Posted by: pinkturtle2 | Disember 29, 2010

Detik Bersejarah Bolasepak Negara

Malaysian players hold the AFF trophy as they celebrate winning the  ASEAN Football Federation (AFF) Suzuki Cup 2010 soccer tournament in  Jakarta December 29, 2010.

Malaysian players hold the AFF trophy as they celebrate winning the ASEAN Football Federation (AFF) Suzuki Cup 2010 soccer tournament in Jakarta December 29, 2010.

Malaysia's team celebrate with the trophy after defeating Indonesia  in the second leg of their AFF Suzuki Cup soccer final matches at  Gelora Bung Karno stadium in Jakarta, Indonesia, Wednesday, Dec. 29,  2010.

Malaysia's team celebrate with the trophy after defeating Indonesia  in the second leg of their AFF Suzuki Cup soccer final matches at  Gelora Bung Karno stadium in Jakarta, Indonesia, Wednesday, Dec. 29,  2010.

Malaysia's team celebrate with the trophy after defeating Indonesia  in the second leg of their AFF Suzuki Cup soccer final matches at  Gelora Bung Karno stadium in Jakarta, Indonesia, Wednesday, Dec. 29,  2010.

Malaysia's team celebrate after defeating Indonesia in the second  leg of their AFF Suzuki Cup soccer final matches at Gelora Bung Karno  stadium in Jakarta, Indonesia, Wednesday, Dec. 29, 2010.

Malaysia's team celebrate their victory against Indonesia during  the last of the two round final of the AFF Suzuki Cup 2010 in Jakarta on  December 29, 2010.

Malaysia's team celebrate their victory against Indonesia during  the last of the two round final of the AFF Suzuki Cup 2010 in Jakarta on  December 29, 2010.

Malaysia's players and officials hold the AFF Suzuki 2010 trophy  after defeating Indonesia during the final of in the AFF Suzuki Cup 2010  in Jakarta on December 29, 2010.

The captain of Malaysian team Safiq (C) holds the trophy of the AFF  Suzuki Cup 2010  in Jakarta on December 29, 2010. Malaysia won the AFF  Suzuki Cup 2010.

Members of Malaysia's soccer team hold the ASEAN Football  Federation (AFF) trophy as they celebrate winning the AFF 2010 soccer  tournament in Jakarta December 29, 2010.

Malaysian players hold the AFF trophy as they celebrate winning the  ASEAN Football Federation (AFF) Suzuki Cup 2010 soccer tournament in  Jakarta December 29, 2010.

Malaysian players hold the AFF trophy as they celebrate winning the  ASEAN Football Federation (AFF) Suzuki Cup 2010 soccer tournament in  Jakarta December 29, 2010.

The captain of Malaysian team Safiq (C) holds the trophy of the AFF  Suzuki Cup 2010  in Jakarta on December 29, 2010. Malaysia won the AFF  Suzuki Cup 2010.

The captain of Malaysian team Safiq (C) holds the trophy of the AFF Suzuki Cup 2010 in Jakarta on December 29, 2010. Malaysia won the AFF Suzuki Cup 2010.

Malaysia's Mohd Safee Sali holds up the top scorer's trophy after  the ASEAN Football Federation (AFF) Suzuki Cup 2010 soccer tournament in  Jakarta December 29, 2010.

Malaysia's striker Mochamad Safee holds his top scorer trophy of  the AFF Suzuki 2010 cup in Jakarta on December 29, 2010. Malaysia team  won the AFF Suzuki Cup 2010.

Malaysia’s striker Mochamad Safee holds his top scorer trophy of the AFF Suzuki 2010 cup in Jakarta on December 29, 2010. Malaysia team won the AFF Suzuki Cup 2010.

Malaysia Juara Piala Suzuki AFF Buat Kali Pertama

JAKARTA Buat julung kalinya, skuad bola sepak Malaysia berjaya merangkul gelaran juara sekali gus membawa balik piala kebanggaan apabila menang secara agregat 4-2 pada perlawanan akhir kedua di Stadium Gelora Bung Karno, Rabu.

Bagaimana pun, skuad kendalian K.Rajagobal itu menerima serangan bertalu-talu daripada pasukan Garuda, namun barisan pertahanan cemerlang memainkan peranan mereka dalam menepis serangan ini.

Pasukan Indonesia nyaris mendapat gol pertama apabila pengadil memberi sepakan penalti selepas bola terkena tangan Mohd Sabree Mat Abu pada minit ke-18, namun sepakan yang dilakukan oleh kapten pasukan Garuda, Firman Utina berjaya diselamatkan penjaga gol negara, Khairul Fahmi Che Mat yang bijak membaca pergerakan pemain tuan rumah itu.

Kedua pasukan terikat tanpa jaringan pada separuh masa pertama.

Babak kedua menyaksikan perlawanan lebih menarik selepas pasukan Indonesia lebih banyak mengatur serangan namun pujian sekali lagi harus diberi kepada penjaga gol negara, Khairul Fahmi kerana menyelamatkan gawang dengan percubaan berbahaya terutama sekali hantaran yang dilakukan pemain lincah Indonesia, Muhammad Ridwan.

Biarpun Malaysia jarang melakukan serangan, namun hantaran jauh Mohd Ashari Samsudin di sebelah kanan tepat kepada Mohd Safee Mohd Sali sekali gus membuat lorongan laju menggunakan kaki kirinya terus ke gawang lawan pada minit ke-53.

Gol penyamaan hadir pada minit ke-72 selepas Mohammad Nasuha merembat bola muntahan daripada penjaga gol Khairul Fahmi.

Namun pada babak akhir perlawanan, pemain pertahanan negara, Mohamad Muslim Ahmad silap membuat percaturan apabila cuba menyelamat bola dengan menanduk ke arah gol sendiri.

Perlawanan tamat dengan keputusan 1-2.

Sementara itu, kejayaan ini dianggap lebih manis apabila penyerang negara, Mohd Safee Mohd Sali turut dinobatkan penjaring terbanyak selepas mengumpul lima gol.

Manakala pemain terbaik perlawanan dimenangi oleh pemain tengah Indonesia, Firman Utina.

Pada perlawanan pusingan pertama yang berlangsung Ahad lalu, skuad Harimau Malaya ini telah menundukkan Indonesia 3-0 di Stadium Nasional Bukit Jalil.mstar


Responses

  1. salam bro n sis………..

    takat juara kg saja laa………
    taraf budak sekolah…………

    selagi ada flip flop dlm pengurusan bola sepak negara………
    jngn dok harap sangat nak naik ataih lagi………
    aku bukan nak mengata….tapi yg tu laa dok berlaku……
    lepaih nie…ramai laa yg dok mengaku ‘berjasa’dgn bola sepak negara nie…….
    ada yg mengaku bekerja keraslah melatih pasukan….
    ada yg dok dakwa kata dia laa yg bertongkos lomos membimbing skuad nie……..
    hangpa tengok laa nanti…tak esok…tidak pun sari dua lagi pakat dok kerenyeh bila reporter ambik gambaq depa…..kah kah kah

    dulu depa pemain nie….main bukan pasai duit…
    dulu main sungguh-sungguh….pasai negara……
    depa tak buru pangkat…..
    depa buru bakat………
    tengok ghani minhat……..
    tengok Dali Omar……..
    tengok super mokh….
    semua depa laku kat luaq……
    tengok arumugam…tiang gol pun dia boleh lentoq…bola tak masuk maa…..kah kah kah……..

    bukan mcm laa nie……..
    kena tembi sikit…berguling-guling…
    habih camna nak lawan manchester united…nak lawan chelsea…nak lwn barcelona???…….

    tahap dan kekuatan fizikal kena ambik kira jugak….bukan ‘skill’ saja yg perlu……
    bukan apa….takut ramai kena usung keluaq…

    Tahniah laa juara kampung………
    kah kah kah……………

    • Woii nasikk kandar ko ni memang bodoh&dungu berfikir negatif sebab ko tak pernah main bola dan kaki bangku komen sahaja lebih.. elok ko ni tukar aje warga negara keling…
      Tgk rekod la bodoh
      Pingat Emas Sukan SEA
      Pusingan kedua Sukan Asia (itu pun ref ausie tu bodoh mcm kau..)
      Piala AFF 2010

      Ko ni memang mangkuk ayun jgn tuduh pemain kita jaguh kampung

      • Salam,

        Nama2 yg. di utarakan oleh
        Nk tu rasanya taraf budak2
        la mana depa tau.

        isa bakaq
        shaharuddin abdullah
        james wong
        hassan sani
        syed ahmad
        abdullah ali
        bakri ibni
        ni semua penyerang berbisa
        blom masuk mai midfielder punya nama l;agi

        Std yg dok ada la ni boleh
        dudok skali dgn. depa ka.
        ESTATE DGN. KAMPONG PUNYA
        LIGA SAJA STD DEPA.

        Makan nasi kandaq syarat kena tambah.
        Plan2 pi otek orang lama……baruuu tau brother.
        Hampa beriguih lagi…tah tak dak lagi

        Kita komen bukan condem
        Komen kita bawa kembali balik
        ke zaman lalu punya pencapaian.
        Baru bleh sembang.
        Bayaq mahai yg. ni bawa balik.

        Ball control pon tarak….
        lagi mau sembang deraih
        Betoi lah NK kata …jaguh kpg.

  2. salam mail……..

    aku x marah kat hang………
    mcm nie laa baru hang anak jantan……
    tapi hang x cukup jantan
    kena provoke sikit…….lompat bukan main lagi……..
    siap maki orang pulak tu…………
    hang baru besaq dlm zaman kemelesetan bola negara……
    dan hang pun tak berapa tau sangat pasai sejarah bola nie……
    gempaq saja lebih………

    pasai hang layan posting aku…….
    aku layan balik pi laa sikit……….

    cuba hang tengok elok-elok……
    malaysia jadi juara piala suzuki bukan?
    tapi masa fight di tempat lwn….punggahhhh…….nasib baik ada kelebihan agregat……..pasai menang kat kg sendiri……..kalau yg namanya sang juara……..kena menang kat tempat lawan sama……..baru real juara….tu pasai namanya juara kg……..kah kah kah………

    bila tengok kat tv pun….kita dah tau ada sesuatu yg tak ada dlm pasukan malaysia………..
    kita ada sebelas pemain tetapi ada benda yg tak dak kat depa……
    depa tak ada semangat yg sama….tak dak halatuju yg sama….azam depa berlainan satu sama lain………

    main pulak kerana imbuhan….
    reward motivation yang bersifat sementara……….
    halatuju dan matlamat pulak berbeza-beza…….
    zaman Mokhtar Dahari (Supemokh) dulu….
    jugak David Arumugam semasa liga Semi-Pro dahulu…..
    kalu dah namanya Semi-Pro……..
    kebanyakan depa sebenaqnya main bolasepak pun secara sambilan saja…..gaji rendah…..
    tapi semangat berlawan depa semuanya dalam satu kesatuan yang kuat………
    depa bermain untuk negara dan bukan untuk peribadi……
    Mokhtar Dahari dulu nie berjogging dari puchong ke FAM (Kelana Jaya) setiap hari pergi dan balik…..
    buat latihan tiap petang dan juga kadangkala dengan motorsikal Honda Cupnya…..
    pemain kita laa nie….bermain atas kemewahan dengan gaji ribuan ringgit dan berkereta mewah serta gayahidup yang hebat…..tapi yg tak syok tu depa tak sehebat mana pun…..

    bandingan era Mokhtar Dahari dan era laa nie….soal duit tentu ada masalah…..tapi lebih kepada semangat patriotik yang tinggi dan jitu yang membawa kemenangan mereka sehingga ke peringkat piala Asia……

    kisah perang Iskandar Zulkarnaen ribuan tahun dahulu……..
    boleh hang jadikan pelajaran dan share ngan budak tadika….boleh dijadikan pelajaran bagaimana musuh kalah sebelum bertempur hanya dengan kawad hentak kaki yang serentak oleh ribuan tentera Iskandar yang menggegar bukit dan gunung………
    tu belum tengok lagi kelibat tenteranya…..
    musuh sudah kecut perut dan 50% roh depa telahpun turbang hanya pasai dengaq hentak kaki tu sahaja…………

    so mail !!!……..
    Don’t judge a book by its cover……..
    kecantikan dan kegagahan manusia mesti diperlihatkan dari aspek luaq dan dalam secara kaffah………
    dalam musti baik….
    luaq jugak mau baik maa……….

    jangan marah aaaaaaaaaaa……

  3. aku melihat… kejayaan ini adalah disebab kan.. jurulatih membawa pemain pemain baru, budak2 mentah di tonjolkan.. pemain2 senior hanya diletak dibangku simpanan. itupon ‘bersebab’ nanti org akan marah sebab coach letakkan kesemua 21 pemain baru.. pemain senior semua direhatkan, dimasukkan hujung2 permainan sahaja. pemain baru akan selalu melihat pemain yg lebih senior dr mereka.. dari segi disipilin, pergaulan, kesungguhan dan sewaktu dgnnya. bila disiplin kurang, kesungguhan kurang ini semua akan melembikkan pemain pemain baru. dan aku melihat rajagopal telah membawa hampir semua pamain2 baru yg mentah dari segi permainan dipringkat antarabagsa,dan membuang pemain2 lama. dan ini lah rahsianya kemenangannya.
    begitujuga utk permainan lain lain..takraw, bola keranjang. ping pong dan semua sukan berpasukan yg merosot. buang sahaja pemain2 lama dan kita cuba lihat apa akan terjadi kelak.

  4. salam abgrara………

    aku sokong hang memang pemain lama kena ketepikan dari memasuki padang……..
    tapi semangat pemain lama mau ada dlm dada pemain baru……sebagai inspirasi kpd pemain baru…..
    tak dak orang nak bubuh pemain tua-tua….semua dah expired…

    apa yg aku cerita kat ataih tu….bagaimana kekentalan semangat sayangkan negara oleh pemain lama lama dulu…mcm yg great chief sebut tu…………
    laa nie depa sayang duit saja…….pasai tu banyak dok sandaq ngan sarkis………….cuma ada laa sorang dua yg berbakat mcm Radhi Mat Din dulu………sokong bulan seumoq hidup…….
    tapi aku tak kira tu semua………..cuma aku bincang isu semangat dan jati diri pemain lama ngan baru…….tu saja……..

    jngn jadi mcm cikgu ‘shaari’ sudah laa……
    “cikgu suka main bola, hari-hari cikgu main bola”
    bila lama sikit…….”cikgu sudah tidur, mari kita main”…….
    sebijik macam kelas tadika………….

    kah kah kah…………..

  5. Salam,

    Kalau payah sangat hampa ambik link ini.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_national_football_team

    http://en.wikipedia.org/wiki/Football_at_the_1972_Summer_Olympics

    Live masa di sekolah tgk. depa main dgn. German.
    Jenuh tepih Wong Kam Fook & Wong Kam Fee.
    Wong Chung Wa hampa pon tak tau……
    Habih nak sembang bola…..

    Satu ketika Pesta Bola merdeka amat berprestij.
    Bukan kapcai macam suzuki ni tau ka.
    Tanya la pengulas sukan Dzulkarnain Hassan,Rahim Razali
    dan Hasbullah Awang…depa tau banyak crita…
    pi plan2 otek kat depa….chao chin chao…

  6. Salam 1Malaysia.

    Menang tu, menang lah.
    Tapi takdak uuuummmmmph lah.
    Sebab kalah kat Jakarta.
    Menang pon, menang aggregate.
    Macam PAS sijil terbuka.
    Ambik satu, satu, sebutir, sebutir.
    Baru PAS.

    Apa-apa pon.
    Kita ucapkan tahniahlah kepada pemain-pemain.
    Pemain-pemain saja.

    Coma, kita nak ingatkan pemain-pemain.
    Jangan dok makang nasik kandaq.
    Bukang ada zat, pon.
    Gerainya pon, selekeh.
    Macam kat Padang Kota Lama.
    Tak jauh dari Dewan Sri Pinang.
    Nanti selalu sangat cari mangkuk tandas.
    Marah pulak, Kucing Kota.
    Itu tempat penginapan dia.

    Lagi satu, pemain-pemain kena ingat.
    Ramai sangat nak jadi chief.
    Nuar Musa, Subahan, Sabery.
    Dan ramai lagi lah.
    Termasuk kawan kita, yang dok.
    Krosot.
    Plan-plan kayuh.
    great chief.
    Depa2 tu, chief yang pandai.
    Cakap saja, bila menang.
    Kalu kalah.
    Krosotlah depa, macam chief yang tak great.
    Tu lah.

    Sekadaq kita ucap tahniah sekali lagi.
    Pada pemain-pemain saja.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: