Posted by: pinkturtle2 | Februari 23, 2011

Menteri Dalam Negeri Libya Abdel Fatah Yunes Letak Jawatan

Libya's leader Muammar Gaddafi speaks on national television from Tripoli in this February 22, 2011 still image taken from video footage. Gaddafi said on Tuesday he would not step down despite a nationwide revolt against his rule, vowing to die in Libya as a martyr and threatening tougher action against protesters.

Libya’s leader Muammar Gaddafi speaks on national television from Tripoli in this February 22, 2011 still image taken from video footage. Gaddafi said on Tuesday he would not step down despite a nationwide revolt against his rule, vowing to die in Libya as a martyr and threatening tougher action against protesters.

Egyptians carry their belongings as they transit the Sallum border crossing with Libya on February 22, 2011. Egypt sent military planes to Tripoli to evacuate up to 1.5 million Egyptians trapped in Libya's violent uprising as thousands dashed to the border hoping to make their way home.

Egyptians carry their belongings as they transit the Sallum border crossing with Libya on February 22, 2011. Egypt sent military planes to Tripoli to evacuate up to 1.5 million Egyptians trapped in Libya’s violent uprising as thousands dashed to the border hoping to make their way home.

Libyan interior minister resigns

Libyan Interior Minister Abdel Fatah Yunes has resigned as protests against embattled leader Muammar Gaddafi continue, despite the government’s violent crackdown.

“I announce my resignation from all my duties in response to the revolution of February 17,” AFP quoted Yunes as saying on Tuesday.

The interior minister’s resignation comes as the harsh repression of protesters continues.

But Gaddafi remains defiant, vowing to use all his power to crush the revolution and saying he will fight “to the last drop of his blood.”

British Foreign Secretary William Hague and US Secretary of State Hillary Clinton have condemned the bloody crackdown on protesters and have asked Libya to stop the violence.

European Union states are discussing a proposal to impose sanctions on Gaddafi’s regime, although Italy has signaled disagreement, fearing at least 300,000 Libyan migrants could seek refuge in the country, Italy’s ANSA news agency said.

The United Nations Security Council has held emergency talks on the current crisis in Libya at the request of the Libyan deputy ambassador to the UN, Ibrahim Dabbashi, who has expressed indignation over the repression of protesters.

Pundits say the Libyan regime’s heavy-handed clampdown on the people seems to have seriously backfired since the anti-government demonstrations have actually gained momentum across the country.

Also on Tuesday, protesters reportedly clashed with government forces in Sabratha — which is located near the capital Tripoli — where thousands of soldiers have been deployed to quell the demonstrations. PressTV


Responses

  1. 30 tahun yang lalu melalui rampasan kuasa. Klonel Muamar Gadafi mengambil alih kuasa kerajaan Libya dari Bumideen.
    Beliau telah dinobatkan sebagai seorang pemimpin revolusi yang menjadi harapan rakyat untuk membawa perubahan kepada negara Umar Mukhtar ini.

    Pada awal pemerintahannya Gadafi telah berjaya menguasai rakyat Libya, dengan tindakan beraninya mencabar kuasa Amerika yang mendominan negara2 di Teluk Arab.
    Penampilan gaya berpakaian tentera setiap apa juga majlis rasmi negara. Dunia Islam melihat Gadafi adalah pemimpin Islam yang disegani dan dihormati. Kenyataan pedas dan berani sedikit sebanyak membuat Amerika begitu jengkel kepadanya, sehinggalah kehari ini.

    Kesempatan kepercayaan yang diberi oleh rakyat membuat Gadafi bagai manusia lupa diri, dia bukan pemimpin Islam yang mengamalkan cara hidup Islam, tindakan dan penonjolan gila2 bahasa, seolah2 dia bagaikan seorang celibriti pwagam.

    Di Libya kerajaan yang tidak berperlembagaan ini menyeronokan Gadafi mentadbir mengikut undang2 tentera. Rakyat awam dihukum mengikut undang tentera jika melakukan kesalahan sivil. Penindasan kepada rakyat telah lama diamalkan dinegara ini. Rakyat amat takut dengan bentuk hukuman ala tentera ini, sementelahan pula negara ini tidak pernah ada pilihanraya demokerasi untuk menukar kerjaan atau memilih pemimpin. Maka kekalkah Gadafi menjadikan negara Libya umpama milik datuk dan mak bapaknya…

    Hari ini apabila rakyat telah bangun hasil dari inspirasi revolusi Tunisia dan Mesir. Rakyat Libya bagaikan terlupa ancaman sigila ini akan sanggup mempertahankan kuasa gila yang menguntungkan diri dan keluarganya. Sebab itu Gadafi dan anaknya akan menghukum mana2 juga menteri yang dituduh khianat padanya.

    Rakyat Libya sekarang diancam oleh Firaun generasi baru yang bertopengkan Islam sama seperti negara2 arab lain yang bermula dari Shah Iran diteluk Farsi, Sadam Husein di Iraq, Zeinel Abden Ali Tunisia, Hosni Mubarak di Mesir, Raja di Bahrain, Jordan ,Yamen dan Algeria. Kezaliman setiap mereka yang menjadi Firaun, akan membunuh rakyat sendiri, ini lebih telah dahulu dinyatakan didalam Alquran, Zabur, Taurat dan Injil.

    Para rasul yang dilahirkan oleh Allah s.w.t, boleh dikatakan kesemuanya dilahirkan dibumi arab yang jahil semula setelah rasul2 yang diutuskan itu wafat.
    Tak percaya?!… lihat saja berita atau rencana kehidupan Raja2 Arab yang terdahulu termasuklah “King Of Saudi Arabia”… Tiba masanya Firaun akan dimusnahkan oleh Allah s.w.t…..

  2. salam,, info2 dunia semasa yang menarik..,,
    mohon share utk kemaslahatan bersama…🙂

  3. Salam kucing kota,
    wa tq kat KK bagi komen senerio yang sangat jelas
    wa kepingin nak baca ulasan cara intelektual mcm ni
    wa punya budak tadika yang sekor tu
    wa dengar dia ni orang bijak pandai bnyk mentelaah hikayat
    wa tengok selama ni tak ada pun komen dia yang bernas
    wa makan beras bernas pun kena tipu juga
    wa ingat bernas punya rupanya seludup juga
    wa bacalah juga komen merapu-merapu dia tu
    wa peghati idea dia bagus tersengatlah bagus
    wa ingat dia ni orang hutan banat melaghut seleghet
    wa dok banding 1 sen pun tak guna bodoh mrepot
    wa tak tahu budak tadika punya guru tu sape
    wa ingat guru dia khalid jefry atau ummi hafilda

    wa nak tanya bila menteri dalam negeri kita nak letak jawatan?

    wa tak sekolah tapi tak sesat aqidah mcm budak tadika…..

  4. bro n sis……..

    saghi dua nie……..
    headline utama surat kabor se dunia tak dak cerita lain dah……….
    cerita ceritet pasai ‘si gila’ gadaffy dok pelingkup rakyat sendiri……dok bom bangsa sendiri…….dok tembak kaum sendiri………
    puak yg dok sokong dia pun dah start lari dah………
    banyak yg paling tadah……
    ramai duta dia di luaq dah letak jwtn……
    kira brutal sungguh gaddaffy nie…..bunuh rakyat sendiri…….

    tapi kan……..ada juga jenih ‘gadaffy’ nie………..
    yg ‘bunuh’ rakyat sendiri dgn cara ‘lain’……
    tak dak mati punya…..
    tak dak keluaq darah punya……
    cuma depa mati beragan saja…….
    hilup pun susah……..
    mati pun susah……..
    hilup sinang sinang……..
    mati pegang bendelaaa……..

    rakyat depa ‘mati’ dlm ‘hidup’……
    depa ‘penaik’ yg tu yg nie……..
    hari hari ada saja BN…….Barang Naik……
    depa cipta ‘saman’tu ‘saman’ nie……….
    ‘cukai’ tu ‘cukai’ nie………
    depa ‘tarik’ yg tu yg nie……yg boleh ‘ringankan’ rakyat sikit…………….

    rakyat tak dak keghoja…..
    peluang keghoja pun sesempit akai budak-budak………

    kalu gadffy kita kata gila……..
    mcm-mcm ‘gila’ dok ada kat sini………
    ‘gila’ tak boleh terima ‘kekalahan’…..
    ‘gila’ menipu…….
    gila nie pun kadang-kadang ada ‘thrill’ jugak…..
    jenih si ‘gila’ saja gila tengok orang lain ‘melarat’………..
    biaq hangpa ‘mampoih’…..’kami’ tak dak masalah punya………

    budak-budak tadika yang belum tau apa-apa pun………….. sudah kenai pelbagai jenama dan kata-kata baghu…….
    liwat laa….juboq laa…zakar laa…….
    ayaq mani laa ………lagi-lagi laa………
    ayat ‘super lucah’ mcm nie dijaja hari-hari….diwirid hari-hari……….yg meruntuhkan institusi keluarga Islam di mehsia nie………..
    maka bertanyalah budak-budak tadika???…….
    apa ke bendonya tu cikgu???……
    kelam kabut cikgu nak jwb……..
    cuma sorang budak tadika yg ‘mahir’ ngan istilah-istilah nie saja yg boleh jawab……tera jugak budak nie……….
    siapakah budak tu albab???……….

    gila peraih rakyat berpuluh-puluh tahun…..melalui ‘well planned projects’…..hangpa tau sendiri laa apa dia……isi depa kebaih………tulang rakyat punya……gisey laa hangpa sorang sikit……..
    ada 99 mcm lagi ‘gila’ yg tak larat kita ‘tongtiang’ kata GC……….

    wa intai ngan albab……
    wa intai ngan gc…..
    wa tanya sama kk……..
    ghopanya……..
    dah ramai pakat jadi ‘gila’……….

    kah kah kah…….

    • salam nasik kandaq.

      hang ni.
      memang lah pak turut.
      ide hang tarak.
      hang pakai turut saja.

      surat khabaq kata, hang pon tulih.
      surat khabaq tak tulih, hang pon tak kata.

      hang intai dengan sialbab.
      memanglah, dia tau apa.
      lembab, setakat wa wa, boleh lah.

      hang intai dengan gc.
      great chief tu ka.
      dia semuanya pelan pelan.
      lembab seropa sialbab tu lah.

      hang intai dengan Kucing Kota.
      jadi mata hang pon.
      tekebil kebil dan tekunang kunang.
      seropa takut kat tikus.

      sekadag hang kena intai celah kangkang kita.
      pon baguis sikit.

  5. Zahir Zainudin di Radio Televisyen Brunei. Isnin hingga Khamis, 6.30 pagi dan 6.30 petang mengupas penyakit gila:

    wa sekadaq nak bagitau kat budak tadika JK salah sorang orang gila meleghet 1 malaysia

    wa dok tenung budak tadika gila tersepit di celah pintu……

    • hi
      si al bab.

      hang tulih dua wa saja.
      kah.

      nama hang ni, baguis lah.
      sialbab lembab pun, bunyinya baguis.
      sialbab tenung pun, pun bunyi baguis jugak.

      sekadaq jangan lupa si.

  6. anda pasti Saddam Hussein is cruel dictator???
    if him did’t do that, puak syiah dah lama takluk Iraq n sunnah akan mati kat sana????

  7. anda pasti Saddam Hussein is cruel dictator???
    if he did’t do that, puak syiah dah lama takluk Iraq n sunnah akan mati kat sana????

  8. wa tengok awal-awal sape yang tulih utk sape dulu,
    wa tak pernah serang peribadi lu, atau sape2,
    wa tak pernah kacau lu punya posisi di sini,
    wa tulih utk semua bukan utk lu, tapi malangnya,
    wa disindir diperli dihina oleh sekor budak, budak tadika sialan,
    wa malu sama tuan punya laman ni,
    wa minta maaf sama tuan punya laman ni, tapi
    wa kena pertahan maruah diri, maruah islam, tuan guru dan pejuang2,
    wa tak kisah, lu tak ada maruah setitik pun, tak ada aqidah, so
    apa lagi lu mau? wa tak hingin pun nak tulih sama lu yg bodo lembab,
    wa boleh ikut, tapi wa nak hormat sama tuan punya laman ni,
    wa tak nak berusan lagi sama lu, cukuplah lu budak tadika sial damuih,
    wa tak ada makna cerita sama lu, tak ada insaf punya, buang karen……..

    wa harap, tuan punya laman ni faham,

    wa tetap berjuang utk kebenaran di belakang pintu……

    • kitsiang kat si al bab.
      hodohnya tua2 dok mengadu laghu tu.

      buat apa dok mengadu kat tuanpunya laman.
      dah mengaku lembab.
      dah mengaku tak sekolah.
      dok mengadu buat apa.

      kalau nak simpati pon.
      balik lah ke rumah.
      anak ada, isteri ada.
      mengadu lah.
      atau ceritalah sikit, kisah2.
      gaddafi ka, libya ka.
      dulu.
      baru hang mengadu.
      baru anak hang reti.

      sekadang hang bejuanglah di belakang pintu.
      dengan wa wa hang.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: