegas menolak undang-undang hudud dan negara islam, PAS pula dok senyap sampai kesudah pasal hukum hudud ni.

    Jelas dlm PR puak DAP (kafir) lebih berkuasa dari puak PAS (islam).. itu adalah fakta… DAP tak kan segan silu menyatakan pendirian mereka..

    Dlm BN, sekurang-kurangnya parti-parti komponen lain tak berani nak sentuh pasal islam ni, sbb diorg tau UMNO akan tetap mempertahankan apa apa isu berkaitan islam atau org melayu

  20. hidup islam, hidup melayu, hidup umno. syabas rakan-rakan aku di atas. teruskan hujah anda. puak-puak ni memang takan sedar. takpa la biak depa terjun dengan tong taik apek tu.

  21. Assalamualaikum kepada yang tak reti nak bagi salam. Munkin kerana tak tau sebab dia Melayu, tapi kalu Islam dia tau nak bagi salam….

    “dengan tegas menolak undang-undang hudud dan negara islam,” Tak hairanlah kalu DAP menolak undang-undang Islam kerana mereka bukan ISLAM dan tak paham tentang ISLAM, tetapi yang menghairankan ialah UMNO yang mengaku ISLAM pon dengan jelas menolak ISLAM…. UMNO mempertahankan ISLAM? dah berapa banyak undang-undang Islam yang dilaksanakan oleh UMNO? menentang hukum hudud dilaksanakan sebagai menegakkan Islam, Jangan la pulak kata UMNO bina banyak masjid itu sebagai menegakkan Islam, jangan kata UMNO meluluskan lesen judi, pusat2 hiburan dan maksiat juga untuk mendapatkan hasil cukai bagi tujuan membangunkan negara sebagai menegakkan Islam, jangan kata UMNO melindungi puak2 yang rasuah, menipu, meraba, merogol, menerima rasuah seks sebagai menegakkan Islam.

    Chua Soi Lek dan beberapa lagi pemimpin komponen bukan Islam dalm BN juga memoertikai Islam dan dasar kerajaan, mengapa pemimpin UMNO membisu dan mendiamkan diri? Sedarlah, dalam PRU13 akan datang, UMNO akan tinggal bersendirian.

    UMNO hanya akan mndapat sokongan dari orang-orang seperti kamu semua yang masih tidak celik hati dan tidak celik minda sahaja. puak-puak ni memang takan sedar. takpa la biak la hangpa terjun dengan kegilaan kuasa hangpa dengan mengenepikan hukum Allah dan berjuanglah kamu untuk kepentingan diri dan kroni hangpa, Allah akan menunjukkan bukti kekuasaannya dalam sedikit masa saja….. Melayu tak akan hidup selamanya, UMNO juga tidak akan kekal selamanya, tapi ISLAM AKAN KEKAL SELAMANYA…….

  22. NAK TANYA, kenapa semasa pilihanraya kecil Parlimen di Hulu Selangor dulu, UMNO menganjurkan Bacaan Yasin dan Solat Hajat untuk memenangkan seorang Hindu – P. Kamalanathan sehingga Najib mengatakan bahawa calon nya adalah calon 1Malaysia – Kamal+Nathan, puak2 penyokong UMNO berbangga dan berduyun2 menghadirinya dan mengaminkannya? dan Mufti terkenal juga tidak bersuara menyatakan bahawa perbuatan itu adalah “haram”?

  23. Asssalamualaikum. keliwon buat-buat tak paham kut! kalu kat puak grombolan semua BOLEH! malaysia boleh ma.. belah depa semua halal

  24. Nak tanya! UMNO yang mengaku parti yg memperjuangkan Islam. Kenapa tak laksanakan Hukum Islam

    • Nak tanya! UMNO yang mengaku parti yg memperjuangkan Islam. Kenapa tak laksanakan Hukum Islam – soalan lejas 24/08/2010

      Sebelum aku jawab soalan tu, aku nak tanya lejas, selain hukuman potong tangan utk pencuri dan rejam/sebat utk penzina, apakah hukuman hudud bagi kesalahan berikut:

      1) rasuah
      2) melindungi pendatang tanpa izin
      3) mengedar dadah
      4) menyimpan senjata api tanpa lesen
      5) menyeludup beras mcm kat sempadan kelantan tu

      cari jawapan utk hukuman hudud bg kesalahan kat atas. kalo tak tau tanya ustaz, tak pun cari kat internet byk info boleh dpt

      jgn hanya pandai buat bising, hukum hudud, hukum hudup. tapi makna hukum hudud sebenar pun tak tau

    • Salam Saudara Lejas,

      Mudah saja kalau nak jawab.
      Nak tuduh munafik tak boleh
      Nak tuduh kafir pon tak boleh
      Dah payah sangat laghu ni lah
      Saja engkar…tak pa la kot…
      nampak diplomasi la skit ayat ni

      dok pusing kata-kata
      “””macam dok cari lembu betina”””

  25. cik keli…
    kalau nak dibandingkan umno dgn pas,,,,,, dah tentu hangpa akan kata pas lebih baik dari umno samada dari pakaian, pengetahuan, keislaman dan lain lain lagi..
    kalau puak hangpa dah tahu perkara tu tak betul tapi kenapa hangpa pun ikut buat perkara yg serupa????
    kan puak hangpa lebih pandai, lebih arif tentang ilmu agama Allah.. itu yang pelik…tapi benar…
    hangpa lani dok ikut mcm umno…
    apa umno buat ..SALAH tapi
    hangpa ikut….dan jadikan contoh..

    camana.!!!!! kih kih kih!!!!!

    • Assalamualaikum kepada yang tak reti nak bagi salam. Munkin kerana tak tau sebab dia Melayu, tapi kalu Islam dia tau nak bagi salam….

      yang membaca doa di masjid tu, khatib bagi solat Jumaat, doa yang dibaca bukan atas tujuan mensejahterakan LGE tetapi memohon hidayah Allah agar LGE lebih cenderung kepada Islam dan jika diizinkan Allah beliau juga turut menganuti agama Allah ini. Tetapi apa yang berlaku adalah diputar belitkan. Sementelahan UMNO menganjurkan majlis bacaan Yasin dn Solat Hajat khusus untuk P.Kamalanathan (Kamal+Alan+Nathan) untuk menang dan memerintah dan kini sebuah pekan “mini India” akan dibangunkan di Kelang.

      jangan bagi orang gelak dan ketawa berdekah-dekah… tidak ada siapa pon dalam dunia ni akan meniru dan mengikut jejak langkah UMNO dalam apa jua bentuk dan bidang…. rentak UMNO tak sama dengan mana-mana rentak parti politik didunia ini, bekas pemimpin UMNO yang tersohor (Dr. M) juga telah mengakui bahawa “UMNO telah busuk sebusuk-busuknya hingga ke usus”. PAS tidak pernah mendabik dada mengatakan ia lebih pandai, lebih bijak atau sebagainya, PAS hanya menyatakan dari awal bahawa ISLAM melebihi dan mengatasi segalanya.

  26. Keliwon cakap khatib bukan berdoa untuk kesjahteraan LGE, ttp mohon hidayah agar LGE dekat dgn islam..

    Makna di sini kalo khatib tu doakan untuk kesejahteraan LGE, maka ia satu perkara yg salah…betul tak Keliwon maksub ko…

    OK mcm ni, kawan2 tengok nanti mcm mana hujah Keliwon pulak nanti, sbb khatib tu dah mengaku pun dia ada mendoakan KESEJAHTERAAN LGE… bukan setakat bagi hidayah je..

    Lagi satu, UMNO menganjurkan doa & bacaan yassin utk kamalanathan, di buat atas majlis persendirian, dan jugak dibuat sebab yg menjadi calon tu calon BN… tak kira calon melayu ke, cina ke . india ke.. malah kalo letak tunggul kayu sebagai calon pun, majlis doa tu akan dibuat.. semua atas kapasiti calon BN bertanding dlm pilihanraya .. biasalah lepas berusaha berkempen semua, akhirnya kita hanya mampu berdoa utk menang jelah..

    yg jadi masalah berdoa utk Guan Eng dlm khutbah jumaat, yg mana berjemaah tu ada org BN, ada PR, ada atas pagar, ada jemaah yg gerai saudara mereka pernah dirobohkan oleh PP… mestilah menjadi isu…mestilah org marah..

    Sebab tu bila nak buat sesuatu, kena guna otak jugak, kena bijak jugak, bukan main buat sembrono je, mentang2 lah kita jadi khatib masa tu, nak tunjuk kuasa je…

    Udahnya mcm biasa, org islam yg bertelanggah sesama sendiri….

  27. Assalamualaikum kepada yang tak reti nak bagi salam. Munkin kerana tak tau sebab dia Melayu, tapi kalu Islam dia tau nak bagi salam….

    “Laporan mengatakan saya mendoakan keselamatan Lim Guan Eng adalah fitnah kerana saya tidak melakukannya. Saya hanya doakan supaya dia (Guan Eng) diberi hidayah oleh Allah untuk memeluk Islam, itu sahaja,” kata Ustaz Zakaria Ahmad (khatib) sebagaimana yang dilaporkan Utusan. Ustaz Zakaria dikenali ramai, abang beliau adalah Mufti Pulau Pinang. Sepupu beliau adalah Menteri Besar Perak sekarang, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir.

    “UMNO menganjurkan doa & bacaan yassin utk kamalanathan, di buat atas majlis persendirian, dan jugak dibuat sebab yg menjadi calon tu calon BN… tak kira calon melayu ke, cina ke . india ke.. malah kalo letak tunggul kayu sebagai calon pun, ….” patutlah semua YB2 BN semuanya tak berjenis – terdiri dari perasuah, perogol, peraba bontot, perasuah, penjudi, pemabuk, penipu, perompak dan macam-macam lagi lah…..

    yang hadir dalam masjid adalah orang “ISLAM”. sebagai orang Islam yang mendengar imam atau khatib berdoa, jika tak suka apa yang didoakan oleh beliau, jangan “amin” kan, itu saja, bukan dihebohkan, dihirok pikukkan diluar masjid. adakah ahli masjid pada hari itu, hanya Islam dalam masjid, bila keluar masjid, terus jadi Melayu? atau dalam masjid pon ada saf umNO, ada saf PAS, ada saf PKR dan sebagainya?

    orang yang masuk kat sini dengan tak bagi salam dan berhujah tanpa ilmiah dan maklumat sebenar adalah orang yang buat sesuatu tak guna otak dan tak bijak…..

  28. Nak jadi khatib atau iman kenalah bersikap neutral, buang sifat kepartian, sebab yg berjemaah tu, ada yg umno, pas, pkr….

    jgn jadi iman yg dibenci jemaah, makruh berimamkan orang dibenci oleh kebanyakan makmumnya. Dalilnya sabda Nabi s.aw:

    “Tiga golongan yang solatnya tidak diangkat oleh Allah dari kepala mereka:(salah satunya) seorang lelaki yang menjadi imam kepada satu kaum sedangkan mereka benci kepada imam itu.” (Hr Ibnu Majah – hasan).

    Jgn baca Utusan saja, cari juga maklumat dlm media lain

    “Zakaria Ahmad berbuat demikian dengan alasan bahawa semua pemimpin tak kira sama ada beragama apapun harus didoakan kesejahteraannya supaya dapat memimpin dengan selamat dan tenang.” -The MalaysiaInsider

  29. “Saya hanya doakan supaya dia (Guan Eng) diberi hidayah oleh Allah untuk memeluk Islam, itu sahaja,” jelas Zakaria. Zakaria berkata, beliau tidak mempunyai sebarang masalah untuk bekerjasama memberi keterangan kepada polis kerana percaya tidak ada apa yang perlu disembunyikan. – Harakahdaily.net – 24/8/2010.

    meminta seseorang pemimpin diberikan petunjuk atau hidayah manakala yang kedua berharap agar seseorang pemimpin itu bersikap adil atau bersimpati dengan nasib rakyat.
    Doa ini boleh dibacakan ke atas pemimpin sama ada mereka itu Islam atau bukan Islam, agar kita umat Islam sentiasa dilindungi dari perbuatan khianat dan zalim pemimpinnya tak kira lah pemimpin tu Islam atau tidak.

    “Orang Islam boleh laksana hudud – Ini adalah kenyataan Naib Pengerusi Kebangsaan DAP Dr Tan Seng Giew, Menurut Beliau orang Islam boleh menggunakan dan melaksanakan hukuman ini, manakala orang bukan Islam mempraktikkan hukuman yang ditetapkan kepada mereka mengikut undang-undang yang dipersetujui bersama.

    “The MalaysiaInsider” tu blog UMNO.

  30. BUTTERWORTH: Kejadian khatib menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin kepada nama Ketua Menteri, Lim Guan Eng, dalam doa khutbah kedua solat Jumaat terus berlaku walaupun pelbagai pihak sudah menyatakan bantahan.

    Kelmarin, insiden berlaku di Masjid Kubang Buaya, Bagan, di sini, dan lebih mengejutkan adalah khatibnya ialah Zakaria Ahmad, iaitu individu yang turut membacakan doa tanpa menyebut nama Yang di-Pertuan Agong, sebaliknya menggantikan nama Guan Eng dalam beberapa kes sebelum ini.

    Beberapa saksi yang menunaikan solat Jumaat di masjid berkenaan mendakwa mendengar Zakaria yang juga adik kepada Mufti Pulau Pinang, Datuk Hassan Ahmad membacakan doa seperti berikut: “Ya Allah Ya Tuhanku, Kau Selamatkanlah Pemimpin Kami Yang Amat Berhormat Lim Guan Eng dan rakan kepimpinan kerajaan negeri Pulau Pinang.”

    Continue

    GEORGETOWN: Khatib yang mencetuskan kontroversi dengan mendoakan Ketua Menteri, Lim Guan Eng dalam doa khutbah kedua solat Jumaat, Zakaria Ahmad di beberapa masjid di negeri ini mengakui tidak menyebut nama Yang di Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dalam doa berkenaan.

    Zakaria yang juga adik kepada Mufti Pulau Pinang, Datuk Hassan Ahmad memberikan alasan bahawa doanya yang mensejahterakan semua pemimpin dalam doa khutbah kedua Solat Jumaat juga termasuk kepada Yang di-Pertuan Agong. “Memang saya tidak sebut namanya (Yang di Pertuan Agong), tetapi saya mendoakannya ketika berdoa supaya kesejahteraan serta kesihatan diberikan kepada semua pemimpin itu, termasuk kepada Yang di Pertuan Agong. Saya tidak tinggalkannya terus (doa untuk Yang di-Pertuan Agong), katanya ketika dihubungi di sini, semalam. Beliau mengulas tindakannya tidak menyebut nama Yang di Pertuan Agong ketika doa khutbah kedua solat Jumaat di beberapa masjid di negeri ini yang mencetuskan kemarahan orang ramai kerana ia seolah-olah tidak menghormati Tuanku Mizan sebagai ketua agama Islam Pulau Pinang.

    Dalam pada itu, Zakaria mengakui bahawa tindakannya memasukkan nama Guan Eng dalam doa khutbah kedua solat Jumaat dilakukan sejak tahun lalu, bukannya baru-baru ini saja dan menganggap kekecohan berlaku akibat kepentingan politik sesetengah pihak.

    – Harakahdaily

  31. Salam Sahabat semua,

    Posted by Ayid at 3:02 PM

    Puasa kini dah masuk ke fasa ke 2… Mari lah kita tingkatkan amalan supaya menjadi Muslim yang beriman…

    Minggu lalu kita semua di gempar dengan “cerita meloya dari Utusan Meloya “ yang di tulis oleh pengarang “jahil “ dan di ulas oleh pemimpin UMNO yang sewaktu dengan akhbar tersebut…

    Konon nya KHATIB baca khutbah bubuh nama “Ketua Menteri LIM GUAN ENG “ ganti nama AGONG sebagai ketua Agama.. Sahabat sahabat semua… Salah seorang Khatib tersebut yang mempunyai “tauliah PUSAT ISLAM & merupakan Guru Takmir “ dan boleh mengajar di mana-mana dan mempunyai kelulusan AL AZHAR beliau Ustaz Zakaria Hj Ahmad…beliau merupakan adik kepada MUFTI PULAU PINANG Dato Hassan Hj Ahmad dan dan Abang kepada Ustaz Idris Hj Ahmad ketua penerangan PAS…dan seorang lagi Abang beliau Ustaz Salleh Hj Ahmad merupakan Pensyarah di UIA dan merupakan Yang dipertua Persatuan Ulama Malaysia…hebat tu semua ulamak besar belaka.

    Setiap kali semasa membaca khutbah kedua atau kuliah beliau ada membaca doa untuk Agong tetapi dalam bahasa Arab… ni yang buat puak UMNO tak faham..dan lepas tu beliau mendoakan agar Allah bukakan “hidayah” kepada Ketua Menteri P. Pinang LIM GUAN ENG untuk memeluk ISLAM dan bukanya mengantikan nama Agong… Saya dengar sendiri dengan mata kepala … tapi yang sedih POLIS pun di jadikan alat oleh UMNO ni… dah tu pulak MUFTI PERAK.. pun turut jadi burung kakak tua… sedih betul puak ni… ditambah pula oleh bekas menteri besar kedah Mahzir khalid suruh guna ISA… apa punya bebal puak ni… jadi rumusan yang dapat kita buat teramat betul lah TOK GURU NIK ABD AZIZ menolak kerjasama dengan UMNO… dalam bulan puasa pun hati terus “hasad”…

    Semuga Allah kurniakan kesedaran kepada mereka yang memfitnah ulama sebelum bala Allah turunkan sama seperti PAKISTAN…

    • tidak hasad….tidak ada phd…..
      semuanya kebanaran, fakta.. buat apa nak hasad2 ni gc…
      kalau yg baik ..kita akan puji..
      kalau yg merapu….kita akan serangggggg…
      itu je…
      tak yah lah nak takut takutkan mcm kat pakistan tu…
      mungkin kalu pembangkang yg perintah kemungkinan bala akan turun
      kerana byk benar mungkarnya….

  32. Tu dia…

    Kalau ulama tu belah PAS, semua hebat-hebat belaka, bagus-bagus belaka.

    Tapi kalo ulama tu belah UMNO, mcm2 gelaran diberi, ulamak kakak tualah, ulama terompahlah, ulamak penipulah..

    seteruk-teruk org UMNO, kalo dia tak suka PAS pun, takdelah sampai nak beri gelaran yg buruk kat ulama PAS…

    • Assalamualaikum kepada yang tak reti nak bagi salam. Munkin kerana tak tau sebab dia Melayu, tapi kalu Islam dia tau nak bagi salam…

      ungkapan “tokarabmelayu”: seteruk-teruk org UMNO, kalo dia tak suka PAS pun, takdelah sampai nak beri gelaran yg buruk kat ulama PAS…

      cuba baca ayat-ayat ini dari blog UMNO – alshukri.blogspot.com

      1. Anon 11:49 butu bapak engkau.Pelir nik ajis tu kau isap ka.Pukimak nik ajis……….Nik najs ni lahir dari jubur emak dia bukan dari pukiMak dia.

      2. KEPALA BAPAK DIA NIK AZIZ NI. HUAKKKKTUIHH….. AMIK KO AKU LUDAH KAT MUKA KO NIK AZIZ.

      3. bapak setan assobiyah ni memang kena dengan namanya najis nikmat kuat makan taik dan bangkai budu mulut busuk memang bapak cilakak nii..

      4. nik aziz lah bapak segala syaitan dan bapak dajal yg dlm perutnya penoh dgn najis najis serta kahak hijau syaitan..

      5. hei babi….ko giler ke…otak ltak kt bontot ke…

      dan banyak lagi kata nista yang diungkapkan oleh KJ, Nazri Aziz, Khir Toyo, Ali Rustam, Muhyiddin dan ramai lagi…..

      janganlah baling batu sembunyi tangan….

      nama “tokarab” tapi tak reti nak bagi salam….. kalu nama “eddy” tu takpa la jugak, faham2 la tu

  33. yg kau ambik tulisan tu semua.keli…ulamak umno ke yg tulis… atau hang kutip haprak mabuk tulis ntah apa apa…samalah juga ngan penyokong puak2 taksub..
    puak taksub bahasanya pon lebih kurang sama..
    perangai samalah tu….
    kalau ulamak,, dia takkan tulis tahap mcm tu

    yg dok sibuk bagi salam tak bagi salam…
    bagi salam ….bagus…tapi apa guna kalau bahasanya serendah rendah orang jahil
    samalah spt orang jahil bagi salam….tang salam saja yg bagus…yg lainlain…cam par..

  34. Diambik nya tulisan/komen dr blog-blog picisan, mmg mcm tulah gaya bahasanya…

    Yg aku maksubkan komen2 dari org mcm kita ni, yg fikiran dia rasional sikit termasuk yg terlibat dlm forum ni, jgnlah diambik komen2 dari sumber tak tentu pasal. kalo gitu gaya bahasa alsukri tu, aku pun tak setuju langsung

    Lagi satu contoh ulama PAS selalu mengata, mengelar mcm2 kat ulama2 umno, tp ulama umno tetap respect kat ulama PAS, sbb masing2 ada kelebihan sendiri, ada hujah sendiri, yg penting saling hormat menghormati, bukan mcm ulama puak sana tu, yg tak pernah ada sifat menghormati org lain… nama je parti islam sekonon.

    memberi salam tu hukumnya sunat…dan aku ada hak dlm agama utk beri salam kat sapa2 yg aku suka..

    lebih baik kita tak beri salam, daripada kita mengutuk org yg tak bagi salam kat kita..

    • lantak hangpa lah nak tulis macam mana, nak hujah mcm mana…. hangpa semua pon dok tahap tadika jugak…. cuma hangpa tukar nama ja konon2 nak canggih la tu dari budak tadika jadi tokarab, dari autar jadi eddy…. layan hangpa berbahas yang tak reti bahasa seropa layan orang gila….

      • Oklah, pi cari org lain berbahas..
        Takyah layan kami org gila berbahas..

        Betullah kata org, akhirnya kebenaran yg pasti menang…

  35. Assalamualaikum..

    Geli hati baca apa yang tokarabmelayu da eddy tulih… nampak sangat jumud dan pendek akal…. Puasa puasa ni banyak banyak lah beramal dan muhasabah diri….

    Tak salah kita doakan pemimpin yang tengah memimpin… saya pun pernah dengaq imam doakan PM.. UMNO tak melompat pun kata tak boleh… tambah doa untuk dia dapat hidayah lagi la baguih…

    Ok la tu… berlapang dada buka minda…. Wallhualam

  36. Khatib pertahan doa untuk Lim Guan Eng
    Aug 24, 10 6:57pm
    Zakaria Ahmad, khatib yang mencetuskan kontroversi kerana berdoa untuk Ketua Menteri, Lim Guan Eng, dalam khutbah Jumaat di beberapa masjid di Pulau Pinang, mempertahankan tindakannya itu dan berkata ia tidak salah di sisi agama.

    “Bagi saya, berdoa (untuk orang bukan Islam) itu tidak salah cuma cara berdoa dan tempat (ketika khutbah Jumaat) itu yang dikatakan menjadi kesalahan.

    “InsyaAllah lepas ini saya tidak akan mendoakan lagi (khutbah Jumaat) kalau hendak mendoakan pun di tempat lain,” katanya kepada pemberita selepas memberi keterangan kepada jawatankuasa Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) di Georgetown.

    Beliau menyifatkan isu berdoa itu adalah kecil tetapi telah diperbesarkan oleh orang politik dan beliau berterima kasih kepada MAIPP kerana memberi bimbingan kepadanya.

    Yang Dipertua MAIPP, Elias Zakaria, berkata jawatankuasa itu berpuas hati dengan keterangan Zakaria dan hasil perbincangan itu akan dibawa ke mesyuarat MAIPP untuk tindakan lanjut.

    Katanya, setakat ini tiada sebarang tindakan dikenakan terhadap Zakaria dan khatib itu juga bersetuju untuk tidak mengulangi perbuatan itu.

    Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakob, ketika dihubungi mengesahkan polis telah mengambil keterangan Zakaria hari ini.

    “Kita cuba menyelesaikan siasatan berhubung kes ini hari ini,” katanya.

    Isu membaca doa untuk Lim bagi menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong dalam khutbah Jumaat itu didedahkan oleh Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi.

    – Bernama (Malaysiakini)

    Akhirnya khatib tu mengaku kesalahan dia. mcm yg aku ckp, doa utk Guan Eng tu dibaca pada khutbah jumaat… tak kena masa dan tempatnya..

    tp aku respectlah dia sbb berani mengaku kesalahan.. semulia-mulia manusia adalah mereka yg berani mengaku kesalahan yg telah dibuat

  37. Dzulkefly: Elakkan sejarah 2001 berulang
    Kuek Ser Kuang Keng | Aug 24, 10 5:56pm
    Ahli jawatankuasa pusat PAS Dr Dzulkefly Ahmad menggesa pemimpin Pakatan Rakyat supaya menghentikan perbalahan mengenai ura-ura hukum hudud akan dilaksanakan jika mereka membentuk kerajaan persekutuan.

    Pada 2001, DAP meninggalkan Barisan Alternatif secara tergesa-gesa apabila PAS berkeras mempertahankan bahawa parti itu akan menubuhkan negara Islam yang berpaksikan undang-undang Islam dan hukum hudud jika berkuasa.

    Dzulkefly menggesa rakan-rakan parti lain supaya menerima hakikat bahawa PAS adalah “parti Islam demokratik” yang beroperasi dalam rangka kerja demokrasi.

    “PAS pula mesti fahami bahawa apa yang kami lakukan, kita mesti lakukan dengan mandat orang ramai. Kita tidak boleh paksa orang ramai terima Islam. Ini akan timbulkan kegelisahan dan ketakutan di kalangan bukan Islam dan ada kalanya orang Islam sendiri.”

    Beliau menjelaskan hudud dan penubuhan negara Islam bukan sebahagian dari CPF dan jika ditakdirkan PAS memenangi semua kerusi parlimen yang ditandinginya pada 2008, parti Islam itu masih tidak berupaya melasanakannya tanpa sokongan daripada sekutu mereka di Pakatan.

    “Dan selagi hudud dan penubuhan negara Islam menjadi satu momokan untuk DAP manakala PAS pula menentang negara sekular, maka kedua-dua mereka akan bertelagah sehingga hari kiamat, maka BN dan Umno akan terus menguasai negara ini dan kita boleh lupakan hasrat mengambil-alih kerajaan persekutuan.”

    – petikan Malaysiakini

    SATU LAGI KEMENANGAN BAGI DAP.

    PAS MAHU HUKUM HUDUD, DAP BANTAH HUKUM HUDUD. LAST2 PAS MENGALAH, KITA TAKYAH MASUKKAN HUDUD DLM POLISI PR…. KAN JELAS PAS TERPAKSA TUNDUK KPD DAP…

    • DAP, MCA, MIC menolak huku hudud tu tak la menghairankan sebab depa bukan ISLAM dan tak pernah belajar atau tahu hukum hakam Islam, Yangmenghairankan ialah Melayu UMNO yang mengaku ISLAM tapi turut sama membantah dan menolak hukum Allah tu pasal apa? Sebab hangpa menganuti ISLAM HADHARI kot….

  38. PAS MAHU HUKUM HUDUD,DAP BANTAH HUKUM HUDUD,UMNO…????

  39. Sebahagiannya dah dilaksanakan pun.. seperti hukum penjara dan sebat bagi kesalahan2 tertentu..Hukuman yang ada sekarang dlm islam dinamakan takzir.

    Majoriti ulama dunia (kecuali ulama taksub PAS) bersetuju kesalahan-kesalahan di bawah hukuman Hudud masih tertakluk kepada takzir sekiranya syarat pembuktian hudud tidak mencukupi atau hudud tidak dapat dilaksanakan.

    jadi inilah yg dibuat oleh umno. Hudud bukan berkisar kpd potong tangan dan hukuman sebat je abg ooi…

    UMNO tidak pernah menolak hudud atau mana-mana hukum Allah swt. Tidak mampu malaksanakannya atau menangguhkan pelaksanaan hudud pada masa ini bukanlah bermakna UMNO mengingkari hukum Allah swt.

    Dalam segala kelemahan dan kekurangan pada masa ini, kerajaan pimpinan orang Islam dari UMNO ini berpendapat bahawa negara ini masih memerlukan masa yang panjang untuk melaksanakan hudud.

    Semua ini diterangkan bukan pula untuk menyatakan hudud tidak penting atau boleh diabaikan tanpa sebab sesuka hati.

    Setiap suruhan dan larangan Allah adalah kewajipan kita setakat mana kita mampu laksanakan sebagai manusia yang tidak sempurna.

    Dalam konteks inilah kerajaan Islam Malaysia yang diterajui oleh UMNO tidak dapat melaksanakan hudud pada masa ini.

    baca surah Al-Maidah utk mencari makna sebenar hudud. Kalo nak tau dlm surah nilah, Pas dalam kegairahan memetik sekerat-sekerat ayat al-Quran untuk memburukan UMNO kerana gagal melaksanakan hudud lupa kepada peringatan Allah swt mengenai mereka yang menjual ayat-ayat Allah swt untuk mendapatkan pangkat dan keuntungan dunia

  40. ketetapan Allah kepada pemerintah Islam ini tidak lah pula merangkumi semua aspek undang-undang bagi sesebuah negara Islam.Hudud hanya meliputi beberapa aspek sahaja seperti jenayah zina,rogol,minum arak,curi dan ada beberapa lagi.Namun jika kes seperti menagih dadah,jenayah internet,melanggar lampu isyarat jalan dan banyak lagi,maka kes-kes jenayah lain tidak lah pula termasuk dalam undang-undang hudud tapi ditempatkan pada undang-undang takzir yang ditetapkan pemerintah seperti sedia ada sekarang.Malah undang-undang hudud juga hanya melibatkan komuniti umat Islam sahaja bagi menjaga kesucian Islam dan umatnya.Maka golongan bukan Islam pula boleh lah dirujuk kepada undang-undang takzir yang sedia ada.

    Takzir hanya boleh diguna pakai kepada BUKAN ISLAM, bagi yang beragama ISLAM yang telah bersaksikan bahawa TIADA LAIN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH dan NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH, adalah WAJIB mengikut mengikut hukum Allah tanpa pengecualian dan kecurigaan.

    ANTARA PERKARA YG MEMBATALKAN ISLAM

    1)meragui/tidak yakin/menghina/mempersendakan/protes@x puas hati akan sesuatu perkara yang amat jelas datangnya dari alQuran.Bahkan tidak bersetuju dngn satu baris ayat shja di dlm alQuran maka telah terbatal islam dlm diri,inikan pula tidak sependapt pada mana2 bahagian/ayat di dlm alQuran.Contohnya meragui/tidak yakin/menghina/protes suruhan Allah seperti kewajiban menutup aurat,kewajiban solat 5 waktu,wajib berurus niaga berdasarkan muamalat islam yg halal,wajib haji dan segala2 yg Allah wajibkan.

    2)meragui/ menghina/mempersendakan/protes@x puas hati akan sesuatu perkara yg amat jelas datangnya dari hadith rasulullah..contohnya perkara-perkara sunnah seperti menyimpan janggut,berserban dan segala amalan hidup rasulullah dan juga segala nasihat2@pesanan baginda kemudian kita menghina/mempersenda/ataupun protes maka perbuatan ini telah pun membatalkan islam dlm diri kita tampa kita sedari.nauzubillah

    Namun ada ulama yg berpendapat jika kedua-dua perkara ini dilakukan oleh si jahil agama yg tidak tahu yg mana ianya dtng dr alQuran dan hadith maka tidak terbatal islamnya.TETAPI jika telah dijelaskn akan perkara ini dtngnya dr alQuran dan hadith,ataupun telah diketahuinya ianya dtng dr alQuran dan hadith,kemudian dia masih meragui/mempersendakan/menghina/protes maka telah terbatalah islam didalam dirinya.(menjadi kafir).wallahua’lam

  41. memang meragui dan mempertikaikan hukum Allah adalah satu dosa.

    Tapi UMNO tidak pernah menolak hudud atau mana-mana hukum Allah swt. Tidak mampu malaksanakannya atau menangguhkan pelaksanaan hudud pada masa ini bukanlah bermakna UMNO mengingkari hukum Allah swt.

    sama seperti PAS yg masih tidak dpt melaksanakan hukum hudud di kelantan dgn bermcm2 alasan mereka tersendiri.

    • 1. akan membawa Kelantan & Trengganu ke mahkamah jika melaksanakan hudud di negeri masing;
      2. Nabi Muhammad tak ada “gillete: (pisau cukur pada zamannya itu sebab Baginda simpan janggut;
      3. tidak sesuai melaksanakan hudud kerana Malaysia ialah negara berbilang kaum (majmuk);
      4. hudud adalah tidak sesuai di zaman moden ini kerana undang-undang itu diguna pakai pada zaman “padang pasir”;
      5. siapa-siapa nak makan sup tangan, sila datang ke Malaysia;
      6. kalau mencuri dengan tangan, potong tangan, mencuri dengan kaki potong kaki, mencuri dengan mulut potong mulut – kenyataan dari Dr. Masitah (ratu cantik ulama UMNO);
      7. boleh melacur jika darurat
      dan macam2 lagi….

      bukankah itu “meragui/tidak yakin/menghina/mempersendakan/protes@x puas hati” akan ayat-ayat Allah Al-Quran dan hadith2 Nabi Muhammad s.a.w.?

  42. aloo tok arab melayu……………

    apa dia??
    apa dia???
    apa cerita????…………

    “UMNO tidak pernah menolak hudud atau mana-mana hukum Allah swt.”….By: tokarabmelayu…….

    kah kah kah…………..
    kah kah kah kah………………

    kalau nak jadi pencacai…….
    kalau nak jadi gurkha pun………..
    biaq senonoh laa sikit………..
    nie buat memulaih perut saja…………

    kah kah kah

  43. umno tak pernah tolak hudud!!! yg tolak hudud dan mempertikaikan hudud adalah segelintir pemimpin2 umno yg tak sedar diri… ada sebahagian tu dah masuk PR pun…

    so, statement tu kena betul sikit, tak boleh pukul rata, sorang cakap, semua kena..

    cuba try aku bagi statement mcm ni..

    KARPAL SINGH TOLAK HUDUD, LANGKAH MAYAT AKU SEBELUM TUBUH NEGARA ISLAM

    KARPAL DARI DAP..
    DAP TEGAS TOLAK HUKUM ISLAM
    DAP PARTI DARI PR
    PAS PUN PARTI DR PR

    SO. MAKNANYA PAS PUN TOLAK HUDUD
    PAS PUN AKUI KENA LANGKAH MAYAT KARPAL SINGH SBLM TUBUH NEGARA ISLAM….

    tu aku punya hujah kalo aku main pukul ratalah…

  44. salam arab celup……….

    Laaaaa……..awat hang bingai sangat………
    kapal singh memang laa dia tolak hudud……….
    mana dia tau ruhul syariah………mana dia tau surah an-Nur………quran pun dia tak baca………

    yg hangpa dok dakwa siang malam dok baca quran………..tak kan tak mau ambik faham lagi………….tak ambik pot langsung……….

    pusat dah hampa pegang…………kalau nak buat dah lama hampa buat………tapi tak terbuat-buat jugak………ada maslah apa ngan hampa??…………ulamak dah besepah hampa dok taja …………sebelum posa pun dah 40 orang hampa sponsored………..tak kan nak tangguh lagi kot???????…………..

    walau apa pun PR akan teruskan dakwah bil-hikmah……….pasai tu dlm bulan posa nie depa puak cina PR dok mai mesjid bagi bantuan………….
    puak cina belah hampa tak nampak muka pun…………lari lagi ada………….
    tu pasai hampa nampak macam sasau sikit bulan posa nie……..bila puak cina mula dekati mesjid…………hampa dok loghat tak pakai tudung laa…….haram masuk mesjid laaaaaaa………
    yang pompuan hampa sendiri bersepah tak pakai tudung………dok seksi lagi…….hampa buat pejam mata saja………jng-jng mata hampa tepeleot tak?????????……….
    apa punya turrr laa hampa nie………

    bukan hangpa nak rasa malu cina pakat dok mai mesjid…………sekorang-korangnya depa dah mula jinak hasil tarbiah orang pas……..
    bila hanpa attack pasai tak boleh itu tak boleh ini (hangpa pakai law sendiri)……..depa pi dengan tertib jumpa tgna……..mintak pendapat dan pandangan…………..
    bila tuan guru kata tak dak masalah………hampa mola gelabah………..
    pasai tu mau mengaji………

    jngn jadi arab celup laa….tapi tak tau pebende dok bercakap………………….

    say nahi nahi (2x) 2 haru biru biru…………

  45. Kapal singh tolak hudud oleh kerana dek PAS lah… mcm aku cakap kapal singh ni bukan dtg dari hutan tak tau apa2, dia mmg dah ada kat malaysia sejak lahir lagi, takkan sampai skrg tak tau langsung pasal islam kot.. atau dlm hati dia mmg benci tahap islam tahap dewa punya

    PAS baru la ni lah nak berkawan dgn bukan islam, konon nak memtarbiahkan org kafir supaya dekat dgn islam…

    ingat tak PRU 2004, haji hadi siap kutuk kit siang, kapal singh kononnya dua makhluk ni mcm ubat dah tamat tempoh… itu ke cara mentarbiah org..

    tapi bila dah tgk ada potensi untuk memerintah negara jika bekerjasama dgn DAP, maka buat2 lupalah cerita dulu…

    sebenarnya PAS gila kuasa tu sanggup geng dgn DAP ni… tapi nak cover line, cakaplah konon nya nak mndekati org bukan islam…

    pergh… hebat PAS… dulu lain skrg lain…

  46. salam arab malaya……..

    melihat seluruh nota dan argument hang dlm n3 ni………
    maka dapat laa dibuat kesimpulan…….

    – memang hang tak paham sungguh apa dia ‘daruriah agama’ yg perlu dijaga……….
    nyawa & jiwa
    akal & fikiran
    maruah dan keturunan
    harta dan pemilikan
    hak dan kebebasan………..semua ini akan selesai kalau hudud terlaksana……..
    jangan mimpi grombolan boleh selesaikan 5 keperluan di atas dengan cekap kalau undang-undang wadi’e seperti yg hangpa dok puja tu….tambah krosot lagi ada………..

    – kefahaman mengenai islam masih di tahap ‘basic’ saja………pasai tu antara keperluan dan kewajipan hudud banyak hangpa pertikaikan……cakap saja hangpa mau…tapi banyak songehnya……..
    hangpa yg terlalu taasub sampai tak tau nak beza antara organisasi mana yg nak bawak atau nak laksana dengan pemikiran sempit puak hangpa………yg sentiasa bagi berbagai alasan kalau ada organisasi seperti pas umpamanya yg nak laksana……..cuba bezakan antara keperluan agama dgn status organisasi yg ikhlas……..
    kalau karpal benci Islam….memang dah dasar dia bukan Islam……tapi yg mushkilnya……….yg mengaku Islam pun tolak hudud….sampai peringkat mengancam lagi kalau ‘orang’ nak buat………

    -keperluan melaksana undang-undang Islam dgn bermuamalah dengan bukan islam…….tak dpt hangpa fahami…….sedangkan dlm masa yg sama hangpa terus abaikan jugak tanggungjawab hangpa dengan mca dan mic…….sampai depa naik lemak………kerana bila hangpa ‘melalui lisan’ khalifah-khalifah hangpa ‘memperlekeh’ hudud misalnya……..maka terpacul laa kata-kata yg nista dari adik beradik hangpa tu…….
    apa yg che det cakap? apa yg sami bulu cakap?………pasai tu tak heran kalau karpal cakap seropa mcm tu………….

    kalau budak-budak belaan hangpa dlm n3 ni tak paham….aku tak heran…….memang dia jenih bengap punya……..kuat merapu

    cuba fahami ruhul ibadah dlm setiap sendi hukum hakam yg disyariatkan…….tak laa hangpa dok melalak tak tentu pasai………..
    undang-undang jln raya pun hangpa tak dapat selesai dengan baik…….apa tah lagi nak memahami undang-undang islam?……………

    pelan-pelan perasap kerih ………..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: