Posted by: pinkturtle2 | Februari 4, 2011

Cairo square chaos intensifies, violence spreads

CAIRO, EGYPT - FEBRUARY 03:  A wounded anti-government protester is carried off after being struck by a rock during clashes with pro-government supporters near a highway overpass on the edge of Tahrir Square the afternoon of February 3, 2011 in Cairo, Egypt. Clashes between anti- and pro-government factions in Egypt's central square continued February 3, with anti-government forces gaining more territory outside of Tahrir Square from Egyptians loyal to the government of Egyptian President Hosni Mubarak.

CAIRO, EGYPT – FEBRUARY 03: A wounded anti-government protester is carried off after being struck by a rock during clashes with pro-government supporters near a highway overpass on the edge of Tahrir Square the afternoon of February 3, 2011 in Cairo, Egypt. Clashes between anti- and pro-government factions in Egypt’s central square continued February 3, with anti-government forces gaining more territory outside of Tahrir Square from Egyptians loyal to the government of Egyptian President Hosni Mubarak.

An anti-government protester, right, attempts to protect an injured suspected pro-government supporter, center, from other protesters near Tahrir, or Liberation square in Cairo, Egypt, Thursday, Feb. 3, 2011. New clashes are heating up and shots are being fired in the air around Cairo's central Tahrir Square as anti-government protesters push back regime supporters.

An anti-government protester, right, attempts to protect an injured suspected pro-government supporter, center, from other protesters near Tahrir, or Liberation square in Cairo, Egypt, Thursday, Feb. 3, 2011. New clashes are heating up and shots are being fired in the air around Cairo’s central Tahrir Square as anti-government protesters push back regime supporters.

Opposition supporters throw rocks during rioting with pro-Mubarak supporters near Tahrir Square in Cairo February 3, 2011. Anti-government protesters and supporters of Mubarak clashed on Thursday near a central Cairo square in a re-run of overnight violence that killed six and wounded more than 800 people.

Opposition supporters throw rocks during rioting with pro-Mubarak supporters near Tahrir Square in Cairo February 3, 2011. Anti-government protesters and supporters of Mubarak clashed on Thursday near a central Cairo square in a re-run of overnight violence that killed six and wounded more than 800 people

Egyptian doctors and medics treat an injured suspected pro-government supporter, near Tahrir, or Liberation square in Cairo, Egypt, Thursday, Feb. 3, 2011. New clashes are heating up and shots are being fired in the air around Cairo's central Tahrir Square as anti-government protesters push back regime supporters.

An injured Egyptian doctor treats an injured suspected pro-government supporter, near Tahrir, or Liberation square in Cairo, Egypt, Thursday, Feb. 3, 2011. New clashes are heating up and shots are being fired in the air around Cairo's central Tahrir Square as anti-government protesters push back regime supporters.

A woman opposition supporter takes shelter while providing water during rioting with pro-Mubarak demonstrators near Tahrir Square in Cairo February 3, 2011. Anti-government protesters and supporters of Mubarak clashed on Thursday near a central Cairo square in a re-run of overnight violence that killed six and wounded more than 800 people.

Cairo square chaos intensifies, violence spreads

CAIRO – Protesters and government supporters fought in a second day of rock-throwing battles at a central Cairo square while more lawlessness spread around the city. New looting and arson erupted, and gangs of thugs supporting President Hosni Mubarak attacked reporters, foreigners and rights workers while the army rounded up foreign journalists.

As bruised and bandaged protesters danced in victory after forcing back Mubarak loyalists attacking Tahrir Square, the government increasingly spread an image that foreigners were fueling the turmoil and supporting the unprecedented wave of demonstrations demanding the ouster of Mubarak, the country’s ruler for nearly three decades.

“When there are demonstrations of this size, there will be foreigners who come and take advantage and they have an agenda to raise the energy of the protesters,” Vice President Omar Suleiman said in an interview on state TV.

In an interview with ABC News, Mubarak said he wants to leave office now, but cannot for fear the country will sink deeper into chaos. He blamed the outlawed Muslim Brotherhood, an opposition group, for the violence.

“I was very unhappy about yesterday,” Mubarak told ABC’s Christiane Amanpour. “I do not want to see Egyptians fighting each other.”

In Washington, U.S. State Department spokesman P.J. Crowley condemned what he called “a concerted campaign to intimidate international journalists in Cairo.”

Pro-government mobs beat foreign journalists with sticks outside downtown Tahrir Square, smashing equipment. Dozens of journalists, including ones from The Washington Post and The New York Times, were reported detained by security forces. One Greek print journalist was stabbed in the leg with a screwdriver, and a photographer was punched in the face. The Arabic news network Al-Arabiya pleaded for the army to protect its offices and journalists, and Al-Jazeera said two of its correspondents were attacked.

Human rights activists were also targeted. Military police stormed the offices of an Egyptian rights groups as activists were meeting and arrested at least 30, including two from the London-based Amnesty International, Amnesty spokesman Tom Mackey said.

Aid group Oxfam said eight employees, including two directors, were arrested in raids Thursday. New York-based Human Rights Watch said one of its activists was among those arrested.

“We call for the immediate and safe release of our colleagues and others with them who should be able to monitor the human rights situation in Egypt at this crucial time without fear of harassment or detention,” said Amnesty’s secretary-general, Salil Shetty.

Lawlessness that had largely eased since the weekend flared anew. A fire raged in a major supermarket outside Sheikh Zayed, a suburb of the capital, and looters ransacked the building. A residential building neighboring a 5-star hotel on the Nile River corniche was also ablaze, blocks from Tahrir. Other fires erupted in the Cairo district of Shubra, north of the center, security officials said, speaking on condition of anonymity because they were not authorized to talk to the media.

The military and the security forces appeared to be doing little to stop either the looting or the clashes around Tahrir. In the interview, Suleiman said without elaborating that the police had “lost some of its capabilities” and that the army — the main force on the streets of the capital — was struggling to fill the void.

The military is “shouldering duties that are new to it, enforcing the curfew and protecting citizens from thuggery and outlaws,” he said. “It’s a huge burden on the armed forces to carry out police role that it didn’t have before.”

Under an onslaught of international condemnation for Wednesday’s assault on protesters by pro-Mubarak rioters, the government offered a series of gestures, trying to calm the fury. Protesters accuse the government of organizing paid thugs and police in civilian clothes to attack them Wednesday afternoon, sparking the violence that raged until Thursday night.

The prime minister apologized for Wednesday’s assault and acknowledged it may have been organized, though he said he didn’t know by whom. Suleiman promised that 82-year-old Mubarak’s son, Gamal, would not run to succeed his father in presidential elections in September and offered to hold negotiations on the country’s future even with the Muslim Brotherhood.

But the gestures — which would have been stunning only a month ago — appeared likely to be drowned out by the chaos around Tahrir, or Liberation, Square, where over the past 10 days tens of thousands have demanded Mubarak’s immediate ouster.

“Hosni Mubarak’s every breath is a lie,” said Assem Moussa, a 40-year-old businessman. “All the promises and the concessions are part of the lies. He is trying to deceive the people.” Moussa pulled a white cloth out of his pocket, saying, “This is my funeral shroud. If I die here, I will die for our freedom.”

The anti-Mubarak movement has vowed to intensify protests. In a speech Tuesday night, Mubarak refused to step down, saying he would serve out the remaining seven months of his term — a halfway concession rejected by the protesters.

At least eight people have been killed and hundreds wounded in the fighting in and around Tahrir. In a sign of the economic impact of the turmoil, Suleiman said 1 million foreign tourists fled over the past nine days, costing $1 billion in lost revenues from one of Egypt’s most important industries.

Thursday’s fighting centered on and under a highway overpass about 500 yards (meters) north of the square’s center that pro-government attackers had used as a high ground to rain down stones and firebombs. Anti-Mubarak protesters surged from the square in the afternoon in volleys of stones, bottles and metal bars, chasing their foes around the fly-over.

At one point, a police truck barreled wildly through the crowds under the bridge, mowing down several people in its path, according to footage aired on Al-Jazeera. Heavy barrages of gunfire were heard from time to time, and at least one wounded person was carried away.

After night fell, the fighting died down with protesters largely in control of the bridge and their hold on the square itself unchallenged. Nearly 10,000 remained in the square, some dancing and singing in victory as others — battered and bandaged — drank tea or slept in the center of the rubble-strewn roundabout.

“Thank God, we managed to protect the whole area,” said Abdul-Rahman, a taxi driver who was among thousands who hunkered in the square through Wednesday night against the thousands besieging the entrances. “We prevented the pro-Mubarak people from storming the streets leading to the square.”

……………………………………………………………………………………………….

Egypt’s Mubarak says resigning would bring chaos

CAIRO (Reuters) – President Hosni Mubarak said on Thursday he wanted to quit but that he feared his resignation would bring chaos to Egypt, as protesters demanding an end to his 30-year rule confronted his supporters on Cairo streets.

Mubarak’s government has struggled to regain control of an angry nation, inviting Islamist opponents to talks and apologizing for bloodshed in Cairo that left 10 people dead.

A bitter and bloody confrontation gripped central Cairo where armed government loyalists fought pro-democracy demonstrators intent on the Mubarak, 82, stepping down.

“I am fed up. After 62 years in public service, I have had enough. I want to go,” Mubarak said in an interview with ABC.

“If I resign today, there will be chaos,” he added.

In a move to try to calm the disorder, Vice President Omar Suleiman said on Thursday the Muslim Brotherhood, Egypt’s most organized opposition movement, had been invited to meet with the new government as part of a national dialogue with all parties.

An offer to talk to the banned group would have been unthinkable before protests erupted on January 25, indicating the giant strides made by the reformist movement. But scenting victory, they have refused negotiations until Mubarak goes.

The overture came after new Prime Minister Ahmed Shafiq apologized for the violence and the breakdown in law and order. Shafiq said he did not know who was responsible for the bloodshed, blamed by protesters on undercover police.

“As officials and a state which must protect its sons, I thought it was necessary for me to apologize and to say that this matter will not be repeated,” the prime minister said.

Protesters, who numbered 10,000 in Tahrir (Liberation) Square, prepared once again to defy a curfew and sleep there in preparation for big demonstrations called for Friday as part of an uprising fueled by poverty, corruption and recession.

…………………………………………………………………………………………………………….

Mesir terus bergolak

KAHERAH 3 Feb. – Keadaan di Mesir semakin meruncing dengan lima orang dilaporkan terbunuh, apabila penyokong Presiden Mesir, Hosni Mubarak melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan antikerajaan di Dataran Tahrir awal hari ini.

Tunjuk perasaan aman di negara ini sejak beberapa hari lalu bertukar ganas, sejak semalam apabila kira-kira 3,000 penyokong Mubarak yang dipercayai terdiri daripada polis berpakaian biasa menggempur penunjuk perasaan anti-kerajaan di Dataran Tahrir dan di beberapa bandar lain di Mesir.

Jumlah penyokong Mubarak ada yang menyatakan hampir 20,000 orang menaiki kuda dan unta bertindak memukul penunjuk perasaan anti-kerajaan dengan kayu dan besi dan sebahagian lagi melempar bom api ke arah penunjuk perasaan dari atas bangunan di Dataran Tahrir menyebabkan dua terkorban dan ramai yang lain cedera.

Angka korban terbaru hari ini akibat pertempuran yang menggegarkan tengah Kaherah dalam tempoh 24 jam lalu kini meningkat kepada tujuh orang dan sekurang-kurangnya 305 orang terbunuh sejak protes tercetus 25 Januari lalu dengan hampir 4,000 lagi cedera. Kejadian dilaporkan berlaku awal pagi apabila penyokong Mubarak dipercayai melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan anti-kerajaan bagi menimbulkan ketakutan di kalangan penunjuk perasaan.

“Kesemua mereka terbunuh akibat tembakan termasuk seorang yang ditembak di kepala,” kata Dr. Mohammed Ismail di sebuah klinik sementara di Dataran Abdulmenem Riad, bersebelahan Dataran Tahrir.

Seorang lagi pakar perubatan yang merawat mereka yang cedera dalam pertempuran, Dr. Amr Bahaa sebelum itu melaporkan beliau menerima ramai penunjuk perasaan yang terkena tembakan.

“Kebanyakan mangsa tiba dalam tempoh tiga jam lalu, ramai dengan luka terkena tembakan,” katanya awal pagi ini, dengan menganggarkan jumlah yang cedera sejak semalam melebihi 1,000 orang.

Saksi berkata, ramai penunjuk perasaan yang cedera akibat tembakan dari Jambatan Oktober, di mana penyokong Presiden Hosni Mubarak berhimpun.

Menteri Kesihatan, Ahmed Hosni Farid berkata, tiga orang terbunuh dan 639 lagi cedera dalam pertempuran antara penunjuk perasaan yang menyokong dan menentang Mubarak di tengah Kaherah.

Pertempuran itu meletus apabila penyokong Mubarak menggempur Dataran Tahrir petang semalam dipercayai dalam usaha untuk menamatkan protes yang menuntut peletakan jawatan Presiden itu.

Bunyi tembakan kedengaran dari semasa ke semasa mulai sekitar 4 pagi ini (10 pagi waktu Malaysia) dan berlarutan selama dua jam, manakala beberapa kereta kebal tentera yang ditempatkan di dataran tersebut kelihatan beralih dari kedudukan masing-masing tanpa meninggalkan kawasan itu.

“Pertempuran bermula pada 4 pagi. Anggota polis berpakaian awam melepaskan tembakan dari Jambatan Oktober,” kata seorang saksi di hospital Kasr El-Aini di mana banyak ambulans tiba. – Agensi

……………………………………………………………………………………………………………..

Mesir cuba redakan tunjuk perasaan

04/02/2011 3:38am

KAHERAH 4 Feb. – Kerajaan Mesir semalam mengumumkan beberapa langkah untuk meredakan pergolakan di negara ini ketika penyokong pro-Mubarak dan anti kerajaan bertempur untuk menguasai Dataran Tahrir dan menolak tawaran berunding.

Pertempuran antara dua kumpulan itu dilaporkan berlarutan untuk hari yang kedua semalam, dengan seorang rakyat asing dipukul sehingga mati di Dataran Tahrir dan sebuah gudang membeli-belah dibakar di Kaherah.

Naib Presiden Omar Suleiman dalam ucapan panjangnya di televisyen negara menggesa penunjuk perasaan meninggalkan Dataran Tahrir dan menyifatkan tuntutan mereka yang mahukan Presiden Hosni Mubarak berundur sebagai ‘mengundang huru-hara’ dan menyatakan permintaan mereka telah ditunaikan.

Beliau juga menawarkan untuk berunding dengan kumpulan penentang terutamanya pergerakan Ikhwan Muslimin.

Suleiman dalam pada itu turut menolak sebarang campur tangan pihak asing berhubung hal ehwal dalaman Mesir dengan menganggapnya sebagai ‘tidak boleh diterima’.

Menurut Kementerian Kesihatan, lima orang terbunuh dan 836 lagi cedera, sementara AFP meletakkan angka korban seramai sembilan orang, termasuk rakyat itu, sejak pertempuran dua kumpulan itu tercetus kelmarin. – AFP

Advertisements

Responses

  1. macamni la bro. tak payah nak hipokrit.

    pelajar malaysia di mesir ni kebanyakannya penyokong pas. disinilah pengkaderan pas bermula.

    hari ini mesir bermasalah. jadi yang bertanggungjawap untuk selamatkan mereka adalah kerajaan umno.

    artikel aku mudah. aku minta bloger-bloger tak payah malu dan segan untuk sebut dalam setiap artikel bahawa yang menyelamatkan tengkok dorang ni adalah umno. sebut je.

    bukan angkuh. adakala kena tunjal jugak kepala melayu berotak sempit ni.

    MISI SELAMATKAN TENGOK PENYOKONG PAS INI ADALAH IHSAN DARI KERAJAAN UMNO. KLIK SINI

    Posted by GAP KEMBALI at 3:09 AM 1 comments

  2. Menulis biar pakai akal dikepala bukan akal yang diletak kat kepala lutut.
    Cuba pergi kat Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia. Tolong semak senarai nama pelajar yang mengambil jurusan perubatan. Jurusan kimia dan lain2 lagi. Semak tengok mereka ini bawah tajaan siapa, biasiswa mana? berapa orang jumlah mereka? Untuk makluman mereka ditaja oleh JPA, kerajaan negeri dan pinjaman Mara.

    Berapa ramai ahli kelab Umno di Universiti Al Azhar , Universiti Iskandariah, pelajar yang sebahagianya menguasai jabatan Hal ehwal pelajar. pergilah tanya Jamil khir Baharum yang selalu berulang alik kesana!.

    Kalau dalam jurusan Agama cuba semak pelajar negeri mana?. Takkan takda yang datang dari Johor, Melaka, Pahang dan yang paling ramai dari negeri Terengganu yang ditaja oleh kerajaan UlulAlbab semasa Idris jusoh jadi MB. Anak orang Pas bukan mudah untuk mendapat biasiswa atau pinjaman dari negeri2 yang disebutkan. Sudah lama anak orang Pas telah dinafikan untuk mendapat hak dari kerajaan negerinya sendiri yang diperintah oleh Umno.

    Bagaimana pula kalau terajidi ini berlaku di Amerika, Canada, Uk dan Pranchis dimana ramai pelajar anak2 kaum cina yang menyokong PR yang ada disana?. Adakah mereka akan dinafikan hak sebagai rakyat kerana tidak menyokong UBN?.

    Kalau begitu cara penilaian kamu kepada rakyat Malaysia. Kamu sarankan saja kepada kerajaan Malaysia supaya kerajaan negeri yang diperintah oleh PR supaya dekeluarkan dari kerajaan persekutuan.
    Dan mana2 rakyat dari negeri dibawah kerajaan Umno tukarkan kerakyatan mereka kepada negeri2 PR, sementara kaum India dan Cina yang menyokong PR halau saja keluar dari Malaysia kembali kenegara asal mereka.

    Dikira cerdik kah cara berfikir anda semasa kaum cina yang 80% menyokong PR dan masih menyumbang kepada ekonomi negara sekarang pun, Malaysia diancam kemelesetan ekonomi yang teruk. Apatah lagi jika mereka dinafikan sebagai rakyat dan dihalau keluar dari Malaysia. Adakah Malaysia akan jadi lebih makmur dan kaya raya sama dengan Brunei sekiranya bertindak begitu?.

    Ingatlah tanpa cina penyumbang dana, UMNO akan bungkus. Umno tidak dapat hidup tanpa politik wang.

    Janganlah jadi seperti mereka yang belajar tinggi tinggi tetapi bodohnya bertingkat tingkat.

  3. joecharli ni apahal pulaaaak, wa dengar cerita lain tapi dia cerita lain. berani sangat ke dia. nasib baiklah wa ni orang tak sekolah. Kalau wa orang sekolah wa jawab kasi buka minda dia sikit. Sdr KK sudah jawab tu kira oklaaa tuuuu!. Cukuplah, NK IC, gc pun tengah geleng kepala juga tuu geram. Sabarlah sdr2 sekalian. Biar kat Mesir sajalah berantakan jangan negara kita pun nak ikut langkah yang sama. Kesiaaaan kat anak-anak kita nak g sekolah tak dapat. Wa pun tengah sibuk buat pintu macam2 pintu ni tak siap2 lagi ni.

    Wa kikir2 pintu terjenguk2 keluar.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: