Posted by: pinkturtle2 | Julai 20, 2011

Berdakwah Kepada Pope Benedict XVI….

Pope Benedict XVI is greeted by Malaysia's Prime Minister Najib Razak (R) during a meeting at the Pope's summer residence in Castelgandolfo July 18, 2011.

Pope Benedict XVI is greeted by Malaysia's Prime Minister Najib Razak (2nd R) during a meeting at the Pope's summer residence in Castelgandolfo July 18, 2011.

Pope Benedict XVI receives a gift from Malaysia's Prime Minister Najib Razak (L) during a meeting at the Pope's summer residence in Castelgandolfo July 18, 2011.

Pope Benedict XVI (R) talks with Malaysia's Prime Minister Najib Razak during a meeting at the Pope's summer residence in Castelgandolfo July 18, 2011.

Pope Benedict XVI (R) talks with Malaysia's Prime Minister Najib Razak (3rd L) during a meeting at the Pope's summer residence in Castelgandolfo July 18, 2011.

Pope Benedict XVI receives a gift by Malaysia's Prime Minister Najib Razak (L) during a meeting at the Pope's summer residence in Castelgandolfo July 18, 2011.

Pope Benedict XVI receives a gift from Malaysia's Prime Minister Najib Razak (L) during a meeting at the Pope's summer residence in Castelgandolfo July 18, 2011.

Pope Benedict XVI poses with Malaysia's Prime Minister Najib Razak during a meeting at the Pope's summer residence in Castelgandolfo July 18, 2011.

‘Pertemuan Najib-Pope, cari sokongan Kristian?’

Sekumpulan 365 rakyat Malaysia yang beragama Kristian, termasuk penganut Katolik telah menandatangani sepucuk surat kepada Pope Benedict XVI, bagi mengadu tindakan keras Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada perhimpunan aman BERSIH 2.0 9 Julai lalu.

Mereka juga melahirkan kebimbangan Najib mempolitikkan lawatannya ke Vatican.

Mereka juga khuatir bahawa lawatan Najib ke Vatican pada masa ini dilihat sebagai usaha mencari sokongan popular menjelang pilihan raya umum ke-13 yang mesti diadakan sebelum pertengahan 2013 dan boleh menyaksikan beliau terus berkuasa.

Surat itu juga menyampaikan rasa hati penganut Katolik yang risau kemungkinan kerajaan dan pemimpin asing terpengaruh dengan Najib yang ghairah menyebarkan mesej kesederhanaan di luar negara sedangkan kerajaan BN pimpinan Najib sendiri berulang kali menggunakan kekerasan terhadap rakyat di negara ini.

Menurut mereka kebebasan beragama di Malaysia begitu terhad dan mengemukakan contoh seperti kes mahkamah Lina Joy dan rampasan buku serta kitab Kristian sebagai hujah.

Populariti

Surat yang disiarkan secara penuh oleh NGO Aliran itu dialamatkan kepada paderi kanan – Pontiff, dengan salinannya dihantar kepada Archbishop Leopoldo Girelli, yang beribu pejabat di Singapura.

Dalam surat mereka, kumpulan itu berkata tindakan keras ke atas BERSIH 2.0 yang menuntut pembaharuan dalam sistem pilihan raya di negara ini – menyaksikan gabungan 62 NGO berkenaan ditekan dan dihambat oleh pihak berkuasa yang selama ini dikuasai oleh parti politik yang sama dan sekarang diterajui oleh Najib.

Menurut mereka, Majlis Perundingan Bagi Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) yang mana Gereja Katolik turut bernaung telah mengesahkan hak BERSIH untuk berhimpun dan berarak secara aman yang disifatkan sebagai ‘tuntutan berpatutan’.

Kumpulan itu juga mendakwa Najib bertindak bertentangan dengan nasihat Yang di-Pertuan Agong, yang mahu konfrontasi dengan penyokong BERSIH dielakkan.

Malah presiden Umno itu juga mengisytiharkan pertubuhan BERSIH sebagai haram dan menolak permohonannya untuk berhimpun di Stadium Merdeka pada 9 Julai lalu.

Berwaspada

Justeru, kumpulan itu meminta Pope Benedict agar berwaspada dalam berurusan dengan kerajaan pimpinan Najib

“Kami berdoa agar Holy See akan mempertimbangkan isu-isu yang kami nyatakan ini dan mendapat petunjuk dari Roh Kudus dalam berurusan dengan kerajaan Malaysia,” kata mereka.

Penganut Kristian berkenaan juga risau Najib akan menggunakan lawatan tersebut untuk meraih undi dan mengekalkan popularitinya di kalangan penganut Kristian di Sabah Sarawak.

“Kami risau jika terdapat agenda politik tersembunyi untuk memenangi sokongan pengundi Kristian di Sabah dan Sarawak bersempena lawatan Najib ke Vatican ini.

“Akhir sekali, kami juga risau Najib cuba untuk mendekati Holy See pada masa ini untuk mendapatkan sokongan popular dalam pilihan raya umum akan datang yang bakal berlangsung menjelang awal 2013,” tulis mereka.

Selepas lawatan ke Vatican semalam, Najib berkata Malaysia dan kerajaan Vatican bersetuju menjalin hubungan diplomatik bagi menggalakkan hubungan persahabatan dan mengukuhkan kerjasama antarabangsa.

Pertemuan Najib dan Pope Benedict XVI diadakan di Castel Gandolfo, kediaman musim panas pemimpin penganut Katolik itu di pinggir bandar Rom.Malaysiakini


Responses

  1. Macam mana ni!. Dia tuduh demo Bersih ditaja oleh pihak Kristian…

    Agaknya dia pi belasah pope Benedict ni laa kutt….. tapi nampak dia macam bangga jaa bergambag dengan Pope ni…. Masa Tun M jadai PM dulu pun dia pi jumpa ulamak Kristian jugak…

    Agaknya ulamak Islam takdak yang hebat sehebat Padri pope Vitican city…

  2. Sukahati akulaaa, aku kan perdana menteri. Apa yang aku buat semuanya tak ada yang betul pada kau orang. Buat tu salah, buat ni salah, tak buat apa2 pun lagilah salah. Kau orang tengok dulula apa yang aku buat. Tak senang sungguh aku sejak jadi perdana menteri ni. Kalau semua yg aku buat tak betul eh! kau orang sajelah yang jadi perdana menteri. Ameklah ameklah ameklah………

    Kotlah sebagai manusia biasa dia berfikiir juga mcm tuu. Aduuuuuuuu haii!

    • Memanglah aku sukahati jadi perdana menteri. Penat2 aku desak aku kondem Paklah zzzzz!!! turun pasai aku nak jadi PMlah…
      Hangpa tak buleh buat apa yang aku nak buat.. Dulu Ini Malaysia bapak aku yang punya, sekarang aku dah amek balik…

      Hangpa kalau pi Amerika, aku akan tuduh hangpa ejen Yahudi. tapi
      Aku amek Apco yahudi bukan ejen tapi sebagai penasihat…

      Hangpa kalau sokong Ambiga buat perhimpunan Bersih, hangpa nak Kristiankan Malaysia nii… Tapi..
      Aku jumpa padri kristian pasai nak mintak orang kristian sokong kerajaan aku, pasaitu aku dah edarkan Bible yang dibenar sebut nama Allah diedarkan kepada rakyat Malaysia…kalau ada rakyat yang murtad macam Lina Joy bukan salah aku!. itu salah rakyat yang tak kuat iman.

      Hangpa sokong DAP, aku tuduh hangpa nak hancurkan Islam pasai DAP tak suka Islam.. dan suka baca petikan ayat Quran pasai nak hina Alquran..Tapi..
      Aku dengan MCA memang tak suka undang2 syaria’ah Islam. Pasai!.. Undang dan syariat Islam akan sebabkan negara jadi mundur.

      Tuulaa hangpa ni! apa yang aku buat semua salah!.

      Salahkah aku amek komisyen beli kapai selam?
      Salahkah aku suroh cipta video lucah Anwar?
      Salahkah aku suroh Sayfool mengaku dia diliwat Anwar?.
      Salahkah bini aku beli cincin permata harga 24 juta aja?.
      Salahkah bini aku beli barang2 perhiasan bernialai juta2 tu?.

      Aku beli semua ni dengan duit komisyen berniaga laaa…
      Taktau ka bila ada kuasa ada duit. ada duit boleh belanja…

      Yang hangpa dok sibuk2 ni. Hangpa ingat aku belanja duit hangpa ka?
      Payah2 hangpa laa jadi perdana menteri!. Yang Ni aku acah ajaa…
      ..
      mundur…

      • tu dia FITNAH kucing wal kurap….
        kucing kucing…….memang pasal hang binatang saja hang tak kena tangkap….
        cuba hang guna kepala hotak hang yg ada taik tu pikio balik
        bukan hangpa ka yg luluskan nama Allah digunakan di gereja
        kawan2 baik hangpa tu??????
        si kalid samad yg muka nya mcm father tu beriya riya sangat
        nak jilat puak2 kristian ni!!!! lani hang kona ko lain pulak

        yg hangpa semua dok jilat ambiga tu bukankah bermakna
        hangpa sokong semua tuntutan puak puak kristian ni kpd kerajaan…
        aku heranlah yg dok sokong membuta tuli walhal tak tau apa!!!
        bersih kpd kristian tapi bila dilihat pada tuntutan mereka adalah jelek sejijik jijiknya manusia yg dok pi sokong seumpama kaldai

        taik kucing,,,,,fitnah saja kerja hang

      • Kalau otak takat tengok dari dalam mangkuk sampai tua, tak boleh faham.

        Kah! kah! Kah! Tu lahh kalau nak tafsir kaedah cerita dalam bahasa melayu ni pun dah bangang.
        Macam mana nak tafsir maksud hadith dan Quran, lagi laa.. bertambah bangang.

        Hang bolehlah dengag nasihat budak tadika dia suroh banyak memabaca tapi.. satu lagi yang dia tak suroh.. membaca dan berguru…
        supaya otak tidak sama macam budak tadika taik ijau…

      • orang yang berpaksikan umco (yahudi) tentu merasakan ini fitnah.

        Dasar Yahudi

  3. bro n sis……..

    kalu nak berjihat……..
    kena laa ikut BG……bhraing geli aka BG………kah kah kah…..

    tu pun jangan!!!!!!!!…..
    grombolan dok bela BG nie……..
    hari hari buat lawak bodoh tak habih habih…..
    dah laa hari tu menyorok balik kain……

    mamat nie dah tawar anugerah pulak dahhhhh…..
    apa nie…….?????
    sendiri mau angkat bakul ke???…..
    sendiri cadang……sendiri angkat…….
    woitttt……lu punya laman web pun sudah tutup ke???…..
    kah kah kah…….
    ini laa jihat yg paling terbesau sekali tahun ini…….

    kalu orang lain cadang tu ada laa pasai jugak……
    puak tempoyak pun tak mau cadang mamat geli nie…..
    takut tak larat nak garu…..
    hat gatai lama pun tak habih garu lagi……
    kalu timpa buah nyioq boleh jugak gosok minyak angin……
    tapi kalu dah timpa perasan dok habaq kata diri hebat……..
    elok korek lubang laa……….kah kah kah

    mamat geli nie ingat Uitm ni atok dia punya ke???..
    Uitm jgn dok layan mamat geli ni..
    jaga sikit maruah Uitm tuuuuu…..
    malu laa sikit wahai mamat geli………

    kah kah kah

    • satu lagi kaldai tua dlm pakatan….

      • woitttttt bengong…….
        bagi hujah laa………
        sendiri bangang…..simpan kat muzium ke???……
        hang jwb hujah kucing pun melelong…….tak dak hujah langsung……..
        ini laa spesis terakhir grombolan yg dok mai menyebok……..
        satu benda pun tak tau……

        kucing buat reverse spinning pun……..bangang nie dah ketaq lutut………
        hang jwb balik laa…….
        kalau setakat nak lebel orang….fitnah laa apa laa…….tapi hujah pocikkkkkkk………orang tau laa hangpa tu sapa…..bangang tua…………….

        kah kah kah

    • tak guna jawab sebab hangpa dah memang buta perut
      hangpa lah yg banyak membuat mungkar dinegara ini disebabkan
      tamak kan kuasa…nak suruh jawab hujah kepala taik kucing
      hehehe….

      • woiii belacan…….

        hang nak jawab apa???….
        memang hangpa tak leh jwb punya……….
        yg mungkarat…….yg berkarat…….yg melarat…
        memang dari spesis hangpa………
        puak otak karat biru……….

        terlampau banyak sangat mungkarat dlm tubuh
        badan grombolan tu……
        banyak sangat yg hangpa ‘spin’ sana ‘spin’ sini…..
        putaq sana putaq sini……
        authar sana authar sini……..
        mana belacan aftar???……lama tak mai ‘cover’ sukusakat???……
        dah tak gheti nak authar dah kot???…….
        yg buat tak elok…langsung tak mau ngaku…….
        pasai tu mamat prancis tu hangpa halau balik…….
        dia nak mai ceghita benda elok pun hangpa tak bagi……
        tak patut……..tak patut……..tak patut sungguh……

        busuk busuk belacan pun orang buat tumbuk sambai jugak !!!!!!!!

        kah kah kah

  4. salam 1Malaysia aka.
    salam TGNA suka.
    salam Kucing Kota.
    salam nasik kandaq.

    Kucing Kota tentu menyesal.
    mana tak menyesal.
    dulu dok tolong-tolong.
    angkut kitab-kitab.
    angkut kat acheen street pulak tu.
    tapi apakang daya.
    dok angkut saja tapi malais membaca.
    kalau tidak.
    Kucing Kota dah jadi ulamak.
    ulamak besaq.
    dah tentu boleh ikut sama.
    jumpa pope.
    kalah TGNA.

    ni, dah tak membaca.
    dok bekawan pulak dengan.
    great chief dan nasik kandaq.
    maka.
    dok krosot dok pelan-pelan.
    dok selekeh dengan kuah dalca.

    sekadaq kitsianglah kat Kucing Kota.

    • aloo tempoyak……….

      yg hang dok merepet nie kira komen hang laa nooooooo…….
      woiitttt…….mau gheti laa sikit masuk mejelis……..
      nie sampai tinggai tajuk teruih…….
      selalu lalu pulak tu…….
      tempoyak kering ke???…..
      sudah jemoq ke???……….
      yg hang dok tulih kat ataih tu tak berubah ubah dari dulu………
      dok mcm tu saja……..kini dan selamanya……..
      hang tak boring ke???………
      cari laa idea baru…….kan ke afdhal namanya……

      dlm sebuah hadis ada dinyatakan……..
      mafhumnya lebih kurang, “Manusia tidak pernah puas walau menuggang seratus ekor unta………….”
      jadi hang cari laa idea baru……..
      krosot laa dok hidang tempoyak saja hari hari………..
      sekali sekala tukaq laa tempe ke….tapai ke….
      taugeh ke……..tokua ke……..
      sekali sekala jadi laa budak tapai ke……budak taugeh ke………
      ada laa pasai jugak……..

      kah kah kah……….

  5. Salam,

    Utusan melayu jumpa pope.
    Balik mai boleh la sebaq2 kat melayu di sini.
    Kalau tak sebaq pon tak pa….memang lebih
    kurang serhopa ja org.2 melayu ni.

    Kecik2 masa budak2
    Depa pandai membaca.
    Pandai mengaji…
    Mengkala dah besaq panjang
    Lupa nak kaji
    Kluaq mai sereba mak nenek benda keji2
    Sampai ke tua lalu (lama x pakai ayat ni)

    Plan2 aku dok pikiaq
    PM kita dok bz pasai survival politik dia
    Apa nak jadi dgn. ekonomi kita…
    SEDAQ TAK SEDAQ BIL LETRIK AKU
    TURUT NAIK…OVERSHOT..
    nak cost saving pakai pelita kabat lah…
    raya nak mai boleh tibai meriam buloh.
    Laghu tu lah…

    • salam great chief.

      kitsianglah kat hang.
      kalau dulu hang rajin membaca.
      hang bukang chief pada nama.
      hang chief sungguh.
      hang bukang jugak great pada nama.
      hang great sungguh.
      hasil kesungguhan hang.

      ni.
      hang dok merayau, seropa Kucing Kota.
      ni.
      hang dok merapu, seropa parpu nasik kandaq.

      sekadaq hang kena laghu ni pulak.
      lupalah yang dok laghu tu, tu.

      • Nak buat macam mana! budak terencat akai, Mak bapak dia terbagi dia main internet bermola dengan main game. tiba2 pulak terbuka blog nii… seronok pulak kita dok layan dia.. bertambah gila laa bukan terencat dah lagiii….

        Lyan aja lahhhh…. buat hilang boring…

  6. salam 1Malaysia aka
    salam TGNA suka.

    takpayah berdakwah pada pope.
    kena dakwah pada.
    Kucing Kota, nasik kandaq dan great chief.
    yang tak gi, tak gi,
    yang pi mai, pi mai.
    yang dok laghu tu.
    yang malais membaca.
    yang dok kroosot.
    yang tau bilang durian saja lah.

    kerja lain, tak ada.
    mengutuk sana, mengutuk sini.
    mengata sana, mengata sini.
    apa orang buat semuanya salah.
    tapi depa.
    nak buat apa pon tak reti.

    yang Kucing Kota dok takut kat tikuis.
    yang great chief dok mengaku great lah.
    yang nasik kandaq, tekandaq tehuyung hayang.

    sekadaq TGNA pon tak tau nak buat apa.

  7. Salam,
    Bab dakwah dan kristian ni sebenarnya isu lama
    Hamba kecik2 tahun 70an lagi hamba dah baca dan faham
    Salahnya bukan depa tetapi kita
    Kita mengaku kita org islam
    Kita mengaku negara kita ni negara islam
    Tapi tak buat apa-apa untuk islam setakat berbangga sahaja
    Disuntik semangat dan jiwa islam
    Mana gerakan dakwah kita
    Setakat dakwah dalam radio/tv
    pendakwah, utz, lebai2 nak di bandar2 saja
    Sibuk berpolitik kampung, bandar, pekan, kota
    Sama sahaja sejak dulu sampai sekarang ni
    Imam muda pun nak ke mana?….setakat cari calon
    Untuk nak ganti imam-imam besar kangkung
    Di masjid negara, masjid negeri, masjid2 daerah
    Tarbiah/gerakan dakwah islamiah tidak menyeluruh
    Tak sampai ke mana2
    Pergi tak ke setiap pelusuk sabah dan sarawak
    Orang di sana terpinggir dalam kedahagaan ilmu islam
    Diabaikan…..
    Akhirnya tertarik dengan kristian….

    Lain pada gerakan mubaligh2 kristian
    Mereka tabah gigih menjalankan dakwah
    Di semenanjung mubaligh mereka sampai di setiap pelusuk
    ke halaman kampung orang asli, pendakwah islam mana?
    Adalah utz sorang dilantik oleh JHEOA….
    tu pun tenggelam sama dengan orang asli.
    Di Sabah dan Sarawak pun begitu juga.
    Mana mubaligh/Pendakwah Islam????

    Hamba pernah terjumpa
    Di tengah2 jalan pun di kala kita kesusahan
    Kereta rosak misalnya, para mubaligh mereka
    Akan berhenti tolong tanpa mengambil upah 1sen pun

    Nak harapkan pendakwah2 muslim?
    Kumpulan2 tabligh2….?
    Sesama kita seislam ni pun
    Tolong memang tolong……tolong tengok!!!
    Dan tolong ambik mana yang boleh diambil
    Setidak2nya pun pandang dan lihat saja lepas tu terus jalan…….

    Inilah yg buat hati hamba berkecai
    Dengan tahap islam orang kita ni
    Islam kita di Malaysia yang semakin JUMUD
    dijumudkan oleh pandangan kebendaan tidak profesional
    Momokan materialistik melalui pelajaran duniawi sekular
    Yang telah ditanam ke dalam jiwa orang2 islam terus menerus
    Dulu, kini dan selamanya.

    Jadi marilah kita belajar untuk berubah dari kacamata agama lain juga!
    Jangan semata-mata memandang serong dengan kebolehan agama lain.

  8. sdr alam……..

    panjang sangat sayarah tu……
    puak tempoyak…..puak rempah….
    puak authar mutar tak paham……….
    depa nak dakwah apa??…..
    mana depa gheti semua nie…….
    Islam depa kosmetik saja………
    takat bagi nampak ‘elok’ boleh laa………
    kalu yg ‘untung’ depa laa yg dulu…….
    kalu ‘rugi’…….depa buat muka sardine saja……….

    kan ke begitu sdr alam???………

    cua kita tengok sat……..

    – kurikulum agama sudah dikhianati terlalu lama……
    apa yg budak budak kita dpt???…..
    fardhu ain pun tak selesai…….
    bab daulah Islamiah yg merangkumi segala mcm sendi ilmu.termasuk
    jinayah, qisas, dan qudha’ dlm Islam……dipinggirkan dari kurikulum…..
    hukum faraid ramai yg buta dan pekak dgn hukumnya……..
    dlm kurikulum sek men……sorry laa…….
    ramai jugak ustaz ‘baru’ yg kelabu asap dgn maudhu’ faraid nie……
    belajar al-Quran takat baca juzu’ amma saja……..yg patut dipelajari sprt
    ulum al-quran dan ulum syarie ditolak tepi……..
    siasah syariyyah dan tasyhri’ Islami…..langsung terlepaih dari sukatan dan
    muqarrar agama………
    kita terlalu taasub dgn tarannum dan tajwid saja……..
    tafsir dan amali al-quran itu cukup jauh…….
    pasai tu bila kita kata kena guna hukum berkaitan qazaf……..mcm mcm
    depa dok pusin sana pusin sini…..yg tak gheti pun nak
    bercakap……walhasil kesemua buta kayu………

    -ada sorang ‘pak cik’ tua dari markas grombolan………dia kata, “pakcik tak
    jumpa pun bab bab politik masa dok mengaji dulu”…….”banyak jugak pakcik
    baca kitab, tak jumpa pun”…..”awat hangpa pandai dok tambah sana
    tambah sini”,………
    teman pun tanya dia balik……..”pakcik dok baca kitab apa toh??”……..
    dia jwb, “pakcik dok baca PERUKONAN saja”, “dah lama dah pak cik dok
    amal”……..kah kah kah kah kah kah kah…..aku sakit perut tahan nak
    gelak……..
    ‘Pakcik” teman nyampuk…….”kalu pak cik baca kitab tu sampai mati pun,
    pakcik tak jumpa bab bab yg teman sebut tu,,,,,,,,,pasainya……kitab tu
    berkisaq pasai ibadat yg lima tu saja……..pasai tu pak cik tak jumpa
    jumpa”…….
    lepaih tu dia kgheyeh sahaja……..

    kah kah kah………..

  9. sdr NK,

    Hamba tau sudah kenal lama……tq

  10. nasik kandar tengah naik minyak,…hehehe!!!!


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: