Posted by: pinkturtle2 | Februari 4, 2011

Protes terbesar desak Presiden Ali letak jawatan segera bukan 2013..

Yemeni anti-government protesters shout slogans during a 'day of rage' protest against President Ali Abdullah Saleh's rule in Sanaa on February 3, 2011.

Getty Images 11 hours ago

Yemeni anti-government protesters shout slogans during a ‘day of rage’ protest against President Ali Abdullah Saleh’s rule in Sanaa on February 3, 2011.

An opposition supporter with pieces of bread taped onto his head shouts slogans during an anti-government protest in Sanaa February 3, 2011. Tens of thousands of Yemenis squared off in street protests for and against the government on Thursday during an opposition-led "Day of Rage", a day after President Ali Abdullah Saleh offered to step down in 2013.

Reuters Pictures 10 hours ago

An opposition supporter with pieces of bread taped onto his head shouts slogans during an anti-government protest in Sanaa February 3, 2011. Tens of thousands of Yemenis squared off in street protests for and against the government on Thursday during an opposition-led “Day of Rage”, a day after President Ali Abdullah Saleh offered to step down in 2013.

Opposition supporters shout slogans during an anti-government protest in Sanaa February 3, 2011. Tens of thousands of Yemenis squared off in street protests for and against the government on Thursday during an opposition-led "Day of Rage", a day after President Ali Abdullah Saleh offered to step down in 2013.

Yemeni anti-government protesters hold banners against President Ali Abdullah Saleh's rule as they gather in Sanaa for a 'day of rage' on February 3, 2011.

Getty Images 13 hours ago

Yemeni anti-government protesters hold banners against President Ali Abdullah Saleh’s rule as they gather in Sanaa for a ‘day of rage’ on February 3, 2011.

Yemeni anti-government protesters hold a banner bearing the flags of Tunisia (R) and Yemen with the slogan 'You were first and we will follow you' during a 'day of rage' protest against President Ali Abdullah Saleh's rule in Sanaa on February 3, 2011.

Yemeni anti-government protesters hold a banner bearing the flags of Tunisia (R) and Yemen with the slogan ‘You were first and we will follow you’ during a ‘day of rage’ protest against President Ali Abdullah Saleh’s rule in Sanaa on February 3, 2011.

Opposition supporters take part in an anti-government protest in Sanaa February 3, 2011. Tens of thousands of Yemenis squared off in street protests for and against the government on Thursday during an opposition-led "Day of Rage", a day after President Ali Abdullah Saleh offered to step down in 2013.

20,000 anjur protes di Yemen tuntut Presiden Ali letak jawatan segera

SANAA 3 Feb. – Lebih 20,000 rakyat Yemen membanjiri jalan-jalan raya di ibu negara ini hari ini dalam perhimpunan yang dipanggil ‘Hari Kemarahan’ bagi menuntut pertukaran kerajaan, sambil menyifatkan tawaran Presiden Ali Abdullah Saleh untuk berundur pada 2013 sebagai tidak memadai.

Sementara itu, beribu-ribu lagi penunjuk perasaan yang menyokong kerajaan turut mengadakan demonstrasi di lokasi berasingan.

Lebih banyak protes menentang dan menyokong kerajaan dijangka dilancarkan di seluruh Yemen, yang diperintah oleh Saleh sejak lebih tiga dekad lalu.

Para penyokong Presiden itu kelihatan menaiki kenderaan di serata ibu negara untuk menggesa rakyat Yemen menerusi pembesar suara supaya menyertai demonstrasi prokerajaan.

Namun menjelang pagi, penunjuk perasaan antikerajaan sudah pun mengadakan perhimpunan terbesar sejak gelombang protes melanda negara di Semenanjung Arab ini dua minggu lalu, mendapat inspirasi daripada protes yang menjatuhkan Presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali dan kini mengancam Presiden Mesir, Hosni Mubarak.

“Rakyat menuntut perubahan rejim. Tolak rasuah, tolak pemerintahan diktator,” jerit penunjuk perasaan di luar Universiti Sanaa.

Saleh yang memerhatikan kekacauan yang merebak di dunia Arab, semalam mengumumkan bahawa beliau akan berundur apabila penggal perkhidmatannya berakhir pada 2013, dan berjanji anak lelakinya tidak akan mengambil alih tampuk kerajaan, antara beberapa konsesi politik yang ditawarkan.

Konsesi itu adalah percaturan paling berani yang dilakukan oleh Saleh untuk mencegah huru-hara di Yemen, sekutu utama Amerika Syarikat (AS) dalam memerangi pertubuhan al-Qaeda, dan mengelakkan konfrontasi dengan pembangkang yang boleh mencetuskan pemberontakan seperti di Mesir.

Penganjur protes hari ini, Wael Mansour berkata, rakyat Yemen tidak berpuas hati dengan konsesi Saleh itu.

“Hari ini tekanan lebih hebat akan dikenakan ke atas Saleh yang perlu menawarkan lebih banyak konsesi kepada pembangkang,” katanya. – Reuters


Responses

  1. Demonstrator ni baru start, masih awal lagi tetapi kalau mereka berjaya membuat klimak yang cepat dan kerajaan Ali terasak dan tumbang. Pendemo ini dikira telah berjaya menyelamatkan energy.
    Kalau gagal mereka akan menerima nasib yang serupa pendemo rakyat Mesir, mungkin akan berlaku kehilangan beberapa nyawa dan pendemoa yang menanggung cedera.
    Ali juga akan menggunakan polis dan askar yang setia untuk cuba mempertahankan kerajaannya.

    Kita tunggu episod seterusnya. Berapa lama mereka mengambil tempoh untuk mendesak Ali turun dari kerajaannya. Semoga mereka berjaya….

  2. Yemen pulaaak!

    Baru semalam wa tanya NK pasal Libya, Yemen, Syria dan Jordan?. Tak sempat pun dia jawab kat Yemen sudah jadi hal. Kira oklah tuuu. Pelajar Malaysia kat situ macam mana pulak. Tapi kat situ sudah dekat dengan Abu Dhabi dan Dubai kan? Jalan kaki tak sampai jauh jugalah negeri lain tuuuu.

    Dulu-dulu wa ada seorang teman dok gila kat gadis Yemen. Memang cantik gadis Yemen tu. Malangnya dia nak kawin tak dapat kerana mak/bapa gadis tu beri syarat yang terlalu ketat. Dia minta belanja tinggi sampai rm100 ribu. Dia minta belikan kereta mewah. Dia minta belikan rumah untuk anak gadisnya. Macam-macam lagi harta benda sebagai syarat. Wa punya teman terus feedup dan tinggalkan terus gadis itu. Padan muka Wa punya teman. Sudahlah ada anak bini pastu dok menggila pula dengan gadis Yemen tu.

    Ceritanya di Mesir makin teruk. Wa tak tahulah samada pasukan plan pemindahan pelajar akan sempat selesai atau tidak. Dengar kata penerbangan terus ke KL semalam dibatal tetapi p pusing ke Jeddah…apa hal pula tu cakap lain buat lain.

    Wa dok jenguk2 kat pintu je!!!

  3. Mula-mula Tunisia,

    pastu Mesir,

    pastu Yaman,

    pastu mungkin Jordan,

    pastu mungkin Syria,

    pastu mungkin Algeria (dah mula berasap sikit dah),

    pastu mungkin Saudi Arabia,

    pastu… pastu… mana pulak ekk…???

    MALAYSIA kot…???????

    KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!! KAH…!!!

  4. x pyh la kau mimpi nak buat kat Malaysia ni.
    kalu nak buat gak kita mulakan dgn kelantan
    dah lama sangat org tua tu perintah
    tapi masih x dak kemajuan, dok lagu tu gak
    pengangguran dan kemiskinan masih byk

    di Malaysia ni k’jaan disokong oleh majoriti
    pilihanraya dibuat 5 tahun sekali.
    rakyat hidup dgn aman
    senang cari rezeki bg yg tau berusaha
    x caye tanya kat mat indon ngan bangla yg berebut nak masuk Malaysia
    hanya org Malaysia yg bodo je x tau bersyukur
    USAH KAU MIMPI LA LABU…..

    • Kalau setakat menyorok bawah kain sarong pak hang
      X payah la nak mai melabong kat sini.
      Nanti jadi “Punchbag” macam budak tongong tuu.. plak
      Pi belajag dengan papagomoi ngan parpukari tu dulu….


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: