Posted by: pinkturtle2 | Disember 7, 2010

Sandiwara! Ini cuma Pendawaan, belum lagi Pensabitan Kesalahan

Former chief minister of Selangor state Khir Toyo (C) leaves a  courthouse in Shah Alam, near Kuala Lumpur on December 6, 2010. A top  figure in Malaysia's ruling coalition was charged with corruption over a  Balinese-style mansion he built while chief minister of the country's  richest state. Khir Toyo, a powerbroker in the ruling coalition, was the  chief minister of Selangor state until being unseated in 2008  elections. He is one of the most senior government figures ever to face  corruption charges in Malaysia.

Former chief minister of Selangor state Khir Toyo (C) leaves a courthouse in Shah Alam, near Kuala Lumpur on December 6, 2010. A top figure in Malaysia’s ruling coalition was charged with corruption over a Balinese-style mansion he built while chief minister of the country’s richest state. Khir Toyo, a powerbroker in the ruling coalition, was the chief minister of Selangor state until being unseated in 2008 elections. He is one of the most senior government figures ever to face corruption charges in Malaysia.

Former Chief Minister of Malaysia's central Selangor state Mohamad  Khir Toyo, center, smiles as he walks at a courthouse in Shah Alam,  outside Kuala Lumpur, Malaysia, Monday, Dec. 6, 2010. Malaysian  prosecutors charged the prominent ruling party politician with  corruption Monday over a murky land deal that enabled him to build a  personal Balinese-style mansion.

Former Chief Minister of Malaysia's central Selangor state Mohamad  Khir Toyo, center, walks out from a courtroom in Shah Alam, outside  Kuala Lumpur, Malaysia, Monday, Dec. 6, 2010. Malaysian prosecutors  charged the prominent ruling party politician with corruption Monday  over a murky land deal that enabled him to build a personal  Balinese-style mansion.

Pendakwaan Khir Toyo: Satu Sandiwara?????

Mengapa Khir Toyo didakwa sekarang? Diwaktu kemarahan rakayt memuncak akibat kenaikan harga barang dan petrol? Diwaktu rakyat Selangor turun ke jalanraya memprotes kroni2 UMNO merompak air mereka? Di waktu rakyat Malaysia dihimpit dengan masalah kenaikan harga barang serta kenaikan kos hidup?

Sudahkah kita lupa apa yang berlaku kepada Eric Chia dalam kes PERWAJA.? Apakah Eric Chia telah didapati bersalah?

Siapakah Khir Toyo? Seorang bekas Menteri Besar yang kemungkinan besar tidak akan dicalonkan semula sebagai calon pilihanraya. Seorang yang dipersalahkan di atas kekalahan UMNO dan BN di Selangor 2008. Apa ruginya UMNO sekiranya Khir Toyo didakwa?

Kemungkinan besar Khir Toyo didapati tidak bersalah adalah sangat kecil. Lupakah kita kepada kes liwat Anwar Ibrahim. Walaupun begitu lemah kes pihak pendakwa, kes beliau terus berjalan.

Mengapa pula sistem yang jelas berat sebelah kepada UMNO tiba-tiba bertindak keras ke atas penyokong mereka?

Jawapannya, bagi saya, adalah semua ini tidak lain sebuah SANDIWARA!!!!. Khir Toyo cuma didakwa. Bukan didapati bersalah.

Kesan dari pendakwaan ini diharapkan adalah supaya rakyat kendur kemarahan mereka kepada UMNO terutama mereka yang berada di atas pagar. Pendakwaan ini diharapkan dapat memberi gambaran positif kepada rakyat Malaysia seolah-olah Barisan Nasional ikhlas di dalam memerangi rasuah dan salah guna kuasa.

Ingat, wahai pembaca2 sekalian. Ini cuma PENDAKWAAN, belum lagi PENSABITAN KESALAHAN oleh mahkamah. PENDAKWAAN tidak menjamin apa-apa.

Cuma ia sekadar peluang kepada Barisan Nasional mengendurkan kemarahan rakyat kepada mereka.

Itu sahaja.

Tulang Besi

Advertisements

Responses

  1. Dari gaya mamat botox ni beraksi macam superstar . Dia macam dah tau yang dia setakat dituduh sajaa… pasai dia dah dibagi tau, dihujung perbicaraan ini mamat ni.. tidak didapati bersalah pasai pendakwa gagai mendapat cukup bukti untuk disabit kesalahan….. Kah! Kah! kah!….

  2. betul2 PENYAPU!!!! tahniah.

  3. Ini lah dipanggil penyapu andang. Jgn risau tak kena apa2 punya.Khir toyo nie mesti banyak simpan rahsia UMNO nie.Kalu depa sabitkan kesalahan dia ramai yang akan ikut sekali masuk kedalam nanti.Kes kak fidah kita sampai la nie senyap jer.Kalu tak caya tanya che det.dia mesti tahu awatnya depa senyap jer.

  4. bukan pendakwaan tu…. pelarasan saja…. macam pelarasan kenaikan petrol, gula, letrik dan lain2 yg diumumkan oleh kerajaan BN…..

  5. MANUSIA AKAN INSAF DAN SEDAR BILA NYAWANYA AKAN BERPISAH DARI BADAN SELAGI MANUSIA ITU RASA KAYA,BERKUASA,DAN BANGGA APA PUN YG DATANG HANYALAH..SEKADAR UTK SANDIWARANYA SAHAJA…

  6. doa orang yang menerima penyapu. tak ada dalam sejarah pemberian penyampu dalam mana2 majlis.Allah bayar tunai.

  7. kenapa dia x nak bangun menentang kerana dijadikan kambing hitam…
    jadilah mcm si juboq tahun 1998 dulu…
    dia pasti akan jadi hero dikalangan puak putar alam jika dia bersama penyokongnya menentang kerajaan…

    semua yg ada didunia ini hanya sandiwara…
    kita adalah pelakonnya…


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: