Posted by: pinkturtle2 | Disember 25, 2010

Roadtax mati… Sampai macam ini diperlakukan?

Beaten and robbed by cops over expired road tax

…………………………………………

Polis adalah untuk menjaga keamanan negara dan juga rakyat tanpa ada sebarang isu perkauman…bukan untuk samun rakyat dan pukul rakyat, walaupun pada masa itu dimaki oleh orang ramai!!! sebagai seorang anggota PDRM, kena kuatkan mental…harap IGP kita akan ambil tindakan atas polis yang terlibat!!!

dari komen Youtube Malaysiakini…chelseajn1117

komen ini lg hebat…

This is unacceptable. If those 11 police officer are not sentenced to the jail. The whole justice system is going to totally collapse from the bottom to the top. If the government cannot even ensure people to live safely, what is the point to have the 36 billion MRT or high tower? So pathetic! vote no for BN

smallcity86000

susah-susah sgt nak tengok video ,baca kat bawah ni lg jelas…
………………………………………………………………………………….

Lagi mangsa keganasan polis: “Polis pukul saya kerana mahu duit!”

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak.  Bermuntah darahnya, terpelantingnya pada dinding.  Dia ditendang sehingga jatuh berguling-guling dari tangga.  Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang entah ke mana.  Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan kemalangan jalanraya.  Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam keretanya.  Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat laporan polis.

Demikianlah pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang dipandunya telah melewati tarikh luput.  Chia meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan bertubi-tubi oleh anggota polis.  Beliau dibawa ke balai polis, dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.

Chia Buang Hing yang takut dirinya “mati buta-buta” seperti Teoh Beng Hock secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada dinding, almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke sana.  Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.

Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya untuk permohonan reman.  Beliau yang sudah cedera, berdarah dan tidak terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul polis dan duitnya diambil polis.  Chia Buang Hing memohon untuk menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli.  Dia dipukul lagi selepas dibawa keluar mahkamah.

Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri), pagi ini.  Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.

Sembunyikan diri dalam longkang

Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk masuk ke balai polis secara bersendirian.  Menurut pembantu peribadi ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di balai.

Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian.  Meskipun melalui segala penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, “Saya berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis).  Saya ingat, dalam balai polis … saya akan mati di situ.  Saya rasa tak ada harapan lagi.  Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat… Jadi saya percaya saya akan mati.”

Chia Buang Hing menyeru, “Saya mengharapkan bantuan anda.  Saya tidak berharap peristiwa macam ni berulang.  Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang tidak disiasat, banyak yang dipukul mati…”

Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari lalu, berkata “Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara ini berulang pada orang lain… Saya masih berani untuk tampil dan menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya.  Walaupun doktor kata tidak apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari ni…”

Polis nampak wang nota

Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di Tropicana menuju ke Kota Damansara.  Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan lesen memandu.  Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau menyeluk saku depan seluarnya.  Menurut Chia, polis meminta wang daripadanya, tetapi ditolak Chia.

Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, “Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje.  Kalau you angkat duit saya, saya akan report balai.”  Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja berkata, “You Kelantan Istana banyak besar, banyak besar.”

Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis dengan kamera telefon bimbitnya.  Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta walaupun beliau menjerit “Tolong, polis pukul orang.  Polis mahu duit!”

Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku.  Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway.  Beliau terus dipukul, ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.

Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai.  “You mahu duit ambillah,” kata polis tersebut, menurut Chia.  Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.

Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor.  Chia menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran.  Malah, beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya.  Ini menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.

Diugut polis

Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan.  Malah, polis yang menggarinya berkata, “Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu long term.”

Pada jam 3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk menyuntik Chia dengan dadah.  Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul polis.  Menurutnya, polis memasukkan kencing polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke dalamnya.

Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga.  Chia mendengar suara polis berbunyi “Mahu tolak lu mati”.  Pada ketika itu, Chia sudah muntah darah dan berbuih di mulut.  Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima anggota polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan akhirnya dibawa ke hospital.

Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon reman.  Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan majistret.  Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin.  Azizuddin membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.

Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng.  Beliau tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.

Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil keterangan daripada mangsa kes ini.

Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina.  Diterjemah dan disunting daripada teks asal.

Advertisements

Responses

  1. aku rasa cina ni patut di pukul dan dihumban ke sungai sahaja…dia menghina polis…dia buat provokasi pada polis…..cina ini amat kurang ajar memang patut di ajar dgn cara mcm ni….kalau aku jadi polis yg menahan beliau waktu tu…sah sah cina ni kena penerajang aku kau kau punya….ko cina lain kali jgn kurang ajar provok pois hina polis…nah baru ko tahu….

    • Hie idiot! Use ur brain b4 u talk. I know you come from kampung kampung. I will humban you with the pigs. Melayu ini amat kurang ajar.

      Shut the hell up b4 i slap you and force you to eat pork !

  2. Nanti duluuuuu!….kalau anak kita bergaduh dengan anak jiran pun kita kena bawa berunding, kena dengar kedua-dua pihak, kena ada keterangan, kena ada saksi, kena siasat, , kena beri peluang kedua-dua pihak memberi keterangan. Jangan dok cepat nak masuk belah anak sendiri. Yang rosak nanti ialah anak sendiri yang sudah lama dikenali ramai rosak puuuun……………!!!

    • pagi ni hang baguis.
      Dah tak dak yang t…….. tu.
      baguislah, kalau dah sedaq.

  3. kena pukul polis mesti ada sbb yg tersendiri….klau x knapa kena pukul…

  4. salam semua……..

    kes ni masih dlm siasatan…..
    masih belum clear ujung pangkai lagi…..
    kita tunggu episod seterusnya nanti….mau sabor sikit daa…….

    yg dua tiga kerat kat sini naik angin pasai apa??…
    yg jay tu nak boh penerajang sangat….pasai apa?….kononnya hang tu jay penyokong tegar 1M………penyokong apa mcm nie??….buat malu sarkis saja…

    budak-budak yg dok mai sini buat menyemak ada laa……..
    nak bagi idea…..dah BO BO Kaliau……….lepaih tu dok tenyeh orang…..sendiri punya pooociiikk daa……..apa punya turrrrrrrr……
    memang budak nie dah betul-betul jadi badut sarkis………

    kah kah kah……….

    kah kah kah……….

    • Salam nasik kandaq.

      Bila hang marah.
      Hang tulih poooociiikk.
      Betoilah yang hang dkk.
      Dulu kita ingatkan saja.
      Ropanya sungguh.

      Kalau hang Melayu.
      Hang marah.
      Hang kena tulih plah.

      Roadtax saja mati.
      Bukang orang mati.

      Sekadaq kitsiang kat hang.
      Dok ikutCelamah mana.

    • kau punya intro dah bagus… nampak mcm insaf…
      tapi lepas tu tah hantu mana lak dah dtg rasuk kau… terus meroyan…
      agaknya hantu ni lupa nak melawat Nik AJIS yg tgh sakit tu… sebab tu dia ikut kau….

      • salam………

        hai…….
        wali baru balik betapa ke?…..
        gua mana hang pilih?
        gua tempurung kat perak tu ke???
        selipar tu basuh dak lagi??…….
        pasai tu agaknya dok seghebu semacam saja……….
        hang laa bawa hantu mai sini………
        habih geng hang naik syeh………
        awat depa tu tak masuk hantu ke??…….
        lagi berantu……….
        pasai tu hang diam saja tak melawan pun dgn depa……….

        aku komen budak tadika tu……..
        pasai dia nie kematu sikit…….
        tah apa-apa yg dia dok merepet………
        itu laa hiburan budak-budak……….

        hantam laa labu………..
        the champion of the screw

        kah kah kah

  5. Kau orang kat atas ni nak berlagak adil le konon nya…GAJAH depan batang hidung pun tak nampak. Hoi..Melayu, kata TGNA perangai mereka (melayu) jahat macam Yahudi, tapi bab pelajaran macam sakai di hutan…malas nak mampus. Last sekali join le Polis…jadi le anjing2 UMNO. Cina yang kena belasah kat atas tu tersilap, ingatkan berjumpa manusia…rupa2 nya ANJING, wajah je manusia.

  6. jagan ingat polis melayu bodoh! cina buat pasal org PAS jugak yang sokong depa! bodoh!

  7. Salam,
    Apa yg dok kalut 2 semua.
    Jangan la jadi macam polis yg tak dak akai tu
    suka2 pi tibai hamba ALLAH yg hanya melakukan
    kesalahan yg tak seberapa.Jadi macam Steven
    Seagal PULAK dlm. filem ABOVE THE LAW.

    Mengkala kata provokasi suka2 boleh balun ka
    atau ada sbb.2 yg lain.
    Naya la kalau laghu tu.Kalau penguatkuasa tak
    ikut lunaih UNDANG2 yg sedia ada…pakai lah 1M’SIA.
    Majistrate & polis pulak tu…aduiiiiiiii apa punya krosot.

    Hampa semua plan2 pikiaq.
    Jangan jadi perangai tok bon perangai jebon.
    “””””LINGKUP SISTEM””””

    Aku sekadaq cakap tentang hamba ALLAH
    tu kena pukoi kerana kesalahannya.Ada
    ka undang2 mengatakan dia patut kena
    pukoi di atas kesalahannya.

    akhiaq kata
    “””pukoi round sudah la tok bon oiiiiiiii”

    • Salam great chief.

      Tu lah hang.
      Dulu tak mau jadi polis.
      Tak mau jadi chief inspector.
      Nak jadi great chief.
      Kalau tidak, hang sekarang.
      Sekurang-kurang.
      Dah jadi chief police officer.

      Tapi, yang sebenaqnya.
      Bukang hang tak mau.
      Hang malais.
      Malais membaca.
      Pi IQ test pon.
      Hang tak PAS.
      Setakat sokong PAS, boleh lah.

      Kalau hang tak PAS.
      Mana boleh belajaq LAW.
      Setakat loyar burok, bolehlah.
      Tu pon.
      Kat Batu Burok.

      Tu, hang dok tanya.
      Ada ka, ada ka.
      Dia patut kena pukoi.

      Sekadaq hang boleh tanya saja lah.

      • Salam BT,

        Tulih surat saman
        Bagi kat dia pas tu suroh belah la
        Tak boleh ka laghu tu

        Undang2 yg sedia ada
        Kalau polis tak mau ikut
        Jadi pekan koboi la
        Pakai nala punya bintang kat baju
        “””””sheriff la tu”””

        Hang budak2 dok main pistoi ayaq
        Elok la esok besaq jadi polis
        Jangan jadi sheriff koboi ….

        kena layan reggae version
        ” I SHOT THE SHERIFF by..eric clapton””

      • Tajuk pon BEATEN & ROBBED
        kigha “””LANUN””” la
        Tak sangka kuncu2 lanun pon
        ghamai di sini.

        Sudah la
        HAMPA MENGARUUUUUUUUT SAJA

  8. aduhai..sepatutnya dlm hal ni..kalau polis kena provoke pun ..polis kena tenang..mental kena kuat..contoh polis kat negara lain kena provoke pun rilek je..polis kena ingat rakyat melayu ,cina,india dll.. yg bayar gaji polis,tentera,bomba & semua jabatan kerajaan ..

    • koté kecik kot. pantang kena provoke, terus meroyan. hehe

  9. Sebab utama punca berlakunya kes gila ni ialah:

    1. Kedua-dua pihak tidak hormat, tidak hayati dan tidak fahami 5 prinsip RUKUN NEGARA;
    2. Kedua-dua pihak tidak mengambil sikap bertolak-angsur, masing-masing bersikap emosional dan ikut sangat perasaan amarah atau SOMBONG;
    3. Kedua-dua pihak tiada rasa tanggungjawab dan tiada sifat SABAR.
    4. Kedua-dua pihak tidak profesional sebagai rakyat pengguna dan sebagai anggota penguatkuasa.
    5. Kedua-dua pihak secara kebetulannya terjumpa ‘BUKU DENGAN RUASNYA’.

    Jika kita sebagai rakyat pengguna sentiasa menghormati antara satu sama lain sudah tentu kejadian seperti ini tidak akan berlaku;

    Jika anggota penguat kuasa cukup terlatih menjalankan tugas dengan penuh amanah, tanggungjawab dan profesional sudah tentu peristiwa ini dapat dielakkan daripada terjadi; atau

    Anggota penguat kuasa sememangnya telah dilatih begitu apabila dicabar dicabar dan dicabar;

    Moleklah kes ini diambil perhatian segera oleh pihak atasan; dan

    Peristiwa ini sebaiknya dijadikan teladan kepada kita rakyat pengguna dan anggota penguat kuasa. Mudah-mudahan peristiwa seperti ini tidak akan berlaku lagi.

  10. Bukankah tu CC Lee?

  11. mesti kes lawan polis ni… polis lak mcm ganster. hanpa semau gangster ke? benti kerja la.. bukak kongsi gelap lak, pantang ada org melawan… mau kena sabaq skit larrrr.. ni duit hilang persal lak.. -tepat apakatamu wahai en pjolor.

  12. POlis kononnya, syaitan sebenar di sebalik. Ape terjadi dgn penguatkuasaan??? Mati termakan niat tammk? Nak duit sgt baik bekerja dgn baik2. “Kecewa”

  13. no body perfect nasihat menasihatilah

  14. To jay, go fuck urself! Next time i will get all my ahbeng gangsters to rape ur gf or wife.

    Piss on you, force you to drink my piss. Stupid dumb malays.

    Corrupted, simply beat ppl . Even though they are angry they hv no right to beat anyone.

    Dont understand english? Go read up more lah you pathetic wankers. Motherfucking dumb retarded police. I will make sure i will fuck all these police upsidedown.

    Make sure that these 11 bas3rds get jailed for life.

    Fuck you jay ! Dont ever let me meet you cuz i promise i will rape your wife n kids! Asshole!

  15. tanyallah siapa siapa sahaja di taman tun kl.chia ini orang jahat,tipu orang ,bawa van dan kereta tak ber road tax ,lagi langgar kereta orang sampai van dia belum diperbaiki.jahat betul orang ini.

  16. Betul macam kawan diatas cakap “Buku Bertemu Ruas”. Setiap dari kita kena percaya pada rukun Islam yang ke6. Untung baik dan jahat adalah kehendak Allah. Kita juga kena percaya pada ‘kifarat’ yakni pembalasan Allah diatas dunia atas apa yang telah kita lakukan (juga pusaka dari kesalahan ibu bapa atau nenek moyang kita). Allah maha adil. Ucaplah syukur kerana pembalasan didunia amat sedikit jika dibanding dengan azab di akhirat. Tidakkah kita sedar bahawa setiap kejadian adalah untuk kita ambil iktibar (berfikir). Allah Yang Maha Mengentahui.

  17. padan muka cina 2..kat penang masa crismast,orang cina duk pukui polis india masa geng2 depa kena tangkap..fair la..mujur la cina ni xmampus…sebaiknya,polis tembak je cina ni..pas2 buat kes mcm beng hock…cina balik china la….ha….

    • ha…cina babi….cina babi…cina babi..cina babi…ha…………


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: