Posted by: pinkturtle2 | Ogos 3, 2011

Memperjudikan negara hanya semata-mata untuk kuasa.. Hebat JPN dan SPR

Pengundi baru: Pagi tadi PR, petang ini warganegara

Kurang empat jam selepas Malaysiakini melaporkan seorang penduduk tetap (PR) yang memegang kad MyPR merah telah didaftarkan sebagai pengundi baru, dia nampaknya telahpun menjadi warganegara.

Dia kini mempunyai MyKad biru, berdasarkan semakan pada sistem dalam talian yang sama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di mana butiran identifikasi dirinya direkodkan.

Semakan pada sistem pengesahan dalam talian JPN sebanyak dua kali – pada jam 5.48 petang semalam dan 11.30 pagi ini – menunjukkan nama Mismah adalah berstatus PR yang telah mengambil kad MyPRnya (No 640704715238), kad pengenalan bagi PR.

Apabila nombor yang sama dimasukkan ke dalam sistem pengesahan dalam talian SPR, Mismah yang sama adalah pengundi berdaftar yang baru.

Bagaimanapun, satu lagi semakan dengan sistem JPN pada jam 3 petang ini menunjukkan hasil yang mengejutkan – Mismah telah menjadi warganegara dengan Mykad biru.

Statusnya pada sistem pengesahan dalam talian SPR kekal sama pada jam 3 petang – pengundi yang baru berdaftar dalam senarai daftar tambahan pemilih yang dipamerkan oleh semakan umum.Malaysiakini

jangan nanti anak cucuk kamu menjadi pelarian di negara sendiri. masa tuu renungkan sendiri apa yang anda telah lakukan terhadap negara sendiri… tetanum anum


Responses

  1. kah kah kah………

    patut pun tak boleh nak menang…..
    dari dulu lagi depa dok kecoh……
    kalu tak kecoh bukan laa umporno namanya…..

    begitu laa kisahnya……
    bila dah sampai tahap gila kuasa…….
    bila dah dok besa senang……..
    bila dah dok terbiasa mewah……..
    apa pun depa akan buat,,,,,,,,
    janji jngn terlepaih ghanimah yg dok melimpah ruah dok masuk……….
    negara nak lingkup ke apa ke…….tak dak hal punye……..

    pemikiran kumpulan begini cukup bahaya……..
    bahaya sampai melantun lantun…….
    patut pun laa nie nak dpt my kad cukup senang…..
    tak sampai sejam…..dah siap……..
    ghopanya ada projek ‘baru’……..

    hangpa agak laa sapa yg dok bagi ‘jalan’
    sampai depa dok sanggup buat mcm tu sekali??…….
    kalu mcm nie…….sampai bertanduk pun tak boleh nak menang PRU nie……..

    lama dah bee ending dok buat keghoja nie…..
    dah lama sangat depa dok ‘gadai’ maruah dan harga diri bangsa…….
    pasai tu malaisia dianggap ‘syurga’ kpd pendatang asing…….
    masa bawak masuk…..depa dah balun…….
    dok dlm nie pun depa jugak yg balun………..

    SPR dan JPN hanyalah pencacai saja,,,,,,,,
    dua makhluk nie kena di sintuk limau semula……..
    kalu dibiaq kan depa kian tambah menggila…….

    Tahniah umporno….
    anda telah berjaya buka ‘market’ baru…….
    pasar borong daa……….

    kah kah kah

    • salam nasik kandaq.

      pagi pagi hang dah dok.
      kah kah kah.

      janganlah gitu.
      hang bagilah peluang dia orang.
      siasat dulu.
      kot kot sukusakat hang yang dok.
      buat lagu tu.

      sukusakat hang yang keroja.
      kat JPN lah.
      yang malais membaca tu.
      tapi nak hidup senang.
      seropa Kucing Kota.
      yang malais keroja.

      sekadaq kalau betoi.
      tak baik untuk negara.

  2. kalau nak tipu ….. senang saja jangan bagi menang walau satu negeri pun kat pembangkang……… jangan bagi terlepas semua kita sapu bersih….
    sbb jenis tak ada otak … taik kucing macam tulah pemikiran mereka
    sehingga anak cucu cicit mereka pun akan ‘bengong’ macam atuk atuk mereka jugak…..

    DAN SATU LAGI AKU HARAP KERAJAAN JANGAN LAYAN PERMINTAAN
    PARTI PEMBANGKANG YG MELAMPAU LAMPAU…JANGAN JADI BODOH
    DIPERBODOHKAN OLEH PARTI YG DAH NAK KALAH…..
    OLEH SEBAB MEREKA TAKUT NAK KALAH ITULAH MIMPI NGERI SETIAP
    MEREKA YG MEMBUAT MEREKA MERACAU MEMINTA YG BUKAN2…
    TAK DAPAT NAK TERIMA HAKIKAT….AKAN KALAH!!!!!

    KERAJAAN BN JANGAN LAYAN!!!!!!!
    KERAJAAN BN TOLONG TEGAS !!!!!!

    • oi umngok bangang,ni dok besa hidup mewah hasil duit dari bn lepas cium bontot n jilat taik bn la ni..sbb tu klu nak main tipu pon bg hang takpa..parti mana yg nak kalah sebetoinya ni? apa hg tak reti bukak mata ka? bodo piang,ni la dia bila mak pak dok mkn duit haram, buta tuli otak lembab…

  3. lagi seorng UMNOhok otak kemetot

    • taw takpa, umngok bangang,ni dok besa hidup mewah hasil duit dari bn lepas cium bontot n jilat taik bn la ni..

  4. Satu persoalan, kenapa kerjaan UbeeEnd melalui KHDN yang dikuasai oleh sepupu PM Najib dan Najib sendiri, sanggup menggadaikan hak rakyat negara ini kepada PR dan PTI yang diberi taraf sebagai rakyat Warga. Negara?.

    Kerajaan UbeeEnd (UBN) boleh mendakwa tindakan mereka memberi dan meluluskan kewarganegaraan kepada rakyat asing, sebagai mengikut perlembagaan “Bahagian 3 Peruntukan Tambahan Mengenai Kewarganegaraan ” Perkara 31 dengan Kuasa Menteri dibawah Sub. sec 4(1) Perlembagaan Malaysia.
    Meskipun demikian kuasa menteri masih lagi tertakluk dibawah Artikel yang sama dibawah Sub. sec.10(1) Perlembagaan Malaysia. Menyusun dan menyenggarakan mengikut peraturan.

    Musibah kerana memberi dan meluluskan kewarganegaraan secara sewenang wenangnya kepada rakyat asing. Apatah lagi pemberian ini semata2 untuk didaftarkan menjadi pemilih diPRU akan datang.Hanya untuk mengekalkan kuasa UBN.
    Percayalah perbuatan yang tidak bermaruah ini akan mencelakakan generasi anak2 rakyat Malaysia yang lahir di Malaysia sebagai warganegara undang2.

    Dan tidak mustahil bakal ada warganegara Malaysia yg tahu dimana kedudukan hak warganegaranya pada suatu waktu nanti akan kencing diatas kubur pemimpin UBN setelah mereka menjadi rakyat gelandangan merempat dinegara sendiri.
    Sebesar manakah sangat Malaysia, nak diagihkan yang kononnya diakatakan kaya dan makmor ini untuk difaraidkan kepada pendatang asing yang dberi taraf warganegara ini!. Pastinya yang akan hilang hak dan saki baki peluang yang ada ini ialah orang melayu. Sekarangpun sudah berapa banyak hak dan kepunyaan orang melayu telah ditipu dan dijual kepada cukong bukan melayu. Inilah kecelakaan cara UBN mengurus hak orang melayu..

    Tahukah anda? apa akan terjadi kepada warga rakyat Malaysia, apabila pendatang asing yang diberikan kewarganegaraan ini. Mereka dalam jumlah yang berjuta dahulunya pemegang permit kerja dan permit masuk. Hari ini demi untuk menyelamatkan kuasa UBN, separuh dari mereka ini dengan mudah diberikan taraf rakyat Malaysia.

    Dengan taraf yang diberikan kepada makhluk asing ini. mereka akan menggunakan semua hak warganegara sama seperti kita untuk membeli harta, tanah, rumah, harta kekal, disamping menggunakan kemudahan hospital kerajaan yang selama ini mereka perlu bayar sebagai penyumbang pendapatan negara. Sekarang mereka telah merdeka dan akan berlagak lebih dari rakyat Malaysia sebenarnya.

    Lihat pula, setelah mereka punya taraf warganegara dengan IC Biru. kemudian berlaku kehamilan isteri mereka sama ada bukan warga negara atau warga negara, benih ini akan bercambah dan akan lahir sebagai tuntutan warganegara undang2.
    Mereka akan bersekolah dan mendapat hak sebagai rakyat samada buku pinjaman atau apa juga bantuan kepada murid rakyat Malaysia.

    Mereka akan menggunakan hak rakyat Malaysia untuk mendapatkan biasiswa JPA atau Mara sekiranya mereka mendapat atau menjadi murid yang cemerlang. Sememangnya makhluk ini akan jadi cemerlang dan pintar kerana mereka adalah pendatang yang penuh “Survival” untuk hidup. Berbanding melayu Umngok yang cukup selesa dengan rasuah setiap kali diumpan dalam pilihanraya.

    Mereka mahluk yang pintar ini juga akan dihantar belajar keluar negara, yang dahulunya peluang ini adalah hak rakyat Malaysia sejati.
    Nah sekarang ini UMNGOK telah mengkhianatinya.

    Setelah itu mereka kembali sebagai makhluk asing yang terpelajar dan pintar. Diantara mereka sudah ada yang menguasai ekonomi negara dan dalam persiapan untuk menjadi pemimpin UBN. Mereka inilah yang akan datang sebagai pemimpin Umngok, kekal meneruskan politik UMNO yang selama ini telah berjasa mencipta makhluk asing yang sedang menguasai Malaysia… Kerana inilah janji mereka kepada UMNGOK.

    UMNGOK melihat para makhluk asing ini tak mengapa diberikan hak kewarganegraan Malaysia. kononnya mereka ini serumpun bangsa. Serumpun bangsa inilah kononnya yang menyelamatkan Johor kekal
    sebagai negeri UMNO mungkin sampai bila bila..

    • janganlah hanya tahu mereka cerita basi…
      BUKTIKAN!!!!!

  5. memang yang buat kerja ni babi wajib dibunuh segera!…..

  6. bro n sis……..

    masa 2008 dulu…….
    selangor yg kayaraya tu telepaih kat PR……
    tu yg umngok jadi nyanyuk…….;
    kadang tu sampai tahap cipan………
    lepaih tu depa start cari jln………mcm mana nak ambik balik…..
    kalau ikut undi biasa yg telus mulus…….pakai terlepaih lagi laa……
    mau tak mau reka buat cara baru………
    pada hal benda nie dah lama depa dok buat keghoje tu……..
    bila ‘orang’ dpt kesan…….pandai pulak kata silap tenik???……..
    silap teknik kepala bana apa kalu sampai dua tiga trailer punya dok ‘projek’ kat selangoq tu?????………….
    kah kah kah

    la nie depa dok taram sungguh……..
    taram n geram…..
    nak harap kat pencacai lama……..
    depa buat taik banyak sangat……
    la nie depa pakat ramai ramai dok buat taik……..kah kah kah…..
    tu yg dok busuk satu malaosia niee……….

    kesian kat pejuang pejuang kemerdekaan dulu……..
    akhiaqnya depa senang senang dok pi juai borong……..
    dekat sabah tu…..mafhum sudah laa……..
    kalu la pejuang k’merkaan dulu tu hidup balik………
    depa boleh mati tekejut kali ke dua……..

    percubaan jus soli dlm masa malayan union dulu dah berjaya dilakukan sekarang ini……….
    prinsip jus soli ini pernah diperkenalkan untuk menyelesaikan status kerakyatan kaum imigran dalam gagasan Malayan Union th 1945 dulu……
    dulu british yg dok buat keghoja nie……..
    pandai sungguh kita mengaji kat depa noooooooo………

    dengaq celita……
    pengundi cina kat selangoq pun………nama depa banyak yg tercicir dari senarai pemilih……..
    apa sulah jadi?????…….
    puak puak tongong yg dok jadi pencacai saja yg masih bertahan………
    kat sini pun depa nak mai ‘cover’ jugak………..

    susah mau caghi mcm itu punya sulaiman akhlaken sikalang ini maa……..

    kah kah kah…………..

    • kalau dah lama kerajaan bn buat kerja ni… dah tentu praya 12 lepas
      hangpa takkan walau satu negeri pun…..
      ada otak guna
      ada akal pakai…
      ada pandai….tiada….

      • Yang tak pandai nii sapa…? Nak jawap! kalau takdak maklumat macam tunjuk bangang sendiri lahh….

        Buku Daftar mengundi yang lama tahun 2004 tuu…banyak pengundi Umngok Selangor dan Johor jadi hantu pi mengundi di Terngganu dan Kelantan. Projek tawan Kelantan dan Terengganu.
        Pasai tuu SPR umum pada PRU11 tahun 2004, tempoh mengundi dilanjutkan sampai pukoi 7 malam. Pasai nak tunggu pengundi hantu Selangor yang dalam perjalanan balik sempat mengundi. Esoknya sorat habaq umum Paklah menang besaq.
        Terngganu telah ditawan. Kelantan lagi 3 kerusi Dun Umno menang, Kelanta pun akan tumbang…. nii lah satu negeri yg berjaya dipertahan pembangkang.

        Mai PRU 12. Umngok konfiden, kemenangan akan berulang lagi walaupun Paklah dah jadi beban pada Umngok.
        Pengundi Tionghua, India dan melayu ataih pagaq mola menyampah pada Paklah dan Umngok. Ekonomi dan kehidupan rakyat menjadi bertambah burok. Maka PRU 12 itu UBN terponggeng. Umno hilang 5 negeri…
        Peliknya Terengganu masih dikuasai oleh Umngok.. ni lah buktinya pengundi hantu dari Selangor berjaya pertahankan Terngganu negeri yang kaya dengan minyak… Rakyatnya %miskin tak berubah jugak!!!!

        Umngok beeEnd gelabah berok. 3 Negeri yang dikira kaya penyumbang ekonomi negara jatuh kpd PR. Selangor, Pulau Pinang dan Perak. negeri yang banyak pengundi Tionghua. Lalu diusahakan dengan untuk merampaih ikut cara lanun, dan Umngok berjaya rampaih Perak.

        Jadi, mai PRU 13 nii Umngok dok cari cara nak rapaih semola Selangoq dan Perak.. Penang depa rasa dah terperelau payah sikit. Nak pertahan Terengganu, pengundi hantu Selangoq dan Johor akan kekal mengundi disana. Cumanya strategi nak tawan Selangoq dan pertahan Perak negeri rampasan ini, ialah bagi warwarganegara pada pendatang asing dan daftar sebagai pengundi dalam jumlah yang besaq, supaya lepas PRU nanti Umngok UBN menang besar.
        Kembang lubang hidung Najib kedatipun akan datang Malaysia pula bakal tergadai.

        Otak Umngok tak nampak ni semua…..bodo dan bangang melantun lantun…..

      • yesssssssss……….!!!!!
        pencacai karat dok mengamuk……..
        jiwa melayu…..
        kulit sawo matang….gelap sikit laa tu
        komen tulih melayu……
        makan belacan campoq tempoyak……
        tau tau nama?????…….kah kah kah…….
        sedap taruh nama eddy….dekat dekat dgn yahudi???!!!!!!
        hang boh tempoyak laa……. lagi baguih………….
        tu yg tak brapa gheti tu………..

        woittttttt………..
        kalu betoi telus……
        bukan takat 5 negeri laa sheikh woiiiiii……..
        hangpa nanti bungkuih habih semua……….
        kalu tak caya….try tokai tengok!!!!!!!!!!……
        luluskan tuntutan yg lapan dulu tu…..
        nie !!!….satu pun tak brani nak buat………
        hang nak cakap apa???????………

        nampak sangat jawapan munkee nie…….ikut jawapan tok khalifah depa……
        yg tu namanya teori kecut teloq…….

        kah kah kah.

  7. lagi satu sebab cina kat selangor tu bijak…
    bukan macam menteri boneka yg ada di situ….bagi 2 ekor betina ghariq terus dia gagap…tak tau nak buat kheja…
    nama saja mb melayu tapi yg perintah cina…bodoh punya melayu

    • Aaa’ laa buat apa amik Mb melayu yang gagap dan luruih bendoi nii jadi Mb selangoq… Sepatutnya negeri yang banyak pengundi cina ni, mesti kena ikut cakap melayu, barulah tak dikata boneka kan! kan!!!..

      Tengok ! masa UbeeEnd jadi kerajaan dulu depa amik melayu yang ceredik macam Md Taib yang buleh bawak lari 10 juta tunai pi buat reta di Australia..atau macam Khir Toyo yang buleh buat istana 24 juta, tuu tak masuk lain2 reta lagi… baguih depa nii.. Nii laa Mb melayu yang dicadang sokong oleh Islam..
      Tak payah dok suroh ikut contoh khalifah Islam. tu zaman depa..
      Ni dah zaman orang teknoloji orang dah maju. Bulehkah nak ikut Islam lagi… Bangang laa hampa nii…..

      • salam KK……..

        kat p’lemen batu maung…….
        hantu masuk banyak………sampai 30k lebih……..
        tu baru 3 bulan……….
        nampak sangat depa lapaq………
        kalu lama lagi……..boleh punggahhhhhhhhh….

        LGE kata……
        “Bulan ini adalah bulan hantu lapar untuk orang Cina, tetapi apa yang kita lebih takut ialah pengundi hantu,” katanya……… MKini
        nampak sangat depa buat projek mega……saentero malaisia……………kah kah kah…..

        ada pulak tu…..sorang bekas sojar ngaku pernah subahat menyalahguna undi pos……
        baguih jugak dia nie……gamaknya dah rasa buat salah tu………

        nampaknya……
        maruah….
        harga diri rakyat jelata diperjudikan oleh si bangsat dan pengkhianat………….
        depa boleh main-main dgn cara gadai w’negara kpd puak puak luaq yg senang-senang dpt anugerah………
        apa nak kata lagi…….memang cukup bangsat puak puak yg dok rancang ‘projek’ nie………….

        kita sudah…sedang dan akan terus ditipu………
        yg syoknya tu……
        ramai jugak yg dok belai n sayang lagi kat penipu nie……
        depa pecaya habihhhhhhh….
        tu yg dok mai terhegeh hegeh dok ‘cover line’ kat sini tu……..

        bulan posa nie…….
        elok laa pebetui balik perangai dok menipu tu………

        .

      • apa mb gagap hangpa tak dak harta ke??? tak dak rumah nilai juta juta ke??? awat bahlol…sangat mb hangpa tu…..
        pandai cekik pandai simpan…lah tu….cuma buat2 gagap je
        pi tanya anuwar istana dia nilai berapa juta?????

        jangan dok pura pura lah….macam hangpa semua malaikat
        nak termuntah……..kalau tak sebab juta juta…. hangpa takkan sanggup nak rampas kuasa…nak guling kerajaan

        semuanya sebab juta juta juta juta juta…..

    • kepala taik kucing dok cerita…macam dia pernah buat perkara perkara
      tu sebab tu dia tahu….hehehe..
      memang taik kucing ni ada pengalaman menipu semasa pilihanraya
      “orang lama ………..”

      • Otak yang makin bangap!

        Orang lagi banyak membaca lagi ceredik tapi mangkuk ayun kat ataih nii.. dulu bangang laanii.. makin bangap.

        Kalau Mb gagap ni buat reta dengan duit rakyat atau duit komisyen projek. Dah lama dahhh….Mb nii… kena bawak pi SPRM. Dahh lama dahh.. Mb ni dihumban keluaq tingkap tah.. tah dah arwah dah….

  8. dae!!! eddy, hang pi main jauh2 boleh dak?
    jgn dok buat ‘bbulu dale kain’……

    huuuuu bodonya budak ni…….

  9. Salam,

    Dok nampak laghu melayu mengamok sakan
    Almaklumlah siang x boleh makan…
    Tapikan serhopa laghu pernah jadi
    Tahun 1969 13 mei
    Org. melayu kalah
    Org. melayu x cukup makan..
    Laghu dok nampak la ni lah
    Kuasa skit2 dok pupuih..
    Kedepan dok mai..pakai sembam muka kat tanah
    Palit taik ayam pandu..
    Tu dok cuba2 pulon benda2 x bejenih..
    Orang yg. dok buat sama pon..
    Laghu x bejenih..

    “””Dok plan2 nampak melayu garik gila kuasa..””
    “””””””””””krossssssssssssssssssotttttttttttttttttt””””””

    • Gila x gila hura2 dok angin tiup sakan
      Pak Din Johoq dok nak teng Pak Jib Pahang.
      Punah habih melayu….

      KAH..KAH …KAH..
      KITA PON PLAN2 GELAK SAKAN JUGAK…

  10. salam sukusakat.

    tak apa lah.
    posa makan pun cukup lah.

    sekadaq yang lain2 tak payah.

  11. Kalau setakat barua UMproNO apa yang dapat. Melalak la macam anjing.

    Nak suruh kerjaan UMproNo TEGAS. kah kah kah…

    Hello Ahli UmproNO @ uMco.

    Jangan jadi anjing suruhan. Ada akal, fikirla elok-elok.

    BN memang takut kalah. Mereka tahu. kalau kalah sahaja, sudah tentu segala kejahatan pasti terbongkar. Bn sangup mempelbagaikan cara untuk menang.

    Apa lagi yang Malaysia miliki. Habis tanah melayu disedekah pada cina.

    Hoii.. PKFZ apa cerita. Siapa yg kaya ?. Cina juga. melayu apa ada?. sekarang nak kayakan PATI pula.

    Apa bodoh sangat UMproNO.

    Ada akal, gunakan sebaik mungkin.

  12. woooiiii apa kecoh2 ni…..dlm Parti PaRia pun byk pendtng pea……lu tgok la sper yg pakai kod 71……termasuk wan ajijah sekali…..

    woooiiii berok2 apa ni…pakai pendtg tnpa izin jadi pemimpin….org tempatan xde ker?…atau org tempatan dlm PaRia xde teloq??…..patula la ajijah suruh hapuskan ketuanan melayu…rupanya dia pendtg korea…

    itulah bodoh sgt PaRia ni…

    ada akal guna la…bukan bagi nuar dok liwat….

    dia sedap…lu org dpt apa?….dpt tgok la…kah..kah..kah…

    • Salam Cek Oiiiii,

      Org.pandai laghu hang
      bagi komen macam ni ka….

  13. Tu semua puak2 rangkaian si banggang terpeleot……

  14. saja nak tanya….pinkturtle2 ni kucing kota punya ka…ka nasik kandaq punya…melalak sakan

  15. saja nak tulis….pinkturtle2 ni pukimak hang punya…sial sakan

    • hai sd… bengang sakan

      awat hang, mak hang, kakak, adik pompuan hang tak dak puki ka? jangan mula…

  16. sape yang mula?….hang puki mak hang yang mula! tau marah ye? kalau tahu marah jaganlah mula dok mengata menyakat sakithati kat pengunjung tak pasal2.

    • salam…

      aku tanya baik2…awat hang terasa pulak? aku tak sebut benda dalam kain…hang yg mula…besa dok tengok kut….

      macam ni ka nak ajak orang join PAS, PKR… apa contah yg baik…tak nampak…

  17. Bila aku ajak orang join pas, pkr,? seingat aku tak pernah pun. Kamu yg bengang rupanya. Kamu tak gheti baca atau baca tak faham. Kucing Kota, Nasiq Kandaq, GC dan lain2 menyeru kita semua berbuat kebaikan yang dianjurkan oleh pemimpin2 islam kita. Tak kiranlah dari parti mana pun dalam dunia ni. Secara kebetulannya parti UmNo-UpCo ialah sebuah parti yang telah mengajak orang semua berbuat kerosakan kepada ummah. Kau pilihlah sendiri, begitu juga orang lain. Soal ajak orang join pas, pkr tak timbul/bukan isunya bodoooo mamai!

  18. apa hal duk gaduh x tentu psl ni?x kiralah hang tu dr parti mana pun,islam perlu bersatu,umno x nak berubah,jadi kita lah yang ubah.duk pertahankan umno buat apa,x da faedah.yang kaya pemimpin umno,rakyat dpt apa? dpt gaduh sama sendiri adalah.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: