Posted by: pinkturtle2 | Februari 5, 2011

Tahrir Square hari ke12… It’s either death, or freedom

Terkini Dari Medan Tahrir,Kaherah 5 febuari 2011 9:50am…

Egyptian anti-government protesters walk near the Arab League headquarters at Tahrir Square in Cairo on February 5, 2011. Egypt's defiant strongman Hosni Mubarak showed no sign of quitting on the 12th straight day of Cairo protests demanding he end his 30-year grip on power, as international calls grew for him to go.

Getty Images 11 minutes ago

Egyptian anti-government protesters walk near the Arab League headquarters at Tahrir Square in Cairo on February 5, 2011. Egypt’s defiant strongman Hosni Mubarak showed no sign of quitting on the 12th straight day of Cairo protests demanding he end his 30-year grip on power, as international calls grew for him to go.

Egyptian anti-Mubarak protesters use palm tree leaves to clean Tahrir square in Cairo, Egypt, Saturday, Feb. 5, 2011. President Barack Obama said Egypt's Hosni Mubarak should do the statesmanlike thing and make a quick handoff to a more representative government.

AP Photo 18 minutes ago

Egyptian anti-Mubarak protesters use palm tree leaves to clean Tahrir square in Cairo, Egypt, Saturday, Feb. 5, 2011. President Barack Obama said Egypt’s Hosni Mubarak should do the statesmanlike thing and make a quick handoff to a more representative government

Egyptian anti-Mubarak protesters read newspapers at Tahrir square in Cairo, Egypt, Saturday, Feb. 5, 2011. President Barack Obama said Egypt's Hosni Mubarak should do the statesmanlike thing and make a quick handoff to a more representative government.

AP Photo 22 minutes ago

Egyptian anti-Mubarak protesters read newspapers at Tahrir square in Cairo, Egypt, Saturday, Feb. 5, 2011. President Barack Obama said Egypt’s Hosni Mubarak should do the statesmanlike thing and make a quick handoff to a more representative government.

Egyptian anti-government protesters stand in front of an army tank (not seen) after rumours spread that the army was abandoning positions at Tahrir Square in Cairo on February 5, 2011. Egypt's defiant strongman Hosni Mubarak showed no sign of quitting on the 12th straight day of Cairo protests demanding he end his 30-year grip on power, as international calls grew for him to go.

Getty Images 1 hour ago

Egyptian anti-government protesters stand in front of an army tank (not seen) after rumours spread that the army was abandoning positions at Tahrir Square in Cairo on February 5, 2011. Egypt’s defiant strongman Hosni Mubarak showed no sign of quitting on the 12th straight day of Cairo protests demanding he end his 30-year grip on power, as international calls grew for him to go.

A wounded Egyptian anti-government protester stands at Tahrir Square in Cairo on February 5, 2011. Egypt's defiant strongman Hosni Mubarak showed no sign of quitting on the 12th straight day of Cairo protests demanding he end his 30-year grip on power, as international calls grew for him to go.

Getty Images 1 hour ago

A wounded Egyptian anti-government protester stands at Tahrir Square in Cairo on February 5, 2011. Egypt’s defiant strongman Hosni Mubarak showed no sign of quitting on the 12th straight day of Cairo protests demanding he end his 30-year grip on power, as international calls grew for him to go.

An anti-government protester reads a newspaper in Tahrir, or Liberation Square, Saturday, Feb. 5, 2011. President Barack Obama said Egypt's Hosni Mubarak should do the statesmanlike thing and make a quick handoff to a more representative government.

AP Photo 13 minutes ago

An anti-government protester reads a newspaper in Tahrir, or Liberation Square, Saturday, Feb. 5, 2011. President Barack Obama said Egypt’s Hosni Mubarak should do the statesmanlike thing and make a quick handoff to a more representative government.

Egypt protesters hold their ground

Demonstrators are still standing their ground in the Egyptian capital several hours after hundreds of thousands of protesters gathered in Cairo to call for Hosni Mubarak, the Egyptian president, to quit. down.

The protests entered their twelfth day on Saturday, a day after the city’s Tahrir Square, the focal point of protests in Egypt, saw demonstrators observe what they termed a “Day of Departure” for the man who has been the country’s leader for the last 30 years.

Saturday morning has been calm following the huge Friday rally, but there seemed to be a standoff between two separate groups chanting slogans. However, the military moved there as there are more soldiers on the ground now.

The military is seemingly protecting the pro-democracy protesters. Al Jazeera correspondent said the army is cooperating and facilitating free protests, at least in recent days.

The banks and businesses were scheduled to be opened later this week, as there has been some improvement in the situation, but nothing can be confirmed as the situation is still fluid.

Mass demonstrations, which commenced after Friday prayers, were also seen in the cities of Alexandria, Mahalla and Giza.

Protests continued into the night, in defiance of a curfew that has not been observed since it was first enforced last week. The newly relaxed curfew now runs from 7pm to 6am local time.

One protester in Cairo told Al Jazeera that demonstrators would continue protesting until Mubarak steps down.

“It’s either death, or freedom,” he said.

http://english.aljazeera.net
………………………………………………………………………………………………..

Penyerang letup saluran gas Mesir ke Israel

2011/02/05

KAHERAH: Penyerang yang tidak dikenali meletupkan sebuah terminal Mesir yang membekalkan gas ke Israel berhampiran Semenanjung Gaza ketika demonstrasi terhadap rejim Presiden Hosni Mubarak memuncak.

Penyerang terbabit meletupkan terminal berkenaan dan saluran paip di kawasan Sheikh Zuwayed di Sinai, 10 kilometer dari Semenanjung Gaza. – AFP

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

” We left family and friends back there. We’re praying for them and hoping that everything will turn out OK..

he neighborhood men were downstairs. I broke apart my kids’ bed to throw wood down for them to burn, because they were taking shifts guarding our neighborhood…

I love you … We’re here to take care of you…


Responses

  1. ISLAM KONON… PIIIIRAAAAHHH… CAKAP AJERLAH BERTERUS-TERANG YANG HANGPA SOKONG ZIONIS ISRAEL!!!!
    Author: CUCU TOK WAN | Posted at: 4:00 PM | |
    Apabila ‘kebangkitan rakyat’ berlaku di Tunisia, puak-puak PAS di Malaysia begitu seronok. Apabila ‘kebangkitan rakyat’ pula berlaku di Mesir, masing-masing mula bercakap juah tentang Islam, tentang Ikhwanul Muslimin, tentang penegakan undang-undang syariah, tentang penyelewengan dan kukubesi Hosni Mubarak dan sebagainya. Yang terlebih penting, mereka cuba mengaitkan apa yang berlaku di Mesir dengan apa yang sedang mereka lakukan di Malaysia.

    Teori tentang kejatuhan negara-negara Arab itu akibat dalang berkulit putih yang beribupejabat di Washington DC, tidak diendahkan. Mereka terlalu seronok dengan teori mereka yang kerajaan zalim telah ditumbangkan oleh Allah Taala, walhal apa yang berlaku sebenarnya ialah, Allah Taala sedang memasukkan sebuah kerajaan yang jauh lebih zalim daripada kerajaan yang telah digulingkan.

    Amerika Syarikat tidak lagi menyorokkan belang mereka terutama apabila melihat sokongan yang bertali arus terhadap tindakan mereka di Mesir, Tunisia dan beberapa buah negara Arab yang lain. Terbaru adalah sokongan ‘10,000’ Melayu di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur semalam yang konon-kononnya untuk menyerahkan memorandum bantahan, tetapi sebenarnya menunjukkan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada Amerika Syarikat dan Godfathernya, Zionis Israel.

    Rakyat Mesir yang berjaya menggulingkan Hosni Mubarak kini perlu bersedia berhadapan dengan tindakan ganas ketenteraan oleh Amerika Syarikat yang akan diketuai oleh Frank G.Wisner III, Duta Amerika ke Mesir. Bapa Wisner adalah tukang perancang utama di sebalik penggulingan berdarah Perdana Menteri Iran Mohamed Mossadegh pada tahun 1953.

    Seruan El Baradei agar tentera Amerika Syarikat masuk campur di Mesir, menambahkan keyakinan bahawa apa yang berlaku di Mesir sebenarnya adalah rencana teliti Amerika Syarikat yang ingin menguasai pasaran minyak dunia.

    BERITA SELANJUTNYA DI UNSPINNERS

    Ramai di Malaysia yang berharap penggulingan Hosni Mubarak Mesir merupakan usaha Islam. Dek kerana itulah mereka bersungguh-sungguh meraikan ‘kejayaan’ tersebut, sedangkan apa yang berlaku selepas ini, jauh lebih teruk berbanding penderitaan yang dialami oleh rakyat Mesir di bawah pentadbiran Hosni Mubarak.

    Iraq kedua akan menyusul di Afrika Utara pula. Umat Islam yang baghal, bahlol dan bangang akan menang sorak tetapi tidak menyedari satu lagi wilayah Islam tergadai di tangan Amerika Syarikat yang sentiasa memastikan Zionis Israel akan terjaga.

    Ikhwanul Muslimin Mesir sekadar boleh berangan-angan seperti mana Anwar Ibrahim dan PKR berangan-angan untuk menguasai Putrajaya.

    PAS yang cuba menjadikan peristiwa di Mesir sebagai pengajaran utama kepada pemimpin Malaysia, barangkali sangat sedar bahawa mereka sedang menyokong Amerika Syarikat dan Zionis Israel tetapi memandangkan ia adalah sokongan yang membolehkan mereka menguasai Putrajaya, maka kepimpinan utama PAS menutup mulut dan membiarkan para propagandis mereka meracau-racau dengan cerita-cerita bahlol yang mengkhayalkan. ….Lu pikorlah sengili.

    • Kesiannn…. mula2 tulis dalam blog sendiri, tapi Xda orang yang menjengah dan tumpang blog ini pula, kena belasah.
      Buat pula posting baru tumpang blog ini lagi minta orang baca, malangnya tulisan berasaskan andaiyan yang tidak ilmiah. macam datang dari otak yang separuh sihat. Takpa! cuba lagi…

  2. joecharlie…memang kau ni bahlul le, tu yg boleh aku ckp,

  3. anwar pungkoq akan meneruskan usaha utk menghuru-harakan negara ini.
    dgn cara itu saja dia akan dpt menangguk di air keroh
    negara yg aman akan menyusahkan usaha anwar pungkoq ke putrajaya
    inilah satu manusia yg suka kepada kehancuran dan permusuhan.
    mungkinkah ini dajjal yg dijanjikan oleh ALLAH…

  4. Salam,
    APA PUNYA MALAUN BAGHAL AL UNTA.
    Nampak kemenangan hanya di dunia.
    Peduli apa Amerika nak mai serang.
    Baguih la pegang senjata lawan ..
    Jihad telah di jamin oleh ALLAH
    sekiranya gugur di medan perang express ke syurga. Itu la
    kalau negara mendukong ISLAM bukankah mudah.
    Dah cenderong ke arah toghut…dengar amerika nak
    mai serang jadi kecut….pooraaaaah komen konon..
    auta ada la….

  5. salam kk n gc……..

    jangan dok layan lahabau dua kerat kat ataih tu……….
    yg sorang joecelup…….
    yg sorang lagi sampai nick name pun tak dak…….pakai hyphen nick saja…….the person so called hyphenation laaaaaa…..
    baguih lagi budak tadika yg dok mai merayau kat sini………

    aku baru balik dari satu wacana di sebuah dewan………
    yg hadir adalah tokoh masyarakat dan beberapa tokoh politik terkenal………

    sari dua lagi parlemen akan bersidang balik…..
    satu akta baru yg telah diluluskan masa kecoh-kecoh parlemen dulu toh……..depa akan betegang lehiaq nanti……
    wacana tsbt bincang pasai ‘saman ekoq’ yg akan diperkenalkan secara AES-autoumatic enforcement system….
    ringkasnya saman nie mengkayakan lagi ‘kroni’ sarkis dgn cara mendera rakyat yg sedia terbeban dgn pelbagai macam keperitan buatan dari sarkis……..
    dua syarikat dilantik mengendalikan sistem AES nie…..syarikat ‘kroni’ laa tu…………
    depa dapat pulangan 35% dari setiap 5 juta saman yg dibayaq dan gomen pulak dapat 65% drpnya……
    syarikat dan gomen telah pakat berniaga dgn cara tarah belakang rakyat……….
    penguatkuasaan diatas menggambarkan ianya telah diswastakan…………..
    lagi manyak saman…..lagi mabut…….depa tidoq lena………joe celup tukaq warna…….kah kah kah………
    tak kira laa dia tu sapa……joecelup ke…hyphen nick ke……sapa ke………kalu kamera ambik saja kesalahan hang……..hang siap le……..

    ini laa keroja sarkis sepanjang jalanan penguasaan putrajaya…
    koi sasau…..
    itu laa yg dikehendaki oleh joecelup dan hyphen nick yg tak dak teloq tu…….sampai nama samaran pun tak berani nak letak……….

    untuk hyphen nick………yg huruharakan malaya adalah puak hangpa jugak………
    hangpa laa sebenaqnya ‘jawara’ memecahbelahkan mysrkt…….
    dulu…kini dan akan datang………..
    kasiannnnnnn…..hati hangpa dah’blurrrrrrpppppppp’……….

    • salam nasik kandaq.

      hang puji kita.
      baguis lah hang ni.
      terima kasih la.

      sekadaq bukang senang.
      hang nak puji.

    • hang pun lagi bangsat punya manusia
      kalu brani letak le nama yg betul
      ni hang asyik kandaq
      apa yg hang kandaq
      hang kandaq ustaz lim ka

      hang x pyh la citer pasal wacana dgn tokoh politik terkenal
      parlimen nak bersidang psl saman ekor konon
      itu la modal hang nak bg rakyat marah
      aku dah memandu lebih dr 25 thn
      x pernah kena saman ekor pun
      kalu x buat salah apa nak takut
      serupa dgn ISA
      x de pun polis dtg tgkp

      hang saja nak bg gempak pd org lain
      konon hang dpt berita terkini la
      hang kira uptodate la
      pigi la
      nampak sgt hang ni penulis upahan


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: