Posted by: pinkturtle2 | Februari 2, 2011

Mubarak says he will quit, but only by September…

Egyptian President Hosni Mubarak's supporters scuffle with anti-government protesters near the Tahrir (Liberation) Square, early Wednesday, Feb. 2, 2011. Mubarak announced  he will not run for a new term in September elections but rejected protesters' demands he step down immediately and leave the country, vowing to die on Egypt's soil, after a dramatic day in which a quarter-million Egyptians staged their biggest protest yet calling on him to go.

Egyptian President Hosni Mubarak’s supporters scuffle with anti-government protesters near the Tahrir (Liberation) Square, early Wednesday, Feb. 2, 2011. Mubarak announced he will not run for a new term in September elections but rejected protesters’ demands he step down immediately and leave the country, vowing to die on Egypt’s soil, after a dramatic day in which a quarter-million Egyptians staged their biggest protest yet calling on him to go.

A group of pro-government supporters, one carrying a knife, right, take to the streets following Egyptian President Hosni Mubarak's speech, in the Imbaba neighborhood of Cairo, Egypt, Wednesday, Feb. 2, 2011. After Mubarak announced Tuesday he would not run for a new term in September elections but rejected protesters' demands he step down immediately and leave the country, clashes erupted between protesters and government supporters in the Mediterranean city of Alexandria and gunshots were heard, according to footage by Al-Jazeera television.

Mubarak says he will quit, but only by September…

As protesters took out a ‘march of a million’ against his three-decade rule, Egyptian President Hosni Mubarak finally announced that he would step down but not before the end of his term in September.

In his televised speech on Tuesday night, the 82-year-old leader said he would not run for presidency for another term and pledged to ensure a smooth transfer of power after September, Xinhua reported.

“My main responsibility is to ensure stability, and in the next few months I will work on the country’s stability,” he was quoted as saying.

The president said that he would seek constitutional change, which controls the criteria of the candidacy of the next president.

“I am a military man who served this country during war and peace and I will die on the soil of Egypt,” Mubarak said.

The announcement came after hundreds of thousands of protesters gathered at Cairo’s Tahrir Square in a show of solidarity with the opposition groups which called for a ‘march of a million’, demanding immediate removal of Mubarak following eight days of unrest across the country.

Responding to Mubarak’s announcement, Egyptian reformist leader and former head of the International Atomic Energy Agency Mohammed ElBaradei said that Mubarak’s speech did not meet the people’s demand and asked for more immediate action.

The people want Mubarak to leave as he has “lost his legitimacy”, ElBaradei told al-Arabiya channel.

US President Barack Obama said shortly after Mubarak’s speech that Egypt’s transition to democracy and toward free and fair elections “must begin now” and should allow all opposition figures to participate, DPA reported.

“What is clear, and what I indicated tonight to President Mubarak is my belief that an orderly transition must be meaningful, it must be peaceful, and it must begin now,” Obama said.

Obama said Mubarak “recognises that the status quo is not sustainable and that a change must take place”.

Obama did not directly say whether Mubarak should have immediately stepped aside, but the Washington Post reported the White House would have preferred he relinquish power to an interim government until elections could be held.

Protesters gathered in Cairo’s central Tahrir Square appeared to reject Mubarak’s pledge to step down at the end of his term, calling it was insufficient.

Protesters earlier hung effigies of Mubarak by the neck, while large banners screaming “Leave!” were flown off apartments in Tahrir Square, demanding that the president step down.

“Go Mubarak go, the game is over”, chanted protesters, who remained peaceful throughout, as did the military, which on Monday confirmed for the first time that it would not open fire on protesters.

The crowd, made up of people from all walks of life and many of whom have no particular political allegiance, were responding to opposition calls for a ‘march of a million’.

Efforts by the government to stifle the protests failed, as demonstrators gathered despite train services being cut and internet services being down for a fifth straight day.

Opposition parties on Tuesday also took their most concrete step yet towards developing an agenda, issuing a list of demands to the existing power structures to form a basis for negotiations.

The first item demanded that Mubarak ‘and his regime’ step down. Secondly, a transitional leadership should be formed, and a committee established to write a new constitution. Finally, parliament, dominated by Mubarak’s National Democratic Party, should be dissolved.

The list was sent to Vice President Omar Suleiman, the former head of the national intelligence agency, who said Monday that he would open a dialogue with ‘all political parties’.

Mubarak reshuffled his government on Monday in an attempt to defuse the protest against his regime, but protesters rejected the changes and said he must surrender power.

The country, stuck without serious democratic reforms for decades, has also seen its economy stagnate and the middle class had watched its purchasing power decline.

Serious poverty is rife among Egypt’s 80 million people, nearly half of whom are below the age of 35.

The economic impact of the efforts to oust Mubarak were being felt, however, with prices of staple foods rising and people reporting shortages of cash and other goods. The stock market has been closed for nearly a week.

………………………………………………………………………………………

ATM bantu proses pindah rakyat Malaysia di Mesir ke Jeddah

KUALA LUMPUR 2 Feb. – Tiga pesawat Malaysia yang berlepas ke Mesir tengah hari ini dijangka mengambil masa lima hari untuk operasi pemindahan rakyat Malaysia dari negara itu ke Jeddah, Arab Saudi.

Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin berkata, operasi tersebut akan bermula secepat mungkin sebaik sahaja pesawat tersebut tiba di Cairo.

“Pesawat C-130 akan beroperasi selama 24 jam berturut-turut tanpa henti bagi memindahkan kira-kira 14,000 rakyat Malaysia yang berada di sana,” katanya kepada pemberita di Kementerian Pertahanan di sini, hari ini. – Bernama

………………………………………………………………………………

Mara hantar pegawai ke Mesir bantu pemindahan pelajar

BESUT 2 Feb. – Majlis Amanah Rakyat (Mara) menghantar lima pegawainya ke Mesir bagi membantu pemindahan pelajar tajaannya dari negara yang mengalami pergolakan itu ke Jeddah, Mekah.

Pengerusi Mara, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, dua daripada pegawai itu akan berlepas dengan penerbangan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) petang ini, manakala tiga lagi akan berlepas malam ini dengan penerbangan biasa.

Katanya, kelima-lima pegawai itu akan diletakkan di Jeddah bagi menggerakkan bilik operasi di samping memberi pelbagai bantuan termasuk kaunseling dan logistik.

“Proses pemindahan itu dijangka akan mengambil masa tiga hari sebelum kesemua pelajar Mara dijangka pulang ke tanah air 4 Februari nanti,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Selain itu, katanya bilik operasi turut dibuka di Tingkat 4, Ibupejabat Mara di ibu negara sejak 31 Jan lalu yang beroperasi 24 jam. – Bernama

………………………………………………………………….

Husam Cadangkan Selamatkan segera rakyat kelantan / malaysia di Mesir

Kota Bharu, Kelantan , 2 Februari 2011 – Kerajaan negeri Kelantan yang prihatin akan kebajikan rakyat kelantan di negara Mesir yang sedang bergolak telah menghantar bantuan segera kepada warga kelantan yang khasnya  terdiri dari pelajar, pekerja di Mesir.

Seorang wakil Kerajaan negeri Kelantan telah berlepas ke Mesir untuk menyampaikan bantuan tersebut.bantuan adalah berupa kewangan untuk membeli makanan dan keperluan asas semasa berlakunya revolusi di Mesir pada masa sekarang.

MB Kelantan, Tuan Guru Dato Bentara Setia Nik Abdul Aziz, TMB, Dato Mohammad Yaakob dan Exco Kebajikan dan YB Dato Haji Husam Musa selaku Exco Kebajikan dan Perancangan Ekonomi Negeri berada di lapangan terbang antarabangsa Sultan Ismail Petra, Kota Bharu untuk mengiringi wakil kerajaan negeri kelantan ke Mesir dengan menaiki penerbangan ehsan Air Asia ke Mesir pada jham 3 petang, hari rabu, 2 Februari

YB Dato Haji Husam Musa mencadangkan kepada kerajaan malaysia agar warga kelantan dan malaysia segera dipindahkan ke negara jiran mesir seketika sebelum pulang ke tanah air jika tiada penerbangan antarabangsa dari kaherah ke malaysia – Kelate today

……………………………………………………………………………………………….

‘Tolong selamatkan kami’

RUMAH Negeri Sembilan di Kaherah ini adalah antara tempat kediaman pelajar Malaysia yang menuntut di Mesir.

KOTA BHARU – Pelajar jurusan pergigian di Universiti Al-Azhar, Tengku Nurfar’ain Qistina Tuan Kamarul Baharin, 21, bernasib baik kerana sempat meninggalkan Mesir kelmarin walaupun dia tidak mempunyai wang yang cukup.

Semuanya kerana ibu kepada kenalannya mempunyai kad kredit dan dengan kemudahan kewangan itu, mereka berjaya membeli tiga tiket penerbangan pesawat Gulf Air dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pukul 9.30 pagi kelmarin.

Namun ada pesanan rakan-rakan pelajarnya di negara yang sedang bergolak itu menyebabkan dia tidak lena tidur.

“Kawan-kawan saya pesan, kalau saya selamat balik, tolong selamatkan mereka pula,” ujarnya pada sidang akhbar di sini semalam.

Katanya, walaupun dia mempunyai wang di dalam bank, masalah yang dihadapi ramai orang di Mesir ialah semua urusniaga perbankantelah dihentikan. -kosmo


Punyalah lemah PM yang bernama DS Mohd Najib ini dimana ia mengambil masa terlalu lama untuk membuat keputusan bagi memindahkan para pelajar Malaysia yang kini berada di dalam keadaan merbahaya di Mesir.

Negara China misalnya telah bertindak segera membawa keluar 2,000 rakyat mereka dari negara itu bermula malam kelmarin menggunakan dua pesawat khas China Airlines dan Hainan Airlines, sementara Indonesia telah menghantar pesawat Boeing 747-400 Garuda Indonesia ke Mesir untuk mengevakuasi para pelajar mereka.

Amerika Syarikat juga telah mengambil tindakan yang serupa. Sehingga pagi semalam, mereka telah berjaya membawa keluar lebih 2,000 warga Amerika Syarikat dari Lapangan Terbang Kaherah menerusi sembilan penerbangan.

Rakyat Malaysia hanya akan bermula di bawa keluar pada 5 Februari (hari Sabtu) yang pada masa itu ia boleh dianggap terlalu lewat, kemungkinan demo Mesir pun sudah tamat. -GB

Protes Selamatkan Mahasiswa Malaysia di Mesir

Hari: Rabu
Tarikh: 2hb. Februari, 2011
Waktu: 2:00 petang
Tempat: Wisma Putra, Putrajaya.

Anjuran: Gabungan Solidariti Mahasiswa Malaysia, Gabungan Ibu Bapa, NGO, Parti Politik dan Mahasiswa Malaysia di Mesir.

Ayuh selamatkan rakan-rakan dan anak kita di Mesir!


Responses

  1. aikkkk…..pasai apa lama sangat hang mintak tempoh tu bro mubarak????…….
    lama lagi tuuuu…..la nie baru februari……
    tak cukup lagi ka yg hang dok karau tuuuuuu…..
    bini hang dah blah……..
    anak hang pun dah blah……..
    jngn sampai depa pula blah kepala hang……….

    hang dah jadi melianar….
    kat mesir hang laa raja…hang la yg maha dan raja………
    ada laporan kata hang ‘tibai’ sampai ratuih billion………
    hang nak buat menatang apa tu banyak sangat…….
    sempat ka hang mentekedarah habih…………
    hang pun dah gayut dah……..bekhedot habih….
    bumi pun dok bertepuk panggil hang dah tu….join ‘mummy’ yg hang dok simpan tu………
    hang gabuih hak orang hang banyak sungguhhhh…..
    tak terkira banyaknya tohhhhhhh……
    padan pun orang hang mengamok……..depa tak cukup makan….nak mengaji tak dak duit…….ada degree pun dok prasap ataih dapoq saja…….keroja hang tak bagi……..
    dengaq kata negori hang paling ramai dok tak dak kegheja???………..mcm negori kami jugak……………

    bro mubarak……
    rakyat hang kata….kuku hang buat dari ‘besi’………betoi ke???……….
    depa kata lagi……kegheja hang dok cakaq depaaa sajaaaa…….
    kalu depa tegoq hang ….hang ‘simpan’ depa dlm pagaq ‘besi’ jugak………tak patut hang bat lagu tu kat depa………tu pasai depa mengamok………

    depa tak mau hang tunggu dan buat janji sampai september depan……….
    yang hang bawak lari tu pun dah tak habih tujuh keturunan hang nak melantak……..
    awat???……..hang cuak ke???…takut depa suruh hang serah balik???….memang laa……arta tu semua bukan hang punya….orang punya……..hang tukang ‘rembat’ saja…….kalu depa mintak balik….hang kena bagi…………susahnya…arta rakyat dah jadi arta hang sendiri….mana aci lagu tu….hang dok ataih tu pun kegha dah besaq rahmat daahhh…..

    rakyat hang mcm ‘kerengga’……..depa dok turun mai lagi tu…….
    jangan sampai depa ‘selinap’ hang teruih…….
    so……elok laa hang blah buang…….
    plan plan hang blahhhhhhhh buang……….

    wishes a happy new year 2 all tionghua members……
    GONG XIE FA CHAI from Nasik Kandaq…………..

    kah kah kah………….

  2. dia msti ada muslimat dgn sekutu dia..bln puasa bru nk ltak jawatan.

  3. ehh wa lupa nak tanya sdr NK:

    dubai dan abu dhabi tu tempat selamat ke? Wa tak tahu boleh ceritakan sikit?
    Wa rasa2 tempat tu memang selamat pasai tu banyak saudagar2 dunia suka pergi kat situ.

    Wa mampu jenguk2 kat pintu je.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: