Posted by: pinkturtle2 | April 10, 2011

Adakah anda rela dia terus membolot hasil bumi Serawak…

Khas untuk rakyat Sarawak. Kalau masih tak sedar, tak tahulah!

 

Pakatan Rakyat Lancar Menifesto Bersama

Manifesto setebal 8 halaman itu menawarkan 10 perubahan, antaranya:

  1. Menjamin kebebasan agama sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
  2. Pentadbiran yang baik berdasarkan prinsip antarabangsa – cekap, Akauntabel, Telus atau CAT dengan mengagih kekayaan hasil bumi terus kepada rakyat; di samping menolak amalan nepotisme dan rasuah sebagaimana yang diamalkankan Barisan Nasional (BN) Sarawak sebelum ini.
  3. Suruhanjaya Tanah dan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumiputra dengan menyelesaikan Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) dan mengembalikan semula tanah adat Orang Asal.
  4. Menubuhkan Dana Pembasmian Kemiskini sebanyak RM1 bilion untuk menangani keluarga rakyat di bawah paras kemiskinan.
  5. Menjamin hubungan baik antara persekutuan dan negeri Sarawak dengan meningkatkan pemberian royalti dari 5 peratus ke 20 peratus.
  6. Membela Sarawak yang lebih hijau dengan menghentikan pembinaan empangan yang berlebihan serta melarang sama sekali pembinaan loji nuklear di Sarawak.
  7. Layanan adil kepada semua rakyat Sarawak dengan membantu daftar kerakyatan rakyat tempatan, menyumbang RM200 untuk setiap anak anak masuk darjah 1 serta pemberian RM600 untuk warga emas berumur 60 tahun ke atas setiap tahun.
  8. Mempertahan identiti kebudayaan etnik-etnik di Sarawak dengan menggalakkan pembelajaran bahasa ibunda serta memberikan peruntukan sistematik kepada anak Sarawak tanpa mengira kaum sebagaimana yang telahpun diamalkan oleh di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.
  9. Membela hak wanita dengan keserataan jantina di samping membina prasarana bagi membela nasib wanita dan kanak-kanak yang mengalami keganasan rumah tangga dan lain-lain.
  10. Melabur untuk masa depan dalam modal insan, infrastruktur termasuk membangunkan prasarana jalur lebar (WiFi) dalam masa 2 tahun sekiranya diberi mandat kelak.

Manifesto itu dibaca pemimpin Pakatan Rakyat Sarawak, David Wong Kee Woan yang juga calon DUN Kota Sentosa.


Responses

  1. good job bro…….

    mcm ni laa baru buka minda…….
    masyarakat dunia la nie dah mula hijrah politik bro……….
    dah beralih politik baru……..
    paksikan nilai dan idea……..
    malas sia dok undoq belakang bro……..
    depa dok ‘selak kain’…..
    langsung tak majukan minda rakyat
    hanya minda poco pocot……

    kalu menang……
    kota kan apa yg dikarang dan dimanifest kan toh…..
    tunjuk sikit kat depa……
    kita dah ada bukti….
    tengok penang….menjuarai pelaburan negara…kena mengaku laa kalu dah terbukti……tu baru dua tahun…….
    tengok kelantan…..dah 20 th lebih……
    kelantanis tak dak susah apa apa……..puak luaq saja dok buat gamat……coba ‘spin’ roller coaster…..kah kah kah….
    selangor….kaya dan bergaya…..tu pasai depa ‘cemburu’….depa dah tak boleh caghi makan mcm dulu…….selangorian relax saja……..
    kedah darul aman……
    cukup meningkat……cukup berkat…..aman sejahtera…..
    hasil keroja yg sepakat……..
    mb tegas dan cekap……..

    perak….
    depa robek robekan pilihan rakyat…….
    kalau tak dak apa apa an……kenapa mesti halang halang masa nak bersidang???……..
    ‘speaker’ dah grombolan ambik…..apa lagi nak risau???…….
    sekali lagi belum tentu depa punya……..
    kat batu kurau la nie durian bertimbun…….
    buat tempoyak cukup meriah nih……

    kah kah kah………

    • salam nasik kandaq.

      kita tahulah jenih hang ni.
      jenih cemburu.

      bila orang tak p gerai hang.
      orang p gerai ada tempoyak.
      hang marah sungguh.
      kadang2 sapai lenguh mulut hang.
      marah pasai.
      nasik dalca hang tak laku.

      tu lah, hang tak tau.
      the power of tempoyak.
      meruap.

      sekadaq pengandaq pun patah.

      • Gerai
        Budak Tadika pulak,
        ada juai apa…???

      • stupid fuck bt!!!

      • fuck UMproNO.

  2. Dak aihh!!! dia tak bolot hasil bumi Sarawak tuu… Dia macam allahyarham Suharto di Indonesia jugak, macam Zeinal Abidin Ali Tunisia, macam Hosni Murtabak Mesir atau macam Mua’mmar Gadafi Libya… Ni lahh sebenaqnya pemimpin pilihan yang rakyat kena sokong. Yang miskin tu rakyat yang tak mendapat rezeki yang dikurnia Allah.

    Kita kena paham lahh.. kerajaan dari dulu, dari zaman Tun M lagi dok bertungkuih Lumuih nak meningkatkan ekuiti ekonomi bumiputra. Macam2 cara dah kerajaan buat termasuk lah DEB yang dok sambung balik nii…

    Jadi kekayaan Taib Mahmud yang lebih kaya dari Sultan Brunei, Dr. Khir Toyo dulu Dr. gigi yang hidup segan mati tak mau, dan mereka yang mendapat komisyen berjuta juta RM ada yang jadi menteri, kawan menteri sampai kepada ketua Bahagian dan ketua cawangan UMNO, ramai dah berjaya dan kaya, tak sepatutnyalah kita nak ungkit ungkit meskipun belum sampai matlamat nak memperkayakan orang melayu sampai 30%.
    Pokoknya dah ada yang kaya.. Kalau ada yang beankrupt tu nasib laa sapa suruh tak pandai bodek dan tak pandai jaga kekayaan yang digugurkan oleh tuan tuan kepada kroni ini.

    Jangan dok ungkit cara depa kaya!. Kita sepatutnya bangga kerana Malaysia Allah jadikan sebagai negara yang makmur dan kaya. Umpama makan morei bulan posa laa… Tukang hidang dah sediakan makanan untuk para imam dan AJK, depa ni tak payah berebut, tempat duduk dah disediakan, depa buleh makan setakat mana yang depa suka.
    Untuk makmum dah disediakan makanan dalam periok dengan mangkuk polistrine. Mula2 pakat beratur nampak displin, tapi bila tengok isi dalam periok makin kurang pasai ada yang senduk lebih had mangkuk.. Apa lagi disiplin dah terebang. jadilah depa macam burung eriang menghurung bangkai… yang warak dan segan2, ambik jugak walaupun takat makan kuah…
    AjK dan Tok imam senyum dan pelan2 tanya tukang hidang ada simpan ka lagi kat mana2. Tukang hidang paham dan jawab ada, pasai dia pun tau Tok imam dan AJK ada bawak plastik nak bawak bekai balik rumah…

    Begitulah gambaran Malaysia dan harta kekayaannya di Faraid secara halus dan tersembunyi dari rakyat meskipun mereka beramal dan beribadat menurut Islam, kerana harta dan kekayaan menjadikan Islam itu setakat mereka boleh mendakwa mereka juga punya agama.

    Kalau mengukur umur pemimpin yang disebutkan ini, seolah olah mereka merasakan Malaikat maut masih jauh dari mereka. Kalau mereka tidak mau percaya hari akhirat itu tetap datang dan ada. Adakah segala kekayaan itu kalau diwasiat sekalipun adakah mereka yang hidup ini akan menguburkan pemimpin seperti yang kita sebutkan itu bersama dengan harta mereka.

    Begitulah bangangnya manusia yang mengaku Islam dan beriman tertipu dengan fitnah dunia… Percayalah dengan iman bahawa para pemimpin ini akan behadapan semula dengan rakyatnya dihadapan Allah Rabbul Jalil…..

    • salam Kucing Kota.

      hang tulih panjang2.
      hang tak lenguh mulut, ka.
      kalau nasik kandaq.
      dia lenguh mulut.

      hang tulih berputaq-putaq.
      nanti hang pening kepala.
      nanti hang kena ikut pjoloq.
      p kubang kerian.
      p mandi kat kubang kerbau.
      bukang apa.
      nak sucikan otak.
      kalau tak suci.
      otak tak boleh pikiq.
      dengan betoi.

      apa apa pon.
      hang ceredik sikit.
      dari sukusakat hang lah.
      yang malais membaca tu lah.

      sekadaq takkang hang rela.
      depa dok bolot.

      • bro n sis….

        tempoyak ‘judge’ kucing???…….
        ingat kpi hang baguih sangat ke tempoyak????……

        mana hang punya???…pocikkkkkkkk mcm teloq hang jugak…..tak boleh mentekedarah…..kah kah kah

        kucing memang laa…tangkas…cergas….tiada was was….
        tempoyak pulak……masam berdengunggggggg……dok asyik melengung….sampai beng n ngong………..kah kah kah

        hang punya Kpi…haw siaoooooo laa kata cina………
        kayu ukoq hang…….buat jemoq tempoyak boleh laa…..
        hang besa makan ke tempoyak kering?????….

        kah kah kah…..

      • Salam nasik kandaq.

        Hang tak baca ka.
        The Power of Tempoyak.
        Lagi lama, lagi meruap.
        Salah guna, boleh meletup.
        Jadi detonator.

        Hang tak tau ka.
        Ka, hang tak malu, ka.
        Nasik bedalca yang hang kandaq.
        Tak tahan lama.
        Dok sat, basi lah.
        Tambah pulak, gerai hang selekeh.
        D urung d lalat.

        Tapi, basi2 pon.
        great chief mai selinap abis.
        Kucing Kota pong, jilat2 abis.
        pjoloq, makang sapai tejoloq.
        ikutCeramah sukalah, makang free.
        KeLiWoN pong suka, tu yang BongOnG.

        Sekadaq ka, ka lah hang.

  3. Salam,

    PR blom lagi perintah kena la kluak manifesto.
    Mengkala Bullshit Nonsense nak bawa kluak apa.
    Bawa kluak hasil bumi Srawak masuk poket sendiri
    ada la.Kalau bawa kluak juga manifesto maknanya
    berpuloh tahun perintah dok goyang kaki hayun teloq
    saja la…dan cakap pon tarak serhopa bikin.Berpuloh
    tahun janji nak apa dah…patutnya semua keperluan asas
    utk. rakyat dah selelsai…ini ayaq pon setengah tempat
    kencing pon lagi deraih…

    tolak BN kasi rebah…RAKYAT SERAWAK
    UBAH SEBELOM BERTAMBAH PARAH

    • salam great chief.

      kali ni, hang great sikit.
      sikit saja.
      sebab hang tak tulih nonsense.
      hang tak bullshit.
      (nota: dapat kat pjoloq, dia nanti kata pigshit pulak)

      cuma ada jugak, sikit tak baguis hang.
      sikit jugak.
      jangan kata, tolak BN rebah, tak baik.
      kita orang Islam, tak boleh laghu tu.
      nak rebahkan orang.
      kata sebelom bertambah parah pon.
      tak baik.
      parah tera mana.

      kalau nak jadi alternatif.
      kenalah pro-aktif.
      kata BN tegap.
      kata Alternatif tegap lurus.

      lepais tu, hang kena cerita la.
      alternatif, tegap lurus laghu mana.
      lurus seropa pengandaq, nasik kandaq,ka.
      lurus bendoi seropa hang ka.
      atau lurus KeLiRu seropa KeLiWoN, ka.
      kena cerita.

      kalau tidak, Kucing Kota, tak paham.
      pjoloq dan ikutCeramah, lagi tak paham.
      itu baru manisfesto.

      sekadaq jangan dok mengkala saja.

  4. ﺳاوان ڬـﻴلا د ﻳﺎ منجادي جاديلا ﺑودق ﻫوﺳـﻔﻳـﺘﻝ تنجوڠ ﻧﻲ .

    • salam Kucing.

      hang cari tak jumpa.
      hang carilah lagi.
      jangan putus asa.
      kalau tidak.
      hang kena rela.

      bila hang tak jumpa.
      hang tulih sebaris saja.
      bila hang jumpa.
      hang copy n paste.
      berjela-jela.
      hang bolotlah tu.

      sekadaq hang kenalah rela.

      • بڠكي توا ني سمڤأي بيلا ڤون دوق ماچم تو لا…. لاڬي باءيق ممڤوس…….

  5. salam…

    Taib kena pi melingkop…tapi kena undi UMNO BN jugak.
    Yang lain2 pakat2 ataih kertas saja.
    Ideologi semua berlainan, nak perintah macam mana?
    Satu saja, tak mau negara ni jatuh ke tangan bukan Islam.
    PAS lani dok ikut tunjuk DAP, tak berani nk bersuara dah.
    Macam mana nak letak harapan.

    • Kepal otak engkau. cilaka


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: