Posted by: pinkturtle2 | November 27, 2010

Ketuanan Melayu Adalah Slogan Kaki Rasuah – Presiden PKR

Malaysia's opposition People's Justice Party President Wan Azizah,  right, and de facto leader Anwar Ibrahim stand as they attend their  party's annual congress in Petaling Jaya, near Kuala Lumpur, Malaysia,  Saturday, Nov. 27, 2010.

Malaysia’s opposition People’s Justice Party President Wan Azizah, right, and de facto leader Anwar Ibrahim stand as they attend their party’s annual congress in Petaling Jaya, near Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, Nov. 27, 2010.

Malaysia's opposition People's Justice Party President Wan Azizah  delivers her speech during the party's annual congress in Petaling Jaya,  near Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, Nov. 27, 2010.

Ketuanan Melayu adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdaya orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri.Mereka adalah manusia yang melakukan rasuah, korup, pecah amanah dan pelbagai kebejatan lagi – Presiden PKR

PKR: Ketuanan Melayu wajib ditinggalkan

Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata konsep “Ketuanan Melayu” wajib ditinggalkan kerana ia didakwa hanya slogan untuk memperdayakan bangsa itu sendiri.

“Ketuanan Melayu adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdaya orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri.

“Mereka adalah manusia yang melakukan rasuah, korup, pecah amanah dan pelbagai kebejatan lagi,” katanya ketika menyampaikan ucapan dasar presiden dalam Kongres PKR di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) pagi ini.

Menurutnya, sebagai seorang Melayu yang beragama Islam, beliau berkeyakinan bahawa tidak akan ada satu bangsa pun yang akan menjadi agung dan dihormati hanya dengan menggelar diri sendiri sebagai “tuan”.

“Kitab al-Quran banyak mengisahkan bagaimana Tuhan telah menghancurkan kaum dan bangsa-bangsa yang bermegah-megah konon menjadi ‘tuan’ dan memandang rendah kepada bangsa atau kaum yang lain.

“Sesungguhnya, semulia-mulia di sisi Tuhan adalah mereka yang paling tinggi taqwanya (amalan baik dan kebajikannya kepada insan lain),” katanya.

“Nyatalah bahawa sesuatu bangsa dan kaum itu hanya akan menjadi agung dan dipandang tinggi apabila mereka bermaruah. Lalu, andai sesuatu bangsa itu mahu besar, mereka harus memelihara dan menjaga maruah mereka termasuk kepada orang Melayu.”

Tegasnya dalam tradisi orang Melayu, mereka amat menyedari kepentingan menjaga maruah diri supaya dipandang tinggi oleh orang lain.

Menyentuh soal “survival Melayu dan agama Islam”, Dr Wan Azizah berkata isu itu tidakakan dapat diselesaikan selagi melihat isu itu “melalui teropong Umno dan para kuncunya”.

“Ia perlu dikaji dari perspektif baru dalam fenomena baru realiti politik berasaskan demokrasi di Malaysia. Jika Umno benar-benar ikhlas, hentikan segala kezaliman, penindasan dan kemungkaran yang diamalkan selama ini.

Dalam ucapannya, Dr Wan Azizah juga dilihat memujuk anggota PKR mengenai isu pemilihan parti yang dikritik pelbagai pihak” dengan menyalurkan sebarang ketidakpuasan mengikut saluran parti.

“Selesaikanlah masalah kita bagaikan menarik rambut dalam tepung, rambut jangan putus dan tepung jangan berselerak”.

“Usah serahkan tengkok kita kepada pihak media musuh dengan mendedahkan kelemahan kita.

“Biar membara di hati, tetapi tetap dingin di kepala,” katanya memetik kata-kata tokoh Indonesia Muhammad Natsir. Malaysiakini


Responses

  1. Pasaipa nak tinggai pulak Ketuanan Melayu ni Pn. Presiden!
    Mana bole tinggai. Ketuanan melayu dah bertunjang lama dahh!! dlm jiwa oghang melayu. Kalau tinggai, nanti oghang melayu nanpak macam hilang akai..

    Cua tengok sultan melayu zaman Tun Mamat, bila sultan setuju terima tawaran Putri Gunung Ledang pasai nak menikah dengan dia. Ateh nama ketuanan melayu, rakyat Melaka sanggup sediakan 7 dulang emas, tujuh dulang hati nyamok, tujuh dulang ayag pinang muda, sanggup buat jambatan bengkok dari istana sampai ke Gunung Ledang… Dekat dekat dia nak semeleh dah putra dia pasai nak ambik semangkuk darah.. tuulaa hebatnya oghang melayu… Biag jadi hamba kepada tokey melayu, asaikan ketuanan melayu kekai memerintah Melaka.. kan! kan?.

    Pasai rasuah mana ada ketuanan melayu makan atau bagi rasuah kat sapa2..
    Dari zaman dulu, depa cuma bagi upti saja kat raja Siam, kalau depa bagi anak dara depa kat sultan pasai depa dilantik jadi oghang besag istana. apa salahnya bagi sikit habuan…

    Kalau ada tokey ketuanan melayu yang kaya raya masa sekarang ni, mana ada kena mengena dengan rasuah, depa setakat ambik komisyen sajaa.. kita berbudi aghang merasa, oggan memberi kita tumpang rasa, kan! kan! Kan?. Kata oghang puteh ” I help you. You help me”. Takkan tuu pun kata rasuah…

    Apa laa Pn Presiden ni tak sporting langsung…. dok tuduh2 kat ketuanan Meloya..

  2. salam bro n sis…………

    kah kah kah………..
    sarkis selalu dok main isu ‘ketuanan melayu (KM)’……………
    tak habih-habih dok cium kerih karat tu…………
    Ketuanan kepala bana apa???………..
    sejak bila melayu jadi tuan di sini????…………….

    ada bahasa sendiri………Inggeris juga diagungkan……..
    dulu melayu dpat biasiswa…………la nie kena berhutang…tak bayaq depa cari sampai dlm kelambu………
    sapa yg gadai tanah rezab melayu?????????……..
    kes terbaru projek ternakan ikan Arowana di Bukit Merah tu depa nak buat jugak…….pada hai boleh rosakan tanaman padi yg terbesaq di daerah kerian……….apa dah jadi nie?……..
    budak tadika tak makan nasik laa jawabnya…………..
    cuba hangpa pi tengok projek ternakan udang rimau di kerpan, kedah masa zaman puak sarkis dulu tu…………dah lingkup pun……..mana tuan-tuan melayu nie blah??????……..tak dengaq habaq pun..

    Melayu terpencil dan terpinggir sehingga menjadi seperti pelarian……… Di KL…. orang Melayu hanya menguasai kawasan hitam di Chow Kit……. sedangkan kawasan pertumbuhan ekonomi di Bukit Bintang dikuasai oleh orang bukan Melayu………depa cuba gambarkan bahawa sarkis itu Melayu, dan Melayu itu sarkis………. Selamat sarkis…….. selamatlah Melayu kononnya………. Walhal kerana adanya sarkislah maka Melayu benar-benar layu n kuyu!

    Dalam soal KM juga……….. amenolah juara dalam menghapuskannya……….
    Bukankah dahulu pimpinan sarkis berkata bahawa orang Melayu tidak patut diberikan hak istimewa kerana nanti orang Melayu menjadi Red Indian di negara ini…………

    kalu nak gelar jugak pejuang KM nie……..cuba suluh kpd mereka yg boleh menaikan taraf intelektual bangsa Melayu itu sendiri….macam Dr Burhanudin Helmi…Aminudin Baki…tgna…Fadhil Nor…Bro Anwar….tok kenali…Ahmad Boestamam…..sekadaq sebut beberaspa nama ssahaja……….
    Melayu sekarang, terlalu benar asyik dan “doyan” dengan dunia hiburan santai………

    Hanya Islam yang mampu memerintah….
    Islam adalah Panduan hidup kita…
    Tiada lagi agama lain yang di Redhai Allah melainkan Islam…..

  3. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    TGNA suka.
    Apabila dan bila.
    KETUANAN MELAYU.
    Jadi slogan seluruh bangsa Melayu.
    Kerana.
    Tanpa KETUANAN MELAYU.
    Melayu susah nak wujud.
    TGNA susah nak jadi MB.
    Di bumi Tanah Melayu ini.

    Brother kita, kena tukaq bangsa.
    Jangan mengaku Melayu lagi.
    Ikut yang dah TAK berapa Melayu.
    Seperti.
    great chief, bukang 100% Melayu.
    nasik kandaq, bukang 100% Melayu.
    Kucing Kota lagilah, bukang 100% Melayu.
    Itu yang dok melalut sana, melalut sini.
    Kerana sebahagian saja Melayu.

    Kita budak tadika.
    Adalah orang Melayu.
    Yang melihat ketuanan Melayu.
    Mesti terus wujud.
    Mesti diperkukuhkan.

    PRU akan datang, kita nak tengok.
    Brother kita.
    Bertanding di Padang Kota.
    Jangan dok kat cerok-cerok lagi.

    Sekadaq nak tengok lah.

    • Aslkm,

      Apa pulak tanpa ketuanan Melayu… Melayu susah nak wujud?? Tak betul sama sekali tu BT… hang kata hang ni ilmu tinggi… tu Melayu kat Surinam dan Afrika Selatan masih wujud tanpa slogan Ketuanan Melayu pun…

      Walaupun saya suka jika Hak Istemewa Melayu tu kekal…saya lebih suka jika Hak Istemewa Islam yang diangkat dan dijulang…. ingatlah bahawa ugama lebih mulia dari bangsa… yang nak masuk syurga bukan pasal bangsa Melayutetapi ketaqwaan….. Dalam UmNgok pun pemimpinnya pun bukan ‘pure’ Melayu… poorahh

  4. Pi Pulau pinang umno jual tanah melayu. Kami beli.
    Yg ini umno suka. Pasal ini ketuanan melayu..

    duit, duittttt, duitttttt

  5. Salam,

    Tuan penasihat kpd Ahmad Nisfu
    ramai la dok ada.Wujud dari dulu lagi
    sampai ke la….last2 sampai tuan pon
    kena juai…

    Tak payah ada la kalau dok mai tuan laghu tu.
    Punah…………………

    Kalau la nak cari tuan tanah
    Pi cari kat lubang kuboq la
    Keliling semejid
    Kalau yg ni pon bleh juai
    Tuan kita dah proceed lama dah..

    Tok sah dok cari la tuan tanah yg masih hidup
    Ada la…..ciput saja..

    Di Penang jgn dok mai slongkak
    eleeek pohcik…

    Tak sangka bijak sunggoh tuan penasihat

    tengok mai 10%

    kah…kah…kah…

    Plan2 taraf tuan dah terhakis
    Tuan melayu dah layu
    Soraaaaa saja gah…teloq kecut

  6. analisa presiden PKR sgt lemah…patutlah parti PKR dah jadi caca marba sekarang….ala MIC pun ada….dgr cerita gerakan anti anwar/azmin semakin rancak plann buat demo, kecoh ke seluruh PKR sana sini…malah ada majlis rasmi pelancaran AAC atao anti anwar/azmin campaign yg bakal dilancarkan oleh third force soon…crowd lebih besar dijangka hadir…silap haribulan…parking lot depan hq PKR tu bakal penuh…alamat PKR kena hire security guard lebih ramailaa …gelombang AAC semakin dirasakan sana sini…imej anwar semakin rendah dan terus diburuk burukan oleh penyokng sendiri….semakin ramai yg dah fed up….ini bukan cerita media umno tapi dari hardcore pkr sendiri….PKR semakin retak dari dalam…semakin parah….apa taknya entah mcm mcm jenis manusia depa kutip jadi ahli dan pemimpin…dari mat rempit, perompak, penagih dadah hingga la gangster india pun depa sapu asal sokong PR…now penyokong makan tuan…anwar semakin dibenci…azmin lebih lagi malah dimaki dipijak hari hari…anwar cuba tutp sebelah mata …masih bermain dgn FEEL GOOD FACTOR…Zaid brahim mengorak langkah menyahut cabaran DSAI…parti baru bakal ditubuh januari….tujuan parti ini hanya satu..HANCURKAN LEGACY ANWAR IBRAHIM……pecah undi PR….lihat di batu sapi undi PR pecah hangus….ZAID lebih bijak mengatur strategy….dah lebih 10 tahun bersama PKR ahli semakin bosan dan meluat dgn azmin dan anwar…parti penuh dgn krony…..isteri sebagai presiden, anak sebagai naib presiden….DSAI sendiri sebagai PEMILIK mutlak parti…memimpin parti bukan secara demokrasi malah beliau bukan dipilih ahli utk jadi de facto leader…kuasa yg menjagkaui presiden parti…pelik kan? kalau PR menang PRU siapa jadi PM…? presiden PKR atau anwar brahim?…sgt keliru dan caca marba parti cap ayam mcm PKR….indian team yg jadi penentu minority undi semakin dipinggirkan oleh PKR….taukeh taukeh cina semakin di agungkan sebab depa mahu wang….tunggulah beberpa ketika lagi kita tggu apa jadi..well the ship is singking…lets join other ship…zaid brahim is calling…tunggu apa lagi…chow chin chowww….

  7. Aslkm,

    Pada masa dulu Ketuanan Melayu memang kena dengan penggunaan bahasa pada eranya… Pada masa sekarang ia masih relevan cuma Ketuanan Melayu mungkin perlu ditukar ke Hak Istemewa Melayu sesuai dengan zaman… Saya rasa bangsa lain pun faham akan hak istemewa ini… cuma yang tak syoknya ia di salah guna oleh sekelompok Melayu untuk menindas bangsa lain termasuk bangsa Melayu hya sendiri… Malang sekali majoriti Melayu masih dibuai dengan slogan Ketuanan Melayu yang telah disalahguna oleh puak puak ni…

    Kita masih perlu memelihara hak istemewa ini tanpa meminggirkan ajaran agama… Kalau kita memelihara hak agama dan bangsa tanpa menindas hak orang lain pasti Melayu akan dipandang tinggi bangsa lain…. Ucapan Presiden PKR tu tak salah, kita je yang salah tafsir… tafsirlah yang tersirat…

  8. salam bro n sis………

    pertama aku nak jwb balik apa yg ditulis oleh jay on November 28, 2010 at 10:20 am…………..

    analisa sapa yg lemah nie jay???……..analisa hang sendiri ke atawa analisa wan azizah??……….
    serangan AAC dtg dari puak sarkis yg menyamar……depa nie tak senang nak tengok kejayaan pkr yg kian mantap (patut laa) depa momok tak habih-habih……….

    hang bawak cerita orang desprade mcm zaid….tak payah cerita laa…..dlm sarkis lagi ramai yg desprade…….si kerry jam pun dah jem dah nak jadi menteri tak dapat-dapat lagi……….apa punya kongkalikong depa dok pelangkong si kerry jam tu????………..ini bukan desprade ka namanya????………
    sapa kata cerita ceritit pasai pkr bukan dimainkan oleh media umno???…….jangan buat lawak laa…….hard core pkr yg hang cerita tu….tolong namakan depa tu semua….jngn main seghebu n borong saja…….tak adil kalu komen mcm tu……………

    kebencian kpd anwar memang ditaja oleh puak sarkis…….tak payah susah nak paham laa……..kaki sebelah kena pijak lantai laa kalau nak naik tangga……….tak kan yg tu pun tak clear lagi???????……

    dlm ucapan dasar presiden……..ada yg menarik……ada unsur dakwah dan hujah mantap…ada yg tesirat n ada yg tersurat….
    kalau puak AAC yg komen memang tak payah cakap laa………..

    bila wan azizah kata….tinggalkan ketuanan melayu……..sarkis akan mengamuk……..sarkis telah gagal letakan melayu sebagai ‘tuan’ dibumi sendiri….dan pkr akan dituduh ‘anti melayu’

    kalu melayu dok kena tindaih hari-hari oleh sarkis……..buat apa nak jadi ‘tuan’????….
    seronok tang mana kalu jadi ‘tuan’ tapi harta meredak tok nenek dok semawa kat cukong……dok rembat oleh cukong besaq……..
    jadi koperat mcm melayau pun asyik dok ‘rugi’ saja……..tak dak malu ke???……..

    nama saja utusan melayu…….tulisan jawi puak sarkis yg talkinkan……nak tunjuk apa lagi sebagai melayu……..budak-budak tadika pun tak kenai dah ngan tulisan jawi nie…cikgu dia pun generasi baru yg memang tak kenai sungguh ngan tulisan jawi nie…..last sekali buta al-Quran………..maka bersorak laa para yahudi di mesia nie…agenda tersembunyi mereka dah tercapai…..depa jugak laa yg dok ‘hire’ ngan yahudi nie…….hat tu hang tak nampak pulak nooooooo???……….
    awat??? nak tuduh DAP atawa MIC atawa MCA ataupun PKR yg melingkupkan jawi???……..depa tak dak kena mengena dengan benda nie………..melayu sarkis laa yg lingkupkan jawi…………

    lagu melayu sebagai ‘tuan’ hanya gula-gula sarkis……..
    matlamatnya supaya melayu yg di bawah lalai dan melayu yg di atas boleh terus mendamba ‘kuasa’ untuk terus rakus, rasuah dan menguasai apa yg sempat selagi ‘kuasa’ diteruskan………..

    ini laa yg tersirat dlm ucapan wan azizah yg boleh kita anggap sebagai ucapan dasar yg mantap serta mempunyai ‘jiwa’ tersendiri…………

    • Salam nasik kandaq.

      Kata hang.
      Ada kaitan dengan USM.
      Tak tau lah.
      Derebar ka.
      Warden ka.
      Pensyarah ka.

      Tapi.
      Yang sah, professori.
      Dak koot.

      Hang tulih, macam ni aje.
      Tulihlah, baik sikit,
      Biaq ada strategi.
      Jangan dok ikutCelamah.
      Jangan dok ikut Al-Munafikun.
      Jangan dok ikut great chief.
      Jangan dok ikut Kucing.

      Sekadaq hang jangan plan-plan kayuh.
      Nanti beringuis, meleleh ke mulut.
      Masin pulak.

  9. Aku ulang untuk kesekian kalinya
    pasai Ketuanan Melayu ni….

    “….GO TO HELL…!!!!”

    Sebab apa aku cakap lagu ni?

    Sebab AKU PUN MELAYU…!!!!

    • Hang cakap apa poon.
      Orang tak kisah.

      Pilih nama poon, tak tau.
      Apa yang nak dikisahnya.

      Sekadaq Aiman poon tak kisah.

      • Orang tak kisah?

        Iye ke?

        Tapi hang memang kisah kan???

        Walaupun sepupu hang
        si Aiman tu tak kisah…!!!

  10. Salam,

    Tuan kpd sekelian alam pon
    Tuan melayu boleh ignore
    Jadi Tuan kpd. orang melayu
    Langsong depa tarak angkat pot la…

    simple as that…

    • Salam chief.

      Memanglah.
      Memang “as simple as that”
      tuan tu chief lah.
      chief tu tuan lah.

      Sekadaq “simple” sungguh.
      Noo.

  11. Salam 2 all reader….ni nak bagi tau ckit pasal ketuanan melayu ni….
    Pasal ketuanan melayu lah ramai kawan2 yang keluar U dah kena black list Imigrasen pasal tak bayar PTPTN…haram jadah anak melayu bumiputera kena hutang nak mengaji…. berpuluh ribu yang dah kena blok oleh imigrasen…Haram jadah punya ketuanan melayu….Kasi melayu susah ada la….

    PEGI MAMPUN KETUANA MELAYU aka UMNO…

  12. pemimpin PKaRat cerita pasal ketuanan melayu, korang pun bersorak nak jadi hero bab isu ni….
    keluar semua hujah dan dalil nak menyokong pemimpin yang dah nak layu tu…
    dia cakap pun x serupa bikin…
    kalau dah x nak iktiraf melayu…. jgn la pakai baju melayu masa persidangan….
    x payah la tonjol imej melayu…
    pakai je jubah… baru nampak Islam sikit…

    muka pun dah x nampak nur Islam lagi…

    • hujah orang Melayu yang cetek pemikiran dan akal macam ni la bunyi nyer… seangkatan dengan “budak tadika” yang mengaji tak setara mana tapi belagak pandai dengan hujah dan penulisan dangkal yang tak membawa apa isi dan pemikiran yang rasional serta realistik….

      • itu saja komen hang.

        ini pasai tak tahu nak cari.

        Nak “copy n paste”.

        Koot.

        Sekadaq koot, koot.

    • Oii… Selipar Tandas Bangang..!!!!

      Muka pemimpin-pemimpin UMNO
      yang kaki maksiat semua tu,
      ada Nur Islam ke???

      BANGANG…!!!!

      Muka depa semua tu,
      semuanya NUR MELAYU…!!!

      Nak tau sebab apa?

      Sebab depa semua pakai songkok tinggi…!!!

      KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!!

  13. Bismillah

    Menurut Majlis Peguam Malaysia pindaan PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN begitu kerap didapati lebih daripada 40 kali telah dibuat termasuk mengurangi kuasa Raja-Raja Melayu.

    Antara yang mereka patut berusara : Tanyalah kepada Dr Mahathir (kini Tun)
    dan pendapat Dk Zaid Ibrahim yang akan menubuihkan parti baru tahun hadapan.

    PETIKAN DARIPADA PEMIMPIN PAS :

    “Sejak mutakhir isu Melayu dan kedaulatan Raja-Raja dibangkitkan sebagai usaha untuk menarik sokongan orang Melayu kepada Umno, kononnya Melayu dan Raja Berperlembagaan hanya selamat di bawah Umno, setelah isu pembangunan sudah lapok, kerana dunia semakin maju,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

    Idris berkata satu ketika dahulu kononnya ada perlembagaaan baru seperti yang ditimbulkan oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria tetapi sehingga hari ini perkara itu gagal dibuktikan.

    “PAS mencabar mana-mana pihak yang ada bukti jika ada mana pihak yang hendak menggugat perkara yang telah dipersetujui bersama seperti kedudukan agama Islam, kedudukan Raja-Raja Melayu dan Hak Istimewa Raja-Raja Melayu silalah bawa ke pengadilan.
    Katanya, rakyat negara ini juga tidak lupa bagaimana Umno “membelasah Raja-Raja Melayu pada tahun 1983 kerana menolak cadangan supaya kuasa Yang Di-Pertuan Agong mengenai pengistiharan darurat dikurangkan.

    “Begitu juga penyokong Umno pula mengatakan Sultan Terengganu binatang. Kenapa polis tidak tangkap mereka yang berdemonstrasi dan menghina sultan Terengganu kerana tidak melantik Datuk Seri Idris Jusuh sebagai Menteri Besar Terengganu?” soalnya.

    Idris berkata sebenarnya, banyak lagi yang boleh dibongkarkan bagi membuktikan siapa yang sebenarnya menghina Raja-raja Melayu

    PETIKAN DARIPADA PEMIMPIN PAKATAN RAKYAT, MB SELANGOR.

    2~Krisis Perlembagaan 1983 yang berlaku akibat tindakan para pemimpin negara ketika itu “melakukan beberapa tindakan diluar Peruntukan Perlembagaan, dalam lain perkataan membelakangi Raja-Raja.”

    “Insiden itu juga berlarutan pada tahun 1992 dan 1993, kata Khalid lagi.

    “Tiba-tiba, sejak awal tahun 2009, setelah 17 tahun berlalu, kini pihak yang berusaha dan berjaya ‘menghapuskan kekebalan dan beberapa hak istimewa Raja-Raja Melayu’, kembali bermuka-muka dengan seruan supaya orang Melayu menghormati Raja dan Sultan serta mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Melayu,” katanya.

    Jelasnya, pada masa Krisis Perlembagaan berlangsung, “para pemimpin utama” negara pada ketika itu “melakukan beberapa tindakan secara rahsia” dengan membuat pindaan ke atas Perkara 66(5) dalam Perlembagaan.

    Tindakan itu dilakukan tanpa mendapat perkenaan Majlis Raja-Raja, kata Khalid lagi

    ~Insiden itu juga berlarutan pada tahun 1992 dan 1993, kata Khalid lagi.

    “Tiba-tiba, sejak awal tahun 2009, setelah 17 tahun berlalu, kini pihak yang berusaha dan berjaya ‘menghapuskan kekebalan dan beberapa hak istimewa Raja-Raja Melayu’, kembali bermuka-muka dengan seruan supaya orang Melayu menghormati Raja dan Sultan serta mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Melayu,” katanya.

    Jelasnya, pada masa Krisis Perlembagaan berlangsung, “para pemimpin utama” negara pada ketika itu “melakukan beberapa tindakan secara rahsia” dengan membuat pindaan ke atas Perkara 66(5) dalam Perlembagaan.

    Tindakan itu dilakukan tanpa mendapat perkenaan Majlis Raja-Raja, kata Khalid lagi

    ~ahmad. 29 11 2010. ~Aq

  14. Bismillah

    TINGKATKAN PARAS FIKIRAN KITA :
    SATU BANGSA yang tidak mempunyai kuasa atas tanahnya, airnya, apinya dan anginnya (alam sekitar dan komunikasi) maka bangsa itu adalah bangsa yang bangsat dan hina. Kenderaan yang tidak punya empat unsur utama ini maka
    kenderaan itu adalah “bangkai”…
    APA KATA Al Quran, Hadith dan ijma pakar ?

    1~Bagaimana pun, sudah 53 tahun ( 31 Ogos 1957— Nobember, 2010) Melayu dengan Rajanya, Perdana Menterinya dan jemaaah menteri diberikan kuasa menurut Perlembagaan. Infrastruktur dibina dan di”perkukuhkan” dari satu kebenit ke satu kabenit-setiap Rabu bermusyuarat- akhirnya kita sampai satu tahap apa yang “tergugat” dan “terrobek” (?). Mengapa rakyat pula disalahkan ?

    2~Ramai rakyat termasuk sejumlah peminat politik, penggerak agama dan sosial

    3~Yang tidak tahu dasar sejarah yang sahih sejak zaman Melaka, Seriwijaya, Majapahit dan kegiatan menegakkan HAQ atau kebenaran. Sejarah keilmuan dikelabukan oleh isu politik “mee sewgera”.

    4~Pendidikan disuapi dengan nilai politik Sesudah perang Dunia Kedua. Pimpinan politik menonjol dan disanjung oleh kepartaian dan “pencari untung”. Sejarah pun ditulis sedemikian rupa berpihak. FALSAFAH dan dasar sejarah ramai penulis sejarah yang tidak tahu dan ambil tahu…

    5~Bermula dari tarikh 1946. Nilai politik sahaja yang difokus kepada rakyat demikian rupa. Sumbangan Petani, peternak, nelayan da sumbangan sains, teknologi, ulama, guru dalam berbagai bidang dipinggirkan begitu rupa.

    6~ Isi Perlembagaan dengan latar belakang sumbangan bahannya tidak ramai yang tahu dan faham. Malahan di sekolah menengah pun tidak ada buku PERLEMBAGAN PERESEKUTUAN DAN NEGERInya.]
    ~ahmad 29 11 2010 ~Aq.

  15. Aslkm,

    Subjek Sejarah yang heboh akan jadi subjek wajib pada anak anak kita siapa yang buat ia sebagai subjek tak penting?? Bukan pemerintah sekarang ke? Saya tak hairan kalau fakta Sejarah Melayu dan perlembagaan negara akan diubahsuai atau dipalsukan ikut acuan UMNO… agar generasi baru hanya nampak yang UMNO mendaulatkan Melayu… jadi kita tunggu dan cek tengok buku Sejarah Edisi Baru …

    • Memang fakta sejarah
      dalam buku teks sekolah
      dah diselewengkan pun….

      Demi nak menunjukkan
      UMNO sahajalah yang baik…!!!

      KEPALAHOTAK DEPA…!!!!

      • ni, dok ikutCelamah kat mana.

        Kat Ru Rendang ka.
        Kat Ru Sila ka.

        Cela sana.
        Cela sini.

        Sekadaq dah CelaRu.

      • Lebih baik ikut dengaq
        ceramah kat Rusila atau
        Ru Rendang,

        daripada pi dengaq ceramah
        merapu cikgu sekolah tadika Kemas…!!!

        KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!!

    • Salam Neutron.

      Nak buat macam mana.
      Ada orang macam hang poon.
      Tak tulong.

      Hang poon tak boleh tulong.
      Nak tulong, macam mana.

      Hang dok asyiiik dengan.
      Munafikun.

      Sekadaq hang dengan Al-, Al- lah.

      • Aslkm,

        Terasa ke…… kalau hang dah sedar alhamdulillah…

    • Salam Neutron.

      Hang sorang ni, apa nak jadi.
      Orang gelaq hang.
      Al-Munafikun poon.
      Hang tak faham.
      Hang dok syok.

      Orang lantik hang.
      Dean Fakulti Al-Munafikun.
      Poon hang tak faham.
      Lagi hang berasa syok.

      Nama saja canggih.
      Adikberadik Proton.
      Membaca korang.

      Sekadaq hang kena faham.

      • Aslkm,

        Aii terasa sangat ke BT….. Biaq la apa kamu nak gelarkan saya… kan saya dah kata saya hanya nak mengingatkan kamu dan diri saya sendiri… Muhasabah tengok… kalau dah timbul sifat sifat MUNAFIK dalam diri kita.. laju laju kayuh balik ke pangkal jalan … tak boleh lagi sekadaq sekadaq pelan pelan kayuh…

  16. Perjuangan PAS tanpa DAP dan PKR saja yang dapat memertabatkan Islam dan Ketuanan Melayu dinegara ini.

    • A’aaa kalau Pas berjuang bersendirian tentu Pas dapat memertabatkan islam dan Ketuanan Melayu Islam yang istiqomah dengan Pas.
      Alaa takpa! Pas cuma akan kalah dalam semua PRU saja kerana parti munafiq yg membodokan melayu bersama MCA dan MIC yang kekal berkuasa. Pas pula akan dipuji kerana berjaya memartabatkan melayu dan Islam Pas sajaa..

      Parti munafiq ni tentu gumbira pasai dalam PRU sudah bertanding tiga penjuru..

      Kalau gitu berpadu laa dengan Umngok!. Apa salahnya Umngok meskipun Parti munafiq tapi depa tetap Islam kalau nak dibandingkan dengan DAP kapiag!.

      Masalahnya Allah sebut dalam AlQuran neraka orang munafiq letaknya paling bawah dari neraka orang kapiag. Bila berpadu. Apa nilai Pas yang dok berjuang selama ini! kalau nilai perjuangan tu akan bawak Pas masuk lubok neraka yang sama!…
      Lupakan lah soal neraka tu duluu.. Mari kita aulakan ketuanan Melayu yang berdaulat barangkali mungkin Allah suka, kan kah Allah tu maha mengetahui, kalau kekal dalam neraka pun apa salahnya kerana kita dapat meramaikan melayu didalamnya.

    • Aik, ni sapa pulak mai nak
      mainkan isu kerajaan perpaduan ni?

      TGNA dah habaq PAS akan kekal
      bersama pakatan.

      Bila masa pulak PAS nak
      memperjuangkan Melayu…????

      • YANG DUK SAKIT HATI PASAI APA NAJIB PAK KADOK BAGI APA KAT HANG, CUBA HANG PA RENUNG PIKIAR ELOK SAPA PEROLOKAN AGAMA UMNO KA PAS ,ROSMAH PAKAI TUDUNG KA, BINI TOK GURU BUANG TUDUNG KA,MANA SATU KAWAN UMNO,UMNO NK CAKAP BAB ISLAM BESAR TIN IKAN SARDIN SAJA , HANGPA TK KENAI NAJIB SAPA ,

  17. Salam.

    Kita orang kampong suka dengan Ketuanan Melayu. Kerana kita orang kampong.
    Kita bukan seperti Kucing, ada Kota. Kita makan bersila, tak serupa nasik yang dikandaq-kandaq. Kita ada Tok Ketua, bukan yang pakai mengaku seperti great chief. Kita orang kampong tak suka cela-cela, seperti perangai ikutCelamah. Kita hormat pada wali, kita tidak satukan wali dengan selipar sebagai nama. Nama Neutron pon bunyi canggih, tapi yang dia tau asyik dok munafikun.

    Hidup Ketuanan Melayu.

  18. BISMILLAH !

    DASAR berfikir dan beertindak manusia Melayu di Malaysia kena pakai yang berpegang pada ‘kekuatan politik” sahaja kena ikut sistem yang dipakai bersama.
    Ala demokrasi Westminster (England) sudah ditempa begitu rupa. Satu orang satu undi.

    Sepuluh orang yang tingkat berfikirnya rendah daripada “budak sekolah” akan berjaya memegang kuasa, jika lawannya walaupun bertaraf ulama, profesor atau pakar tetapi bilangannya undinannya hanya sembilan atau lapan atau kurang lagi.

    Untuk meningkat pengetahuan dalam mainan angka dan sistemnya maka ilmu yang boleh diasaskan ialah PSEPHOLOGY ialah the statistical and sociological study of elections. Apakah sudah berpuas dengan “peraturan bermain” ?

    Tulis apa yang diragukan dan buktikan berbagai cara penipuan kawasan dan pengundinya yang disunglap begitu rupa dalam ribuan pemiliahn berjalan di dunia ini termasuk negara ini.
    ~ahmad
    30 11 2010 ~Aq

  19. salam bro n sis……….

    tungkaran hati on November 30, 2010
    at 1:55 pm………..
    inilah bentuk pemikiran jumud lagi bebal……..
    kalau belajar sejarah……..tidak ada satu pun negara di maya ini yg hanya memiliki satu kaum sahaja sebagai rakyatnya……….
    bila sesuatu entiti politik berkongsi idea dan permaufakatan dan kuasa…..itu menandakan suatu persafahaman tuntas bagi meminggirkan kebejatan suatu pihak yg lain………..

    sejarah awal Islam…..berlaku permaufakatan dengan kumpulan musyhrik mekah…….dan bangsa yg menyahut Islam tidak terbatas kpd arab sahaja…hijrah ke habshah dan madinah sebagai membuka jalur lebar Islam sebagai rahmatan lil-alamien………..
    melayu mulia kerana Islam……..dan Islamnya melayu adalah hasil dari dakwah orang arab yg bergerak dari pasai……..begitu jugak ada pendapat Islamnya melayu kerana dakwah dari orang-orang China sendiri……batu bersurat di tranganu……dan cheng ho sebagai tapak awal Islam di Tanah Melayu masa itu…

    kebangsaan melayu tidak bermakna apa-apa kalau melayu tidak Islam……….dan melayu yg Islam tidak bermakna apa-apa kalau Islam sendiri tidak difahami dan diterjemahkan dlm cara hidup mereka………

    “Perjuangan PAS tanpa DAP dan PKR saja yang dapat memertabatkan Islam dan Ketuanan Melayu dinegara ini”… tungkaran hati,……..

    kalau begitu cara berfikir kita…….nescaya tidak ada dakwahlah kpd dap dan pkr……..

    Islam dan ketuanan melayu……….dua subjek yg berasingan……
    Islam sudah menjadi ‘tuan’ kpd melayu………..bila saja dia mengungkapkan dua syahadah…..maka Allah adalah sebagai ‘Maula nya”……..sebagai pelindungnya….sebagai Tuan kpd mereka yg bernama melayu………..
    kenapa masih mangaku ‘tuan’lagi????………
    apa sangat yg hebat??? yg dok mengaku ‘tuan’ nie???………
    ada apa kelebihan ‘melayu’ yg dok mengaku ‘tuan’ nie????……….

    ini adalah ‘putaqbelit’ sarkis sahaja…….supaya yg di bawah sana tu………boleh ‘mendewa’ kan depa sebagai ‘tuan’……..dan kesempatan ini akan diguna habis-habisan,,,,,,,,,,,,
    pasai tu puak wali depa… kira nak pakai ‘baju melayu’ saja………..takat tu lah yg melayu ada pun……….lepaih tu siap bersamping…….ber’keris’……last sekali boh kopiah hitam 10 kaki…….baru laa nampak tinggi melayu tu……………….kah kah kah

    aku salin sikit berita dari MK……Nov 30, 10………..

    “Ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo’ Lo’ Mohd Ghazali berkata pindaan terbaru Draf Rancangan Pembangunan Kuala Lumpur 2020 yang menyaksikan Kampung Baru ditandakan sebagai kawasan komersial sepenuhnya, perlu dipersoal,.

    Katanya, pindaan itu juga memberi maksud bahawa penduduk Kampung Baru tidak boleh lagi menetap di Kampung Baru dan perlu berpindah.

    “Habislah orang Kampung Baru. Pindaan terkini Deraf KL 2020 menandakan Kampung Baru sebagai kawasan komersial seratus peratus.

    “Bermakna tiada residential area. Orang Kampung Baru tak boleh tinggal dah di Kampung Baru, semua kena pindah terus,” katanya yang juga AJK PAS Pusat kepada Harakahdaily.

    Dr Lo’ Lo’ berkata demikian sebagai mengulas pindaan terbaru Draf Rancangan Pembangunan Kuala Lumpur 2020.”……….Malaysia Kini

    aku nak tanya pejuang-pejuang melayu dlm entry blog nie mcm BT…..mcm wali mcm selipar mcm t. hati………apa rancangan ko orang dlm nak pastikan warisan melayu tradisional di tengah KL tu tak hilang??……..atau pun hangpa nak bawa ke perdiangan kumpulan songkok tinggi…………..
    hangpa kena pertahankan……..jangan dok diam…….
    atau hangpa sendiri sebagai melayu dah tak boleh buat apa-apa?????…..

    Tuan wali…….tuan Bt……..u’ve 2 start from now on..n be the malay saviour n saves them…………

    • Aslkm,

      Depa tak belajar dari sejarah Pg.. Yang memerintah berdekad dekad Pg siapa?? Yang menyebabkan Melayu terusir dari Pg siapa?? Sudah tentu BN…dan yang tak daulatkan Melayu PG siapa?? Dah tentu UMNO…. lepas tu nak jadi hero kunun…..

      KL pun UMNO akan buat macam Pg.. tengok je la…

    • apa pasal kau nak perlekehkan pandangan org…
      x payah la nak gelar mcm2 pada org yg x sependapat dgn kau…
      politik ni bukannya Islam yang dah termaktub dlm Quran x boleh di ubah lagi…
      ini politik… hari ni lain… esok jadi lain….
      jgn terlampau emosi…
      kau ingat Nik AJIS x mati ke… Hadi x mati ke….
      esok diaorang mati…. org lain ambik alih…
      dia tukar pulak nak k’jaan perpaduan apa kau nak kata…
      sejarah dah membuktikan…
      anwar yg pernah jadi kesygan TUN MAHATHIR pun boleh tukar…
      ezam, zul, nala, chandra… yg pernah jadi kwn baik pun tukar….
      ini politik la apa yg kau herankan…
      anwar kalau jadi pm pun ada dia kenal kau yg dok berkelahi kat bawah ni…
      tulis pjg2 pun bukan ada makna…
      cerita yg sama… pusing2@@@@@@

      • salam………

        apa laa wali nie…….
        yang aku tanya tu tak mau jwb……..
        lain pulak kelentongnya……..

        soalan aku senang saja…….budak-budak pun boleh jwb……
        aku ulang soalan tu…….kot hang tak clear lagi…..
        tapi ada budak tak boleh nak jwb……..dia lagi teruk dok merepet….mcm hang jugak…………

        soalan: apa rancangan ko orang nak selamat kan Kg Baru, KL tu???………..
        masa nie laa nak tunjuk terer hang……..
        hang kena tau……Kg Baru tu ada sejarah sendiri…….
        Kg Melayu adalah warisan terakhir Melayu……
        dulu Dato Harun Idris biasa jadi ‘hero’ pasai Kg Baru nie laa……..
        di situ ada jln Raja Alang………ada jln Raja Bot……..ada jln Raja Muda……….semua nama melayu tu……….
        Kg Baru tak sama ngan Kg Pandan……tak sama ngan Datuk Kramat (bukan Dato Kramat kat Penang)……
        Kg Baru tak sama ngan Chu Badak………tak sama dgn Kg Krinci dan Pantai Dalam……………

        hangpa jngn dok main sarkis lama-lama……nanti tak larat berayun…..
        pasai tu hang kena cepat minta tolong ngan geng kopiah tinggi………tu pun kalau hang tak rot nak buat sendiri……….

        tinggalkan laah lamunan dan halimunan biru biru……..
        lama dah hangpa dok kena luku………..
        sampai tua dok kena pebodo…………

        chief kenyang……..hangpa lapaq melahok………

        kah kah kah……

    • Salam nasik kandaq.

      Hang tulih panjang-panjang.
      Hang nak buat tesis Phd ka.
      Atau.
      Hang nak buat term paper.
      Bachelor.

      Hang kena banyak membaca.
      Setakat dok kandaq.
      Tak jadi.

      Hang pon dak ikut.
      Gaya KeLi tak WoN.
      Petik sana, petik sini.
      Bila tak tahu nak petik.
      Mulalah celaru.
      Macam yang dok Cela kat Ru.

      Lain kali.
      Hang kena bagi nasihat kat suku2tigasukusakat hang.
      Kalau nak jadi alternatif.
      Kena bagi idea alternatif.

      Sekadaq jangan cilok sana cilok sini.

      • nasik kandaq ni sebenarnya dah x de arah….
        ‘sugar daddy’ dia sibuk nak perangi ketuanan melayu…
        dia pulak tanya macam mana nak pertahankan warisan terakhir melayu…
        soalan kau tu x payah jawab pasal budak2 pun boleh jawab…
        kau tanya je la budak2 baru belajar dlm PKaRat tu…
        nak bagus lagi tanya kat ‘ustaz’ baru kau tu…
        ada x dlm ayat Quran yg boleh dia terjemahkan….
        adjust kasi ngam sikit dia punya makna….

        kalau BT nak tau… nasik yg dia kandaq tu dah basi…
        itu pasal masuk angin….pusing@@@@@@@….

    • HARI MINYAK NAIK PASAI HANG TK BISING , PANGGILL LA PEKASA KA,MUBRRAK,MIC, MCA,NGGO YG BANGGANG LAIN TUNJUK PERASAAN KT RUMAH NAJIB

  20. Salam,

    Reezal Merican tuan melayu….hihihi

    • Tuan Melayu?

      Nama Tuan Melayu ada
      perkataan NAINA MERICAN ka…???

      KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!!

    • Aslkm chief,

      Jangan la kondem kondem… nanti depa marah… bila kita cerita yang betul depa kata kita buta sejarah… Ye la kita ni siapa la sangat berbanding dengan depa yang ada sijil TADIKA….he..he

  21. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.
    Suka suka.

    Ketuanan Melayu.
    TGNA pon suka.
    Sampai TG pon.
    Tak terkata.

    Ketuanan Melayu mesti ada.
    Kalau tidak.
    TGNA tak boleh suka suka.

    Mengakulah chief ka, great tak setera mana ka.
    Yang jadi Tuan, mesti Melayu.

    Kandaqlah nasik, berkawah-kawah ka.
    Tuanpunya gerai mesti Melayu.

    Mengakulah, Kucing Kota ka.
    Tuan yang bagi tulang-tulang.
    Mesti Melayu.

    Nama Neutron canggih ka.
    Jadi Dean Fakulti Munafikun ka.
    Tuan Naib Cancelornya, mesti Melayu.

    ikutCeramah ka, ikutCelamah ka.
    Tuan yang memberi Ceramah/Celamah.
    Mesti Melayu.

    KeLiWoN atau KeLi tak WoN ka.
    Nak petik sana, nak petik sini.
    Nak ‘copy n paste’ ka.
    Tuan yang menulisnya.
    Mestilah Melayu.

    Apa yang dok KeLiRu sangat.
    Apa yang dok KeLiBuT sangat.

    Sekadaq jangan tongong sangat.
    Cukuplah.

    • Aslkm,

      Fuiyooo…. hebat…ulasan yang sangat hebat …. kami pun tak mampu nak ulas macam hang BT…. maklum la kami ni sekolah tak tinggi… sekadaq tak ada sijil TADIKA…

      • Salam Neutron.

        Baguis, baguis lah.
        Hang dah faham.
        Hang tak sijil.
        Ropanya.

        Sekadaq sekolah 2 tingkat.
        Tak tinggi.

    • sejak bila la Melayu jadi tuan? kalo setakat baca buku tahap tadika tak payah la nak bermegah2 dengan “Ketuanan Melayu” hang tu….. masa kerajaan Melayu Melaka pon yang jadi tuan ialah Raja Mandaliar – mamak hang tau tak… sampai tergadai habeh kerajaan Melaka…. raja Melaka pon tepaksa lari sana sini… la ni kalo hang dok kbangga dengan “ketuanan melayu” hang tu…. hang tengok sendiri la apa dah jadi dengan kedudukan orang melayu? orang Melayu yang hangpa lantik dah merosakkan bangsa Melayu, disesatkan dengan hiburan setiap hari, menipu orang melayu, merosakkan sistem Raja Berpelembagaan sampai Raja-Raja Melayu jadi “patung” dan “tukang angguk” saja kat pemimpin yang hang dok agung2kan tu.

      Melayu cara hang setakat berfikiran sempit “tahap tadika” macam hang saja la… dulu, ,kini dan selamanya….. yang tongong tu hang la…. budak tadika… baca pon hang tak faham satu benda pon…. BT = Bodoh Tegar / Bangang Tua…

  22. ni satu lagi hal….. “Ketuanan Melayu” hang dah nak mula ajaq budak2 kecik macam hang mula tahun 2011 mata pelajaran seks lak… tentu la hang suka, kan? tu la pasal hang sokong 100% “Ketuanan Melayu” hang tu…. sepatutnya pendidikan agama yang patut diperkemaskan dan diberi penekanan….. bijak sungguh “ketuanan melayu” hang mendidik rakyat 1Malaysia…. lepas tu tahun 2012 akan nditubuihkan la pulak Universiti Termengandung pulak….. boleh la hang jadi Canselor nya…..

  23. Menteri besar perak??melayu??

    • Kira Melayu la.

      Melayu hanguih kena bakaq
      ngan api perkauman UMNO…!!!

      KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!!

      • hang dok KAH KAH KAH.
        nanti hang.
        beringuis pulak.

  24. Salam,

    Kalut apa raah pasai tuan melayu ni.
    Tuan dah penaik RON 97 lima belaih duit.
    Jenih tuan tarak apa punya kaki.
    Pejam celik pejam celik dah sampai
    1 m;sia 1 generasi depa dok pelemah.
    Punya kampoi boleh ke depa
    Macam tu lah…

    Pakai kena kayuh sekat plan2 la

    • Salam great chief.

      Tang ni, hang betoi sikit.
      Yang dok kalut tentang tuan tu.
      Pasai apa.

      Kalutlah tentang ekonomi sikit.

      Ni, pasai ekonomi.
      chief pon dah kena kayuh.
      Minyak mahai.
      Kesian.
      Kayuh pun dah plan-plan.
      Takut hinguis meleleh.

      Sekadaq masuk mulut.
      Masin pulak.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: