Posted by: pinkturtle2 | Disember 27, 2010

Syiah serah memo, tuntut maaf terbuka


Responses

  1. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.

    Apalah nak dikata.
    Zaman menuntut belum abis.

    Sana tuntut.
    Sini tuntut.

    Coba ikut sukutigasakat.
    Yang malais membaca.
    Katalah.
    Kata apa pon kat depa.
    Depa tak pernah marah.
    Depa tak pernah tuntut maaf pon.
    Takada tertutup.
    Takada terbuka.

    Terutama nasik kandaq.
    Very special.
    Tak marah, tak tuntut.
    Dok gelak kah, kah, kah.
    Lagu tu lah.

    great chief tu, lain sikit.
    Very great special.
    Tak marah, tak tuntut jugak.
    Dok plan plan kayuh.
    Pi.

    Sekadaq serah saja lah.

  2. Begitulah kesan kejayaan yahudi memecah belahkan Islam dengan menyusup dan menegeksploit fahaman dan pengamalan Islam yang kebetulan memang ada segelintir amalan yang bercanggah dengan ajaran Islam.

    Kalau kita yang mengamalkan pegangan Ahlulsunnah waljamaah ini ada yang
    sesat, contohnya membawa fahaman sekular yang jelas bertentangan dengan tuntutan Islam itu sebagai sesat. Begitu juga pengikut mazhab syiah.

    Kesesatan seperti inilah digunakan oleh yahudi dengan melebelkan konon ini ialah amalan Islam syiah, sedangkan fahaman syiah yang dibawa oleh ulamak terdahulu membawa Ilmu Islam sama seperti Ilmu yang dibawa oleh ulamak Alulsunnah waljamaah. Perbezaan mereka hanya pada perkara ranting. Perkara pokok tetap tidak terpesong daripada nas Alquran dan hadith.

    Dalam memo komuniti syiah dalam video diatas. Datuk Abu Hassan Din ada menyebutkan bahawa anak yang dilahirkan oleh komoniti syiah ini sebagai anak taksah taraf mengikut hukum mazhab Ahlisunnah.
    Tuduhan ini dikira amat berat, kerana Datuk Abu Hassan mendahului para ulamak2 lain, para mufti dan majlis fatwa. Kita tidak faham atas dasar dan kajian apa yang digunapakai oleh Datuk Hassan ini.

    Datuk ini dimaklumkan terlalu berani membuat kajian sendiri tanpa merujuk kepada Ulamak muktabar dalam bidang aqidah. Beliau harus faham dan akui bahawa bidang aqidah ini bukan bidangnya, beliau tidak punya master atau PHD dalam bidang ini.

    Baru2 ini kita dikejutkan dalam satu programe TV, kononnya dari hasil kajian beliau didalam Alquran dengan bersandarkan kepada beberapa ayat dalam beberapa surah. Beliau tanpa merujuk kepada mana2 ulamak mempertikaikan Titian siratalmustaqim itu tidak seperti apa yang dimaksudkan oleh ulamak2 yang menulis dalam kitab2 lama, seolah olah beliau cuba memperkecilkan usaha ulamak2 ini menulis perjalanan titian siratalmustaqim itu tidak ujud seperti apa yang ditafsirkan.
    Kita ingin bertanya adakah ulamak yang menulis kitab2 ini menulis dan menyampaikan mengikut kajian akal semata mata, sama seperti kajian yang dibuat oleh beliau sendiri. Kita percaya ulamak2 terdahulu itu punya displin Ilmu yang tinggi dan menyampaikan pasti bedasarkan persepakatan Ijmak Ulamak. Sedangkan Datuk Hasasan tidak pula menyatakan kajian beliau ini telah mendapat persepakatan ulamak terkini. Dalam bahasa lain, kajian sendiri sendiri. Cukop bahaya!!!!

    Datuk Hassan mentafsirkan Titian Siratalmustaqim itu hanya sekadar nama, bukan titian tetapi ianya adalah satu perjalanan manusia diketuai oleh nabi Muhammad .s.a.w di Padang Mahsyar dan akan sampai disatu tempat dimana manusia yang berdosa dan mereka yang tidak dihisab akan diasingkan untuk dimasukan kedalam Syurga dan Neraka. Inilah hasil dari kajian beliau berdasarkan dari berapa ayat dan dari beberapa surah dalam Alquran.

    Beliau mesti ingat apa yang beliau sampaikan ini ada hubungkait dengan aqidah. Dalam perkara aqidah akan melibatkan kesesatan. Tidakkah nanti bila ada mereka yang terpengaruh dan jahil telah menerima sebagai satu pegangan dan percaya sehingga keakhir hayat. Tiba2 apa yang disampaikan itu telah menyimpang dari tafsiran yang sebenarnya.

    Dalam kedua dua perkara yang disebutkan diatas jelas beliau berhukum dan menyampaikan perkara2 yang terkait secara langsung dengan aqidah. Sebelum perkara ini diistiharkan sebagai benar. Kita ingin para ulamak dan majlis fatwa mengesahkan apa yang nyatakan oleh Datuk Hassan ini tidak salah….

  3. salam bro n sis……..

    bab nie dok jadi kadi kalut pasai khusrin….
    khusrin nie maknanya rugi…tak dak laba apa-apa…
    manusia memang selalu dlm ‘kerugian’….

    sapa yg rugi…..
    tak dak sapa yg rugi….
    khusrin pun tak rugi….
    orang penaik pangkat lagi ada laa……..
    yg tak naik pangkat…tak naik kelas nie…sorang budak yg dok kelas tadika tu laaa….malaih baca buku….pi mengaji pun pakai selipar saja….
    cukup kasihannnnnnnn…….

    aku kesian kat jais…….
    aku kesian jugak kat puak-puak yg dok suruh jais minta maaf balik….

    patutnya jais kena bagi’guideline’ laa….
    apa yg sesat….lagu mana sesat….sapa yg sesat….
    mesti ada term n condns……..
    baru puak syiah kat sini tau…
    aku tengok depa kat sini tak dak laa buat prangai belah kepala sendiri…tak dak laa bejalan ataih bara api….n bla bla mcm gambaq dulu tu….

    tapi satu saja aku nak peringat kat hangpa…..
    dlm hadis-hadis sahihain….terang ada dinyatakan….hanya ahlul sunnah wal jamaah sahaja antara firqah yg disebut sebagai kumpulan yg diterima….selebihnya 72 firqah yg lain….wp cuba digambarkan dgn berbagai kosmetik wangi…….tetap berbau pekungnya…..
    ini keyakinan bagi ahlul hadith dan seluruh muhadithin yg muktabar……..
    kena yakin yg ini…..

    alaikum bil-jamaah…

    cukup dulu….
    nanti kita tambah lagi…..

  4. masalah ni malaysia ni kita belajar agama menurut kitab ulama malaysia yang membaca dari kitab bahasa arab.kalau betul pemahaman ustaz tersebut alhamdulillah tapi kalau salah jadi la kita ayah pin.

    sepatutnya kita belajar terus dari kitab muktabar bahasa arab atau terjemahan bahasa melayu.ini mengaku mazhab syafie tapi buka kitab syafie pun tak pernah.hehee. jom layan fiqh manhaji kat surau annur bbbangi dengan ustaz harun din setiap khamis

  5. Bagaimana pulak dengan pemahaman kepada surat ini??.

    Rujukan kami: Bil (07) dlm.UMNO/BHG./KPR
    Tarikh: 11hb. September, 1996

    Semua Ketua Umno cawangan-Cawangan,
    Dalam Bahagian Kapar.

    Tuan-Tuan,

    GARIS PANDUAN PROGRAM AGAMA

    Dengan hormatnya dimaklumkan, saya telah diarah untuk menarik perhatian Ketua-Ketua cawangan mengenai perkara di atas.

    Adalah diperhatikan akhir-akhir ini ada cawangan-cawangan UMNO dalam Bahagian Kapar yang menganjurkan program-program agama seperti ceramah-ceramah, pengajian, forum dan sebagainya. Tuan-tuan adalah diminta supaya lebih berhati-hati apabila mengundang para penceramah/ustaz untuk mengisi program-program tersebut kerana terdapat penceramah-penceramah agam yang menggunakan ayat-ayat al-Quran dan Hadith sebagai dalil dan hujjah untuk merendah-rendahkan perjuangan UMNO.

    Sebagai contoh, pada 7hb.September 1996 yang lepas,satu majlis forum telah diadakan di Bandar Sultan Suleiman,Pelabuhan Kelang.Salah seorang ahli panel forum itu telah menghuraikan ayat 36 Surah Al-Ahzab yang menjelaskan kesesatan mereka yang “memilih hukum selain dari hukum Allah” termasuk juga mereka yang menolak hukum hudud dalam al-Quran. Kita tidak boleh menerima hujjah dari Quran seperti itu kerana ini akan menjauhkan sokongan rakyat kepada UMNO. Kita menolak hukum Quran kerana ianya bersesuaian dengan semangat Barisan Nasional bagi mengekalkan kuasa dalam negara ini. Kajahilan masyarakat dalam agama bererti keuntungan kepada perjuangan kita.

    Sebagai garis panduan,sila ambil langkah-langkah berikut apabila menganjurkan program-program agama:

    1. Sila berbincang dengan Nazir Masjid / Pengerusi surau supaya tidak menjemput ustaz yang menentang dasar kerajaan. Pengajian tafsir Quran dan Hadith hendaklah dielakkan kerana biasanya Quran dan Hadith menjelaskan sifat-sifat munafik, syirik dan sebagainya. Ini mungkin “terkena kepada kita”.

    2. Pilihlah ustaz yang sesuai dengan perjuangan kita. Sekiranya meragui latarbelakang mereka,sila rujuk kepada Ketua Biro Agama Bahagian .Adalah diingatkan supaya tuan-tuan lebih berhati-hati,terdapat ramai para ustaz termasuk kadhi yang menentang dasar kerajaan.

  6. ni kes haruni… dahlah sesat… agama yg menyesatkan, lagi nak suruh mintak maaf.. betul betul kurang ajar. lepasni nak mintak apapula? http://abgrara.wordpress.com

  7. Salam 1Malaysia aka
    Salam TGNA suka.
    (Kalau tak caya, plah tanya TG)
    Salam pada suku2sakat2 juga.

    Wahai Kucing Kota.
    Jangan salah musuh kita.
    Memecahbelahkan kita, matlamat mereka.
    Dah dia musuh kita.
    Dia tak salah, dia betoi.
    Yang kita pulak, mengaku beriman dan bertaqwa.
    Mengapa boleh dipecahbelahkan.
    Salahkan sendiri lah.
    Ada great chief pon, dok krosot dan plan-plan kayuh.
    Ada nasik kandaq, pengandaq setakat boleh angkut nasi lah.
    Hang tulih panjang-panjang pon.
    Takdak makna.
    Kalau dah jenih, tak suka membaca.
    Bila membaca, pon tak faham.
    Mengaku percaya pada sifat 20.
    Dapat rm20, semua tersadai.
    Ada ka.

    Wahai nasik kandaq.
    Hang tulih apa tu.
    Tak faham lah.
    Hanya plah tanya Kucing.
    Dia dapat kat mana.
    Lepais tu, hang cut n paste lah.
    Kat sini.
    Bukan susah sangat.
    Macam buat pastry lah.

    Begitulah nasib orang Islam.

  8. Salam,

    Macamana tak berpecah sedangkan org. yg beriman bawa hujah dalil & nas
    dari kalam ALLAH pon boleh bertikai sedangkan org. yg berhujah menggunakan akai kepala lutut tentang masaalah yg haq tetap menjadi pujaan hati ku.
    Punah lah cik awang oooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

    Belajaq2 la pi runaih qur’an sama…
    Baghu terang bercahaya menjadi penyuloh di malam
    gelap gulita utk. mudah dan senang sampai ke destinasi.
    Suka sangat dok jalan meraba dlm. gelap.

    Plan2 pi slongkaq al qur’an tu.
    Baik Syiah,sunnah,mutazillah,Qadariah,badariah
    Melayu semuanya kena ikut yg. tu.

    Kita mana ada krosot.
    Relax plan2 saja dok kayuh tangkap suuuuuur.

  9. salam bro n sis……..

    aku heran betui ngan budak yg nama apa tu??
    aku tulih mcm tu punya senang pun dok tak paham lagi……
    pasai tu tak naik kelas…..
    kasihannnnnnnnnnnn…….
    hang bacalah plan-plan….lama-lama hang nanti paham jugak……
    tidak pun hang tanya wali selipar….dia mesti tau punya……………

    bagi puak sarkis…….
    agama bagai candu saja…..
    bila ketagih baru hidu……..
    lepaih habih gian….depa tidoq………
    tu pasai tak brapa paham benda-benda macam nie…….
    dah laa ngok…….tak tau apa pun dok riuh situ laaa………

    kah kah kah…………….

    • Salam NK….. “budak” sekoq tu, hang tulis macam mana punya rengkas pon satu apa pon dia tak paham…. lantak ke dia la….. dah “bengong tua” + “bodoh tegar” macam tu la…. nak buat mcm mana….. tahunn 2011 ni gerenti dia tak naik kelas malah “takdak kelas” langsung pon…..

  10. sapa itu datuk abu hassan din al-hafiz dan sapa yg beckp utk syiah ahlul bait nie? terer benor nie…? heheheh…!

  11. Oii… Kamil Zuhairi…

    Hang berangan nak mengaku
    yang suku sakat hang tu pencinta ahlul bait..???

    GO TO HELL la woii…!!!!


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: