Posted by: pinkturtle2 | Februari 3, 2011

10:00am Medan Tahrir… Pertempuran Kembali Meletus

Pagi-pagi lagi Medan Tahrir kembali Bergolak,Pertempuran antara dua kumpulan kembali meletus pada pukul 10 pagi ini waktu kaherah  (4ptg waktu Malaysia)…

Boleh juga saksikan secara live di sini atau di sini

CAIRO, EGYPT - FEBRUARY 03: Anti-government protesters continue to occupy Tahrir Square on February 3, 2011 in Cairo, Egypt. Clashes between groups opposed to President Hosni Mubarak and supporters of his 30 year rule continued into the night, as the Egyptian health minister reported that five people died in yesterday's violence.

Getty Images 41 minutes ago

CAIRO, EGYPT – FEBRUARY 03: Anti-government protesters continue to occupy Tahrir Square on February 3, 2011 in Cairo, Egypt. Clashes between groups opposed to President Hosni Mubarak and supporters of his 30 year rule continued into the night, as the Egyptian health minister reported that five people died in yesterday’s violence.

CAIRO, EGYPT - FEBRUARY 03:  People line up to get past a makeshift barricade guarded by anti-government protesters at the entrance to Tahrir Square on February 3, 2011 in Cairo, Egypt. Clashes between groups opposed to President Hosni Mubarak and supporters of his 30 year rule continued into the night, as the Egyptian health minister reported that five people died in yesterday's violence.

Getty Images 42 minutes ago

CAIRO, EGYPT – FEBRUARY 03: People line up to get past a makeshift barricade guarded by anti-government protesters at the entrance to Tahrir Square on February 3, 2011 in Cairo, Egypt. Clashes between groups opposed to President Hosni Mubarak and supporters of his 30 year rule continued into the night, as the Egyptian health minister reported that five people died in yesterday’s violence.

CAIRO, EGYPT - FEBRUARY 03:  People line up to get past a makeshift barricade guarded by anti-government protesters at the entrance to Tahrir Square on February 3, 2011 in Cairo, Egypt. Clashes between groups opposed to President Hosni Mubarak and supporters of his 30 year rule continued into the night, as the Egyptian health minister reported that five people died in yesterday's violence.

Egyptian anti-government demonstrators (bottom) face pro-regime opponents during clashes in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Getty Images 29 minutes ago

Egyptian anti-government demonstrators (bottom) face pro-regime opponents during clashes in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian anti-government demonstrators (bottom) face pro-regime opponents during clashes in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian anti-government demonstrators (bottom) stand amidst burnt cars as they clash with pro-regime opponents in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian anti-government demonstrators (bottom) face pro-regime opponents during clashes in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian anti-government demonstrators (bottom) face pro-regime opponents during clashes in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian anti-government demonstrators (bottom) face pro-regime opponents during clashes in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Getty Images 23 minutes ago

Egyptian anti-government demonstrators (bottom) face pro-regime opponents during clashes in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Anti-government demonstrators, wounded during clashes with pro-government protesters, shout slogans against President Hosni Mubarak at Tahrir square in Cairo February 3, 2011. Anti-government protesters said on Thursday they were more determined than ever to topple Mubarak after supporters loyal to him charged Tahrir Square, sparking violence that killed five people.

Reuters Pictures 22 minutes ago

Anti-government demonstrators, wounded during clashes with pro-government protesters, shout slogans against President Hosni Mubarak at Tahrir square in Cairo February 3, 2011. Anti-government protesters said on Thursday they were more determined than ever to topple Mubarak after supporters loyal to him charged Tahrir Square, sparking violence that killed five people.

Wounded Egyptian anti-government demonstrators shout slogans in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian supporters of President Hosni Mubarak stand on a stairway after they were detained by anti-Mubarak protestors in Cairos central Tahrir square following clashes on February 03, 2011.

Getty Images 20 minutes ago

Egyptian supporters of President Hosni Mubarak stand on a stairway after they were detained by anti-Mubarak protestors in Cairos central Tahrir square following clashes on February 03, 2011.

Pro-Mubarak supporters are detained by anti-government demonstators  at an underground metro station after being rounded up during clashes at Tahrir Square in Cairo February 3, 2011. Anti-government protesters said on Thursday they were more determined than ever to topple President Hosni Mubarak after supporters loyal to him charged Tahrir Square, sparking violence that killed five people.

Reuters Pictures 26 minutes ago

Pro-Mubarak supporters are detained by anti-government demonstators at an underground metro station after being rounded up during clashes at Tahrir Square in Cairo February 3, 2011. Anti-government protesters said on Thursday they were more determined than ever to topple President Hosni Mubarak after supporters loyal to him charged Tahrir Square, sparking violence that killed five people.

Egyptian anti-government demonstrators raise their hands as they ask their fellow protestors to stop clashing with pro-regime opponents in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Getty Images 20 minutes ago

Egyptian anti-government demonstrators raise their hands as they ask their fellow protestors to stop clashing with pro-regime opponents in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian anti-government demonstrators raise their hands as they ask their fellow protestors to stop clashing with pro-regime opponents in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian anti-government demonstrators raise their hands as they ask their fellow protestors to stop clashing with pro-regime opponents in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Getty Images 17 minutes ago

Egyptian anti-government demonstrators raise their hands as they ask their fellow protestors to stop clashing with pro-regime opponents in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian anti-government demonstrators raise their hands as they ask their fellow protestors to stop clashing with pro-regime opponents in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Getty Images 30 minutes ago

Egyptian anti-government demonstrators raise their hands as they ask their fellow protestors to stop clashing with pro-regime opponents in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian anti-government demonstrators (bottom) face pro-regime opponents during clashes in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian anti-government demonstrators (L) face pro-regime opponents during clashes in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

Egyptian anti-government demonstrators (L) face pro-regime opponents during clashes in Cairos central Tahrir square where crowds have gathered for days calling for the ouster of President Hosni Mubarak on February 03, 2011.

………………………………………………………………………………………………………..

Kumpulan pertama pelajar Malaysia di Mesir tiba di Jeddah tengah malam ini

03/02/2011 4:02pm

KOTA KINABALU 3 Feb. – Dua penerbangan pertama – Malaysia Airlines dan AirAsia – membawa kira-kira 600 pelajar Malaysia yang menunggu untuk dipindahkan dari Kaherah, Mesir, dijangka tiba di Jeddah, Arab Saudi menjelang tengah malam ini.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, pesawat Boeing 747 Malaysia Airlines dan A340 AirAsia berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur awal hari ini menuju ke Kaherah.

“Sebaik sahaja kedua-dua pesawat ini tiba di sana, kami akan uruskan penerbangan membawa keluar kumpulan pertama pelajar Malaysia dan kami harap, jika semuanya berjalan lancar, mereka akan tiba di Jeddah menjelang tengah malam ini,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Anifah berkata tiga pesawat pengangkut C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), yang berlepas ke Jeddah semalam, akan memulakan penerbangan membawa keluar pelajar Malaysia dari Mesir pagi esok.

“Ketiga-tiga pesawat ini perlu rehat selama 24 jam sebelum meneruskan aktiviti penerbangan biasa,” katanya. – Bernama.

……………………………………………………………………………………………….

Warga Malaysia di UAE tawar penginapan kepada pelajar dari Mesir

03/02/2011 4:40pm

DUBAI 3 Feb. – Rakyat Malaysia yang menetap di Emiriyah Arab Bersatu (UAE) telah membuka kediaman mereka untuk pelajar Malaysia yang cuba meninggalkan Mesir ekoran tindakan rakyatnya mengadakan demonstrasi jalanan bagi mendesak Presiden, Hosni Mubarak meletak jawatan.

Sukarelawan kini menawarkan kemudahan penginapan kepada pelajar berkenaan sementara menunggu ibu bapa atau penjaga mereka mendapatkan tiket penerbangan untuk pulang ke Malaysia menerusi beberapa lapangan terbang di negara Teluk ini.

“Maklum balas di kalangan penduduk Malaysia di sini amat menggalakkan… bukan sahaja mereka yang tinggal di Dubai tetapi juga wilayah lain seperti Sharjah, Abu Dhabi dan Ras Al Khaimah,” kata Presiden Persatuan Malaysia di UAE (My-UAE), Rusli Leman, ketika dihubungi. – Bernama

……………………………………………………………………………………………….

kerajaan, kalaulah kos nak selamatkan kami ni tinggi sangat, akan merugikan ekonomi negara, duit2 petronas tak mampu cover, nak majukan sangat negara, maka, buatlah kutipan derma – Pelajar Msia Di Mesir

Terima Kasih Malaysia

Salam. aku student mesir. kawasan yang masih ‘hijau’. aku ni jarang tulis note, tapi sebab aku rasa ni perlu, maka aku tulis, dan korang tolonglah sebar2kan.

takda yang lebih tahu pasal mesir ni kecuali kami. kebanyakan berita di malaysia hanyalah ‘lebat’2 belaka. kami taklah seteruk itu. berita2 macam ni akan membuatkan mak ayah kat sana risau, kan?

betul.

ada satu lagi yang anda semua tak tahu. kami bukan risaukan bunyi2 bom di waktu malam. belum terjadi lagi. tapi kami risau benda ni akan jadi worse. ah, kelakar aku rasa bila baca blog2 macam ni,

http://ruangbicarafaisal.blogspot.com/2011/02/krisis-di-mesir-utamakan-bawa-pulang.html

http://blogserius.blogspot.com/2011/02/serius-fakta-fakta-tentang-pelan.html

apa yang korang tahu pasal kami di sini? bank dah banyak yang kena beku, kedai banyak dah tutup, harga barang naik mendadak, penjenayah terlepas. nak tunggu sorang pelajar kami maut kat kawasan ‘hijau’ ni baru nak menggelabah ke?

betul, kami tak boleh menggelabah. kerajaan sedang keluarkan pelajar malaysia perlahan2. kami di kawasan ‘hijau’ ni perlulah bersabar.

aku, secara peribadi, boleh bersabar. orang lain aku tak tahu.

yang kami risau sekarang, kerajaan terlalu lambat ambil tindakan. embassy sekarang ni sgt susah nak dihubungi. pegawai2 negeri pun susah nak dikontek jugak. siapa kata kami terurus? lawak, lawak. macam korang pulak yang kat sini, kan?

aku harap, ambiklah. walaupun sedikit lambat. asalkan jangan terlampau lambat. apa kerajaan nak tunggu zioonis campur tangan ke? nk tunggu amerika baling bom guna jet?

ok, ingat tak, dulu2, ada satu kerajaan ni di pegang oleh parti Islam (algeria kot.) then, tiba2 perancis datang untuk jatuhkan balik kerajaan tu. macam tulah yang aku takut sebenarnya. jangan sampai diorang masuk campur. sekarang ni tentera macam menyokong pro-mubarak ni. saja nak laga2kan golongan anti dan pro. kalau dah sampai macam ni situasinya, susah dah kita nak keluar dari sini.

sekejap, kami gembira kami akan keluar dari kancah ni. tapi, kejap sangat. datang balik rumours kata kawasan kami takkan keluar. u pun tak cuti. hakikat, kitorang sekarang ni cuak gila bila tahu ada kemungkinan kami tak keluar ke mana.

ada pihak yang cuba telefon embassy. sejujurnya, kami tak dikompemkan lagi kami akan keluar dari sini.

ada pihak2 yang yang dah gelabah semacam, termasuklah aku.

bukan apa, ini bukan perang agama, utk aku masuk campur. ini hal kerajaan. aku takda hak pun nak bersuara.

kerajaan, kalaulah kos nak selamatkan kami ni tinggi sangat, akan merugikan ekonomi negara, duit2 petronas tak mampu cover, nak majukan sangat negara, maka, buatlah kutipan derma. walaupun kemungkinan separuh tu masuk kat poket sesiapa, sekurang2nya adalah jugak duit. kalau taknak jugak, claimlah duit kami nanti, macam ALONG buat!!!

sekarang ni takda apa. tapi sampai bila? kami tak perlukan golongan2 doktor yang bawak ubat, supply2 makanan tu semua. sini ada doktor dan makanan dah. keluarkan kami segera dan terancang.

kami tak cukup berharga, kan?

lagi sekali.

sampai bila?

nak tunggu kami yang di kawasan hijau ni kena rompak ke? kena peluru? lawak.

kami tak kata kerajaan abaikan kami. kami tuduh melulu. tapi dah memang hakikat, embassy pun tak mampu nak kompemkan kami ni akan keluar dari sini. jadi, macamana kami tak risau?

kawasan ‘hijau’ yang korang kata tu, dah buat aku rasa gas pemedih mata. kat malaysia pun aku tak rasa.

well, the truth is, kami ada makanan. tak perlulah nak bawak makanan banyak sgt. dan kami kesempitan. makanan ada la seminggu dua lagi, tapi keamanan dan ke’hijau’an kami pun tak tahu lagi sampai bila. kerajaan tak mampu nak comfirmkan situasi kami lagi. kelak kaherah dan iskandariah dan di evakuasi, kami terkapai2 tanpa pegawai sebab semuanya nak balik malaysia jugak. lagi2lah kami di kawasan yang bukan kawasan utama.

sebarkanlah benda ni. sebarkan sehabis daya kalian. TV3, akhbar, facebook, blog, sebarkanlah, tolong. kami tak harap kami diselamatkan sekarang jugak. tapi bagi kami jaminan kami akan keluar. dan kami diselamatkan SEBELUM US dan yahudi masuk campur lebih teruk lagi. tunjukkanlah tanda2 kalian prihatin terhadap nasib kami. kami tidak tuduh anda tidak ambil tahu, tapi tunjukkanlah bukti bahawa anda ambil tahu hal kami.

kami di kawasan hijau tinggal sikit. banyak senior dah gerak ke cairo. tinggallah kami segelintir kami yang terkontang kanting di sini tak tahu apa akan terjadi. sebab tulah kemungkinan kami akan diabaikan semakin tinggi.

kalau betul kami diabaikan, sebahagian besar kami akan lari ke mansurah atau kaherah dengan risiko sendiri. andai kata ajalnya di sini, doakanlah rohnya diredhai.

banyak yang di atas hanyalah rumours. tapi jangan pernah main2 dengan rumours. masakan pokok bergoyang kalau tiada angin, kan?

terima kasih kerana sudi membaca.

wassalam.

http://www.facebook.com/profile.php?id=1598799542#!/notes/abrar-shafie/terima-kasih-malaysia/189895687696204


Responses

  1. alhmdulillh


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: